Suihku

Vaunussa

Ihan uteliaisuuttani kysyn ja koska itse olen aivan aloittelija tällä karavaanialalla, että jos vaunussa on suihku, niin moniko sitä ihan oikeasti myös käyttää?

Käsittääkseni se on melkoinen kosteuden lähde vaunun sisällä ja jos kosteutta ei vaunusta saa tehokkaasti poistettua niin mielestäni ainakin pitkässä juoksussa aiheuttaa ongelmia. Itse kyseenalaistaisin koko suihkun tarpeellisuuden.

17

7440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En suihkua käyttäisi

      99,9% prosenttisesti en suosittelisi suihkun käyttöä. Mielestäni aivan turha kapistus vaunussa, en muijaani varten viitsisi edes kantaa vettä niin paljon kuin hän sitä kuluttaisi ja tosiaan kosteus ongelmiakin siitä muodostuu lämpimällä vedellä! jos muija pesis kylmällä niin nippa nappa voisi harkita veden kantamista?

      • Mulla on

        suihkun kohdalla autossa ikkuna, josta suihkun saa kätevästi ulos, tukanpesu ja pintahien huuhtelu käy uikkarisillaan helposti ja nopeasti, melkein missä vain, kätevää, eikö totta.
        Auton sisällä on veden lotraaminen hankalaa, eikä välttämättä kovin viisastakaan, kosteusvaurioriskihän on päivän teema kaikkialla.


    • että asut kun kotona?

      Eikö teltta ole halvempi jos ei kerran käytä esim. suihku? Meillä on asuntoauto ja käytämme molemmat suihkun 2 x vuorokaudessa. Vettä menee tankillinen/viikonloppu. Elikä ei sitä tarvii kantaa letkusta se tulee.
      Selvähän se on jos aikoo seistä suihkussa 10-15 min. taitaa silloin tulla ongelma veden kanssa, mutta jos tekee niin kuin kesämökin saunassa että ensin kasellaan ja sitten hana kiinni, pistät saippua kropalle ja hierot sitten hana auki ja huuhtelet. Hyvin toimii ainakin meillä. Tosi ollan aika uusia karavaanareita vasta vuodesta 1975!

      • hobbyilijä

        Vaunuissa on yleensä vain 5 - 8 litran varaaja ja raikasvesisäiliökin vetää vain 25 litraa meillä.

        Kosteusriskien lisäksi tämä veden rajallisuus estää suihkun käytön melko tehokkaasti.

        Autoissa on kiinteä vesisäiliö, eikä sinne vettä kanneta. Toisin on meillä vaunulaisilla, kyllä vaan se vesi pitää kantaa sinne säiliöön!

        Mutta oli hyvä idea tuo kylmän suihkun ottaminen vaunun ikkunasta! Homma onnistuu meilläkin, sitä voisikin kokeilla mökillä joskus helteillä, ellei jostain syystä tee uimaan mieli.


      • Anonyymi
        hobbyilijä kirjoitti:

        Vaunuissa on yleensä vain 5 - 8 litran varaaja ja raikasvesisäiliökin vetää vain 25 litraa meillä.

        Kosteusriskien lisäksi tämä veden rajallisuus estää suihkun käytön melko tehokkaasti.

        Autoissa on kiinteä vesisäiliö, eikä sinne vettä kanneta. Toisin on meillä vaunulaisilla, kyllä vaan se vesi pitää kantaa sinne säiliöön!

        Mutta oli hyvä idea tuo kylmän suihkun ottaminen vaunun ikkunasta! Homma onnistuu meilläkin, sitä voisikin kokeilla mökillä joskus helteillä, ellei jostain syystä tee uimaan mieli.

        Autossa on suihkua varten liitin ulos. Ainakin mulla on auto vm.90 alkuperäinen.


    • seles

      reissuilla on käytävä suihkussa. Eihän siellä tartte läträtä, peseytyy nopeasti.
      Viime kesänä tulimme vaimoni kanssa etelä-ruotsista autollamme neljä päivää. Ajoimme muutamia satoja kilometrejä päivässä ja illalla parkkeerasimme hyville levähdyspaikoille, joita Ruotsissa on pilvin pimein. Esim. kemiallisen vessan tyhjennyspaikka on melkein jokaisessa levähdyspaikassa ja joissakin on mahdollista täyttää vesisäiliökin.

    • ... on todellakin täysin turha kapistus ja melko järjetönkin mielestäni. Kaikilla leirintäalueilla kun pääsee suihkuun ja yleensä ilman eri maksua. Ja puskaparkeissa voi käyttää puunoksaan ripustettavaa suihkupussia.

      Meillä ei edes kesämökillä ole suihkua, eikä ole koskaan tullut mieleen, että sitä edes tarvittaisiin. Peseytyminenhän on aivan helppoa, jos on pesuvati ja siinä vettä.

      Kuinka ihmeessä sitä ennen pysyttiin hengissä, kun ei edes asunnoissa ollut suihkua ....

      Siis: Suihku asuntovaunussa on ehdottomasti liiottelua. Meidän vaunussakin tosin on käsisuihku WC:ssä lähinnä alapesua varten. Sen nyt vielä jotenkin ymmärtää, vaikka ei sekään nyt mitenkään välttämätön ole.

    • vaanari

      Usein suihkun saa ikkunan kautta ulos ja rauhallisen paikan löytäminen jossa ulkona itsensä peseminen ei haittaa ketään on maassamme helppoa. Monessa uudessa autossa on tallissa suihkuhana juuri ulkona tapahtuva pesua ajatellen. Vaunussa/autossa kesäaikaan suihkun käyttö muuhun kun alapesuun on turhaa ja senkin pystyy usein hoitamaan ulkona.

    • Olavi vaan

      Me ainakin täällä Ruotsissa,käytämme tuossa uudessa asuntoautossamme suihkua joka kerta,kun olemme reissun päällä.
      Ainoa,jota kaipaisin,olis joku sähköinen tuuletin suihkuhuoneeseen,että huuru poistuisi.
      Emme ole pitäneet vessan ikkunaa auki suihkussa käydessä.
      Ainoa ongelma oli nyt talvella,että veden poistoletkut jäätyi ainakin 5 kertaa,ja ensimmäisen kerran jälkeen laitoin poistoletkujen ympärille sellaista vaahtomuovia,joka on tarkoitettu estämään jäätymisen,mutta nytten olen poistanut ne,koska on helpompi sulattaa letkut,kun ei ole eristeitä päällä!
      Automme on vain 3kk vanha,jotenka kokemusta ei suihkusta sillain ole,vaikka itse olen vanha karavaanari 80-luvulta ensimmäiset kokemukset matkaajalla.

    • Esimerkiksi siksi

      Jos suihku vaunussa tai autossa tuntuu käyttökelvottomalle, löytyy vika suunnittelijan pöydältä.

      Monessa autossa ja vaunussa suihkut on tosiaan toteutettu niin että niiden suurin arvo lienee se, että niistä saa ruksin varusteluetteloon.

      Jos suihku on järkevästi toteutettu, on se ihan yhtä käyttökelpoinen kuin minkä tahansa yksiön suihkukaappi.

      "Vähää" veden määrä, joka mukana yleensä on, ei kannata säikähtää koska ei se auton tai vaunun suihku ihan yhtäsuurella tuotolla vettä puske kuin kotona/kunnallisessa painevesi verkossa.

      Ja putkien jäätyminen; sekin on suunnittelun virhe. Jos kapine on tehty talvikäyttöön, toimii vedet mennen tullen, pakkasesta huolimatta. Toki renkaasta roiskuva loka/lumi/yms voi tukkia poistoputken pään mutta sehän taas ei ole ylitsepääsemätön ongelma vaikka sellainen jääpallo putken päähän olisikin syntynyt.

    • lämmitetään

      miten suihkuvesi tai käyttövesi yleensä lämpeää matkailuautossa? Akkujen sähköllä? Aurinkoenergialla? Liike-energialla?

      • tai naftalla

        ja suihkut on tehty käytettäväksi.Varmaan jos kosteus vahingot pelottaa, kannattaa myös kotona vetää letku ulos tai mennä naapuriin pesulle


      • OKHX
        tai naftalla kirjoitti:

        ja suihkut on tehty käytettäväksi.Varmaan jos kosteus vahingot pelottaa, kannattaa myös kotona vetää letku ulos tai mennä naapuriin pesulle

        ... ne suihkut toki on tehty.

        Minä en vain näe kovin paljon järkeä siinä, että lähtisin roudaamaan vettä leirintäalueen suihkujen vierestä vaunuuni, jossa sen lämmittäisin ja sitten taas kantaisin likaveden pois. On niin paljon yksinkertaisempaa suihkutella siinä alueen suihkussa.

        Mutta kukin tavallaan ...


      • Esimerkiksi siksi
        OKHX kirjoitti:

        ... ne suihkut toki on tehty.

        Minä en vain näe kovin paljon järkeä siinä, että lähtisin roudaamaan vettä leirintäalueen suihkujen vierestä vaunuuni, jossa sen lämmittäisin ja sitten taas kantaisin likaveden pois. On niin paljon yksinkertaisempaa suihkutella siinä alueen suihkussa.

        Mutta kukin tavallaan ...

        nähdä järkeä lähteä pakkasessa kävelemään sinne yhdelle ainoalle suihkulle -20 asteen pakkasella.

        Toisaalta; ei noita suihkuja ole aina edes tarjolla.

        Mutta kuten totesit; kukin tavallaan.


    • Meillä käydään 3-5kertaa viikossa suihkussa vaunussa,joka on varustettu suihkukaapilla.Vietämme vaunussa 4-5päivää per viikko,läpi vuoden,joten suihku on välttämätön.Vesi vieressä,ei tarvi kantaa,muuta mukavuutta ei lähellä.

    • Anonyymi

      Matkailukalustossa raahataan mukana tosi paljon sellaista mitä ei käytetä/tarvita. Ylikuormaa tulee melko helposti kun kantavuudet on lähinnä naurettavia. Eräskin herra täydellinen esittelee filmillään mitä takatalli (naurettava nimi) sisältää. Painot tulee vastaan jo parin minuutin kohdalla ja ollaan avattu vasta yksi luukku.

    • Anonyymi

      Katon kun poistaa niin sateella saa suihkun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe