Terbinafiini

kiinnostaa tietää...

Onko kenelläkään tästä lääkkeestä käyttökokemusta? Itse juuri lopetin 4kk:n kuurin ja olisi kiva tietää kuinka kauan menee ennenkuin "normalisoituu". Lääkärit ei kerkee puhumaan mistään. Itse sain riesaksi unettomuuden vaikka olen yleensä hyvin nukkuvaa tyyppiä ja makuaisti meni ihan kokonaan. Posittivista että paino on pudonnut kun ei "tarvi" syödä karkkia, joille olen perso.
Tämä lääke oli kynsisieneen.

33

35622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terbinafiinista

      niin kovan depression että teki mieli hypätä sillalta jokeen :( kynsisieni jäi mutta vitutus alkaa pikkuhiljaa paranemaan. En enää ikinä rupea vetämään sellasia nappeja naamaan. Olkoon varpaankynnet kuin perseestä revityt

      • krum

        Hopeavesi tehoaa hyvin kynsisieneen, ainakin minulle.
        Hopeavesi saa luontaituotekauppasta, ja sitä laitetaan kynteen. Minä kastoin laastarilapun ja liimasin kynteen, vaidoin kerran vuorokaudessa.


      • kemistiFM
        krum kirjoitti:

        Hopeavesi tehoaa hyvin kynsisieneen, ainakin minulle.
        Hopeavesi saa luontaituotekauppasta, ja sitä laitetaan kynteen. Minä kastoin laastarilapun ja liimasin kynteen, vaidoin kerran vuorokaudessa.

        Älkää nyt hullut hopeatuotteita käyttäkö!! hopea on raskasmetalli ja erittäin erittäin haitallinen ihmisille sekä ympäristölle . hopeaa on tutkittu paljon ja näin on muutamaan sanaan tiivistettynä. luontaistuotekaupoissahan voidaan myydä vaikka mitä paskaa koska niiltä ei vaadita mitään tutkimuksia.


      • Anonyymi

        Kynsisienen hoito - https://tonzes.com/kynsisieni.htm
        Kynnen kasvaminen on todella hidas prosessi. Tämä aine toimii, jos on kärsivällinen. Käytin yhtä pulloa noin puoli vuotta 2 kertaa päivässä paksuun, monta vuotta sienestä kärsineeseen varpaankynteen, leikkasin ja hioin pehmennyttä kynttä säännöllisesti. Vasta puolen vuoden kohdalla sairas kynsi irtosi kokonaan ja alta näkyy tervettä kynttä. Käytän nyt toisen pullon uutta kynttä kasvatellessa, mutta näyttää hyvältä. Kynsi on ohut ja terve, eikä iho/kynsivalli enää reagoi niin kovasti. Tällä voi siis päästä pahastakin sienestä eroon, mutta varaudu vuoden hoitoon.


    • Kynsiongelmainen

      jaaha

    • Erikoista sienihoito

      Minä olen myös saanut merkittäviä masennusoireita ja ahdistusta Terbinafiinihoidon aloittamisen jälkeen. Söin lääkkeitä noin 30 päivää ennen kuin aloin epäillä syy-yhteyttä masennuksen ja ko. lääkityksen kanssa. Nyt olen ollut reilun vuorokauden syömättä lääkettä ja oireita on vielä aika voimakkaasti. Odotan mielenkiinnolla loppuuko oireet nyt lääkkeen syömisen lopettamisen jälkeen.

      Onko muilla yllä kommentoineen lisäksi vastaavia kokemuksia?

      Pakkausselosteessa lukee, että masennusta voi esiintyä harvemmalla kuin yhdellä kymmenestä tuhannesta.

    • Erikoista sienihoito

      Nyt on reipas kolme vuorokautta takana terbinafiinin syönnin lopettamisesta. Vielä on joitain oireita, mutta selvä parannus on tapahtunut. Nyt pystyn hallitsemaan tunteitani, eikä tunteet hallitse minua vaikka demoneja kulman takaa vielä kurkisteleekin.

      Lääkärin arvio oli, että viimeistään viikossa oireiden pitäisi olla kokonaan poissa. Minun tapauksessani voidaan lääkärin mukaan pitää lähes 100% varmana, että oireet johtuivat juuri terbinafiinista.

      Eli seuratkaa fiiliksiännä ko. lääkehoidon aloitettuanne. Vaikka riski on pieni, on se selvästi todellinen.

      • Karvastelee

        Muutama päivä mennyt terbinafiinikuuria jalkasieneen. Makuaisti selvästi muuttunut. Makea maistuu karvaalta. Muista vaikutuksista en osaa sanoa vielä. Kuukausi pitäisi syödä tätä.


