Kautta aikojen ihmisellä on ollut tarve olla yhteydessä johonkin itseään suurempaan, korkeampaan voimaan, jumalaan. Kaikissa kulttuureissa on myös ollut jumalan/jumalien ohella jumalatar/jumalattaria. Paitsi juutalaisuudessa/kristinuskossa/islamissa, jotka ovat kehittyneet samasta juuresta. Niissä on vain miespuolinen Jumala, jopa enkelitkin ovat miehiä. Jumaluus on siis vain ja ainoastaan maskuliininen. Minne Jumalatar on hävitetty?
Onhan ihmiskuntakin jaettu maskuliiniseen ja feminiiniseen, samoin kuin eläimet ja koko luomakunta. Toista sukupuolta ei ole ilman toista. Kaiken lisäksi Raamattukin myöntää, että mies ja nainen ovat molemmat luotu Jumalan kuvaksi. Mutta missä on Jumalan maskuliinisuutta tasapainottava ja vastaava feminiinisyys? Ja miksi ja miten Jumala ylipäätään loi feminiinisyyden, jos hän itse on täydellisesti maskuliininen?
Jumala ja Jumalatar
9
293
Vastaukset
- Christabel90
uskon Jeesukseen mutta haluaisin että kristinuskossa olisi myös Jumalatar. Ei ole, ja minusta tuntuu kuin jotain puuttuisi. Ihminen on Jumalan kuva, eikä ihmisilläkään uutta elämää synny pelkistä miehistä. Missä naiset?
Roomalaiskatolisten ja ortodoksien Neitsyt Mariahan tuo naiseuden aspektia heidän edustamaan uskonnollisuuteensa mukaan. Onhan Maria mukana myös protestanttisuudessakin mutta melko merkityksettömänä raamatullisena taustahahmona.
- tuhat ja yksi
NeitsytMariasta ei vaan Jumalaa saa millään niin ei hänen pojastaankaan saa.
1 Moos. 17:1: "Minä olen Jumala, kaikkivaltias."
Jumalasta käytetään Vanhassa testamentissa pariakymmentä heprealaista nimeä. Niitä on hyvin harvoin käännetty suomeksi. On vain pantu "Herra" tai "Jumala", joskus harvoin "Herra Sebaot" eli sotajoukkojen Jumala.
Mainitussa kohdassa on alkutekstissä "EL SHADDAI". Se on ihmeellisimpiä Jumalan nimistä. Juutalaiset antavat tälle nimelle erikoisen kunnian. Jokaisen juutalaisen kodin oven pielessä oikeassa yläkulmassa on pieni kotelo, jonka nimi on MEZUZA. Kotelon pää11ä on SHIN-kirjain muistuttamassa juuri nimestä EL SHADDAI. Kotelon sisällä on juutalaisten uskontunnustus sellaisena kuin se on 5 Moos. 6:4, 9:ssa.
Tuota heprean nimeä tutkittaessa käy ilmi merkillisiä asioita. Meillä on yleensä sellainen luulo, että Jumala on mies eli "Isä-Jumala". Äiti-hahmo tuntuu puuttuvan meidän protestanttien Jumala-kuvasta. EL SHADDAI on tarkasti käännettynä suomeksi Jumala, jolla on äidin rinnat. HÄN on isä-äiti Jumala, elämän luoja ja ylläpitäjä. Suomalainen käännös "Kaikkivaltias" ei ole oikea eikä onnistunut. Oikeampi olisi "KAIKKIRIITTÄVÄ". Niin kuin äidin rinta on vastasyntyneelle lapselle kaikkiriittävä, samoin pitäisi Jumalan olla meille kaikkiriittävä. "Halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset Sanan väärentämätöntä maitoa (äidin rinnoista), että siitä kasvaisitte pelastukseen. On siunattua tietää, että meidän Jumalamme on kaikkiriittävä isä-äiti Jumala, joka pitää hyvän huolen lapsistaan.
http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/kosyvanto.htmRaamatun vanhan hebreankielen tuntijat selittävät Jumalan nimen El Shaddai merkitsevän "Kaikkiriittävää" ja sen sisältävän ajatuksen Isä-äiti-Jumalasta. Luonnollisesti Hän uskoville on myös Jumala Kaikkivaltias (joka kreikan alkutekstistä onkin käännettävä näin), mutta tulkintasi on sama kuin vanhan hebreankielen tuntijoiden. Hän on Kaikkiriittävä Jumala, se josta Jeesuskin Vuorisaarnassaan opetti.
- tuhat ja yksi
jukka.finland kirjoitti:
Raamatun vanhan hebreankielen tuntijat selittävät Jumalan nimen El Shaddai merkitsevän "Kaikkiriittävää" ja sen sisältävän ajatuksen Isä-äiti-Jumalasta. Luonnollisesti Hän uskoville on myös Jumala Kaikkivaltias (joka kreikan alkutekstistä onkin käännettävä näin), mutta tulkintasi on sama kuin vanhan hebreankielen tuntijoiden. Hän on Kaikkiriittävä Jumala, se josta Jeesuskin Vuorisaarnassaan opetti.
liiaksi puolueellinen ja Jeesus painotteinen.
jukka.finland kirjoitti:
Raamatun vanhan hebreankielen tuntijat selittävät Jumalan nimen El Shaddai merkitsevän "Kaikkiriittävää" ja sen sisältävän ajatuksen Isä-äiti-Jumalasta. Luonnollisesti Hän uskoville on myös Jumala Kaikkivaltias (joka kreikan alkutekstistä onkin käännettävä näin), mutta tulkintasi on sama kuin vanhan hebreankielen tuntijoiden. Hän on Kaikkiriittävä Jumala, se josta Jeesuskin Vuorisaarnassaan opetti.
..K.O.Syvännön, kuten tuon linkin takaa näkyy mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan tässä asiassa.
- *jukka.finland
KTS kirjoitti:
..K.O.Syvännön, kuten tuon linkin takaa näkyy mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan tässä asiassa.
Tulkintani oli ennen kaikkea Jerusalemin Raamatunkääntäjät ry:n selityksestä, jonka VT:n käännöstyössä on ollut mukana mm. Mirja Ronning. Mirja voi olla Kaarlo Syvännön tytär, mutta Kaarlolla ei varmaankaan ollut sellaista vanhan hebreankielen tuntemusta kuin Mirjalla, joka on opiskellut vanhaa hebreaa Jerusalemin yliopistossa. Eräissä kommentaareissa niinikään esitetään tämän Jumalan nimen viittaavan Isä-äiti-Jumalaan. Samoin tulkisi nimen myös mm. Oswald Chambers, joka osasi hebrean kielen.
Septuagintassa "shaddaj" käännetään sanalla "pantokratór" ja merkitsee kaikkivaltiasta, kaikki hallitsevaa (krateó, hallita). UT:ssa sanaa käytetään vain muutaman kerran, mutta hyvin merkittävällä tavalla Ilmestyskirjassa, esim Ilm. 1:8 joka mielestäni viittaa Jeesukseen. "`Minä olen A ja O´, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias" (ho pantokratór). Paavali yhdistää 2 Kor. 6-luvun loppuosassa Kaikkivaltiaan VT:n Jumalaan.
- tuhat ja yksi
Allah on se naispuolinen Jumala!
Kuhan selviää jotta tuo Jeesus ei ollutkaan Jumalan poika edes (Ei Jumala lainkaan.)
Niin Isä- Jumala napsuttaa Äiti-Jumalaa ja tietäähän mikä siitä seuraa ,näin saamme Jumalperhen ja taas se alkaa, kuinka monta päätä irroitetaan tuonkin "TOTUUDEN" oikeaksi tekemiseen ,vai joko ihmiskunta on ennen sitä viisastunut ja selvittänyt lapsilleen miten Jumalat tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek226606Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.274110- 312982
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1712973- 101848
- 821744
- 1501614
- 1471612
- 121478
- 221440