Pitävätkö ortodoksit seksiä tärkeänä suhteen kannalta? Olen kuullut, että ortodokseille seksi on ERITTÄIN tärkeää, totta vai tarua?
tarvitsen vastauksia
4
412
Vastaukset
- Ortodoksi3
Niin, en aivan ymmärrä mitä haet kysymykselläsi. Ensiksikin suomalainen ortodoksi on useimmiten ihan tavallinen suomalainen, jolla seksi ja seksuaalisuus ovat samanlainen asia kun naapurin Kallelle ja Minnalle. Ilmeisesti haluaisit kysyä miten ortodoksinen kirkko ymmärtää seksuaalisuuden ja mitä se siitä opettaa. Tätäkö hait takaa? Jos haluat vastauksen tähän kysymykseen voin kyllä lyhyesti sitä yrittää selittää, mutta selvennä vielä mitä tarkoitat.
- D.M.
Anteeksi kysymykseni karkea muotoilu. Kuulin eräältä henkilöltä, että ortodoksit ovat "riippuvaisia" seksistä (en muista tarkkaa sanavalintaa), mutta ilmeisesti kyse olikin vaan yksittäisestä tapauksesta. Olen pitänyt ortodokseja aina jotenkin "erikoisina", joten en pahemmin uskaltanut epäillä väitettä. Ehkäpä minun nyt viimeistään olisi aika sivistää itseään.
"Ilmeisesti haluaisit kysyä miten ortodoksinen kirkko ymmärtää seksuaalisuuden ja mitä se siitä opettaa." Jos minua jotenkin voisit valistaa, olisin erittäin kiitollinen. Toki kaikki muukin ortodoksisuuten liittyvä tieto on tervetullutta. - Ortodoksi3
D.M. kirjoitti:
Anteeksi kysymykseni karkea muotoilu. Kuulin eräältä henkilöltä, että ortodoksit ovat "riippuvaisia" seksistä (en muista tarkkaa sanavalintaa), mutta ilmeisesti kyse olikin vaan yksittäisestä tapauksesta. Olen pitänyt ortodokseja aina jotenkin "erikoisina", joten en pahemmin uskaltanut epäillä väitettä. Ehkäpä minun nyt viimeistään olisi aika sivistää itseään.
"Ilmeisesti haluaisit kysyä miten ortodoksinen kirkko ymmärtää seksuaalisuuden ja mitä se siitä opettaa." Jos minua jotenkin voisit valistaa, olisin erittäin kiitollinen. Toki kaikki muukin ortodoksisuuten liittyvä tieto on tervetullutta.Ymmärrät varmaan 'ettei yksi päsky kesää tee' eli se mitä kaverisi sanoi ortodokseista on aikamoista yleistystä. En ymmärrä miten seksuaalinen halukkuus (tai haluttomuus) on jollain lailla riippuvainen siitä mihin hengelliseen yhteisöön kuuluu. No, enpä ole ennen moista väitettä kuullut.
Niin, pyysit kertomaan miten ort. kirkko suhtautuu seksuaalisuuteen. Kirkko opettaa että seksuaalisuus kuuluu avioliittoon. Avioliitto itsessään on pyhä, avioliittoa voitaisiin verrata Kristukseen ja Hänen seurakuntaansa. Seksuaalisuus ei ole kirkon opetuksen mukaan millään lailla 'epäkristillinen' tai syntinen asia. Myös Jumalan luomistyön jatkaminen avioliitossa on eräs seksuaalisuuden merkityksistä. 'Lisääntykää ja täyttäkää maa. 'Seksuaalisuus kuuluu kirkon opetuksen mukaan miehen ja naisen väliseen liittoon. Seksuaalisuus nähtynä irrallaan siitä kontekstista on poikkeama säännöstä. Kirkon tehtävä ei ole jakaa oikeutta tai tuomita synnintekijöitä. Kirkon tehtävä on opettaa totuutta ja saattaa totuuden tieltä erkaantuneet takaisin kirkon elämään ja huomaan. Tämä ei tarkoita sitä, että kirkko jollain lailla hyväksyisi kaiken, ei suinkaan. Tässä pätee aika hyvin sanonta 'tulisi vihata syntiä mutta rakastaa syntistä'. En tiedä saitko mitään tolkkua tästä, mutta kun puhutaan mitä ortodoksisuus on niin täytyy puhua sitä mitä kirkko opettaa, ei julistaa mitä mieltä yksityinen ihminen on milloin mistäkin. Lue viime lauantain Hesarista ent. arkkipiispa Johannksen haastattelu, hän toteaa tämän oikein hyvin.
Hyvää jatkoa sinulle. - D.M.
Ortodoksi3 kirjoitti:
Ymmärrät varmaan 'ettei yksi päsky kesää tee' eli se mitä kaverisi sanoi ortodokseista on aikamoista yleistystä. En ymmärrä miten seksuaalinen halukkuus (tai haluttomuus) on jollain lailla riippuvainen siitä mihin hengelliseen yhteisöön kuuluu. No, enpä ole ennen moista väitettä kuullut.
Niin, pyysit kertomaan miten ort. kirkko suhtautuu seksuaalisuuteen. Kirkko opettaa että seksuaalisuus kuuluu avioliittoon. Avioliitto itsessään on pyhä, avioliittoa voitaisiin verrata Kristukseen ja Hänen seurakuntaansa. Seksuaalisuus ei ole kirkon opetuksen mukaan millään lailla 'epäkristillinen' tai syntinen asia. Myös Jumalan luomistyön jatkaminen avioliitossa on eräs seksuaalisuuden merkityksistä. 'Lisääntykää ja täyttäkää maa. 'Seksuaalisuus kuuluu kirkon opetuksen mukaan miehen ja naisen väliseen liittoon. Seksuaalisuus nähtynä irrallaan siitä kontekstista on poikkeama säännöstä. Kirkon tehtävä ei ole jakaa oikeutta tai tuomita synnintekijöitä. Kirkon tehtävä on opettaa totuutta ja saattaa totuuden tieltä erkaantuneet takaisin kirkon elämään ja huomaan. Tämä ei tarkoita sitä, että kirkko jollain lailla hyväksyisi kaiken, ei suinkaan. Tässä pätee aika hyvin sanonta 'tulisi vihata syntiä mutta rakastaa syntistä'. En tiedä saitko mitään tolkkua tästä, mutta kun puhutaan mitä ortodoksisuus on niin täytyy puhua sitä mitä kirkko opettaa, ei julistaa mitä mieltä yksityinen ihminen on milloin mistäkin. Lue viime lauantain Hesarista ent. arkkipiispa Johannksen haastattelu, hän toteaa tämän oikein hyvin.
Hyvää jatkoa sinulle.Olen todella kiitollinen vaivannäöstäsi. Tuhannet kiitokset sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872