Tässä taannoin puhuttiin jossain vaunun renkaista ja erityisesti niiden kantavuudesta.
Jossain puhuttiin että normaalit henkilöauton renkaat eivät vaunuun riittäisi. Niin kyllähän vaunu saattaa auton painoinen olla ja siinä on vain kaksi rengasta, joten pitäisi ostaa kantavammat (esim. pakettiauton) renkaat.
Mutta entä ne vaunut joissa on neljä rengasta? Tällöinhän paino jakaantuu neljän renkaan kesken. Joten näissä varmaan menee ihan tavalliset henkilöauton renkaat.
Vaunun renkaiden kantavuus
10
6163
Vastaukset
- cgkghkg
rekisteriotteesta akselipainon ja jaat sen kahdella. Siitä saat lukeman mitä yhden renkaan pitää kantaa. Rengasliike katsoo kyseistä kilomäärää vastaavan kantavuusindeksin, jonka mukainen rengas vaunuusi asennetaan. Perävaunukäytössä sallitaan yhtä pykälää pienempi kantavuusindeksi, kuin mitä kantavuus edellyttäisi. Tämä johtuu rajoitetusta (80km/h) nopeudesta.
Jos akselipainot edellyttäisivät esim. kantavuusindeksiä li90, niin vaunuun voidaan asentaa renkaat, joiden kantavuus on li89.- edelliseen
Muistin väärin tuon vaunun renkaan kantavuusvaatimuksen. Tässä korjaus:
Vaunun renkaan tulee kantaa vähintään 0,45xakselipaino. Jos esim. akselipaino on 1000kg, niin renkaan kantavuus tulee olla vähintään 450kg. Sitten katsotaan, että kantavuusindeksi (li-luku) vastaa vähintään tätä 450kg:a.
Tämä on voimassa vain o1- ja o2-luokan perävaunuille. Siis enintään 3500kg kokonaispainoille. - Markiisi De Omnistor
edelliseen kirjoitti:
Muistin väärin tuon vaunun renkaan kantavuusvaatimuksen. Tässä korjaus:
Vaunun renkaan tulee kantaa vähintään 0,45xakselipaino. Jos esim. akselipaino on 1000kg, niin renkaan kantavuus tulee olla vähintään 450kg. Sitten katsotaan, että kantavuusindeksi (li-luku) vastaa vähintään tätä 450kg:a.
Tämä on voimassa vain o1- ja o2-luokan perävaunuille. Siis enintään 3500kg kokonaispainoille.Telivaunussa tuo laskelmasi pitää paikkansa, mutta kaksiakselisessa saattaa koko vaunun paino kohdistua useinkin pelkästään yhdelle akselille. Epätasainen kuormitusjakauma on todennäköisin silloin, kun veturin vetokoukun korkeus on väärä.
- apina
juurikin noista kantavuuksista. Nyt on vaunu haettu talviteloilta ja siinä on 175/13 82 kumit, alkuperäiset ja siis tavalliset henkilöauton renkaat. Load index 82 antaa painorajaksi 475 kg, jolloin kokonaispainorajaksi tulee yllättäen sama kuin vaunun kokonaispaino 1900 kg. Samanmoiset tulee tilalle.
- Kra
Tuolta voi jokainen asiasta kiinnostunut opiskella rengasmerkintöjen saloja.
http://www.autonrengasliitto.fi/index_tiedostot/Page463.htm
Kannattaa huomioda sellainenkin käytännön asia, että ne vaunujen kilot saattavat joskus mennä pahastikin yli sallitun (vaunun sallitun kokonaismassan). Ja nopeudetkin saattavat joskus "käväistä" yli sallitun 80 km/h. Jos vertaat renkaiden hintoja pienimmän sallitun kantavuuden ja pari pykälää tukevamman välillä, niin ero saattaa olla olematon.
Suuremman kantavuuden renkailla on usein myöskin suurempi sallittu maksimi rengaspaine. Jos ajat yksiakselisella vaunulla 2,5 bar paineilla tai sitten 3,5 bar paineella, niin vedettävyys ja ajettavuus ovat ihan eri planeetalta. Lisäksi yllättävän suuri ero tulee myös polttoaineen kulutuksessa, suuremmalla paineella vierintävastus on huomattavasti pienempi ja se näkyy kukkarossa myös. Se kalliimman renkaan hankinta maksaa itsensä aika pian takaisin.
Ns normaalit henkilöauton renkkaat (mitä sillä nyt tarkoitetaankaan) sallivat usein vain 2,5 bar paineen. Jos ajat kovemmilla paineilla kuin valmista salliin, renkaiden runkorakenne venyy pilalle ja hajoaa alle ennenpitkää. Kokeiltu on tämäkin leikki......
En tarkoita, että pitäis alkaa liiottelemaan tässäkään asiassa, mutta kun miettii ne maksimi käytännön tilanteet mitä renkaille saattaa tulla eteen. Ja mitoittaa hankittavien renkaiden kantavuudet sen mukaan niin kyllä pärjää. Eli mieti ensin vaunun "käytännön maksimi kilot" ja unohda tuo 80 km/h sallima kevennys vaatimuksiin ja kun vielä pyöristät kantavuusindeksit lähimpään suurempaan, niin se on siinä se......
Suora auringonpaiste myös tuhoaa renkaat alle 10 vuodessa vaikket ajaisi yhtään!
Ps. Mitä muuten tarkoitetaan kun puhutaan kaksiakselisesta vaunusta "telivaununa"?
Teli kun on ihan omanlaisensa akselistorakenne, joita en muista asuntovaunuissa nähneeni.- Kra
Minulla on käytössä asuntovaunun alustalle rakennettu avolavakärry, jonka akselistossa komeilee valmistajan tyyppikilpi.
Kilvessä lukee että maksimi sallittu massa on 1500 kg ja maksimi sallittu ajonopeus on 130 km/h. Jos mietitään millaisille dynaamisille kuormille kyseinen akselisto on hyväksytty ja verrataan, että millaisilla kiloilla sillä pitäisi ajaa 80 km/h, että saadaan aikaan samat (sallitut) dynaamiset kuormat. Niin pitäisi laittaa lähemmäs 3000 kg tavaraa päälle, mutta sitähän Suomen asetukset eivät voi sallia vaikka käytännössä tilanne olis ihan turvallinen.
Tietysti edellyttäis että runko, vetopää ja renkaatkin olisivat myös mitoitettu sen mukaan. - ylittää reilusti
Kra kirjoitti:
Minulla on käytössä asuntovaunun alustalle rakennettu avolavakärry, jonka akselistossa komeilee valmistajan tyyppikilpi.
Kilvessä lukee että maksimi sallittu massa on 1500 kg ja maksimi sallittu ajonopeus on 130 km/h. Jos mietitään millaisille dynaamisille kuormille kyseinen akselisto on hyväksytty ja verrataan, että millaisilla kiloilla sillä pitäisi ajaa 80 km/h, että saadaan aikaan samat (sallitut) dynaamiset kuormat. Niin pitäisi laittaa lähemmäs 3000 kg tavaraa päälle, mutta sitähän Suomen asetukset eivät voi sallia vaikka käytännössä tilanne olis ihan turvallinen.
Tietysti edellyttäis että runko, vetopää ja renkaatkin olisivat myös mitoitettu sen mukaan.Menisitkö sellaiseen veneeseen mikä on lastattu äärimmilleen ja varaa laidoissa on vain vaaksan verran.
Miksi siis ostat vaunuun renkaat, joilla liikut kantavuuden ja ilmanpaineen osalta äärirajoilla.
Mun 175 SR 13 89 renkaat (2) kantavat siis reilusti sen mitä tonnin vaunu tarvitsee, mutta siinä huolimatta otin pakurenkaat kun vaihdon aika tuli. Risa roskiin ja parempi vararenkaaksi.
Nyt alla 175 R 13 C eli pakurengas. Ilmanpaineet on voinut nostaa 2,7 lukemista 3,5-4 ja meno on vakaata. Kallistelu ja sivuttainen vatkaaminen on lähes kokonaan poissa ja voi huolettomasti käyttää reippaita nopeuksia juuri vakauden vuoksi. Suositan järkivalintoja eli pakurenkaita. - Kra
ylittää reilusti kirjoitti:
Menisitkö sellaiseen veneeseen mikä on lastattu äärimmilleen ja varaa laidoissa on vain vaaksan verran.
Miksi siis ostat vaunuun renkaat, joilla liikut kantavuuden ja ilmanpaineen osalta äärirajoilla.
Mun 175 SR 13 89 renkaat (2) kantavat siis reilusti sen mitä tonnin vaunu tarvitsee, mutta siinä huolimatta otin pakurenkaat kun vaihdon aika tuli. Risa roskiin ja parempi vararenkaaksi.
Nyt alla 175 R 13 C eli pakurengas. Ilmanpaineet on voinut nostaa 2,7 lukemista 3,5-4 ja meno on vakaata. Kallistelu ja sivuttainen vatkaaminen on lähes kokonaan poissa ja voi huolettomasti käyttää reippaita nopeuksia juuri vakauden vuoksi. Suositan järkivalintoja eli pakurenkaita.Sinun vene vertaus. Siitäpä tuli mielleeni joskus kakarana luokkaretkellä Savonlinnassa, kun turisteja kuskattiin isolla soutuveneellä Olavinlinnaan ja pois.
Oli virtapaikka ja vene kuormattiin niin täyteen, että jos en väärin muista niin veneen laitaa oli enää vain noin 5 senttiä vedenpinnan yläpuolella. Eikä kellään minkään valtakunnan pelastusliivejä saatavilla. Arvaas hirvittikö pientä miestä moinen meno....? - neljä rengasta,
Kra kirjoitti:
Sinun vene vertaus. Siitäpä tuli mielleeni joskus kakarana luokkaretkellä Savonlinnassa, kun turisteja kuskattiin isolla soutuveneellä Olavinlinnaan ja pois.
Oli virtapaikka ja vene kuormattiin niin täyteen, että jos en väärin muista niin veneen laitaa oli enää vain noin 5 senttiä vedenpinnan yläpuolella. Eikä kellään minkään valtakunnan pelastusliivejä saatavilla. Arvaas hirvittikö pientä miestä moinen meno....?joiden kantavuus yhteensä 1700 kg. Vaunun suurin kokonaismassa 1340 kg. Kantavuus riittää hyvin ja ilmanpaineet pidän tehtaan suosittelemassa 2,4 kg.
Ei ongelmia minkäänlaisia. - Kra
neljä rengasta, kirjoitti:
joiden kantavuus yhteensä 1700 kg. Vaunun suurin kokonaismassa 1340 kg. Kantavuus riittää hyvin ja ilmanpaineet pidän tehtaan suosittelemassa 2,4 kg.
Ei ongelmia minkäänlaisia.Kun renkaiden yhteinen kantavuus on reilusti vaunun maksimikolojen yli, niin meno on vakaata ja ongelmatonta.
Oman vaununi rekisteriotteen mukaiset maksimikilot ovat 1800 kg ja renkaiden yhteenlaskettu kantavuus muistaakseni(?) on 2000 kg. Se tulee kans perässä niin, ettei välillä aina meinaa huomatakaan koko vaunun olemassaoloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894