Yasminellejen aloitus

Tänään sain ekat e-pillerit, ja mielessä pyörii monenlaisia asioita. Olen lukenut eri nettisivustoja pillereiden sivuoireista, jne., ja kysynkin nyt teiltä, millaisia kokemuksia teillä on Yasminelle -pillereiden käytöstä? Siis jos olet aloittanut niillä e-pillereiden käyttösi.
Tokihan sivuoireet ovat yksilöllisiä, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia.
122065
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 12

Vanhimmat

Ei minkäänlaisia sivuoireita tullut, tosin ennen sitä oli käytössä Melianet. Eipä kyllä niistäkään tullut mitään sen kummoisempia oireita. Pillereiden sivuvaikutukset ovat samanlaisia kuin tavan hormonivaikutukset elimistössä, eli päänsärkyä, rintojen pingotusta, ärtyneisyyttä ja haluttomuutta ym. Myös iho saattaa oireilla, esim. finnejä tulla tai kuivua ja hilseillä, mutta Yasminellet ovat varsin ihoystävällisiä.

Äänestä
  • mulla hävis kaikki finnit.

    Äänestä

Minulla alkoi paino nousta jasminien aikana. Niiden lopetettuani ja vaihtamalla toisiin alkoi paino normalisoitumaan. Samoin minulla oli vasemman puolen kasvojen ja käden puutumista/tunnottomuutta. Jos oireita sinulle ilmenee ilmoita lääkärillä niin hän etsii sinulle sopivat pillerit.

Äänestä
  • varma et johtuu toi puutuminen pilleist. en oo enne kuullu

    Äänestä

  • toi nainen kirjoitti:

    varma et johtuu toi puutuminen pilleist. en oo enne kuullu

    tosiasiaa että pillereitä käyttäessä voi käydä niinkin, tulla puutumisia ja siinä vaiheessa sitten otetaan pikaisesti yhteys lääkäriin=)
    Oletkos veritulpista pillereiden yhteydessä kuullut?

    Äänestä

mitään sivuoireita. ekoina pillereinä kans syöny.

Äänestä
  • heipsan!
    minulle ei ole ainakaan tullut mitään sivuoireita.olen syöny yasminelleä reilun vuoden ja just kävin reseptin uusimassa..(niin ja yasminelle on ainut merkki mitä olen käyttänyt)..
    olin kans "kauhuissani" kun luin mahd. sivu oireista, joita on hirveä litania, ( heti alko kuvittelee et ku päähän koski et on sivuoireit yms.. :DD ) joo mut mulle ainakin sopii toi merkki..

    Äänestä

Yasminellet oli ekat pillerit joita söin, minä sain näitä perusoireita: ärsytisyys, itkuisuus, masentuneisuus ja painonnousu. Kolmannen laatan aikana päätin että vaihdan merkkiä koska pillerit tekivät minusta hirviön :S Nyt syön Cerazette minipillereitä ja ne ovat sopineet minulle paljon paremmin :) mutta tämähän on ihan henkilökohtaista millaisia sivuvaikutuksia pillereistä tulee, jos tulee ollenkaan.

Äänestä

En osaa auttaa, mutta vertaistukea voin antaa. Aloitin itsekin elämäni ensimmäisten e-pillerien syönnin pari viikkoa sitten, yasminellet. Kerroin lääkärille haluavani jotain mahdollisimman vähähormonista, joten noita kirjoita.

En ole ollut mitenkään innoissani pillereiden syönnistä, ja olen etsinyt kauheasti tietoa sivuvaikutuksista ja tarkkaillut itseäni ihan hulluna.

En osaa sanoa ärtyisyydestä, olen ollut tavallista kiukkuisempi, mutta onhan sitä joskus muutenki. Välivuotoa on:( Mutta ehkä se menee ohi. Tuntuu myös, että olen vähän haluttomampi kuin yleensä, mutta toisaalta 2 viikkoa on lyhyt aika ja kai elimistön pitää totutella tähän tilaan.