    • Ihmetteleehän

      Mulla on nyt syöntiä kohta 3 kk takana ja olen huomannut myös makuaistin heikentyneen aika lailla. Toisaalta kätevää, kun ei tee mieli herkkuja. Mutta mua alkoi myös ahdistamaan, ja se on vielä huolestuttavampaa. Myös lievää kutinaa olen hetkittäin kokenut. Mun piti syödä tätä 4-6kk, mutta nyt en tiedä voinko. Voi että, harmittaa, harmittaa. Pakko kai mennä lääkäriin. Luin pharmacasta että makuaistin palautumiseen menee keskimäärin 15 viikkoa. Ei oikein huvita odottaa niin kauaa syödä vielä 1-3kk.

    • masse

      Mullekin tuli ahdistusta, josta ilmoitin lääkärilleni ja hän raportoi lääkkeen valmistajalle. Kannattaa kertoa lääkärille sivuoireet ja pyytää tätä raportoimaan niistä eteenpäin, jotta saadaan tuoteselosteisiinkin nää mahdolliset haitat kirjattua.

    • TEINIJUOPPPPPPO

      Heii tiiäättekö voiks ottaa alkoholii ku on toi kuuri ?

    • Anonyymi

      Raportoidaan vaikka tänne, jos tästä joskus olisi jollekin hyötyä. Söin terbinafiinia (Fungorin 250mg) varpaiden kynsisieneen. Ekat 3 kk meni ilman kummempia sivuvaikutuksia. Lääkäri määräsi vielä varmuuden vuoksi toiset 3kk. Heti neljännellä kuukaudella alkoivat ahdistus ja unettomuus. Kuukauden kesti ennen kuin tajusin oireiden pahentuvan aina lääkkeen oton jälkeen. Loppuvaiheessa ahdistus oli jo niin pahaa, että aloin olla aika toimintakyvytön. Ahdistusoireet helpottuivat merkittävästi heti parin päivän päästä lääkkeen lopettamisesta. Unettomuutta kesti vielä muutaman viikon. Jenkkifoorumeilta voi lukea paljon lisää näitä kokemuksia ja erityisesti makuaistin katoamisesta (jota ei onneksi tullut).

      Kynnet kyllä paranivat, mutta ei ollut ihan sen arvoista..

    • Anonyymi

      Minulla menossa Terbinafin 250mg kuuri. Makuaisti meni vasta muutaman viikon päästä, kaikki, herkutkin maistuu pahalta, mutta syön pakosta, että pysyy kunto kohdillaan. Myös on normaalia väsyneempi olo. Kärsin, kärsin, jos edes sieltä tulisi terveempi kynsi.

    • Anonyymi

      Puoli vuotta sitten aloitin terbinafiinikuurin. Kynsisientä oli silloin isovarpaan ja kolmen pikkuvarpaan kynnessä. Noin kuukauden kuurin jälkeen totesin, että kunsien tila on parantumassa. Mitään haittavaikutuksia en ole puolen vuoden kuurin aikana todennut. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kynsisieni alkaa olla voitettu. Pikkuvarpaiden kynsissä ei enää näy mitään merkkejä kynsisienestä. Isovarpaan kynnen kärkiosassa näkyy vielä jotain merkkejä, kun koko kynsi ei ole vielä ehtinyt uudistua.

      Olen hyvin tyytyväinen lääkärin määräämään terbinafiinikuuriin.

      • Anonyymi

        onpa kiva kuulla tämmönen positiivinen kokemus joltakin! mun pitäs nyt alottaa terbinafiini kuuri ja pelottaa tosi paljon, pelkään muutenkin kaikkia lääkkeiden sivuvaikutuksia kun yks masennuslääke vuosi sitten sai aivan kauhean olon aikaan. koittanut ajatella että tää on vähän eri asia kumminkin, kun ei mieleen vaikuta. ahdistaa silti, että mitä tästä tulee vai tuleeko mitään sitten... kynsisienen haluan pois joten ei se auta, ku pilleriä nassuun ja katellaan sitten kolme kuukautta miten menee. neljän viikon päästä kumminkin maksa-arvot tarkastetaan. ei tää mua tapa :D ei ei..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onpa kiva kuulla tämmönen positiivinen kokemus joltakin! mun pitäs nyt alottaa terbinafiini kuuri ja pelottaa tosi paljon, pelkään muutenkin kaikkia lääkkeiden sivuvaikutuksia kun yks masennuslääke vuosi sitten sai aivan kauhean olon aikaan. koittanut ajatella että tää on vähän eri asia kumminkin, kun ei mieleen vaikuta. ahdistaa silti, että mitä tästä tulee vai tuleeko mitään sitten... kynsisienen haluan pois joten ei se auta, ku pilleriä nassuun ja katellaan sitten kolme kuukautta miten menee. neljän viikon päästä kumminkin maksa-arvot tarkastetaan. ei tää mua tapa :D ei ei..

        Oma, henkilökohtainen kokemukseni.

        Kynsisieni oli peukalossa, isovarpaassa, pikkuvarpaassa ja akkavarpaassa. Alkuun käytin ohjeen mukaan pihkalakkaa kynsisienen hoitoon, tuloksetta.

        Pihkalakan käytön jälkeen varasin ajan terveyskeskukseen. Sairaanhoitaja konsultoi lääkäriä ja hän totesi: "Kyseessä selvä kynsisieni. Näytepalaa laboratoriotestejä varten ei tarvitse ottaa. Mutta tämähän on vain kosmeettinen haitta. Haluatko kuitenkin aloittaa sisäisen lääkityksen? " Vastasin, että tottakai haluan!

        Käynnillä tuli tiedoksi, että oli varattava aika verikokeisiin 1kk päähän, jotta tiedetään onko lääkityksellä vaikutuksia esim. maksa-arvoihin.
        Näin siis tein, ja veri kokeiden tuloksissa ei huomattu mitään poikkeavaa.
        (Muutoksia on hyvin harvoin ja lääkäri totesi, että ennen verikokeita ei ole ollut. Nyt ne on käytössä varmuuden vuoksi.)

        Lääkäri myönsi aluksi 3kk kestävän terbinafiinikuurin. Esim. Pottuvarpaasta jo puolet kynnestä oli ehtinyt parantua tämän 3kk päätteeksi. (Kynsisieni oli levinnyt alkuun siis koko kynteen). Tämän jälkeen "kontrollikäynnillä" sain 3kk jatkokuurin. Käytin terbinafiinia siis kokonaisuudessaan 6kk kuurin.

        Itselleni ei ilmaantunut mitään haittavaikutuksia terbinafiinista. Nukuin yöni normaalisti. Mitään uutta esimerkiksi ahdistusta/masennusta ei ilmennyt.

        Huomioitavaa: Ensimmäiset viestit tälle foorumille on tullut ~2008-luvulla. Voi olla, että lääkettä ollaan kehitetty parempaan suuntaan ja, että mahdolliset haittavaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Vaikka olen mies, itselle erityisesti peukalossa olevasta kynsisienestä oli kehkeytynyt häpeällinen asia. Asia, jota piilottelin muilta.

        Olenkin kiitollinen siitä, että terbinafiini toimi hyvin, kaikki kynnet paranivat. (Vaikkakin lääkäri kertoi, että 50% terbinafiini kuurin käyttäjistä paranee täysin)

        Tässä oma kokemukseni. Toivottavasti tästä on apua jollekkin asian kanssa painivalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma, henkilökohtainen kokemukseni.

        Kynsisieni oli peukalossa, isovarpaassa, pikkuvarpaassa ja akkavarpaassa. Alkuun käytin ohjeen mukaan pihkalakkaa kynsisienen hoitoon, tuloksetta.

        Pihkalakan käytön jälkeen varasin ajan terveyskeskukseen. Sairaanhoitaja konsultoi lääkäriä ja hän totesi: "Kyseessä selvä kynsisieni. Näytepalaa laboratoriotestejä varten ei tarvitse ottaa. Mutta tämähän on vain kosmeettinen haitta. Haluatko kuitenkin aloittaa sisäisen lääkityksen? " Vastasin, että tottakai haluan!

        Käynnillä tuli tiedoksi, että oli varattava aika verikokeisiin 1kk päähän, jotta tiedetään onko lääkityksellä vaikutuksia esim. maksa-arvoihin.
        Näin siis tein, ja veri kokeiden tuloksissa ei huomattu mitään poikkeavaa.
        (Muutoksia on hyvin harvoin ja lääkäri totesi, että ennen verikokeita ei ole ollut. Nyt ne on käytössä varmuuden vuoksi.)

        Lääkäri myönsi aluksi 3kk kestävän terbinafiinikuurin. Esim. Pottuvarpaasta jo puolet kynnestä oli ehtinyt parantua tämän 3kk päätteeksi. (Kynsisieni oli levinnyt alkuun siis koko kynteen). Tämän jälkeen "kontrollikäynnillä" sain 3kk jatkokuurin. Käytin terbinafiinia siis kokonaisuudessaan 6kk kuurin.

        Itselleni ei ilmaantunut mitään haittavaikutuksia terbinafiinista. Nukuin yöni normaalisti. Mitään uutta esimerkiksi ahdistusta/masennusta ei ilmennyt.

        Huomioitavaa: Ensimmäiset viestit tälle foorumille on tullut ~2008-luvulla. Voi olla, että lääkettä ollaan kehitetty parempaan suuntaan ja, että mahdolliset haittavaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Vaikka olen mies, itselle erityisesti peukalossa olevasta kynsisienestä oli kehkeytynyt häpeällinen asia. Asia, jota piilottelin muilta.

        Olenkin kiitollinen siitä, että terbinafiini toimi hyvin, kaikki kynnet paranivat. (Vaikkakin lääkäri kertoi, että 50% terbinafiini kuurin käyttäjistä paranee täysin)

        Tässä oma kokemukseni. Toivottavasti tästä on apua jollekkin asian kanssa painivalle!

        Kiitos tästä. Nyt Fungorin-kuuria takana viikko ja näiden negatiivisten kokemusten seasta kiva lukea positiivista.


    • Anonyymi

      Vähän omia kokemuksia Terbafiini(Fungorin)lääkekuurista:

      Takana kuuria nyt noin 4kk ja oireet olleet hyvinkin samanlaisia kuin aiemmilla kirjoittajilla.

      Ennen nukahtanut todella nopeasti sekä nukkunut sikeästi, nyt nukahtamisen ja unen laadun kanssa ongelmia. Ei kuitenkaan joka yö, onneksi.

      Muutenkin olotila vaihtelee paljon päivän aikana, välillä päässä tuhat ajatusta/asiaa ja välillä ei kiinnosta mikään. Keskittymiskyky heikentynyt merkittävästi(teen itse suunnittelutyötä), ja sen on kyllä huomannut.

      Kynsisieni parantunut jo hyvin, mutta ei kokonaan(yhteensä viidessä varpaassa). Aion jatkaa vielä lääkkeen syömistä niin kauan kuin lääkkeitä riittää, noin 6 viikkoa.

      Lääkärille en ole raportoinut ongelmistani, mutta nämä muiden samat oireet luettuani, aion olla yhteydessä reseptin kirjoittaneeseen.

    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt tätä lääkettä nyt noin 5kk ja sormista kynsisieni lähtenyt, mutta molemmissa isovarpaissa kynsisientä on vielä.
      Ruokahalu on lähtenyt kokonaan ja edes herkkuja ei tee enään mieli. Ahdistusta ja masennusta on tullut runsaasti. Vatsa on joka päivä turvonnut ja kipeä. Myös kuukautiset ovat muuttuneet täysin.

    • Anonyymi

      Itselläni oli kynsisieni muutamassa varpaassa ja nyt on takana puolen vuoden kuuri Terbinafinia. Ensimmäisten kuukausien aikana kynsien tilanne edistyi hyvin, mutta viimeisen kolmen kuukauden aikana ei näyttänyt tapahtuvan juuri mitään.

      Lääkäri passitti minut jalkahoitajalle, joka hioi kynsien pinnat ja alta paljastuivat lähes terveet kynnet. Suositteli jatkohoidoksi päivittäistä kastelua etikalla.

      Haittavaikutuksista, Alussa oli muutaman päivän ajan kuvottava tunne, mutta se meni pian ohi. Muuta erikoisempaa en huomannut, mutta nyt muutama päivä Terbinafinin lopettamisen jälkeen olo on virkeämpi ja yöuni parempi, vaikkei sitä aiemminkaan voinut huonoksi sanoa.

    • Anonyymi

      Puolivuotta syöty kyseistä lääkettä hyvin on parantunut 8 kynttä kymmenestä vielä 2kuukautta uusi kuuri ei mitään haittavaikutuksia ole ollut

      • Anonyymi

        Mikä Terbinafiini merkki sulla käytössä?


    • Anonyymi

      Terbinafin ratiopharm 250 mg

    • Anonyymi

      Makuaisti meni kokonaan, väkevä maku vain.

    • Anonyymi

      Palautuukohan makuaisti normaaliksi ja miten kauan tarttee ootella. Saako korvausta mistään jos ei palaudu

    • Anonyymi

      Minulla Terbinafin-kuuri ei ihan aluksi aiheuttanut oireita. Parin viikon jälkeen alkoi päänsärky- ja migreeniputki, jota en osannut yhdistää Terbinafiiniin, koska sairastan muutenkin paljon migreeniä. Myös yöunet menivät huonoiksi ja tuli ahdistuneisuutta. Kuukauden käytön ja parin viikon oireilun jälkeen olin yhteydessä lääkäriin. Hän neuvoi jättämään lääkkeen kuukaudeksi pois. Vointi alkoi kohentumaan jo vuorokauden kuluttua: päänsäryt lakkasivat, uni parani ja ahdistuneisuus helpotti.

      Nyt viikon aikana, kun olen jättänyt lääkkeen pois, suussa on paha maku ja hengitykseni haisee pahalta. Tulkitsen nämä myrkyn poistumiseksi elimistöstä. Kyllä on melkoinen lääke, en olisi arvannut. Ja harmittaa, etten jo aiemmin ymmärtänyt liittää oireita lääkkeeseen.

    • Anonyymi

      Kauan teillä on kestänyt makuaistin palautuminen kyseisen lääkkeen jälkeen? Itselläni 4viikkoa nyt lopetuksesta ja ei ole palautunut

    • Anonyymi

      Jokaisesta psyykkelääkkeestä on erittäin paljon haittaa keholle ja mielellesi.
      Ymmärrät kai että psykiatreilla on kaikki valta leimata vaikka polvikivusta ihmisiä pakkopöpilään orjuuttaa heitä väkivaltaan ja ihmisvihaan perustuvalla teorioillaan eli suupuheillaan, ilman tieteellistä näyttöä tuottamaan kehollaan big farmalle €.

      Vaarallisinta on käyttää julkisterveyttä, siellä konsultoivat psykiatrit elimoi ulos vastaanotosta ihmisiä, erittäin vakavissa tulejduksissa,
      Koska julkinen ei pysty hoitamaan kaikkia, ulosajaminen tehdään vale pöpi papruja tekemällä.

      Kilpailuperusteinen yksityinen ja vakuutus terveys ei pidä konsulltoivia psykiatreja lainkaan, koska heille ei tule rahaa (kk palkkaa) mistään , jos he ajavat ihmisiä ulos sadismilla, jossa joka kehon kipu on poliittista mielisairautta jo odotus huoneessa,

      Poliittiseen tarkoitukseen kriitikkojen pidättämiseksi psykiatrit on listanneet joka kivun mielisairaudeksi.
      Julkishallinto diktatuuri on se piru, joka pidättää kriitiktot seuraavalla teekkari käynnnillä.
      Sellaiseksi kaikki monopolit maailmassa muidostuu.
      Viisas valtio ei tee monopoleja.

    • Anonyymi

      Söin Fungorin 250 mg . kolmen viikon kuluttua lehahti valtava ihottuma kasvoihin,leviten muutamassa päivässä
      kaikkialle kehoon.Lopetin lääkkeen heti ihottuman alettua.Menin lääkärille muutamien päivien jälkeen, valtava polte kehossani.Hän totesi sen lääkkeestä johtuvaksi.Nyt on kulunut viikko, ruoka maistuu karvaalta, ihottuma jatkuu.Nyt syön kortisonia ihottumaan. Uni on mennyt huonommaksi, kynsisieni jäi.

    • Anonyymi

      Sain 3kk kuurin kynsisieneen. Kahden viikon kuurin jälkeen tuli runsaasti ahdistusta/masennusta ja yöunet menivät. Lisäksi oli paljon väsymystä joka toki saattoi johtua myös huonoista yöunista, mutta epäilen lääkkeen lisänneen sitäkin. Lopetin kuurin ja ahdistus sekä väsymys helpottivat heti. Nyt 5pv kuurin lopettamisesta, mutta yöunet eivät vieläkään ole normalisoituneet. Ei ole kynsisienestä eroon pääseminen ihan noiden haittavaikutusten arvoista.

    • Anonyymi

      Olen syonyt 3 kk terbinafiini kuuria 10 paivaa ja nyt on jalkapohjasilsa alkanut poistua.

    • Anonyymi

      Puolessavälissä kuuria meni makuaisti melkein kokonaan. Kaikki maistuu tuhkalta. Katsotaan palautuuko normaaliksi.

    • Anonyymi

      2vk menny terbinafin ratiopharmia, ahdistus lisääntynyt, lievää makuaistin muutosta tullut ja jatkuva vatsan täyden olon tunne. jalka- ja kynsisieneen tämä lääke, jalkasilsa ainakin alkanut parantua. en tiedä onko tämä lääkkeestä apu vai mutta kynsipediltä sienikynsi ikäänkuin "kuihtunut" ja lähtee herkemmin irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe