Suomalaisten keskustelu taidot näyttää olevan kehitysvaiheessa!
Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy samalla kuin uusia tukimustuloksia julkistetaan.
Liikenteen päästöt ovat muodostuneet ongelmiksi suurissa asutuskeskuksissa ja luonnonsaastuminen on tiedostettu vähitellen.
Tärkeintä olisi löytää hyvät käyttökelpoiset ratkaisut liikennepäästöjen vähentämiseksi eikä riidellä kuin kiihko uskovaiset diesel vastaan bensa.
Enemmistö on Suomessakin reagoinut asiaan ja dieselkanta on kasvanut aivan kuten Keski-Euroopassakin. Autokanta on uudistunut ja polttoaineen kulutus pienetynyt sekä uusi moottoritekniikka katalysaattoreineen ja suodattimineen vähentänyt myös päästöjä.
Mootorien koko tulisi olla suhteessa ajoneuvoon ja kuljetustarpeeseen. Liian pienellä autolla kuljetettaessa liian raskaita kuormia polttoainetalouskaan ei ole optimaalinen, liikenneturvallisuudesta puhumattakaan.
Hyötyliikenteessä on pakko hyväksyä tietty määrä saasteita, mutta on paljon ns. turhaa liikennetä jota voi jokainen itse omalla harkinnallaan säädellä ja vähentää saasteita.
Jokainen tahollaan mietiköön miten minimoida polttoaineen kulutus ja siten myös saasteita. Jos jonkun mielestä diesel ei kelpaa siitää vaan ajakoon bensalla, mutta sallikoon muiden ajaa dieselautoilla. Molemmat voivat tehdä parhaansa tavallaan yrittämättä estää muita ja olla tukematta epäoikeudenmukaisia autoveron tai polttoaineiden hintojen korotuksia.
Totuuskin pajastuu vähitellen
12
1514
Vastaukset
- sdsdsdsds
Joo mutta saksan malliin voisi vaatia katit bensa-autoille ja hiukkassuodattimet diesel-autoille pakollisiksi, jos niillä ajetaan kaupungeissa. Tämä olisi tasa-arvoa
- tdtdtdtdt
Ensin saksalaiset saisivat itse maksaa kaupunkiliikenteeseen soveltuvan hiukkassuodattimen tuotekehityskulut.
- tnttnt
miksi aina minun tasa-arvo, kaupunkilaisen, tai maalaisen?
Minä haluaisin TODELLISTA tasa-arvoa ja SUVAITSEVAISUUTTA, sekä järkevää "PORKKANAsysteemiä", nykyisten rangaistusverojen lisäksi vauhdittamaan kulkimien uusiutumista. - sdsdsdsds
tdtdtdtdt kirjoitti:
Ensin saksalaiset saisivat itse maksaa kaupunkiliikenteeseen soveltuvan hiukkassuodattimen tuotekehityskulut.
Onhan noita hiukkassuodattimia ollut iät ja ajat. Nyt vaan kaikki asentelemaan niitä diesel-autoihin suomessakin.
- tdtdtdtdt
sdsdsdsds kirjoitti:
Onhan noita hiukkassuodattimia ollut iät ja ajat. Nyt vaan kaikki asentelemaan niitä diesel-autoihin suomessakin.
Hiukkassuodatin:
- lisää typpipäästöjä
- lisää kulutusta
- voi tukkeutua pitkäaikaisesta kaupunkiajosta
- estää biodieselin käytön
- lyhentää tietyillä autoilla huoltoväliä
- vaatii polttonesteen lisäaineita ja erikoisöljyjä
- on vaihdettava 100 tkm välein tehtaalla regeneroituun
Jälkiasennussuodatin poistaa alle puolet hiukkasista. Saksassa joudutaan vaihtamaan tuhansia toimimattomia jälkiasennussuodattimia.
Ei oikein valmiilta tekniikalta tunnu!
Saksassa 2/3 liikenteen hiukkaspäästöistä tulee raskaasta liikenteestä, joihin ei ole suodattimia, meillä todennäköisesti enemmän. Diesel-moottorien osuus Saksan pienhiukkaspäästöistä on 8%. Hiukkaspäästöjä tulee myös tiestä, renkaista, jarruista ja yli 80% lämpövoimaloista. - sdsdsdsds
tdtdtdtdt kirjoitti:
Hiukkassuodatin:
- lisää typpipäästöjä
- lisää kulutusta
- voi tukkeutua pitkäaikaisesta kaupunkiajosta
- estää biodieselin käytön
- lyhentää tietyillä autoilla huoltoväliä
- vaatii polttonesteen lisäaineita ja erikoisöljyjä
- on vaihdettava 100 tkm välein tehtaalla regeneroituun
Jälkiasennussuodatin poistaa alle puolet hiukkasista. Saksassa joudutaan vaihtamaan tuhansia toimimattomia jälkiasennussuodattimia.
Ei oikein valmiilta tekniikalta tunnu!
Saksassa 2/3 liikenteen hiukkaspäästöistä tulee raskaasta liikenteestä, joihin ei ole suodattimia, meillä todennäköisesti enemmän. Diesel-moottorien osuus Saksan pienhiukkaspäästöistä on 8%. Hiukkaspäästöjä tulee myös tiestä, renkaista, jarruista ja yli 80% lämpövoimaloista.lisää katti bensa-autonkin kulutusta,miksi diesel pitäisi päästää kuin koira veräjästä.
- hiukkaspäästöistä
Tieliikenteen osuus hiukkaspäästöistä on 17%.
Painolla mitaten diesel tuottaa 10x enemmän hiukkasia.
Vaarallisimpia alle 1 um hiukkasia diesel ja bensa tuottavat yhtä paljon.
http://lipasto.vtt.fi/lipasto/liisa/hiuks.htm- ja tärkeämpi totuus
Ajan itse pienellä diesel-autolla.
Sen tuottamat pienhiukkaspäästöistä mulla ei ole muuta "todisteita" kuin nämä bensamiesten kateelliset viestit. Totuus mulla on se että D-4D ei tuota mitään näkyvää eikä haistettavissa olevaa saastetta. No jos ihan tarkkoja ollaan niin kylmänä haiskahtaa hiukan, mutta lisälämmitin hoitaa tämän ongelman muutamassa minuutissa.
Mutta omakoti-alueella sensijaan haisee ja näkyy vahvasti kun lämmitetään taloja ja saunoja puulla ja ties millä tervapahvilla ja energiajätteellä.(lämmitän itsekin takkaa puilla mutta sytytän sanomalehtipaperilla).
Siis puunpoltosta aiheutuu todellista terveydellistä haittaa....esimerkiksi niille jotka sairastaa astmaa, eikä siitä ole kuulunut minkäänlaista polemiikkia että pitäisikö puunpoltto kieltää jotta maailma pelastuu ! - sdsdsdsds
ja tärkeämpi totuus kirjoitti:
Ajan itse pienellä diesel-autolla.
Sen tuottamat pienhiukkaspäästöistä mulla ei ole muuta "todisteita" kuin nämä bensamiesten kateelliset viestit. Totuus mulla on se että D-4D ei tuota mitään näkyvää eikä haistettavissa olevaa saastetta. No jos ihan tarkkoja ollaan niin kylmänä haiskahtaa hiukan, mutta lisälämmitin hoitaa tämän ongelman muutamassa minuutissa.
Mutta omakoti-alueella sensijaan haisee ja näkyy vahvasti kun lämmitetään taloja ja saunoja puulla ja ties millä tervapahvilla ja energiajätteellä.(lämmitän itsekin takkaa puilla mutta sytytän sanomalehtipaperilla).
Siis puunpoltosta aiheutuu todellista terveydellistä haittaa....esimerkiksi niille jotka sairastaa astmaa, eikä siitä ole kuulunut minkäänlaista polemiikkia että pitäisikö puunpoltto kieltää jotta maailma pelastuu !No ei bensa-auton päästöistäkään ole mitään näkyviä todisteita,ainoastaan dieselkirkon uskovaisten toteamus että kuolevat kuulema häkään, pakkoko sitä päätä on pistää pussiin ja nenä sitten putken päähän.
Mutta uusienkin dieselien päästämät noki pöllädykset ovat ihan joka päivä nähtävissä. - Bladder
sdsdsdsds kirjoitti:
No ei bensa-auton päästöistäkään ole mitään näkyviä todisteita,ainoastaan dieselkirkon uskovaisten toteamus että kuolevat kuulema häkään, pakkoko sitä päätä on pistää pussiin ja nenä sitten putken päähän.
Mutta uusienkin dieselien päästämät noki pöllädykset ovat ihan joka päivä nähtävissä.Sitten ainakin pitäisi puun poltto kieltää!
Ja ihan samalla tavalla voi talvella kauhistua kun bensa-autolla laitettaessa kaasu pohjaan, huomaa pakokaasu määrän lisääntyvän, KAMALAA.
Eli siis talvisin pitäisi nykyaikaisetkin bensa-autot kieltää, koska niiden "pöllähdykset" pystyy helposti havaitsemaan! Teidän kateellisten bensaihmisten jutuissa ei ole mitään, ei yhtään mitään järkeä. Kaikki mikä liittyy dieseliin kauhistuttaa teitä.
- vaarallisin tapahtuma on
syntyminen - sitä seuraa vääjäämättä kuolema, ennemmin tai myöhemmin. Ihmettelen kuinka jopa aikuiset ihmiset jaksavat jatkuvasti "louskuttaa leukojaan" lillukan varsista!
- c/r
On taas tekstiä mailman parantajilta,Kaiken mailman pilkun viilaajat viitsiikin kirjoitella tänne,Se ajetaanko Suomessa Bensalla vai Dieselillä on yks hailee.Pitäisi näyttää omalla esimerkillä,kenelle.Isot teollistuneet maat ei välitä hittoakaan noista päästöistä mutta kartalla
katsottuna postimerkin kokoinen suomi käy raivokasta sotaa kumpi on parempi bensa vai diesel oi voi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2504526Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1242961Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412722Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741700Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051543Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn171437- 521285
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2021067- 471055