Itsenäistyminen - liian suuri haaste?

Jälkeenjäänyt

Olen elämässä jälkeenjäänyt nuorimies. Ikää on kohta 21, mutta en ole saanut aikaiseksi oikeastaan yhtään mitään. En osaa enkä uskalla itsenäistyä, olen ujo ja epäsosiaalinen mammanpoika. Enkä mielestäni ole hyvä oikein missään, pelkkä kömpelys. Itsetuntoni ei siis ole kovin kehuttava. Useat ikäiseni ovat jo muuttaneet pois kotoa ja löytäneet kumppanin. Ainakin toistaiseksi se on minun kohdallani pelkkä haavekuva jossain tulevaisuudessa. Olen kuin sementtiin valettuna jämähtänyt elämässä paikalleni. Lukio ja armeija on tosin jo takana, mutta en osaisi vielä kuvitellakaan muuttavani pois kotoa. Enhän minä raukka osaisi huolehtia itsestäni. Opiskelemaan pitäisi kuitenkin lähteä isommalle paikkakunnalle parin vuoden sisällä. Suunnitelmia on toki ollut, mutta en ole tehnyt mitään konkreettista niiden toteuttamiseksi. En ole hakenut opiskelemaan, enkä tällä hetkellä käy edes töissä. Minulla ei ole tarpeeksi rohkeutta, motivaatiota eikä aloitekykyä edistyä. Sosiaaliset tilanteet vieraiden ihmisten kanssa ovat stressaavia. Autokoulunkin hyödyllisyys muuttui kyseenalaiseksi, kun en ole sen jälkeen paljoa ratin taakse uskaltautunut. Ja syksyllä muka pitäisi suorittaa kakkosvaihe.

Luulen, että merkittävä syy tilanteeseeni on ollut kavereiden puute sekä äitini ylihuolehtivaisuus. En teini-ikäisenäkään saanut kuljeksia missään tai ainakaan ilman valvovaa silmää, joten en päässyt aikuistumaan ja itsnäistymään "normaalisti". Niinpä minusta kasvoi kotinurkissa nysväävä tollo. Ja sitä olen edelleen, miettien tulevaisuuttani pääsemättä mihinkään lopputulokseen. En käy juuri missään, vain muutaman kerran viikossa pyöräilemässä tai kävelyllä. Kauppareissut tulee hoidettua isän tai äidin kanssa pappa betalar -meiningillä, mikä on noloa tunnustaa. Paikallisessa baarissa en ole käynyt ketaakaan, koska ei ole sellaista kaveria, jonka kanssa voisin mennä. Sitäpaitsi en ole kauhean kiinnostunut juomisesta, ainakaan sellaisesta, jossa tavoitellaan tukevaa humalatilaa. Elämässäni on jäänyt kokonaan elämättä se teini-iän vaihe, jolloin lähdetään kokeilemaan kaikkea kivaa, hengaillaan ja käydään bileissä jne. Se vaihe, jolloin aletaan jo olemaan ns. aikuisia. Voisi siis todeta, että olen pikkupoika miehen mitoissa.

Ja varmaan arvaattekin, ettei minunkaltaisellani luuserilla ole ollut koskaan tyttöystävää. Oikein! Tälläkin elämän osa-alueella on ollut kuolemanhiljaista. Haluaisin kyllä löytää ihmisen, jonka lähellä olisi hyvä olla ja joka aidosti välittäisi juuri minusta. Pelkäänpä vain, ettei sellaista tyttöä ole olemassakaan. En ole kyllä varsinaisesti edes ottanut asiasta selvää, koska melko varmasti vain nolaisin itseni. Siksi on vaikeaa yrittää lähestyä vastakkaista sukupuolta. Minulla on myös luonnollisesti ulkonäköön ja antamaani yleisvaikutelmaan liittyviä paineita. Pukeutumiseni ei liene sieltä muodin huipulta. Lisäksi pystyn mainitsemaan useita paikkoja kehossani ja olemuksessani, joihin olen enemmän tai vähemmän tyytymätön. Vaikka suurin osa niistä todennäköisesti häiritsee vain minua itseäni.

En ole varsinaisesti masentunut tai mitään sellaista, mutta ärsyttää kun ei osaa tehdä elämässään mitään oikeasti tärkeää. Minulta puuttuu se itseään niskasta kiinni ottamisen taito. Pitäisikö vain odottaa ja toivoa, että tämä typerä "vaihe" menisi itsestään ohi? Niinpä, typerältähän se kuulostaa. Elämässä pitäisi kuitenkin päästä eteenpäin, vaikka valo tunnelin päässä on vielä kovin himmeä. Miten kummassa tämän ujouden ja aloitekyvyttömyyden saisi tapettua?

24

3747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t89

      ikävä sanoo mut mä oon ite samanlaises tilantees,oon 18v tyttö/nainen enkä vaan uskalla.syy on huono itsetunto ja koulukiusaus tausta.V#tuttaa olla tämmöne "paskahousu".en saa mitään järkevää oikeen aikaseks ku tuntuu kans et oon jotenki kömpelö enkä pärjää...

      • Jälkeenjäänyt

        Kömpelö koen totisesti olevani itsekin. Tuntuu, että olisin vain naurunalainen jos lähtisin ihmisten ilmoille. Sinä olet kuitenkin (vasta) 18v, joten tilanne ei ole vielä ehtinyt yhtä pitkälle kuin minulla. Jos yhtään helpottaa...


      • t89
        Jälkeenjäänyt kirjoitti:

        Kömpelö koen totisesti olevani itsekin. Tuntuu, että olisin vain naurunalainen jos lähtisin ihmisten ilmoille. Sinä olet kuitenkin (vasta) 18v, joten tilanne ei ole vielä ehtinyt yhtä pitkälle kuin minulla. Jos yhtään helpottaa...

        ei se kauheesti lohduta,pitäis jotenki vaan uskaltaa, mut ei vaan osaa...


      • Jälkeenjäänyt
        t89 kirjoitti:

        ei se kauheesti lohduta,pitäis jotenki vaan uskaltaa, mut ei vaan osaa...

        Haluaisin melkeinpä tutustua sinuun tarkemmin (e-mail), kun meillä on kumminkin sama ongelma. Voitaisiin olla "paskahousuja" yhdessä :D ! No joo... kai turha toivo.


      • t89
        Jälkeenjäänyt kirjoitti:

        Haluaisin melkeinpä tutustua sinuun tarkemmin (e-mail), kun meillä on kumminkin sama ongelma. Voitaisiin olla "paskahousuja" yhdessä :D ! No joo... kai turha toivo.

        kyl se mulle sopii.haluks antaa sun e-mailis?


      • Jälkeenjäänyt
        t89 kirjoitti:

        kyl se mulle sopii.haluks antaa sun e-mailis?

        Pistä toki viestiä tulemaan, jos tämmönen arkajalka on kelpo seuraa. :)

        [email protected]


    • -----

      Lähet vaan yksinkertaisesti sieltä kotoa pois. Alussahan voi olla vaikeuksia mutta siinä itsenäistyy pakosti, kun ei ole vanhempia huolehtimassa.

      • Jälkeenjäänyt

        Se tosiaan on helpommin sanottu kuin tehty. Jos se käviskin ihan tuosta vaan, niin mitäs minä tässä surkeudessani enää tuskailisin.


      • fdghdfhg
        Jälkeenjäänyt kirjoitti:

        Se tosiaan on helpommin sanottu kuin tehty. Jos se käviskin ihan tuosta vaan, niin mitäs minä tässä surkeudessani enää tuskailisin.

        miten on mahdollista, ettet ole saanut haettua opiskelemaan? Luulisi, että sinulla sentään on kiinnostusta asioihin, vaikka muuten oletkin hieman epäsosiaalinen. Itse olen myös, mutta opiskelen ja asun yksin. Sosiaalisia tilanteita pelkään ja aina häpeän itseäni, esitelmien pito on ei koulussa onnistu jne. Olen kuitenkin kiinnostunut maailman menosta ja opiskelusta, joten mitä väliä sillä on, vaikka olen epäsosiaalinen? Asun nyt kaupungissa, jossa minulla on tasan yksi ystävä, mutta se riittää, muut on 200 km päässä. En vaan ole samanhenkisiin ihmisiin törmännyt, kun kaikki juoksee jossain bileissä ja ryyppykemuissa kaiket illat. Itse en moisista välitä, on minulla parempaakin tekemistä.


      • Jälkeenjäänyt
        fdghdfhg kirjoitti:

        miten on mahdollista, ettet ole saanut haettua opiskelemaan? Luulisi, että sinulla sentään on kiinnostusta asioihin, vaikka muuten oletkin hieman epäsosiaalinen. Itse olen myös, mutta opiskelen ja asun yksin. Sosiaalisia tilanteita pelkään ja aina häpeän itseäni, esitelmien pito on ei koulussa onnistu jne. Olen kuitenkin kiinnostunut maailman menosta ja opiskelusta, joten mitä väliä sillä on, vaikka olen epäsosiaalinen? Asun nyt kaupungissa, jossa minulla on tasan yksi ystävä, mutta se riittää, muut on 200 km päässä. En vaan ole samanhenkisiin ihmisiin törmännyt, kun kaikki juoksee jossain bileissä ja ryyppykemuissa kaiket illat. Itse en moisista välitä, on minulla parempaakin tekemistä.

        että mitenkä voi ihmislapsi olla näin aikaansaamaton. Kotielämä tuntuu turvalliselta, mutta tiedän hyvin ettei se pidemmän päälle mihinkään johda. On minulla kiinnostusta moniinkin asioihin, muttei ehkä niin paljoa opiskelua kohtaan. Toisaalta en kyllä vieläkään ole saanut kunnolla päätetyksi tulevaa koulutusalaani. Mikään opiskeluala ja ammatti ei ole osoittautunut niin selväksi jutuksi minulle, että olisin ryhtynyt tuumasta toimeen. Lisäksi ajatus pois muuttamisesta uuteen tuntemattomaan paikkaan on niin etäinen, ehkä jopa pelottavakin. Vaikka vaihtelua minä totisesti kaipaisinkin.


      • Vikama50

        Hei. Olisiko teille hyötyä esim. Itsenäistymisasioiden läpikäyminen jotenkin


    • köyhä opiskelija

      Joop, vastailenpa minäkin tähän. Olen nyt kohta 19v. mies, yo-lakki myös kohta päässä ja intti edessä. Kotona asustelen, mitään en ole saanut vielä juurikaan aikaan.

      Tuntuu, että olen hieman uusavuton. En kuitenkaan täydellisesti. Osaan hoitaa laskut, kauppakäynnit yms., ruoanlaiton (jotenkuten) ja perussiivoukset. Esim. pyykkiä en ole pessyt, autoa minulla ei ole enkä kaiken maailman tukien hakemisesta ymmärrä oikein mitään. huoh.

      Kesäisin olen aina jonkin hikisen, muutamanan viikon, työpaikan saanut ja pientä rahaa tienannut, omasta alasta ei vain ole tietoakaan. Ei työkokemusta, ei työpaikkoja. Nyt on siis välivuosi edessä.

      Omaan asuntoon haluaisin kovasti muuttaa, mutta tarvitsisin ainakin tietoa elämisestä, rahaa ja opiskelupaikan. En oikein tyhjänpäälle uskalla polkaista.

      En ole järin sosiaalinen, mutta harrastan paljon esim. liikuntaa ja minulla on muutamia kavereita. Baarissa on tullut käytyä, mutta jotenkin sitä haluaisi olla enemmänkin kavereiden kanssa juoden ja iltaa viettäen.

      Naisten kanssa kokematon, mutta "runopoikana" olen saanut pidettyä yhteyttä. Ihan mukavasti ja sujvastikin osaan keskustella, eikä naiset nyt sinällään mikään riippakivi ole. Vain muu elämä hidastaa etenemistä tällä saralla...

      Voimia kaikille, joilla on vaikeaa! nimim. kokemusta .

    • sama juttu mullakin

      anteeksi pitkä teksti, ohi aiheenkin ehkä, ei ole silti kenenkään pakko lukea.

      asun vanhempieni luona, en ole ikinä seurustellut, kakkosvaihe autokoulussa lähestyy eivätkä ajotaitoni ole kummoiset, opiskelut sain aloitettua kun työttömänä oleminen masensi. koulussa en kuitenkaan saanut kavereita, paritöissä jään aina ulkopuoliseksi ja tekisi mieli vain lähteä kotiin itkemään. istun päivät koneella, katson tv:tä ja harrastan koiran kanssa. lemmikit ovatkin kai ainoa ilonaiheeni..ja ne tulevaisuuden tavoitteet. en ole ikinä seurustellut, haluaisin perustaa perheen.
      yksi entinen kaveri soittaa vain kun haluaisi minun hakevan hänelle kaljaa. itse en ole myöskään ryyppäämisestä kiinnostunut. muut bilettää ja riehuu ulkona, minä jumitan kotona.
      en varmaan saa töitä opiskelujeni jälkeen sillä sössin aina haastattelut todella perusteellisesti.
      pelottaa, mitä elämä tuo tullessaan.
      Kirkon nuortenillatkin ovat kärsimystä sillä siellä tulee usein sellaisia missä mennään vieraisiin ryhmiin jossa rukoillaan toisten puolesta ja jutellaan. silloin pakenen aina paikalta.. ajattelin saavani kavereita sieltä mutta sosiaaliset taitoni asettavat sielläkin rajoituksia ja pelkotiloja. Siellä voi toki puhua vapaammin, pelkäämättä että kukaan ajattelee pahaa. Usko tuo elämääni jonkinlaisen turvan.

      niin..huoh.. olen kai tuossa kipeäksi, tekee olon vielä surkeammaksi.

      • Jälkeenjäänyt

        Tuntuupa olevan vastaavia ongelmia teillä muillakin. Toivottavasti pystytte voittamaan nuo kiusalliset haasteet elämässänne (ja toivon sitä itsellenikin). Ei saisi ainakaan menettää toivoaan. Kaikesta huolimatta pitäisi pyrkiä näkemään asioissa ne positiiviset puolet. Ehkäpä aika näyttää, josko tulevaisuus toisi jotain hyvääkin tullessaan. :-)


    • Kajotar

      Hei kaikki!
      Osittain tutulta kuulostaa teidän ongelmanne. Minulla (nainen, kohta 21v) menee muilta osin elämä mukavasti, pyrin opiskelemaan, ammatti valmiina...Mutta seurustelu on ihan harmaata aluetta. En ole koskaaan ollut kenenkään miehen kanssa lähemmissä tekemisissä, mikä alkaakin vaivata. Löydänkö koskaan ketään? Mutta missä kaikki ovat? Baareissa en käy kuin kerran pari vuodessa, ei oikein kiinnosta eikä sieltä ketään löydy. Asun vielä kotona ja olisi kyllä kiva muuttaa omaan kämppään (kun nyt vain ensin pääsisi opiskelemaan). Minultakin jäi ap. kuvailema nuoruusvaihe kokematta. Ei vain ollut sellaista kaveripiiriä ja usein sitä jää vain kotiin, osin omaa laiskuuttaan. Vaikka muuten olen reipas yms., on miesten kanssa vaikea aloittaa mitään. Tiedän, ettei sitä ketään löydä jos vain istuu kotona eikä tee mitään asialle. Joten, mitä minun pitäisi tehdä?

      Autokoulusta vielä sen verran, että samalta minustakin tuntuu. Kakkosvaihe on onneksi suoritettu, mutta en juuri uskalla lähteä ajamaan. Jos nyt valitsisin uudestaan, en menisi koko autokouluun. Ihan jo luontoa säästääkseni ja ilmastonmuutosta vähentääkseni. Kaupungissa on minulle aivan riittävä paikallisliikenne.

      • minä vain.....

        Onneksi olen vasta 16 pian 17-vuotias tyttö.
        Minusta tuntuu etten saa elämässä mitään aikaiseksi ja, että olen jäänyt paitsi kaikesta sellaisesta mitä normaalit ihmiset tekevät. Eli en vietä kaupungilla viikonloppuja juoden viinaa tai muutenkaan ei kiinnosta lähteä mihinkään. Ihmiskontaksit tuntuu niin raskailta ja siksi en pidä niistä. Minulla on kaksi ihan hyvää ystävää, mutta harvoin jaksan olla heinän kanssaan sillä se on raskasta puhua ja olla kun kotona yksistään voi vain huoletta touhuilla sellaista mistä pitää eikä kukaan arvostele tai hauku.
        Oikeasti minua ei vain kiinnosta sellainen mitä muut ikäiseni tekevät. En varmaan koskaan löydä poikaystävää sillä en tutustu ihmisiin, mutta sehän on omasyyni. Tällä hetkellä en edes kaipaa sellaista muussa mielessä kuin, että sukulaiset aina kysyvät, että onko sinulla poikaystävää ja äiti vihjailee, että tossa olisi kivan näköinen poika. Mutta kun en jaksa tutustua uusiin ihmisiin.
        Tästä sitten varmaan arvaatte, että olen saanut aikaiseksi kaikenlaisia huolia kuten työpaikka , ensinnäkin se ala mitä haluan, onnellinen perhe-elämä ei varmaan toteudu ja kaikkea muuta.
        Minulla on aina ollut ystäviä, paitsi 8 ja 9 luokalla olin syrjitty. En niin kiusattu, paitsi sillä tavalla kiertäen. Kukaan ei koskaan siis sanonut sillä tavalla pahasti, mutta jätettiin yksin ja niin. Saattoi kyllä johtua siitä ettei minua kiinnostanut heidän juttunsa ja inhosin yhtä entistä ystävääni todella.

        Olen yrittänyt etsiä syytä miksi olen tälläinen ja miksi en usko siihen mitä teen. Miksi ajattelen aina mitä muut ajattelevat minusta ja miksi välttelen ihmisiä. En ole vielä koskaan keksinyt syytä tähän. En ole lihava ja pidän jonain päivinä itseäni ihan kauniina.
        Muuta ei tule mieleeni kuin perinnöllisyys. Ehkäpä olen hiljainen ja arka kuten isäni. Tämä vain todella ärsyttää minua ja jättää minut monesta paitsi!
        No elämä ei ole koskaan reilua:(


      • entinen ujo nuori
        minä vain..... kirjoitti:

        Onneksi olen vasta 16 pian 17-vuotias tyttö.
        Minusta tuntuu etten saa elämässä mitään aikaiseksi ja, että olen jäänyt paitsi kaikesta sellaisesta mitä normaalit ihmiset tekevät. Eli en vietä kaupungilla viikonloppuja juoden viinaa tai muutenkaan ei kiinnosta lähteä mihinkään. Ihmiskontaksit tuntuu niin raskailta ja siksi en pidä niistä. Minulla on kaksi ihan hyvää ystävää, mutta harvoin jaksan olla heinän kanssaan sillä se on raskasta puhua ja olla kun kotona yksistään voi vain huoletta touhuilla sellaista mistä pitää eikä kukaan arvostele tai hauku.
        Oikeasti minua ei vain kiinnosta sellainen mitä muut ikäiseni tekevät. En varmaan koskaan löydä poikaystävää sillä en tutustu ihmisiin, mutta sehän on omasyyni. Tällä hetkellä en edes kaipaa sellaista muussa mielessä kuin, että sukulaiset aina kysyvät, että onko sinulla poikaystävää ja äiti vihjailee, että tossa olisi kivan näköinen poika. Mutta kun en jaksa tutustua uusiin ihmisiin.
        Tästä sitten varmaan arvaatte, että olen saanut aikaiseksi kaikenlaisia huolia kuten työpaikka , ensinnäkin se ala mitä haluan, onnellinen perhe-elämä ei varmaan toteudu ja kaikkea muuta.
        Minulla on aina ollut ystäviä, paitsi 8 ja 9 luokalla olin syrjitty. En niin kiusattu, paitsi sillä tavalla kiertäen. Kukaan ei koskaan siis sanonut sillä tavalla pahasti, mutta jätettiin yksin ja niin. Saattoi kyllä johtua siitä ettei minua kiinnostanut heidän juttunsa ja inhosin yhtä entistä ystävääni todella.

        Olen yrittänyt etsiä syytä miksi olen tälläinen ja miksi en usko siihen mitä teen. Miksi ajattelen aina mitä muut ajattelevat minusta ja miksi välttelen ihmisiä. En ole vielä koskaan keksinyt syytä tähän. En ole lihava ja pidän jonain päivinä itseäni ihan kauniina.
        Muuta ei tule mieleeni kuin perinnöllisyys. Ehkäpä olen hiljainen ja arka kuten isäni. Tämä vain todella ärsyttää minua ja jättää minut monesta paitsi!
        No elämä ei ole koskaan reilua:(

        Hei te noin parikymppiset. Älkää kiirehtikö. Kyllä te ehditte olla oikeita aikuisia lopun ikää. Nykyisin on vain sellainen henki, että jo vähän yli kymmenvuotiaita tuupataan tuonne ulos kännäämään ja itsenäistymään. Ja kovaan ääneen puhutaan kokemuksista ja seksistä ja vaikka mistä koko ajan. Itse olin aikoinani 'jälkeenjäänyt', ensimmäinen poikaystävä oli vasta vähän yli 20-kymppisenä. Ja kyllä sen jälkeen olen ehtiinyt. Nauttikaa omasta kypsymisestänne. Teistä tulee viisaita, kun ette 'muka tule' valmiiksi liian nopeasti. Liian nopeassa pakkotekemisessä satuttaa vain itseään. PYSYKÄÄ ITSENÄNNE. Jotain harrastuksia olisi hyvä olla. Vaikka keräisi itsekseen postimerkkejä, sekin on harrastus. Ja se saattaa poikia saman alan harrastajia vaikka nettipiirin kautta... Tuttavapiirissäni on esimerkkinä yksi ujo mies, joka keskusteli aikuisena ihmisten kanssa nettikeskustelupalstoilla. Tapasi ulkomailta yhden tytön, jonka kanssa meilaili varmaan monta vuotta. Sitten tapasivat.... muutama vuosi sitten menivät naimisiin ja nyt ovat vanhempia. Kypsässä keski-iässä. Elämä on ihmeellistä kun heittäydytte OMASSA TAHDISSANNE sen vietäväksi. Ei ole niin ujoa, niin pientä, niin isoa, niin rumaa, niin lihavaa, niin laihaa jne. jne. etteikö kohtaisi tässä maailmassa jota kuta hengenheimolaista. Kun uskaltaa luottaa itseensä ja heittäytyä. Ilman kolhuja ei selviä kukaan.
        VOIMIA. Nimimerkki Kokemusta on


    • NinDi

      siltä että napanuorasi äitiisi ei ole katkennut. Eikä se pääse katkeamaankaan ennen kuin otat oman elämäsi ohjat omiin käsiin.
      Sinun on aika tehdä äidillesi selväksi että alat olemaan aikuinen ja haluat ruveta rakentamaan omaa elämää.

      Et ole vielä pahalla mallilla, mutta kannattaa tehdä asialle jotain koska muuten voit huomata että olet keski-ikäisenä vielä äitisi nurkissa ja oma elämäsi on mennyt ohitsesi.

      Kuulostaa siltä että itsetuntosikaan ei ole ihan kunnossa. Olet saavuttanut jo paljon, lukio ja armeija on hieno saavutus!
      Uskon että sinulla on valmiudet lähteä omaan elämään, kunhan vain uskot itsekin siihen.
      Kavereita voisit löytää jonkun harrastuksen kautta ja tietenkin opiskelujen kautta.

      Tuosta juomisesta ja muusta..uskon ettet ole menettänyt mitään vaikka et kännejä ole vetänytkään.

    • Tumpelo

      Aika lailla samassa jamassa minäkin olen, vaikka tuskin moni teistä sellaisessa on kuin minä.

      Eli ikää on 17 vuotta, ja jäin ilman jatkopaikkaa peruskoulun jälkeen.
      Hain 4 eri amikseen, mutta ei riittänyt päättötodistus mihinkään.

      Asun kotona tietenkin, ja minulla ei oikeastaan ole kavereita. Olen epäsosiaalinen ihminen, aina koulussakin jään paritöissä ilman paria, ja minua sen takia inhottaakin parityöt.

      Joskus jos koulussa piti pitää joku esitelmä tai parityö tehdä yms, saatoin jopa lintsata koulusta sen päivän, en vain tule hyvin toimeen ihmisten kanssa.

      Aion mitä ilmeisemmin pitää välivuoden nyt, ja koettaa ensi vuonna uudestaan.

      Vanhempani eivät vielä tiedä päätöksestäni, sen he toki tietävät etten jatkopaikkaa saanut.
      Hävettää elää vuosi kotona ja sitten koettaa palata kouluun, josko nyt ensi vuonna pääsisi.

      Istun päivät pitkät tietokoneella, enkä oikein mitää muuta teekään, ehkä televisioita toisella silmällä toisinaan.

      Vasta syksyn tullessa paineet alkavat kasautua ja aikaisemmin tekemät päätökset alkavat näkyä ja vaikuttaa.

      En tiedä muutanko ikinä pois kotoa, saanko ikinä tyttöystävää, opinko tulemaan toimeen ihmisten kanssa, saanko jatkopaikkaa amiksesta, saanko töitä...

      Toisinaan elämä tuntuu tylyltä, mutta kun pääsen koneelle, olen kuin eri ihminen, tunnen eläväni ja minulla on mukavaa.

      Tietokoneen ulkopuolella on ankeaa elämää.

      En pahemmin käy myöskään oikein missään, ehkä kaupasssa toisinaan.

      Sain vähän lohtua luettuani muiden viestejä ja huomattuani etten aivan ole yksin, vaikka ette ehkä niin pahassa tilanteessa olekaan kuin minä.

      En nyt keksi oikein muuta sanottavaa, mutta jos joku kohtalontoveri haluaa jutella kanssani luovutan sähköpostiosoitteeni mielelläni.

    • itsenäistymätön

      Itsenäistymiseen on tosiaan meidän yhteiskunnassa aikamoinen paine. On suorastaan ihailtavaa, että muuttaa pois kotoa 16 vuotiaana. Olen itse muuttanut 19-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, mutta en sanoisi että olisin välttämättä ollut valmis siihen. Kaikki kypsyvät omaa tahtiaan ja sitä pitäisi kunnioittaa. Oma äitini on tämän ymmärtänyt ja antanut minun kehittyä rauhassa. Hän on suorastaan toivonut että käyn joka viikonloppu kotona ja kannan mukanani pyykkiä pestäväksi. Olihan hän itsekin niin tehnyt ensimmäisen kerran muutettuaan kotoa. Sisareni itsenäistyi kerta repäisyllä ja kävi kotona pari kertaa vuodessa. Hän on aina ollut itsenäinen, mikä oli siksi ihan ymmärrettävää. Jossain määrin koen, että minua on paapottu vähän turhankin paljon, mikä on nyt pidemmän päälle jarruttanut itsenäistymistä. Olen huomannut, että viime aikoina kotona käyminen on tehnyt vain hallaa mm. itsetunnolleni. Koen huonommuutta, siitä että vanhempani eivät kohtele minua aikuisena vaan edelleen lapsena. Haluaisin myös kotona ollessani käydä itsenäisesti kaupassa ja laittaa ruokaa, mutta liikkumistani rajoittaa se, että ei ole ajokorttia. Tämä on yksi niistä asioista joihin vanhemmillani on valta. He olisivat hyvin voineet kustantaa korttini, mutta tietoisesti päättivät etteivät halua sitä minulle, eikä itselläni ole varaa. Olen myös kärsinyt viime aikoina masennuksesta mikä on aiheuttanut riitaa etenkin äitini ja minun välillä. Hän ei ymmärrä käytöstäni ja vaatii lopettamaan masennuslääkkeiden käytön. Epäilen kuitenkin, että masennukseni johtuu osittain kotioloista. Meillä on ollut perheessä alkoholiongelmaa, mikä on aiheuttanut ongelmia perheen kommunikoinnissa ja ilmapiirissä. Nyt kun ymmärrän vihdoin täysin mistä on kyse, koen voimattomuutta etten voi tehdä tilanteelle mitään. Olen jutellut paljon tästä kavereilleni ja kokenut että nyt on aika vähentää kotona käyntiä ja alkaa kasvattamaan omaa persoonaa ja itseluottamusta. Tässä nyt siis istun. Tämä on vasta kolmas kerta kahden opiskeluvuoden aikana, kun jään soluuni enkä mene katsomaan vanhempia. Olo on todella orpo.. Olen niin tottunut käymään kotona, että koen eroahdistusta. Se ahdistus on kuitenkin koettava ja sen kanssa opittava elämään, niin minun kuin vanhempienikin. Muuten en voi toteuttaa haavettani ulkomaille lähdöstä..
      Parisuhderintamalla on hyvin hiljaista.. minulla on paljon siihen puoleen liittyviä ongelmia myös. Olin eilen töissä päiväkodissa ja katkerna huomasin, että yksi ikäiseni toi sinne lapsen hoitoon ja toinen minua vuotta nuorempi oli selvästi ammattimaisempi vaikka hänellä ei ollut edes koulutusta. Tunsin itseni täysin luuseriksi, vaikka hyvinhän minulla päällisin puolin pyyhkii. Voimia kaikille samojen asioiden kanssa painiville.

      • itsenäistymätön

        Ap:lle muuten voisin sanoa, että vaikka väität ettet ole hyvä missään niin on sulla ainakin kirjallista lahjakkuutta ihan selkeästi!

        On mahdollista myös ottaa yhteyttä etsivään nuorisotyöhön jos tuntuu että on syrjäytynyt eikä pääse enää omin avuin kiinni yhteiskuntaan.

        http://www.tpy.fi/tyopajapalvelut/tyopajapalveluista/etsiva-nuorisotyo/


    • Vikama50

      Hei, te kaikki, voitteko lähettää minulle sähköpostia. Olen aloittamassa opinnäytetyötä itsenäistymisestä.
      Tarvitsen aiheeseen näkemystä/ kehittämisideaa.
      T: [email protected]

    • Dude, I could walk you on happy alley anytime anyday.

      Immeiset pämisee aina siitä ja tästä, mutta kallein valuutta on ikä! Sinä olet miljardööri! Oisimpa vielä iteki :)

      Tytöt ja kaikki, ne tulee ja iisi biisi. Ja sanon kokemuksella lukion ujoimmasta elämän hulvattomaan :)

      Sinä olet analyyttinen ja mietit asioita ja jos se jollekin on ongelma niin muista että se on monelle muulle ehkä apu helpotus ratkaisu tai vaan pelastaa sun perseen kun bailaat Balilla. Mä lähdin pohjalta nolla ja kaikki mihin menin ja tein, oli ennen tekemätöntä polkua. Ei sun tarvitse olla mitään tai ketään, ala kuullostella mitä itse haluat olla tehdä ja tuntea. Sitten onkin jo helpompi suunnata. Ja muista ettei maailma pääty hiekkalaatikon laitaan....Susta aistin sen että tapahtuu joko isoja tai menet koteloon, ja siksi tähän ylipäätään kommentoin. Laita vaikka viestiä mutta ennenkaikkea; go for it! Mä uskon että teet isoja vielä ennenkuin löydät esim oman alasi.

    • huhhuhmitätouhua

      Vanhemmat on nykyään niin tyhmiä et lisääntymisen saisi kieltää... vanhempien ylihuolehtivaisuus on sairaus... sais olla joku koulutus niille jotka aikoo lisääntyä, miten kuuluu toimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe