promilleraja 0,2?

saunaolut

voiko olla totta että promilleraja on laskettu 0,2%. enää ei uskalla lähteä edes yhden sauna kaljan jälkeen autolla kun menee liian lähelle rajaa,olisivat sitten laittaneet rajaksi 0,3%/0,0% kun toi "nollakaks" on ihan sama kuin toi "nollanolla". ja viranomaiset ovat olleet asiasta hyvin hiljaa olen olen kysellyt tutuilta eikä kukaan ole tiennyt asiasta, kaverini puhalsi 0,35% ja menetti korttinsa, eikä olisi lähtenyt rattiin mikäli olisi tiennyt asiasta.

19

4553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mittari

Kai siitä olisi jossain ilmoitettu jos raja olisi laskenut, joten uskoisin että se on se 0,5 edelleen.

Kuitenkin, ostin marketista alkometrin, eihän se mikään virallinen tietenkään ole mutta jotain kertonee kuitenkin. Join ensin tuopin olutta, meni tunti tai vähän ylikin, sitten lasi viiniä. Odotin puoli tuntia ja puhalisin - mittari näytti 0,7. Eikä edes päässä tuntunut että olisin mitään ottanut mutta kylläpä viisari värähti vaikka oma arvio oli ettei 0,5 voisi ylittyä sitten mitenkään.

Jos kehtaisin niin joisin pari kaljaa ja menisin poliisilaitokselle puhaltamaan niiden mittariin ja sitten omaan, niin näkisi ainakin että kuinka paljon tulokset eroaa.

• Yki

Jos nyt painat yli 30kg niin mittarisi valehtelee,
        70-80kg ukko tarvitsee 0,7promilleen 4-5 nopeahkosti hörpättyä keskaripulloa?

• Mittari
        Yki kirjoitti:

Jos nyt painat yli 30kg niin mittarisi valehtelee,
        70-80kg ukko tarvitsee 0,7promilleen 4-5 nopeahkosti hörpättyä keskaripulloa?

Mä painan vajaa 60kg, eli hoikka poika olen. Kuitenkin mulla on järjetön toleranssi koosta huolimatta viinan suhteen, isojakin miehiä on juotu pöydän alle. Kyllä mä tiedän ettei noihin mittareihin ole luottamista. Mun käsittääkseni 2 pulloa keskaria putkeen pitäisi heilauttaa 0,5 promilleen?

Tiedä sitten näistä, parempi vaan ettei ota sitä yhtäkään jos meinaa ajaa ottamatta turhia riskejä.

• Sammy...

Kaveriasi on kustu silmään rankasti, promilleraja on 0,5. Puhalsiko kaverisi 0,35 samassa ratsiassa jossa hänelle mitattiin taajamassa nopeutta 160km/h?

• ihmeestä

oikein puhut? Kyllä promilleraja on edelleen se 0,5 ja vesillä 1,0!
      Oliskohan kaverilla ollu muutakin "laitonta"?

• ///M3

Ruotsissa se on 0,2 mutta en ole kuullut että raja olisi laskennut suomessa...

• Käki Äimänen

Unenomaisesti muistan jostain kuulleeni, että raja olisi laskettu 0,2:een, mutta kun yrittää etsiä mustaa valkoisella aiheesta, niin eipä löydy. Siten olen päätynyt olemaan uskomatta uniin. (vaan kuitenkin epätietoisuus alitajuntaa nakertaa)

• paikkansa

kaveri oli verikokeissa saanut tuloksen 0.25% ja poliisin paperissa ilmoitettiin rajaksi 0,22%!?!

• hyvät miehet

toi ARVAILU ja käyttäkä'ä sitä tietokonetta, kun se teillä on! Tässä oikeusministeriön sivuilta tietoa ja raja on EDELLEEN 0,5!
        http://www.om.fi/10353.htm

• Entä nyt??
        hyvät miehet kirjoitti:

toi ARVAILU ja käyttäkä'ä sitä tietokonetta, kun se teillä on! Tässä oikeusministeriön sivuilta tietoa ja raja on EDELLEEN 0,5!

25 päivänä huhtikuuta 2001.

• kriz
        hyvät miehet kirjoitti:

Antaa rajoiksi hieman erilaiset samoin verikoe. Siis asteiko eri. Esimerkiksi: frendi puhalsi tarkkuusalkometriin 0,599 keskiarvoksi ja törkeän rattijuoppouden raja on 0,6 tarkkuusalkometrillä.

• ------
        hyvät miehet kirjoitti:

----------

• ...

...

• Yki

Eihän nyt mene hengitysilman ja veren pitoisuudet sekaisin?

• ...

...

• tarkennetaan

0.2 on raja tarkkuusalkometrissä!
      vanhassa edelleen 0.5, muistatte kait tapauksen kun poliisi tuli lautalla Tallinnasta ja puhalsi yli 0.2 tarkuusalkometriin..?

• Yki

Kyllä se raja on 0,5promillee vaikka mitattaisiin
        millä, älä nyt sekoile. Ei laissa lue että "vanhoilla" mittareilla 0,5, tarkkuusmittareilla 0,2 ja verikokeella 0,5.
        Taitaa porukka sekoittaa veren alkoholipitoisuuden ja tarkkuusalkometrillä mitattava alkoholipitoisuus litrassa hengitysilmaa joka sitten muunnetaan vastaamaan veren pitoisuutta.

• Minäpä tiedän

0,22 mg/l (hengitysilma) = 0,5 ‰ (veri)

Rattijuopumusta koskevat lakipykälät 1.2.2003 lähtien:

Rikoslaki, 23. Luku

3 § Rattijuopumukseen voidaan tuomita henkilö, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa hengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

http://www.selvapeli.net/index4_1.html

0,22 mg/l (hengitysilma) = 0,5 ‰ (veri)

Rattijuopumusta koskevat lakipykälät 1.2.2003 lähtien:

Rikoslaki, 23. Luku

3 § Rattijuopumukseen voidaan tuomita henkilö, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa hengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

http://www.selvapeli.net/index4_1.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17083
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4844
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      147
      2041
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1527
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1418
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1233
    Aihe