Mikäli olen oikein ymmärtänyt:
1. Maailmankaikkeus laajenee koko ajan siten, että kuta kauempana etäiset galaksit ovat toisistaan, sitä nopeammin ne myös loittonevat toisistaan.
2. Maailmankaikkeus syntyi noin 13,7 miljardia vuotta sitten "Big Bäng'issä".
3. Katsottaessa, joko optisesti tai radioteitse, syvälle maailmankaikkeuteen, voidaan lähestyä tarkastelussa tuota "Big Bäng'in" hetkeä, koska valon (tai radiosäteilyn) mukana tuleva informaatio viipyy matkalla tietyn ajan. (Siis, jos katsommme jotain kohdetta 10 miljardin valovuoden päässä, emme näe kohdetta sellaisena kuin se tänään tai nyt on, vaan sellaisena kuin se oli 10 miljardia vuotta sitten.)
Nyt seuraa kysymys: Koska maailmankaikkeus laajenee koko ajan, eikö sen silloin olisi pitänyt olla tuolloin, sanotaan se 10 miljardia vuotta sitten, paljon pienempi kuin nykyisin. Tällöin jostakin kohteesta tulevan informaation olisi pitänyt lähteä paljon nykyistä lähempää (vain 3,7 miljardin vuoden päästä), jolloin sen saapaminen tarkasteltavaksemme ei kestäisikään tuota 10 miljardia vuotta vaan vain 3,7 miljardia vuotta. Miten siis voimme tarkastella 10 miljardin valovuoden päästä lähtenyttä informaatiota joka on lähtöhetkellään lähtenytkin vain 3,7 miljardin valovuoden päästä.
Siis yleisemmin: Miten voimme saada tietoa jostakin koordinaatistossa x,y,z, olevasta kohteesta ajalta jolloin tuota koordinaatistoa x,y,z, ei vielä ollut olemassakaan?
Kysymys maailmankaikkeuden synnystä
10
353
Vastaukset
tosi järkevältä. Eräät tiedemiehet selittävät, ettei se räjähdys tapahtunut tietyssä pisteessä, vaan kaikkialla kaikkeudessa. Mutta sekin tuo taas uusia yhteensopimattomuusongelmia, sillä silloin laajeneminen olisi tarpeetonta!
- Biggangbang
En ole mikään asiantuntija (eivät yleensä pesi helluntaipalstalla :), mutta kelpaisko tällainen selitys jos ollenkaan ymmärsin mitä tarkoitat:
Se 3,7 mrd vv:n päässä ollut kohde säteili valoa JOKA suuntaan. Kohteen siitä valosta ne säteet, jotka saavuttaa meidät NYT, ovat matkanneet siitä pisteestä 10 mrd vv ja antavat informaatiota siitä, millainen kohde oli 10 mrd vuotta sitten, kun etäisyyttä oli vain se 3,7 mrd vv.
Kohde itse on tällä hetkellä jo kuitenkin paljon kauempana ja eri suunnassa, myös erilainen, ehkä kuollut.Olen lukenut, että linnunratamme pituus on noin 100.000 valovuotta. No olkoompa mikä tahansa niin fakta lienee se, ettemme edes tiedä, onko enää yhtään linnunrataa ympärillämme olemassa. Sen todentaminen vie yli 100.000 vuotta. Aurinkomme oli olemassa noin 9 minuuttia sitten. Siinä kaikki mitä todella tiedämme.
Voi viisasta ihmistä.
"Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi" Room 1:20-23.- Milkivei
jukka.finland kirjoitti:
Olen lukenut, että linnunratamme pituus on noin 100.000 valovuotta. No olkoompa mikä tahansa niin fakta lienee se, ettemme edes tiedä, onko enää yhtään linnunrataa ympärillämme olemassa. Sen todentaminen vie yli 100.000 vuotta. Aurinkomme oli olemassa noin 9 minuuttia sitten. Siinä kaikki mitä todella tiedämme.
Voi viisasta ihmistä.
"Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi" Room 1:20-23.raamatun kohdalla, että maailmankaikkeutta ei pitäisi tutkia? Mihin vedät rajan ihmisen viisaudelle? Mitä asiaa ei saa tutkia? Oletko sitä mieltä, että esim. tietokonetta ei olisi pitänyt keksiä? Olisiko hyvä jos asuisimme täällä Suomessa vielä turvemajoissa?
Milkivei kirjoitti:
raamatun kohdalla, että maailmankaikkeutta ei pitäisi tutkia? Mihin vedät rajan ihmisen viisaudelle? Mitä asiaa ei saa tutkia? Oletko sitä mieltä, että esim. tietokonetta ei olisi pitänyt keksiä? Olisiko hyvä jos asuisimme täällä Suomessa vielä turvemajoissa?
1 "Job vastasi ja sanoi:
2 »Totisesti, te yksin olette kansa, ja teidän mukananne kuolee viisaus!
3 Onhan minullakin ymmärrystä yhtä hyvin kuin teillä; en ole minä teitä huonompi, ja kuka ei moisia tietäisi?
4 Ystävänsä pilkkana on hän, jota Jumala kuuli, kun hän häntä huusi, hurskas, nuhteeton on pilkkana.
5 Turvassa olevan mielestä sopii onnettomuudelle ylenkatse; se on valmiina niille, joiden jalka horjuu.
6 Ja rauhassa ovat väkivaltaisten majat, turvassa ne, jotka ärsyttävät Jumalaa, ne, jotka kantavat jumalansa kourassaan.» -
7 Mutta kysypä eläimiltä, niin ne opettavat sinua, ja taivaan linnuilta, niin ne ilmoittavat sinulle;
8 tahi tutkistele maata, niin se opettaa sinua, ja meren kalat kertovat sinulle.
9 Kuka kaikista näistä ei tietäisi, että Herran käsi on tämän tehnyt,
10 hänen, jonka kädessä on kaiken elävän sielu ja kaikkien ihmisolentojen henki?»" -
Kyllä Raamattu käskee tutkimaan ja kyselemään!jukka.finland kirjoitti:
Olen lukenut, että linnunratamme pituus on noin 100.000 valovuotta. No olkoompa mikä tahansa niin fakta lienee se, ettemme edes tiedä, onko enää yhtään linnunrataa ympärillämme olemassa. Sen todentaminen vie yli 100.000 vuotta. Aurinkomme oli olemassa noin 9 minuuttia sitten. Siinä kaikki mitä todella tiedämme.
Voi viisasta ihmistä.
"Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi" Room 1:20-23.100 000 vuotta yksinkertaisessa laskutehtävässä jos ei ole koulussa mennyt "matikka" päähän.
Eihän variskaan osaa laskea kuin kolmeen.
Jos haluaa antaa itsestään järkevän vaikutelman niin ei kannata tuoda tyhmyyttään esiin.En nimitäin - ainakaan heti suoralta kädeltä - pysty tajuamaan kuinka 3,7 miljardin vv:n päästä tulevan informaation sisältö voi olla sama kuin 10 miljardin vv:n päästä tulevan, informaation lähteen ollessa sama.
>> Kohde itse on tällä hetkellä jo kuitenkin paljon kauempana ja eri suunnassa, myös erilainen, ehkä kuollut. >>
Edellä olevan kylläkin tajuan aivan hyvin! Jos aurinko sammuisi, emme tietäisi siitäkään ennen kuin kahdeksan minuuttia myöhemmin.- to...
Epiktetos kirjoitti:
En nimitäin - ainakaan heti suoralta kädeltä - pysty tajuamaan kuinka 3,7 miljardin vv:n päästä tulevan informaation sisältö voi olla sama kuin 10 miljardin vv:n päästä tulevan, informaation lähteen ollessa sama.
>> Kohde itse on tällä hetkellä jo kuitenkin paljon kauempana ja eri suunnassa, myös erilainen, ehkä kuollut. >>
Edellä olevan kylläkin tajuan aivan hyvin! Jos aurinko sammuisi, emme tietäisi siitäkään ennen kuin kahdeksan minuuttia myöhemmin.olekaan, me katsomme aikajanaa taaksepäin ja informaatiosisältö vaihtelee aikapaikan mukaan.
to... kirjoitti:
olekaan, me katsomme aikajanaa taaksepäin ja informaatiosisältö vaihtelee aikapaikan mukaan.
mutta kun tuohon alkuperäiseen kysymykseeni sain vastauksen, jota en ymmärtänyt.
- Ihmisen viisaus
Uskoisin vastauksen löytyvän paremmin muilta palstoilta,
mutta ehkä voin kantaa korteni kekoon.
1.Tuon laajenemisen voi mielessään kuvitella ilmapallona
jonka pintaan on piirretty pisteitä. Kun pallo täyttyy
pisteet erkanevat toisistaan, eikä yksikään piste ole
se keskipiste. Maailmankaikkeus toki laajenee useampaan
ulottuvuuteen kuin meidän havaitsemamme kolme.
(no aika neljäs, mutta se nyt on oikeastaan vain
laskennallinen ulottuvuus)
2.Jep
3.Jep.
Vastaus, no kuten kirjoitin hahmotus x,y,z koordinaatistossa
ei oikein ole mahdollista.
Ajatellaanpa paperille piirrettyä ukkoa, joka
hahmottaa vain pöydän tasossa olevat ulottuvuudet (x,y),
ei siis ylös/alas ulottuvuutta (z). Jos joku käärii
paperiarkin rullalle (ympyräksi) niin piirrosukolla
onkin ääretön matka kuljettavana, hänen kulkiessa
ympyrää. Meillä on vähän sama tilanne, kun yritämme
ymmärtää maailmankaikkeuden muotoa/kokoa kolmen
ulottuvuuden käsityskyvyn rajoissa.
No mikäli asia kiinnostaa, tietoa löytyy netistä.
Voit joko lukea todistetun tiedon, ja alkaa kehitellä
omaa teoriaa, jolloin saatamme saada sinusta joku päivä
suomeenkin Hawkinsin veroisen neron, tai jäädä
näille palstoille kyselemään mitä raamattu asiasta
sanoo.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463949Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭343444Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162833Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342699En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142512Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102084IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121196Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451127- 80996