Laksatiiviset vaikutukset

Minttu

Onko täällä ketään muuta, jonka maha reagoi hirveän helposti sokerittomiin karkkeihin, ksylitol-tuotteisiin yms. joissa lukee "liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia"?

Itse saan parista sokerittomasta karkista jo mahakipua ja mahan "kurinaa" ja kerran söin puoli pussillista sokerittomia karkkeja, niin olin sitten 3 päivää hirveässä ripulissa. En silloin vielä tiennyt tästä vaivastani.
Nykyään tuntuu, etten voi syödä edes purkkaa, sillä jauhettuani purkkaa pari minuuttia, tulee huono olo ja kakkihätä yms. Ja maha on koko ajan kuin rantapallo.

30

41446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terkka

      Ksylitoli ym. makeutusaineet voivat aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia liiallisesti käytettynä. Yleensä tämä liiallinen käyttö tarkoittaa todellakin RUNSASTA käyttöä, mutta herkkävatsainen voi saada oireita jo aivan pienistäkin määristä. Tosin muistakin aineista vatsa voi ärtyä. Kehoittaisin sinua välttämään sellaisia tuotteita jotka vatsaasi ärsyttää. Kokeile sitten joskus kun maha on hyvin rauhoittunut, vieläkö se reagoi samalla lailla, jotta tiedät, oliko se todella nämä mainitut laksatiiviset ominaisuudet, jotka mahasi saivat ärtymään.

    • Shade

      En ole koskaan voinut syödä mitään purkkaa tms vatsavaivojen takia.

    • Laksatiivi

      Laksatiivit ovat suolen toimintaa stimuloivia aineita. Niitä käytetään tilanteessa, jossa halutaan saada suoli tyhjennettyä tai toimimaan. Laihdutuskeinona laksatiivit eivät toimi, koska elimistö tottuu niihin, ja vähitellen suolen toiminta palautuu normaaliksi laksatiiveista huolimatta. Jos tämän jälkeen lopetetaan laksatiivien käyttö, seurauksena on ummetus eli tila, jossa suoli ei toimi.
      Liiallisella ksylitolin sekä joidenkin muiden keinotekoisten makeutusaineiden käytöllä on laksatiivinen vaikutus.[1] (Kopio wikipediasta)

      • Anonyymi

        Laksatiivien käytössä on paljonkin oppimista. Liian usein kohtaan ihmisiä, joilla on peg-laksatiivien jälkeen turvotusta ja kipuja ja siitä huolimatta ulostaminen ei onnistu. Syynä on tulppamainen tiukka ulostekokkare, joka estää ulostamisen. Tilanteessa auttaa pienoisperäruiske, jollaisia löytyy apteekista nimellä Smartlax. Viidessä viiva kymmenessä minuutissa "ruuka purkautuu" ja ikävät oireet katoavat.
        Kannattaa itse tutkailla tilannettaan. Jos siellä on ongelmana tulppa, nuo peg-lääkket ovat huono keino. Ruokavalio ja pienoisperäruiske ovat parempi keino.


    • Vatsavaivainen

      Minulla on sama ogelma, aiemmin en tiennyt ongelmastani, mutta sitten tajusin että se voi johtua myös liiallisest apurkan syömisestä. Yleensä illalla tulee kamalan huono olo enkä tiedä miten voisin lievittää sitä, sitten tulee hirveä ripuli. En tiedä miksi, mutta silloin minulle tulee myös tajuttoman kuuma, en voi pitää edes toppia päällä, koska tuntuu liian kuumalta. Olen ollut tästä jopa huolissani, koska tiedän, että pian se taas iskee : S

    • Roosuli229

      Joo mulla on ihan sama juttu olin kaverin rippiäisissä ja tuli syötyy vähän herkkuja seuraavat kaks päivää 5 minuutin välein vessaan

    • Sader233

      Itelle tulee puoli rasiallisesta ksylitol pastilleista kauhea ripuli, aika ärsyttävää sinänsä, kattoa kaua kestää, huomenna kyprokselle..

    • Juicemix

      Hei!

      Sinulla saattaa olla myös laktoosi-intorelanssi. Silloin yleensä maha kurnii ja myllää, kun on syönnyt laktoosia. Kannattaa vaihtaa laktoosittomaan ruokavalioon ja sitten testata purkkaa, jos toimii. Purkkaahan on hyvä syödä usein :D Tiedät kyllä miksi :D

      • -----

        Valkoinen suklaa aiheuttaa myös samaa kuin pastillit.


    • Ongelmiako?

      voiko mynthon pastillien syönti aiheuttaa vatsavaivoja, vaikka niitä olisi syönyt vain jotain 3 päivässä? Vai voiko olla kysymys myös jostain muusta? Esim. Allergiasta? Tai voiko esimerkiksi kuukautiset aiheuttaa vatsavoivoja ennekö alkavat?

      • Vatsavaivoja

        Moi,Mynthoneitten Liiallinen käyttö voi aihettaa laksatiivisia vaikutuksia Niin kuin itse rasiassakin sanotaan.Itselläni on ollut kurkkukipee nii oon hotkinu noita mynthoneita ku karkkeja,niin alkoi vääntää vatsasta ja maha meni sekaisin


    • tulkaa järkiinne !

      Xylitolilla on laksatiivinen vaikutus. Senhän tietää kaikki.
      Lopettakaa makeitten syöminen eri muodoissa.
      Niin yksinkertaista on päästä ongelmasta eroon.
      Kaikenmaailman typeryyksiä ihmiset miettivätkin.
      Seuraava kysymys lienee: Voiko ksylitol-pastillista tulla raskaaksi ?!

      • D3-valmisteet

        Omana havaintonani haluan lisätä, että myös D-vitamiinivalmisteet sisältävät xylitolia. Laksatiiviset valmisteet eivät siis rajoitu makeisiin. Minulla runsas D-vitamiinien käyttö on siis aiheuttanut laksatiivisia vaikutuksia. En ole vielä koskaan käyttänyt pastilleja ym. makeisia päivittäin.


    • peku1

      ,,,,,,,,,,Ihmeellistä,,ei uskoisi mitä meille syötetään, haen hunajaa kahvin sekaan
      KIITOS

    • Moi! JOO itellä on niin kurkku kipee, nii oon hotkinu kurkku pastilleja.

    • Herkkavatsa

      Minulla tulee laksatiivisia vaikutuksia D-vitamiinipillereistä. Tänään aamulla ottamani pilleri (sitä ennen en ollut ottanut pitkään aikaan pilleriä) alkoi nyt vaikuttamaan ja vatsa nipisteli hirveästi ja jouduin vessassa olemaan 30 minuuttia.

      Nyt ei sitten syödä D-vitamiinipillereitä. Laktoosi-intorelanssia minulla ei ole, koska maitoa pystyn juomaan.

      • Anonyymi

        D-vitamiinia löytyy eri muodoissa. Imeskelytableteissa mm. on makeutusaineita, jotka ovat laksatiivisia. Kapselit, jonka liivatekuoren sisällä D-vitamiini on öljyssä, eivät aiheuta ongelmaa. Vitamiini myös imeytyy paremmin, koska on rasvaliukoinen.


    • Voipewkele

      Aivan. Kurkku ollut kipee jo viikon ja tänään tuli syötyä PALJON kurkkupastilleja. Nyt joudun käymään paskalla noin vartin välein ja kyllä ärsyttää. Vieraitakin talossa.

    • Köhköhmynthoneiei

      Viileä minttu mynthon 8 kpl kuumaa teetä..
      Ajattelin, että auttaisi. Kamala yskä ja kurkkukipu ja ontelot tukossa. Tunnissa vatsa turposi kuin jätti-ilmapallo, tuli kamalan kuuma ja hurja hiki, sitten se alkoi. Nimittäin laukkaaminen vessaan. Vatsa toimi 6 kertaa vartin välein. Paino tippui 3.5 kg. Sitten ymmärsin lukea Tuoteselosteen . Pastillit lensi roskiin ... 4 askia, jotka ystävä oli tuonut . Kuuma vesi hunaja sitruunan mehu pitää riittää. Ei enää ikinä mynthon!!

    • 321574

      Niissä on todennäköisesti makeutus aineita

      • Anonyymi

        Niin on se on kyllä ihan totta


    • Anonyymi

      Onko laksatiivinen vaikutus kauhean kuinka vakava? Mietin vain sitä.

      • Anonyymi

        Eihän tuo niin kovin vakava vaikutus ole, jos on joka hetki vessa nopeasti käytettävissä ja ehtii istunnolle ennen housujen likaantumista.


    • Anonyymi

      Kyllä, vatsakipu ja tuskallinen turvotus seuraa jos syön vähänkin keinotekoisesti makeutettuja tuotteita.
      Mutta - sama myös jos syön sokeria, makeisia, pullaa, valkoista vehnäleipää jne.
      En voi syödä mitään sokerista ja vuosien kuluessa tottunutkin siihen niin että makea ällöttää.
      Jos syön esim. karamellia, saan kovan vatsakivun ja krampit suolistoon. Todella kivuliaat. Joten olen ilman ja pärjään hyvin. Ruisleipä, kaura, ohra jne käy. Samoin tummista jauhoista leivottu leipä pienessä määrässä. Ja mainittakoot että jos hiivaa joukossa seuraa katastrofi!

    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että en olekaan laksatiivisten ongelmieni kanssa yksin. Minä kärsin öisin suun kuivumisesta ja apteekista tarjottiin minulle imeskelytabletteja Flux Dry Mouth . Siinä on varoitus mahdollisisa laksatiivisistä vaikutuksista. Ja todellakin, kun olin imeskellyt ensimmäisen tabletin, alkoi vatsavaivat. Otin parina iltana tabletin ja vatsa alkoi kurisemaan ja aamuisin uloste oli ihan vesikuraa, peräpukamat ärtyivät ja pitkin päivää sai varautua pytylle menemään. En muuta syytä vaivaani keksinyt, oli pakko lopettaa käyttäminen vaikka suun kuivumiseen se on paras löytämäni apteekkivalmiste.

    • Anonyymi

      Keinomakeutusaineet(ksylitoli, aspartaami, stevia..) voivat aiheuttaa vatsavaivoja, herkkävatsainen voi sada niitä oireita jo aika pienistäkin määristä.
      Jotkin ravintolisät myös vaikuttavat samoin.
      Lisäksi aspartaami muistaakseni on todettu myrkylliseksi muutenkin, säännöllisesti käytettynä ainakin karsinogeeninen aine.
      Eiköhän ne pastillit ainakin voi syödä tavallisina, eikä keinomakeutettuina, vaikka sekin on ainakin säännöllisesti tehtynä huono juttu ainakin hampaiden kannalta.
      Itselläni vielä on ihmeellinen taipumus, en maista aspartaamia ym. keinomakeutusaineita makeina, vaan helvetin epämiellyttävänä sivumakuna. Jännä kun jotkut vättävät, että on yhtälailla ja samalla tavoin makeata kuin sokeri. Mutta kun ei ole minun suussani.
      Ex-tyttöystäväni joskus väitti, että se on fuulaa ja kerran Raxissa syödessämme toikin minulle hämynä sokeritonta colaa, yritti todistaa pointtinsa kait, mutta huomasin sen jo ensi hörpystä ja uskoi asian, kun näki ilmeeni. Ei nyt juomat lentäneet suusta ulos, mutta liki se oli.
      Mutta tosiaan, keinomakeat voivat ja usein tekevätkin vatsavaivoja. Ripulia, ilmavaivaa, kipua.. yksilöstä kiinni, kuinka herkästi reagoi.

    • Anonyymi

      En tiiä söin tänään purkillisen

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt onnistuneesti ksylitoli-dentplussaa kovan vatsani ja ummetuksen hoitoon. Kaksi tai kolme tablettia auttaa sopivasti ja vatsa alkaa toimia normaalisti.

    • Anonyymi

      Siis meillä on niitä muumi pastilleja ja niistä mä en saa mitään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe