Karismaattisuutta kirkkoon

Emeritusarkkipiispa John Vikströmin haluaa pelastaa kirkon tuoden sinne karismaattisuuden.

Karismaattisuushan on armolahjojen käyttöä joka tuttua helluntailaisilla ja muilla menestysteologeilla.

Jos Vikström saa tahtonsa läpi niin näemme kun ihmiset kaatuu kirkossa, pulisevat kielillä ja sairaita parannetaan, kultapaikkoja hampaisiin ja jalkoja pidemmiksi.

Valitettavasti karismaattisten lahkojen piiristä ei ole löytynyt vielä koskaan ainuttakaan todistetta "vierailla" kielillä puhumisesta tai sairaiden parantumisista.

Se on pelkkää show-bisnestä jolla kerätään yleisöä ja rahaa.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=4991&Itemid=38

17

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän kohdan

      tuosta kirjoituksesta: "Vikströmin mielestä karismaattisuus on armolahja ja osa evankeliumia, mutta jos siitä tulee lakia tai pakkopullaa, niin hakoteillä ollaan."?

      Entä luitko tämän: "Emerituspiispa on ihaillut anglikaanisia jumalanpalveluksia. - Ne ovat kyllä kaavan mukaisia ja arvokkaita, mutta ne toteutetaan "ikään kuin spontaanisti". Niistä puuttuu paperinmaku. Papin ja seurakunnan välissä on niissä hyvin luonteva yhteys."

      Missä kohdassa tuota kirjoitusta sanotaan tai annetaan ymmärtää juuri noin kuin sinä väität, että "emerituspiispa John Vikström haluaa pelastaa kirkon tuoden sinne karismaattisuuden"?

      Entä millä perusteella teet tämmöisen johtopäätöksen:" Jos Vikström saa tahtonsa läpi niin näemme kun ihmiset kaatuu kirkossa, pulisevat kielillä ja sairaita parannetan, kultapaikkoja hampaisiin ja jalkoja pidennetään"?


      • uusittu
        Pe.ku kirjoitti:

        uudestaan Kotimaa-lehden artikkelin jotta voit lukea sieltä mitä Vikström sanoo.
        http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=4991&Itemid=38

        Vikström siinä haluaa karismaattisuutta kirkkoon enkä minä.

        Minä vaan kerroin mitä nuo Vikströmin mainitsemat armolahjat on käytännössä.

        haluaa. Minua häiritsee jopa Tuomas messun poikkeavuus tavallisesta jumalanpalveluksesta. Raamatun ja Virsikirjan uudistaminen oli meitä seurakuntalaisia kohtaan väärin. Mitä vikaa oli vanhoissa? Pitääkö meidän mennä kaiken maailman mukana niin, että alamme jopa viihdyttämään itseämme ihmeitten näkemisellä ja tällä nykyajan vaatimalla sensaatioilla. En ymmärrä, miksi? Huomaan putoavani pois kaikenlaisista hartaustilanteista, koska niissä niin selvästi näkyy mainosmiesten tekemä pohjatyö, kaiken pitää olla ihmeellistä, näyttävää ja korskeaa.
        Sanotaanko meille: "Viekää pois edestäni virttenne pauhu...!"


      • uusittu kirjoitti:

        haluaa. Minua häiritsee jopa Tuomas messun poikkeavuus tavallisesta jumalanpalveluksesta. Raamatun ja Virsikirjan uudistaminen oli meitä seurakuntalaisia kohtaan väärin. Mitä vikaa oli vanhoissa? Pitääkö meidän mennä kaiken maailman mukana niin, että alamme jopa viihdyttämään itseämme ihmeitten näkemisellä ja tällä nykyajan vaatimalla sensaatioilla. En ymmärrä, miksi? Huomaan putoavani pois kaikenlaisista hartaustilanteista, koska niissä niin selvästi näkyy mainosmiesten tekemä pohjatyö, kaiken pitää olla ihmeellistä, näyttävää ja korskeaa.
        Sanotaanko meille: "Viekää pois edestäni virttenne pauhu...!"

        Ei tarvi mennä maailman mukana ellei tahdo.

        Joskus vanhan tavan noudattaminen käytännössä voi olla Suomen lakien vastaista kuten sukupuolinen syrjintä naispappeus-asiassa.


      • uusittu
        Pe.ku kirjoitti:

        Ei tarvi mennä maailman mukana ellei tahdo.

        Joskus vanhan tavan noudattaminen käytännössä voi olla Suomen lakien vastaista kuten sukupuolinen syrjintä naispappeus-asiassa.

        naispapeille turhan päiten arka juttu. Missä Suomen laki sanoo suoraan naispappeudesta, ei missään, mielestäni. Laki on niin kuin se tulkitaan, haluatko ottaa Suomen lain apulaiseksesi?

        Ei tarvitsekaan mennä kaikennäköisiin erikoisuuksia tavoitteleviin kokoontumisiin. En ainakaan minä mene. Onneksi on kristillisiä kesäjuhlia, jotka vielä pitävät vanhasta hyvästä kiinni, eivätkä hihhuile sinne sun tänne.


      • Peku vauhdissa
        Pe.ku kirjoitti:

        uudestaan Kotimaa-lehden artikkelin jotta voit lukea sieltä mitä Vikström sanoo.
        http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=4991&Itemid=38

        Vikström siinä haluaa karismaattisuutta kirkkoon enkä minä.

        Minä vaan kerroin mitä nuo Vikströmin mainitsemat armolahjat on käytännössä.

        Älä valehtele ja vääristele Johnin sanoja! Kerrot, mitä armolahjat sinusta ovat, mutta et sitä, mitä John niistä sanoo. Tiedoksi myös sinulle tasa-arvolaista: se ei koske kirkkoja. Katso vaikka laista. Katolinen pappeus ei riko lakia.


    • armolahjat

      olisivat humpuukia, niin Raamattu valehtelisi kertoessaan sairaiden parantamisesta, kielillä puhumisesta ja muista Pyhän Hengen ihmeteoista.

      Luterilainen kirkko ei voi kieltää armolahjoja kieltämättä samalla Raamatun totuutta.

      • uusittu

        armolahjat? Ei kirkko ainakaan kiellä, älä nyt syytä kirkkoa omista mieltymyksistäsi, jos ne eivät sinussa ja kirkossa kohtaa. Meitä ihmisiä on monenlaisia. Voit vapaasti liittyä mihin haluat, kukaan ei pidättele, mutta sinulla ei ole oikeutta myöskään levitellä valheita. Armolahjat ovat lahjoja Jumalalta. Kun niissä alkaa "maistua" ihmisen maku, voi jo kysyä, olenko keksinyt itse itselleni tämän "lahjan", vai onko se tullut itseni ulkopuolelta käyttööni Jumalan valtakunnan työhön.

        Mistä johtuu, ettemme näe sairaiden parantumisia?
        Eikö Jumala enää toimi, onko Herra hyljännyt meidät.

        Maailmassa tapahtuu joka päivä ihmeparantumisia, sillä ovathan lääkkeetkin ihmeitä, kuka ne sitten keksii, ellei Jumalan lujoma ihminen. Penisiliini keksittiin "vahingossa". Kuka voisi sanoa, että tuo "vahinko" ei olisi Jumalan ihme?

        Tässä on ongelmana ehkä se, että minä itse olisin halunnut olla se keksijä, jolla tauteja parannetaan. Ajattelen näin yksinkertaisesti: Kaikki, mikä on HYVÄÄ, on Jumalan ihmettä ihmiskunnalle. Siihen kätkeytyvät kirkossa kaikki asiat, myös karismaattisuus, vaikka tuskin on tarkoituis, että Jumalan Hyvyys erottaa ihmisiä eri porukoihin, eikö sen pitäisi vetää meitä kaikkia PARANNUKSEEN.


    • ajatus..

      että seurakuntaelämässä "meno on saattanut olla liian intellektuaalista ja rationaalista".

      Nooan arkista, enkelien kapinasta, ruumis-ja veri-aterioista sekä Jeesuksen harhaisista paluulupauksista on kyllä melko toivotonta kehittää mitään satutuntia älyllisempää touhua.

      • uusittu

        Sinua ei täällä kaivata! Pilkkaat, ilveilet, olet yksi niistä, joita en voi hyväksyä. (ja nyt alkaa kova poru!) Tommosia ne ovat, kristityt, mukamas!
        Totta, niin olenkin, enkä suvaitse kaltaisesi ihmisen "leikinlaskua", "huumoria" ja "lupaasi olla niin kuin itse haluat", "käytöstapoja, niitä tarvitset".


      • tarvitsisit
        uusittu kirjoitti:

        Sinua ei täällä kaivata! Pilkkaat, ilveilet, olet yksi niistä, joita en voi hyväksyä. (ja nyt alkaa kova poru!) Tommosia ne ovat, kristityt, mukamas!
        Totta, niin olenkin, enkä suvaitse kaltaisesi ihmisen "leikinlaskua", "huumoria" ja "lupaasi olla niin kuin itse haluat", "käytöstapoja, niitä tarvitset".

        järkeä ettet uskoisi soopaa.


      • uusittu
        tarvitsisit kirjoitti:

        järkeä ettet uskoisi soopaa.

        tarvitset uskoa, voidaksesi hylätä järkeilyt


    • Paaviton

      Oikeastihan John Vikströmin mielestä jumalanpalvelusuudistus vain jäi puolitiehen ja hän haluaisi elävämpiä jumalanpalveluksia.

      Mutta toisaalta hän toteaa aivan oikein haastattelunsa loppupuolella, että ihmisluonteet ovat erilaisia eli eivät kaikki - ja ehkä suurin osakaan suomalaisista - halua elävämpiä jumalanpalveluksia, vaan etsivät jumalanpalveluksista hartautta ja turvallisuutta. Sellaisia, joissa saa hiljentyä ja olla läsnä ilman suurempaa aktiivisuutta.

      Juuri siksi jumalanpalvelusuudistuksessa ei tehtykään suuria muutoksia, että päättäjät ymmärsivät, että suuri joukko suomalaisia ei suuria muutoksia halunnut.

      Siksi niille, jotka haluavat elävämpiä jumalanpalveluksia jopa villiin menoon asti, varattakoon ainakin suurimmissa seurakunnissa tilaisuus järjestää sellaisia perinteisten rinnalla nykyisten Tuomas-messujen tapaan.

      • uusittu

        puolitiehen jäänyttä jumalanpalvelusuudistusta. Mitä se puolitiehen jääneenä tarkoittaa. En ymmärrä. Minusta jokainen jumalanpalvelus on kokonaisuus, eikä koskaan voida niin täydellistä saada, että se kaikkia tyydyttäisi, vai mitä.
        Herätysliikkeet ovat ainakin sitä erilaisuutta, jolloin ihminen saa ja voi mieltymystensä mukaan käydä missä haluaa, minkä tuntee hengelliseksi kodikseen.
        Saattaahan olla, kun maailman meno on nopeaa ja alkaa tulla tunne, kuin kirkon juoksussa olisi jotain maratonmaista, se ei ole pikajuoksua,jota nykyihminen taas kaipaa. Olisiko meidän kristittyjen aika ruveta etsimään niitä hyviä puolia siitä maratonistakin.


    • Nokiamissio kirkko

      uskoon, elävään yhteyteen Jeesuksen ja Pyhän Hengen sekä Taivaallisen Isän kanssa. Ei mikään jumalanpalvelusuudistus ketään pelasta. Turhaa höpinää piispalta, joka tuskin on täyttynyt Pyhällä Hengellä, yrittää räpiköidä maailmaa miellyttämässä ja sitten yrittää kirkon suosiota paikkailla tosiuskovien silmissä karismakommenteilla. Nokiamissio kirkko vie voiton tässä tilanteessa.

      • uusittu

        mistä olet varma omalla kohdallasi. Ketään yksityistä henkilöä ihmistä ei saisi nostaa muitten ylä- eikä alapuolelle. Paavalin puhe juoksemisesta kilparadalla oli aiheellinen, voittoseppelettä kannattaa tavoitella, mutta yksi saa voittopalkinnon. Juoskaa, niin kuin hän...


    • nixu-nam

      Mitä vit... teet hihhulisuilla jos olet ateisti? Taitaa yläkerran ukko kuitenkin puhutella?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe