Pickuppien vertailu

ad hoc

No niin, asiaan.

Alempana joku jo kyseli pykälää raskaammasta kalustosta. Vaikka ei ihan noita varten tätä palstaa ajateltu, ollaan kai me kuitenkin sen verran sallivia ja avarasydämisiä, että noista kuormureistakin juttua voidaan käydä. Onhan ne lava-autoja. Jos vain tietoa (tai ainakin luuloja...) löytyy.

Itselläni olisi tarkoitus hankkia nelivetopickup ikäluokassa noin 2000-luvun vaihde tai uudempi. Kiivasta mielipiteiden vaihtoa eri merkkien ominaisuuksista ja outouksista sitten vain käyntiin. Vaihtoehtoinahan olisi Ranger, L200, King Cap ja Hilux. Mazdakin saattaisi tulla jostain vastaan, vaikka vähän myytynä aika harvinainen onkin.

Omia käsityksiä eri merkeistä:

Ranger (ja Mazda):
halvempi kuin muut keskimäärin (eroa noin 1-2 ke)
kaappariovet
- mahtaakohan ruostua yhtä herkästi kuin muut Fordit?
- käyttökulut testien mukaan kalliimmat kuin muissa
- varustelu, sähköikkunaa ym potentiaalista vikapesää paljon (Ford)
- harvinainen, saako tarvikeosia?

Mitsu:
luotettavuus kunnossa 2000-luvun malleissa (paitsi kansi)?
- huoltovälit (öljynvaihto 7500 km!!!)

Nissan:
huoltoväli 30 tkm (öljyt 15000 km)
kulutus litran pienempi kuin Fordissa ja Mitsussa
- 2002 ja sitä uudemmista huhuja huonosta luotettavuudesta, jopa koneiden särkymisistä

Toyota
kestävän maineessa
kulutus
- kalliimpi kuin muut, käytettynä eroa 1-2 ke
- sisältä ehkä turhankin karu verrattuna muihin
- laiska, ehkä riittävä kuitenkin

Mitä muuta tulee mieleen? Miten ruosteen kanssa on? Mitsu kai suojataan uutena, muut ovat maalipinnan varassa? Kokemukset Nissanin ruosteesta on ainakin minulla aika huonot. 2000-luvun autot kukkii levikkeiden kohdilta tai alta (piilossa).

Fordissa taitaa olla joku sähköohjattu vapaakytkin etuvoimansiirrossa (napalukot?). Mahtaako toimia tuollaisessa autossa, jota uitetaan kurassa ja mudassa?

Toyotanssa on kai perinteiset mekaaniset napalukot ja muissa etuperässä joku alipainekytkin.

Antaa tulla kokemuksia! Jos koskee vanhempaa kalustoa, mainitaan sitten, minkä ikäisestä laitteesta on kyse.

14

5188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm-98...

      Mitsu L-200. Sen verran vähän tulee ajoa että se 7500km öljynvaihtoväli riittää vuodeksi. Etupäässä on automaatti-napalukot ja takana kitkalukko. Mittarissa on nyt n. 170tkm, ja muutaman vuoden aikana (jonka se mulla on ollut) ei ole tarvinnut korjata mitään, ihan normaalihuollot vaan. Runko, pohja ja kotelot on suojattu öljysumutuksella, ei ole ollut ruosteongelmia. 99hv ei tee siitä kovin urheilullista, mutta se on riittävä että pysyy normaaliliikenteen mukana. Uudemmat on tosin tehokkaampia. Että tämmöistä kokemusta...

      • ad hoc

        Tekeekö huolto sen alustan suojauksen? Jostain olen tuollaisesta kuullut? Vai itsekö olet suojannut?


      • sen tehnyt..
        ad hoc kirjoitti:

        Tekeekö huolto sen alustan suojauksen? Jostain olen tuollaisesta kuullut? Vai itsekö olet suojannut?

        Tarvitaan paineilmakäyttöinen massaruisku ja kannullinen tavallista (halpaa) voiteluöljyä. Se on se vanha ja luotettava ruosteenesto- tee se itse- menetelmä. Ei ole vaan kovin luontoystävällistä kotipihassa tehynä, kun sitä öljyä tahtoo tippua myös maahan.


    • nhrp

      Hytin takaosan kaappariovia ei ole ollut vasta kuin pari vuotta Navarassa ja Rangerissa, muissa ei ole vieläkään..

      • ad hoc

        Rangerissa vuodesta 2003.


    • 2000-2002

      Nissan king cab:eissä on ollut koneen kanssa ongelmia. Sitä uudemmissa ei vikaa pitäisi olla..
      Riippuu tietenki käyttäjästä..

    • voitti

      Mitsu voitti aikanaan tuulilasin vertailun näiden välillä, mutta toki eiväthän testit kerro läheskään kaikkea. ABS malleissa oli takanakin kytkettävä 100% tasauspyörästön lukko, joka on erittäin paljon plussaa huonoissa olosuhteissa. Kansihan hajoaa jos sitä käyttää huolimattomasti, mutta yleensä aika myöhään 300-500tkm. . .

      • ad hoc

        Tuo kansi on sikäli juuri ongelma, että käytetyn ostaja ei voi tietää, miten autoa on käytetty. Kansi ei ole mikään kuluva osa kuten vaikkapa renkaat, joten se joko on ehjä tai ei. Ja särkyy huomenna tai sitten ei. Ja voi särkyä jo 200 tkm jälkeenkin.

        Onneksi niin yleinen juttu, että korjauksen kanssa ei tule tuskaa.

        Tuulilasin vertailu löytyy netistä, joten sen olen lukenut. Olisihan se testin voittanut Magnum ihan kiva, mutta...


      • noin..
        ad hoc kirjoitti:

        Tuo kansi on sikäli juuri ongelma, että käytetyn ostaja ei voi tietää, miten autoa on käytetty. Kansi ei ole mikään kuluva osa kuten vaikkapa renkaat, joten se joko on ehjä tai ei. Ja särkyy huomenna tai sitten ei. Ja voi särkyä jo 200 tkm jälkeenkin.

        Onneksi niin yleinen juttu, että korjauksen kanssa ei tule tuskaa.

        Tuulilasin vertailu löytyy netistä, joten sen olen lukenut. Olisihan se testin voittanut Magnum ihan kiva, mutta...

        Voihan auton käyttöhistoriaa aina tiedustella. Aika harvoin on särkynyt jo 200tkm, yleensä joskus 300-500tkm ja paljon enempikin kestää jos pitää huolella. Ja tosiaan ei kai siitä tuskaa ole. Kori ei kuitenkaan taida ruostua niin helposti kuin muissa . . .

        Mikä mutta ? :)


      • ad hoc
        noin.. kirjoitti:

        Voihan auton käyttöhistoriaa aina tiedustella. Aika harvoin on särkynyt jo 200tkm, yleensä joskus 300-500tkm ja paljon enempikin kestää jos pitää huolella. Ja tosiaan ei kai siitä tuskaa ole. Kori ei kuitenkaan taida ruostua niin helposti kuin muissa . . .

        Mikä mutta ? :)

        Ongelma on juuri se, ettei käyttöhistoriasta selviä se, miten autoa on käsitelty. Kansi kestää melkein koko muunkin auton iän, jos moottoria käytetään kuten kuuluu eli lämmitetään ja jäähdytetään moottori oikein. Jos kylmää moottoria kuormitetaan paljon ja lämmin sammutetaan suoraan ajosta, särkyy kansi 200 tkm kohdalla. Mistään et tiedä, miten edellinen käyttäjä on ajanut, vain kilometrit, jotka ei paljon tässä kohtaa auta. Ja jos mittarissa on tuo 200 tkm, on omistaminen yhtä jännitystä tuon suhteen.

        Mutta mitä. Enpä oikein tiedä. Kaikkea herkkua siinä on ja hinnat sen mukaisia. Yksikään asia ei ole sellainen, josta olisi minulle iloa.


    • Finåke

      Vieläkö pickup on hankinnassa? Myynnissä olisi 1. omistajan neliovinen viidelle rekisteröity L-200, 2,8 TD kaikilla herkuilla, mm. AC, hyvät poppivehkeet, kahdet renkaat aluvanteilla (Nokian Hakkapeliitat), koukku, lohko haaroitus, lavasuoja uudesta lähtien, kova lukittava kuomu (matala). Ajettu 51 tuhatta, leimattu maanantaina ensimmäistä kertaa puhtain paperein, maastossa ei ole käyty koskaan.

      • ad hoc

        Hankinnassa kyllä, mutta ei dc-malli eikä koneella, joka ei kuulu Suomen tuontimallistoon (2,8).

        Kiitos tarjouksesta.


      • kone kuin
        ad hoc kirjoitti:

        Hankinnassa kyllä, mutta ei dc-malli eikä koneella, joka ei kuulu Suomen tuontimallistoon (2,8).

        Kiitos tarjouksesta.

        2,8 on 4m4 sarjan kone ja sama kuin 2. gen pajeroissa, ero on toki se että potkua on kaikin puolin selvästi enemmän kuten myös vääntöä, ja jotenkin sellainen käsitys on että tämä on myös 4D56 konetta kestävämpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3643
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      38
      3202
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      139
      2764
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      18
      2335
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2303
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      212
      2111
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2075
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1894
    9. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1886
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1881
    Aihe