Kehotuksia, Filipp. 4:1-9

KEHOTUKSIA
Filipp. 4:1-9
---
4:1 Sentähden, rakkaat ja ikävöidyt veljeni, te minun iloni ja kruununi, seisokaa näin Herrassa lujina, rakkaat!

4:2 Euodiaa minä kehoitan ja Syntykeä minä kehoitan olemaan yksimielisiä Herrassa.

4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.

4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!

4:5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.

4:6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,

4:7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

4:8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;

4:9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

2

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjeen lopussa Paavali tekee yhteenvedon ja antaa neuvoja ja rohkaisun ja kehotuksen sanoja.

Filippin kahden naispuolisen sisaren välillä on ollut erimielisyyttä (2). Heidän on tavoiteltava yksimielisyyttä.
      Synsyguksen tulee osoittaa näille vaimoille avuliaisuutta.
      Nämä naiset ovat olleet esimerkillisiä, taistellessaan Paavalin kanssa evankeliumin hyväksi (3).

Tässä meille hyvä esimerkki siitä, kuinka Paavali oli tarkka, ettei seurakunnassa saanut ilmetä epäsopua eikä riitaa. Jos sellaista ilmeni, niin silloin oli puututtava asiaan. Paavali toimii viisaasti hengellisellä arvovallallaan; hän ei ainoastaan ojenna riiteleviä osapuolia, vaan antaa samalla heille tunnustusta.

Naisilla oli merkittävä rooli alkukirkossa Paavalin työtovereina.
      Paavali kunnioittaa heitä, mutta tekee selväksi, ettei Herra tahdo heidän toimivan seurakunnan paimenina eikä opettajina (Herran käsky: 1.Kor. 14:33-40!)

Alkuseurakunnassa kaikki tapahtui vapaaehtoisin voimin.
      Uskovat todistivat vanhojen ystäviensä parissa ja vetivät heitä jumalanpalveluksiin. He auttoivat toisiaan, joidenkin antaessa kotinsa käytettäviksi kokoontumisiin.
      Myös rukoiltiin yhdessä.
      ”Taisteleminen yhdessä” (3) merkitsee ennen kaikkea rukoilemista (6).
      --
      Vielä kerran Paavali kehoittaa iloitsemaan(4) kaikissa elämän tilanteissa. Ilo Herrassa ja Jumalan rauha (7), jota tämä maailma ei voi antaa, on kaikkea ymmärrystä ylempi.
      Meilläkin on syytä iloon; Jeesus on kuollut puollestamme, Hän on kanssamme joka päivä ja tulee kerran takaisin. Paavali korostaa ”Hän on lähellä” (5).
      Toki meillä on huolia, mutta ne saamme rukouksissamme tuoda Herran eteen (6) kiitoksen kanssa.

Olemme maailmassa alttiita monille vaikutteille, jotka ovat täysin vastakohtia elämälle Kristuksen yhteydessä.
      Meidän tulee varjella sydämemme ja itsemme niin, ettei maailma meitä saastuta (Jaak. 1:27). Paavali luettelee asioita, mitä meidän tulee ajatella;
      ”... mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa” (8).

• Virsi 148
      --
      1.
      Herää, Herran seurakunta
      lähellä ja kaukana!
      Huuto "Katso, ylkä saapuu!"
      kohta on jo kaikuva.
      Herää taistoon, vaivannäköön,
      rakkauteen, elämään.
      Rohkeuden suo hän sulle,
      ostetulle verellään.

2.
      Herää ylistämään Herraa!
      Armon sade lankeaa.
      Hengen lahja virran lailla
      janoavat virvoittaa.
      Maasta maahan Herran sana
      niin kuin liekki etenee,
      sytyttäen, lämmittäen
      sydämiä valaisee.

3.
      Herää, katso Herran töitä!
      Syntiset hän armahtaa.
      Lapsilleen hän runsaan pöydän
      taivaan lahjoin valmistaa.
      Kiitos Herran! Herra elää
      ihmetöitään jatkaen.
      Puhkea siis ylistykseen,
      Herran kansa, riemuiten.

4.
      Herää! Anna elämäsi
      Herran käyttöön kokonaan.
      Vapahtajan kunniaksi
      silloin riennät toimimaan.
      Rohkeasti nosta pääsi,
      hoida tulta lampussa.
      Herää, Herran seurakunta,
      Kuningas on tulossa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10352
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      6913
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5054
    4. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      61
      4597
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      72
      4326
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      3913
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2908
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36