Mietin, että mitäköhän sitä sitten tekee, jos on vähän ja lieviä sivuvaikutuksia. Esim. olisi ikävä jos en enää koskaan olisi yhtä halukas kuin aiemmin, vaikka seksistä voisi nauttiakin. Ja entäpä jos sitä on on jonkun verran ärtyisämpi kuin yleensä, vaikka ei ihan hirviöksi muuttuisikaan? Mistä sen tietää mikä johtuu pillereistä? Ja toisaalta olisi niin sääli, jos vuosien kuluessa unohtaisi sen normaalimman tilansa.

Itselläni on aika ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta toivoisi, ettei mitään sivuvaikutuksia olisi, ja ehkäisyongelma olisi sillä ratkaistu. Toisaalta vähän kiusaa ajatus, että se sitten tarkottaisi ylimääräiste hormonien lappaamista itseensä x vuotta.

Törmäsin johonkin tutkimukseen, jossa sanottiin että e-pillerit nostavat veritulpan riskiä lähinnä jo muutenkin sille altiilla naisilla. Ja että jos tulppa on pillereiden vuoksi syntyäkseen, niin se tapahtuu todennäköisesti ensimmäisen puolen vuoden sisällä.

Äänestä

Otin juuri viimeisen pillerin toisesta laatasta eli parikuukautta kokeiltu. Ensi viikolla vuotoviikko ja seuraavalla viikolla gynelle kiireesti vaihtamaan pillerit. Yasminelleissa on minulle liian vähän estrogeenia. Oireena emättimen ja ulkosynnyttimien limakalvojen oheneminen, kuivuus, kutina, kirvely ja ulkosynnyttimissä haavaumia sekä yhdyntä kipu. Yks päivä tuli pissat housuun. Eli samat oireet kuin joillakin naisilla vaihdevuosien alettua, kun estrogeeni tasot laskevat. Taidan vaihtaa takaisin Evraan, vaikka sekin aiheutti haluttomuutta. Kyllästyttää tämä kokeilukanina oleminen. Cerasette lihotti ja aiheutti samoja vaivoja lievemmin. Yasminelle on minulle epäsopivin. En söisi pillereitä olenkaan, mutta ne määrättiin minulle alunperin vaikeisiin kuukautisiin.
Yasminellen kanssa ei ole ollut minkänlaisia mielialamuutoksia. Jos niitä on joskus jonkun pillerimerkin kanssa ollut, ne ovat menneet ohi parissa viikossa. Ilman pillereitä olen jokakuukautisten aikaan pieni raivotar, mutta onpa sitä oppinut itsensä hillitsemään, kun tietää mistä oma olo johtuu. Eihän se oikeuta olemaan puolisolle kamala.

Äänestä

Vasta eka levy tosiaan takana ja toistaseksi on ollut välivuotoja (jotka ilmeisesti suht yleisiä ja pitäisi jäädä parin levyn jälkeen pois). Lisäksi olen huomannut mielialanmuutoksia, eli yhtäkkisiä masentumisia sekä itku on ollut herkemmässä.. tentteihin lukiessa oli välillä ihan mahdotonta kun olo oli tosi ahdistunut... Muuten kyllä olen ollut tyytyväinen: iho on ollut hyvä, paino on pysynyt paikoillaan!
Eikä noita mielialan vaihteluitakaan onneksi kovin usein ole eivätkä myöskään kestä kovin kauaa nuo masennukset :)

Äänestä
  • mäki oon vasta syöny ekan laatallisen pillreitä ja ei mulla ole tullu mitään välivuotoo..ilmeisesti ei kaikil niitä tuu...

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


ekat pillerit kirjoitti:

Tänään sain ekat e-pillerit, ja mielessä pyörii monenlaisia asioita. Olen lukenut eri nettisivustoja pillereiden sivuoireista, jne., ja kysynkin nyt teiltä, millaisia kokemuksia teillä on Yasminelle -pillereiden käytöstä? Siis jos olet aloittanut niillä e-pillereiden käyttösi.
Tokihan sivuoireet ovat yksilöllisiä, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu