Kaasujakeluverkostoa laajennetaan Karjalassa
Tasavallan hallituksen pääministeri Pavel Tshernov piti 9 huhtikuuta neuvottelukokouksen, jossa pohdittiin maakaasujakelun tehostamista aluetasavallassa. Hän ilmoitti, että tasavallan päämies Sergei Katanandov keskustelee huhtikuun lopulla alan kehityksen näkymistä Karjalassa Gazpromin hallituksen puheenjohtaja Aleksei Millerin kanssa.
Tapaamisessa käsitellään vuoden 2007 aikaansaannoksia aluetasavallassa ja täsmennetään tämän vuoden suunnitteita. Neuvottelukokoukseen osallistui apulaispääministeri Valeri Momotov ja Kareltransgaz Oy:n pääjohtaja Vladimir Lai. Pavel Tshernov totesi kokouksessa, että Karjalan maakasijakeluverkon kehittämiseen oli viime vuonna käytetty 230 miljoonaa ruplaa.
Petroskoissa maakaasua toimitetaan nykyisin 1468 asuntoon (19 kaupungintaloa), Kontupohjassa vastaavat työt suoritetaan tänä vuonna (13 kaupungintaloa). Karjalan korvamerkityn investointiohjelman puitteissa on jo laadittu tarkat suunnitelmat kaasujakeluasemien rakentamiseksi Suolusmäen tiilitehtaan tuntumaan Petroskoissa; Meliorativnyi -asutukeen, Suoju-, Vilga-, Uusi Vilga-, Varuskunta-, Suur-Voronovo-, Mertsialnyje vody-, Kentjärvi- ja Munjärvenlahti-asutuksiin.
Vuonna 2007 rakennettiin Gazpromin varoin 13 kilometriä pitkä sivujohto Berjozovskaja -jakeluasemalta Jänispelto-asutukselle. Karjalan budjetista rahoitettiin 10,9 kilometriä kasittävä maakaasunjakeluverkko Jänispelto -asutuksen alueelle. Kaasua käytetään Jänispellon 225 asunnossa (22 kunnan taloa) ja 48 omakotitalossa. Samassa hallintopiirissä sijaitsevan Berjozovka -asutukseen muurattiin perusta uudelle kattilahuoneelle, joka tulee toimimaan maakaasulla. Meliorativnyi -, Suoju-, Vilga-, Uusi Vilga-, Varuskunta- asutusten kattilahuoneet siirtyvät maakaasun käyttöön lähitulevaisuudessa.
S. Katanandovin ja A. Millerin neuvotteluissa tullaa pohtiman suunnitelmia maakaasuverkon rakentamiseksi Laatokan pohjoisrannikolle ja Karjalan muiden eteläisten hallintopiirien asutuksiin. Vuonna 2008 on määrä ottaa käyttöön Meliorativnyi -asutukselle rakennettu kaasuputki, ja luovuttaa Gazpromin tilille Petroskoi -Kontupohja -kaasujohdon osuus. Mittavana hankkeena on Stokmanin kaasukentältä etelään kaasun pumppaamiseksi koottavan maakaasuputken Karjalan osuuden rakentamisen käynnistäminen.
Pavel Tshernov korosti, että Karjalanhallitus ja Gazprom sekä sen tytäryhtiöt toimivat sulassa sovussa: aluetasavallan aloitteet saavat niiltä kaikkinaista tukea. Maakaasua hyödyntävät nykyisin 11 tehdasta Karjalassa. Vuodesta 1996 tähän mennessä on rakennettu kaasujakeluverkon putkia Petroskoissa ja Kontupohjassa 77 kilometriä. Maakaasua käytetään 7890 asunnossa ja 14 kattilahuoneessa. Maakaasun käyttö vähentää Karjalan riippuvuutta kivihiilen ja raskaan polttoöljyn toimituksista. Samalla vähennetään ympäristön saastuttamista ja lisätään regioonin investointikiinnostavuutta. Stokmanin kaasukentän hyödyntämiseksi rakennettava johto työllistää lähes 7 tuhatta ihmistä aluetasavallassa. Tämä lisää Karjalan budjettituloja noin 2 miljardilla dollarilla. Vuodesta 2016 käynnistetään maakaasujakeluverkon rakentaminen "Vidjajevo - Volhov" -maakaasuputken tuntumassa olevien karjalaisten kuluttajain tarpeisiin.
Luotu 9 huhtikuuta 2008 [email protected] Toimitettu 9 huhtikuuta 2008
----------
Olihan tuossa vähän käänösvirheitäkin. Minulle suurin uutinen on tuossa se, että maakaasuputkea ollaan rakentamassa myös Laatokan pohjoispuolelle. Aunuksen kautta Salmiin, Pitkärantaan ja Sortavalaan.
Energian myötä näistä alueista tulee merkittäviä teollisuuspaikkakuntia.
Herra Millerin mielessä on kaasun toimittaminen Saksaan. Kaasuputken toinen pää on Viipurinlahdella. Siitä alkaa kaasun matka.
Tiedän, että Aunuksesta Petroskoihin on jo kaksi kaasuputkea valmiina lähes rinnakkain. Tosin tarvitaan varmaan jo kolmas. Jäämeren kaasu ei sovi enää samoihin linjoihin Saksaan vietäväksi.
Tässä on lisäksi kaksi näkökohta.
Karjalan Tasavalta rikastuu kaasun toimituksista. Se on hyvä asia.
Ja
Miksi Suomen itäiset alueet eivät voisi myös rikastua kaasun käytöstä? Joensuu, Kuopio, Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Savonlinna.
Sekin olisi hyvä asia.
Kaasusta puhutaan
6
359
Vastaukset
- siitä
joutuu maksamaan. Mutta olishan se hyvä jos saatais yhteistyötä energiasektorilla. Kannatan kuitenkin omavaraisuutta ja turvallisia suomalaisia ydinvoimaloita, useita.
- kaivataan!
Suomessa ydinvoimaomavaisuus tarkoittaa sitä, että meillä pitäisi olla uraanikaivoksia, polttoaineen tuotantotekniikkaa, rikastuslaitoksia, polttoaineen jälleenrikastuslaitoksia, keskisasteen radioaktiivisen jätten säilytyslaitoksia, korkean radioaktiivisen jätteen säilytyslaitoksia. Ja kaikkea muuta, jota en muista.
Jo ensimmäisessä vaiheessa kansa vastustaa uraanikaivoksen perustamista Suomeen. Jopa kaivosvaltausten tutkintaa vastustetaan.
Mihin sinä haluaisit kaivosvaltaukset? Afrikkaan? Venäjälle? Suomeen? Omalle asuinalueellesi? - kaivosmies
"Kannatan kuitenkin omavaraisuutta"
Kannatan minäkin omavaraisuutta: aletaan
itse kaivamaan tai valmistamaan maakaasua!
- uusi voimalaitos.
Kuopion yhdistetty sähkön ja lämmön tuotto on henkihieverissään. Siellä on tuotettu energiaa turvevoimalassa.
Kasvihuonepäästöjen myötä turve on tullut ankarasti verotettavaksi energian raaka-aineeksi. Kuopioon pitäisi rakentaa uusi voimalaitos Haapaniemen ensimmäisen vanhan yksikön tilalle.
Voisiko maakaasusta olla mahdollisuus myös Kuopiolle ja muualle Itä-Suomeen? Joensuuhun, Mikkeliin ja eteläiseen Savoon. Lahteen. Mutta myös Jyväskylään?
---
Loppukaneetti
En halua palauttaa Karjalaa kenellekään, silti Karjala ei ole hävinnyt mihinkään. Ne maat ja mannut ovat siellä edelleen. En halua kannattaa ihmisoikeusrikoksia. Kansojen pakkosiirtoja tai muuta vastaavaa. Rajat ovat jo madaltuneet, myös Venäjällä.
Karjala elää edelleen siirtolaisten muistoissa. Niiden ihmisten mielissä, joita päivittäin tapaan.
Näen vanhusten kotien seinillä tauluja entisen Karjalan kirkoista, maisemista ja ortodoksien ikoneita. Kuulen niitä kertomuksia sodan alta pakenemisesta.
Ei silti Karjalaa ole menetetty. Karjala on omalla paikallaan ja raja madaltuu!- Loppukaneetti
Loppukaneetin ensimmäinen lause on jo täysin ristiriitainen. Väität ettet halua kannattaa ihmisoikeusrikoksia, ja kuitenkin kannatat sitä kannattamalla karjalaisten karkoitusta ja heidän omaisuutensa ryöstöä, jonka yhteydessä myös huomattava määrä heitä, niin sotilaita, kuin siviilejä tapettiin, samoin kuin muitakin suomalaisia.
Kaasu on tätä nykyä liian "hyvää" ja kallista poltettavaksi voimalaitoksissa.
perustakaa "Kuopion voimalaitos" sivut.
Karjala pitää palauttaa. - juttuja!
Loppukaneetti kirjoitti:
Loppukaneetin ensimmäinen lause on jo täysin ristiriitainen. Väität ettet halua kannattaa ihmisoikeusrikoksia, ja kuitenkin kannatat sitä kannattamalla karjalaisten karkoitusta ja heidän omaisuutensa ryöstöä, jonka yhteydessä myös huomattava määrä heitä, niin sotilaita, kuin siviilejä tapettiin, samoin kuin muitakin suomalaisia.
Kaasu on tätä nykyä liian "hyvää" ja kallista poltettavaksi voimalaitoksissa.
perustakaa "Kuopion voimalaitos" sivut.
Karjala pitää palauttaa.Karjalan menetystä ei saa paikata uusilla rikoksilla ihmisyyttä vastaan. Meidän pitää noudattaa tarkasti kaikkia kansainvälisiä lakeja, joihin itse olemme sitoutuneet. Karjalan palauttaminen olisi rikos ihmisyyttä vastaan, siihen emme voi syyllistyä.
Annetaan sen Karjalan olla paikallaan, eikä hamuta sitä enää laittomasti itsellemme.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348