hammaskivi

tyttö

Mulle tulee todella herkästi hammaskiveä alaetuhampaiden taakse.
Harjaan hampaani väh.kax kertaa päivässä ja tuota aluetta erityisesti mihin sitä kiveä tulee, mutta harjaaminen ei tunnu auttavan.

Mistä hammaskivi johtuu ja miten sitä voisi ehkäistä?

13

4724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla myös

Mun hammaslääkärini sanoi että se johtuu syljen koostumuksesta. Jollain sylki vain on sellaista, että hammaskiveä tulee. Parhaiten sen saa tietysti pois suuhygienistin (hammashoitajan)vastaanotolla, mutta itse sain vinkin, että käyttämällä hammaslankaa kiven kerääntymistä hampaiden pinnalle vois jotenkin ehkäistä. Tiedä häntä, itse olen aika laiska lankaamaan ja hammaslääkäri on muutenkin edessä samoin myös kiven poisto.

• suuhygienisti

"Parhaiten sen saa tietysti pois suuhygienistin (hammashoitajan)vastaanotolla"

Suuhygienisti ja hammashoitaja eivät ole samoja asioita. Suuhygienistillä on ihan oma toimenkuvansa, kun taas hammashoitaja vain avustaa lääkäreitä.

• Hammasvalas

Hammaslääkärini kertoi, että kielen harjaaminen (silloin tällöin) on auttanut joitakin potilaita välttymään hammaskiveltä. Ilmeisesti kielen pintaan pesiytyy jonkinlainen bakteerikerros, joka synnyttää hammaskiveä. Harjaa kieltäsi vaikka pari kertaa viikossa kevyehkösti takaa eteenpäin hammasharjalla (kieliharjojakin saa apteekista)ja huuhdo harja sen jälkeen hyvin. Ehkä se auttaa.

• hampikeiju

hammaskivi on mineralisoitunutta plakkia, eli syljen mineraalit kovettavat plakkia eli bakteerimassaa(=sitä likaa) yleensä ikenen läheisyyteen. Hammaskiveä muodostuu helposti sylkirauhastiehyeiden(=syljen "ulostuloaukkoja") lähettyville, eli juuri alaetualueelle (alahuulessa pienet sylkirauhaset ja kielen alla isojen sylkirauhasten tiehyeet) ja yläkuutosten(isojen sylkirauhasten tiehyet) hampaiden pinnalle. Hammaskiven muodostusta voi näin ollen ehkäistä hyvällä suuhygienialla eli lankaus/tikutus ja hyvä ja huolellinen harjaus.

• Minä

ehkäisee hammaskiven muodostumista. Itselläni olen huomannut, että on vähentynyt, nyt kun päivittäin käytän purukumia.

• glau

Minulle hammaskivi ei tuota hankaluuksia. Pesen hampaat ehkä 3-5 kertaa viikossa. Siis onhan tuota plakkia hampaissa ja ikenissä vaikka kuinka paljon, mutta mitäs sitten. Sittenhän se vasta ongelmaksi muuttuisi jos pitäisi jossakin suuhygienistillä käydä, hyi hitto niitä juttuja.

• auttaa

Hammaslanka auttaa tehokkaasti (ehkäisevästi)

• käytähammaslankaa

Edellisten ohjeiden mukaan, käytä hammaslankaa. Itselläni myös syljenkoostumus on sellainen että hammaskiveä tulee erittäin herkästi. Nykyään käytän joka ilta hammaslankaa eikä hammaskivi ole juurikaan vaivannut.

• Järkyttynyt

Kävin tänään juuri suuhygienistilla (ykstityisellä) ja järkytyin siitä miten huonosti kunnalliset hammaslääkärit ovat hammaskiveni tähän mennessä poistaneet. ei ollenkaan takaa ja vain hieman edestä ja niibn että aina on jäänyt jotain hankaamaan kieltä ( pitäisis olla aivan sileä) ientulehdushan sinne oli muodostunut ja todellakin järkytti se tieto miten paljon suun tulehdukset voivat vaikuttaa yleiseen terveyteen. Eli asia (hammaskivi/ yleinen suun hyvinvointi) kannattaa ottaa tosissaan eikä laiminlyödä sen hoitoa!!!

• the_road

" järkytyin siitä miten huonosti kunnalliset hammaslääkärit ovat hammaskiveni tähän mennessä poistaneet. ei ollenkaan takaa ja vain hieman edestä ja niibn että aina on jäänyt jotain hankaamaan kieltä "

Minkä takia hammaslääkäri on poistanut hammaskivet? Miksi ei ole lähettänyt hygienistille? Kunnallisella puolella hammaslääkärit ei yleensä poista hammaskiveä, ellei sitä ole niin vähän, että se on minuutissa, parissa poistettu tarkastuksen yhteydessä. Jos vähänkin enemmän on "tavaraa", niin antavat ajan hygienistille, jolla on aikaa tehdä puhdistus huolella.

• Kävi niin

Plakki eli bakteerimassa kovettuu hammaskiveksi syljen ja bakteerien aineenvaihdunnan vaikutuksesta. Hammaskiveä muodostuu ensin hampaiden vapaille pinnoille, ienrajaan, johon myös plakki tavallisesti kertyy. Hammaskivi aiheuttaa hampaita ympäröivässä kudoksessa, ikenissä, gingiviitin eli ientulehduksen, joka ilmenee ikenien verenvuotona hampaita harjatessa.Käytän hammastahnaa jotta on reikiintyminen ja plakin ehkäistä joten vähän auttaa kyllä pidemmäksi.Jouduin ollut hammaskiven poistoa,mutta ikävä kyllä minulla oli ihan paljon hammaskiveä.Tuntuin niin,että plakki kai nopeampi muodostaa kuin reikiintymistä.Tilasin omani hammashoidon setti eli raaputtamisen avulla.Ihmisen plakki normaali on 4mm rajaa ja jos yli niin se tarkoittaa plakiksi pahalta.

• the_road

Eihä tosta saa mitään tolkkua mitä toi "kävi niin"-nimimerkki koittaa selittää.

Ostanut jonkun hammaskiven poisto setin? Ei kannattaisi ruveta leikkimään asialla, vaan antaa ammattilaisen poistaa hammaskivi säännöllisesti.

• Näin on!

Hammaskiveä on myös hampaan ja ikenen välisessä ientaskussa ja tämä juuri pitää saada huolellisesti poistettua jotta hammas kiinnittyisi kunnolla takaisin. Itse ei pidä mennä kaivelemaan ientaskuja, siitä voi tulla pahojakin vaurioita. Pelkän näkyvän hammaskiven poisto ei riitä.

Minulla hammaskiven ilmeneminen on vähentynyt ratkaisevasti (ennen piti poistaa pari kertaa vuodessa, nyt vuosikäynnillä kiveä ei löydy mainittavammin). Asiaan on vaikuttanut huolellinen ja tehokas harjaaminen sähköhammasharjalla ja hammasvälien puhdistus hammasväliharjalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe