Viisauden hampaan leikkaus

sillä hetkellä!!!

täällä puhutaan paljon siitä että kun on poistettu viisurit niin niiden jälkikivuista. Mutta ne, joilla on ne leikattu, nii koskiko se leikkauksen aikana!!?? montako puudutuspiikkiä jouduttiin laittamaan?
itsellä se edessä, viisuri kasvaa vinossa nojautuen toiseen hampaaseen ja siitä tulee päivittäinen hammassärky ja vihlonta.
mua vaan pelottaa se operaatio itessään, kun muutenkin on niin hirveät pelot hammaslääkärissä käynteihin!! :(

18

5559

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskettäin poistettu

No multa leikattiin juuri tommonen vinoon kasvava hammas puolitoista viikkoa sitten eikä ne jälkikivut kauheita oo jos vaan buranaa on.

Ja itse leikkauksesta. Eka laiettiin 4 puudutusta ja odoteltiin 15 min.
      Ikenen auki leikkaamista en edes huomannut, enkä itseasiassa mitään muutakaan. Kun ne alko heiluttelee hammasta, tunsin sen. Tunsin kun se heiluu. Ei sattunut yhtään, mut pelkäsin että alkaa kohta sattumaan kun se kiskastaan irti joten pyysin lisää puudutusta, sain kaks piikkiä lisää.
      Sen jälkeen mikään ei tuntunut yhtään miltään. En edes huomannut kun hammas lopulta lähti.

leikkausta ei todellakaan kannata pelätä. Ne puudutaa sen aina äärimmäisen hyvin. Jos joku alkaa tuntumaan ni saa lisää puudutusta.

Ja mä itse olen todella hammaslääkäripelkoinen. Pelkään sitä mielettömästi, mutkun alko toi viisaudenhammas ikenen alla särkemään niin perhanasti niin ei siinä muita vaihtoehtoja sitten ollut.

rohkeasti sinne vaan.

• ei sattunut

No multa leikattiin juuri tommonen vinoon kasvava hammas puolitoista viikkoa sitten eikä ne jälkikivut kauheita oo jos vaan buranaa on.

Ikenen auki leikkaamista en edes huomannut, enkä itseasiassa mitään muutakaan. Kun ne alko heiluttelee hammasta, tunsin sen. Tunsin kun se heiluu. Ei sattunut yhtään, mut pelkäsin että alkaa kohta sattumaan kun se kiskastaan irti joten pyysin lisää puudutusta, sain kaks piikkiä lisää.
      Sen jälkeen mikään ei tuntunut yhtään miltään. En edes huomannut kun hammas lopulta lähti.

leikkausta ei todellakaan kannata pelätä. Ne puudutaa sen aina äärimmäisen hyvin. Jos joku alkaa tuntumaan ni saa lisää puudutusta.

Ja mä itse olen todella hammaslääkäripelkoinen. Pelkään sitä mielettömästi, mutkun alko toi viisaudenhammas ikenen alla särkemään niin perhanasti niin ei siinä muita vaihtoehtoja sitten ollut.

rohkeasti sinne vaan. Ei se satu

• ei se satu

rohkeasti sinne vaan. Ei se satu

• `??????

joo tuli monta kertaa viesti näemmä. Tää suomi24 pelleilee taas jotain. Eka sano että llähetin jo samanlaisen viestin, ei saa massapostittaa ja sit kun katoin ni ei ollu tullu. Sit vaihoin nimimerkkiä ja otsikkoa ni meni mut niin näemmä meni noi muutkin..

• alkup.
        `?????? kirjoitti:

joo tuli monta kertaa viesti näemmä. Tää suomi24 pelleilee taas jotain. Eka sano että llähetin jo samanlaisen viestin, ei saa massapostittaa ja sit kun katoin ni ei ollu tullu. Sit vaihoin nimimerkkiä ja otsikkoa ni meni mut niin näemmä meni noi muutkin..

kiitos, tuo ny vähä jo helpotti :D mut kuinka sä oikee voit siinä sanoo että haluut lisää puudutusta ku suuvärkki on täynnä tavaraa? ja tuolla yllä onki jo tuommone topic joltakii, mut kysynpä sen tässäkii että kuinka sä jaksoit pittää sitä suuta auki niin pitkää? multa menee leuat nii äkkiä kipeeks ku pitää suuta auki nii senki takia pelottaa että se on kivulias ja hirvee toimenpide :(

