Tulipa ostettua lunariauto "vähän kolaroituna" - neuvoja innokkaille ostajille

Kusetettu

Alkuun heti: tiedän, että tuli tehtyä tyhmästi, haluan lähinnä kertoa varoituksena muille tyhmille - eli turha v*ttuilla, oppirahoja maksetaan vielä pitkään.

Äskettäin **ttiauto.com:issa oli myynnissä 20tkm ajettu kolmatta vuotta täyttävä pikkuauto.

Hinta oli sellaiset 15% alle muiden pyyntöjen.

Autossa oli "kaikki kunnossa" ilmoituksen mukaan - mainintoja kolarista ei ollut.

Tarkemman tutkiskelun jälkeen autossa oli seuraavat epäillyttävät piirteet:

-vain 20 tkm kilometria 3 vuodessa

-selvä kolarivaurio kyljessä, jonka johdosta mm. kojelaudassa oli murtumia ja se ei oikein istunut, kuskin ovi meni huonosti kiinni, oviaukon reunakarmit olivat murtuneet etu ja takaoven kohdalla

-rekisteriotteessa luki: "edellinen rekisterinumero XXX-YYY", joka oli *sama* kuin auton luovutuskirjassa oleva numero

Tulipa auto kuitenkin ostettua "edullisena".

Autorekisterikeskuksen kautta selvisi, että auto oli ollut 3 kuukautta poissa rekisteristä vaurioituneena - eli LUNASTUKSESSA... rekisterinumero oli sama, kuin alkuperäinen, koska nimenomaan sama rekisterinumero oli tilattu (eli tosiasiassa auto 2-kilpinen).

Tyhmyydestä saa maksaa, mutta tässä siis opittua ja muistilista muille kaltaisillemme idiooteille:

HIEMAN EDULLISEMPAA UUDEHKOA KÄYTETTYÄ OSTAESSA:

1) tarkista rekisteriote - jos autossa on merkintä "edellinen rekisteritunnus XXX-YYY", niin on aivan sama onko rekisteri eri, tai sama, kuin nykyinen, tämä merkitsee mitä todennäköisimmin kolariautoa, joka on ollut lunastuksessa. Hiosta myyjää tästä.

2) kilometrit - jos autolla on ajettu todella vähän, mutta ikää kuitenkin muutamia vuosia, voi *yksi* syy olla se, että auto on lunastettu, seissyt autovakuutuskeskuksessa, jonka jälkeen joku jobbari on sen ostanut ja korjannut. Katso esim. www.pajalle.com:in VW GOlfin tarina - korjaus voi kestää useita kuukausia.

3) törmäyksen merkit: jos myyjä myöntää auton olleen kolarissa MUTTA autossa on kuitenkin korjaamattomia vaurioita muissa kuin peltiosissa, kuten kojelaudassa, muovipaneeleissa, ovenkarmeissa tms. niin MIETI TÄTÄ: miksi joku jättäisi korjauttamatta nämä osat, jos peltiosat on korjattu? Vakuutuksenhan pitäisi korvata tämä. SYY SAATTAA OLLA ETTÄ AUTO ON LUNASTETTU - tällöin vakuutus on maksanut omistajalle lunastuskorvauksen ja auto on jäänyt seisomaan pois rekisteristä. Auton ostanut jobbari on saattanut korjata vain "välttämättömät" osat rungosta ja saanut auton näin uudelleen katsastetuksi liikenteeseen.

4) TARKISTA AINA onko auto ollut poissa rekisteristä - uudehkon auton osalta, jossa on jotain ylläolevista se on lähes varma merkki jostain epäillyttävästä. Tämän voit tarkistaa autorekisterikeskuksesta.

En halua tällä artikkelilla sanoa, ettei kolariautoa saa tai edes kannata ostaa. Sanon vain, että LUNASTETTUA autoa ei kannata ostaa SITÄ TIETÄMÄTTÄ.

Autosta on tosi vaikea päästä eroon, merkkiliikkeet eivät sitä ota vaihdossa ja vakuutus ei korvaa täydestä arvosta esim. tuhoutumista..

Ottakaa tämä varoittavana esimerkkinä.

Nyt (ja varmaan ennenkin) on liikkeellä paljon huijareita, jotka eivät muka "tiedä" autonsa historiaa - onneksi järjestelmä (kuten rekisterote) paljastaa nämä, mutta OSTAJAN ON OLTAVA TARKKA ja ymmärrettävä ylläoleva.

Varmaan tähän vastaa joku ja sanoo:"ei aina se ja tämä tarkoita sitä että auto on lunastettu". Ehkä ei, mutta minun tapauksessani tarkoitti.

Ja niille jotka tällaisia autoja trokaavat, piru teidät periköön.

47

36847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AKE,n

      Ote juttu senkin kohta peittää joten trokareille tulee "kulta-ajat"

      • Minä vain

        Kävin katsastamassa auton ja tuli otteeseen merkintä takasumusvaloista, eli korjauskehoitus. no, keksin sitten vaihtaa vakuutusyhtiötä pian katsastuksen jälkeen ja kas vain. Se sama korjauskehoitus merkintä oli myös uudessa otteessa joka tuli postissa Ake:lta.
        Eli tuskin peittää..


      • kun nyt on niin
        Minä vain kirjoitti:

        Kävin katsastamassa auton ja tuli otteeseen merkintä takasumusvaloista, eli korjauskehoitus. no, keksin sitten vaihtaa vakuutusyhtiötä pian katsastuksen jälkeen ja kas vain. Se sama korjauskehoitus merkintä oli myös uudessa otteessa joka tuli postissa Ake:lta.
        Eli tuskin peittää..

        Kas kun nykyään sitä entistä rekisteritunnusta ei kuuleman mukaan näissä uusissa rek.otteissa enää näy!

        AKEn puhelinpalvelusta ei aloittajan mainitsemia tietoja kuten edellistä rekkaria enää saa vaan pitää tilata paperi printti mikä tulee jonkun viikon päästä. Osta siinä sitten auto sokkona kun historiasta ei mitään tietoa saa muuta kun odottamalla - kauan.

        Tämä ketju on täyttä asiaa (tähän saakka) ja jokaisen on hyvä nuo seikat huomioida, vaikka AKE torpedoikin entisen rekisteriotejärjestelmän niin kannattaa kuitenkin ottaa ne taustat selville vaikka siinä kestää ja se maksaa. Jos auto ehtii mennä sillävälin niin voi olla ihan hyvä vaan, käytettyjä riittää kyllä vaikka yhden missaisikin.

        Ehkäpä auton myyjän kannattaisi hankkia nuo tiedot jo valmiiksi niin ei ostajan sitten tarvisi niitä odotella?


      • Nimetön
        kun nyt on niin kirjoitti:

        Kas kun nykyään sitä entistä rekisteritunnusta ei kuuleman mukaan näissä uusissa rek.otteissa enää näy!

        AKEn puhelinpalvelusta ei aloittajan mainitsemia tietoja kuten edellistä rekkaria enää saa vaan pitää tilata paperi printti mikä tulee jonkun viikon päästä. Osta siinä sitten auto sokkona kun historiasta ei mitään tietoa saa muuta kun odottamalla - kauan.

        Tämä ketju on täyttä asiaa (tähän saakka) ja jokaisen on hyvä nuo seikat huomioida, vaikka AKE torpedoikin entisen rekisteriotejärjestelmän niin kannattaa kuitenkin ottaa ne taustat selville vaikka siinä kestää ja se maksaa. Jos auto ehtii mennä sillävälin niin voi olla ihan hyvä vaan, käytettyjä riittää kyllä vaikka yhden missaisikin.

        Ehkäpä auton myyjän kannattaisi hankkia nuo tiedot jo valmiiksi niin ei ostajan sitten tarvisi niitä odotella?

        Ööö, jäi vähän vaivaamaan, että mitä vikaa tuossa autossa sitten oikeasti on?

        Käsitin, että huomasit ostaessasi jo mainitsemasi vauriot, joten olit niistä tietoinen...? Onko siis paljastunut jotain lisää?


      • Kusetettu
        Nimetön kirjoitti:

        Ööö, jäi vähän vaivaamaan, että mitä vikaa tuossa autossa sitten oikeasti on?

        Käsitin, että huomasit ostaessasi jo mainitsemasi vauriot, joten olit niistä tietoinen...? Onko siis paljastunut jotain lisää?

        Tässä myyjä antoi ymmärtää, että kyseessä on "vahinko, jonka vakuutusyhtiö on korjauttanut".

        Tosiasiassa vakuutusyhtiö oli maksanut lunastusmaksun ja jobbari on korjannut auton - se mitä pintapuolelta näkyy jobbarin jäljiltä, ja jonka siis tiedän, on todennäköisesti vain jäävuoren huippu.

        Ja se siis mitä en tiennyt oli (koska olin tyhmä enkä osannut lukea rekisteriotetta), että tämä on ns. "2-kilpinen" vaikkakin vain yhdellä rekisterinumerolla.

        Jos ylläolevan olisin tiennyt, en olisi maksanut 15% vähemmän, kuin vastaavasta, vaan 40% vähemmän.

        Summa summarum:

        -huijari keräsi hyvät tuotot

        -en voi autoa purkamatta tietää onko se turvallinen ja voiko sillä kuskata huoletta lapsia

        -maksoin autosta tuhansia liikaa

        -en saa autoa ikänä kaupaksi, ei kelpaa vaihdossa yms.

        Eli Vihtori Matti aika rankasti.

        TÄSSÄ VIELÄ UUSI VIHJE AUTOA OSTAVILLE!

        Ennenkuin menette edes katsomaan "edullista uudehkoa" autoa (tai vanhempaa):

        1) menkää AKE:n sivuille

        2) tilatkaa sieltä rekisterin perusteella (rekisteri näkyy vaikkapa XXXXiauto.com:issa esim. usein kuvissa) TEKNISET TIEDOT

        3) katsokaa kohta "katsastukset" tms.

        JOS auto on KÄYTTÖÖNOTETTU esim. 1.1.2005 ja siinä on merkintä REKISTERÖINTIKATSASTUKSESTA tätä huomattavasti myöhemmin, on kyseessä suurella todennäköisyydellä se, että auto on POISTETTU KÄYTÖSTÄ --> LUNASTETTU --> UUDELLEEN REKISTERÖITY.

        TÄMÄ MAKSAA 3.5 EUROA - älkää ihmeessä kitsastelko siinä!

        Toki taas voi olla muita syitä, esim. auto on myyty ulkomaille tms. ja tuotu takaisin, mutta näitä on yksi sadasta. VAROVAISUUTTA!

        PS: sama jätkä myy toista autoa samassa nettitorissa, jonka tiedoista näkyy myös, että se on uudelleen rekisteröity. Näkyy olevan keskikokoinen japanilaisauto. Toivottavasti tämän auton ostajat TAJUAVAT KYSYÄ ONKO SE LUNASTETTU JA HANKKIVAT TÄMÄN KIRJALLISENA.

        En tiedä mitä voisin tehdä kaverin paljastamiseksi, eihän kyseessä ole rikos. RIKOS ON TYHMYYS JÄTTÄÄ KYSYMÄTTÄ JA TARKISTAMATTA NÄMÄ ASIAT.


      • turvallisemmaksi
        Kusetettu kirjoitti:

        Tässä myyjä antoi ymmärtää, että kyseessä on "vahinko, jonka vakuutusyhtiö on korjauttanut".

        Tosiasiassa vakuutusyhtiö oli maksanut lunastusmaksun ja jobbari on korjannut auton - se mitä pintapuolelta näkyy jobbarin jäljiltä, ja jonka siis tiedän, on todennäköisesti vain jäävuoren huippu.

        Ja se siis mitä en tiennyt oli (koska olin tyhmä enkä osannut lukea rekisteriotetta), että tämä on ns. "2-kilpinen" vaikkakin vain yhdellä rekisterinumerolla.

        Jos ylläolevan olisin tiennyt, en olisi maksanut 15% vähemmän, kuin vastaavasta, vaan 40% vähemmän.

        Summa summarum:

        -huijari keräsi hyvät tuotot

        -en voi autoa purkamatta tietää onko se turvallinen ja voiko sillä kuskata huoletta lapsia

        -maksoin autosta tuhansia liikaa

        -en saa autoa ikänä kaupaksi, ei kelpaa vaihdossa yms.

        Eli Vihtori Matti aika rankasti.

        TÄSSÄ VIELÄ UUSI VIHJE AUTOA OSTAVILLE!

        Ennenkuin menette edes katsomaan "edullista uudehkoa" autoa (tai vanhempaa):

        1) menkää AKE:n sivuille

        2) tilatkaa sieltä rekisterin perusteella (rekisteri näkyy vaikkapa XXXXiauto.com:issa esim. usein kuvissa) TEKNISET TIEDOT

        3) katsokaa kohta "katsastukset" tms.

        JOS auto on KÄYTTÖÖNOTETTU esim. 1.1.2005 ja siinä on merkintä REKISTERÖINTIKATSASTUKSESTA tätä huomattavasti myöhemmin, on kyseessä suurella todennäköisyydellä se, että auto on POISTETTU KÄYTÖSTÄ --> LUNASTETTU --> UUDELLEEN REKISTERÖITY.

        TÄMÄ MAKSAA 3.5 EUROA - älkää ihmeessä kitsastelko siinä!

        Toki taas voi olla muita syitä, esim. auto on myyty ulkomaille tms. ja tuotu takaisin, mutta näitä on yksi sadasta. VAROVAISUUTTA!

        PS: sama jätkä myy toista autoa samassa nettitorissa, jonka tiedoista näkyy myös, että se on uudelleen rekisteröity. Näkyy olevan keskikokoinen japanilaisauto. Toivottavasti tämän auton ostajat TAJUAVAT KYSYÄ ONKO SE LUNASTETTU JA HANKKIVAT TÄMÄN KIRJALLISENA.

        En tiedä mitä voisin tehdä kaverin paljastamiseksi, eihän kyseessä ole rikos. RIKOS ON TYHMYYS JÄTTÄÄ KYSYMÄTTÄ JA TARKISTAMATTA NÄMÄ ASIAT.

        Näyttää käyvän luonnolle, kun on tullut ostettua korjattu auto, tietämättä, että minkalainen vaurio on ollut, tosiasia on se, että tuon ikäinen auto menee aika pienestä lunastukseen, esim. jos on turvalaitteissa vikaa, ja siinä tapauksessa lunastettu auto on parempi, koska vakuutusyhtiö vaatii ne uusittavaksi, vaikka rekisteriotteessa ei niitä mainitakkaan. Ja jos ei ole ao. mainintaa, esim. airbagit voi jättää pois !!
        Ja toinen vaihtoehto on, että autossa on ollut sellainen vakuutus, josta omistana on saanut automaattisesti uuden auton määrätyn ajan ja kilometrien rajoissa.
        Itse olen tehnyt 30v. kolarikorjauksia vakuutusyhtiöille, ja siinä sivussa korjannut lunastettuja autoja, ainuttakaan ei ole tarvinnut ottaa takaisin kolarikorjauksen takia, maksuvaikeuksien takia kylläkin, eikä ole tarvinut oikeudessa käydä auton vikojen takia, saatavien takia kylläkin !!
        Itse olen aina ollut sitämieltä, että lunastus autot saisi myydä vain ammatinharjoittajille, joilla on vastuu töistään.

        Mutta, Mutta, viestistä päätellen harmittaa "huijarin" saama voitto, kuin halvemmalla saatu vähän ajettu käyttöauto, tai elimenjatko???

        Ja olisihan se oven sopimattomuus pitänyt näkyä jo kaupantekohetkellä, joka saattaa olla vain säädöllä korjattu.

        Ennenkuin lähdet oikeuden tielle, ja jos myyjä on toiminimen haltia, niin myyjälle on annettava mahdollisuus vikojen korjaukseen.

        TULISIKO AUTOSTA NS. TURVALLISEMPI 40% HINNAN ALENNUKSELLA, KOSKA AUTO ON KATSASTETTU, JA KATSASTUSMIES TIETÄEN LUNASTUKSESTA, HYVÄKSYNYT MYÖS TURVALAITTEET.

        KANNATTAA KYSYÄ VANHEMMILTA ALANMIEHILTÄ, EIKÄ USKOA SINISILMÄISESTI KAHTA SUURINTA AUTOLEHTEÄ, JOTKA ON SUURIMMAKSI OSAKSI MAAHANTUOJIEN MAINOKSIEN RAHOITTAMIA !!!

        Koska useimmin kokemus on testituloksia halvempaa !!


      • jardu
        turvallisemmaksi kirjoitti:

        Näyttää käyvän luonnolle, kun on tullut ostettua korjattu auto, tietämättä, että minkalainen vaurio on ollut, tosiasia on se, että tuon ikäinen auto menee aika pienestä lunastukseen, esim. jos on turvalaitteissa vikaa, ja siinä tapauksessa lunastettu auto on parempi, koska vakuutusyhtiö vaatii ne uusittavaksi, vaikka rekisteriotteessa ei niitä mainitakkaan. Ja jos ei ole ao. mainintaa, esim. airbagit voi jättää pois !!
        Ja toinen vaihtoehto on, että autossa on ollut sellainen vakuutus, josta omistana on saanut automaattisesti uuden auton määrätyn ajan ja kilometrien rajoissa.
        Itse olen tehnyt 30v. kolarikorjauksia vakuutusyhtiöille, ja siinä sivussa korjannut lunastettuja autoja, ainuttakaan ei ole tarvinnut ottaa takaisin kolarikorjauksen takia, maksuvaikeuksien takia kylläkin, eikä ole tarvinut oikeudessa käydä auton vikojen takia, saatavien takia kylläkin !!
        Itse olen aina ollut sitämieltä, että lunastus autot saisi myydä vain ammatinharjoittajille, joilla on vastuu töistään.

        Mutta, Mutta, viestistä päätellen harmittaa "huijarin" saama voitto, kuin halvemmalla saatu vähän ajettu käyttöauto, tai elimenjatko???

        Ja olisihan se oven sopimattomuus pitänyt näkyä jo kaupantekohetkellä, joka saattaa olla vain säädöllä korjattu.

        Ennenkuin lähdet oikeuden tielle, ja jos myyjä on toiminimen haltia, niin myyjälle on annettava mahdollisuus vikojen korjaukseen.

        TULISIKO AUTOSTA NS. TURVALLISEMPI 40% HINNAN ALENNUKSELLA, KOSKA AUTO ON KATSASTETTU, JA KATSASTUSMIES TIETÄEN LUNASTUKSESTA, HYVÄKSYNYT MYÖS TURVALAITTEET.

        KANNATTAA KYSYÄ VANHEMMILTA ALANMIEHILTÄ, EIKÄ USKOA SINISILMÄISESTI KAHTA SUURINTA AUTOLEHTEÄ, JOTKA ON SUURIMMAKSI OSAKSI MAAHANTUOJIEN MAINOKSIEN RAHOITTAMIA !!!

        Koska useimmin kokemus on testituloksia halvempaa !!

        palaten yhen kommentoijan sanaan.lunastetut kolariautot myyntiin vain alaa harjoittaville.eikä paksun lompakon omaaville ihmisille joiden naapurin poika ryssii ne pilalle.siitä se kulkaa johtuu 2 kilpisten autojen huono maine ja turha vedota katsastusviranomaisiin...itse en ainakaan tunne yhtäkään jolla ois röntgen silmissään eli moni kakku päältä kaunis


    • eri kohtiin

      Muutama kommentti aiheeseen "HIEMAN EDULLISEMPAA UUDEHKOA KÄYTETTYÄ OSTAESSA":

      1) Varma kolariauto. Jos rekisteri on vielä sama, kolaria pyritään tietoisesti "peittelemään". Mitä muuta autossa on vain "peitelty"?

      2) Tämä voi pitää paikkaansa mutta voi olla muukin syy. Esim. omassa perheessä kakosautona keskikokoinen perheauto jolla ajetaan n. 6000km vuodessa. Oli siinä meidän edellisessä kakkosessa ihmettelemistä ja vaikeuksia hinnoitella ja jopa myydä, kun n. 7 vuotiaassa autossa oli n. 40tkm. mittarissa.

      3) Turvavarusteiden kunto on näissä tapauksissa todennäköisesti puutteellinen. Jopa airbagit voivat puuttua. Mittaristossa airbagin varoitusvalo on poistettu ja siihen liitetty esim. latauksen merkkivalon tai laturin varoitusvalon signaali. Näyttää toimivan mutta ....

      4) Uusissa rekisteriotteissa on auton historiaa hämärretty. Enää ei näy aikaisempaa rekisterinumeroa, ei oikein kunnon malliakaan. Huono!

      • jukka teeee

        kyllä nykyään avk:lta myytävistä autoista vaaditaan tarkat dokumentit katsastuksessa, eli turvavarusteiden kanssa kikkailu ei varmasti onnistu. eli ns. kakkoskilpisen auton voi turvallisin mielin hankkia ja jos jobbari on hankkinut kolariauton muuta kautta niin silloin siitä ei luultavasti ole kilpiä ikinä poistettukaan, jolloin kolarihistorian toteaminen on erittäin vaikeaa. ja viestiketjun aloittajalle, aja auto loppuun niin jälleenmyyntihinnalla ei ole väliä. luontokin kiittää kun ei joka vuosi vaihda autoa uuteen, vaikka uusi vähän vähemmän kuluttaisikin niin kuluttaa sen uuden tekeminen luontoa.


      • siis voi vittu

        Katselin noita aken sivuja tuossa ja tietopalvelustahan ei mitään tietoja näköjään saa mitkä kiinnostaa.
        Yksi auto olisi kiikarissa minkä voisin ostaa, no muuten ihan kiva mutta sen historian saaminenhan kestääkin nykyään useamman viikon. En ehkä todellakaan viitsi alkaa tilaamaan papereita kun voihan se auto ehkä mennä sillä välin kaupaksi kun infoa odottelen aken siirryttyä takasin kivikaudelle!

        Siis ei jumalauta mitä touhua taas. Niinkuin tässä ketjussa todettua, tiedot kannattaa tarkistaa mutta kun niitä tietoja saa odottaa KAUAN niin eihän tästä taas mitään tule, joo ostetaan sokkona vaan. Ei se nyt mällätylle tai kaksikilpiselle päällisin puolin näytä mutta mistäs sitä ikinä tietää...


      • Kaksikilpisyys
        siis voi vittu kirjoitti:

        Katselin noita aken sivuja tuossa ja tietopalvelustahan ei mitään tietoja näköjään saa mitkä kiinnostaa.
        Yksi auto olisi kiikarissa minkä voisin ostaa, no muuten ihan kiva mutta sen historian saaminenhan kestääkin nykyään useamman viikon. En ehkä todellakaan viitsi alkaa tilaamaan papereita kun voihan se auto ehkä mennä sillä välin kaupaksi kun infoa odottelen aken siirryttyä takasin kivikaudelle!

        Siis ei jumalauta mitä touhua taas. Niinkuin tässä ketjussa todettua, tiedot kannattaa tarkistaa mutta kun niitä tietoja saa odottaa KAUAN niin eihän tästä taas mitään tule, joo ostetaan sokkona vaan. Ei se nyt mällätylle tai kaksikilpiselle päällisin puolin näytä mutta mistäs sitä ikinä tietää...

        Pelottaa, niin mikset mene ja osta uutta, lasipalatseissaan sliipatut pojat kyllä kertovat mielellään, että millä lautalla ja mihin kellonaikaan ja mihin satamaan sydänkäpynen on saapunut!! Mutta, useimpia kiinnostaa enempi autonsa historia, kun muijansa tai äijänsä !


    • x-car

      Etsit edullisen auton ja sen myös sait.

      Vai koetko olevasi ns. lotto-voittaja joka ostaa autoja muita halvemmalla koska olet niin hyvä ihminen?

      Vakka löytää kantensa.

      Tsori vaan.

    • En vittuile

      Mutta et vaan tiennyt sitten. Noihan on perusjuttuja mitä katotaan auto ostaessa.

      Kysyn vaan mikä tässä nyt on muka ongelmana? Jos auto toimii vaan niin ajat sen tyytyväisenä ns. loppuun ja piste et menettänyt mitään.

    • tepez

      Tuollaisten pikkuautojen hinta laskee muutenkin kuin lehmän häntä..

      Sait vain pienen etumatkan siihen.

      eihän ne liikkeet muutenkaan mitään tahdo mitään hyvittää alle viiden tonnin autoista.

      nykyaikainen kolarikorjaus edellyttää valmistajan ohjeiden noudattamista.

      lunastettua autoa ei saa rekisteröityä jos
      tarvittavia dokumentteja työvaiheista ei ole.

      Eri asia on ostaa korjattu auto joka on koko ajan kilvissä, eli omistaja korjaa omaan laskuunsa kun kaskoa ei ole ollut.
      silloin on mahdollisuus luistaa määrätyistä vaatimuksista.

      en tosin tiedä onko nyt olemassa joku sääntö, minkä mukaan kolaroitu auto pitäisi poistaa kilvistä, tietäjä kertokoon.

    • Asko auton ostaja

      V....tu Unto ! Mikä siinä on, ettei tajuta että halvalla ei saa parasta. Varmaan tuossakin vehkeessä hinta laatusuhde on ihan ok. Halvalla ostit ja sait vähän käytönjälkiä mukaan. Äijä ei nyt vaan tajuu, että se kaikkein halvin ei ollukkaan kaikkein paras ! Noiden ohjeiden mukaan nyt kannattaa jobbareiden nostaa huonojenkin hinnat ylös, ettei ns. asiakasta epäilytä, jos autossa on "pikku virheitä" Sitäpaitsi mitä sitä itkee, ku paska on jo housus hä ? Kun auto on katsastettu se on lain vaatimassa kunnossa ja sillä selvä ihan turhaa narinaa

    • vanhan

      BX:n 550 eurolla käytin huollossa ja myin 1200 pois. sitten ostin Peugeot 305:n 900 laitoin kaverilla kaikki kuntoon 240 eurolla ja vaihdoin uuteen Peugeot 307:n 2700 vaihtohinnalla. Eli kuukauden autokaupoilla sain alennusta 2210 euroa uudesta Pösöstä.

      • Niitä

        Hyvityshintoja lasketaan, eli vaihdokkisi meni ilmaiseksi, ja kahden auton korjausaika hukkaan, jos olisit ostanut Pösön suoraan, olisit saanut varmasti suuremman käteisalennuksen.
        Ja onko vaihdokkisi rivissä myynnissä edes saamallasi hyvitys hinnalla, no ei varmasti kun hallikauppias nouti nipussa muutamalla satkulla!!


      • hyvätkaupat
        Niitä kirjoitti:

        Hyvityshintoja lasketaan, eli vaihdokkisi meni ilmaiseksi, ja kahden auton korjausaika hukkaan, jos olisit ostanut Pösön suoraan, olisit saanut varmasti suuremman käteisalennuksen.
        Ja onko vaihdokkisi rivissä myynnissä edes saamallasi hyvitys hinnalla, no ei varmasti kun hallikauppias nouti nipussa muutamalla satkulla!!

        Tärkeintä kaiketi hyvä mieli ja usko, että teki hyvät kaupat.


    • jykke27

      saahan sitä sit neuvoo muita, kun tietää itte lyöneen päänsä seinään....

      • halvalla!!

        Ensiksi- mistä tiedät ostaessasi liikkeestä autoa, ettei sitä ole kolaroitu/korjattu???

        Autoliikken myyjän pitää kertoa jos tietää että auto on kolaroitu, mutta mistä myyjä sen tietäisi ellei autoa ole lunastettu??
        Yksityisen myyjän ei tarvitse asiasta kertoa jos ostaja ei sitä kysy.

        Ellei autossa ole ns. uusarvolunastus vakuutusta (25%) voi vakuutusyhtiön piikkiin autoa korjata 60% arvosta. eli esim. uudehkoa 60000€ volvoa voi olla korjattu n.36000€ edestä mikä on jo jonkin näköinen vaurio eikä rekisteriotteessa ole mitään mainintaa ko asiasta!!

        Kun taas esim. 30000€ auton on voinut vakuutusyhtiö lunastaa (milloin autosta otetaan kilvet pois) kun korjauskustannukset menee 25% auton arvon yli n.8000€ mikä ei välttämättä ole kovinkaan iso vaurio sillä nykyisin kolarikorjaamoiden keskitunti veloitus on n.80€/h eli työn osuus näyttelee melko isoa osaa korjauskustannuksista! parin viikon työ maksaa n.6000€

        Toki kolaroitua autoa ostaessa pitää tuote tarkastaa (niinkuin aina yksityiseltä ostaessa) koska mitään takuuta ei ole.
        Ja paljon on varmasti joppareita jotka puutteellisilla tiedoilla/taidoilla autoja kursii kokoon, mutta varmasti on myös paljon asiallisia korjaajia joiden jäljiltä auto on vastaavassa tai joissakin tapauksissa jopa paremmassa kunnossa kuin ennen korjausta. (esim uusi maalipinta yms.)

        Ostin pari vuotta sitten vuoden vanhan 25tkm ajetun auton silloin n.5000€ halvemmalla kuin vastaava "kolaroimaton".

        Ensin myyjä ei kolarista kertonut mutta kun menin autoa katsomaa ja asiasta kysyin hän kertoi että toinen kylki oli kolariotu.
        Myyjä oli itse auton korjannut (oli ent. ammatiltaan autopeltiseppä josta näytti todistuksen)

        Autosta oli kaikki asialliset paperit eli korinmittaus pöytäkirja, ohjauskulmien säätö pöytäkirja, merkkiliikkeen turvalaite testaus pöytäkirja sekä katsastus todistus.Lisäksi oli maahantuojan korjaus ohjeita ja muutama valokuva korjauksista joita näki että auto oli korjattu ohjeiden mukaan.

        Aluksi hieman epäröin joten otin auton koe ajoon ja ajelin paikalliseen merkkiliikkeeseen jossa peltiseppä tutki auton/paperit ja sanoi että kuvien mukaan on asiallisesti korjattu ja ettei hänen mielestään autossa ainakaan mitään vikaa ole ja esim ruostesuojaukset on asiallisesti tehty. tämä maksoi 60€ mikä on pieni sijoitus reilun 20000€ kaupoissa. toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää auto katsastuksessa vaikka autoa ei muuten vielä olisi tarvinnut katsastaa.

        autossa ei siis ollut mitään vikaa joten ajattelin että jos jotain myöhemmin ilmenee niin 5000€:lla minkä maksoin vähemmän mitä vastaavasta "kolaroimattomasta" niin jonkun verran autoa vielä korjaa.

        Nyt olen pari vuotta ajellut tyytyväisenä kolari autollani eikä mitään kolarista johtuvaa ylimäärästä vikaa ole ollut.


      • autokorjaaja
        halvalla!! kirjoitti:

        Ensiksi- mistä tiedät ostaessasi liikkeestä autoa, ettei sitä ole kolaroitu/korjattu???

        Autoliikken myyjän pitää kertoa jos tietää että auto on kolaroitu, mutta mistä myyjä sen tietäisi ellei autoa ole lunastettu??
        Yksityisen myyjän ei tarvitse asiasta kertoa jos ostaja ei sitä kysy.

        Ellei autossa ole ns. uusarvolunastus vakuutusta (25%) voi vakuutusyhtiön piikkiin autoa korjata 60% arvosta. eli esim. uudehkoa 60000€ volvoa voi olla korjattu n.36000€ edestä mikä on jo jonkin näköinen vaurio eikä rekisteriotteessa ole mitään mainintaa ko asiasta!!

        Kun taas esim. 30000€ auton on voinut vakuutusyhtiö lunastaa (milloin autosta otetaan kilvet pois) kun korjauskustannukset menee 25% auton arvon yli n.8000€ mikä ei välttämättä ole kovinkaan iso vaurio sillä nykyisin kolarikorjaamoiden keskitunti veloitus on n.80€/h eli työn osuus näyttelee melko isoa osaa korjauskustannuksista! parin viikon työ maksaa n.6000€

        Toki kolaroitua autoa ostaessa pitää tuote tarkastaa (niinkuin aina yksityiseltä ostaessa) koska mitään takuuta ei ole.
        Ja paljon on varmasti joppareita jotka puutteellisilla tiedoilla/taidoilla autoja kursii kokoon, mutta varmasti on myös paljon asiallisia korjaajia joiden jäljiltä auto on vastaavassa tai joissakin tapauksissa jopa paremmassa kunnossa kuin ennen korjausta. (esim uusi maalipinta yms.)

        Ostin pari vuotta sitten vuoden vanhan 25tkm ajetun auton silloin n.5000€ halvemmalla kuin vastaava "kolaroimaton".

        Ensin myyjä ei kolarista kertonut mutta kun menin autoa katsomaa ja asiasta kysyin hän kertoi että toinen kylki oli kolariotu.
        Myyjä oli itse auton korjannut (oli ent. ammatiltaan autopeltiseppä josta näytti todistuksen)

        Autosta oli kaikki asialliset paperit eli korinmittaus pöytäkirja, ohjauskulmien säätö pöytäkirja, merkkiliikkeen turvalaite testaus pöytäkirja sekä katsastus todistus.Lisäksi oli maahantuojan korjaus ohjeita ja muutama valokuva korjauksista joita näki että auto oli korjattu ohjeiden mukaan.

        Aluksi hieman epäröin joten otin auton koe ajoon ja ajelin paikalliseen merkkiliikkeeseen jossa peltiseppä tutki auton/paperit ja sanoi että kuvien mukaan on asiallisesti korjattu ja ettei hänen mielestään autossa ainakaan mitään vikaa ole ja esim ruostesuojaukset on asiallisesti tehty. tämä maksoi 60€ mikä on pieni sijoitus reilun 20000€ kaupoissa. toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää auto katsastuksessa vaikka autoa ei muuten vielä olisi tarvinnut katsastaa.

        autossa ei siis ollut mitään vikaa joten ajattelin että jos jotain myöhemmin ilmenee niin 5000€:lla minkä maksoin vähemmän mitä vastaavasta "kolaroimattomasta" niin jonkun verran autoa vielä korjaa.

        Nyt olen pari vuotta ajellut tyytyväisenä kolari autollani eikä mitään kolarista johtuvaa ylimäärästä vikaa ole ollut.

        ei välttämättä merkkaa mitään jos kolari korjattu auto on katsastettu ja on korimitta pöytäkirjat ym.
        noita on tehty paljon vuosien ajan pelkästään paperilla että saadaan auto katsastetttua ja myytyä, jopa kolarissa vääntyneet ohjaus laitteet oikastaan eikä vaihdeta uuteen..
        "turvallista matkaa" :P
        olen töissä nähnyt kun jotkin kolarikorjaaja tekee kusetuksia koko ajan turvallisuuden ym kustannuksella kuhan saa mahdollisemman halvalla auton kasaan ja myytyä mahdollisemman suurella katteella.
        että silleen..


      • uusarvoehdosta
        halvalla!! kirjoitti:

        Ensiksi- mistä tiedät ostaessasi liikkeestä autoa, ettei sitä ole kolaroitu/korjattu???

        Autoliikken myyjän pitää kertoa jos tietää että auto on kolaroitu, mutta mistä myyjä sen tietäisi ellei autoa ole lunastettu??
        Yksityisen myyjän ei tarvitse asiasta kertoa jos ostaja ei sitä kysy.

        Ellei autossa ole ns. uusarvolunastus vakuutusta (25%) voi vakuutusyhtiön piikkiin autoa korjata 60% arvosta. eli esim. uudehkoa 60000€ volvoa voi olla korjattu n.36000€ edestä mikä on jo jonkin näköinen vaurio eikä rekisteriotteessa ole mitään mainintaa ko asiasta!!

        Kun taas esim. 30000€ auton on voinut vakuutusyhtiö lunastaa (milloin autosta otetaan kilvet pois) kun korjauskustannukset menee 25% auton arvon yli n.8000€ mikä ei välttämättä ole kovinkaan iso vaurio sillä nykyisin kolarikorjaamoiden keskitunti veloitus on n.80€/h eli työn osuus näyttelee melko isoa osaa korjauskustannuksista! parin viikon työ maksaa n.6000€

        Toki kolaroitua autoa ostaessa pitää tuote tarkastaa (niinkuin aina yksityiseltä ostaessa) koska mitään takuuta ei ole.
        Ja paljon on varmasti joppareita jotka puutteellisilla tiedoilla/taidoilla autoja kursii kokoon, mutta varmasti on myös paljon asiallisia korjaajia joiden jäljiltä auto on vastaavassa tai joissakin tapauksissa jopa paremmassa kunnossa kuin ennen korjausta. (esim uusi maalipinta yms.)

        Ostin pari vuotta sitten vuoden vanhan 25tkm ajetun auton silloin n.5000€ halvemmalla kuin vastaava "kolaroimaton".

        Ensin myyjä ei kolarista kertonut mutta kun menin autoa katsomaa ja asiasta kysyin hän kertoi että toinen kylki oli kolariotu.
        Myyjä oli itse auton korjannut (oli ent. ammatiltaan autopeltiseppä josta näytti todistuksen)

        Autosta oli kaikki asialliset paperit eli korinmittaus pöytäkirja, ohjauskulmien säätö pöytäkirja, merkkiliikkeen turvalaite testaus pöytäkirja sekä katsastus todistus.Lisäksi oli maahantuojan korjaus ohjeita ja muutama valokuva korjauksista joita näki että auto oli korjattu ohjeiden mukaan.

        Aluksi hieman epäröin joten otin auton koe ajoon ja ajelin paikalliseen merkkiliikkeeseen jossa peltiseppä tutki auton/paperit ja sanoi että kuvien mukaan on asiallisesti korjattu ja ettei hänen mielestään autossa ainakaan mitään vikaa ole ja esim ruostesuojaukset on asiallisesti tehty. tämä maksoi 60€ mikä on pieni sijoitus reilun 20000€ kaupoissa. toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää auto katsastuksessa vaikka autoa ei muuten vielä olisi tarvinnut katsastaa.

        autossa ei siis ollut mitään vikaa joten ajattelin että jos jotain myöhemmin ilmenee niin 5000€:lla minkä maksoin vähemmän mitä vastaavasta "kolaroimattomasta" niin jonkun verran autoa vielä korjaa.

        Nyt olen pari vuotta ajellut tyytyväisenä kolari autollani eikä mitään kolarista johtuvaa ylimäärästä vikaa ole ollut.

        Missä vakuutusyhtiössä on 25% uusarvolunastusehto?


    • Spoooo9f

      Ihme pommeja ihmiset ostelee halvan auton perässä.

      Kannattais ostaa hyvin huollettu vanhempi auto kesäautoksi ja huonosti huollettu vanhempi auto talviautoksi, ei tule noita ongelmia ;)

      Ja ei muuten tuu kalliiksi pitäminen jos osaa edes öljyt vaihtaa itse.

    • Eikö ole

      Sehän on petos myydä kolariauto ilman että sitä ilmoitetaan. Ostitkos yksityiseltä vai liikkeestä? Kun se täyttää petoksen tunnusmerkit voit oikeuden kautta rahasi takaisin, vaikka oli yksityinen. Toisin maksaako nähdä vaivaa? Se on ihan sinun päätettävissä. Pajalle.comissa, siellähän ne korjaa ne autot kunnolla ja oikea oppisesti. Eli ne ei jätä mitään kolaris rikkoutunutta. Käy tarkistettuttaa auto, jos ovi ei mee kunnol kii, sillonhan siinä on kori tai joku edelleen kiero. Tai vaikka olis suora, ruostesuojaus voidaan olla tehty sinne päin, eli sulla on puhkiruostunut auto, parin vuoden päästä. Sellasia nää kolariautot on, on se kumma kun ei ilmoiteta mitä myydään.

      • vanhajuoppo_66

        Aika paljon noita "kolarissa" olleita on ihan autoliikkeiden riveissä mutta vaatii jonkun verran taitoa katsoa se jos maalaus ja korjaus on hyvin tehty.
        1-kilpisissä myöskin noita korjauksia vaikka kukaan ei niitä tunnusta.
        Riittävä valaistus ehdoton juttu ja parhaiten saa selvile jos on digikamera käytössä ja otat kuvia siitä ulkona ei missään hallissa ja katsot tietsikalta kun saat siinä kuvaa suurennettua niin pienetkin värierot näkyvät mitä et silmällä välttämättä havaitse.
        Tämä vinkiksi jos epäilet moista ja myyjä esittää tietämätöntä kaikessa mutta kertoilee muuten mukavia seurassasi.(ihmettelen tarvetta höpöttää koska autoahan siinä ostetaan eikä mitään romaania / tarinoita).


    • peltiseppä

      on se voinut olla muutenkin kolarin jäljiltä ilman kilpiä, ei sen tarvitse olla vakuutusyhtiön lunastama. katsastusmieskin on tehnyt virheen kun on lyönyt leiman autoon mikä on huonosti korjattu. käytännössä mitään kolarin aiheuttamaa, esim.huonosti toimivaa ovea ei sais olla.

    • ASIANTUNTIJA

      Vakuutusyhtiöiden lunastamien ja edelleen myymien keskeinen ongelma on se, että korjauksia ei valvota lainkaan. Vakuutusyhtiöthän eivät nykyisin edes tarkasta itse autoja, joita lunastavat, vaan korjauskustannuslaskennan tekevät korjaamot.

      Kun romu aikanaan myydään eteen päin AVK:n kautta, ei varsinaista korjaustyötä valvota missään vaiheessa, vaan kaikki "valvonta" perustuu dokumentteihin. Turvalaitepöytäkirja, korimittapöytäkirja ja ohjauskulmapöytäkirja. Mitä ne ovat ? Papereita, jotka on voitu mitata toisesta sa´manlaisesta autosta´, syöttäen kolariauton tiedot mittalaitteen tietokantaan.

      Airbag-järjestelmiä voidaan huijata laittamalla airbagin paikalle vastus, jonka resistanssi on sama kuin airbagin sytyttimen. Näitä on esiintynyt, eikä asiaa voi todeta rakenteita purkamatta.

      Nykyaikaisen korirakenteen pistehítseille on asetettu erityisiä vaatimuksia, riippuen hitsattavasta materiaalista (HSS, ULSA, HSLA-teräkset). Pisteiden laatua ei pystytä valvomaan maalattujen pintojen alta. On selvää, että MIG-tulppahitsaus ei tule kyseeseen. Pistehitsauskoneelta vaaditaan noin 12000 A hitsausvirtoja. Monellako Jobbarilla on tällainen kone ?


      Yhteenvetona voidaan siis todeta, että se, että auto on katsastettu, ei todellakaan ole tae siitä, että kolariauto vastaa valmistajan vaatimuksia turvallisuuden suhteen. Katsastusmies tekee päätöksensä papereiden perusteella, eikä katsastustoimipaikalla ole ammattitaitoa eikä laitteita kolariauton tarkastamiseksi.

      Asia saattaa tuntua vähäpätöiseltä, mutta oikean käsityksen ongelmasta saa, kun ajattelee asiaa lunastettavien autojen lukumäärää vasten. Vuodeksi 2008 on arviotu, että vakuutusyhtiöt lunastavat 25 000 autoa. Ei ihan pikku määrä ihmisten riesana huonosti korjattuina.

      • Liikkuu

        Se on totta, mutta, mutta taidat olla merkkiliikkeen miehiä. Kun en ole kuullut kuolonkolareista, jossa syynä olisi ollut väärät korjausmenetelmät, mutta piittaamaton ajotyyli, kun luullaan, että hienot turvalaitteet ja ajonhallintasysteemit pelastavat tilanteesta kun tilanteesta.
        Mutta poliisit tien päälle valvomaan ns. väärinkorjettuja lunastusautoja, kun nuo ratti- ja huumeveikot eivät aiheuta vaaratilanteita.

        Ja tämänpäivän ralliautot, kyllähän pojat niitä itse edelleen korjaavat, tuskimpa monellakaan on merkkiliikkeen laitteita, ja rasitus on hieman toista luokkaa kun normaalissa tieliikenteessä....


      • Vai niin
        Liikkuu kirjoitti:

        Se on totta, mutta, mutta taidat olla merkkiliikkeen miehiä. Kun en ole kuullut kuolonkolareista, jossa syynä olisi ollut väärät korjausmenetelmät, mutta piittaamaton ajotyyli, kun luullaan, että hienot turvalaitteet ja ajonhallintasysteemit pelastavat tilanteesta kun tilanteesta.
        Mutta poliisit tien päälle valvomaan ns. väärinkorjettuja lunastusautoja, kun nuo ratti- ja huumeveikot eivät aiheuta vaaratilanteita.

        Ja tämänpäivän ralliautot, kyllähän pojat niitä itse edelleen korjaavat, tuskimpa monellakaan on merkkiliikkeen laitteita, ja rasitus on hieman toista luokkaa kun normaalissa tieliikenteessä....

        Enpä olekaan.

        En minkään liikkeen miehiä.

        Toin autoni Saksasta.

        Ja teidän, poikien tulee ymmärtää se asia, että autojen muuttuessa koko ajan turvallisemmiksi korirakenteiltaan, tarkoittaa se myös sitä että oikein suoritettu korikorjaus edellyttää yhä enemmän koulutusta ja järeämpiä korjaamolaitteita, jotta autot voidaan palauttaa tehtaan tarkoittamalle turvallisuustasolle.

        Eikä merkkiliike tee korikorjauksia, vaan siellä töissä olevat peltisepät niillä välineillä, joita merkkiliikkeessä on. Eikä merkkilliikkeessäkään välttämättä ole tarvittavia välineitä.


    • Uusi auto

      Kun ostaa maahantuojalta uuden auton, niin voi olla aika varma, ettei autoa ole paljoa kolaroitu ennen myyntiä. Ottakaa ressukat huomioon, että joistain automerkeistä maalataan 1/3 osa ennen luovutusta asiakkaalle, ainakin joiltain osin. Ja kyllä kolarikorjattu ja vakuutusyhtiön lunastama auto on katsastettu, niin on se riittävän turvallinen. Useinhan korjauksissa vaaditaan valvontaa. Mutta eittämätön tosiasia on, että mitä uudempi auto, sen turvallisempi. Mutta minä ajankin vm. -76 saastuttavalla bensasyöppömaasturilla, poloista ja fiestoista tulee aina silppua kolarissa! Ohje nipottajille: osta uusi tai kulje bussilla.

      • Vähän Mutta

        ASIAAAA !!!!


    • sulla on

      ""Tarkemman tutkiskelun jälkeen autossa oli seuraavat epäillyttävät piirteet:

      -vain 20 tkm kilometria 3 vuodessa....

      -selvä kolarivaurio kyljessä, jonka johdosta mm......

      -rekisteriotteessa luki: "edellinen ........

      Tulipa auto kuitenkin ostettua "edullisena". ""

      NO MIKÄS ONGELMA TUOSSA OLI, SELVÄSTI HAVAITSIT OMITUISUUDET ENNEN KAUPANTEKOA JA SILTI OSTIT KOHTEEN EDULLISENA.
      ALKOIKO JÄLKIKÄTEEN HARMITTAA ?

    • todellakin

      Asia kannattaa viedä oikeusteitse eteenpäin!

    • cab

      Tiedätkö jonkun, joka ei joskus olisi mokannut autokaupassa? Olen sitä mieltä, että me kaikki ollaan tyritty joskus. Sen olen oppinut minäkin, että "takapihoilla" ei kannata autokauppaa tehdä. Eipä ne rehelliset liikkeetkään aina puhtoisia ole, mutta todennäköisesti jobbarit kusettaa tietoisemmin. Seuraavaa autoa vaan ostamaan kunnon liikkeestä ja jätetään jobbarit omaan rauhaan.....

      • tuunari

        autokaupoissa mokataan.Autokauppahan on laillistettua kusetusta;Hyvitetään todellista arvoa vähemmän ja Peritään todellista arvoa enemmän.


    • Nimetön

      Se, ettet ole tiennyt ostavasi lunastettua autoa.

      Ja se, että se on huonosti tehty.

      Minkäänlaista kusetusta en hyväksy kolariautojen suhteen.

      Pari pikku pointtia.

      Paljonko vakuutusmaksut olisi, jos lunastusajoneuvoja ei korjattaisi. Muutama vuosi sitten olimme AVK:lla vierailulla.
      Sanoivat myyvänsä 11 000 autoa vuodessa.
      Siitä voit päätellä, paljonko lunastettuja on liikenteessä.

      Lunastus ei tänä päivänä tarkoita samaa, kun paskaksi ajettu.
      jos varastettu auto löytyy sen jälkeen, kun korvaus on maksettu. Auto myydään lunastettuna.
      Autoja joissa on varastettu kalliita osia. myydään lunastettuna.

      Nykyään korjaaminen merkkiliikkeessä on luokkaa 130€ tunti, joten siellä ei juuri viitsitä tehdä muuta, kun lokasuojan vaihtoja. Eli, kun palkki vääntyy, niin kaikki esityö ja purkaminen ennen vaurion korjausta maksaa jo enemmän, kun vaurion korjaus. Siihen yhdistetään alentunut autovero, niin syy herkkään lunastukseen löytyy.

      Jos puhutaan, että onko kolarikorjattu turvallinen.
      Niiltä vaaditaan paljon enemmän, kun tehdasautoilta. Esim. pyöränasennot, jolla on merkitystä. Kaupasta ostettaessa autossa saattaa olla enemmän persiillään, kun kolarikorjatussa.
      Kolarikorjattu ei ole välttämättä yhtä turvallinen, kun kolaroimaton. Riippuu tapauksesta. MUTTA kolarikorjattu kaksi vuotta vanha auto on takuuvarmasti turvallisempi, kun kolaroimaton 5-10 vuotta vanha. Ei sitä pidä edes markkinoida turvallisempana, vaikka hitsausksia tms olisi korjauksen yhteydessä vahvistettu.

      Itse olen tehnyt noin 20 kolariautoa omaan käyttööni vuosien varrella. Olen ajellut aikani ja ostanut tuoreemman, jonka olen korjannut.

      Sun tapauksessa, jos on huijattu... On väärin. Mutta jos sulle sanotaan, että auto on kolarikorjattu. (itse näytän myydessä valokuvan kolaroituna ja kauppakirjaan tulee asiasta maininta). Ja auto myydään kohtuuhintaan korjaus huomioiden, niin se on erinomainen tapa ajaa hieman edullisemmin.

      Kolarikorjattujen autojen käyttöönotto on sekin yksi autokantaa uudistava asia. Vanhat romut menee AVK:ltakin käsittääkseni purkuun/sulatukseen.

      Noista korjaamattajätetyistä nippeleistä.

      Jos auto tulee esim. työmatka ajoon. Mitä hittoa merkitsee joku halkeama jossain. Puskuria voi toki hitsata tietyissä rajoissa, mutta joillakin ei ole paskan merkitystä. Se riippuu halutusta laatutasosta. vrt. lada ja mersu. toki toisille auto on tärkeämpi, kun p***u ja sillon ollaan hakoteillä. Mutta isot rahat sijoittaneena ja petettynä tiedän, että se kismittää....

      no tämä oli tällaista yleistä löpinää....

      Kusetusta en hyväksy missään muodossa.

    • pate6

      Olen ajanut muutaman vuoden korjatulla kolariautolla. Asia selvisi, kun aloin tutkia papereita tarkemmin. No en mitään jättisummia autosta maksanut. Mietin nyt, että veisikö auton suosiolla paaliin, kun autolle ei ole nykyään juuri käyttöä, vaikka sinänsä on ihan toimiva peli.

      • BallitPaaliin

        Voin ostaa auton sulta sopu hinnalla, älä vie paaliin.


    • Voivoivoivoivoivoi

      Samaa täällä pohdiskelen. Autollani on kolhaistu postilaatikkoon joskus viime vuosisadan lopulla ja puskurissa on tästä jälki. Pakko kai antaa pelto-autoksi naapurin pojalle vaikka mittarissa vasta 148000km.

    • Jankko88

      Kyllä niistä kaikista pöytäkirjat trafista löytyy ja edullisempi hinta on todiste kolarin huomioimisesta. Ei se auto välttämättä ole sen kummempi, kuin rehtikään, mutta toki jälleenmyydessä pitää taas olla edullisempi. Mitä jos oisit ostanut samalla tavalla kolaroidun, mutta yksikilpisen, koska edellisellä omistajalla ei ollut kaskoa, joka olisi lunastanut ja vielä maksanut täyden hinnan hinnan, eikä autoa olisi mittailtu, eikä rekisteröinti katsastettu? Olisitko kenties tyytyväisempi?

    • kolarikalle

      Onko AVK:n alasajo alkanut? Yli 40v AVK:lla asioineena olen ihmetellyt firman nykyistä toimintaa.Hyviä kokeneita ammattitaitoisia työntekijöitä on saanut potkut (eivät ole ilmeisesti SOPIVIA, vaikka päteviä olivatkin.

      • Bisnis

        Parhaimmat yksilöt viedään jo pitkälti ennen julkista myyntiä ja kate on kohdallaan.


    • Perskules

      Yli 10 vuotiaalla normaaliautolla ei ole enää mitään väliä onko kaks tai kuus kilpinen. Oleellista on kohtuullinen siisteys ja tekniikan toimivuus, joka sekin jo alkaa hieman väsyä.

    • Hylsyyy

      Kansivika ei muuta

      • Eehehehhehhehhehhee

        Kai se kansivika tulee ykskilpiseenkin, vai mitä luulet nero?


    • fjsfjdskjfksljf

      myyjän mukaan lievästi kolaroitu = konepelti löytyy takakontin päältä koska koko kori taipunut kaksinkerroin xD

      • JaTaasKerran

        Luulen, että vain sinä olet riittävän tyhmä alkaaksesi sellaista oikomaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6524
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3900
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3315
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      381
      1792
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1053
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe