Luomisuskoiset todennäköisesti uskovat johonkin korkeampaan voimaan, jumalaan. Jossain raamatun kohdassa todetaan, että synnin palkka on kuolema. Tästä tuli mieleeni, että minkä vuoksi luoja olisi luonut sekä saalistajia että saalistettavia. Saalistettavahan joutuu kärsimään, monasti niin, ettei ilkeä katsoa. Onko siis ajateltavissa niin, että eläimet (ainakin saalistettavat) ovat syntisiä ja joutuvat kärsimään (ja kuolemaan) sen vuoksi. Jos näin on, se on epäloogista. Nimittäin ainakin kaksi uskovaista on väittänyt minulle, että eläimet eivät pääse taivaaseen. Voiko johtopäätös silloin olla, että luoja loi eläimet kärsimään piruuttaan?
Ovatko eläimet syntisiä?
5
256
Vastaukset
- Teresia
Luonnon kiertokulussa kaikki oliot ovat tarpeellisia. Linnut syövät hyttysiä, kissat syövät lintuja jne. Jos näin olisikin, kaikki hyödyttäisivät toisiaan.
Kärsimystä tulee ainakin hyödyttömistä kuolemista, kuten hirvi- ja porokolareista. Ihmisen toiminta on kaikkein tuhoisinta.
Luulen, että eläimillä ei ole taivasta, kun niillä ei ole uskoakaan. Ne elävät vaistojensa varassa ja toteuttavat itseään tässä olevaisuudessa. Ei eläin tiedä olevansa julma saalistaja sen enempää kuin saaliskaan. Ruokavalio sanelee, syökö se ruohoa vai muita eläimiä. Pahin saalistaja on ihminen.
Ihmisellä on synti-käsite sen vuoksi, että ihminen voi tietoisesti tehdä hyvää tai pahaa. Pahan teosta seuraa rangaistus, ihminen tietää olevansa syntinen. - Quo vadis?
Raamatun mukaan ihminen, käärmeen (paholaisen) yllyttämänä, halusi oppia erottaman hyvän pahasta. Vain ihminen voi siis tehdä syntiä, tekemällä tietoisesti pahaa. Eläimet eivät ole vastuussa teoistaan, koska ne eivät erota hyvää pahasta.
Sinun tuskin kannattaa arvostella Jumalan luomistekoja ja luomisjärjestystä, ellet nyt välttämättä halua olla häntä etevämpi. Parempi olisi tyytyä tekemään parhaansa omassa roolissaan.- Teresia
Se paratiisin käärme oli kai syntinen, kun houkutteli Eevaa ottamaan puusta hedelmän. Mutta toisaalta, eihän se pelkkä käärme ollutkaan, vaan itse paholainen, joka oli luiskahtanut paratiisiin käärmeen asuisena.
Vai oletteko tulleet ajatelleeksi, että teidän Mustinne tai Mirrinne ovatkin valepukuisia paholaisia? Tai pässi tai naapurin sonni? - olento
Jokainen meistä on etevämpi kuin taruolento.
Mietipä sitä.
- Sic transit gloria mundi
Tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni, mutta eläimethän ovat synnittömiä. Ne toimivat vaistojensa varassa eivätkä tee tekojaan kiusallaan. Jos eläimet eivät päädy taivaaseen, niin mihin sitten? Eläimelläkin on sielu, vaikkei uskontoa olisikaan. Tiedä häntä.... En nyt osaa asiaan vastata. Päätyykö ihminenkään taivaaseen? Ei ole kukaan tullut takaisin kertomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760