Onko polttoaineen kulutus ainut kriteeri?

Onko tärkein ostokriteeri polttoaineen kulutus?
Auton hankintaan luulisi vaikuttavan muutkin tekijät kuin pelkkä polttoaineen kulutus, koska auton käyttökulutkaan eivät yksin muodostu vain polttoaineesta. Miellyttävällä omiin käyttötarkoituksiin soveltuvalla autolla ja vielä sovitettuna oikeilla varusteilla, auton käyttömukavuudestakin kannattaa maksaa.
Autohan on useimmille meille välttämätön kulkuväline ja aiheuttaa hankintakustannusten lisäksi käyttökustannuksia. Nykyisten turbodieseleiden hyvät ajo-ominaisuudet sinäänsä kallistavat ostopäätöksen dieseliin ja poltoaineen määrällinen kulutus vain helpottavat päätöksen tekoa.
Suomen poltoaineiden hintapolitiikkahan perustuu verojen maksimointiin ja poukkoilee käyttäjien mukaan mistä milloinkin saadaan eniten veroa. Bensakäyttöisten vähentyessä dieselkäytöisiä verotetaan enemmän joten polttoaineen valinta pelkästään hinnan mukaan on lähes mahdotonta ennakoida tässä maassa.

23

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bensamies.

      Kyllä se siltä näyttää että halvemman polttoaineen perässä mennään.
      Halvempi polttoaine vie pitemmän korren vaikka muutenhan diesel on kaikinpuolin huonompi.
      Diesel on äänekäs, painava, epämukava ja saastuttava verrattuna bensamoottoriin.

    • jonkun ketjun

      alempaa niin asiasta on keskustelua TAAS KERRAN jo käyty ihan tarpeeks

      Bensamiehet vaan todellakin taitavat olla niin yksinkertaista , aivopestyä , isän perintö-tyyppiä että jankuttaminen selvistä ja moneen kertaan läpikäydyista asioista kuuluu omaan minä-kuvaan ?

      • Laajemmin ajatteleva

        Laajemmin ajattelevana, enemmän ymmärtävänä, paremmin koulutettuna ja paljon enemmän kokeneena hymyilen maailmankuvasi suppeudelle. Ja sirpaleiselle minäkuvallesi. Kiva jos yhden asian aate edes hiukan kokoaa sinua.


      • Persoonallisuus kärsii jo?
        Laajemmin ajatteleva kirjoitti:

        Laajemmin ajattelevana, enemmän ymmärtävänä, paremmin koulutettuna ja paljon enemmän kokeneena hymyilen maailmankuvasi suppeudelle. Ja sirpaleiselle minäkuvallesi. Kiva jos yhden asian aate edes hiukan kokoaa sinua.

        Vähentäisit naisten lehtien lukemista!


    • on melkoinen

      ajomukavuutta lisäävä varuste, eikä sitä näihin uusiin dieseleihin saa moneenkaan. Paljon taajamassa ajavana arvostan automaattia ja siksipä ajelen bensakoneella. Olen merkkiuskollinen ja tulen ajamaan bensalla ainakin siihen saakka, kunnes valmistaja löytää sopivan automaatin autoonsa.

      • uskonnolinen?

        olisiko uskovainen vielä parempi luonnehdinta?
        Minulle auto on käyttöesine ja pakollinen LIIKKUMISväline. Auton merkki on toissijainen juttu, vaikka on silläkin jotain merkitystä.
        Muuten automaatteja saa jo yllättävän moneen automerkkiin ja -malliin, ellei sitten ole jotain tuollaista radikaalisti valikoimaa rajaavaa "uskon asiaa" haittamassa valintoja.


      • sotke
        uskonnolinen? kirjoitti:

        olisiko uskovainen vielä parempi luonnehdinta?
        Minulle auto on käyttöesine ja pakollinen LIIKKUMISväline. Auton merkki on toissijainen juttu, vaikka on silläkin jotain merkitystä.
        Muuten automaatteja saa jo yllättävän moneen automerkkiin ja -malliin, ellei sitten ole jotain tuollaista radikaalisti valikoimaa rajaavaa "uskon asiaa" haittamassa valintoja.

        käsitteitä. Mikäli on tottunut luottamaan autonvalmistajan tuotteeseen, ei sitä hevin vaihda mihin hyvänsä markkinoille tulleeseen merkkiin. Auto on nimenomaan pelkkä liikkumisväline, siksi luotettavuus on tärkein kriteeri ja seuraavana on mukavuus. Sillä seikalla, mitä polttoainetta se käyttää, on aika sekundäärinen merkitys.


      • Riippuu auton merkistä

        Tehokas diesel löytyy vain automaattina joissakin automerkeissä, kuten BMW X5.


      • nyt ihan
        sotke kirjoitti:

        käsitteitä. Mikäli on tottunut luottamaan autonvalmistajan tuotteeseen, ei sitä hevin vaihda mihin hyvänsä markkinoille tulleeseen merkkiin. Auto on nimenomaan pelkkä liikkumisväline, siksi luotettavuus on tärkein kriteeri ja seuraavana on mukavuus. Sillä seikalla, mitä polttoainetta se käyttää, on aika sekundäärinen merkitys.

        aina. Jos puntariin muodostuu noin 115000km vuodessa ja saman auton saa dieselinä samoin ominaisuuksin jopa hiukkassuodattimella, niin kyllä se on Diesel, ainakin minulla. Tämä ainoastaan ja vain polttoainekustannusten takia.


      • kun dieseleistä
        nyt ihan kirjoitti:

        aina. Jos puntariin muodostuu noin 115000km vuodessa ja saman auton saa dieselinä samoin ominaisuuksin jopa hiukkassuodattimella, niin kyllä se on Diesel, ainakin minulla. Tämä ainoastaan ja vain polttoainekustannusten takia.

        puhutaan, väitetään lähes aina , siis dieselmiehet, että dieseli kannattaa pienilläkin kilometrimäärillä. Ajoin viime vuonna 19tkm ja ei minulle tule mielenkään vaihtaa dieseliin. Onhan bensa-automaatti huomattavasti parempi lyhyillä matkoilla, etenkin, kun taajama-ajoa tulee melko paljon. Ehtiihän se bensakone lämmitä välillä normaaliin käyntilämpötilaan.


    • hankkimisen:

      Jos ostaisin dieselin, siinä pitäisi olla hiukkasssuodatin. No, jos on se suodatin, niin sen tekninen toteutus on vielä lasten kengissä eli vaivoja pukkaa: runsas kaupunkiajo tukkeuttaa suodattimen, varoitusvalo syttyy ja pahimmillaan suodatin joudutaan puhdistamaan/vaihtamaan merkkihuollossa. Sen kunnollinen puhdistusoperaatio vaatii välillä maantieajoa, jos ajaa paljon kaupungissa niin tuo ongelma on keskeinen. Lisäksi diesel vaatii piiitkän ajomatkan lämmetäkseen normaaliin käyntilämpötilaan, eli oma 12 km:n työmatkamatka/suunta taajama-alueella ei sitä etenkään pakkaskaudella mahdollistaisi. Ja jos kone käy kylmänä, sen kestoikä lyhenee. Ja tästä johtuen kovemmilla pakkasilla diesel vaatii lisälämmittimen. Lisälämppäriä pitäisi muistaa käyttää kesälläkin ettei se jumitu. Lämppäri vaatii ajoittain myös huoltoa ja siinä on myös aika yleinen vikakohde, jopa uutena. Ja sen käyttö lisää polttoaineenkulutusta ja haisee ulospäin. Dieselkone vaatisi taajama-ajossa ehdottomasti automaattivaihteiston, koska kapea kierrosalue ja monien moottorien ponnettomuus alakierroksilla/liikkeellelähdön tuntumassa vaatii vaihtamista ja liikaa keskittymistä. Ja sitten on vielä se vuotuinen dieselvero, sen lisäksi että dieselkoneen huoltokustannukset ovat yleensä bensamallia suuremmat.

      Ja koska omat vuotuiset ajomääräni jäävät max 20 tonniin, en hanki dieseliä.

      • Golf V

        Ajelen päivittäin 16km / suunta töihin ja kertaakaan ei ole tarvinnut kylmässä autossa istua, eikä erikseen puhdistuttaa hiukkassuodatinta. Auto on lämminnyt tolpassa siinä missä bensaprutkukin ennen tätä dieseliä. Ajossa jo parin kilometrin jälkeen alkaa automaatti-ilmastointi pukata lämpöä kuten edellisessä bensaprutkussakin. Ja ei ko. autossa ei ole lisälämppäriä.

        'Ponnettomuus alakierroksilla/liikkeellelähdön tuntumassa' - jaa no mitä tuohon nyt sanoisi. Koitatko noilla kiertoilmaisuilla ilmaista, ettei dieselissä ole alakierroksilla kunnon vääntöä - olet aivan oikeassa, alakierroksilla vääntö on vain bensaprutkun huippuvääntöä vastaava :)
        'Vaatii liikaa keskittymistä' - no huh, eikö bensaprutkulla sitten tarvitse keskittyä lainkaan ajamaan :)
        'Vaatii vaihtamista' - no siitä juuri pääsee eroon dieselin kanssa. Bensaprutkulla jotta sen saa liikkumaan edes jotenkin on sitä huudatettava 4000-5000rpm tienoilla ja laitettava pienempi vaihde silmään kun haluaa vauhtia nopeasti. Dieselissä tätä ei tarvitse tehdä. Jostain kumman syystä diesel-kammoisilla on joku ihmeen fobia, että dieselillä joutuu vaihtamaan useammin kuin bensalla. Kannattaisi varmaan koittaa edes ajaa dieselillä ennen kuin moisia sammakoita suustaan päästää. Dieselissä nimenomaan pääsee eroon ainaisesta vispaamisesta - automaatilla moisesta pääsee eroon toki myös bensaprutkussa, mutta harvassa ovat nuo bensa-automaatit nykyisin.

        Vai huoltokustannukset korkeammat. No kyllä tuo huolto näyttäisi tulevan saman hintaiseksi dieselille kuin mitä aiemmalle bensalle. Dieseliin vaihdetaan jakopään hihna 120tkm kohdalla kun edelliseen bensaan se olisi vaihdettu 180tkm kohdalla. Eli eipä ole näkyvissä ihan heti minulla tuo vaihto kummassakaan - eikä ihan heti peruskuskillakaan joka ajaa sen 'standardin' 15tkm/v.

        Mutta uskottele sinä itsellesi vain mitä haluat, niinhän se on aina tehtävä kun 'joutuu tyytymään' huonompaan kuin muut :)
        Kummasti täällä diesel palstallakin on näitä bensaprutkuilijoita selittämässä miten hyvä bensa on ja diesel paha. Minun varmaan pitäisi mennä Toyota palstalle selittämään miten hyvä Golfini on - no eipä minulla ole vaikeuksia hyväksyä autoani, joten tuskin menen :)

        Mukavinta dieseliin siirtymisessä on ollut se, ettei enää tarvitse haistella bensan katkua tankatessa - jostain syystä bensaprutkujen omistajien mielestä bensa on ilmeisesti hajutonta kun diesel on se mikä vain haisee - ihmeen valikoiva hajuaisti teillä :)
        Toki itselle muutoin on ihan saman millä ajaisin kun työnantaja tarjoaa autoedun.

        Niin mitä tulee lisälämppäriin niin meidän perheen toisessa autossa on muuten toiminut moitteetta jo 8. vuotta lisälämppäri. Eipä ole kovin paljoa sen huoltokustannuksen tulleet siis maksamaan ja kulutusta se lisää sen verran, että kulutus kesät ja talvet on sama, vaikka talvella on alemmat nopeusrajoitukset. Tosin kulutuslisä tulee siitä kun esilämmitän moottorin aina ennen liikkeellelähtöä - ajaessa tuota ei ole tarvinnut kuin -30C pakkasista lähtien - aivan samoin kuin edellisessä bensaprutkussakin tarvitsi noilla pakkasilla lisälämpöä.
        Ja juu kyllä lisälämppäriä kerran kuussa kesäisin tulen käyttäneeksi, jos vain muistan. Eipä tuosta ole hirveätä vaivaa ollut - vähän samoin teen ilmastoinnille talvisin eli käyn lämpöisessä tallissa käyttämässä sitä kerran kuussa.

        Dieselveroa ei ole muuten maksettu vuosiin - käyttövoimavero se nykyisin on - kannattanee tähänkin tutustua tarkemmin :)


      • taas kääntämässä
        Golf V kirjoitti:

        Ajelen päivittäin 16km / suunta töihin ja kertaakaan ei ole tarvinnut kylmässä autossa istua, eikä erikseen puhdistuttaa hiukkassuodatinta. Auto on lämminnyt tolpassa siinä missä bensaprutkukin ennen tätä dieseliä. Ajossa jo parin kilometrin jälkeen alkaa automaatti-ilmastointi pukata lämpöä kuten edellisessä bensaprutkussakin. Ja ei ko. autossa ei ole lisälämppäriä.

        'Ponnettomuus alakierroksilla/liikkeellelähdön tuntumassa' - jaa no mitä tuohon nyt sanoisi. Koitatko noilla kiertoilmaisuilla ilmaista, ettei dieselissä ole alakierroksilla kunnon vääntöä - olet aivan oikeassa, alakierroksilla vääntö on vain bensaprutkun huippuvääntöä vastaava :)
        'Vaatii liikaa keskittymistä' - no huh, eikö bensaprutkulla sitten tarvitse keskittyä lainkaan ajamaan :)
        'Vaatii vaihtamista' - no siitä juuri pääsee eroon dieselin kanssa. Bensaprutkulla jotta sen saa liikkumaan edes jotenkin on sitä huudatettava 4000-5000rpm tienoilla ja laitettava pienempi vaihde silmään kun haluaa vauhtia nopeasti. Dieselissä tätä ei tarvitse tehdä. Jostain kumman syystä diesel-kammoisilla on joku ihmeen fobia, että dieselillä joutuu vaihtamaan useammin kuin bensalla. Kannattaisi varmaan koittaa edes ajaa dieselillä ennen kuin moisia sammakoita suustaan päästää. Dieselissä nimenomaan pääsee eroon ainaisesta vispaamisesta - automaatilla moisesta pääsee eroon toki myös bensaprutkussa, mutta harvassa ovat nuo bensa-automaatit nykyisin.

        Vai huoltokustannukset korkeammat. No kyllä tuo huolto näyttäisi tulevan saman hintaiseksi dieselille kuin mitä aiemmalle bensalle. Dieseliin vaihdetaan jakopään hihna 120tkm kohdalla kun edelliseen bensaan se olisi vaihdettu 180tkm kohdalla. Eli eipä ole näkyvissä ihan heti minulla tuo vaihto kummassakaan - eikä ihan heti peruskuskillakaan joka ajaa sen 'standardin' 15tkm/v.

        Mutta uskottele sinä itsellesi vain mitä haluat, niinhän se on aina tehtävä kun 'joutuu tyytymään' huonompaan kuin muut :)
        Kummasti täällä diesel palstallakin on näitä bensaprutkuilijoita selittämässä miten hyvä bensa on ja diesel paha. Minun varmaan pitäisi mennä Toyota palstalle selittämään miten hyvä Golfini on - no eipä minulla ole vaikeuksia hyväksyä autoani, joten tuskin menen :)

        Mukavinta dieseliin siirtymisessä on ollut se, ettei enää tarvitse haistella bensan katkua tankatessa - jostain syystä bensaprutkujen omistajien mielestä bensa on ilmeisesti hajutonta kun diesel on se mikä vain haisee - ihmeen valikoiva hajuaisti teillä :)
        Toki itselle muutoin on ihan saman millä ajaisin kun työnantaja tarjoaa autoedun.

        Niin mitä tulee lisälämppäriin niin meidän perheen toisessa autossa on muuten toiminut moitteetta jo 8. vuotta lisälämppäri. Eipä ole kovin paljoa sen huoltokustannuksen tulleet siis maksamaan ja kulutusta se lisää sen verran, että kulutus kesät ja talvet on sama, vaikka talvella on alemmat nopeusrajoitukset. Tosin kulutuslisä tulee siitä kun esilämmitän moottorin aina ennen liikkeellelähtöä - ajaessa tuota ei ole tarvinnut kuin -30C pakkasista lähtien - aivan samoin kuin edellisessä bensaprutkussakin tarvitsi noilla pakkasilla lisälämpöä.
        Ja juu kyllä lisälämppäriä kerran kuussa kesäisin tulen käyttäneeksi, jos vain muistan. Eipä tuosta ole hirveätä vaivaa ollut - vähän samoin teen ilmastoinnille talvisin eli käyn lämpöisessä tallissa käyttämässä sitä kerran kuussa.

        Dieselveroa ei ole muuten maksettu vuosiin - käyttövoimavero se nykyisin on - kannattanee tähänkin tutustua tarkemmin :)

        mustaa valkoiseksi. Puutun nyt vain siihen hajuun. Dieseli haisee tankatessa ja se liemi tarttuu tankkauspistoolista tankkaajaan, ellei käytä hanskoja. En ole vielä tavannut tankkauspistoolia mikä ei olisi öljyn peittämää. Sedanissa ne haisevat hanskat voi sulloa tavarasäiliöön, mutta minulla on farmari, joten se dieselin löyhkä on aina autossa sisällä, ellei pidä hanskoja muovikassissa. Ja eihän se dieselin lämpimyys ole bensakoneen luokkaa lähelläkään, siis lyhyessä ajossa, mutta nykyiset talvethan suosivat dieseliä, kun pakkasia ei juuri ole ollut.


      • P.Rutku
        Golf V kirjoitti:

        Ajelen päivittäin 16km / suunta töihin ja kertaakaan ei ole tarvinnut kylmässä autossa istua, eikä erikseen puhdistuttaa hiukkassuodatinta. Auto on lämminnyt tolpassa siinä missä bensaprutkukin ennen tätä dieseliä. Ajossa jo parin kilometrin jälkeen alkaa automaatti-ilmastointi pukata lämpöä kuten edellisessä bensaprutkussakin. Ja ei ko. autossa ei ole lisälämppäriä.

        'Ponnettomuus alakierroksilla/liikkeellelähdön tuntumassa' - jaa no mitä tuohon nyt sanoisi. Koitatko noilla kiertoilmaisuilla ilmaista, ettei dieselissä ole alakierroksilla kunnon vääntöä - olet aivan oikeassa, alakierroksilla vääntö on vain bensaprutkun huippuvääntöä vastaava :)
        'Vaatii liikaa keskittymistä' - no huh, eikö bensaprutkulla sitten tarvitse keskittyä lainkaan ajamaan :)
        'Vaatii vaihtamista' - no siitä juuri pääsee eroon dieselin kanssa. Bensaprutkulla jotta sen saa liikkumaan edes jotenkin on sitä huudatettava 4000-5000rpm tienoilla ja laitettava pienempi vaihde silmään kun haluaa vauhtia nopeasti. Dieselissä tätä ei tarvitse tehdä. Jostain kumman syystä diesel-kammoisilla on joku ihmeen fobia, että dieselillä joutuu vaihtamaan useammin kuin bensalla. Kannattaisi varmaan koittaa edes ajaa dieselillä ennen kuin moisia sammakoita suustaan päästää. Dieselissä nimenomaan pääsee eroon ainaisesta vispaamisesta - automaatilla moisesta pääsee eroon toki myös bensaprutkussa, mutta harvassa ovat nuo bensa-automaatit nykyisin.

        Vai huoltokustannukset korkeammat. No kyllä tuo huolto näyttäisi tulevan saman hintaiseksi dieselille kuin mitä aiemmalle bensalle. Dieseliin vaihdetaan jakopään hihna 120tkm kohdalla kun edelliseen bensaan se olisi vaihdettu 180tkm kohdalla. Eli eipä ole näkyvissä ihan heti minulla tuo vaihto kummassakaan - eikä ihan heti peruskuskillakaan joka ajaa sen 'standardin' 15tkm/v.

        Mutta uskottele sinä itsellesi vain mitä haluat, niinhän se on aina tehtävä kun 'joutuu tyytymään' huonompaan kuin muut :)
        Kummasti täällä diesel palstallakin on näitä bensaprutkuilijoita selittämässä miten hyvä bensa on ja diesel paha. Minun varmaan pitäisi mennä Toyota palstalle selittämään miten hyvä Golfini on - no eipä minulla ole vaikeuksia hyväksyä autoani, joten tuskin menen :)

        Mukavinta dieseliin siirtymisessä on ollut se, ettei enää tarvitse haistella bensan katkua tankatessa - jostain syystä bensaprutkujen omistajien mielestä bensa on ilmeisesti hajutonta kun diesel on se mikä vain haisee - ihmeen valikoiva hajuaisti teillä :)
        Toki itselle muutoin on ihan saman millä ajaisin kun työnantaja tarjoaa autoedun.

        Niin mitä tulee lisälämppäriin niin meidän perheen toisessa autossa on muuten toiminut moitteetta jo 8. vuotta lisälämppäri. Eipä ole kovin paljoa sen huoltokustannuksen tulleet siis maksamaan ja kulutusta se lisää sen verran, että kulutus kesät ja talvet on sama, vaikka talvella on alemmat nopeusrajoitukset. Tosin kulutuslisä tulee siitä kun esilämmitän moottorin aina ennen liikkeellelähtöä - ajaessa tuota ei ole tarvinnut kuin -30C pakkasista lähtien - aivan samoin kuin edellisessä bensaprutkussakin tarvitsi noilla pakkasilla lisälämpöä.
        Ja juu kyllä lisälämppäriä kerran kuussa kesäisin tulen käyttäneeksi, jos vain muistan. Eipä tuosta ole hirveätä vaivaa ollut - vähän samoin teen ilmastoinnille talvisin eli käyn lämpöisessä tallissa käyttämässä sitä kerran kuussa.

        Dieselveroa ei ole muuten maksettu vuosiin - käyttövoimavero se nykyisin on - kannattanee tähänkin tutustua tarkemmin :)

        No nyt nenilleen saanut dieselkuski selittää ja koettaa kääntää faktoja. Satun itse tietämään TDI:n lämpenemisen kun olen sellaisen omistanut aiemmin (Passat 1,9 TDI -04). Piti hommata jälkikäteen lisälämppäriksi Webasto, ei lämmennyt kone itselläni ainakaan työmatkan aikana, ja tarkistutin termarit jne merkkihuollossa aikanaan, ei vikaa. Webastosta meni ainakin itseltäni hehkutulppa, se piti vaihtaa, meni tosin takuuseen sekin.

        Ja tuo vaihtamishomma: ei sitä vaihdekeppiä tarvitsekaan vispata maantiellä juuri lainkaan vaan kaupungissa joutuu, etenkin kun kääntyy kadunkulmassa ja joutuu lipumaan hyvin alhaisella nopeudella, joutuu survomaan pesään ihan jopa ykkösvaihdetta.

        Jokainen voi tehdä myös ajokustannus vs. kilometrit-laskelman tuulilasi.fi-verkkosivuilla. sieltä löytyy laskuri. Diesel edellyttää todella kovat vuosittaiset kilometrilukeat ennen kuin kannattaa, ja sitä pitää pitää useampi vuosi siinäkin tapauksessa.


      • Golf V
        taas kääntämässä kirjoitti:

        mustaa valkoiseksi. Puutun nyt vain siihen hajuun. Dieseli haisee tankatessa ja se liemi tarttuu tankkauspistoolista tankkaajaan, ellei käytä hanskoja. En ole vielä tavannut tankkauspistoolia mikä ei olisi öljyn peittämää. Sedanissa ne haisevat hanskat voi sulloa tavarasäiliöön, mutta minulla on farmari, joten se dieselin löyhkä on aina autossa sisällä, ellei pidä hanskoja muovikassissa. Ja eihän se dieselin lämpimyys ole bensakoneen luokkaa lähelläkään, siis lyhyessä ajossa, mutta nykyiset talvethan suosivat dieseliä, kun pakkasia ei juuri ole ollut.

        No onneksi bensa on täysin hajutonta :)
        Bensan haju kun ei lähde pesemälläkään, mutta sitähän ei kukaan fanaattinen bensan kannattaja tietenkään voi mainita - taidat olla sinäkin liikaa haistellut jo bensaa jos et sitä edes haista :)

        Olihan tuossa edellisenä talvena -40C pakkasiakin ja tarkeni tuolloin yhtä huonosti tuolla dieselillä kuin huollon sijaisautolla joka oli bensaprutku. Molemmissa oli kylmä ajaessa. Kun lämpötila nousi tuosta tuonne -20C pakkasien tuntumaan niin molemmilla tuntui taas tarkenevan.
        Toki osaan ihan itse pukea päälleni sään mukaan joten tarkenisin ulkonakin liikkua :)


      • Golf V
        P.Rutku kirjoitti:

        No nyt nenilleen saanut dieselkuski selittää ja koettaa kääntää faktoja. Satun itse tietämään TDI:n lämpenemisen kun olen sellaisen omistanut aiemmin (Passat 1,9 TDI -04). Piti hommata jälkikäteen lisälämppäriksi Webasto, ei lämmennyt kone itselläni ainakaan työmatkan aikana, ja tarkistutin termarit jne merkkihuollossa aikanaan, ei vikaa. Webastosta meni ainakin itseltäni hehkutulppa, se piti vaihtaa, meni tosin takuuseen sekin.

        Ja tuo vaihtamishomma: ei sitä vaihdekeppiä tarvitsekaan vispata maantiellä juuri lainkaan vaan kaupungissa joutuu, etenkin kun kääntyy kadunkulmassa ja joutuu lipumaan hyvin alhaisella nopeudella, joutuu survomaan pesään ihan jopa ykkösvaihdetta.

        Jokainen voi tehdä myös ajokustannus vs. kilometrit-laskelman tuulilasi.fi-verkkosivuilla. sieltä löytyy laskuri. Diesel edellyttää todella kovat vuosittaiset kilometrilukeat ennen kuin kannattaa, ja sitä pitää pitää useampi vuosi siinäkin tapauksessa.

        Voi hitsi sain nenilleni :)

        No selitä nyt hitaalle ihmiselle miten sain nenälleni, minulle tuo ei vielä auennut :)

        Juu kyllä minun täytyy olla väärässä kun sinulla oli kylmä autossa ilman Webastoa - kiitos kun avasit silmäni tällekin totuudelle :)

        Ja tuo vispaamisongelma vain korostuu bensaprutkulla kaupungissa kun pitää kokoajan olla vaihtamassa vaihteita alaspäin kiihtyvyyden saamiseksi - bensa prutku kun ei jaksa vääntää mitään väärällä vaihteella - dieselillä taas ei ole samaa ongelmaa. Kaupunkiajossa diesel on paljon parempi manuaalina kuin bensaprutku manuaalina, automaatti tasoittaa ongelman bensaprutkun suhteen, jolloin erona oikeastaan on vain kulutus.


