Luulo olemattomasta tyhjiöstä

Jatkuvasti törmää väärinkäsityksin tai pelkoihin että kirkon jäsenmäärän vähetessä muslimit tai muut lahkolaiset täyttävät tyhjiön.

Tarkoittavat tyhjiöllä sitä pelkoa että kirkon jättävä siirtyy toiseen uskonyhteisöön tai luulee jo siirtyneen.

Allakin näkee viestejä asiasta ja "Kaulahuivikin" esitti väitteitä että kirkosta eroaja tarvitsee vaihtoehdon tarkoittaen toista uskontoa.
Kaulahuivin mielestä uskonnottomuus ei olisi vaihtoehto ollenkaan.

En ymmärrä miksi riippuvaisuus pitäisi korvata toisella riippuvaisuudella.

Tilastot on ne jotka asian jo täysin tyrmää.

Viimeisen sadan vuoden aikana luterilaisten osuus kansasta on vähentynyt yli 16%.
Sata vuoitta sitten muihin uskonyhteisöihin kuuluin n.2% ja nyt n.3 %.

Uskonnottomia on nyt Suomessa jotain 15% ja sata vuotta sitten heitä ei tilastoissa näkynyt ollenkaan.

Uskonnottomat ei ole mikään vieroitusoireista kärsivä tyhjiö vaan joukko elämänmyönteisiä, aivoillaan ajattelevia ihmisiä.

9

256

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mee läpi

Viinasta lohtua hakevia, itseään etsiviä, kaunaisia, psykopaattisia....

Miksi sinä et ole elämänmyönteinen?

Sille ei voi mitään, mutta elämänmyönteisimmät suomalaiset löytyvät kristillisyydestä.

• Pasi Toivonen

Uskonnottomuus on toki yksi vaihtoehto, kuten olen aikaisemminkin sanonut. Alla aikaisempi viestini, johon Pe.ku viittaa. Minkä kohdan ymmärsit väärin tällä kertaa - tahallasi?

"Jos jokin asia on huono, sille tarvitaan vaihtoehto. Eri aikojen uskonnolliset tulkinnat ovat aina historiallisia ja siksi niitä täytyy aina päivitää.

Voisimme toki elää ilman uskontojakin. Sekin on yksi vaihtoehtoinenn elämäntapa. Uskonnollinen elämänkatsomus on myös yksi mahdollisuus ja ajatus Jumalasta on ainakin toistaiseksi mahdollinen. Jokainen voi itse valita, mille puolelle asettuu.

Minä kannatan uskonnollista elämäntulkintaa. Tiede ei ole pystynyt kumoamaan jumaluutta. Jumala mahtuu vielä maailmankuvaan tieteen rinnalle. Hyvä teologia ei kumoa tiedettä, vaan hyväksyy kaikessa sen ja täydentää sitä tuonpuoleisuudellla. Toisinkin voi tarkastella elämää ja maailmaa. Minä en kannata klassista teologiaa, joten olen päivittänyt sen Kompassi ja Majakka kirjoissani. Sekin on vain yksi vaihtoehto, toivottavasti järkevä, humanistinen ja rohkaiseva."

• aivan selvästi
        Pe.ku kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000034180066

Siinähän se mielipiteesi asiasta on että voi kaikki muutkin todeta että ei ole tahallaan väärin ymmärretty.

Kyllähän sinä peku nyt ihan tahallasi ymmärrät väärin. Sanoo Toivonen tuolla suoraan, että uskonnottomuus on yksi vaihtoehto. Hän itse laittoi oman viestinsä esille tänne myös. Mitä peliä oikein pelaat? Mikset vain myönnä olevasi väärässä, kun kerran kaikki sen tajuavat ja näkevät?

• juu jaa juu

• *Antsu

Uskonto on ihmisen kaipuu olla osa jotain suurta ja kieltäytyy uskomasta että on vaan syntynyt miljoonien kehitysvuosien jälkeen jostain likaisesta alku-Limasta!

• jäljet pelottavat
        Pe.ku kirjoitti:

Ja tuo piirros "osoittaa" että vapaa-ajattelijoita oli jo ennen kuin Jumala keksittiin.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pilakuvat/i.htm

Natsi-Saksa, Neuvostoliitto, Kiina, Korea,
        Romania, Vietnam, Kambodzha - siellä ovat ateismin ja vapaa-ajattelijoiden kultamaat.
        Samaa vihaa saamme me kristityt osaksemme täällä netissä. Saatana on todella olemassa.

Jokelan surmat olivat erään vapaa-ajattelijan vääristyneen mielen aikaansaannosta.
        Uskovien halveksunta, yli-ihmis luulot.

• Wariska

Olen itse eronnut kirkosta jo viime vuosisadalla elikkä jotain 1989-1990.
      En ole tarvinnut uskolleni mitään uskontoa sen jälkeen.
      Se täytyy myöntää, että olen ollut avoin kaikille uskontokunnille ja lahkoille ja keskustellut monien uskovaisten kanssa, mutta ei oikein nappaa, ei.
      Monesti vaaditaan, että pitää alistua ihmisten keksimiin, osalta tosi älyttömiin, sääntöihin. En millään jaksais. Mulle riittää Suomen lait ja oikeuskäytännöt ja muut yhteiskuntaa ja sen kansalaisia suojelevat säännöt. Miksi pitäisi kahlita itsensä johonkin, jolla ei ole oikeasti mitään annettavaa.
      Minun kirkkoni on luonto ja kanttoreita sen linnut. Pappeja en tarvitse kertomaan omia mielipiteitään.
      Hyvin olen pärjännyt ja Luojani kanssa olen väleissä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      73
      1959
    2. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      366
      1229
    3. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      141
      1028
    4. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      24
      1003
    5. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      90
      714
    6. Päälle hautaus?

Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa
      Lieksa
      115
      692
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      44
      685
    8. Voisit nainen joskus vastata minulle

Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.
      Ikävä
      63
      652
    9. On tuota ikäeroa meillä kyllä aivan liian paljon

Etsi samanikäistä kuin olet, niin minäkin.
      Ikävä
      59
      645
    10. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      59
      598
    Aihe