Mulle tuli eilen pari haavaa alaselkään joihin molempiin tuli 2 tikkiä. Voinko mennä ihan normaalisti suihkuun?
Näihin haavoihin sattuu välillä.. onko se ihan normaalia vielä vaik niis on jo tikit? Ne sano mulle et jos rupee sattumaan paljon ni pitää mennä näyttämään.. Mut mua mietityttää toi suihku, pitääks mun ottaa toi suojalappu noitten tikkien päältä pois vai annanko vaan olla, en saa kyllä sit kuivattua sitä aluetta..haittaako? argh, en tajunnu kysyä siltä hoitajalta kun halusin vaan pois sieltä.. kiitti jos joku vastaa
tikit + suihku
6
15395
Vastaukset
- Minäpä autan
Multa poistettiin noin kk sitten luomi johon laitettiin tikit ja ohjeena oli että kahteen päivään ei saa kastella haava-aluetta. Joten jos mahdollista niin älä mene suihkuun kahteen päivään. Haavan päällä olevat uloimmat kerrokset (valkoset laput) saa poistaa 1-2 päivän kuluttua tikkien laitosta. Alimmainen ihonvärinen haavateippi jätetään tikkien poistoon asti. Jos se kuitenkin irtoaa itsestään ei haavaa tarvitse peittää uudestaan.
Näin luki siinä hoitolapussa, jonka sain tikkien laiton jälkeen. Ja on ihan normaalia, että haavaa särkee. Mulle hoitaja suositteli ihan tavallista särkylääkettä. Mulla myös haava alkoi kutista parin päivän jälkeen, mutta se on normaalia kun haava paranee. Jos kuitenkin haavasta vuotaa nestettä, aluetta pistelee ja kuumottaa, tai tulee kuumetta niin kannattaa soittaa terveyskeskukseen.
Toivottavasti tästä oli apua - ilmann
haavalappuja 2 päivän päästä tikkien laitosta, silloin haavat ovat sulkeutuneet. Älä mene uimaan, kylpyyn tai saunaan tikkien kanssa. Älä pese haavoja saippualla tai hakaa edes pyyhkeellää. Taputtele kuivaksi ja laita uusi puhdas, ei tarvitse olla steriili haavalappu, laastari tms. päälle. Jos haava alkaa erittämään märkää, kuumoittaa ja punoittaa kovasti tai kuume nousee niin on aihettaa hakea antibiootti. Haavan normaaliin paranemiseen kuuluu haavan erittäminen (kirkasta tai vähän kellervää nestettä, joka ei haise, pieni kipu tai kutina kuuluu asiaan)
Ehdottomasti täytyy kaikki likaantuneet tai kastuneet haavalaput vaihtaa uusiin. - heti----
alkaa suihkuttaa jos kyseessä oli "likaiset haavat", eli olet repäissyt ihon jossain ja se on ommeltu. Likaista haavaa kuuluukin suihkutella ja antaa sille ilmaa, ei saa jättää hautumaan. Jos alue kuumottaa/punoittaa ja tulee kipeäksi, se luultavasti on tulehtunut, jolloin täytyy hakea antibioottikuuri.
- Saumuri
Onkohan teidän haavanhoidit sujuneet toivotusti kun antelette tuollaisia ohjeita?
Ensinnäkin on aikas selvää että tikatut haavat ovat erialueilla eri pituisen ajan suihkuttelematta ja peitettynä.
Ompeleet ovat myös toisinaan itsestään sulavia jolloin suihkuttelu ei ole kannattavaa ellei se ole välttämätontä(esim hygieeniset alueet). On tärkeätä että otat selvää tikkauksen laittajalta minkälaisesta ompeleesta on kyse ja kauanko tikkejä pidetään. Myös se mikinkä kehonosaan ommel on laitettu on otettava huomioon haavahoidossa.
Usein tarkkaavaisuus kannattaa kun olet kotiiutumassa operaatiosta jos et saa kirjallistaohjetta haavahoitoon.- Asiallisia ohjeita
Olet kyllä melkoinen "saumuri" kun et tunnista asiallisia haavanhoito-ohjeita. Nuo neljä vuotta sitten annetut ohjeet ovat aika tarkaan samanlaiset joita olen itsekin saanut, osan kirjallisena ja osan suullisena. Olen ollut muutaman vuoden aikana hyvin erilaisissa leikkauksissa ja haavoja on suljettu hakasin ja ompelein, niin itsesulavilla kuin kuin poistettavilla tikeilläkin. Ohjeet on samat myös itsesulaville ompeleille. Viimeisimmät ompeleet laitettiin vähän päälle pari viikkoa sitten, joten (suulliset) ohjeet on tuoreena muistissa. Haavaa sai siis suihkutella, mutta saunominen ja uiminen oli kielletty niin kauan kun tikit oli paikallaan. Tikkien poistonkin jälkeen kiellettiin pariksi päiväksi uimahallireissut. Haavan päällä oli haavateippi ja lisäksi isompi sidos (suojaamassa haavaa mekaaniselta hankaukselta). Hyvin on kaikki leikkaushaavani parantuneet aivan samoilla ohjeilla mitä tuossa alkupään teksteissä on kerrottu. Eiköhän aloittajakin silloin joskus saanut ohjeen milloin tikit poistetaan, niin sain minäkin viime kerralla (samalla annettiin tikkienpoistoaika).
- soo2
Asiallisia ohjeita kirjoitti:
Olet kyllä melkoinen "saumuri" kun et tunnista asiallisia haavanhoito-ohjeita. Nuo neljä vuotta sitten annetut ohjeet ovat aika tarkaan samanlaiset joita olen itsekin saanut, osan kirjallisena ja osan suullisena. Olen ollut muutaman vuoden aikana hyvin erilaisissa leikkauksissa ja haavoja on suljettu hakasin ja ompelein, niin itsesulavilla kuin kuin poistettavilla tikeilläkin. Ohjeet on samat myös itsesulaville ompeleille. Viimeisimmät ompeleet laitettiin vähän päälle pari viikkoa sitten, joten (suulliset) ohjeet on tuoreena muistissa. Haavaa sai siis suihkutella, mutta saunominen ja uiminen oli kielletty niin kauan kun tikit oli paikallaan. Tikkien poistonkin jälkeen kiellettiin pariksi päiväksi uimahallireissut. Haavan päällä oli haavateippi ja lisäksi isompi sidos (suojaamassa haavaa mekaaniselta hankaukselta). Hyvin on kaikki leikkaushaavani parantuneet aivan samoilla ohjeilla mitä tuossa alkupään teksteissä on kerrottu. Eiköhän aloittajakin silloin joskus saanut ohjeen milloin tikit poistetaan, niin sain minäkin viime kerralla (samalla annettiin tikkienpoistoaika).
Mä kolautin pääni järven pohjaan viime lauantaina. Syvä haava päähän ja muutamia itsesulavia tikkejä. Kysyisinkin että koska voin kastella pääni ja käydä suihkussa? Ja kauanko ne tikit ovat päässäni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945