• edellinen kirjottaa
        alkup. kirjoitti:

kiitos, tuo ny vähä jo helpotti :D mut kuinka sä oikee voit siinä sanoo että haluut lisää puudutusta ku suuvärkki on täynnä tavaraa? ja tuolla yllä onki jo tuommone topic joltakii, mut kysynpä sen tässäkii että kuinka sä jaksoit pittää sitä suuta auki niin pitkää? multa menee leuat nii äkkiä kipeeks ku pitää suuta auki nii senki takia pelottaa että se on kivulias ja hirvee toimenpide :(

no siis kyl se välil aina ottaa ne kamat suusta pois. Mulla se välillä piti taukoa kun piti tyrehdyttää verenvuotoa.
        Ja taisin mä sillai ns vinkasta ja liikauttaa päätä vähän sillai et se tajus et nyt vähän tuntuu.
        älähdät vaik vähän ni kyl mä luulen et se sit kysyy et sattuuko. Ne on tosi tarkkoi mun mielest tollasis leikkauksista ettei satu koska jos vähän sattuu ni myöhemmin voi sattua vielä enemmän. Ja mulle se myös sano et ilmaise jos haluat lisää puudutusta,
        sä voit myös kysyä lekurilta et mitä teet jos alkaa tuntumaan.
        Kyl sen eleistä huomaa jos sattuu.

ja kun viisaudenhammas leikataan niin suu ei ole täynnä tavaraa. ei siellä ole kuin se pieni imuri joka imee verta ja sylkeä ja sit se väline millä lääkäri ottaa hammasta, ja se vaihtelee niitä välineitä. Eli välineiden vaihtelun lomassa voi sanoa et nyt tuntuu..

Ja mä välillä laitoin suuta kyllä kiinni. esim sillon kun pidettiin taukoa.
        Yritä pitää suu auki ja samalla rentoutua.
        Ja tosiaan se homma kestää sen tunnin mut 15min menee jo puudutusten laittoon. Ja toinen 15 min maataan siinä tuolissa ja odotetaan lopussa että verenvuoto tyrehtyy ja sit laitetaan tikit.
        kyl sitä suuta sit jaksaa pitää auki jos on pakko.

Ainut mikä mua ahdisti oli kun kasvojen päälle laitettiin liina missä oli suun ja nenän kohalla reikä. Eli en nähnyt mitään. meinas vähän tulla suljetun paikan kammoa.

ja mä tosiaan pelkäsin tonne menoa. menin sinne mieheni kanssa. aloin odotushuoneessa itkemään kun pelotti niin paljon:D ja pääsin puudutusten vaikutusta odotellessa odotushuoneeseen odottelemaan niin jatkoin itkua miehelleni.

Ja taisin mä siellä liinan allakin itkeä:D mut sit aloin miettii et miks mä pillitän kun mikää ei tunnu missään ja aloin melkein nauramaan itselleni.

Paljon leikkausta ikävämpää on tosiaan se särky. Ja sillonkun mulla ei särkenyt buranan takia niin poskessa oleva turvotuskohta oli ihan kosketusarka. ja on vieläkin. Ja mustelmahan siitä kanssa tuli.

Mä veikkaab et leikkaus on paljon miellyttävämpi toimenpide kuin sen hampaan kiskaisu vaikka onkin vähän pidempi. Eipähän tartte kestää sitä repimistä ja pää heiluu ja kuuluu ikäviä runkashuksia.

onnea matkaan! :)

• poistettiin...
        alkup. kirjoitti:

...pari viikkoa sitten juuri samantyyppinen tapaus, alaviisaudenhammas, joka oli vinossa, ja puoliksi puhjennut.

En voi kyllä sanoa kuin että oli karmea kokemus: Itse leikkaus kesti noin tunnin, eikä hammasta meinattu saada ollenkaan pois. Lopulta se paloiteltiin ja saatin siten sieltä ulos. Puudutusta oli tarpeeksi, eikä hampaan poisto juurikaan sattunut, mutta jo se, että leuka on tunnottomana ja joku rassaa suussasi tunnin ajan on enemmän kuin ikävää. Ja jälkikivut olivat minulla aivan järkyttävät, vaikka söin buranaa kuin karkkia.

En halua mitenkään pelotella, eikä todellakaan ole syytä panikoida asiasta, mutta kannattaa kuitenkin varautua ajatukseen, ettei se ainakaan kovin mukavaa ole...

• nopeaa toimintaa

Mulla on vissiin ollut helpot viisurit, kun ne on ihan nyppäsemällä lähtenyt pois. Kaksi lähti ihan puuduttamalla ja ottamalla tongeilla/pihdeillä (?) tai mitä nyt olikaan. Kaksi jouduttiin leikkaamaan, koska ei olleet tullu kokonaan läpi vaan kääntyneet sivuille ja tulehtuneet. Hiukan toisen kanssa joutui hammaslääkäri pinnistelemään, mutta ei siinä itse irrottamisessa mennyt kuin ehkä 2 minuuttia. Ei mitään kipuja yhdelläkään kerralla. Jälkisärkyä oli aina vähän, mutta ei niin paljoa, että olisi vaikkapa nukkumista haitannut. Tavalliset apteekin käsikauppa särkylääkkeet riittivät hyvin, vaikka mulla olisi ollut vahvempiakin. Ekalla kerralla en jaksanut pitää sitä suositeltua kylmäpussia poskella joten poski turposi ja oli mustelmainen, mutta muilla kerroilla sitten pidin sitä ja ei tullut mustelmia eikä kovin paljoa turvotuksiakaan.

Ensimmäinen puudutuspiikki on ainoa mikä minulla aina tuntuu hiukan ikävälle (taitaa johtua vaan jännityksestä), sen jälkeen en tunne enää muiden laittoa niin. En muista montako niitä laitettiin eri kerroilla, mutta ei nyt mitään hurjaa määrää joitakin vain.

Sitten kun puudutus vaikuttaa ja laitetaan se liina päälle niin, ettei näe mitä sinne suuhun työnnetään, niin en sitä oikein voinut enää pelätä, kun ei edes tunne mitään. Mulla ainakin puutui huuletkin ja kielikin niiden puudutusaineiden voimasta. 3 visuria lähti niin, että odottelin, että koska ne aloittaa, kun jo kysyttiin, että haluanko nähdä sen hampaan vai heitetäänkö roskiin. Se viimeinen olikin sitten tiukemmassa ja tunsin miten hammaslääkäri joutui oikein pinnistelemään, siis vaati voimaa saada se irti, mutta ei sekään sattunut yhtään, tuli vain hassu tunne, että jotain tapahtuu.

• sokea

Mitä ihmettä, miksi sen liinan täytyy peittää silmät? KAUHEATA ajatella että ei näkisi mitään, onko se ihan pakollista peittää silmätkin?

• nopeaa toimintaa
        sokea kirjoitti:

Mitä ihmettä, miksi sen liinan täytyy peittää silmät? KAUHEATA ajatella että ei näkisi mitään, onko se ihan pakollista peittää silmätkin?

Jos leikkaus kyseessä niin ne peittää potilasta vain sen takia, että minimoidaan mahdollisten bakteerien pääsy suuhun? Ainakin olettaisin. En ole ikinä kysynyt, että voisko jättää naamaa peittämättä, mutta luulisi sen onnistuvan, nimittäin kyllä niitä bakteereja suussa jo on sen verran, että enempi ne vaikuttaa kuin potilaan iholla elävät. Ja antibioottikuurinhan ne määrää vissiin aina noissa tapauksissa varmistamaan, ettei mitään tulehduksia tule. Tuo peittely on tehty vaan silloin kun leikataan ientä auki.

• tapauksessani...
        nopeaa toimintaa kirjoitti:

Jos leikkaus kyseessä niin ne peittää potilasta vain sen takia, että minimoidaan mahdollisten bakteerien pääsy suuhun? Ainakin olettaisin. En ole ikinä kysynyt, että voisko jättää naamaa peittämättä, mutta luulisi sen onnistuvan, nimittäin kyllä niitä bakteereja suussa jo on sen verran, että enempi ne vaikuttaa kuin potilaan iholla elävät. Ja antibioottikuurinhan ne määrää vissiin aina noissa tapauksissa varmistamaan, ettei mitään tulehduksia tule. Tuo peittely on tehty vaan silloin kun leikataan ientä auki.

...hammaslääkärillä ja hoitajalla oli naamalla suojukset, ja minun kasvoni desinfioitiin suun ympäriltä. Ei laitettu mitään liinaa, vaikka kyseessä oli leikkaus. Eikä tullut mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia leikkauksen jälkeen.

Tuntuu kamalalta ajatukselta, että olisi jossain liinan alla, eikä näkisi ollenkaan mitä se hammaslääkäri puuhaa. Minä ainakin haluan tietää mitä suussani tapahtuu.

• ekan viestin kirjottaja
        tapauksessani... kirjoitti:

...hammaslääkärillä ja hoitajalla oli naamalla suojukset, ja minun kasvoni desinfioitiin suun ympäriltä. Ei laitettu mitään liinaa, vaikka kyseessä oli leikkaus. Eikä tullut mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia leikkauksen jälkeen.

Tuntuu kamalalta ajatukselta, että olisi jossain liinan alla, eikä näkisi ollenkaan mitä se hammaslääkäri puuhaa. Minä ainakin haluan tietää mitä suussani tapahtuu.

No mulla oli se liina. Mut näin sielt rakosest välil jotai ku se liikahti. Lähinnä mitä näin oli hammaslääkärin todella veriset kädet ja alko kuvottaa. Joten suljin silmät.

Useimmiten se laitetaan vain siksi että ne välineet millä hammas kiskotaan voi näyttää hurjilta ja se että siinä verta tulee paljon ja se voi aiheuttaa joillekkin paniikkia jos sitä näkee kumihanskat valeltuina..

Mulle liina oli helpotus. Se on sellanen vihree ohut liina. Se ei vedä kaikkea pimeeks jos pidät silmät auki. esim siit erottaa valon sen läpi.
        ei mua ahistanut se.

• edellinen
        ekan viestin kirjottaja kirjoitti:

No mulla oli se liina. Mut näin sielt rakosest välil jotai ku se liikahti. Lähinnä mitä näin oli hammaslääkärin todella veriset kädet ja alko kuvottaa. Joten suljin silmät.

Useimmiten se laitetaan vain siksi että ne välineet millä hammas kiskotaan voi näyttää hurjilta ja se että siinä verta tulee paljon ja se voi aiheuttaa joillekkin paniikkia jos sitä näkee kumihanskat valeltuina..

Mulle liina oli helpotus. Se on sellanen vihree ohut liina. Se ei vedä kaikkea pimeeks jos pidät silmät auki. esim siit erottaa valon sen läpi.
        ei mua ahistanut se.

...se on tosiaan siksi, ettei verikammoisille tulisi paha olo. Mutta luulisin, että tällaisten kaltaisteni lievästi suljetunpaikankammoisten (mutta verta hyvin sietävien) henkilöiden kohdalla voitaisiin joka tapauksessa tehdä poikkeus tuosta liinakäytännöstä :)

• hande
        edellinen kirjoitti:

...se on tosiaan siksi, ettei verikammoisille tulisi paha olo. Mutta luulisin, että tällaisten kaltaisteni lievästi suljetunpaikankammoisten (mutta verta hyvin sietävien) henkilöiden kohdalla voitaisiin joka tapauksessa tehdä poikkeus tuosta liinakäytännöstä :)

Multa leikattiin alaleuasta visuri pari viikkoa sitten ja toimenpide oli tunnissa ohi. Hammas oli puoliksi tullut esille ja oli vinossa joten vaati leikkauspoiston. Liina laitettiin myös minulle mutta niin että koko kasvot näkyivät - joten taitaa tuo käytäntö riippua vähän paikasta missä leikkaus tehdään.

• Lumih.
        hande kirjoitti:

Multa leikattiin alaleuasta visuri pari viikkoa sitten ja toimenpide oli tunnissa ohi. Hammas oli puoliksi tullut esille ja oli vinossa joten vaati leikkauspoiston. Liina laitettiin myös minulle mutta niin että koko kasvot näkyivät - joten taitaa tuo käytäntö riippua vähän paikasta missä leikkaus tehdään.

Kyllä mä ainakin tykkäisin tuollaisesta liinasta, kun se valo häikii aina niin ärsyttävästi :D. Ja musta tuntuu, et tulisi jopa turvallisempi olo liinan alla.

• aurinkolasit
        hande kirjoitti:

Mulle yrittivät laittaa sitä liinaa, mutta eihän siitä mitään tullut. Iski paniikki, rupesin itkemään ja huitomaan sitä liinaa pois yms. No, hoitsu laittoi sitten ne "aurinkolasit" mulle ja leikkasi liinaan isomman aukon niin, että lasit jäi näkyviin. Teipillä liina vielä kiinni lasien alareunaan, että varmasti näin koko ajan mitä tapahtui. =)

Kyllä se liina on bakteerien takia, niin mulle ainakin sanottiin, että siksi on pakko laittaa.

• SATTUUUUUUUUUUU

mulla on hel**tin huonoja kokemuksia kun multa revittiin hammas.. sattuu aivan saata**nasti ja sitten mulla se puutu vasta sen repimisen jälkeen.. ja jatkoivat vaaan repimistä vaikka nostin kädet ja jalat kattoon niiin eivät kai edes huomanneet.. :P se oli perseeest ja uus leikkaus tulossa nyt kun kitalaesta poistetaan hammas ja sit viel alhaalt toinen.. mä vaan itken ja itken koska pelottaa ton ekan hampaan jälkeen niin saat''ANASTI

• Anonyymi

Mulla rupes kasvamaan ikenestä jotain terävää viisaudenhampaan poiston jälkeen.

Onkohan sille jotain selitystä mikä on. Ei näytä kokonaiselta hampaalta ainakaan, mut sattuu kun painaa kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe