JEESUS RUOKKII VIISITUHATTA MIESTÄ
Mark.6:30-44
--
Jeesuksen opetuslapset palaavat väsyneinä saarnamatkoiltaan (30).
He kertovat Jeesukselle, mitä olivat tehneet ja opettaneet. Jeesus kehoittaa heitä levähtämään vähän (31).
Rasittavan työn lomassa ovat lepohetket tarpeellisia- meillekkin.
Jeesuksesta kerrotaan, että Hän itsekkin usein vetäytyi autioon paikkaan rukoilemaan (Mark.6:46,, 1:35,. Luuk.6:12, 5:16).
Niinpä he lähtivät venheellä autioon paikkaan, yksinäisyyteen (32).
Mutta he eivät saa olla rauhassa. Paljon kansaa on odottamassa heitä rannalla (33,34).
Jeesuksen käy heitä sääli.
Hän näkee sekä heidän hengellisen hädän, että ruumiilliset tarpeet.
Kun päivä oli jo pitkälle kulunut ,tuli kansan nälkä.
Heillä ei ollut muuta kuin viisi leipää ja kaksi kalaa (38). Jeesus ottaa ne, siunaa ja murtaa leivät. Opetuslapset jakavat ne ja kalat kansalle (41).
Viisituhatta miestä (liäksi naiset ja lapset) tulevat ravituiksi (44).
Ruuasta jää vielä ylikin kaksitoista täyttä vakallista (43).
Jumala oli muinoin ravinnut israelilaisia leivättömässä erämaassa korpivaelluksen aikana. Jeesus myös saa vähät eväät riittämään suurelle kansanjoukolle.
Opetuslapset oppivat, että Jeesus täyttää ajallisetkin tarpeet hengellisten tarpeitten lisäksi ja runsain määrin.
Tämä ruokkimisihme on ainut, mikä on kerrottu kaikissa evankeliumeissa.
Jeesus ruokkii viisituhatta miestä, Mark.6:30-44
7
189
Vastaukset
Virsi 341
---
1.
Kiitos sulle, Jumalani,
armostasi kaikesta,
jota elinaikanani
olen saanut tuntea.
Kiitos sulle kirkkahista,
keväisistä päivistä.
Kiitos myöskin raskahista
syksyn synkän hetkistä.
2.
Kiitos, että rukoukset
monet, monet kuulit sä.
Kiitos, että pyynnöt toiset
eivät saaneet täyttyä.
Kiitos, kun mä hädässäni
avun saan sun kauttasi.
Kiitos, että synneistäni
vapahtavi Poikasi.
3.
Kiitos sulle jokaisesta
elämäni hetkestä.
Kiitos päivän paistehesta
niin kuin pimeydestä.
Kiitos sulle taisteluista,
rististäkin, Jumalain.
Kiitos, että aina muistat,
autat mua tuskissain.
4.
Kiitos sulle kukkasista,
jotka teilläin kukoisti.
Kiitos myöskin ohdakkeista,
jotka mua haavoitti.
Kiitos, että tahdot mulle
elon antaa iäisen.
Kaikesta, oi Herra, sulle
annan ikikiitoksen!- peuk.p
Huomenta T522.
mitä sano mun peukalopaikasta illalla;
Laulujen laulu 4
9 "Olet lumonnut minut, siskoni, morsiameni, lumonnut minut yhdellä ainoalla silmäykselläsi, yhdellä ainoalla kaulakoristeesi käädyllä.
10 Kuinka ihana onkaan sinun rakkautesi, siskoni, morsiameni! Kuinka paljon suloisempi viiniä on sinun rakkautesi, suloisempi kaikkia balsameja sinun voiteittesi tuoksu!
11 Sinun huulesi tiukkuvat hunajaa, morsiameni; mesi ja maito on sinun kielesi alla, ja sinun vaatteittesi tuoksu on kuin Libanonin tuoksu."
12 "Suljettu yrttitarha on siskoni, morsiameni, suljettu kaivo, lukittu lähde.Huomenta vaan "peuk.p"!
--
Kiitos kysymästä.
En ole tutustunutkaan Laulujen lauluun.
Löysin netistä seuraavan linkin aiheeseen.
Täytyypä tutkailla, mitä laulujen laulu pitää sisällään.
Näyttää olevan kahden nuoren "eroottissävyisestä" rakkaudesta kyse, jota antamasi kohta hyvin värikkäästi kuvaa.
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt5f.html- p.p.
Tapio522 kirjoitti:
Huomenta vaan "peuk.p"!
--
Kiitos kysymästä.
En ole tutustunutkaan Laulujen lauluun.
Löysin netistä seuraavan linkin aiheeseen.
Täytyypä tutkailla, mitä laulujen laulu pitää sisällään.
Näyttää olevan kahden nuoren "eroottissävyisestä" rakkaudesta kyse, jota antamasi kohta hyvin värikkäästi kuvaa.
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt5f.htmlLAULUJEN LAULU
Olavi Peltola
AVAINJAE
Rakkaus on väkevä kuin kuolema, kiivas ja kylttymätön kuin tuonela. Sen hehku on tulen hehku, sen liekki on Herran liekki
Laul 8:6.
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt5f.html
Mitähän Saarnaaja tarkoitti sanoessaan:
"Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen" (Saarn. 11:1)?- Fariseus
Tuossahan viitataan ilmiselvästi maapallon pyöreyteen. Kun aikasi odotat se palaa jälleen, selvemmin tuskin voi asiaan viitata.
On ollut melkoinen tietäjä tuo saarnaaja.
- Diana*
kuitenkin,että Jumala ruokkii koko maailman ja koko ajan.
Hän se on, joka säät ja ilmat säätää, ja viljan vartuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039