Tällä hetkellä bensa tulisi monille halvemmaksi

Voi V...

Tällä hetkellä moni dieselkuski säästäisi, jos ajaisi dieselin sijasta bensiinillä. Dieselin vaatima kilometrimäärä on noussut hirveästi viimeaikaisen hintakehityksen takia.

Esimerkiksi monet logistiikkafirmat ovat vaihtaneet dieselkäyttöisiä jakeluautojaan pienellä bensakoneella varustettuihin pakuihin!!! :o

17

2129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuten viisaammat

      ovat jo sanoneet , kesän korvalla taas ero normalisoituu

      bensan ja dieselin hinnan määräävät eri tekijät , nehän ei mene ns. käsi kädessä samaan tahtiin , nyt vain on taas maailman markkinat sen suuntaiset että hintaero on jälleen pieni ... mutta kuten viisaammat ovat sanoneet , väliaikaisesti

    • ex-Mosse

      Olipas taas harvinaisen huono provo.

      Logistiikkafirmaan pienellä bensakoneella varustettuja pakuja - juu mitäs huomenna keksit:)

      Jos edes olisit hieman tutustunut aiheeseen mistä koitat provoilla, niin tietäisit, että pakettiauton käyttövoimavero on pienempi kuin vuosittain maksettava perusvero. Ja jos oikeasti tarkoitat pieniä pakuja niin niissä vero on niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä - tai jos on niin logistiikkafirman toiminnassa on ongelma, sillä noin pieni vero tulee kuoletetuksi jo muutamalla tuhannella kilometrillä vuodessa. Jollei autolla sitä ajeta ammattikäytössä niin firmalla ei voi mennä kovin hyvin :)

      Mutta ainahan sitä pitää koittaa provoilla - mutta koittaisit edes hieman parempia satuja keksiä :)

      Ja edelleenkin räpyttelen niitä säästämiäni 30k€, jotka jäi auton ostossa yli kun 'tyydyin' halvempaan dieseliin, enkä halunnut välttämättä 'säästää' ja ostaa bensamallia, kuten sinun mielestäsi ilmeisesti olisi pitänyt tehdä. Käyttövoimaverokin tulee kuoletettua helposti kun kulutuserokin on niinkin mitätön kuin 5l/100km :)

    • Nakuttaja-Nakke

      Itse ostin dieselin jo pelkästään mahtavan väännön vuoksi. Maantiellä nopeuden nosto tapahtuu rivakasti, siten että ahdettukin bensa-GTI jää katsomaan takavaloja. Ja kulutus ei paljoa nouse ajoipa sitten satasta tai sataaneljääkymppiä, ohittelipa tai ei. Ja kaupungissa myös iso ero pieniinkin bensakoneisiin kulutuksessa.

      Vain hullu ostaa bensa-auton!

      • osatko laskea

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?


      • sasasasas
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        laske siihen 40 euroa käyttövoimaveroa niin,persiilleen menee dieselin säästöt.


      • ajan 2,5tkm
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        Ajan 2,5tkm kuukaudessa, jokos kannattaisi sinullakin näillä kilsoilla?


      • outlanderisti
        osatko laskea kirjoitti:

        sillä otappa laskin ja laske paljonko säästää jos ajat 800 km kuukaudessa ja bensa syö keskimäärin 8,5 litraa ja diesel 6,5 litraa. Nämä kulutukset ovat varmaan 80% autoissa ja osatko yhtään arvella palkon tulee kk:ssa "säästöä".
        Oikea vastaus 0n 30 euroa, eikö ole mahtavaa säästöä? Ja 50% suomalaisista ei aja 800 km kuukaudessa. Mihin te tuon säästön takia joudutte?

        Keskiverto suomalainen ajaa n.17000km/a= n. 1400km/kk joka tekee 51e/kk säästöä ja sillä maksaa käyttövoimaveron ja vastaavalla käytännön (ei siis 0-100km/h) suorituskyvyllä oleva bensa-auto on kalliimpi tai samanhintainen uutena hankittaessa. Lisäksi suurin osa dieselin ostajista ajaa enemmän kuin keskiverto. (itse n. 45000km/a)


      • Jarats
        outlanderisti kirjoitti:

        Keskiverto suomalainen ajaa n.17000km/a= n. 1400km/kk joka tekee 51e/kk säästöä ja sillä maksaa käyttövoimaveron ja vastaavalla käytännön (ei siis 0-100km/h) suorituskyvyllä oleva bensa-auto on kalliimpi tai samanhintainen uutena hankittaessa. Lisäksi suurin osa dieselin ostajista ajaa enemmän kuin keskiverto. (itse n. 45000km/a)

        Kuinka paljon mahtaa olla mediaanisuomalaisen kilometrit vuodessa?


      • outlanderisti

    • on jopa parantunut

      aiemmin
      bensa 1e/litra diesel 0,7 e/litra
      nyt 1,4 ja 1,2.
      kulutukset dsl 5,5 ja bensa 8 l/100 km
      ennen ero oli 4,15e/100km
      nyt 4,6 e/100km

      Taytyy muistaa etta yleesa polttoaieneiden kallistuminen lisaa dieselin kannattavuutta, silla kulutusero on ratkaiseva.
      elikka bensan hinta on ratkaisevampi kuin dieselin.
      koska saastoa tulee aina vahintaan bensan hinta * kulutusero . eli 1,4*2,5 riippumatta dieselin hinnasta. Tahan viela sitten lisaa se polttoaineiden hinta ero * dieselin kulutus.

    • ihastuttaa....

      Itse ajan 15-18 tkm/vuosi, silti alla Jetta 2,0 tdi dsg. Miksi? Siksi, että toinen vaihtoehto, 1,4 TSI 140 hv dsg tippui pois onnettoman väännön ja selkeästi puhdittomamman menon vuoksi. Tässä nakussa on reilusti yli 300 Nm vääntöä, ja väännöllä auto liikkuu! Käytännön ajossa tee dee ii on voimallinen ja reipas kulkija, jolla ajaminen tuntuu aina vaan hauskalta.

      Kaikkea ei voi mitata rahassa. Ajonautinnolla on aina hintansa, toisaalta tällä voi nautiskella suorituskyvystäkin siten ettei kulutus nouse paljoa edes polkemalla.

      • meni

        Olen täysin samaa mieltä, että alakierrosten vääntö on erittäin mukava asia, mutta että totuus ei unohtuisi:

        Auto liikkuu teholla, jonka toinen tulon tekijä vääntömomentti on. Koska tehoa ei ole koko kierrosalueella, kannattaa käyttää vaihdelaatikkoa moottorityypille sopivan kierrosalueen löytämiseksi.

        Noista mainitsemistasi autoista kulkee paremmin TSI, kellolla todistettavasti mitattuna. Ero ei ole suuri, koska maksimiteho on sama. Alakierrosten vääntö on mukava ja suosin sitä itsekin valinnoissani, mutta kyllä se TSI siitä huolimatta kulkee paremmin. TSI-konetta pitää toki käyttää toisella kierrosalueella kuin TDI-konetta parhaan tehon saadakseen.


      • paremmin....
        meni kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä, että alakierrosten vääntö on erittäin mukava asia, mutta että totuus ei unohtuisi:

        Auto liikkuu teholla, jonka toinen tulon tekijä vääntömomentti on. Koska tehoa ei ole koko kierrosalueella, kannattaa käyttää vaihdelaatikkoa moottorityypille sopivan kierrosalueen löytämiseksi.

        Noista mainitsemistasi autoista kulkee paremmin TSI, kellolla todistettavasti mitattuna. Ero ei ole suuri, koska maksimiteho on sama. Alakierrosten vääntö on mukava ja suosin sitä itsekin valinnoissani, mutta kyllä se TSI siitä huolimatta kulkee paremmin. TSI-konetta pitää toki käyttää toisella kierrosalueella kuin TDI-konetta parhaan tehon saadakseen.

        Ollaan kokeiltu motarilla venttiilinnousua ja eipä TSI pärjää 2,0 TDI:lle. Ei millään osa-alueella nopeudessa eikä nopeusmuutoksissa.


    • Auton vaihtaminen ainoastaan hetkellisen polttoaineen hinnan mukaan taitaa kuitenkin tulla kalliimmaksi tavallisille autoilijoille.
      Suomessa autoilijoita voidaan manipuloida aina tarpeen mukaan milloin oikeutetumpaa on rahastaa dieseliä enmmän ja milloin taas bensaa. Saastuttavuuskin vaihtelee aina sopivien tilastojen ja tutkimusten mukaisesti sopivasti.
      Kummallisinta on, että autoilijat itse ovat mukana tuossa manipulointi-showssa, bensan kanttajat yllyttävät dieselin hintoja korotettavaksi ja päin vastoin, eipä verottajalla ole ongelmia täyttää budjettitavoitteitaan.

      • taas viedään "pässiä...

        Yllättävän "kahelia" porukkaa tuntuu autoileva kansa olevan, ainakin näiden kirjoitelmien perusteella. Kyllä päättäjien on helppo vedättää näin erimielistä ja vain omaan napaan tuijottavaa ja lyhytnäköistä porukkaa.
        Taidan tässä lähiaikoina vaihtaa auton puolta halvempaan ja myös vanhempaan ja lähinnä periaattellisista - ja säästösyistä. Muut käyköön ikuista juupas - eipäs kinaansa polttoaineista. Valitettavasti vain korkeat virkamiehet ja poliitikot jatkavat nauramistaan typerille alamaisilleen.


      • haluaa todella
        taas viedään "pässiä... kirjoitti:

        Yllättävän "kahelia" porukkaa tuntuu autoileva kansa olevan, ainakin näiden kirjoitelmien perusteella. Kyllä päättäjien on helppo vedättää näin erimielistä ja vain omaan napaan tuijottavaa ja lyhytnäköistä porukkaa.
        Taidan tässä lähiaikoina vaihtaa auton puolta halvempaan ja myös vanhempaan ja lähinnä periaattellisista - ja säästösyistä. Muut käyköön ikuista juupas - eipäs kinaansa polttoaineista. Valitettavasti vain korkeat virkamiehet ja poliitikot jatkavat nauramistaan typerille alamaisilleen.

        säästää autoilussa, niin paras tapa on varmasti vaihtaa autoa harvoin. Autonvaihdossa kuluu aina paljon rahaa ja eipä sitä millään polttoainekikkailulla sadaa takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      107
      10706
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      163
      8981
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6127
    4. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      97
      5161
    5. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      32
      4848
    6. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      73
      4428
    7. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      66
      4293
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      87
      4121
    9. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      51
      3761
    10. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      21
      3698
    Aihe