No nyt on sitten vuoden etsimisen jälkeen tulossa talouteen matkailuauto.Olisin kysellyt noista taakse kiinnitettävistä pyörätelineistä että kannattaako ne ostaa ja asennuttaa jossain alan liikkeessä vai onko ne helppo kiinnittää itse ja ostaa esim.vapaa-ajan tarviketalosta?Haluaisin perään 4 hengen telineen ja se oli ainoa joka ostamastani autosta vielä puuttui.
pyöräteline
11
6937
Vastaukset
- onnistuu
Mikäli omaat tarkkuutta, porauskyvyn ja tiivistemassatuubikin pysyy kädessä niin ei kun asentamaan.
Vertaileppa sitten eri valmistajien (Omni....fiamm,,,) telineiden mukana tulevia asennusosia ja vahvikelätkiä, kummassa sopivammat saatavilla juuri sinun autoosi.
Muuten taitaa olla Omni...:n telineisiin saatavilla lisävarusteita useammasta paikasta. - paras,
kun ammattiliike sen tekee. Oletko muuten huomioinut painon lisäyksen niistä neljästä pyörästä ja telineestä?
Jos autosi on max.3500 kg. niin voi olla ongelmia. On lukuisia tapauksia näistä. Jopa ilman mitään lisäyksiä. Selvitä asia ennen laittamista. Kuin myös todellinen paino.- KapteeniAlarm
Jos auton henkilömäärä on saatu jakamalla varustelun jälkeen jäänyt kantavuus 85 kilolla. Kun laitat taakse telineen ja neljä pyörää, niin saat vähentää 1-2 matkustajaa. Myös muu kuorma kannatta huomioida, sillä kuormalle ei juuri ole sijaa jätetty.
- ese
Asenna itse niin tulee paremmin asennettua kuin monessa ns asennusfirmassa ja pyörät telineeseen ja menoksi.Turhaa pelottelua ylipainojen suhteen en ole kuullut että Suomessa kukaan olisi joutunut vaakalle.Hyvää kesää !
- KapteeniAlarm
Mutta katso rekisteröintitodistuksesta kantavuus ja laske mitä voit ottaa mukaan.
Huomioi kuitenkin, että punnituksessa ratkaisee se mitä vaaka näyttä. Autot ovat yleensä painavampia, kuin on rekisteröintitodistukseen merkitty, joten sekin on pois kuormasta. - keväällä baanalle
KapteeniAlarm kirjoitti:
Mutta katso rekisteröintitodistuksesta kantavuus ja laske mitä voit ottaa mukaan.
Huomioi kuitenkin, että punnituksessa ratkaisee se mitä vaaka näyttä. Autot ovat yleensä painavampia, kuin on rekisteröintitodistukseen merkitty, joten sekin on pois kuormasta.Kantavuus tässä autossa rekisteriotteen mukaan 530 kg ja matkustajia kuskin lisäksi 3(tosin isokokoisia).Luulen että alkuperäisvarustukseen on lisätty vain agrigaatti mutta eiköhän tuohon vielä pyörät mahdu perään.
- höh
keväällä baanalle kirjoitti:
Kantavuus tässä autossa rekisteriotteen mukaan 530 kg ja matkustajia kuskin lisäksi 3(tosin isokokoisia).Luulen että alkuperäisvarustukseen on lisätty vain agrigaatti mutta eiköhän tuohon vielä pyörät mahdu perään.
Polttoainetankki- raikasvesitankki- ja molemmat kaasupullot täynnä. Kaikki asuinvarustus (astiat, liinavaatteet, omat käyttövaatteet kaikille ja ruokatavaroita). Tulet yllättymään vaakan lukemasta.
Kaatopaikkojen tai sora-asemien vaakakopeilla ovat saanut mitattua painon.
Minullekin tuli todellinen auton paino isona yllätyksenä, vaikka oletin yli 500 kg:n rekisteriotteen mukaisen kantavuuden riittävän paljon suuremmankin lastin määrään. - Matkailuautoni
höh kirjoitti:
Polttoainetankki- raikasvesitankki- ja molemmat kaasupullot täynnä. Kaikki asuinvarustus (astiat, liinavaatteet, omat käyttövaatteet kaikille ja ruokatavaroita). Tulet yllättymään vaakan lukemasta.
Kaatopaikkojen tai sora-asemien vaakakopeilla ovat saanut mitattua painon.
Minullekin tuli todellinen auton paino isona yllätyksenä, vaikka oletin yli 500 kg:n rekisteriotteen mukaisen kantavuuden riittävän paljon suuremmankin lastin määrään.Ulkopuolisina varusteina: markiisi, karjapuskuri, kattoboxi ja vetokoukku rakenteineen. Paino oli 160 kg suurempi, kuin rekisteriotteessa. Nykyisin vedän vaunua ja sijoitan kuormaa vetoautoon.
- kysymykseen
Matkailuautoni kirjoitti:
Ulkopuolisina varusteina: markiisi, karjapuskuri, kattoboxi ja vetokoukku rakenteineen. Paino oli 160 kg suurempi, kuin rekisteriotteessa. Nykyisin vedän vaunua ja sijoitan kuormaa vetoautoon.
Pyörätelineen asentamiseen molempi parempi.
Joko itse laittaen tai liikkeessä.
Jos autossa on vetokoukku, niin harkitse myös sellaista telinettä joka tulee koukkuun kiinni. Niitäkin on tarvikkeena useammalle pyörälle.
Painoja en pelkäisi. Ainakaan Vaasa-Nurmes linjan eteläpuolella ei ole punnittu 10 vuoteen vaikka m-auton käyttömme on ympärivuotista. No ei ole tosin ollut kanootteja katolla ja kumiveneitä "tarakalla" ja saunavaunua perässä, mutta polkupyöriä kyllä 3-4.
Toinen mitä katsotaan hieman sormien välistä on se 80:nen kattonopeus. Moottoritiellä jos ajat 95:ttä mikä on Ducaton TD m-autolle se "lupsakka" kyyti, niin ei ole sakotettu vaikka "kissalanpojat" ovat asian huomanneet. Kerran jopa leikillisesti etusormea heiluttivat ohi kulkiessaan. - höh
Matkailuautoni kirjoitti:
Ulkopuolisina varusteina: markiisi, karjapuskuri, kattoboxi ja vetokoukku rakenteineen. Paino oli 160 kg suurempi, kuin rekisteriotteessa. Nykyisin vedän vaunua ja sijoitan kuormaa vetoautoon.
Niissä tapauksissa missä auto on punnittu tien päällä, on auto ollut täysissä matkavarusteissa, kaikki mukana olevat henkilötkin auton sisällä. Lähimmät tapaukset ovat Ruotsista. Eri maissa laskevat ylipainon vähän eri tavalla. Näistäkin tapauksista on kirjoiteltu aiemmin tällä palstalla.
- KapteeniAlarm
kysymykseen kirjoitti:
Pyörätelineen asentamiseen molempi parempi.
Joko itse laittaen tai liikkeessä.
Jos autossa on vetokoukku, niin harkitse myös sellaista telinettä joka tulee koukkuun kiinni. Niitäkin on tarvikkeena useammalle pyörälle.
Painoja en pelkäisi. Ainakaan Vaasa-Nurmes linjan eteläpuolella ei ole punnittu 10 vuoteen vaikka m-auton käyttömme on ympärivuotista. No ei ole tosin ollut kanootteja katolla ja kumiveneitä "tarakalla" ja saunavaunua perässä, mutta polkupyöriä kyllä 3-4.
Toinen mitä katsotaan hieman sormien välistä on se 80:nen kattonopeus. Moottoritiellä jos ajat 95:ttä mikä on Ducaton TD m-autolle se "lupsakka" kyyti, niin ei ole sakotettu vaikka "kissalanpojat" ovat asian huomanneet. Kerran jopa leikillisesti etusormea heiluttivat ohi kulkiessaan.Mutta sattuneet vahingot ja mm. viime kesänä matkailuauton vakava onnettomuus ovat herättäneet keskustelua tarpeesta matkailuautojen painojen tarkempaan seurantaamn.
Näin kyllä tuleekin tapahtumaan, poliisin miehistöpula on kai jarruttanut tämänkin turvallisuutta lisäävän asian etenemistä.
Kieltämättä Ducaton kanssa onkin pidettävä mittari siellä 90-95 km/h nopeutta näyttämässä, että pystyy 5.s vaihteella ajamaan.
Tuskin vastaantuleva poliisiauto takaisin kääntyy mainitsemasi "pienen ylinopeuden" havaittuaan, mutta tutkaratsiassa tai "peltipoliisin" valokuvassa tilanne taitaa olla toinen.
Mittarivirheen huomioiden todellinen nopeus lienee siellä alle 90 km/h, eli se mitä rekatkin rajoitintaan vasten yleensä ajavat.
Nollatoleranssia on jo kokeiltu nopeusvalvonnassa eräillä tieosuuksilla ja se saattaa kyllä yleistyä, siinä tapauksessa ohitustarve ja onnettomuudet ehkä maanteillä lisääntyvät. Ja jos matkailuauto vaatii lievän ylinopeuden, jotta suurinta vaihdetta voidaan käyttää, niin kyllä niiden matkanteko hankaloituu melkoisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273683- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382393Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82185- 381609
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151552
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2861372- 1311365
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305