"Kuntoutusta" ylivilkkaalle lapselle

opiskelijaneiti

Hei!
Opiskelen lähihoitajaksi toista vuotta. Olen nyt työharjoittelussa ala-asteella, erityisopetusluokassa. Tarkoituksena olisi tehdä jonkinlainen "kuntoutussuunnitelma" yhdelle adhd lapselle. Olisiko kenelläkään minkäänlaisia vinkkejä, miten lapsen saisi rauhoittumaan ja keskittymään paremmin ja millaiset konstit tehoavat?

5

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoksi saanut

      että tarkkaavaisuushäiriöstä kärsivälle lapselle selkeät ja yksinkertaiset käskyt,eikä montaa asiaa kerrallaan,ovat tärkeitä..eli esim.jos lapsi juoksee kadulla(ja hänen haluaa kävelevän) ei sanota "älä juokse"..vaan pelkästään "kävele".

    • uhkailu ja kiristys

      Jos saat open luvan, rauhoita tunti viisi minuttia ennen loppumista, näytä ritsan kuva ja pyydä etsimään kolmihaarainen oksa. Saat lasten huomion. Varaa kuminauhaa ja käpyjä. Kerro intiaanien tms. yhteydestä luontoon ja kuinka he saalistivat pikkueläimiä ritsalla. Anna lasten kokeilla käpymaaliin itse. Lupaa, että seuraavan kerran, kun hommat on tehty, tehdään jousipyssy. Kun saat lasten kiinnostuksen ja kunnioituksen, voit kiristää hyviä tuloksia. Seuraavaksi voi jo riittää 15 min. koulun pihassa katsoen muurahaisia (sotilasmurkut ja kuningatar). Merkitys ja mielenkiinto oppimiseen, kaikki aistit mukaan ideana.

      • toki

        että koko ryhmä on mukana. Muuten seuraat vaan, mistä puhutaan ja keksit lapselle oman jutun. Jos lapsella on jo hyvät kaverisuhteet, otat muita mukaan ajatuksiisi (se on osa kuntoutusta esim. ryhmä biologeja keksii salatun luolan ja sieltä löytyy Kuningas "tyhjä lappu" ja mietitään, mikä etukirjain. Ja sitten otat lapsen mukaan tms.
        Joskus ylenpalttinen koulutus vie mielikuvitukselta ja kehtaamiselta siivet. Pitäisi vain muistaa, että lapsen takiahan sitä asialla ollaan.


    • A.S. Neill

      1) Anna lapselle isä ja äiti (jos näitä ei ole saatavilla, hommaa jostain kaksi aikuista, jotka sitoutuvat lapseen 24x7.

      2) Siirrä lapsi virtuaalitodellisuudesta reaalimaailmaan -- ts. tietokone ja dvd tarkkaan kontrolliin. Elokuvia katsellaan ja tietokonetta käytetään vain aikuisen kanssa yhdessä

      3) Lue lapselle ikään sopivaa kirjallisuutta. Jos lapsi osaa itse vähänkin lukea, anna hänen lukea osa tekstistä, taidon mukaan. Lue lapselle ääneen, vaikka hän osaisi itse lukea hyvinkin. Keskustele luetusta ja puhu muutenkin lapsen kanssa paljon ja lasta kunnioittaen.

      4) Ole johdonmukainen. Ongelma ei ole siinä tarvitaanko "rajoja ja rakkautta" -- on selvää että tarvitaan (esim. konttaavaa lasta ei voi päästää portaisiin). Ongelma on siinä, että rajat ja rakkaus eivät saisi kasvattajan puolella siirtyä päivittäin samaan tapaan kuin rajat II maailmansodan aikaan. Lapsen on voitava luottaa siihen, että tänään on samat säännöt kuin eilen, eikä huomista tarvitse pelätä. (Tähän tarvitaan ne 2x24x7 aikuiset -- masennuslääkkeitä popsiva itkuraivareita saava yh-äiti on, anteeksi vaan, sopimaton valinta.)

      jne...

      Ja sorry kaikille, jotka kiehauttivat maitonsa yh-äiti -kommentistani tuossa lopussa. Toivon voimia kaikille, jotka ovat joutuneet siirtämään ukkonsa ulkoruokintaan, yleensä siihen on ollut hyvä syy.

      Kun saat yllä olevat asiat kuntoon, voit ruveta viilaamaan tilanteista siellä luokassa. Silloin sinulla on jonkinlaiset onnistumismahdollisuudetkin. Ehkä voit lukea esim. tämän kaverin http://users.jyu.fi/~saloviit/ Työrauha luokkaan -nimisen kirjan. Jos ei sitä koulussasi ole, pyydä tilaamaan.

      • olisipa se totta

        miten nerokkaasti "a.s. neil" järjestää lasten aivojen välittäjäaineitten toiminnan johdonmukaisella vanhemmuudella. HIENOA! Sukupolvet lääkäreitä ja psykiatreja yóvat yrittäneet ratkaista autismin ja tarkkaavaisuuhäiriöitten ongelmaa mutta sinä siihen pystyit!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe