JOHANNES KASTAJAN MESTAUS
Mark.6:14-29
--
Jeesuksen nimi oli tullut tunnetuksi kautta maan aina esivaltaa myöten (14).
Moni arveli, että Johannes Kastaja on noussut kuolleista (14).
Toiset sanoivat, että ”se on Elias ” , toiset taas jonkun muun profeetan (15).
Kun Herodes sen kuuli, sanoi hän: "Johannes, jonka minä mestautin, on noussut kuolleista" (16).
Herodes oli murhannut Johannes Kastajan (17-28) ja paha omatunto pani hänet taikauskoisesti kuvittelemaan, että Johannes on noussut kuolleista ja omaa ihmevoimia, joita hänellä ei eläissään ollut (Matt. 14:2).
Johannes Kastajan surmaaminen ei anna kovin hyvää kuvaa sen ajan esivallasta.
Herodes rakastui sisarentyttäreensä ja erosi vaimostaan, jotta pääsisi sisarentyttärensä kanssa naimisiin.
Tämän takia monet moittivat Herodesta mm. Johannes Kastaja, jonka Herodes mestautti tyttärensä ja tämän äidin myötävaikutuksella (22-25). (http://fi.wikipedia.org/wiki/Aretas_IV)
Johannes Kastajan mestaus, Mark.6:14-29
11
304
Vastaukset
Virsi 258
--
1.
Kiitetty olkoon Jumala,
hän etsinyt on kansaansa,
sen hyvyydessään säästänyt
ja tuomiosta päästänyt.
2.
Hän Johanneksen armossaan
on lähettänyt maailmaan.
Profeetta tietä Kristuksen
valmistaa eteen ihmisten.
3.
Johannes kutsuu saarnallaan
autuuden tietä tuntemaan.
Siis mielenne jo muuttakaa
ja yksin Herraa palvelkaa.
4.
Ylhäältä aamunkoitto nyt
on meitä täällä etsinyt.
Kun saamme synnit anteeksi,
luo Herra meidät uudeksi.
5.
Ne jotka kuolon varjossa
istuvat synnin vankeina,
valoonsa Kristus vapahtaa
ja rauhan tielle johdattaa.- Trubaduuri
Maalliset esivallat eivät kuitenkaan ole kyenneet olemaan ikinä alamaisia taivaalliselle Isälle,
toteuttaen juuri Hänen tahtoansa, mutta toki, ovat kyllä aina osanneet erityisen hyvin näytellä olevansa. Joten, Johannes kastajan teloitus osoittaa myös sen, etteivät valehtelijat yleensä kestä totuuden puhujia ja rehellisiä ihmisiä ollenkaan. Voidaankin sanoa jotta mm. Johannes kastaja joutui murhaajien käsiin, armoille kuten Kristuskin juuri omien mielipiteittensä vuoksi sekä käyttäytymisensä takia. Toki inspiraatio ja motiivit olivat heillä paljon ylevämmät kuin joillakin toisilla vain omaa etuansa ajavalla ja itseänsä ajattelevalla ihmisellä. Tänäpäivänäkin
totuuden puhujat ja rehelliset ihmiset melkein kaikissa yhteiskunnissa, valtioissa joutuvat yhä vainojen kohteiksi ja jollakin tavalla myöskin eristetyiksi, syrjinnän kohteeksi, eikä heidän uskontonsa heitä kykene pelastamaan näiltä vainoilta, eikä väkivaltaiselta kohtelulta, ei edes uskokaan siihen helpotusta tuo. Se juuri onkin erityisen painava todiste siitä, ettei Luoja, taivaallinen Isä pidä valtaa täällä maan päällä, vaan aivan joku muuu sitä petomaisesti johtaa ja hallitsee, väkivaltaa kaihtamatta. Sinä varmaankin tiedät myös jo sen jotta ken se on."Maalliset esivallat eivät kuitenkaan ole kyenneet olemaan ikinä alamaisia taivaalliselle Isälle,..."
--
Miten meidän tulisi suhtautua esivaltaan?
Tästä Paavali opettaa:
Room. 13:1-3
--
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;...
--
Raamatussa on myös kehoitus:
Apt 5:29
"Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä".
(Asiayhteys: Apt. 5:22-33)
Apostolit olivat jatkaneet opetustyötään "virkavallan" kielloista huolimatta (28).
Apostolit tottelivat enemmän Jumalaa kuin ihmistä (29).
Olihan Jeesus itse kutsunut ja lähettänyt heidät tähän työhön ennen taivaaseen astumistaan sanoen:
"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä...." (Matt. 28:19-20).
Tähän liittyi lupaus: "Minä olen teidän kanssanne joka päivä":
Ja apostolit tottelivat Jeesuksen käskyä vastoin sen ajan "virkavallan kieltoa" ja Pyhä Henki oli heidän kanssaan (32).- Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
"Maalliset esivallat eivät kuitenkaan ole kyenneet olemaan ikinä alamaisia taivaalliselle Isälle,..."
--
Miten meidän tulisi suhtautua esivaltaan?
Tästä Paavali opettaa:
Room. 13:1-3
--
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;...
--
Raamatussa on myös kehoitus:
Apt 5:29
"Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä".
(Asiayhteys: Apt. 5:22-33)
Apostolit olivat jatkaneet opetustyötään "virkavallan" kielloista huolimatta (28).
Apostolit tottelivat enemmän Jumalaa kuin ihmistä (29).
Olihan Jeesus itse kutsunut ja lähettänyt heidät tähän työhön ennen taivaaseen astumistaan sanoen:
"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä...." (Matt. 28:19-20).
Tähän liittyi lupaus: "Minä olen teidän kanssanne joka päivä":
Ja apostolit tottelivat Jeesuksen käskyä vastoin sen ajan "virkavallan kieltoa" ja Pyhä Henki oli heidän kanssaan (32).Kaksitoista apostolia koki melkein samanlaisen lopun kuin Johannes kastaja ja Kristuskin, eikä heiltä jäänyt jälkeensä ketään. Toki, nuo yli seitsemänkymmentä opetuslasta jotka Kristus itse saattoi matkaan eläessään, tekivät juuri sen ihan kaiken tarpeellisen jotta nuo silloiset ihmiset yleensäkin olisivat voineet kuulla omin korvin totista ja oikeaa ilosanomaa taivasten valtakunnan läheisyydestä ja ihmisen Pojasta, Kristuksesta. Mutta eivät hekään olleet alamaisia ollenkaan maallisille hallituksille, sillä jos olisivat olleet, niin sanoma olisi jäänyt meiltä kaikilta kuulematta.
Luojamme, Taivaallinen Isä ei edelleenkään aseta hallituksia tänne maan päälle. Eikä itse valvo yhdenkään kansan etuja, vaan Hän on antanut selkeät ohjeet vain siitä, jotenka itse kunkin tulee elää ja toimia täällä maan päällä eläessään.
Paavalihan ei ollut edes apostoli, joten se on aivan yks hailee jota hän on varsin omaehtoisesti sanellut kirjureilleen joskus aikoja sitten. Trubaduuri kirjoitti:
Kaksitoista apostolia koki melkein samanlaisen lopun kuin Johannes kastaja ja Kristuskin, eikä heiltä jäänyt jälkeensä ketään. Toki, nuo yli seitsemänkymmentä opetuslasta jotka Kristus itse saattoi matkaan eläessään, tekivät juuri sen ihan kaiken tarpeellisen jotta nuo silloiset ihmiset yleensäkin olisivat voineet kuulla omin korvin totista ja oikeaa ilosanomaa taivasten valtakunnan läheisyydestä ja ihmisen Pojasta, Kristuksesta. Mutta eivät hekään olleet alamaisia ollenkaan maallisille hallituksille, sillä jos olisivat olleet, niin sanoma olisi jäänyt meiltä kaikilta kuulematta.
Luojamme, Taivaallinen Isä ei edelleenkään aseta hallituksia tänne maan päälle. Eikä itse valvo yhdenkään kansan etuja, vaan Hän on antanut selkeät ohjeet vain siitä, jotenka itse kunkin tulee elää ja toimia täällä maan päällä eläessään.
Paavalihan ei ollut edes apostoli, joten se on aivan yks hailee jota hän on varsin omaehtoisesti sanellut kirjureilleen joskus aikoja sitten.Miten Jeesus mielestänne suhtautui esivaltaan?
(Palestiina oli silloin Rooman vallan alla.)- Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
Miten Jeesus mielestänne suhtautui esivaltaan?
(Palestiina oli silloin Rooman vallan alla.)Juuri se silloinen "Esivalta" murhasi hänet sangen kylmäverisesti, mutta hän, Kristus antoi senkin sille anteeksi. Eikä hän suinkaan sillä osoittanut silloin alamaisuuttaan sille valtaa pitävälle koneistolle, vaan armeliaisuuttaan ja kykyä antaa anteeksi, ollen hyvänä esimerkkinä siinäkin. Tosin, hän ei erikoisemmin kapinoinut tuon aikaista esivaltaa (Roomaa) vastaan tai terrorisoinut tuota valtakoneistoa joillakin ilkiteoilla, kuten monet muut silloin tekivät.
Trubaduuri kirjoitti:
Juuri se silloinen "Esivalta" murhasi hänet sangen kylmäverisesti, mutta hän, Kristus antoi senkin sille anteeksi. Eikä hän suinkaan sillä osoittanut silloin alamaisuuttaan sille valtaa pitävälle koneistolle, vaan armeliaisuuttaan ja kykyä antaa anteeksi, ollen hyvänä esimerkkinä siinäkin. Tosin, hän ei erikoisemmin kapinoinut tuon aikaista esivaltaa (Roomaa) vastaan tai terrorisoinut tuota valtakoneistoa joillakin ilkiteoilla, kuten monet muut silloin tekivät.
Kristitty ja esivalta
Jari Rankisen blogi: http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=3421&Itemid=90
--
Lainaus blogista:
"Uusi testamentti tekee selväksi, että esivallan kunnioittaminen on kristityn velvollisuus. Paavali opettaa näin (Room 13:1-7), samoin Pietari (1 Piet 2:12).
Herramme käski antaa keisarille, mikä kuuluu keisarille (Matt 22:21). Kristitty ei voi kiertää veroja tai salakuljettaa.
Hän on lainkuuliainen kansalainen.
Uusi testamentti asettaa kuitenkin rajat kuuliaisuudelle. Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmisiä.
Esivalta määräsi, etteivät apostolit saa julistaa evankeliumia Jeesuksesta. Tätä määräystä apostolit eivät totelleet, koska heillä oli Jumalalta käsky julistaa evankeliumia (Apt 4:20 ja 5:29).
Mikäli esivallan käsky ja Jumalan käsky ovat ristiriidassa, kristitty kuuntelee Jumalaa, ei esivaltaa.
Ohjeet siis opastavat eri suuntiin. Silti ne ovat yhdistettävissä.
Jeesuksen ajan juutalaisten esimerkki auttaa yhdistämisessä. Juutalaiset olivat olleet satoja vuosia vieraiden valtojen alaisina.
Heidän uskoonsa oli valettu periaate, jonka tunsi varmaan jokainen juutalainen. Esivallan alle – vaikka se on pakanallinen, siis ei juutalainen - taivutaan, mutta kuuliaisuudella on rajat.
Mikään esivalta ei saanut hurskasta juutalaista uhraamaan pakanajumalille, vaikka kuinka käski. Samoin toimivat ensimmäiset kristityt.
Kuuliaisuutta siis – mutta sillä on rajat. Kristitty on esivallalle lojaali kansalainen. Hän rukoilee esivallan puolesta ja voi olla sen palveluksessa.
Mutta hänen Jumalan sanaan sidottu omatuntonsa asettaa kuuliaisuudelle rajat.
Periaate ja useimmat käytännön sovellukset ovat selviä, vaikka joitakin kysymyksiä kristityt voivat ratkaista eri tavoin".
(Lainaus loppu)
- loppui vanha-liitto!
Luuk 16:16
"Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Vanha-liitto oli käynyt tehottomaksi ja Jeesuksessa alkoi uusi-liitto.
Se alkoi julkisesti Hänen kasteellaan Isän, Pojan ja
Pyhän-hengen todistuksella!Hebr. 9:15
"Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön".
--
Jeesuksen antaessa henkensä temppelin esirippu repesi kahtia.
Mark. 15:38
"Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti".
Näin kristityille avautui oikeus lähestyä vapaasti Jumalaa Jeesuksen veren turvissa (Hebr. 10:19-22).Tapio522 kirjoitti:
Hebr. 9:15
"Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön".
--
Jeesuksen antaessa henkensä temppelin esirippu repesi kahtia.
Mark. 15:38
"Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti".
Näin kristityille avautui oikeus lähestyä vapaasti Jumalaa Jeesuksen veren turvissa (Hebr. 10:19-22)."Se alkoi julkisesti Hänen kasteellaan Isän,Pojan ja Pyhän Hengen todistuksella"!
---
Tekisin vielä tarkentavan kysymyksen:
"Astuiko Uusi liitto voimaan Jeesuksen kasteesta"?
(Hebr. 9:17 " ...sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.)- USKOON, eikä
Tapio522 kirjoitti:
"Se alkoi julkisesti Hänen kasteellaan Isän,Pojan ja Pyhän Hengen todistuksella"!
---
Tekisin vielä tarkentavan kysymyksen:
"Astuiko Uusi liitto voimaan Jeesuksen kasteesta"?
(Hebr. 9:17 " ...sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.)näkemiseen.
Tuossa edellä kirjoitit:
" että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön".
Siis ENNEN RISTINKUOLEMAA tehdyt synnitkin sovitettiin ristillä, uskon kautta.
TÄTÄ ON UUSI LIITTO!!!!!!!!!
Vanha liitto perustui tekoihin, uhreihin lain noudattamiseen.
Uusi-liitto perustuu uskoon. Jeesus sanoi synti-
selle naiselle: "
Sinun uskosi on sinut pelastanut."
Jeesuksen veri puhdisti synnit jo ENNENKUIN se oli
vuotanutkaan!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208