Totuuskin pajastuu vähitellen

Suomalaisten keskustelu taidot näyttää olevan kehitysvaiheessa!
Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy samalla kuin uusia tukimustuloksia julkistetaan.
Liikenteen päästöt ovat muodostuneet ongelmiksi suurissa asutuskeskuksissa ja luonnonsaastuminen on tiedostettu vähitellen.
Tärkeintä olisi löytää hyvät käyttökelpoiset ratkaisut liikennepäästöjen vähentämiseksi eikä riidellä kuin kiihko uskovaiset diesel vastaan bensa.
Enemmistö on Suomessakin reagoinut asiaan ja dieselkanta on kasvanut aivan kuten Keski-Euroopassakin. Autokanta on uudistunut ja polttoaineen kulutus pienetynyt sekä uusi moottoritekniikka katalysaattoreineen ja suodattimineen vähentänyt myös päästöjä.
Mootorien koko tulisi olla suhteessa ajoneuvoon ja kuljetustarpeeseen. Liian pienellä autolla kuljetettaessa liian raskaita kuormia polttoainetalouskaan ei ole optimaalinen, liikenneturvallisuudesta puhumattakaan.
Hyötyliikenteessä on pakko hyväksyä tietty määrä saasteita, mutta on paljon ns. turhaa liikennetä jota voi jokainen itse omalla harkinnallaan säädellä ja vähentää saasteita.
Jokainen tahollaan mietiköön miten minimoida polttoaineen kulutus ja siten myös saasteita. Jos jonkun mielestä diesel ei kelpaa siitää vaan ajakoon bensalla, mutta sallikoon muiden ajaa dieselautoilla. Molemmat voivat tehdä parhaansa tavallaan yrittämättä estää muita ja olla tukematta epäoikeudenmukaisia autoveron tai polttoaineiden hintojen korotuksia.

12

1480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsdsdsds

      Joo mutta saksan malliin voisi vaatia katit bensa-autoille ja hiukkassuodattimet diesel-autoille pakollisiksi, jos niillä ajetaan kaupungeissa. Tämä olisi tasa-arvoa

      • tdtdtdtdt

        Ensin saksalaiset saisivat itse maksaa kaupunkiliikenteeseen soveltuvan hiukkassuodattimen tuotekehityskulut.


      • tnttnt

        miksi aina minun tasa-arvo, kaupunkilaisen, tai maalaisen?
        Minä haluaisin TODELLISTA tasa-arvoa ja SUVAITSEVAISUUTTA, sekä järkevää "PORKKANAsysteemiä", nykyisten rangaistusverojen lisäksi vauhdittamaan kulkimien uusiutumista.


      • sdsdsdsds
        tdtdtdtdt kirjoitti:

        Ensin saksalaiset saisivat itse maksaa kaupunkiliikenteeseen soveltuvan hiukkassuodattimen tuotekehityskulut.

        Onhan noita hiukkassuodattimia ollut iät ja ajat. Nyt vaan kaikki asentelemaan niitä diesel-autoihin suomessakin.


      • tdtdtdtdt
        sdsdsdsds kirjoitti:

        Onhan noita hiukkassuodattimia ollut iät ja ajat. Nyt vaan kaikki asentelemaan niitä diesel-autoihin suomessakin.

        Hiukkassuodatin:
        - lisää typpipäästöjä
        - lisää kulutusta
        - voi tukkeutua pitkäaikaisesta kaupunkiajosta
        - estää biodieselin käytön
        - lyhentää tietyillä autoilla huoltoväliä
        - vaatii polttonesteen lisäaineita ja erikoisöljyjä
        - on vaihdettava 100 tkm välein tehtaalla regeneroituun

        Jälkiasennussuodatin poistaa alle puolet hiukkasista. Saksassa joudutaan vaihtamaan tuhansia toimimattomia jälkiasennussuodattimia.

        Ei oikein valmiilta tekniikalta tunnu!

        Saksassa 2/3 liikenteen hiukkaspäästöistä tulee raskaasta liikenteestä, joihin ei ole suodattimia, meillä todennäköisesti enemmän. Diesel-moottorien osuus Saksan pienhiukkaspäästöistä on 8%. Hiukkaspäästöjä tulee myös tiestä, renkaista, jarruista ja yli 80% lämpövoimaloista.


      • sdsdsdsds
        tdtdtdtdt kirjoitti:

        Hiukkassuodatin:
        - lisää typpipäästöjä
        - lisää kulutusta
        - voi tukkeutua pitkäaikaisesta kaupunkiajosta
        - estää biodieselin käytön
        - lyhentää tietyillä autoilla huoltoväliä
        - vaatii polttonesteen lisäaineita ja erikoisöljyjä
        - on vaihdettava 100 tkm välein tehtaalla regeneroituun

        Jälkiasennussuodatin poistaa alle puolet hiukkasista. Saksassa joudutaan vaihtamaan tuhansia toimimattomia jälkiasennussuodattimia.

        Ei oikein valmiilta tekniikalta tunnu!

        Saksassa 2/3 liikenteen hiukkaspäästöistä tulee raskaasta liikenteestä, joihin ei ole suodattimia, meillä todennäköisesti enemmän. Diesel-moottorien osuus Saksan pienhiukkaspäästöistä on 8%. Hiukkaspäästöjä tulee myös tiestä, renkaista, jarruista ja yli 80% lämpövoimaloista.

        lisää katti bensa-autonkin kulutusta,miksi diesel pitäisi päästää kuin koira veräjästä.


    • hiukkaspäästöistä
      • ja tärkeämpi totuus

        Ajan itse pienellä diesel-autolla.
        Sen tuottamat pienhiukkaspäästöistä mulla ei ole muuta "todisteita" kuin nämä bensamiesten kateelliset viestit. Totuus mulla on se että D-4D ei tuota mitään näkyvää eikä haistettavissa olevaa saastetta. No jos ihan tarkkoja ollaan niin kylmänä haiskahtaa hiukan, mutta lisälämmitin hoitaa tämän ongelman muutamassa minuutissa.

        Mutta omakoti-alueella sensijaan haisee ja näkyy vahvasti kun lämmitetään taloja ja saunoja puulla ja ties millä tervapahvilla ja energiajätteellä.(lämmitän itsekin takkaa puilla mutta sytytän sanomalehtipaperilla).
        Siis puunpoltosta aiheutuu todellista terveydellistä haittaa....esimerkiksi niille jotka sairastaa astmaa, eikä siitä ole kuulunut minkäänlaista polemiikkia että pitäisikö puunpoltto kieltää jotta maailma pelastuu !


      • sdsdsdsds
        ja tärkeämpi totuus kirjoitti:

        Ajan itse pienellä diesel-autolla.
        Sen tuottamat pienhiukkaspäästöistä mulla ei ole muuta "todisteita" kuin nämä bensamiesten kateelliset viestit. Totuus mulla on se että D-4D ei tuota mitään näkyvää eikä haistettavissa olevaa saastetta. No jos ihan tarkkoja ollaan niin kylmänä haiskahtaa hiukan, mutta lisälämmitin hoitaa tämän ongelman muutamassa minuutissa.

        Mutta omakoti-alueella sensijaan haisee ja näkyy vahvasti kun lämmitetään taloja ja saunoja puulla ja ties millä tervapahvilla ja energiajätteellä.(lämmitän itsekin takkaa puilla mutta sytytän sanomalehtipaperilla).
        Siis puunpoltosta aiheutuu todellista terveydellistä haittaa....esimerkiksi niille jotka sairastaa astmaa, eikä siitä ole kuulunut minkäänlaista polemiikkia että pitäisikö puunpoltto kieltää jotta maailma pelastuu !

        No ei bensa-auton päästöistäkään ole mitään näkyviä todisteita,ainoastaan dieselkirkon uskovaisten toteamus että kuolevat kuulema häkään, pakkoko sitä päätä on pistää pussiin ja nenä sitten putken päähän.

        Mutta uusienkin dieselien päästämät noki pöllädykset ovat ihan joka päivä nähtävissä.


      • Bladder
        sdsdsdsds kirjoitti:

        No ei bensa-auton päästöistäkään ole mitään näkyviä todisteita,ainoastaan dieselkirkon uskovaisten toteamus että kuolevat kuulema häkään, pakkoko sitä päätä on pistää pussiin ja nenä sitten putken päähän.

        Mutta uusienkin dieselien päästämät noki pöllädykset ovat ihan joka päivä nähtävissä.

        Sitten ainakin pitäisi puun poltto kieltää!

        Ja ihan samalla tavalla voi talvella kauhistua kun bensa-autolla laitettaessa kaasu pohjaan, huomaa pakokaasu määrän lisääntyvän, KAMALAA.

        Eli siis talvisin pitäisi nykyaikaisetkin bensa-autot kieltää, koska niiden "pöllähdykset" pystyy helposti havaitsemaan! Teidän kateellisten bensaihmisten jutuissa ei ole mitään, ei yhtään mitään järkeä. Kaikki mikä liittyy dieseliin kauhistuttaa teitä.


    • vaarallisin tapahtuma on

      syntyminen - sitä seuraa vääjäämättä kuolema, ennemmin tai myöhemmin. Ihmettelen kuinka jopa aikuiset ihmiset jaksavat jatkuvasti "louskuttaa leukojaan" lillukan varsista!

      • c/r

        On taas tekstiä mailman parantajilta,Kaiken mailman pilkun viilaajat viitsiikin kirjoitella tänne,Se ajetaanko Suomessa Bensalla vai Dieselillä on yks hailee.Pitäisi näyttää omalla esimerkillä,kenelle.Isot teollistuneet maat ei välitä hittoakaan noista päästöistä mutta kartalla
        katsottuna postimerkin kokoinen suomi käy raivokasta sotaa kumpi on parempi bensa vai diesel oi voi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5141
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      35
      2651
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2438
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1710
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1580
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1188
    10. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe