Meinasi kuolla

joditestiin

L♪2äkäri arvioi, että rintasyöpäni saattoi johtua jodinpuutteesta, ja määräsi minut tutkimukseen. Ostin apteekista 100ml pullon Lugolin jodiluosta, kuten käskettiin. Sitten luin lääkärin ohjeet uudelleen. Ensin hän sanoo, että ottaisin 50mg liousta. Sitten pari riviä myöhemmin se on 8 tippaa. Kumpiko on oikein? Pullossa sanotaan, että se on myrkkyä - jos se koskettaa ihoa, pitää hakeutua lääkäriin. Olin juoda puolet pullosta, mutta onneksi luin ohjeet tarkkaan läpi, enkä juonut. Voisin olla nyt kankena. Vai onko matematiikassani vikaa? Eikö 50ml ole sama annos kuin 50mg?

Ja miten mitataan tippa? Pullossa on avonainen suu, ei mitään tippanokkaa.

67

6371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matematiikassasi

on pahasti vikaa.
      50ml on 1000 kertaa enemmän kuin 50mg.

Litra ei vastaa grammaa.
      Litra vastaa noin kilogrammaa.

• ap.

apteekkiin. Olen nyt aika nolo, mutta hengissä:) Otin ne kahdeksan tippaa, ja sehän oli vajaa teelusikallinen. Olisi ollut parempi, jos ohjeet olisi ollut millilitroina, koska ainetta myydään millilitroina. Mutta ehkä lääkäri luuli, että potilaat osaavat matematiikkaa.

• Arkimies

"50ml on 1000 kertaa enemmän kuin 50mg."

No niinpä onkin!

Tuntuisi houkuttelevalta ajatella että kun 'kilo on litra' niin 'mg == ml'. Mutta kilopa onkin kg eli kilogramma eli 1000 grammaa!

• ihmeen
        Arkimies kirjoitti:

"50ml on 1000 kertaa enemmän kuin 50mg."

No niinpä onkin!

Tuntuisi houkuttelevalta ajatella että kun 'kilo on litra' niin 'mg == ml'. Mutta kilopa onkin kg eli kilogramma eli 1000 grammaa!

takia laitat kaksi yhtäsuuruusmerkkiä peräkkäin?

• just...

Turha syyttää lääkäreitä, jos oma yleissivistys on noin huono.

Pullosta kyllä näkee paljonko siinä on vaikuttavaa ainetta tietyssä määrässä. Tuossa tuotteessa pitoisuus taitaa olla 6.3mg/tippa eli jos annos on 50mg:aa, niin silloinhan sinun pitää ottaa sitä se kahdeksan tippaa.

20 tippaa on 1 ml. Osaat varmaan tästä nyt laskea annoksen suuruuden. Tai hae apteekista puhdas pipetti.

Matikkasi kangertelee pahasti. Mieti nyt; ota vaikka burana 400mg:n tabletti. Matikkapääsi mukaan se on sama kuin 400milliä buranaa. Laitatko buranat mitta-astiaan ja otat niitä siis parikourallista, jotta saisit elimistöösi 400mg buranaa?

Eli lääkärin ohje 50mg:aa liuosta ja kahdeksan tippaa ovat kumpikin oikein. Hän on annoksen sinulle ilmoittanut kahdella eri tavalla, ettei sattuisi mokia.

• Lääkärissä en käy

Olisi voinut lääkärikin kirjoittaa tippamäärän reseptiin ettei sekin olisi mennyt "arvuutteluksi". Apteekki kirjoittaa lääkepakettiin saman (silloin olisi paljon selvempää, muttei lääkärillä maalaisjärkeä ole). Oletetaan, että potilas voisi olla vaikka vanhus, joka ei mahdollisesti "huomaa" huonoa oloa.

Mielestäni holtittomuutta lääkäriltä, joka ei hoida hommiansa loppuun ja samaten hoitovirhe! Kaikki Suomen kansalaiset eivät osaa laskea kuin lääkärit tai välttämättä muuntaa (vanhuksille saattaa olla vaikeaa, eikö totta?)!

Puolustus puhe lääkäriltä: "mutku kysymyksessä ei ollut vanhus"...niinpä!

• taas?

Kuulostaa ihan lääkärin kaverin beserwisser-kommenteilta. Vai onko kyseessä oikein medisiinari?

• ap.

tavattomasti, jos lääkärin ohjeissa olisi ollut vaikkapa maininta, että 1ml=1000mg. Pullo oli millilitroina, ohjeet milligrammoina ja tippoina. Kysyin asiaa ensin ystävältä, joka aina nauraa minun omaperäiselle matematiikalleni (olen mensalainen, mutta matikkapääni on outo). Hän on tosi hyvä matematiikassa, ja kaikin puolin sharppi tyyppi, mutta hänkin luuli, että ml on saman verran kuin mg. Että noin. Ei nämä asiat ole itsestään selvyyksiä. Sairaana ollessaan ei välttämättä ole terävimmillään.

"The secret of caring for the patient is caring for the patient."

• lukikin
        Lääkärissä en käy kirjoitti:

Olisi voinut lääkärikin kirjoittaa tippamäärän reseptiin ettei sekin olisi mennyt "arvuutteluksi". Apteekki kirjoittaa lääkepakettiin saman (silloin olisi paljon selvempää, muttei lääkärillä maalaisjärkeä ole). Oletetaan, että potilas voisi olla vaikka vanhus, joka ei mahdollisesti "huomaa" huonoa oloa.

Mielestäni holtittomuutta lääkäriltä, joka ei hoida hommiansa loppuun ja samaten hoitovirhe! Kaikki Suomen kansalaiset eivät osaa laskea kuin lääkärit tai välttämättä muuntaa (vanhuksille saattaa olla vaikeaa, eikö totta?)!

Puolustus puhe lääkäriltä: "mutku kysymyksessä ei ollut vanhus"...niinpä!

Ainakin ap:n kirjoituksen perusteella siinä lukikin myös se tippamäärä sekä milligramma määrä. Eli täysin asiallinen selvitys ja kahteen kertaan mainittu annos.

• kyllä kumpikaan
        taas? kirjoitti:

Kuulostaa ihan lääkärin kaverin beserwisser-kommenteilta. Vai onko kyseessä oikein medisiinari?

Vaan ihminen, jota ärsyttää kun toiset on syyttämässä heti muita omista virheistä. En tiedä kuinka selvemmin määrän voi sanoa, kuin että 50mg:aa tai 8 tippaa. Ja ne kumpikin kävi siis ilmi lääkärin ohjeista.

• uskoa,
        ap. kirjoitti:

tavattomasti, jos lääkärin ohjeissa olisi ollut vaikkapa maininta, että 1ml=1000mg. Pullo oli millilitroina, ohjeet milligrammoina ja tippoina. Kysyin asiaa ensin ystävältä, joka aina nauraa minun omaperäiselle matematiikalleni (olen mensalainen, mutta matikkapääni on outo). Hän on tosi hyvä matematiikassa, ja kaikin puolin sharppi tyyppi, mutta hänkin luuli, että ml on saman verran kuin mg. Että noin. Ei nämä asiat ole itsestään selvyyksiä. Sairaana ollessaan ei välttämättä ole terävimmillään.

"The secret of caring for the patient is caring for the patient."

että olet mensassa etkä tuollaista tiedä, ja matikkanero kaverisikaan ei muka tiennyt, että millilitra (tilavuusyksikkö) on eri asia kuin milligramma (massayksikkö). Sehän opetetaan muistaakseni ala- tai yläasteella ja on jo maalaisjärjellä ajateltuna ihan selvä juttu. 5000 mg kultaa ja 5000 mg höyheniä esimerkiksi vie millilitroina täysin eri tilan.

• Lääkärissä en käy
        uskoa, kirjoitti:

että olet mensassa etkä tuollaista tiedä, ja matikkanero kaverisikaan ei muka tiennyt, että millilitra (tilavuusyksikkö) on eri asia kuin milligramma (massayksikkö). Sehän opetetaan muistaakseni ala- tai yläasteella ja on jo maalaisjärjellä ajateltuna ihan selvä juttu. 5000 mg kultaa ja 5000 mg höyheniä esimerkiksi vie millilitroina täysin eri tilan.

Lähde nyt jo ilkkumasta toisia, matikkanero!

• Lääkärissä en käy
        lukikin kirjoitti:

Ainakin ap:n kirjoituksen perusteella siinä lukikin myös se tippamäärä sekä milligramma määrä. Eli täysin asiallinen selvitys ja kahteen kertaan mainittu annos.

...vaikka olisi kuinka matikkanero. Se ei aina riitä välttämättä vaikka osaa laskea 3 tuntia ja 4 tuntia!?

Niinpä, lääkäreillä on varaa "erehdyksiin", mutta minullapa ei. Kun on akateeminen niin kuvittelee automaattisesti, että moni ymmärtää vastaanottotilanteessakin "kapulakieltä" ja samaa ohjeissa.

Esimerkki hammaslääkärin lääkemääräyksestä vuodelta 2003:
        1 lääke. 3 tunnin välein kuuri loppuun (penisilliini)
        2 lääke. 4 tunnin välein koko kuurin ajan (burana)

Miten sä tulkitset, miten sun kannattaisi nuo lääkkeet ottaa aluksi? Aikamoisessa lääkepöhnässä on varmaan isompikin ihminen? Pikkasenko on harhaanjohtava lääkemääräys varsinkin kuuria aloittaessa? Kumpi ensin?

• todellakaan

Lähde nyt jo ilkkumasta toisia, matikkanero!

tarvitse olla mikään matikkanero et tajuaa tuollaisen eron. Mensalainen tai oikea matikkanero tajuaisi sen 100% varmasti!

• Lääkärissä en käy
        todellakaan kirjoitti:

tarvitse olla mikään matikkanero et tajuaa tuollaisen eron. Mensalainen tai oikea matikkanero tajuaisi sen 100% varmasti!

Tunnen yhden mensalaisen ystäväpiiristäni ja se varmaan tietäiskin, mutta ihmisetkin on "yksilöitä" ja jotkut lääkäri_pösilö_yksilöt eivät kuuntele potilastaan ja höpöttävät omaa "kapulakieltää" kuin puhekone kauheella kiireellä. Ota nyt sitten selvää!

Mitään ei saa jäädä vastaanottokäynnin jälkeen epäselväksi! Tällöin se on lääkäriltä "hoitovirhe"! Lääkärin tulee myös varmistaa, että potilas on ymmärtänyt oikein mitä tulee esimerkiksi lääkkeen käytön suhteen yms.!

• ????

...vaikka olisi kuinka matikkanero. Se ei aina riitä välttämättä vaikka osaa laskea 3 tuntia ja 4 tuntia!?

Niinpä, lääkäreillä on varaa "erehdyksiin", mutta minullapa ei. Kun on akateeminen niin kuvittelee automaattisesti, että moni ymmärtää vastaanottotilanteessakin "kapulakieltä" ja samaa ohjeissa.

Miten sä tulkitset, miten sun kannattaisi nuo lääkkeet ottaa aluksi? Aikamoisessa lääkepöhnässä on varmaan isompikin ihminen? Pikkasenko on harhaanjohtava lääkemääräys varsinkin kuuria aloittaessa? Kumpi ensin?

Apteekki ei toimita tuollaista reseptiä. -Koska vaikuttavien aineiden määrät ja kuurien pituus puuttuvat.

• mieltä

Ettei tuommoista reseptiä voi saada pihalle apteekista, mutta vastaus siihen kuinka niitä otettaisiin, niin vastaus; penisilliini esten ja burana sitten eli reseptin ykköslääke ekaksi ja toinen seuraavaksi.

Ja apteekin tehtevä on varmistaa, että ihmiset tietävät varmasti kuinka ottaa lääkkeet. Ja ihmisten pitää olla riittävän älykkäitä kysyäkseen, jos on jotain epäselvää.

• Lääkärissä en käy
        ???? kirjoitti:

Apteekki ei toimita tuollaista reseptiä. -Koska vaikuttavien aineiden määrät ja kuurien pituus puuttuvat.

"Apteekki ei toimita tuollaista reseptiä."

Emmä apteekkia tarkoittanutkaan vaan lääkärin määräämää reseptiä.

"Koska vaikuttavien aineiden määrät ja kuurien pituus puuttuvat."

5 vuotta aikaa!

Pikku vika? Sama se lääkkeitä en syö ja lääkärissä en käy.

• Lääkärissä en käy
        mieltä kirjoitti:

Ettei tuommoista reseptiä voi saada pihalle apteekista, mutta vastaus siihen kuinka niitä otettaisiin, niin vastaus; penisilliini esten ja burana sitten eli reseptin ykköslääke ekaksi ja toinen seuraavaksi.

Ja apteekin tehtevä on varmistaa, että ihmiset tietävät varmasti kuinka ottaa lääkkeet. Ja ihmisten pitää olla riittävän älykkäitä kysyäkseen, jos on jotain epäselvää.

"Ja ihmisten pitää olla riittävän älykkäitä kysyäkseen, jos on jotain epäselvää."

Varmistin hammaslääkäriltä pari kertaa, mutta se sanoi vaan "joo, joo" kattelemalla kelloaan. Toisella kerralla kysyin "oletteko tosissanne, että mä syön kumpaakin?". Hammaslääkäri: "luota minuun!".

Ei olisi kannattanut luottaa vaan repiä hammas valmiiksi kotikonstein ja mennä sitten hammaslääkäriin parsimaan ikenet. :)

Eli kaikki eri kertana:
        1. Hammaslääkäriin (lääkitys lähete hammaskirurgille)
        2. Hammaskirurgin tarkistus (6kk:n päästä)
        3. Hammaskirurgin leikkaus

Synnyinkaupungissa hammaslääkäri repi 2 ensimmäistä viisuria pois samalla kertaa kun kävi sitä näyttämässä ja antoi pumpulitukkoja ja sanoi vaan että ota kotona buranaa 400mg:sta kun se saattaa särkeä puudutuksen lakattua (ei tarvinnut edes tikkejä laittaa), mutta kolmannella kerralla piti.

• Lääkärissä en käy
        mieltä kirjoitti:

Hammaslääkärin määräämämä Burana oli 800mg (eikä 600mg).

Tuo 600mg n. 10 vuotta "migreeniä" varten, joka lopulta ei migreeni ollutkaan vaan joku "krooninen päänsärky". Itse kysyin lääkäriltä, onko se migreeni? Viikon verran oli ollut "kroonista pääkipua" (ei ollut itse aiheuttama). Olin töissä ja työkaverit saivat minusta yliotteen ja pakottivat minut lääkärille kun viikon olin tuskaillut pääkipuni kanssa (silti ollut töissä)!

Hammaslääkäri:
        Muistaakseni 30 kappaletta oli kumpaakin ja penisilliini tai mikä antibiotti sitten olikaan oli "V-Pen 500" (nyt olen siitä aivan satavarma). Kummatkin siis orionin valmisteita.

http://www.orion.fi/laakkeet/tuoteluettelo/

• hieman omituinen

Hammaslääkärin määräämämä Burana oli 800mg (eikä 600mg).

Tuo 600mg n. 10 vuotta "migreeniä" varten, joka lopulta ei migreeni ollutkaan vaan joku "krooninen päänsärky". Itse kysyin lääkäriltä, onko se migreeni? Viikon verran oli ollut "kroonista pääkipua" (ei ollut itse aiheuttama). Olin töissä ja työkaverit saivat minusta yliotteen ja pakottivat minut lääkärille kun viikon olin tuskaillut pääkipuni kanssa (silti ollut töissä)!

Hammaslääkäri:
        Muistaakseni 30 kappaletta oli kumpaakin ja penisilliini tai mikä antibiotti sitten olikaan oli "V-Pen 500" (nyt olen siitä aivan satavarma). Kummatkin siis orionin valmisteita.

http://www.orion.fi/laakkeet/tuoteluettelo/

Kieltämättä hieman omituinen määräys. Ei siksi, etteikö usein suositella tulehduskipulääkettä ja penicilliiniä yhdessä, mutta annokset hiukan omituisia. Eli buranaa vuorokaudessa 4800mg on kyllä turhan suuri annos.

Ja ihmeellinen toi v-penkin on. Miksi määrätä V-PEN 500 kun käytössä on V-Pen 1500, niin ei tarvisi niin usein popsia. Eli se sun penicilliini annoshan sopii kyllä ihan ohjeiden sisäpuolelle. Isohko annos, mutta käytetty. Eli sitä kyllä annetaan myös avohoidossa (siis kotiin) tuo 4 miljoonaa yksikköä vuorokaudessa, mikä sulle oli määrätty.

• sinä teet?

"Apteekki ei toimita tuollaista reseptiä."

Emmä apteekkia tarkoittanutkaan vaan lääkärin määräämää reseptiä.

"Koska vaikuttavien aineiden määrät ja kuurien pituus puuttuvat."

5 vuotta aikaa!

Pikku vika? Sama se lääkkeitä en syö ja lääkärissä en käy.

Jos sairastut akuutisti ja pahasti. Esimerkiksi olet kolarissa ja sisäelimistössäsi on vuoto. Aiotko kuolla vai aiotko mennä leikkauspöydälle?

• Lääkärissä en käy
        sinä teet? kirjoitti:

Jos sairastut akuutisti ja pahasti. Esimerkiksi olet kolarissa ja sisäelimistössäsi on vuoto. Aiotko kuolla vai aiotko mennä leikkauspöydälle?

"Jos sairastut akuutisti ja pahasti. Esimerkiksi olet kolarissa ja sisäelimistössäsi on vuoto. Aiotko kuolla vai aiotko mennä leikkauspöydälle?"

Jos tädillä olisi munat niin se olisi setä, eikö?

Kyllä sietokykyni on niin suuri, etten pienestä lääkäriin mene ja mikäli on vielä pakko, niin vieläkin mietin onko siinä järkeä. Usein kuitenkin kärsin.

Mikäli joutuu kolariin kuka hyvänsä, niin tuskinpa kykenee soittamaan hätänumeroon itse vaan joku muu tekee sen puolestasi. Ehkei päätös ole silloin minun käsissäni vaan sen joka mahdollisesti soittaa (kuuluu "kansalaisvelvollisuuteen").

Tosin minulla ei ole autoa, koska sen ylläpitäminen on kallista ja melko turhamaista. Käytän joukkoliikennettä, koska se tulee edullisemmaksi. Joidenkin puolustus: "ei ole sidottu aikatauluihin, mikäli on oma auto". Onhan se tietenkin niinkin, mutta miksi helkkarissa pitäisi lähteä aina viimetipassa!

Onneksi päivystys on meidän asunnolta 10 km:n päässä, jottei tule kauhea kiusaus sairastua. Epäilen, että ne jotka asuvat päivystävän terveyskeskuksen vieressä niin heillä on suurempi kiusaus mennä päivystykseenkin ja "sairastaa"?

Olen todellakin teräsmies. Viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä v. 2003 ja noin 10 vuotta sitten työterveysasemalla kroonisen "migreenin" vuoksi, joka olisi mennyt ohitse silläkin kun ois imeskellyt useammin apteekin Buranaa, koska Burana 600mg silloin määrättiin.

Buranakin on "myrkkyä"!

• Lääkärissä en käy

"Jos sairastut akuutisti ja pahasti. Esimerkiksi olet kolarissa ja sisäelimistössäsi on vuoto. Aiotko kuolla vai aiotko mennä leikkauspöydälle?"

Kyllä sietokykyni on niin suuri, etten pienestä lääkäriin mene ja mikäli on vielä pakko, niin vieläkin mietin onko siinä järkeä. Usein kuitenkin kärsin.

Mikäli joutuu kolariin kuka hyvänsä, niin tuskinpa kykenee soittamaan hätänumeroon itse vaan joku muu tekee sen puolestasi. Ehkei päätös ole silloin minun käsissäni vaan sen joka mahdollisesti soittaa (kuuluu "kansalaisvelvollisuuteen").

Tosin minulla ei ole autoa, koska sen ylläpitäminen on kallista ja melko turhamaista. Käytän joukkoliikennettä, koska se tulee edullisemmaksi. Joidenkin puolustus: "ei ole sidottu aikatauluihin, mikäli on oma auto". Onhan se tietenkin niinkin, mutta miksi helkkarissa pitäisi lähteä aina viimetipassa!

Onneksi päivystys on meidän asunnolta 10 km:n päässä, jottei tule kauhea kiusaus sairastua. Epäilen, että ne jotka asuvat päivystävän terveyskeskuksen vieressä niin heillä on suurempi kiusaus mennä päivystykseenkin ja "sairastaa"?

Olen todellakin teräsmies. Viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä v. 2003 ja noin 10 vuotta sitten työterveysasemalla kroonisen "migreenin" vuoksi, joka olisi mennyt ohitse silläkin kun ois imeskellyt useammin apteekin Buranaa, koska Burana 600mg silloin määrättiin.

Buranakin on "myrkkyä"!

"Viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä v. 2003"

Vuoteen 2007 kävin vuosittain hammaslääkärin tarkastuksessa, mutta pyysi viimeksi, että kävisin 2 vuoden välein. Kuulun siihen ryhmään, jolla on kestävä purentakalusto. Yhtäkään hammasta ei ole paikattu. En ymmärrä, miksi monella paikataan. Eivätkö he osaa harjata hampaitaan vai mistä se johtuu?

• Ei ongelmaa

Kummastakaan lääkkeestä ei tule mitään pöhnää.

Kun lääkkeet ovat kourassa, otetaan nielaistaan kumpaakin määrätty annos. Sitten kun määräaika on kulunut, otetaan seuraavat, eli tuollaisessa tapauksessa otettaisiin 3 tunnin päästä penisilliini ja 4 tunnin päästä burana ja sama homma taas uusiksi. Oikeastihan tuollaista määräystä ei ole ollut, vaan kirjoittaja on vetänyt hatusta nuo luvut, kun haluaa päteä.

• ei löydy

Buranakin on "myrkkyä"!

Eli ei löydy munaa riittävästi jättääksesi ilmoituksen lähimmän keskussairaalan papereihin että minua ei saa hoitaa lääketieteellisesti missään tapauksessa. Ja sama omaan kukkaroon.

Ja ihan tiedoksi, en ole käynyt hammaslääkärissä vuoden 1990 jälkeen, koska ei ole ollut tarvetta. Ei yhtään paikkaa toistaiseksi. -Ja usein se reikiintyminen ei johdu pesemättömyydestä, vaan streptococcus mutans bakteerista. Joita löytyy liki jokaiselta aikuiselta. Ja tartunnan saa helposti. -Johtuisikohan sinun vihasi tiettyä ammattikuntaa (kun et muuta keksi) kohtaa juuri siitä, että sinulla ei ole ikinä ollut mahdollisuuksia saada kyseistä tartuntaa..... Vai tiedätkö varmasti, että kumppaneillasi ei sattumalta ole ollut sitä bakteeria?

• oikeassa
        Ei ongelmaa kirjoitti:

Kun lääkkeet ovat kourassa, otetaan nielaistaan kumpaakin määrätty annos. Sitten kun määräaika on kulunut, otetaan seuraavat, eli tuollaisessa tapauksessa otettaisiin 3 tunnin päästä penisilliini ja 4 tunnin päästä burana ja sama homma taas uusiksi. Oikeastihan tuollaista määräystä ei ole ollut, vaan kirjoittaja on vetänyt hatusta nuo luvut, kun haluaa päteä.

Ja varsinkin, kun ei tajua, että vaikuttavan aineen määrä vaikuttaa siihen, onko resepti asiallinen. Ja huti meni sen penicilliinin kanssa. Burana annoskin piti vissiin nostaa, koska 400mg:aa noin usein olisi ihan sallittu määrä.

• tämmöiseen

Buranakin on "myrkkyä"!

Eli tämmöiseen suoraan kysymykseen, et pysty vastaamaan joo tai ei. -Olet siis säälittävä. Elä vakaumuksesi mukaan ja kuole turhaan, jos tarvitsee. Apu olisi voinut olla saatavilla.

Ps. Yksi teräsmieskin neliraaja halvaantui.

• mensalaisuudestani,

Tunnen yhden mensalaisen ystäväpiiristäni ja se varmaan tietäiskin, mutta ihmisetkin on "yksilöitä" ja jotkut lääkäri_pösilö_yksilöt eivät kuuntele potilastaan ja höpöttävät omaa "kapulakieltää" kuin puhekone kauheella kiireellä. Ota nyt sitten selvää!

Mitään ei saa jäädä vastaanottokäynnin jälkeen epäselväksi! Tällöin se on lääkäriltä "hoitovirhe"! Lääkärin tulee myös varmistaa, että potilas on ymmärtänyt oikein mitä tulee esimerkiksi lääkkeen käytön suhteen yms.!

että luin ohjeet moneen kertaan, ja luin pullon kyljen tekstinkin. Ja vaikka ensin luulin, että puolet pullosta pitää juoda, en niin tehnyt ennenkuin olin aivan varma. Kulosti ristiriitaiselta, että lääkäri määräisi ketään juomaan puoli pullollista ainetta, jonka pullossa sanotaan, että jo sen joutuminen iholle johtaa lääkärireissuun.

Mensalaisuus ei johda kaiken tietämiseen kaikista asioista. Älykkyys ei ole samaa kuin nippelitiedon muistaminen. Tässä maassa käytetään enempi unsseja ja sellaisia muita hassuja yksiköitä. Ala-asteella opitut asiat eivät ole niin ilmiselviä, kuin joku, joka on myöhemminkin elämässään niitä tarvinnut, luulee.

Ystäväni, joka on matematiikassa huomattavasti parempi kuin minä, tosiaan teki saman virheen kuin minä. Mitä siitä päättelemme? Virheitä on helppo tehdä.

Lääkäri oli käskenyt minun ostaa 50ml pullon jodia. Sitä en löytänyt, mutta löytyi 100ml pullo. Tuota 50ml:aa hän kuitenkin korosti. Ja kun ohjeista sitten luin, että pitää ottaa 50mg, puolet pullosta olin juoda.

Kun tapaan lääkärin parin viikon päästä, kerron hänelle, että tässä on mahdollinen vaaratilanne, muillekin kuin vain minulle. Minä olen hyvin pikkutarkka ihminen. Joku vanhus tai joku huolimattomampi olisi saattanut toimia ensimmäisen johtopäätöksensä mukaan. Minusta olisi ollut paljon parempi, jos lääkäri olisi antanut sen kahdeksan tipan annoksen mukaan. Ei olisi ollut kuolemanvaaraa silloin.

Ai niin, ja kirjoitan siitä myös kirjassani. Kirjoitin kokemuksistani syöpäpotilaana. Toivon saavani sen julkaistua pian.

• Lääkärissä en käy
        ei löydy kirjoitti:

Eli ei löydy munaa riittävästi jättääksesi ilmoituksen lähimmän keskussairaalan papereihin että minua ei saa hoitaa lääketieteellisesti missään tapauksessa. Ja sama omaan kukkaroon.

Ja ihan tiedoksi, en ole käynyt hammaslääkärissä vuoden 1990 jälkeen, koska ei ole ollut tarvetta. Ei yhtään paikkaa toistaiseksi. -Ja usein se reikiintyminen ei johdu pesemättömyydestä, vaan streptococcus mutans bakteerista. Joita löytyy liki jokaiselta aikuiselta. Ja tartunnan saa helposti. -Johtuisikohan sinun vihasi tiettyä ammattikuntaa (kun et muuta keksi) kohtaa juuri siitä, että sinulla ei ole ikinä ollut mahdollisuuksia saada kyseistä tartuntaa..... Vai tiedätkö varmasti, että kumppaneillasi ei sattumalta ole ollut sitä bakteeria?

"Eli ei löydy munaa riittävästi jättääksesi ilmoituksen lähimmän keskussairaalan papereihin että minua ei saa hoitaa lääketieteellisesti missään tapauksessa. Ja sama omaan kukkaroon. "

Sulta tuskin löytyy munaa olla menemättä lääkäriin, mikäli haava tulee sormeen. :)

Esimerkiksi kolari on eri asia, mutta muu esimerkiksi flunssat ja muut akuutti kivut ovat "vouhottamista" ja hyvinvointivaltion turhaa palvomista, jotka siis voidaan parantaa kotikonsteinkin. Usein paras konsti flunssaan on tyrnimarjamehu sekoitettuna kossulla kuin lähteä lääkärin vastaanottoon odottamaan, että pääsisi lääkäriin (odotellessakin voi jo keritä parantua), puhumattakaan että kävisi hakemassa antibiootteja tms. "myrkkyjä" lääkemääräyksineen apteekista. Järjetöntä touhua!

"Vai tiedätkö varmasti, että kumppaneillasi ei sattumalta ole ollut sitä bakteeria?"

6-7 vuotta olen ollut avoliitossa, joten kai meillä on vaimon kanssa ne "bakteerit" kumpaankin jo iskeytyä? Kumpikaan meistä ei ole ollut vuosiin kipeänä (vaikka sinusta meillä on eri bakteerikanta?), enkä oikein ymmärrä syytä kun taas moni juoksee lääkärissä tiuhaan tahtiin, mikäli joku pienikin flunssa iskee.

• Lääkärissä en käy
        tämmöiseen kirjoitti:

Eli tämmöiseen suoraan kysymykseen, et pysty vastaamaan joo tai ei. -Olet siis säälittävä. Elä vakaumuksesi mukaan ja kuole turhaan, jos tarvitsee. Apu olisi voinut olla saatavilla.

Ps. Yksi teräsmieskin neliraaja halvaantui.

"Olet siis säälittävä. Elä vakaumuksesi mukaan ja kuole turhaan, jos tarvitsee."

Olet säälittävä, kun tarvitset/kaipaat lääkäriä elämääsi! Hammaslääkäri on nimenomaan asia erikseen. On kyllä kallista hankkia uutta purentakalustoa!

"Yksi teräsmieskin neliraaja halvaantui."

Saattoi johtua lääkärien hoitovirheestäkin se halvaantuminen!? Kiellätkö, ettei ole koskaan voinut käydä?

"Apu olisi voinut olla saatavilla"

Mikä helkkarin apu? Moni on kuollut ennen kuin ambulanssi on saapunut esimerkiksi kolaripaikalle. Karua on elämä!

Lääkäreiden kyky levitellä käsiään on melko yleinen!

Kaveri oli jostakin imusolmuketulehduksesta päivystävän erikoislääkärin vastaanotolla 2-3 vuotta sitten. Erikoislääkäri tarkasti kurkunpäätä ja suuonteloa. Kaveri meinasi pompata kattoon, kun erikoislääkäri kertoi kaverilleni, että sillä on hampaassa reikiä, josta bakteerit saattavat mennä ja painotti lisäksi, kuinka usein kaveri käy hammaslääkärissä. Nyt ei saa nuukailla sen asian kanssa yhtään vaan täytyy tilata aika hammaslääkäriltä vaikka yksityispuolelta, maksoi mitä maksoi. Kaveri totesi, että tilataan vaan...sitten hammaslääkärillä kaveri selvitti, että oli tullut kun päivystyksessä erikoislääkäri oli imusolmukkeen vuoksi vannonut että hampaissa on joku sellainen, mistä bakteerit on aiheuttanut imusolmukkeisiin tulehduksen.

Hammaslääkäri nauroi lopulta kaverilleni tarkastuksensa jälkeen, että kannattaisi sen erikoislääkärin vaan keskittyä muuhun terveydenhuoltoon ja jättää hampaat vain hammaslääkäreille. Kaverilla oli terveet hampaat, puhdas suu, puhtaat limakalvot ja kaikki muutkin asiat "imusolmukkeiden" valossa aivan kunnossa. Pistet laski jälleen!

Eli "vouhotusta" esiintyy paljon lääkäreiltäkin!

Noin 6-7 vuotta sitten minulla havattiin kilpirauhasen joku "laajentuma" (tms.) synnyinkaupungin terveyskeskuksessa heinäallergian oireilun kautta. Jouduin kahdesti käymään verikokeissa, kun ensimmäisellä kerralla ei lääkäri uskonut testituoksiin. Kummallakin kerralla arvot oli normaalit.

Sen jälkeen menin vielä kolmannen kerran puolen vuoden jälkeen päin kun oli joku koulun terveydentarkastus täällä Turussa aloittaessa koulun ja asumisen Turussa. Tietysti lääkäri oli mukana siinä ja pakotti minut lähetteineen labraan. Taas mentiin verikokeisiin kilpirauhasten vuoksi ja arvot olivat normaalit.

• Lääkärissä en käy
        Ei ongelmaa kirjoitti:

"Kummastakaan lääkkeestä ei tule mitään pöhnää. "

Ei edes yhteiskäytöllä!

"Oikeastihan tuollaista määräystä ei ole ollut, vaan kirjoittaja on vetänyt hatusta nuo luvut, kun haluaa päteä."

En ole vetänyt hatusta yhtään mitään. Kysy vaikka Turun kaupungin hammashuollosta hammaslääkäri Kimmo Rasilalta, jollet helkkarissa voi uskoa. Hammas "desinfioidaan" penisilliinillä tuolla tavalla bakteereista ja Buranalla vähennetään särkytilaa ja tehostetaan desinfiointia?

En halua päteä, monet lääkärit haluavat! Sanon vaan miten näen asiat silmissäni -"asiakas on aina oikeassa". Lääkärin on turha selitellä puolustavia argumentteja. Te olette ihmisiä varten, eikä ihmiset ole teitä varten!

Itsesuojeluvaistoni oli ainoastaan tässä minua vastaan (V-Pen 500 & Burana 800mg käytössä), että keskeytin kuurin! Hampaat oli kaikesta huolimatta seuraavana vuonna tarkistuksessa kunnossa.

Voittehan te tuolta "Hampaat" -osiostakin kysyä, onko moinen mahdollista: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&subcat=688

• Lääkärissä en käy
        oikeassa kirjoitti:

Ja varsinkin, kun ei tajua, että vaikuttavan aineen määrä vaikuttaa siihen, onko resepti asiallinen. Ja huti meni sen penicilliinin kanssa. Burana annoskin piti vissiin nostaa, koska 400mg:aa noin usein olisi ihan sallittu määrä.

"Ja varsinkin, kun ei tajua, että vaikuttavan aineen määrä vaikuttaa siihen, onko resepti asiallinen."

Muistaako ihminen kaikkia yksityiskohtia tarkalleen lääkemääräyksistä, jotka on esimerkiksi 5 vuotta sitten määrätty yhden hammaslääkärin käynnin jälkeen ja jollei muista niin onko sekin diagnosoitava heti "dementiaksi"?

Soita Turun kaupungin hammashuoltoon ja pyydä hammaslääkäri Kimmo Rasila puhelimeen jne. mikäli alat vängätä, ettet usko ja kysy määrääkö hän viisauden hampaan hoitoon penisilliiniä ja Buranaa ja lähettää lähetteen hammaskirurgille, joka leikkaa viisaudenhampaan pois potilaalta n. 6kk päästä tarkastuksesta (jonotuksessa kestää ainakin Turussa)!

Uskomiseenhan lääkärit usein tarttuvatkin (mutta heidän jumalansa pitäisi olla potilas jota tulisi kuunnella, eikä raha), mutta tietoonsa harvemmin!

Uskossa on hyvä elää ja tieto lisää vain tuskaa!

P.S! Onkohan mensassa yhtään lääkäriä vai onko tultu järkiin ja käännytetty heidät jo ovelta!

• lääkärillä

ja mainitsin tästä säikähdyksestäni. Hän nauroi ja sanoi, etten olisi kuollut, vaikka olisin toisaan juonut 50ml. Se, että purkin kyljellä oleva varoitus myrkystä on hiukan yliampuva.

Testi kannatti tehdä - olen vakavasti jodivajavainen.

• Lääkärissä en käy

Lääkäri ei saa toimia noin huolimattomasti vaan sen tulee selväselkoisesti kirjoittaa lääkemääräykseen määrän ja kuinka monta kertaa päivässä sitä tulee ottaa. Sitten sen tulee tietää on siinä pipetti vai eikö siinä ole pipettiä mukana (lukee varmasti niissä lääkekirjoissakin).

Lääkärin tulee selvittää kaikki lääkkeen käyttöön liittyvät asiat vastaanottotilanteessa. Mielestäni niin tarkkaan, ettei mikään jää potilaalta kyseenalaiseksi. Mielestäni tällainen luokitellaan lääkäriltä jo hoito- tai virkavirheeksi tai rikosnimikkeellä "heitteille jättö".

Eihän lääkärit osaa mitään. Asiakaspalvelu alttius puuttuu ja kiire on kova! Palkka on kaikkien ammattiryhmien korkein. Lisää vonkaavat palkkaa kun helkkari eivät saa lisää lääkäreitä "Arvauskeskuksiin". Kyllähän sitä lisää lääkäreitä varmaan saisi, mutta kun yhden lääkärin palkka on niin järjettömän iso.

Kysyn vaan miksi se palkka on niin iso? Vastuuta on monella muillakin palvelualoilla, kuten poliisi ja palokunta. Lisäksi nuo ammatit on vielä fyysisempääkin kuin lääkärin homma.

Tieto (=opiskelu) ei kasvata määrää (=palkka)!

• ---

Kyllä kuuluu jokaisen ihmisen yleistietoon tuollainen seikka. Onhan se myös mahdollista, että lääkkeen annostelu on opetettu/lukee milligrammoina.

Mistä päättelet etteivät lääkärit osaa mitään. Olisipa hauska nähdä kuinka itse osaisit siinä työssä. Ei lääkäri kaikkea tiedä ja hallittava tieto on monimutkaista.

Palkka on ehkä kova, mutta ota huomioon että useat tekevät päivystystä viikonloppuisin, kiire ja stressi on kova, vastuu todella suuri...--> kyllä lääkärit ovat palkkansa ansainneet.

"Tieto (=opiskelu) ei kasvata määrää (=palkka)"
        Kyllä sen pitäisi, jos käyttää 6 vuotta opiskeluun opiskelutuella. Taidat olla hieman tyhmä ja kade ihminen. Ja itse en ole lääkäri, et sillee...

Eikä siinä ollut mitään hoitovirhettä. Typerys

• Lääkärissä en käy
        --- kirjoitti:

Kyllä kuuluu jokaisen ihmisen yleistietoon tuollainen seikka. Onhan se myös mahdollista, että lääkkeen annostelu on opetettu/lukee milligrammoina.

Mistä päättelet etteivät lääkärit osaa mitään. Olisipa hauska nähdä kuinka itse osaisit siinä työssä. Ei lääkäri kaikkea tiedä ja hallittava tieto on monimutkaista.

Palkka on ehkä kova, mutta ota huomioon että useat tekevät päivystystä viikonloppuisin, kiire ja stressi on kova, vastuu todella suuri...--> kyllä lääkärit ovat palkkansa ansainneet.

"Tieto (=opiskelu) ei kasvata määrää (=palkka)"
        Kyllä sen pitäisi, jos käyttää 6 vuotta opiskeluun opiskelutuella. Taidat olla hieman tyhmä ja kade ihminen. Ja itse en ole lääkäri, et sillee...

Eikä siinä ollut mitään hoitovirhettä. Typerys

"Kyllä kuuluu jokaisen ihmisen yleistietoon tuollainen seikka."

kuuluu kyllä yleissivistykseen, mutta mikäli potilaalla on olemassa riski tulkita lääkemääräys väärin niin se on toinen seikka, kuten tässä MEINASI käydä!

"Olisipa hauska nähdä kuinka itse osaisit siinä työssä."

Niinpä, mutta kun olen sanonut, että en halua rahastaa viattomilta ihmisiltä (omatunnon syyt) tai kusettaa ihmisiä!

"kyllä lääkärit ovat palkkansa ansainneet. "

Ei kaikki, palkkaa tulisi porrastaa!

"Kyllä sen pitäisi, jos käyttää 6 vuotta opiskeluun opiskelutuella."

Ammattivalinta testeihin takaisin!

"Eikä siinä ollut mitään hoitovirhettä"

Hoitovirhe on myös sellainen, mikäli potilaalla on olemassa riski tulkita lääkemääräys väärin (en jaksaisi toistaa itseäni)! Meneekö sekin lääkärin "erehdyksen" piikkiin, joka on "sallittua"?

8 tippaa sanottiin. Kyllä lääkäri olisi pitänyt osata lukea lääkeoppaistaan, onko lääkepakkauksessa esimerkiksi "pipetti" ja ottaa pikkuseikat huomioon!

• huono matikkapää

"Kyllä kuuluu jokaisen ihmisen yleistietoon tuollainen seikka."

kuuluu kyllä yleissivistykseen, mutta mikäli potilaalla on olemassa riski tulkita lääkemääräys väärin niin se on toinen seikka, kuten tässä MEINASI käydä!

"Olisipa hauska nähdä kuinka itse osaisit siinä työssä."

Niinpä, mutta kun olen sanonut, että en halua rahastaa viattomilta ihmisiltä (omatunnon syyt) tai kusettaa ihmisiä!

"kyllä lääkärit ovat palkkansa ansainneet. "

Ei kaikki, palkkaa tulisi porrastaa!

"Kyllä sen pitäisi, jos käyttää 6 vuotta opiskeluun opiskelutuella."

Ammattivalinta testeihin takaisin!

"Eikä siinä ollut mitään hoitovirhettä"

Hoitovirhe on myös sellainen, mikäli potilaalla on olemassa riski tulkita lääkemääräys väärin (en jaksaisi toistaa itseäni)! Meneekö sekin lääkärin "erehdyksen" piikkiin, joka on "sallittua"?

8 tippaa sanottiin. Kyllä lääkäri olisi pitänyt osata lukea lääkeoppaistaan, onko lääkepakkauksessa esimerkiksi "pipetti" ja ottaa pikkuseikat huomioon!

ole kovin hyvä syy kuolemantuomiolle? Meitä on tyhmempiä ja nokkelampia, ja kaikilla on oikeus pysytellä elossa, eikä ainakaan joutua lääkärin ajattelemattomuudesta johtuvan kuolemantuottamuksen uhriksi.

• apteekista?
        huono matikkapää kirjoitti:

ole kovin hyvä syy kuolemantuomiolle? Meitä on tyhmempiä ja nokkelampia, ja kaikilla on oikeus pysytellä elossa, eikä ainakaan joutua lääkärin ajattelemattomuudesta johtuvan kuolemantuottamuksen uhriksi.

Tossa *on* annostus ilmoitettu kahdella tavalla selkeästi. Jos kokee epävarmuutta annostuksen suhteen ja ei muistanut kysyä lääkäriltä niin miksi ei kysy apteekista? Heillähän on lopulta myös vastuuta neuvoa potilasta lääkkeiden käytöstä reseptin mukaan.

Ainakaan itse en haluaisi että lääkäri kohtelisi minua niin tyhmänä etten osaa erottaa milligrammoja ja millilitroja toisistaan vaan tarvitsisin selvitystä asiasta.

• Lääkärissä en käy
        apteekista? kirjoitti:

Tossa *on* annostus ilmoitettu kahdella tavalla selkeästi. Jos kokee epävarmuutta annostuksen suhteen ja ei muistanut kysyä lääkäriltä niin miksi ei kysy apteekista? Heillähän on lopulta myös vastuuta neuvoa potilasta lääkkeiden käytöstä reseptin mukaan.

Ainakaan itse en haluaisi että lääkäri kohtelisi minua niin tyhmänä etten osaa erottaa milligrammoja ja millilitroja toisistaan vaan tarvitsisin selvitystä asiasta.

Ne muutamat kerrat, jotka olen lääkemääräyksien kanssa mennyt apteekkiin, niin siellä ne ovat kysymättäkin selvittäneet kaiken samoin kuin lääkärikin, vaikkei se yksinomaan farmaseutin asia olisikaan vaan enemmän lääkärin.

Ne tilanteet saattavat olla melko harvinaisia, että farmaseutti ei saa selvää lääkärin lääkemääräyksistä (kohta: "Rec"?), mutta välillä kuulemma kaikkien lääkäreiden kapulakielestä ei saa aina tolkkua. Onko se silloin farmaseutin vika, jollei lääkäri osaa kirjoittaa suomea?

• reseptilääke
        apteekista? kirjoitti:

Horjuuko yleissivistyksesi? Se oli vain pullo, jonka kyljessä luki, että se on myrkkyä. Lääkäri antoi irrallisen tekstinpätkän, miten virtsakoe suoritetaan. Sain hakea pullon testiä varten labrasta. Säästin todella lääkärille paljon aikaa, mutta seurauksena olin vähällä kuolla. Ja kuitenkin maksoin käynnistäni lääkärillä. Ja lääkäri naposteli ruokaa minun maksamallani ajalla. Se on vähän sellainen erilainen lääkäri.

Lääkärin ohjeissa ei edes sanottu, että minun täytyy itse se ostaa. Soitin lääkärille ja vasta sitten sain kuulla, että minun pitää se itse hankkia, ja että heidän tietääkseen sitä myy vain yksi apteekki, lähellä heidän klinikkaansa. Minä taas olin 30 kilometrin päässä. Olisi sekin auttanut tavattomasti, jos olisivat kertoneet minulle silloin, kun olin siellä päin! En halunnut lähteä matkalle kaupungin halki yhden jodipullon takia, joten soitin siihen apteekkiin. He olisivat lähettäneet sen postissa, mutta vain, jos olisin maksanut luottokortilla. Eivät luottaneet sen verran, että olisivat laskuttaneet myöhemmin. Paikallinen apteekki kuitenkin lupasi tilata minulle yhden pullon. Koko juttu oli kiireellinen, koska seuraava lääkärin tapaaminen on pian, ja tulokset pitäisi olla valmiina sitä ennen - muuten joudun varaamaan uuden ajan, ja maksamaan uuden käyntimaksun. Ei ole halpaa.

Asiaa olisi auttanut, jos lääkäri olisi maininnut ohjeissaan, että jodia otetaan 50 milligrammaa (= 8 tippaa). Se, että tuo milligrammamäärä oli pitkän ohjeen alussa, ja tipat loppupuolella, oli sekavaa.

Onko sinun mielestäsi ok, jos sellainen kuolee, joka ei muista ala-asteelta, miten monta milligrammaa on millilitrassa? Ihan oikeutettua tappaa tietämättömät? Vaikka sitten mensalaiset? Oletko varma, että itse olet kylliksi tietäväinen ansaitaksesi elää?

• on tästä jo sanottu
        reseptilääke kirjoitti:

Horjuuko yleissivistyksesi? Se oli vain pullo, jonka kyljessä luki, että se on myrkkyä. Lääkäri antoi irrallisen tekstinpätkän, miten virtsakoe suoritetaan. Sain hakea pullon testiä varten labrasta. Säästin todella lääkärille paljon aikaa, mutta seurauksena olin vähällä kuolla. Ja kuitenkin maksoin käynnistäni lääkärillä. Ja lääkäri naposteli ruokaa minun maksamallani ajalla. Se on vähän sellainen erilainen lääkäri.

Lääkärin ohjeissa ei edes sanottu, että minun täytyy itse se ostaa. Soitin lääkärille ja vasta sitten sain kuulla, että minun pitää se itse hankkia, ja että heidän tietääkseen sitä myy vain yksi apteekki, lähellä heidän klinikkaansa. Minä taas olin 30 kilometrin päässä. Olisi sekin auttanut tavattomasti, jos olisivat kertoneet minulle silloin, kun olin siellä päin! En halunnut lähteä matkalle kaupungin halki yhden jodipullon takia, joten soitin siihen apteekkiin. He olisivat lähettäneet sen postissa, mutta vain, jos olisin maksanut luottokortilla. Eivät luottaneet sen verran, että olisivat laskuttaneet myöhemmin. Paikallinen apteekki kuitenkin lupasi tilata minulle yhden pullon. Koko juttu oli kiireellinen, koska seuraava lääkärin tapaaminen on pian, ja tulokset pitäisi olla valmiina sitä ennen - muuten joudun varaamaan uuden ajan, ja maksamaan uuden käyntimaksun. Ei ole halpaa.

Asiaa olisi auttanut, jos lääkäri olisi maininnut ohjeissaan, että jodia otetaan 50 milligrammaa (= 8 tippaa). Se, että tuo milligrammamäärä oli pitkän ohjeen alussa, ja tipat loppupuolella, oli sekavaa.

Onko sinun mielestäsi ok, jos sellainen kuolee, joka ei muista ala-asteelta, miten monta milligrammaa on millilitrassa? Ihan oikeutettua tappaa tietämättömät? Vaikka sitten mensalaiset? Oletko varma, että itse olet kylliksi tietäväinen ansaitaksesi elää?

Ala-asteella ei opetata montako mg:aa on millilitrassa, koska kyseessä ovat kaksi eri yksikköä. Eli paino ja tilavuus yksiköt.

Huolellisuus on monessa asiassa valttia. Eipä täällä kukaan ole sanonut, että sinun pitää kuolla sen takia, että et tiedä eri yksiköitä, vaan että ohjeet olivat kyllä ihan selkeät, jos niitä viitsii lukea kunnolla.

• hieman--

Näyttäisi hieman siltä, että kannattaisi käydä kertaamassa ala-aste/kansakoulu.

• Lääkärissä en käy

"Näyttäisi hieman siltä, että kannattaisi käydä kertaamassa ala-aste/kansakoulu."

Näyttäisi sun kohdaltasi hieman siltä, että kannattaisi käydä kertaamassa "kultainen käytöksenkirja" tai esikoulu.

Kuten monet muutkin, oli aihealue mikä hyvänsä!

• sinunkin

"Näyttäisi hieman siltä, että kannattaisi käydä kertaamassa ala-aste/kansakoulu."

Näyttäisi sun kohdaltasi hieman siltä, että kannattaisi käydä kertaamassa "kultainen käytöksenkirja" tai esikoulu.

Kuten monet muutkin, oli aihealue mikä hyvänsä!

Niin muuten sinunkin. Itse täällä olet mollaamassa lääkäreitä. Näemmä jotkut mollaavat lääkäreitä toiset taas potilaita. Itse et näytä olevan yhtään muita parempi.

• Lääkärissä en käy
        sinunkin kirjoitti:

Niin muuten sinunkin. Itse täällä olet mollaamassa lääkäreitä. Näemmä jotkut mollaavat lääkäreitä toiset taas potilaita. Itse et näytä olevan yhtään muita parempi.

Lääkärithän ovat täydellisiä kun ovat jopa lukeneita ja opiskellut kauan (on mennyt lukeminen hattuun?). Senpä takia heitä ei kannata mollata, vai? Rahaa vievät yhteiskunnalta "pitempään opiskeluunsa" ja mukamas maksavat sen yhteiskunnalle kun pääsevät töihin? Velvollisuuksia lääkärillä ei ole mutta oikeuksia on perään kuuluttaa, mikäli on liian huono palkka!

• itse oikeasti

Lääkärithän ovat täydellisiä kun ovat jopa lukeneita ja opiskellut kauan (on mennyt lukeminen hattuun?). Senpä takia heitä ei kannata mollata, vai? Rahaa vievät yhteiskunnalta "pitempään opiskeluunsa" ja mukamas maksavat sen yhteiskunnalle kun pääsevät töihin? Velvollisuuksia lääkärillä ei ole mutta oikeuksia on perään kuuluttaa, mikäli on liian huono palkka!

tuntea yhtään lääkäriä. Nää sun nimimerkillä kirjoitetut jutut on saman tasoisia yleistyksiä kuin "kaikki juristit on ahneita paskoja" tai "autokauppiaat on ovelia vedättäjiä" -stereotypiat.

• tuntuu olevan
        itse oikeasti kirjoitti:

tuntea yhtään lääkäriä. Nää sun nimimerkillä kirjoitetut jutut on saman tasoisia yleistyksiä kuin "kaikki juristit on ahneita paskoja" tai "autokauppiaat on ovelia vedättäjiä" -stereotypiat.

Aika yksitoikkoiseksi käy tuon kirjoittajan mielipiteet, mutta jokainen tyylillään.

• Lääkärissä en käy
        itse oikeasti kirjoitti:

Taidan kuule tuntea ja kaveripiirissä on, mutten tiedä heidän pätevyyttään, koska "lääkärissä en käy", koska on olemassa epäpäteviä lääkäreitä ja päteviä lääkäreitä, eikä koskaan tiedä mikä niistä on pätevä lääkäri.

Pätevyystestillä sellainenkin ratkeaisi?

Kavereina on ihan mukavia ja sellaisia, mutta se on eri mitä ne ovat lääkäreinä!

Kaikkiko lääkärit on sinusta "päteviä", jotka ovat saaneet "lääkärin oikeudet"? Älä naurata!

• missään

Taidan kuule tuntea ja kaveripiirissä on, mutten tiedä heidän pätevyyttään, koska "lääkärissä en käy", koska on olemassa epäpäteviä lääkäreitä ja päteviä lääkäreitä, eikä koskaan tiedä mikä niistä on pätevä lääkäri.

Pätevyystestillä sellainenkin ratkeaisi?

Kavereina on ihan mukavia ja sellaisia, mutta se on eri mitä ne ovat lääkäreinä!

Kaikkiko lääkärit on sinusta "päteviä", jotka ovat saaneet "lääkärin oikeudet"? Älä naurata!

ammattikunnassa voi olla kaikki päteviä, oli sitten kyse lääkäreistä, opettajista tai poliiseista. Onko se sitten oikein, että joidenkin yksilöiden takia mollaa kaikkia ja haukkuu koko lääkärikunnan epäpäteviksi pösilöiksi, joilla on koulutus kihahtanut hattuun? Ei oo ainakaan mun kokemus lääkäreistä ollenkaan tuollainen. Ja olen käynyt niillä aika paljon viime kuukausina yhdestä sairaudesta johtuen, viimeksi eilen.

Mahtaisiko sun lääkärikaverit enää olla kavereita jos tietäisivät, miten täällä netissä haukut heitä?

• Lääkärissä en käy
        missään kirjoitti:

ammattikunnassa voi olla kaikki päteviä, oli sitten kyse lääkäreistä, opettajista tai poliiseista. Onko se sitten oikein, että joidenkin yksilöiden takia mollaa kaikkia ja haukkuu koko lääkärikunnan epäpäteviksi pösilöiksi, joilla on koulutus kihahtanut hattuun? Ei oo ainakaan mun kokemus lääkäreistä ollenkaan tuollainen. Ja olen käynyt niillä aika paljon viime kuukausina yhdestä sairaudesta johtuen, viimeksi eilen.

Mahtaisiko sun lääkärikaverit enää olla kavereita jos tietäisivät, miten täällä netissä haukut heitä?

"Mahtaisiko sun lääkärikaverit enää olla kavereita jos tietäisivät, miten täällä netissä haukut heitä?"

Tietävät kyllä, mitä mieltä olen lääkäreistä ja eivät kylläkään ala siitä mitenkään skitsoilemaan, koska tunnustavat että heidän joukossaan on myöskin "epäpäteviä" lääkäreitä, mutta monille se ottaa ammattikunnian/-ylpeyden päälle, ettei voi sitä itselleen tai muista tunnustaa. Koko ajan tulee itseään kouluttaa työn ohella, vaikka olisikin opiskellut 6 vuotta yliopistossa.

"ammattikunnassa voi olla kaikki päteviä, oli sitten kyse lääkäreistä, opettajista tai poliiseista."

Ollaan lapsuudesta saakka oltu kavereita (em. lääkäri kaverini) ja tietävät nämä mun kokemukseni lääkäreistä ja kummatkin ovat olleet saman kielten opettajan tunnilla yläasteella (yli 10 vuotta sitten) kuin minäkin. Hänen pätevyytensä oli enemmän "aikuiskoulutukseen suuntautunut" ja me kyseenalastettiin hänen "pätevyytensä" ja asennoituminen opettamiseen koko luokan kesken (eikö kielen opettaja usein pidä peruskoulussa "sanakokeita"? Tämä sanoi aina lukekaa sanat kotonanne, ettei hän sellaisia jaksa tarkastaa). Keväällä hän sitten lähti pois koulusta ja meni muistaakseni työväenopistolle opettajaksi.

Kaikki eivät todellakaan ole "päteviä", kuten mainitsit!

• viesti..

"Mahtaisiko sun lääkärikaverit enää olla kavereita jos tietäisivät, miten täällä netissä haukut heitä?"

Tietävät kyllä, mitä mieltä olen lääkäreistä ja eivät kylläkään ala siitä mitenkään skitsoilemaan, koska tunnustavat että heidän joukossaan on myöskin "epäpäteviä" lääkäreitä, mutta monille se ottaa ammattikunnian/-ylpeyden päälle, ettei voi sitä itselleen tai muista tunnustaa. Koko ajan tulee itseään kouluttaa työn ohella, vaikka olisikin opiskellut 6 vuotta yliopistossa.

"ammattikunnassa voi olla kaikki päteviä, oli sitten kyse lääkäreistä, opettajista tai poliiseista."

Ollaan lapsuudesta saakka oltu kavereita (em. lääkäri kaverini) ja tietävät nämä mun kokemukseni lääkäreistä ja kummatkin ovat olleet saman kielten opettajan tunnilla yläasteella (yli 10 vuotta sitten) kuin minäkin. Hänen pätevyytensä oli enemmän "aikuiskoulutukseen suuntautunut" ja me kyseenalastettiin hänen "pätevyytensä" ja asennoituminen opettamiseen koko luokan kesken (eikö kielen opettaja usein pidä peruskoulussa "sanakokeita"? Tämä sanoi aina lukekaa sanat kotonanne, ettei hän sellaisia jaksa tarkastaa). Keväällä hän sitten lähti pois koulusta ja meni muistaakseni työväenopistolle opettajaksi.

Kaikki eivät todellakaan ole "päteviä", kuten mainitsit!

uudestaan. Siinä lukee:

"Ei tietenkään missään ammattikunnassa voi olla kaikki päteviä, oli sitten kyse lääkäreistä, opettajista tai poliiseista."

• Lukulasit nenällä

Kertomuksesi paljastaa (jodinpuute/rintasyöpä), että "lääkärisi" ei noudata yliopistossa opetettuja evidence based -käytäntöjä, vaan harrastaa jonkinsorttista ns. vaihtoehtomedisiinaa (lue: hömppää). Hakeudu seuraavalla kerralla asiantuntevan lääkärin vastaanotolle.

• aloittaja

Hän tietää näistä paljon enemmän kuin keskivertostandardilääkäri. Hänen oma vakava sairautensa on motivoinut hänet etsimään sairauksien syitä, eikä tyytyä hoitamaan oireita. Hän lähetti minut useaan veri- ja virtsakokeeseen. Hän ajattelee asiaa monipuolisesti, ja olen ollut hyvin iloisesti yllättynyt hänen kyvystään diagnosoida vaivani nopeasti ja päättää tutkimustarpeesta. Tuo pieni (jos vakavakin, minulle, potentiaalisesti) virhe oli vain pieni virhe. Ehkä hän hioo menettelytapojaan palautetta saatuaan, toisin kuin standardilääkärit. Standardilääkäreihin en ole ollut kovin innostunut. Olen samoilla linjoilla tämän holistisen lääkärini kanssa; ihminen on kokonaisuus. Käytän monenlaisia menetelmiä parantuakseni. Kirjoitan niistä kirjassani. Sopii lukea, jos kiinnostaa. Voit sitten pilkata, kun olen elossa vielä viidenkymmenen vuoden päästä.

• Case closed
        aloittaja kirjoitti:

Hän tietää näistä paljon enemmän kuin keskivertostandardilääkäri. Hänen oma vakava sairautensa on motivoinut hänet etsimään sairauksien syitä, eikä tyytyä hoitamaan oireita. Hän lähetti minut useaan veri- ja virtsakokeeseen. Hän ajattelee asiaa monipuolisesti, ja olen ollut hyvin iloisesti yllättynyt hänen kyvystään diagnosoida vaivani nopeasti ja päättää tutkimustarpeesta. Tuo pieni (jos vakavakin, minulle, potentiaalisesti) virhe oli vain pieni virhe. Ehkä hän hioo menettelytapojaan palautetta saatuaan, toisin kuin standardilääkärit. Standardilääkäreihin en ole ollut kovin innostunut. Olen samoilla linjoilla tämän holistisen lääkärini kanssa; ihminen on kokonaisuus. Käytän monenlaisia menetelmiä parantuakseni. Kirjoitan niistä kirjassani. Sopii lukea, jos kiinnostaa. Voit sitten pilkata, kun olen elossa vielä viidenkymmenen vuoden päästä.

Tämä selvitti ongelman ytimen. Sitä niittää, mitä kylvää.

• ajattelevalle
        Case closed kirjoitti:

Tämä selvitti ongelman ytimen. Sitä niittää, mitä kylvää.

voi olla 'ilmeistä', että ravintoaineisiin erikoistunut lääkärini on keskivertoa huonompi juuri siksi, että ymmärtää ravinnon ja hivenaineiden merkityksen terveydellemme. Minä tiedän asian olevan juuri toisinpäin.

Muistutan taas, kuten olen monesti tehnyt, siitä, että vielä parisataa vuotta sitten merimiehiä kuoli keripukkiin, ja lääkärit suuressa viisaudessaan julistivat, ettei siihen ole hoitoa. Se vaan tulee, jos on tullakseen. Sitten, kun joku normaali ihminen havaitsi, että hedelmien syöminen esti keripukin, lääkärit olivat noloina.

On muitakin tauteja, jotka johtuvat tietyn hivenaineen puutteesta. Keripukissa se on c-vitamiini.

Case is never closed, niin kauan kuin emme täydellisesti ymmärrä omaa elimistöämme, ja sairastumme. Vasta sitten voimme olla tyytyväisisä, kun olemme löytäneet sairastumisen syyn ja parantuneet. Oireiden poistaminen on isoa bisnestä, mutta terveenä pysyminen ja paraneminen on yksilölle parempi. Kunhan vaan löydämme keinot. Lääketeollisuus keskittyy oireiden paikkailuun. Siitä se saa tulonsa. Siksi se tekee kaikkensa, ettei sairauksia ehkäistä halvoin keinoin.

• Ota esimerkkiä
        ajattelevalle kirjoitti:

voi olla 'ilmeistä', että ravintoaineisiin erikoistunut lääkärini on keskivertoa huonompi juuri siksi, että ymmärtää ravinnon ja hivenaineiden merkityksen terveydellemme. Minä tiedän asian olevan juuri toisinpäin.

Muistutan taas, kuten olen monesti tehnyt, siitä, että vielä parisataa vuotta sitten merimiehiä kuoli keripukkiin, ja lääkärit suuressa viisaudessaan julistivat, ettei siihen ole hoitoa. Se vaan tulee, jos on tullakseen. Sitten, kun joku normaali ihminen havaitsi, että hedelmien syöminen esti keripukin, lääkärit olivat noloina.

On muitakin tauteja, jotka johtuvat tietyn hivenaineen puutteesta. Keripukissa se on c-vitamiini.

Case is never closed, niin kauan kuin emme täydellisesti ymmärrä omaa elimistöämme, ja sairastumme. Vasta sitten voimme olla tyytyväisisä, kun olemme löytäneet sairastumisen syyn ja parantuneet. Oireiden poistaminen on isoa bisnestä, mutta terveenä pysyminen ja paraneminen on yksilölle parempi. Kunhan vaan löydämme keinot. Lääketeollisuus keskittyy oireiden paikkailuun. Siitä se saa tulonsa. Siksi se tekee kaikkensa, ettei sairauksia ehkäistä halvoin keinoin.

Parisataa vuotta sitten ei ollut lääkäreitä, eivätkä nämäkään puoskarit julistaneet, että keripukkiin ei olisi hoitoa. Päinvastoin, tarjonta oli yhtä villiä kuin tämän päivän luontaistuoteputiikissa. Keripukkiin löytyi enemmän tai vähemmän tehoavia ravintoaineita eri puolilla maailmaa eri ammatteja edustavien henkilöiden toimesta, mutta tiedemiehet selvittivät, mikä taudin syy oli ja mikä sen esti - ei hömppäheikit.

• ennenkuin kirjoitat
        Ota esimerkkiä kirjoitti:

Parisataa vuotta sitten ei ollut lääkäreitä, eivätkä nämäkään puoskarit julistaneet, että keripukkiin ei olisi hoitoa. Päinvastoin, tarjonta oli yhtä villiä kuin tämän päivän luontaistuoteputiikissa. Keripukkiin löytyi enemmän tai vähemmän tehoavia ravintoaineita eri puolilla maailmaa eri ammatteja edustavien henkilöiden toimesta, mutta tiedemiehet selvittivät, mikä taudin syy oli ja mikä sen esti - ei hömppäheikit.

soopaa. Lääkäreitä oli, ja he luulivat tietävänsä kaiken. Keripukin parannuskeinon löytäjä ei ollut tiedemies. (Ai että oli tiedemiehiä mutta ei lääkäreitä?)

Veikkaan, että syövän syyksi paljastuu ruoka. Sen teorian pohjalta minä ainakin itseäni hoitelen, holistisen lääkärin ohjeiden mukaan.

• jo silloinkin:
        ennenkuin kirjoitat kirjoitti:

soopaa. Lääkäreitä oli, ja he luulivat tietävänsä kaiken. Keripukin parannuskeinon löytäjä ei ollut tiedemies. (Ai että oli tiedemiehiä mutta ei lääkäreitä?)

Veikkaan, että syövän syyksi paljastuu ruoka. Sen teorian pohjalta minä ainakin itseäni hoitelen, holistisen lääkärin ohjeiden mukaan.

Herbal cures for scurvy have been known in many native cultures since prehistory. In 1536, the French explorer Jacques Cartier, exploring the St. Lawrence River, used the local natives' knowledge to save his men who were dying of scurvy. He boiled the needles of the arbor vitae tree (Eastern White Cedar) to make a tea that was later shown to contain 50 mg of vitamin C per 100 grams.

(Wikipedia)

• Scurvy
        ennenkuin kirjoitat kirjoitti:

Keripukki on ollut ihmisten vaivana jo vähintäänkin muinaisten egyptiläisten ajoista asti. Keripukin hoitoon käytettiin tosiaankin kokemusperäisesti enemmän tai vähemmän hyviksi havaittuja keinoja, etenkin armeijan ja merimiesten keskuudessa. Vähitellen vahvistui käsitys, että tuore ravinto, kasvikset ja etenkin sitrushedelmät ehkäisivät keripukkia. Tästä havainnosta historiankirjat tarjoavat kunniaa Britannian laivaston lääkärille: "...the problem was solved in the 18th Century when Dr. James Lind of Britain’s Royal Navy (Lind, 1753) found that one ounce of fresh lemon juice would prevent the appearance of the terminal symptoms of this dread disease in his scorbutic sailors." http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/197x/stone-i-orthomol_psych-1979-v8-n2-p58.htm

Toinen brittilääkäri oli myös jyvällä asiasta: "It was in 1908 that Sir Archibald Garrod, a noted English physician, who was at least 50 years ahead of his time, published his series of Croonian lectures describing a new type of disease, an “inborn error of metabolism” which is caused by a missing or a defective, inactive enzyme. As is usual with great medical discoveries, Sir Archibald’s exciting concept and clinical results were ignored for forty years before being “rediscovered” in the 1950’s. Now there are thousands of “missing enzyme” diseases, including “Hypoascorbemia”, the actual cause of scurvy."

"...in 1912, nutritionists led by the Polish biochemist, Casimir Funk summarized the nutritional knowledge of the 19th Century and early 20th Century and came up with the revolutionary idea that some diseases could be caused by the lack of some trace substance in the diet. They cited three diseases as typical of these deficiency diseases: xerophthalmia, an eye disease, beriberi, a deadly neurological disease of the Far East, and the third one — scurvy. The unknown, hypothetical missing substances in the diet causing these diseases were named “vitamines” A, B and C respectively for each of these diseases"

Unkarilainen lääkäri Albert Szent-Györgyi eristi C-vitamiinin v 1927.

Siten, toisin kuin palstan lääkärimollaaja valheellisesti yrittää väittää, on lääkärikunta ollut muiden tiedemiesten ohella tiiviisti mukana myös keripukin ja C-vitamiinin historiassa lannistaen lopullisesti myös tämän vitsauksen.

• yksilöitä
        Scurvy kirjoitti:

Keripukki on ollut ihmisten vaivana jo vähintäänkin muinaisten egyptiläisten ajoista asti. Keripukin hoitoon käytettiin tosiaankin kokemusperäisesti enemmän tai vähemmän hyviksi havaittuja keinoja, etenkin armeijan ja merimiesten keskuudessa. Vähitellen vahvistui käsitys, että tuore ravinto, kasvikset ja etenkin sitrushedelmät ehkäisivät keripukkia. Tästä havainnosta historiankirjat tarjoavat kunniaa Britannian laivaston lääkärille: "...the problem was solved in the 18th Century when Dr. James Lind of Britain’s Royal Navy (Lind, 1753) found that one ounce of fresh lemon juice would prevent the appearance of the terminal symptoms of this dread disease in his scorbutic sailors." http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/197x/stone-i-orthomol_psych-1979-v8-n2-p58.htm

Toinen brittilääkäri oli myös jyvällä asiasta: "It was in 1908 that Sir Archibald Garrod, a noted English physician, who was at least 50 years ahead of his time, published his series of Croonian lectures describing a new type of disease, an “inborn error of metabolism” which is caused by a missing or a defective, inactive enzyme. As is usual with great medical discoveries, Sir Archibald’s exciting concept and clinical results were ignored for forty years before being “rediscovered” in the 1950’s. Now there are thousands of “missing enzyme” diseases, including “Hypoascorbemia”, the actual cause of scurvy."

"...in 1912, nutritionists led by the Polish biochemist, Casimir Funk summarized the nutritional knowledge of the 19th Century and early 20th Century and came up with the revolutionary idea that some diseases could be caused by the lack of some trace substance in the diet. They cited three diseases as typical of these deficiency diseases: xerophthalmia, an eye disease, beriberi, a deadly neurological disease of the Far East, and the third one — scurvy. The unknown, hypothetical missing substances in the diet causing these diseases were named “vitamines” A, B and C respectively for each of these diseases"

Unkarilainen lääkäri Albert Szent-Györgyi eristi C-vitamiinin v 1927.

Siten, toisin kuin palstan lääkärimollaaja valheellisesti yrittää väittää, on lääkärikunta ollut muiden tiedemiesten ohella tiiviisti mukana myös keripukin ja C-vitamiinin historiassa lannistaen lopullisesti myös tämän vitsauksen.

on aina ollut, olkivatpa he lääkäreitä tai muita. Sinua, luonnonparantajien ja kansanviisauden mollaajaa muistutan, että eurooppalaisia neuvoi amerikkalaiset paikallisasukkaat antamalla kasveja, joilla keripukki parani. Siitä sitten asia eteni ja lääkäritkin pääsivät asiasta perille. Se, että yrtit tehosivat, tiedettiin kansan kesken paljon ennen kuin tiedemiehet sen 'löysivät'.

Samoin saattaa olla käymässä syövän kanssa. Monista nykyään valtavirran ulkopuolella olevista lääkäreistä ja parantajista voi tulla uuden tiedon uranuurtajia. Ehkä heidän nimensä unohdetaan, ja tiedemiehet vievät kunnian asioista, jotka on tiedetty jo kauan.

Sinä voit uskoa mitä haluat. Minä yritän parantua oman uskoni mukaan, en todellakaan sinun:)

• Legendaa lentää
        yksilöitä kirjoitti:

on aina ollut, olkivatpa he lääkäreitä tai muita. Sinua, luonnonparantajien ja kansanviisauden mollaajaa muistutan, että eurooppalaisia neuvoi amerikkalaiset paikallisasukkaat antamalla kasveja, joilla keripukki parani. Siitä sitten asia eteni ja lääkäritkin pääsivät asiasta perille. Se, että yrtit tehosivat, tiedettiin kansan kesken paljon ennen kuin tiedemiehet sen 'löysivät'.

Samoin saattaa olla käymässä syövän kanssa. Monista nykyään valtavirran ulkopuolella olevista lääkäreistä ja parantajista voi tulla uuden tiedon uranuurtajia. Ehkä heidän nimensä unohdetaan, ja tiedemiehet vievät kunnian asioista, jotka on tiedetty jo kauan.

Sinä voit uskoa mitä haluat. Minä yritän parantua oman uskoni mukaan, en todellakaan sinun:)

Yrittäisit edes keksiä parempia taruja kuin: "eurooppalaisia neuvoi amerikkalaiset paikallisasukkaat antamalla kasveja, joilla keripukki parani." Joopa joo. Meinaatko, että amerikan intiaanit kertoivat espanjalaisille ja briteille, miten he olivat hoidelleet keripukkia omilla pitkillä merimatkoillaan mantereilta tosille? Espanjaksi vai englanniksi? Oikeastihan merenkulkijat yrittivät aina etsiä maista raikasta vettä ja tuoretta ruokaa, kun vain suinkin maata saivat jalkojensa alle. Uudessa ympäristössä outojen kasvien seassa oli tietysti viisasta katsoa, mitä alkuasukkaat söivät ja miten he syömisistään selvisivät. Ei siellä mitään erityistä keripukkilääkettä tarjottu, vaan tuoretta ruokaa, ilman mitään sen tarkempaa kohdennusta.

Minun ei tarvitse onneksi vielä parantua mistään, ei edes luulosairaudesta. Minä yritän pysyä terveenä tietojeni perusteella, en uskon.

• ap.
        Legendaa lentää kirjoitti:

Yrittäisit edes keksiä parempia taruja kuin: "eurooppalaisia neuvoi amerikkalaiset paikallisasukkaat antamalla kasveja, joilla keripukki parani." Joopa joo. Meinaatko, että amerikan intiaanit kertoivat espanjalaisille ja briteille, miten he olivat hoidelleet keripukkia omilla pitkillä merimatkoillaan mantereilta tosille? Espanjaksi vai englanniksi? Oikeastihan merenkulkijat yrittivät aina etsiä maista raikasta vettä ja tuoretta ruokaa, kun vain suinkin maata saivat jalkojensa alle. Uudessa ympäristössä outojen kasvien seassa oli tietysti viisasta katsoa, mitä alkuasukkaat söivät ja miten he syömisistään selvisivät. Ei siellä mitään erityistä keripukkilääkettä tarjottu, vaan tuoretta ruokaa, ilman mitään sen tarkempaa kohdennusta.

Minun ei tarvitse onneksi vielä parantua mistään, ei edes luulosairaudesta. Minä yritän pysyä terveenä tietojeni perusteella, en uskon.

sen kirjan, josta luin tuostakin asiasta, mainitsen sen omassa kirjassani, joka tullee ulos pian. Panettele sitten sitä. Väsyttää ihmiset, joilla on pakkomielle hyökätä jokaista vastaan, joka sanoo jotain, joka ei sovi omiin ennakkoluuloihin. Keskustelu on eri asia kuin pilkkaaminen ja agressiivinen piikittely. Nuo ovat mielen sairauksia, joista voi parantua.

"In 1536, the French explorer Jacques Cartier, exploring the St. Lawrence River, used the local natives' knowledge to save his men who were dying of scurvy. He boiled the needles of the arbor vitae tree (Eastern White Cedar)." Ei siinä tarvittu kielitaitoa - paikallinen asukas, joka ymmärsi yrttien parantavan vaikutuksen, tarjosi yrtit ja ehkä näytti, mitä tehdä niille. Ei siinä tarvittu taudille nimeä ruveta keksimään millään kielellä. Pääasia oli, että parani. En ole historioitsija, kuten et sinäkään. Mielestäni on tyhmää mollata luonnonparantajia, jos ei asioista edes paljon tiedä.

• Historioitsija
        ap. kirjoitti:

sen kirjan, josta luin tuostakin asiasta, mainitsen sen omassa kirjassani, joka tullee ulos pian. Panettele sitten sitä. Väsyttää ihmiset, joilla on pakkomielle hyökätä jokaista vastaan, joka sanoo jotain, joka ei sovi omiin ennakkoluuloihin. Keskustelu on eri asia kuin pilkkaaminen ja agressiivinen piikittely. Nuo ovat mielen sairauksia, joista voi parantua.

"In 1536, the French explorer Jacques Cartier, exploring the St. Lawrence River, used the local natives' knowledge to save his men who were dying of scurvy. He boiled the needles of the arbor vitae tree (Eastern White Cedar)." Ei siinä tarvittu kielitaitoa - paikallinen asukas, joka ymmärsi yrttien parantavan vaikutuksen, tarjosi yrtit ja ehkä näytti, mitä tehdä niille. Ei siinä tarvittu taudille nimeä ruveta keksimään millään kielellä. Pääasia oli, että parani. En ole historioitsija, kuten et sinäkään. Mielestäni on tyhmää mollata luonnonparantajia, jos ei asioista edes paljon tiedä.

Tuollaisen kirjoituksen perusteella ei voi tehdä johtopäätöstä, että "local natives" edes tunnistaisivat keripukkia, saati neuvoisivat erityistä hoitoa juuri keripukkiin sairastuneille, joiden kanssa eivät pysty edes kommunikoimaan puheella tai kirjoituksella. "used the local natives' knowledge to save his men who were dying of scurvy." tarkoittaa juuri sitä, mitä siinä sanotaan eikä yhtään enempää, eli kuten edellä jo kirjoitettiin, fiksu tutkimusmatkailija seurasi, mitä alkuperäiskansat käyttävät ravinnokseen. Hyvin todennäköisesti he käyttivät myös muuta tuoreruokaa, joten keripukista paeantumiselle ei voi tuon perusteella antaa kunniaa pelkästään neulaskeitolle. Muu spekulointi on perusteetonta Terra Mater-mystifiointia, josta yritetään vetää epätoivoisesti yhteyttä supermarkettien luontaistuotekauppojen hyllyille ja sitä kautta helppoheikkien taskuihin.

• Ennen vanhaan oli Suomessakin tavallista jodin puute. Suomi on endeemisesti sellainen maa. Mutta sitten tuli suolan jodeeraus käytäntöön. Jos käyttää koko vuoden jodeerattua normaalisuolaa hieman, saa varmaan sen 150 ug päivittäisen mikrogrammamääränsä jodia, minkä erittääkin kehosta-- nimittäin jos kilpirauhanen on terve. Mutta jos kilpirauhanen on vaurioitunut, voi jodin puute näkyä siinä, että kilpirauhanen ei ota jodia vastaan, vaikka TSH ( kilpirauhasta piiskaava aivolisäkehormoni) olisikin kohonnut, eikä kilpirauhanen pystykään syntetisoimaan epäorgaanisesta jodista niitä orgaanisia jodimuotoja tyroksiinia (T4) ja trijodotyroniinia (T3). Näitä orgaanisia jodimuotoja sanotaan kilpirauhashormoneiksi, koska ne täyttävät hormonien vaatimukset. Joskus riittää, että tarkistaa kilpirauhasen toiminnan ja jos se on alifunktiossa,silloin saa reseptillä jodin valmiina "orgaanisena jodina" kuten tyroksiinitablettina (T4 muodossa: se on tyrosiini- aminohappoja joissa on 4 jodijonia kiinni).Jos liikaa käyttää epäorgaanista jodia, se voi tulehduttaa kilpirauhasta.
      Lugolin liuosta käytettiin kyllä Puolassa ja itäblokissa suojaamaan lasten ja nuorten kilpirauhasta Tjernobylin aikaan (5% liuoksessa on kai 50 mg /100 ml:ssa. Jotkut liuokset kai olivat 2.5%. Mutta Suomessa ja Ruotsissa oli Tjernobylvaaran aikana 200mg KJ -tabletteja akuuttiin sädesaastevaaran varalla. Tuskin niitä kukaan käytti). Puhtaalla kalium jodidilla estettiin saastejodin ja saaste caesiumin latautuminen kilpirauhaseen.Kilpirauhanen on orgaanisen jodin allas.
      Kilpirauhasen jodiaineenvaihdunta selkiää kokeista TSH, T4, T3, TPO ja Tg-Ab. Otata ne ja kysy sisätautilääkäriltä jatkoneuvot. Runsasta epäorgaanista jodia ei kannata käyttää pitkää aikaa ensinkään!
      Hypotyreoottiset potilaat saavat useimmiten noin 100 ug korvaushoitona tyroksiini molekyyliä (T4).
      Hypotyreoosin diagnosoimiseen on tarkat säännöt lääkäreillä.

• neuvoista!

Se lääkäri, joka määräsi minut joditestiin, otatti myös verikokeita, joista yksi oli juuri tuo mainitsemasi TSH. Kuulen tuloksen parin viikon päästä. Minusta tuntuu kuin olisin viime vuosina jotenkin hidastunut. Ennen elin tähän verrattuna kuin isommalla vaihteella. Nyt ajatus juoksee hitaanlaisesti. Jospa se siitä selviää.

Minä en ole käyttänyt suolaa juuri ollenkaan pariinkymmeneen vuoteen. Nyt sitten aloin käyttää joditettua merisuolaa, lääkäri kehoitti.

Onko struuma kilpirauhasen yli- vai alitoimintaa? Onko se periytyvää? Äidilläni oli struuma nuorena.

• nörtti kikero aivopä
        neuvoista! kirjoitti:

Se lääkäri, joka määräsi minut joditestiin, otatti myös verikokeita, joista yksi oli juuri tuo mainitsemasi TSH. Kuulen tuloksen parin viikon päästä. Minusta tuntuu kuin olisin viime vuosina jotenkin hidastunut. Ennen elin tähän verrattuna kuin isommalla vaihteella. Nyt ajatus juoksee hitaanlaisesti. Jospa se siitä selviää.

Minä en ole käyttänyt suolaa juuri ollenkaan pariinkymmeneen vuoteen. Nyt sitten aloin käyttää joditettua merisuolaa, lääkäri kehoitti.

Onko struuma kilpirauhasen yli- vai alitoimintaa? Onko se periytyvää? Äidilläni oli struuma nuorena.

moi sä tiiätkö mitään keripukissta ja laivastosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2383
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      310
      1305
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe