...että saa ajaa max 18000km???

mitä ihmettä???

Otin 1.11.2007 vapaan työsuhdeauton.

Kotoa työpaikalle kertyy suuntaansa 60 km, eli vuodessa vajaat 30,000 km.

Luin palstan viestejä ja niissä oli keskustelua, että ns. omaa ajoa saisi tulla vain 18000 km vuodessa ja ylimenevästä osasta menee lisää veroa!

En ole tällaisesta koskaan kuullutkaan eikä työnantajani siitä ole mitään maininnut. Itse asiassa minulla tulee niin paljon työajoa vuodessa, että minun oli firman sääntöjen mukaan pakko ottaa työsuhdeauto!

Ajopv-kirjaa meillä ei tarvitse pitää.

Voisiko joku vielä ystävällisesti selvitää tätä?

Voinko olla ns. hiljaa ja välttyä verottajan lisäselvitys-pyynnöiltä ja lisäveroilta ellen hae mitään matkakuluvähennyksiä, enkä niitä sitä paitsi olisi tajunnut hakeakaan ennenkuin luin niistä täältä...

6

3232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulet

      samaan isot mätkyt. Käytännössä ei sitä kukaan oikein pysty valvomaan paljonko ajat yksityisajoa ja jos ajat vähemmän kuin tuon 18 000 km niin saat ajopäiväkirjaa vastaan verohelpotusta. Työmatkat lasketaan omaksi ajoksi ja yleensä verottaja ei ole niin tyhmä ettei ymmärrä mikä on työmatkan pituus.

    • bensapihi

      Kysy verottajalta, täällä emme tiedä!

      • tiedän...

        sain viime vuonna 1600 eur ylikilometreistä mätkyjä.Olsin voinnut saada 4600 eur jos olisin ollut rehellinnen.Aloittajalle sanon vaan sen että älä ota mitään työmatka vähennyksiä. Vältyt lisä veroilta.Se työmatkavähennys on pientä verraten ylikilomtreihein.Itselle tuli jo se 18000 km täyteen pelkän työn ja kodin välillä.Siitä se verottaja sai minut kiinni ja rankaisi.Nykyään ajan omalla autolla ja saan ne km-korvaukset.EI IKINÄ ENÄÄ VAPAATA (rajoitettua) AUTOETUA.Ps. Nykyään se 700 eur enemmän nettona kk käteen.


    • Oman etusi vuoksi

      tuo 18.000 km yksityisajoja on verottajan määräämä raja, katso vero.fi ja verotusarvot vuodelle 2008, asetus annettu 27.11.2007, joka sanoo seuraavasti: "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."
      Eli sinun tapauksessasi kun ajat sekä työajoja että omia ajoja, sinun kannattaa pitää ajopäiväkirjaa verottajan takia -koska ilmeisen usein lähdet työajoihin kotoa käymättä työpaikan kautta. Lisäksi jos ajat työajoja yli 30.000 km, saat verotusarvosta alennusta; ote 27.11.2007 oheesta: "Jos luontoisetuautolla ajettujen työajojen määrä on kalenterivuoden aikana yli 30 000 kilometriä, tai palkansaaja joutuu vaihtamaan luontoisetuautoa 17 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, edun perusarvo on 80 prosenttia edellä 17 ja 18 §:ssä tarkoitetusta perusarvosta."
      Työnantajasi ei ilmeisesti ole kiinnostunut ajokilometreistäsi, mutta verotta voi herätä vielä 5 vuoden kuluttua, joten oman etusi vuoksi pidä ajopäiväkirjaa.

    • ajopäiväkirja

      Niinkuin edellä on mainittu pidä ajopäiväkirjaa.Homma on vähän raskasta mutta maksaa itsensä takaisin.Katso,että menet ns. asiakkan luokse suoraan kotoa. Tee työnantajan kanssa kirjallinen paperi,että sinulla ei ole varsinaista työntekopaikkaa vaan työsi alkaa aina kotonta ja loppuu kotiin. Kun pidät ajopäiväkirjaa suhteuta ostetut bensat ja kilometrit noin suunnilleen. Dokumtoi kaikki loogisesti ns mikkihiiri ajopäiväkirjaan. Ja kun pidät ajopäiväkirjaa tee se joka päivä, vuoden vanhoja ajoja on vaikea muitella.

      • tuleva autoilija

        tuo oli hyvä kommentti, selvensi tosi paljon munkin tilannetta.
        Mietin pääni puhkin miten tuon selvittää kun lähden käytännössä aina kotoa asiakkaalle. Tulkitseeko verottaja, että lähden työpaikalta vai kotoa? Se onkin sopimusasia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe