Veli- Mohikaanille

hirvas

Kysyin eilen tätä samaa, mutta ohitit etkä vastannut. Tehdään nyt uusi yritys, jotta päästään asiassa eteenpäin ja viimeinkin selvitettyä helluntailaisten kanta?

Kysymys kuuluu, pitääkö ihmisen uskoa Nikaian (v.325) ja Konstantinopolin (v.381) kirkolliskokouksissa hyväksyttyyn kolminaisuusoppiin pelastuakseen?

Minä vastaan itse että ei tarvitse, mitä sinä vastaat? Ole hyvä.

26

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Itse olen kuullut koko "Nikajasta" vasta sinulta tällä palstalla ekakerran?
      * En edusta helluntaiseurakuntaa, en voi sanella siis mitä helluntaiseurakunnat tekevät, kai sinäkin nyt sen käsität?
      * Olen monasti sanonut, että kirjoitan anonyymina, nimimerkki "Mohikaani_27", ja ainostaan Raamatun mukaista opetusta kannatan, jokaiselle, olkoon kuka missäkin seurakunnassa.
      * Ja keskustelen yksityis henkilönä, minä en ole helluntaiseurakunta! Olen tällä palstalla Mohikaani_27.
      * Ja uskon Jumalan kolminaisuuteen ihan Raamatun pohjalta, kolminaisuus löytyy Raamatusta, on vain sinunkin asenne kysymys, haluatko sen tunnustaa vaiko et.
      * Jo tällä perusteella, joka minulle ainakin riittää, koska Jeesuskin sen hyväksyy ,kolminaisuuden yhdeksi Jumalaksi ja päinvastoin, mikä olen muuta uskomaan, kuin Herrani Jeesuskin?
      * Isä Poika ja Pyhä Henki.
      * Kun Jeesus antaa lähetyskäskyn, Hän käskee kastamaan uskoon tulleet ISÄN POJAN ja PYHÄN HENGEN, huomaa seuraava, NIMEEN! Ei nimiin, siis monikossa, vaikka kolmesta persoonasta on kyse. Tämä riittää mulle, että Jumala on kolmiyhteinen yksi Jumala kolmessa persoonassa. Usko ja näe sinäkin, ota ne jäärän lasit silmiltäsi ja ole uskovainen. Usko Jeesukseen, yllä oleva on riittävä todiste.

• hirvas

mitä kysyin? En pyytänyt sinulta selityksiä vaan vastausta. Siis mitä vastaat aloituksessani olleeseen kysymykseen?

• eivät korota itseänsä, vaan tuovat, julistavat ja kirkastavat yksin Isän Jumalan nimeä:

Joh. 12:28
        "»ISÄ, KIRKASTA NIMESI!» Niin taivaasta tuli ääni: »Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava»".

Joh. 17:6
        Minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Joh. 17:11
        Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka SINÄ OLET MINULLE ANTANUT, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Joh. 17:12
        Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Joh. 17:26
        "Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Jumala panee nimensä jopa enkeleihin, mutta se nimi ei tee enkeleistä Jumalaa:

2. Moos. 23
        20 "Katso, minä lähetän ENKELIN sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
        21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä MINUN NIMENI on hänessä."

Tässä jakeessa selvästi Raamattu sanoo Pyhää Henkeä enkeliksi, sillä "enkelit ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä",[Hepr.1:13,14]

• Sieppijärven asukas
        ekivaari kirjoitti:

eivät korota itseänsä, vaan tuovat, julistavat ja kirkastavat yksin Isän Jumalan nimeä:

"»ISÄ, KIRKASTA NIMESI!» Niin taivaasta tuli ääni: »Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava»".

Minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka SINÄ OLET MINULLE ANTANUT, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät SINUN NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

"Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

2. Moos. 23
        20 "Katso, minä lähetän ENKELIN sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
        21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä MINUN NIMENI on hänessä."

Tässä jakeessa selvästi Raamattu sanoo Pyhää Henkeä enkeliksi, sillä "enkelit ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä",[Hepr.1:13,14]

Teänlaisia ihimisiä Jumalan hulluiksi, sillä pöljiähän tet ootte, jaksatta jauhaa sammhaa paskaa vuojesta toisheen.

• ekivaari kirjoitti:

eivät korota itseänsä, vaan tuovat, julistavat ja kirkastavat yksin Isän Jumalan nimeä:

2. Moos. 23

ON NIIN VAIKEA?Koska Jumala on yksi ja kuitenki kolme,miksi ei hyväksyä sitä,koska Raamatussa näin on.en ymmärrä miksi jauhatte tätä?????????????????????????

• ekivaari kirjoitti:

2. Moos. 23

jaksamme julistaa niin kauan kuin monijumaluuden puolustajia ja yhden Jumalan vastaanväittäjiä riittää!

• hirvas
        Sieppijärven asukas kirjoitti:

Teänlaisia ihimisiä Jumalan hulluiksi, sillä pöljiähän tet ootte, jaksatta jauhaa sammhaa paskaa vuojesta toisheen.

sanoa mitä mieltä mie olen ko kysythään. Täälä on semmosia, jokka kyllä arvostellee toisia, muttei ossaa eikä halua vastata ko tullee tosipaikka. Ko tehhään kerrala asia selväksi, niin ei siittä tartte jauhaa, soon niinkö soon ja sillä siisti.

• ekivaari kirjoitti:

jaksamme julistaa niin kauan kuin monijumaluuden puolustajia ja yhden Jumalan vastaanväittäjiä riittää!

no voihan sitä aikaa turhempaakin kai käytää?Mutta onko se pelastava tekijä?Eiköhän se usko Jeesuksen ristintyöhön pelasta,vai mitä?"hymy"

• hirvas kirjoitti:

mitä kysyin? En pyytänyt sinulta selityksiä vaan vastausta. Siis mitä vastaat aloituksessani olleeseen kysymykseen?

vaiko et, vastasin aivan riittävästi, kysy siis itseltäsi, ja vastaa sitten itsestäsi Jumalan edssä. Minä en ole tuomarisi.
        * Mutta sen takaan, jos uskot, mitä olen kirjoittanut, ja teet sen mukaan, pelastut varmasti, riippuu tietenkin sinun henkohtaisesta uskosta ja suhteestasi Jeesukseen!

• 2.Joh.1:9

He kastoivat joko Jeesuksen tai Jeesuksen Kristuksen nimeen mutta eivät ikinä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!
        Onko Mohikaani totta?

• ekivaari kirjoitti:

2. Moos. 23

mahdollismman pieneksi ja teet Jumalan kolmannesta persoonasta Pyhästä Henestä vain enkelin, siis luodun olennon?
        * Mikä sinua ekivaari vaivaa? Olet niin pahasti eksyksissä jehovalaisuuteen, että sinun kirjoituksistasi ei enäälöydy totuuden sanaa.
        * Sen mitä olen tutustunut jehovantodistajien oppiin, olet pelottavan lähellä , ettet vaan jo ole samoilla linjoilla.

* 1. Sinä kiellät Jeesuksen jumaluuden. Niin tekee jehovatkin!

* Sinä kiellät Jeesuksen siksiämisen Pyhästä Hengestä. Niin tekevät jehovatkin.

* Sinä kiellät Pyhän hengen jumaluuden. Niin tekee jehovatkin.

* Sinä sanot Pyhää henkeä luoduksi enkeliksi. Niin sanoo jehovatkin.

* Sinä kiellät Pyhän Hengen kasteen, kielillä puhumisineen ja armolahjoineen. Niin tekee jehovatkin.

* Sinä hengellistät lähes koko raamatun syboliksi lähes kaikissa asioissa. Niin tekee jeohovatkin.

* Kiellät Jeesuksen veren jumalallisuuden, ja sanot Joosefia Jeesuksen biologiseksi isäksi. Niin sanoo jehovatkin.

* Kiellät uudestisyntymisen jälkeen saatavan Pyhän Hengen täyteyden. Niin tekee jehovatkin!

* Ja mitä muuta sitten tämän lisäksi vielä vesitätkään Raamatusta?. Samoin tekee johovatkin!

• EiPennanen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

vaiko et, vastasin aivan riittävästi, kysy siis itseltäsi, ja vastaa sitten itsestäsi Jumalan edssä. Minä en ole tuomarisi.
        * Mutta sen takaan, jos uskot, mitä olen kirjoittanut, ja teet sen mukaan, pelastut varmasti, riippuu tietenkin sinun henkohtaisesta uskosta ja suhteestasi Jeesukseen!

>> Mutta sen takaan, jos uskot, mitä olen kirjoittanut, ja teet sen mukaan, pelastut varmasti, riippuu tietenkin sinun henkohtaisesta uskosta ja suhteestasi Jeesukseen! >>

... epävarmaksi, takaatko sinä vai et ?

• EiPennanen kirjoitti:

>> Mutta sen takaan, jos uskot, mitä olen kirjoittanut, ja teet sen mukaan, pelastut varmasti, riippuu tietenkin sinun henkohtaisesta uskosta ja suhteestasi Jeesukseen! >>

uskomaan paljon enemmän kuin mitä Jumalöan sana vaatii:

Jumalalle riittää tämä:

1. Joh. 4:15
        "Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."

1. Joh. 5:5
        "Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?"

• hirvas
        EiPennanen kirjoitti:

uskoa muutenkaan ihmisten antamiin takuisiin, ja mitä se Mohikaanin antama takuu pitää sisällään......?

• Sieppijärven asukas
        hirvas kirjoitti:

sanoa mitä mieltä mie olen ko kysythään. Täälä on semmosia, jokka kyllä arvostellee toisia, muttei ossaa eikä halua vastata ko tullee tosipaikka. Ko tehhään kerrala asia selväksi, niin ei siittä tartte jauhaa, soon niinkö soon ja sillä siisti.

On helepompaa ellää, ko ei pipo kiristä. Paa kuule uuvet nutukhat jalakohis ja lähe jotosthan kaihran, ni sielä herräät ja totiat, hulluko mie oon, vai mikä minnuu vaihvaa?

• hirvas

On helepompaa ellää, ko ei pipo kiristä. Paa kuule uuvet nutukhat jalakohis ja lähe jotosthan kaihran, ni sielä herräät ja totiat, hulluko mie oon, vai mikä minnuu vaihvaa?

Nuuskakairan ihminen "murtheesta" päätellen, tulee tuolta Oulun alapuolelta höysteitä mukaan...

Minun pääni on 100% kunnossa eikä pipo kiristä, koska minulla on säädettävä talvilakki. Aamusella kiersin kairaa komeassa aurinkopaisteessa ja hangella.

Mutta palataan juttusille, ja ole huoleti, ei minua vaivaa yhtään mikään.

• ekivaari kirjoitti:

uskomaan paljon enemmän kuin mitä Jumalöan sana vaatii:

Jumalalle riittää tämä:

1. Joh. 4:15
        "Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."

1. Joh. 5:5
        "Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?"

*"

• Sieppijärven asukas
        hirvas kirjoitti:

Nuuskakairan ihminen "murtheesta" päätellen, tulee tuolta Oulun alapuolelta höysteitä mukaan...

Minun pääni on 100% kunnossa eikä pipo kiristä, koska minulla on säädettävä talvilakki. Aamusella kiersin kairaa komeassa aurinkopaisteessa ja hangella.

Mutta palataan juttusille, ja ole huoleti, ei minua vaivaa yhtään mikään.

Muutin Kempeleestä aikoinanaan tänne upeaan lapin maisemaan. Kaikki olisi hyvin, ellei noita Jumalan Hulluja pyörisi nurkissa. Hyvvää jatkua sulle "Hirvas".

• hirvas

Muutin Kempeleestä aikoinanaan tänne upeaan lapin maisemaan. Kaikki olisi hyvin, ellei noita Jumalan Hulluja pyörisi nurkissa. Hyvvää jatkua sulle "Hirvas".

palkiset tunnen melko hyvin, jopa ne " Jumalan hullutkin".

Mutta hyvää jatkoa sinne Sammalvaaran taakse..

• hirvas kirjoitti:

uskoa muutenkaan ihmisten antamiin takuisiin, ja mitä se Mohikaanin antama takuu pitää sisällään......?

Jumalan sanan lupaukset. Minä en voi ketään pelastaa, mutta tiedän tien, mikä voi pelastaa.
        . Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Ja kun uskot sen sydämessäsi, Jeesus antaa pelastavan uskon sisimpääsi, tulet tuntemaan jeesuksen sisäisesti, Henki rinnassasi todistaa, että olet Jumalan lapsi. Ja Pyhä henki näyttää ja kirkastaa Kristusta, ja opettaa tuntemaan Jeesuksen Sanan kautta ja Pyhän hengen kautta, ja tuo opetus ei ole valhetta, vaan totuus esm. että Jeesus on Jumala.
        * Jeesus kyysi opetuslapsilta, "Kenen te sanotte minun olevan?" Pietari vastas, "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika." Pietari tunnusti Jeesuksen jumaluuden, ja Jeesus tarkensi, "Liha ja veri ei tätä sinulle lmoittanut, vaan Jumalan Heki."
        * Näin siis PH. ilmoittaa ja opettaa koko totuuteen, mutta Sanaa pitää luke, ja paljon, sanotaan, ettänälkä tulee syödessä, ja kun lukee Sanaa, nin sitä vaan halauaa lukea yhä enemmän, ja se virvoittaa sielun. Kun ihminen uudestisyntyy, syntyy todella jotain uutta, tapahtuu vallankumous mielessä, se on mielen muutos, ja eihän ennen Raamatun luku maistatunut, mutta nyt, sitä halajaa kuin vastasyntynyt äidinmaitoa. Onhan uusi ihminen sisällämme, ja se kaipaa uutta ravintoa, eli Jumalan sanaa.
        * Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, huomaa, ei ainoastaan, sitäkin tarvitaan, tottakai, mutta Sana on uuden hengellisen ihmisen pää ravinto.
        * Jos Sana ei ala maistumaan, kun on elämänsä antanut Jeesukselle, on vielä kyllä jotain saamatta, sillä on se niin voimakas kokemus, että se herättää ruokahalun Sanaan.

• EiPennanen

... hyvä keskustella, tiukastikin jos tarve vaatii. Joku raja se kuitenkin pitäisi olla kerjätessäkin.
      Kristinusko on kiistellyt Jeesuksen jumaluudesta ja kolminaisuusopista 2000v, eikä valmista ole tullut. Tuskin sekavasta opista järkevää ja yksiselitteistä tälläkään palstalla syntyy, vaikka armoitetut asiantuntijat samoilla raamatunlauseilla toisensa sairaalakuntoon hakkaisivat.

Palstan nykyiset eturintamat, Ekivaari ja Hirvas toisella ja Mohikaani, Frihet ja 112 toisella puolella ovat juuttuneet niin perusteellisesti asemasotaan että ainoa järkevä teko olisi solmia aselepo ja lähteä kotirintamalle toukotöihin.

Ei ateistilla tietenkään mitään sitä vastaan ole että uskovat toisensa naurunalaisiksi tekevät, mutta hiukan tuntuu epäurheilulliselta, vähän niinkuin narraisi tikkarin puolustuskyvyttömältä lapselta.

JK. Vaikka Waltarin 'Nuori Johannes' ei Nikean kirkolliskokousta koskekaan, niin suosittelen luettavaksi. Antaa oivaa 'tietoa' uskonnollisten totuuksien synnytystuskista.

• mitään

tavatonta ole. Harhaoppisia oli jo apostolisena aikana. Epäusko ja vääristymät ottaa ihmisessä helposti vallan. Joku ei usko edes silmillä näkemäänsä, puhumattakaan uskonkysymyksistä.

Raamatun Sana on kestänyt kaikenlaiset hyökkäykset vuosituhanten aikana, sillä Jumala varjelee ilmoitustaan ihmiskunnalle. Sen suhteen Hän on sallinut tietyn määrän eksytystä ja niiden levittäjiä vain seuloakseen esiin todellista kestävää uskoa, sillä aina on niitä, jotka rakastavat Totuutta

• to...
        mitään kirjoitti:

tavatonta ole. Harhaoppisia oli jo apostolisena aikana. Epäusko ja vääristymät ottaa ihmisessä helposti vallan. Joku ei usko edes silmillä näkemäänsä, puhumattakaan uskonkysymyksistä.

Raamatun Sana on kestänyt kaikenlaiset hyökkäykset vuosituhanten aikana, sillä Jumala varjelee ilmoitustaan ihmiskunnalle. Sen suhteen Hän on sallinut tietyn määrän eksytystä ja niiden levittäjiä vain seuloakseen esiin todellista kestävää uskoa, sillä aina on niitä, jotka rakastavat Totuutta

oikeaa oppia eikä ole koskaan ollut, alusta alkaen oli monia käsityksiä Jeesuksesta. Paavali ja Jeesuskin opettivat keskenään erilailla. Raamatusta löytyy monenlaista sanaa

• hirvas
        to... kirjoitti:

oikeaa oppia eikä ole koskaan ollut, alusta alkaen oli monia käsityksiä Jeesuksesta. Paavali ja Jeesuskin opettivat keskenään erilailla. Raamatusta löytyy monenlaista sanaa

muistetaan se, ettei heistä kumpikaan voinut opettaa vasta vuonna 381 jKr. keksittyä oppia, niin tuskin se kovin raamatullinen voi olla.

Onhan se toisaalta mielenkintoista etsiä sitä totuutta......??

• EiPennanen
        mitään kirjoitti:

>> sillä aina on niitä, jotka rakastavat Totuutta >>

... itsekukin yrittää tähtäimeensä saada.
        Kovin on vain vaikeaa kun metsä pyrkii jäämään puiden taakse näkymättömiin, ja tienviitat osoittavat mikä minnekkin.

Ei ole jonnijoutavasta pilkunviilauksesta apua 'totuutta' etsittäessä, eksyvät pian yrittäjätkin teille tietymättömille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6339
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6167
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      6000
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2375
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1241
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      186
      1085
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe