Pillereiden sivuvaikutukset

Aihe, josta monella naisella on varmasti osansa jaettavana. :)

Olen aloittamassa kuukauden päästä pillerit. Tärkeimpänä syynä tietenkin ehkäisy, mutta myös selän aknen takia haluan kokeilla pillereitä siinä toivossa, että joskus voisi toppejakin käyttää (onkohan mahdottomuus toivoa niiden käyttöä vielä tänä kesänä?)

Olen 25, ja suht "myöhäinen" aloitus pillereille johtuu siitä etten ole koskaan ollut kovin innoissani hormonaalisesta ehkäisystä ja siitä miten se omaa kehoa ja ehkä jopa persoonaa voi muuttaa. Aika skeptisesti lähden nyt kokeilemaan, miten pillerit itseeni vaikuttavat.

Tätä olen kuitenkin miettinyt kauan. Miten paljon masentuneisuus ja itkuisuus, joita siis saattaa pillereiden ansiosta tulla, voi vaikuttaa normaaliin elämään? Missä tilanteissä olette itse esimerkiksi huomanneet tuon itkuisuuden? Ehkä jopa ihan työelämässäkin, jossa muuten yrittää pysyä "normaalina, kovana" kovankin stressin alla? Onko masentuneisuus jopa ihan oikeaa masennusta, saattaako pillerit vaikuttaa omaan elämäniloon paljonkin?

Toivon, että olen maalaillut vain kauhukuvia päässäni, mutta koitan ennen pillereiden aloitusta saada tällä tavoin hieman kuvaa siitä miten ne saattaa pahimmillaan vaikuttaa. Saattaapi sitten ainakin yllättyä iloisesti, jos sivuvaikutuksena onkin vain pieni päänsärky silloin tällöin. :)

Käytännön kokemuksia siis peliin! Olenko turhaan skeptinen? Voittaako hyvä vaikutukset huonot?
Muistaakseni itselleni suositeltiin joko Yasminea tai Melianea. Ehdin kyllä jo mennä kotona merkkejä selaillessani sekaisin, olivatko ne nuo. Merkit olivat kuitenkin sellaisia, jotka soveltuvat akneiholle hyvin.
3337
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Mua ketuttaa eniten pillereissä se, että ne aiheuttavat hiivasienitulehdusta...!

Äänestä

Aknen hoitoon pillereillä menee jokunen kuukausi, ainakin siskollani meni, mutta nyt iho loistavassa kunnossa! On hyvin yksilöllistä, miten pillerit vaikuttavat mielialaan, minulla niin, että hermostun tavallista helpommin ja pinna on useammin kireällä. Joskus tulee itku ihan muuten vaan ilman mitään syytä (mikä on joillakin tietysti ihan normaalia, minulla ei). Eivät pillerit mielestäni ihan masennusta sairautena aiheuta, jos ei ole siihen taipuvainen, lähinnä masentuneisuutta silloin tällöin hetkellisesti. Sekin on tietysti ihan normaalielämään kuuluva ilmiö :) Parhaat iholle ovat pillerit, jotka sisältävät syproteroniasetaattia (esim. Diane Nova, Cypretyl) tai drospirenonia (yasmin, Yasminelle). Minulle Melianet aiheuttivat finnejä. Nyt Yasminellet ja iho hyvänä :)

Äänestä

Hei!
Itse aloitin pillereiden käytön 10kk sitten, ja kohtalaisen myöhään minäkin,22-vuotiaana.
Yhtä lailla pelkäsin sivuvaikutuksia, joita ei kuitenkaan alkukuukausien pientä turvotusta lukuunottamatta muita juuri tullutkaan. Ainakaan tuollaisia masennus-/itkukohtauksia ei ole ollut yhtään sen enempää kuin ennen pillereitä. Päänsärkyä eikä mitään muitakaan kipuiluja ole ollut. Melkein voisin sanoa voivani nyt jopa paremmin kuin ennen pillereitä, kun ei tarvitse kärsiä kuukautiskivuista ja vuotokin on niukentunut niin ettei niitä melkein huomaa.
Ainoa negatiivinen puoli on minulla ollut tuo ihon kunnon lievä heikkeneminen, eli ei siis paraneminen kuten olisi toivonut. En tiedä kuitenkaan viitsinkö sen takia vaihtaa muuten niin sopivia pillereitä toiseen merkkiin.
Mutta onnea sulle kokeiluun!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nita. kirjoitti:

Aihe, josta monella naisella on varmasti osansa jaettavana. :)

Olen aloittamassa kuukauden päästä pillerit. Tärkeimpänä syynä tietenkin ehkäisy, mutta myös selän aknen takia haluan kokeilla pillereitä siinä toivossa, että joskus voisi toppejakin käyttää (onkohan mahdottomuus toivoa niiden käyttöä vielä tänä kesänä?)

Olen 25, ja suht "myöhäinen" aloitus pillereille johtuu siitä etten ole koskaan ollut kovin innoissani hormonaalisesta ehkäisystä ja siitä miten se omaa kehoa ja ehkä jopa persoonaa voi muuttaa. Aika skeptisesti lähden nyt kokeilemaan, miten pillerit itseeni vaikuttavat.

Tätä olen kuitenkin miettinyt kauan. Miten paljon masentuneisuus ja itkuisuus, joita siis saattaa pillereiden ansiosta tulla, voi vaikuttaa normaaliin elämään? Missä tilanteissä olette itse esimerkiksi huomanneet tuon itkuisuuden? Ehkä jopa ihan työelämässäkin, jossa muuten yrittää pysyä "normaalina, kovana" kovankin stressin alla? Onko masentuneisuus jopa ihan oikeaa masennusta, saattaako pillerit vaikuttaa omaan elämäniloon paljonkin?

Toivon, että olen maalaillut vain kauhukuvia päässäni, mutta koitan ennen pillereiden aloitusta saada tällä tavoin hieman kuvaa siitä miten ne saattaa pahimmillaan vaikuttaa. Saattaapi sitten ainakin yllättyä iloisesti, jos sivuvaikutuksena onkin vain pieni päänsärky silloin tällöin. :)

Käytännön kokemuksia siis peliin! Olenko turhaan skeptinen? Voittaako hyvä vaikutukset huonot?
Muistaakseni itselleni suositeltiin joko Yasminea tai Melianea. Ehdin kyllä jo mennä kotona merkkejä selaillessani sekaisin, olivatko ne nuo. Merkit olivat kuitenkin sellaisia, jotka soveltuvat akneiholle hyvin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu