Lahko vai kultti?

Kadunmies vaan

En ole oikein saanut selvitettyä itselleni pitäisikö Jehovan todistajia kutsua lahkoksi vaiko kultiksi. Molempien tuntomerkit täyttyvät, mutta kumpi on oikeampi termi?

11

743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jefta

Olemme Kristittyjä!

• Kadunmies vaan

Kristittyjä te ette ole, siihen vaadittaisiin uskoa kolminaisuuteen.

"Kristinuskoon kuuluu usko kolminaisuusoppiin eli yhden kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kolmeen persoonaan, jotka ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika eli Jeesus on yhtä aikaa kokonaan sekä todellinen ja aito Jumala että todellinen ja aito ihminen.[1]

Kristinuskon mukaan Jeesukseen uskovat ja hänen opetuksiaan seuraavat saavat pelastuksen.[2] Jeesus on kristinuskon mukaan Jumalan Sana, eli Jumala puhuu Jeesuksen kautta. Olennainen osa kristinuskoa on ajatus siitä, että usko Jeesukseen – hänen ristinkuolemaansa[3] syntien tähden ja ylösnousemukseensa[4] – on ainoa keino pelastua kadotuksesta.[5]

Kristinuskoa tunnustavaa tai kristilliseen kirkkokuntaan kuuluvaa henkilöä kutsutaan nimellä kristitty. Nimitys perustuu Jeesuksesta käytettyyn kreikankieliseen nimitykseen voideltu, Χριστός eli Kristus.[6] Apostolien tekojen mukaan nimitys kristitty otettiin käyttöön ensimmäisenä Antiokian seurakunnassa.[7]

Kristinuskossa on erilaisia suuntauksia, joiden kaikkien alkuperä on kuitenkin kristittyjen pyhän kirjan, Raamatun ja sen Uuden testamentin Jeesuksen opetukset."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristitty

• Oikeita

Niin, jehovantodistajat sanovat itse olevansa ainoita oikeita kristittyjä, mutta muiden mielestä he ovat lahko tai kultti.

• Mikael *1977*
        Oikeita kirjoitti:

Niin, jehovantodistajat sanovat itse olevansa ainoita oikeita kristittyjä, mutta muiden mielestä he ovat lahko tai kultti.

Ne palvovat pyhää Euroa! The mighty Euro! jolla voi ostaa paikan taivaasta!

• >>Ei kumpikaan
        Jefta 27.4.2008 klo 19.35
           Olemme Kristittyjä!

• toki
        Jumalanhullu kirjoitti:

>>Ei kumpikaan
        Jefta 27.4.2008 klo 19.35
           Olemme Kristittyjä!

Lue, jos pää kestää?

-Selitä, jos ymmärrät. Kenet Jumala valmisti???
        Kuka on Sanalaskujen persoona 8:22,

22 Jehova itse valmisti minut tiensä aluksi, varhaisimmaksi muinaisista saavutuksistaan.

23 Ajan hämärästä olen ollut asetettuna, alusta, maata varhaisemmista ajoista.

24 Kun ei ollut vesisyvyyksiä, minut synnytettiin kuin poltoin,

30 silloin minä olin hänen rinnallaan mestarityöntekijänä, ja minuun hän oli erityisesti mieltynyt päivästä päivään, ja minä iloitsin kaiken aikaa hänen edessään, 31 iloitsin hänen maansa tuottoisasta osasta, ja mieltymykseni liittyivät ihmisten poikiin.

• Lisäksi
        toki kirjoitti:

Lue, jos pää kestää?

22 Jehova itse valmisti minut tiensä aluksi, varhaisimmaksi muinaisista saavutuksistaan.

30 silloin minä olin hänen rinnallaan mestarityöntekijänä, ja minuun hän oli erityisesti mieltynyt päivästä päivään, ja minä iloitsin kaiken aikaa hänen edessään, 31 iloitsin hänen maansa tuottoisasta osasta, ja mieltymykseni liittyivät ihmisten poikiin.

..Kääntää näin; sananl;8;
        "Yahveh qanani reeshit darko qedem mif`alaynme az..-"
        jokainen voi kääntää ja lukea niin kuin hän haluaa, uusin tutkimus on todennut -Yahveh - nimen olevan lähimpänä vänhoja tekstejä.
        "Ihmisten Pojat; -et bney adam- tarkoittaa lähinnä Ihmislapsia; sananl; 8;34- "as hrey adam sho'mea^: "Autuas se ihminen;.."-
        8; 24; On todella mielenk; "minut synnytettiin kuin poltoin;" -"be eyn te`ho`mot cholatli be eyn ma`yanot nikhbaddey mayim -"
        Jos tuossakin koineekreikan alkuperätekstissä , ( tai alkuperäisimmässä, mikä meillä on; on lause;
        "Minut synnytettiin kuin poltoin," niin ajatus siitä, että Jeesus olisi Luotu Persoona, on väärä.
        samantien voi hylätä - kolminaisuusopin, -JT-Opin Mikael-opetuksen takia, (Koska enkelit ovat luotuja, jne...
        Nyt siis vain tutkimaan , miten on;

• toki kirjoitti:

Lue, jos pää kestää?

>>Kerro toki

• Lisäksi
        Jumalanhullu kirjoitti:

>>Kerro toki

..Aivan oikein; siinä määritellään -Pojan synty;
        Aioon, Aionoos;Mailmanaika, "MMaailanajasta maailmanaikaan;" - Tuo "Iankaikkinen, on Aiempien kääntäjien Käsittämätöntä mukakirkollista horinaa;
        Sanat pitää ymmärtää kansankielellä. Maailmanaika on tietty, toisinaan hyvin pitkä, vaikka kymmeniä miljardeja vuosia, mutta sillä on alku ja loppu,
        Selvästihän siinä sanotaan :"..Maailmanajan, ( Aioon, ) alusta minut synnytettiin olemassaoloon, ennen muuta kaikkeutta; Kun ei ollut mitään muuta, "
        Vain Korkeimmasta käytetään sanaa "Aioonista Aiooniin," Maailmanajasta maailmanaikaan," -Siis korkeimmalla EI ole alkua eikä loppua;
        Sananl; 8; 30 ; siinä jakeessa on todennäköisimmin, (Kun Jesuah sanoi olevansa "Ihmisen Poika,) , kuvaus "Jumalan poikien ", et bney adam ,"Enkelien , (Metathron, hepr, ) luomisesta, Jossa Syntynyt Poika Isänsä voimalla luo olemassaoloon Enkelit, ja sitten muun luomakunnan.

• Pieni ihminen

Jefta on, onko kristittyjen tuntomerkkinä ollut avoimuus vakavien ongelmien käsittelyssä (esim. pedofilia)?

Toteutuuko tämä JT seurakunnissa, vai yritetäänkö vakavimmat ja härskeimmät teot lakaista maton alle?

Miten Paavali käsitteli tällaisia vakavia väärintekoja, yrittikö lakaista maton alle?

Miten kultit toimivat?

Onko avoimuus hyvä vai huono asia?

• Muistan kuinka vielä mielenhallinnassa ollessani väitin, ettei jehovantodistajat ole kultti, sillä he eivät seuraa ihmisjohtajia vaan Jeesusta. Kaikki muut kultin tunnusmerkit myönsin kyllä täyttyviksi. Jonkin aikaa minulta vielä meni, ennen kuin pystyin näkemään totuuden.

Kultit tuntuvat usein vaikuttamaan maantieteellisesti pienemmällä alueella ja toimivan enemmän salassa, joten sen suhteen voisi kutsua lahkoksi. Mutta toisaalta jehovantodistajuudessa on sellaisia seikkoja, joita ei monista lahkoista löydy.

Edelliset väitteet aivan mutu-pohjalta vailla tilastoja tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4078
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe