konjakin säilyvyys?

elämän eliksiiri

Sain tutuilta pullon jonka olivat avanneet vuosi sitten, mutta ottaneet siitä vaan kerran yhdet ja sitten pullo jäänyt kaappiin pyörimään. Heillä se ei mene ja itse konjakista tykkään.

Kysymys kuuluu; kuinka kauan avatut konjakit säilyy? Maku ja tuoksu oli siinä mielestäni ihan kohdallaan. Yleensäkin hienoja konjakkeja ei vedetä "pullo perjantaisin" vaan itsekin ostan laatukonjakkia ja sopivan ja hienon tilaisuuden kunniaksi siitä kaadan itselleni ja vierailleni "siivun". Näin ollen pullo voi olla avattuna jopa vuosia.

Miten on, kokemuksia, tietoa..?

21

13207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säilyy...

      mun isällä ainaki on tosi vanhoja konjakkeja hyllyssä. Nehän vaan paranee ajan kanssa..vähän kun viinit

      • mutta eivät

        ainakaan parane jos pullo on avattu. Jokainen avattu pullo menettää aromiaan pikkuhiljaa - mitä vajaampi pullo sitä enemmän menetetään aromeja.

        Tämän takia ei kannata pitää kovin montaa pulloa samaan aikaan auki.


      • Väkevät viinat - tislaustuotteet - eivät parane pullossa mihinkään. Jos pullo on hyvin suljettu eivät ne nyt pahasti huononekaan, mutta paranevat... ei mihinkään.


      • Einarionneton

        Konjakki ja viski pilaantuvat helposi ts. maku putoaa alle nautittavuusrajan avatuissa pulloissa. Jos vajaata (puolikas puteli) säilytetään vaikkapa puolivuotta, niin sen maku on muuttunut täysin. Oikea käyttöaika 0,7 litran pullolle saadaan kaavasta 4h 18h 4h, jossa ensimmäinen nelonen tarkoittaa korkkaushetken ja ensimmäisen puolikkaan välistä juomisaikaa. 18 tarkoittaa "korkki kiinni aikaa", viimeinen nelonen tarkoittaa lopun litkun (viski, konjakki) juomisaikaa. Tällä kaavalla saadaan maksimaalinen nautittavuus ilman krapulaa, tosin raavas häiskä vetään kannun ykkösellä, niinkuin kuuluukin. Putelin osittaminen siivuihin on loukkaus jaloa juomaa ja vieraita kohtaan. Itse noudatan em. kaava ja todeksi havaittu. Usein kannu putoaa myös ihan ykköselläkin kuten viimeviikolla, jolloin kättelyvuorossa oli A.E.Dor No:11, joka oli ihan maistuvaa kekkulivettä. Hyvää kännäilyä.


      • Anonyymi
        Einarionneton kirjoitti:

        Konjakki ja viski pilaantuvat helposi ts. maku putoaa alle nautittavuusrajan avatuissa pulloissa. Jos vajaata (puolikas puteli) säilytetään vaikkapa puolivuotta, niin sen maku on muuttunut täysin. Oikea käyttöaika 0,7 litran pullolle saadaan kaavasta 4h 18h 4h, jossa ensimmäinen nelonen tarkoittaa korkkaushetken ja ensimmäisen puolikkaan välistä juomisaikaa. 18 tarkoittaa "korkki kiinni aikaa", viimeinen nelonen tarkoittaa lopun litkun (viski, konjakki) juomisaikaa. Tällä kaavalla saadaan maksimaalinen nautittavuus ilman krapulaa, tosin raavas häiskä vetään kannun ykkösellä, niinkuin kuuluukin. Putelin osittaminen siivuihin on loukkaus jaloa juomaa ja vieraita kohtaan. Itse noudatan em. kaava ja todeksi havaittu. Usein kannu putoaa myös ihan ykköselläkin kuten viimeviikolla, jolloin kättelyvuorossa oli A.E.Dor No:11, joka oli ihan maistuvaa kekkulivettä. Hyvää kännäilyä.

        Eli jos avaa pullon niin heivaa korkin menee ja pullo tyhjäks :)


      • Anonyymi
        Einarionneton kirjoitti:

        Konjakki ja viski pilaantuvat helposi ts. maku putoaa alle nautittavuusrajan avatuissa pulloissa. Jos vajaata (puolikas puteli) säilytetään vaikkapa puolivuotta, niin sen maku on muuttunut täysin. Oikea käyttöaika 0,7 litran pullolle saadaan kaavasta 4h 18h 4h, jossa ensimmäinen nelonen tarkoittaa korkkaushetken ja ensimmäisen puolikkaan välistä juomisaikaa. 18 tarkoittaa "korkki kiinni aikaa", viimeinen nelonen tarkoittaa lopun litkun (viski, konjakki) juomisaikaa. Tällä kaavalla saadaan maksimaalinen nautittavuus ilman krapulaa, tosin raavas häiskä vetään kannun ykkösellä, niinkuin kuuluukin. Putelin osittaminen siivuihin on loukkaus jaloa juomaa ja vieraita kohtaan. Itse noudatan em. kaava ja todeksi havaittu. Usein kannu putoaa myös ihan ykköselläkin kuten viimeviikolla, jolloin kättelyvuorossa oli A.E.Dor No:11, joka oli ihan maistuvaa kekkulivettä. Hyvää kännäilyä.

        Juoman voi laittaa pienempaan pulloon, jolloin ei ole ilmaa. Tai vaihtoehtoisesti pullosta saa ilmat pois pumpulla ja siihen sopivalla korkilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos avaa pullon niin heivaa korkin menee ja pullo tyhjäks :)

        Juuri näin! Viinalitkun pilaantuminen alkaa välittömästi korkkauksen jälkeen. PT Einarionneton.


      • Anonyymi
        Einarionneton kirjoitti:

        Konjakki ja viski pilaantuvat helposi ts. maku putoaa alle nautittavuusrajan avatuissa pulloissa. Jos vajaata (puolikas puteli) säilytetään vaikkapa puolivuotta, niin sen maku on muuttunut täysin. Oikea käyttöaika 0,7 litran pullolle saadaan kaavasta 4h 18h 4h, jossa ensimmäinen nelonen tarkoittaa korkkaushetken ja ensimmäisen puolikkaan välistä juomisaikaa. 18 tarkoittaa "korkki kiinni aikaa", viimeinen nelonen tarkoittaa lopun litkun (viski, konjakki) juomisaikaa. Tällä kaavalla saadaan maksimaalinen nautittavuus ilman krapulaa, tosin raavas häiskä vetään kannun ykkösellä, niinkuin kuuluukin. Putelin osittaminen siivuihin on loukkaus jaloa juomaa ja vieraita kohtaan. Itse noudatan em. kaava ja todeksi havaittu. Usein kannu putoaa myös ihan ykköselläkin kuten viimeviikolla, jolloin kättelyvuorossa oli A.E.Dor No:11, joka oli ihan maistuvaa kekkulivettä. Hyvää kännäilyä.

        Kallis konjakki, viski tai Rommipullo ykkösellä. Eikai siinä. Jos haluaa lyhyen nautinnon satojen eurojen pullosta kerralla lenkkuun.


    • Manikai

      Voihan siinä olla jokin pieni mukumuutos, mutta jos maistuu hyvältä niin eikun kurkusta alas.

      Alkon näkemys asiasta:

      "Väkevät alkoholijuomat, kuten kirkkaat viinat, konjakit, rommit ja viskit, säilyvät hyvin, jopa vuosia, niin avaamattomina kuin avattuinakin. Ajan myötä niissä tosin tapahtuu alkoholin sekä aromien haihtumista ja maku saattaa muuttua 'paperiseksi'.

      Alkoholijuomiin ei säilytyksen aikana synny mitään taudinaiheuttajabakteereja, joten vanhaa tuotetta voi hyvin tuoksuttaa ja maistaa. Iäkkäiden tuotteiden juomakelpoisuus selviää vain kokeilemalla.

      Alkoholijuomien säilyvyydessä ylipäätään ratkaisevaa ovat säilytysolosuhteet. Kaikki alkoholijuomat tulee säilyttää pimeässä ja viileässä.

      Jos siis konjakkinne vaikuttaa aistinvaraisesti tutkittuna käyttökelpoiselta, sitä voi huoletta nauttia."

      • einarionneton

        Alkon herrat mitään tiedä. Heillä ei ole ainuttakaan empiiristä tutkimusta viinojen säilyvyydestä, tämänhän kieltää jo työturvallisuuslaki. Vai onko alkolla jokin salainen laboratorio, jossa kymmenkunta testaajaa vetävät viinaan kaksinkäsin naamaansa 8/25/366. Mahtaa maksa, munuaiset, haima ja nuppi olla totaalisen sekaisin, hehee. Faktahan on, että alkon besserwisserit vetävät" tutkimustulokset" hatusta. Suosittelen käyttämään em. kaavaa 4h 18h 4h. Tämä kaava on xxx kertaa todistettu käytännössä, piste.


      • Rane12345
        einarionneton kirjoitti:

        Alkon herrat mitään tiedä. Heillä ei ole ainuttakaan empiiristä tutkimusta viinojen säilyvyydestä, tämänhän kieltää jo työturvallisuuslaki. Vai onko alkolla jokin salainen laboratorio, jossa kymmenkunta testaajaa vetävät viinaan kaksinkäsin naamaansa 8/25/366. Mahtaa maksa, munuaiset, haima ja nuppi olla totaalisen sekaisin, hehee. Faktahan on, että alkon besserwisserit vetävät" tutkimustulokset" hatusta. Suosittelen käyttämään em. kaavaa 4h 18h 4h. Tämä kaava on xxx kertaa todistettu käytännössä, piste.

        Empiirinen tutkimus on juurikin sitä itteesä, toisne sano toista j atoinen toista eli ei mitään totuus perää.


    • Säilyyjossäilyttää

      einarionneton - juttusi ei edes naurata, keksi jotain hauskaa - heitä vaikka voltti.

      Alkoholi ei säilöttynä parane, mutta ei siitä myrkkyäkään tule, nyt puhutaan yli 40% viinoista, viskeistä ja vastaavista juomista. Avatun pullon aromit vähenevät hiljalleen ja siinäpä ne vaikutukset lienevätkin. Esim perus konjakki josta on napattu puolet säilyy juomakunnossa ainakin vuoden....että silleen, eikä se senkään jälkeen juomakelvotonta ole. Oma suositus on avaamisesta tyhjäksi saisi kestää vuoden tai vähemmän.

      • Ullanlinna

        Hmm. Einarin jutussa taitaa olla perää. Olen itse huomannut myös, että vajaassa pullossa alkoholin maku jotenkin laimentuu. Itse naureskelin Einarin humorisironiseen tyyliin kirjoitettua kirjoitusta. No, joillekin tälläinen kirjoitelma ei avaudu. Olisikohan syynä sivistymättömyys ja alhainen kolulutustaso? Säilyyjossäilyy, voisit katsoa peiliin ja heittää itse se voltti tai peräti kaksi.


      • huuruthiiteen

        Mihin se pilaantuisi, jos korkki on tiukasti kiinni?

        Konjakki kuten muutkin väkevät alkoholit ovat oikeastaan säilöntäaineita - spiritus forteen eli pirtuun on kautta aikojen säilötty ties mitä.

        Maun pehmenimen ajan kanssa sikuriöljyjen ja tanniinien vähetessä on oikeastaan myönteinen asia.


      • Manikai
        Ullanlinna kirjoitti:

        Hmm. Einarin jutussa taitaa olla perää. Olen itse huomannut myös, että vajaassa pullossa alkoholin maku jotenkin laimentuu. Itse naureskelin Einarin humorisironiseen tyyliin kirjoitettua kirjoitusta. No, joillekin tälläinen kirjoitelma ei avaudu. Olisikohan syynä sivistymättömyys ja alhainen kolulutustaso? Säilyyjossäilyy, voisit katsoa peiliin ja heittää itse se voltti tai peräti kaksi.

        Oli kuinka hyvää huumoria tahansa, tuskin kysyjä mitään vitsejä toivoi, vaan asiaa. Einarin kaava ja jutut on tietenkin ihan huuta&haata, sen nyt tajuaa jokainen.

        Oleellinen pointti on se, että jos se konjakki maistuu hyvältä, niin juo pois. Oli sitten maku muuttunut tai ei, myrkkyä siitä ei tule.


      • Ullanlinna kirjoitti:

        Hmm. Einarin jutussa taitaa olla perää. Olen itse huomannut myös, että vajaassa pullossa alkoholin maku jotenkin laimentuu. Itse naureskelin Einarin humorisironiseen tyyliin kirjoitettua kirjoitusta. No, joillekin tälläinen kirjoitelma ei avaudu. Olisikohan syynä sivistymättömyys ja alhainen kolulutustaso? Säilyyjossäilyy, voisit katsoa peiliin ja heittää itse se voltti tai peräti kaksi.

        Makuun laimentuminen johtuupi siitä, että sun tein-ikäiset muksut juovat siitä osan ja laittavat vettä entiseen korkeuteen.

        Näin kävi meillä vodkan kanssa. Kun tehtiin aikoinaan vaimon kanssa puolukkavodkan, ihmeteltiin, että onpa laimean tuntuinen. Kun siten maisteltiin vodkan sellaisenaan, selvis syykin. Sen jälkeen on pullot pidetty lukkojen takaana.


    • Oikeudenpuolustaja

      Mikä on sikuriöljy? Ei sellaista ole olemassakaan. Sikuri on kasvi. Tarkoitat varmaan sikunaöljyä, joka on sisältää korkeampia alkoholeja, joilla on korkeampi kiehumiste kuin etanolilla. Sikunaöljy haihtuu huonosti ja tanniinit eivät ollenkaan. Pilaantumisella Einari tarkoittaa maun väljähtämistä sekä ilman hapen vaikutusta konjakin sisältämiin yhdisteisiin, joiden kemiallinenrakenne muutuu, aiheuttaen konjakin maun huononemista. Huuruthiiteen, Manikai ja muut ottakaa asioista selvää ennenkuin mollaatte toisia. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, eiks joo?. Onko jonkun mielipide parempi kuin toisen. Einari vastasi elämäneliksiirin kysymykseen omalla tavallaan, toiset vastaajat vetivät hernepussin nenäänsä ja unohtivat alkuperäiseen kysymykseen vastaamiseen.

    • sivustavilkuilija

      Ompas hirveetä vihakirjoittelua. Missä vaiheessa Einarionneton väitti, että avattu viinapullo muuttuu myrkyksi??!! Ei missään. Se on spiritus fortis eikä spiritus fortee. Kantsii tietää termistö ennen kirjoittelua. Väkevä alkoholi tappaa bakteeri sun muut, se opetettiin jo lukion eka kursseilla. Sillä ei ole mitään tekemistä makuaineiden kanssa. Kompaan oikeudenpuolustajaa.

    • Väkevät säilyy useita vuosia kunhan korkki on kunnolla kiinni eikä avaamisen jälkeen uutta happea pääse pulloon. Toki viimeiset sentit hapettuvat nopeammin eikä niitä kannata vuosia säilyttää. Oma havainto viskeistä on se, että paranevat avauksen jälkeen. Sanotaan, että pullon ”kaulaviina” on heikoin osa viskeissä.

      Vaikka moni sanoo, ette väkevä alkoholi kypsy tai parane pullossa niin vanhat viskipullotteet saavat usein korkeita arviota esimerkiksi Serge Valentinilta Whiskyfun -sivustolla.

    • Anonyymi

      Vai kaulaviina :D Hölskytä sitä sitten enne avaamista.

      Jo on teillä murheet. Tärkein asia alkoholissa on prosentit - ja ne onneksi säilyvät melkoisen hyvin.

      Vai meinaako joku tosissaan, että maksaisi jostain Hennesyn XO:sta toista sataa maun takia?

      Eikä se makuero NIIN helvetin ihmeellinen ole. Ihminen tykkää hemmotella itseäön, laittaa rahaa turhuuteen. Pitää itseään hetken parempana kuin Tapio-pulloon tarttuneita veljiään.

      Parhaimpia urpojahan tietysti ne, jotka arvottavat konjakit sen mukaan, että onko VS, VSOP tai jotain vanhempaa. Paskat :D Jos kuvittelet XO:n olevan AINA laafukkaampaa ja parempaa kuin VS niin eipä ihmisriepu enempää voisi väärässä olla. Googlaapa Cognac-alueen eri cru:t ni selviää, mistä tulee laatukonjakit. Vinkkinä, että konjakkia valmistetaan kuuden eri cru:n alueella ja laadukkaimmat / arvokkaimmat tuotteet tulevat Grande Champagnen alueelta. Ja ei, ei mitään tekemistä Champagnen maakunnan kanssa.

      Ite tykkään tenutella parinkympin Bons bois - Fins bois alueiden VS-litkuilla. Paikalliset edes oikein kutsu konjakiksi, blandaavat ties mihin. Mulle kelpaa perustenutteluun. Suosittelen piipahtamaan ao seudulla, kuski mukaan. Niin paljon saat vetää ku kehtaat eri konjakkitiloilla, pl tunnetuimmat konjakkitalot ja osa Grande Champagnen tiloista - ei ostopakkoa.

    • Anonyymi

      Olen kuullut sellaista, että yön vanhaan viinaan voi tulla lasinmakua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe