Tällä hetkellä bensa tulisi monille halvemmaksi

Voi V...

Tällä hetkellä moni dieselkuski säästäisi, jos ajaisi dieselin sijasta bensiinillä. Dieselin vaatima kilometrimäärä on noussut hirveästi viimeaikaisen hintakehityksen takia.

Esimerkiksi monet logistiikkafirmat ovat vaihtaneet dieselkäyttöisiä jakeluautojaan pienellä bensakoneella varustettuihin pakuihin!!! :o

17

2148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuten viisaammat

      ovat jo sanoneet , kesän korvalla taas ero normalisoituu

      bensan ja dieselin hinnan määräävät eri tekijät , nehän ei mene ns. käsi kädessä samaan tahtiin , nyt vain on taas maailman markkinat sen suuntaiset että hintaero on jälleen pieni ... mutta kuten viisaammat ovat sanoneet , väliaikaisesti

    • ex-Mosse

      Olipas taas harvinaisen huono provo.

      Logistiikkafirmaan pienellä bensakoneella varustettuja pakuja - juu mitäs huomenna keksit:)

      Jos edes olisit hieman tutustunut aiheeseen mistä koitat provoilla, niin tietäisit, että pakettiauton käyttövoimavero on pienempi kuin vuosittain maksettava perusvero. Ja jos oikeasti tarkoitat pieniä pakuja niin niissä vero on niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä - tai jos on niin logistiikkafirman toiminnassa on ongelma, sillä noin pieni vero tulee kuoletetuksi jo muutamalla tuhannella kilometrillä vuodessa. Jollei autolla sitä ajeta ammattikäytössä niin firmalla ei voi mennä kovin hyvin :)

      Mutta ainahan sitä pitää koittaa provoilla - mutta koittaisit edes hieman parempia satuja keksiä :)

      Ja edelleenkin räpyttelen niitä säästämiäni 30k€, jotka jäi auton ostossa yli kun 'tyydyin' halvempaan dieseliin, enkä halunnut välttämättä 'säästää' ja ostaa bensamallia, kuten sinun mielestäsi ilmeisesti olisi pitänyt tehdä. Käyttövoimaverokin tulee kuoletettua helposti kun kulutuserokin on niinkin mitätön kuin 5l/100km :)

    • Nakuttaja-Nakke

      Itse ostin dieselin jo pelkästään mahtavan väännön vuoksi. Maantiellä nopeuden nosto tapahtuu rivakasti, siten että ahdettukin bensa-GTI jää katsomaan takavaloja. Ja kulutus ei paljoa nouse ajoipa sitten satasta tai sataaneljääkymppiä, ohittelipa tai ei. Ja kaupungissa myös iso ero pieniinkin bensakoneisiin kulutuksessa.

      Vain hullu ostaa bensa-auton!

      • osatko laskea

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?


      • sasasasas
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        laske siihen 40 euroa käyttövoimaveroa niin,persiilleen menee dieselin säästöt.


      • ajan 2,5tkm
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        Ajan 2,5tkm kuukaudessa, jokos kannattaisi sinullakin näillä kilsoilla?


      • outlanderisti
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        Keskiverto suomalainen ajaa n.17000km/a= n. 1400km/kk joka tekee 51e/kk säästöä ja sillä maksaa käyttövoimaveron ja vastaavalla käytännön (ei siis 0-100km/h) suorituskyvyllä oleva bensa-auto on kalliimpi tai samanhintainen uutena hankittaessa. Lisäksi suurin osa dieselin ostajista ajaa enemmän kuin keskiverto. (itse n. 45000km/a)


      • Jarats
        outlanderisti kirjoitti:

        Keskiverto suomalainen ajaa n.17000km/a= n. 1400km/kk joka tekee 51e/kk säästöä ja sillä maksaa käyttövoimaveron ja vastaavalla käytännön (ei siis 0-100km/h) suorituskyvyllä oleva bensa-auto on kalliimpi tai samanhintainen uutena hankittaessa. Lisäksi suurin osa dieselin ostajista ajaa enemmän kuin keskiverto. (itse n. 45000km/a)

        Kuinka paljon mahtaa olla mediaanisuomalaisen kilometrit vuodessa?


      • outlanderisti

    • on jopa parantunut

      aiemmin
      bensa 1e/litra diesel 0,7 e/litra
      nyt 1,4 ja 1,2.
      kulutukset dsl 5,5 ja bensa 8 l/100 km
      ennen ero oli 4,15e/100km
      nyt 4,6 e/100km

      Taytyy muistaa etta yleesa polttoaieneiden kallistuminen lisaa dieselin kannattavuutta, silla kulutusero on ratkaiseva.
      elikka bensan hinta on ratkaisevampi kuin dieselin.
      koska saastoa tulee aina vahintaan bensan hinta * kulutusero . eli 1,4*2,5 riippumatta dieselin hinnasta. Tahan viela sitten lisaa se polttoaineiden hinta ero * dieselin kulutus.

    • ihastuttaa....

      Itse ajan 15-18 tkm/vuosi, silti alla Jetta 2,0 tdi dsg. Miksi? Siksi, että toinen vaihtoehto, 1,4 TSI 140 hv dsg tippui pois onnettoman väännön ja selkeästi puhdittomamman menon vuoksi. Tässä nakussa on reilusti yli 300 Nm vääntöä, ja väännöllä auto liikkuu! Käytännön ajossa tee dee ii on voimallinen ja reipas kulkija, jolla ajaminen tuntuu aina vaan hauskalta.

      Kaikkea ei voi mitata rahassa. Ajonautinnolla on aina hintansa, toisaalta tällä voi nautiskella suorituskyvystäkin siten ettei kulutus nouse paljoa edes polkemalla.

      • meni

        Olen täysin samaa mieltä, että alakierrosten vääntö on erittäin mukava asia, mutta että totuus ei unohtuisi:

        Auto liikkuu teholla, jonka toinen tulon tekijä vääntömomentti on. Koska tehoa ei ole koko kierrosalueella, kannattaa käyttää vaihdelaatikkoa moottorityypille sopivan kierrosalueen löytämiseksi.

        Noista mainitsemistasi autoista kulkee paremmin TSI, kellolla todistettavasti mitattuna. Ero ei ole suuri, koska maksimiteho on sama. Alakierrosten vääntö on mukava ja suosin sitä itsekin valinnoissani, mutta kyllä se TSI siitä huolimatta kulkee paremmin. TSI-konetta pitää toki käyttää toisella kierrosalueella kuin TDI-konetta parhaan tehon saadakseen.


      • paremmin....
        meni kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä, että alakierrosten vääntö on erittäin mukava asia, mutta että totuus ei unohtuisi:

        Auto liikkuu teholla, jonka toinen tulon tekijä vääntömomentti on. Koska tehoa ei ole koko kierrosalueella, kannattaa käyttää vaihdelaatikkoa moottorityypille sopivan kierrosalueen löytämiseksi.

        Noista mainitsemistasi autoista kulkee paremmin TSI, kellolla todistettavasti mitattuna. Ero ei ole suuri, koska maksimiteho on sama. Alakierrosten vääntö on mukava ja suosin sitä itsekin valinnoissani, mutta kyllä se TSI siitä huolimatta kulkee paremmin. TSI-konetta pitää toki käyttää toisella kierrosalueella kuin TDI-konetta parhaan tehon saadakseen.

        Ollaan kokeiltu motarilla venttiilinnousua ja eipä TSI pärjää 2,0 TDI:lle. Ei millään osa-alueella nopeudessa eikä nopeusmuutoksissa.


    • Auton vaihtaminen ainoastaan hetkellisen polttoaineen hinnan mukaan taitaa kuitenkin tulla kalliimmaksi tavallisille autoilijoille.
      Suomessa autoilijoita voidaan manipuloida aina tarpeen mukaan milloin oikeutetumpaa on rahastaa dieseliä enmmän ja milloin taas bensaa. Saastuttavuuskin vaihtelee aina sopivien tilastojen ja tutkimusten mukaisesti sopivasti.
      Kummallisinta on, että autoilijat itse ovat mukana tuossa manipulointi-showssa, bensan kanttajat yllyttävät dieselin hintoja korotettavaksi ja päin vastoin, eipä verottajalla ole ongelmia täyttää budjettitavoitteitaan.

      • taas viedään "pässiä...

        Yllättävän "kahelia" porukkaa tuntuu autoileva kansa olevan, ainakin näiden kirjoitelmien perusteella. Kyllä päättäjien on helppo vedättää näin erimielistä ja vain omaan napaan tuijottavaa ja lyhytnäköistä porukkaa.
        Taidan tässä lähiaikoina vaihtaa auton puolta halvempaan ja myös vanhempaan ja lähinnä periaattellisista - ja säästösyistä. Muut käyköön ikuista juupas - eipäs kinaansa polttoaineista. Valitettavasti vain korkeat virkamiehet ja poliitikot jatkavat nauramistaan typerille alamaisilleen.


      • haluaa todella
        taas viedään "pässiä... kirjoitti:

        Yllättävän "kahelia" porukkaa tuntuu autoileva kansa olevan, ainakin näiden kirjoitelmien perusteella. Kyllä päättäjien on helppo vedättää näin erimielistä ja vain omaan napaan tuijottavaa ja lyhytnäköistä porukkaa.
        Taidan tässä lähiaikoina vaihtaa auton puolta halvempaan ja myös vanhempaan ja lähinnä periaattellisista - ja säästösyistä. Muut käyköön ikuista juupas - eipäs kinaansa polttoaineista. Valitettavasti vain korkeat virkamiehet ja poliitikot jatkavat nauramistaan typerille alamaisilleen.

        säästää autoilussa, niin paras tapa on varmasti vaihtaa autoa harvoin. Autonvaihdossa kuluu aina paljon rahaa ja eipä sitä millään polttoainekikkailulla sadaa takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1266
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1088
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      914
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      837
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      271
      778
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      705
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      687
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      44
      629
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      26
      584
    Aihe