kertokaa mulle sattuuko juurihoito jos laitetaan oikein hyvät puudutukset?menin viikko sitten vihlonnan takia hammaslääkäriin ja luulin että siellä olis reikä,mutta ei ollut reikää,mutta joskus ollut siinä hampaassa syvä reikä ja nyt poistivat paikan ja siellä oli tulehdus ja laittoivat sitten sinne viikoksi jonku lääke aineen ja huomenna pitäis aloittaa juurihoito.ja mä pelkää ihan kuollakseni muutenkin hammaslääkäriä ja jotkut väittää että juurihoito sattuis.kertokaa pelkäänkö turhaan??tekis mieli peruuttaa koko lääkäri mut ei viitsi kun sitten se on kummiskin joskus pahempana edessä..help me!!
juurihoito
12
8007
Vastaukset
- ajan kanssa
tehdään niin ei se satu. Yksityisen puolen 15 ajassa ei oikein kerkiä kaikkiin puudutus vaikuttamaan.
- huoli pois
Puudute piikkejä voidaan laittaa useampia ja jos heti ei vaikuta niin kannattaa pyytää odottamaan vielä muutaman minuutin pidempään. Jos käsiteltävä alue on oikein tulehtunut niin voi olla, että puudute ei vaikuta, mutta itselle ei ole koskaan sattunut tuota, vaikka onkin ollut koko leuka tulehtuneena. Eniten minulla on sattunut juurihoidossa leuat, koska tunninkin kun makaa suu auki niin alkaa jo leukanivelet olemaan kovilla. En ole kertaakaan poratessa tai juuria kaiveltaessa tuntenut kipua, takahampaita käsitellessä poran ääni voi olla todella voimakas ja leuat puutua auki pitämiseen, mutta ei sekään kovin kauaa kestä kerrallaan se poraaminen ja hammaslääkäri antaa levätä välillä, jos pyydät. On myös olemassa suuhun laitettava kehikko mikä pitää suun auki ilman, että itse tarvitsee ponnistella.
Kannattaa hoidattaa vaiva nyt heti, koska olet oikeassa myöhemmin se voi olla pahempi ja kivuliaampi. - yksi juurihoito
Minulle on kerran elämässä tehty juurihoito, paikan alle oli päässyt pöpö, joka aiheutti valtavaa särkyä.
En aio valehdella, vaan kerron sinulle totuuden OMASTA kokemuksestani: Minulla juurihoito sattui erittäin paljon, enkä ole kovinkaan kipuherkkä ihminen. Hammaslääkärissä olin reilun tunnin, laitettiin poskeen kaksi puudutetta ja suoraan juureen yksi puudute. Mutta kipu oli siltikin aivan kamalaa kun juurta alettiin rassata. Onneksi lääkäri piti taukoja ja kertoi aina mitä tekee. Juuri ei puutunut koska siellä oli tulehdus, eikä tulehtuneesta kohdasta saa sitä kaikkea tuntoa pois. Ja sitten kun sörkitään tuntoherkkää, elävää juurta, niin tottakai se sattuu.
Jos juuri on jo kuollut, niin silloin ei ole mitään tuntemuksia, eli silloin sinuun ei satu.
Pyydä hammaslääkäriltä rauhoittavaa lääkettä ennen toimenpidettä, näin ollen olosi on rauhallisempi. Ja yritä hengitellä rauhassa, kerro pelostasi hammaslääkärille ja sovi hänen kanssaan, että hän kertoo koska sattuu ja pitää taukoja.
Tsemppiä! - Toinen pelokas
Hei pelokas,
Minä olin eilen hammaslääkärissä kovan hammassäryn takia. Luulin että on vain todella ärtynyt reikä. Poski hieman turvonnut ja tuntui puutuneelta. Hammaslääkäri kuitenkin sanoi että juurihoito tulee. Itsellenikään ei sitä koskaan olla tehty ja pelottaa hirveästi. Mutta kysyin tutuilta ketkä ovat olleet toimenpiteessä. Kuulemma ensimmäisellä kerralla saattaa hieman sattua, mutta tämän jälkeen hampaassa ei pitäisi enää olla tuntoa eikä pitäisi sattua. Toisella tutuistani laitettiin ensimmäisellä kerralla puudutus ja annettiin ilokaasua. Ilokaasu teki kuulemma hieman väsyneeksi ja sai huomiota hieman pois hampaasta. Sitä minäkin meinaan kokeilla, koska en ole erityinen hammaslääkärin ystävä. Helposti tulee huono olo siellä. Tsemppiä sinulle, toivottavasti menee hyvin. - ajankohtainen minullekin
koska parhaillaan mulla on menossa poskihampaan juurihoito.
Kaiken kaikkiaan se on ollut tähän mennessä ihan ok kokemus. Toki mielummin olisin ilman koko tarvetta hammaslääkäriin, mutta minkäs teet. Mulle sattu onneks kohalle kokenut ja rauhallinen hammaslääkäri.
Toimenpide alotettiin puuduttamalla. Eka kerralla se sattui kun laitettiin. Oli todella ikävää. Aine vaikutti kuiten todella pian eikä seuraava puudute tuntunut missään. Sitten porattiin hammasta. Tätä en tuntenut lainkaan vaikka yleensä poraaminen sattuu vaikka olisinkin saanut puudutetta. Hampaaseen laitettiin monen moista ainetta ja tukalinta oli pitää suu auki niin kauan. Lääkäri toki tarjosi lepoa eina kun se työvaiheen aikana oli mahdollista. Kysyi myös koko ajan onko kipuja jne. Ihan ok käynti.
Toinen kerta aloitettiin myöskin puudutuksella. Ei käynyt enää sekään niin kipeeä. Yhdessä juurikanavassa oli vielä eloa ja sitä ei rassattu sitten sen enempää. Taas aineita suuhun ja väliaikainen paikka.
Kolmas kerta on ollut tähän mennessä kivuttomin. Viimeinenkin juurikanava oli kuollut ja juuret pystyttiin avaamaan ja putsaamaan. Missään vaiheessa en tuntenut kipua. Tämä kerta oli kuiten pisin minkä jouduin olemaan suu auki ja se vähän väsytti leukaperiä. Suussa on nyt väliaikainen paikka ja kesäkuussa on seuraava aika hamppikseen. Hammasta ei laiteta umpeen kuulema sen takia että jos sinne muodostuu painetta.
Minäkin pelkäsin ihan sairaasti juurihoitoa, mutta ei se niin kamalaa ollutkaan. Hampaani oli todella kipeä ennen juurihoidon aloittamista eli en olisi kestänyt sitä kipua ja jomotusta. Kannattaa siis ehdottomasti hoitaa ja ajoissa.- Vuosi kohta leikitty
Juurihoito-Juurihoito. Eikö 3-4 kk hoitoväli ole liian pitkä. Kunnallisessa väliaikainen paikka tuon ajan,sitten vasta seuraava käynti. Sitten taas kurkataan ja avataan hammas ja taas aineet sisään ja 3-4kk odotus.
Yksityisellä hoitoväli max 2 viikkoa jota ei kuulemma saa ylittää,jos meinaa onnistua säilyttämään hampaan. - the_road
Vuosi kohta leikitty kirjoitti:
Juurihoito-Juurihoito. Eikö 3-4 kk hoitoväli ole liian pitkä. Kunnallisessa väliaikainen paikka tuon ajan,sitten vasta seuraava käynti. Sitten taas kurkataan ja avataan hammas ja taas aineet sisään ja 3-4kk odotus.
Yksityisellä hoitoväli max 2 viikkoa jota ei kuulemma saa ylittää,jos meinaa onnistua säilyttämään hampaan." Yksityisellä hoitoväli max 2 viikkoa jota ei kuulemma saa ylittää,jos meinaa onnistua säilyttämään hampaan. "
Tosi on, että 3-4 kuukautta alkaa olla turhan pitkä väli, mutta tuo, ettei yli kahta viikkoa saisi olla välissä on kyllä puppua. 2-4 viikkoa on aika tavallinen ja sopiva käyntiväli juurihoidossa. Jos hammas on ensimmäisellä kertaa avattu päivystysluonteisesti ja laitettu "vain" lääkepaikka, niin silloin tietysti olisi hyvä saada varsinainen juurihoito käyntiin kohtuullisen nopeasti.
- jeaui
Itse kävin juurihoidossa n.2,5v sitten ja sen jälkeen en ole hammaslääkärissä käynyt. Olen kylläkin kokoajan meinannut varata aikaa ja miettinyt eri vaihtoehtoja ja niille hintoja(esilääkitys, ilokaasu).
Kun kävin juurihoidossa, annettiin 3 puudutuspiikkiä; poskeen, leukaan ja 3. suoraan juureen. Kaikki muu puutu kyllä, muttei se kohta mihin olisi pitänyt vaikuttaa. No, hammas saatiin kuntoon kuitenkin vaikka kipeää se teki. Naamaani voi lävistää vaikka kuinka, mutta se ei vedä vertoja millään sille juurihoidolle. Kai joillakin on herkempi suu kuin toisilla, kun taas toiset voivat mennä ongelmitta hammaslääkäriin, mutta lävistystä ei uskalla ottaa.- Pikkane poeka
Moi... Mul o huomen juurihoito.. oon siis 12... Pelkään suomeks ihan HELVETISTI! Otan huomen aamul jotaa hyvii lääkkeit ja jotaa tollast, ettei se ois nii kipee.. Kattelin noit vaiheit yms, sit katoin et se o 3-4 kertaa .. Kumpa se menis 1-2... Täst eteepäi luulen et pesen hampaita :D Eka kerta.. sen ku kestäis.. sit toka ja kolmas eipä tunnu varmaa :D aattelin sanoo, et ottaa ne kaikki juuret heti, eikä sillee et esim 2 sit seuraaval 1 .. Muttajooh.. huomenna kuolen sinne :/
- Rawrgna
Juurihoidossa olin jokunen viikko sitten. Ei tehnyt edes kipeää. Puudutuksen pistivät ja porasivat hampaan auki. Sitten vasta alkoi pelottaa kun ottivat neulan esiin, mutta eihän se edes kipeää tehnyt. Kerran tunnahti juuressa kun neulalla puhdistivat. Muuten ei ollut mitään hätää. Toiselle kerralle menossa kahden tunnin sisällä.
- 13.weeeeee
Huh, huh...
Mulla ei ollu ollu pitkää aikaa hammaslääkäriä ollenkaan ja sitten kun yhtä hammasta alko jomottamaan, päätinkin ite varata ajan. No, koska mä oon vasta kolmetoista, niin koulun hammaslääkärithän hoitaa mun hampaat aina ilmasiks(-:
No, sinne menin ja ne totes että siinä hampaassa, mitä sattuu; on vaan pahoja kiillevaurioita ja niille ei nekään osaa mitään tehdä. Siinä "sivussa" ne kuitenki huomas että mulla oli YHEKSÄN muuta reikää ja niitähän sitten alettiin paikkailla. Mulla on aina ollu ihan JÄRKYTTÄVÄ hammaslääkärikammo ja kaiken lisäks myös piikkikammo.
Lieköhän johtuu siitä että mulle tuli pienenä tosi paha kariesbakteeri, vaikka suuhygieniasta oli hyvin huolehdittu. Kaikki alahampaat oli rikki ja viis piti poistattaa. Viis vuotias ku vasta olin niin olin siellä lääkärissä joka kerta ihan paniikissa. Hampaan poistot suoritettiinki sitten lopulta nukutuksessa:-D
No, kun niitä yhdeksää ollaan nyt vuoron perään paikkailtu, on todettu, että vaan neljä on sellasta "isoa"/"vakavaa". Kolme niistäkin on nyt paikattu, aina oon ottanu puudutuksen vaikka on hillitön piikkifobia:--D
Nyt pelottaa IHAN SAIRAASTI vikaa suuren reijän porauksee meno, joka kerralla on sanottu että "jos vähääkää myöhemmin olisit tullut niin olis joutunut menee juurihoitoo". APUA, OON KUULLU JUURIHOIDOSTA HIRVEITÄ TARINOITA! toivon yli kaiken et saatais porattuu normaalilla hampilääkärillä...- Kyllä tuntui.
Pari sanaa kivusta.Kipu on niin suhteellinen suure,että sitä on
vaikea verrata eri ihmisten kesken.
Oma kokemukseni tässä:
Kaikennäköiset hammashoidot pientä nipistelyä.Paikatessa en halua puudutusta.
Luokkaa kovempi kipu.
Leuanalusylkirauhasten tiehyeiden avaus rautapiikillä.Siis kielen alta puikolla
tökittäen noin 10cm olematonta reikää pitkin.
Ei puudutusta.Toimenpide liittyy sylkirauhaskivien poistoon.
Tuon toimenpiteen jälkeen hammaslääkärillä käynti vaikukttaa huvimatkalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759