      • tämä mies
        Golf V kirjoitti:

        Voi hitsi sain nenilleni :)

        No selitä nyt hitaalle ihmiselle miten sain nenälleni, minulle tuo ei vielä auennut :)

        Juu kyllä minun täytyy olla väärässä kun sinulla oli kylmä autossa ilman Webastoa - kiitos kun avasit silmäni tällekin totuudelle :)

        Ja tuo vispaamisongelma vain korostuu bensaprutkulla kaupungissa kun pitää kokoajan olla vaihtamassa vaihteita alaspäin kiihtyvyyden saamiseksi - bensa prutku kun ei jaksa vääntää mitään väärällä vaihteella - dieselillä taas ei ole samaa ongelmaa. Kaupunkiajossa diesel on paljon parempi manuaalina kuin bensaprutku manuaalina, automaatti tasoittaa ongelman bensaprutkun suhteen, jolloin erona oikeastaan on vain kulutus.

        "bensaprutku"? Taitaa tämä kaveri olla ajanut liikaa uudella "työsuhde"-dieselillään. joudutko kehumaan autoasi, sori DIESEL-autoasi, jotta saat siitä jotain kohotusta itsetunnollesi? Olen ajanut molempia autoja manuaalina(commonrail-TDI ja bensakoneisia) autoja, ja täytyy sanoa että mukavin kyyti oli bensa-autossa.taas jos puhutaan automaateista, ottaisin ehdottomasti TDI:n,koska silloin dieselinkin onneton alavääntö(kyllä,luit oikein) pääsee oikeuksiinsa. itse olen huomannut sen,että kyllä dieselin keppiä joutuu hämmentämään useammin, koska kierrosten noustessa kulku todella loppuu,toisin kuin bensa-autossa.lisäksi bensa-autolla on helpompi lähteä liikkeelle,kuin dieselillä. Älä nyt suutu, mutta olet aika aivopesty itsekin...


      • tulla tähän
        Golf V kirjoitti:

        Voi hitsi sain nenilleni :)

        No selitä nyt hitaalle ihmiselle miten sain nenälleni, minulle tuo ei vielä auennut :)

        Juu kyllä minun täytyy olla väärässä kun sinulla oli kylmä autossa ilman Webastoa - kiitos kun avasit silmäni tällekin totuudelle :)

        Ja tuo vispaamisongelma vain korostuu bensaprutkulla kaupungissa kun pitää kokoajan olla vaihtamassa vaihteita alaspäin kiihtyvyyden saamiseksi - bensa prutku kun ei jaksa vääntää mitään väärällä vaihteella - dieselillä taas ei ole samaa ongelmaa. Kaupunkiajossa diesel on paljon parempi manuaalina kuin bensaprutku manuaalina, automaatti tasoittaa ongelman bensaprutkun suhteen, jolloin erona oikeastaan on vain kulutus.

        väliin ja kinastelemaan. Se, että pidät manuaalidieseliä kaupunkiajossa parempana, pitää luultavasti paikkansa. En ole koskaan ajanut manuaalidieselillä, mutta cdi-automaatilla kylläkin. Ja automaatti on kaupunkiajossa hidas lähtijä ainakin bensa-automaattiin verraten. Se dieselin turbo kun vaatii oman aikansa heräämiseen. No, löytyyhän sieltä potkua turbon herättyä, mutta ei se dieselautomaatti hätäselle sovi.


      • Golf V
        tämä mies kirjoitti:

        "bensaprutku"? Taitaa tämä kaveri olla ajanut liikaa uudella "työsuhde"-dieselillään. joudutko kehumaan autoasi, sori DIESEL-autoasi, jotta saat siitä jotain kohotusta itsetunnollesi? Olen ajanut molempia autoja manuaalina(commonrail-TDI ja bensakoneisia) autoja, ja täytyy sanoa että mukavin kyyti oli bensa-autossa.taas jos puhutaan automaateista, ottaisin ehdottomasti TDI:n,koska silloin dieselinkin onneton alavääntö(kyllä,luit oikein) pääsee oikeuksiinsa. itse olen huomannut sen,että kyllä dieselin keppiä joutuu hämmentämään useammin, koska kierrosten noustessa kulku todella loppuu,toisin kuin bensa-autossa.lisäksi bensa-autolla on helpompi lähteä liikkeelle,kuin dieselillä. Älä nyt suutu, mutta olet aika aivopesty itsekin...

        Voi hitsi vai joudun minä kehumaan. No toiselle kehuminen on ilmeisesti tuota, minulle se vain on faktojen toteamista.

        Ja juu onhan tuo dieselien alavääntö huono, kun vertaa sitä maksimivääntöön. Mutta jos katsot eri tehomittauksista (esim. autonvalmistajien sivuilla on noita usein) noita käppyröitä voit huomata sen olevan 'perus' 100hv dieselissä 1000rpm kohdalla jo helposti 160Nm - eli suurempi kuin vapari-bensaprutkun maksimivääntö. Jos alavääntö on dieselissä huono niin bensaprutkussa se on sitten todella huono kun on huomattavasti pienempi :)


      • selvitä
        taas kääntämässä kirjoitti:

        mustaa valkoiseksi. Puutun nyt vain siihen hajuun. Dieseli haisee tankatessa ja se liemi tarttuu tankkauspistoolista tankkaajaan, ellei käytä hanskoja. En ole vielä tavannut tankkauspistoolia mikä ei olisi öljyn peittämää. Sedanissa ne haisevat hanskat voi sulloa tavarasäiliöön, mutta minulla on farmari, joten se dieselin löyhkä on aina autossa sisällä, ellei pidä hanskoja muovikassissa. Ja eihän se dieselin lämpimyys ole bensakoneen luokkaa lähelläkään, siis lyhyessä ajossa, mutta nykyiset talvethan suosivat dieseliä, kun pakkasia ei juuri ole ollut.

        asioita josta et ole selvillä. Kyllä on dieselautoja jotka lämpiävät sisätiloiltaan vähintäänkin yhtänopeasti tai jopa nopeammin kuin ainakin eräät bensakäyttöiset. Kylmä dieselkone ei tätä lämpöä kehitä, mutta ei myöskään Webasto tai muukaan öljypoltin, joten otappa selvää mistä lämpö muodostuu, jos kiinnostaa.

        Vuoden 2000 BMW 530 cdi:sä oli tehdasasennettu mielestäni ylitehoinen Webasto, jonka käyttöaikaa huollossa pienennettiin.
        Toisaalta tuskin tämän maailman missään kolkassa on sellaista pakkasta autoilun aikana ollut, että tässä autossa olisi vilu vierraillut.


      • -seurailija-
        Golf V kirjoitti:

        Voi hitsi vai joudun minä kehumaan. No toiselle kehuminen on ilmeisesti tuota, minulle se vain on faktojen toteamista.

        Ja juu onhan tuo dieselien alavääntö huono, kun vertaa sitä maksimivääntöön. Mutta jos katsot eri tehomittauksista (esim. autonvalmistajien sivuilla on noita usein) noita käppyröitä voit huomata sen olevan 'perus' 100hv dieselissä 1000rpm kohdalla jo helposti 160Nm - eli suurempi kuin vapari-bensaprutkun maksimivääntö. Jos alavääntö on dieselissä huono niin bensaprutkussa se on sitten todella huono kun on huomattavasti pienempi :)

        Tehomittaukset tehdään täydellä kuormalla maksimikierroksilta jarruttamalla, jolloin ahtopaineet on täysin kehittyneet.

        Jos aloitat kiihdytyksen tyhjäkäynniltä niin 1000 kierroksella paineet ei paljon nouse vaikka kuinka polkisit, ahtimelle menevä pakokaasun määrä kun riippuu kierroksista ja ahtopaineesta ! ! !

        Niillä käppyröillä ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa, ellet sitten joka kerta ennen liikkeellelähtöä kiljuta koneesta täydet ahtopaieet ja sitten lähdet kaasu pohjassa.

        Ei millään pahalla, mutta käyrien lukeminen edellyttää edes ohutta käsitystä niiden informaatiosta.


      • sasasasas
        tulla tähän kirjoitti:

        väliin ja kinastelemaan. Se, että pidät manuaalidieseliä kaupunkiajossa parempana, pitää luultavasti paikkansa. En ole koskaan ajanut manuaalidieselillä, mutta cdi-automaatilla kylläkin. Ja automaatti on kaupunkiajossa hidas lähtijä ainakin bensa-automaattiin verraten. Se dieselin turbo kun vaatii oman aikansa heräämiseen. No, löytyyhän sieltä potkua turbon herättyä, mutta ei se dieselautomaatti hätäselle sovi.

        Dieseleissä on erillaiset välitykset,joten moottorin käppyröitä tuijottamalla ei päästä todelliseen tilanteeseen,mitä sinne vetäville pyörille välittyy.


      • tilastot sen kertovat

        Harhaluulot istuvat joillakin lujemmassa kuin todellinen fakta. Käytännössä on helppo kumota nuo väitteet vieläpä joka päivä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe