Dieselin virittäminen

Tehoa lisää

Kertokaapas asiantuntijat minkälaisia tapoja on lisätä dieselmoottorin tehoa?

Miten toimenpide vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja moottorin sekä voimansiirron kestävyyteen?

Mitä operaatio maksaa?

17

23147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauko Kiito

      Diesel tarvitsee ilmaa joten ahtaminen antaa tehoa, pelkkä ruiskutusmäärän lisääminen ei anna muuta kun helvetinmoisen määrän savua.

      Kun konetta ahdetaan julmetusti ongelmia syntyy palotilan lämmönnousussa ja sitäkautta , mäntien, venttiilien ja kannen kestävyyteen.
      Yleensä ahdettujen dieseleitten männät jäähdytetään normaalikäytössäkin.

      Jos kysmyksessä on esikammio-diesel kansivauriot ovat mitä ilmeisempiä suurilla ahtopaineilla,samoin mäntien sulaminen, voimansiirto selviää paremmin , mikäli kulkinetta ei käytetä kiihdytys kilpailussa.

      Melkein kannattaa etsiä vanha vaihtokone jossa on turbo valmiina, ei tosin kaikkiin merkkeihin. Turboja ja muutossarjoa löytyy muutamiin tunnettuihin merkkeihin kuten: VW ja MB.

      Tässä asiantuntija joka tuntee turbojen metkut suuriin ja pieniin dieseleihin:
      Turbo Huolto Riikonen Kivimäentie 4 15200
      LAHTI p (03) 733 2646

      • Leukku

        Oootpa hiukka pihalla tai muuten vain ulkona.
        Kyllä useimmiten dieseliin saa tehoa lisää yksinkertaisesti syöttöä lisäämällä. Turbolla tietenkin "yksinkertaisemmin" homma hoituu.

        Yleensä moottorivalmistajat tarjoavat samaa perusmoottoria eri teholuvuilla ja vieläpä vapaastihengittävinä. Mistähän moinen tehon muutos johtuu ilman turboa?

        Ylläri, ylläri polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä. Totta on se jos jonkun moottorin syöttöjä suurennetaan kotikonstein ruuvaamalla saadaan hitonmoinen savupilvi aikaiseksi ilman tehon lisäystä.
        Jotta syötön suurentamisella saadaan lisää tehoa täytyy esim.syöttöpumpussa olla tarpeeksi potkua ja ruiskutussuuttimien avautumispaine olla oikea yms.

        Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moootorin polttoaineen syöttöjärjestelmä.
        Että silleen tälläkertaa jne.....


      • Kauko Kiito
        Leukku kirjoitti:

        Oootpa hiukka pihalla tai muuten vain ulkona.
        Kyllä useimmiten dieseliin saa tehoa lisää yksinkertaisesti syöttöä lisäämällä. Turbolla tietenkin "yksinkertaisemmin" homma hoituu.

        Yleensä moottorivalmistajat tarjoavat samaa perusmoottoria eri teholuvuilla ja vieläpä vapaastihengittävinä. Mistähän moinen tehon muutos johtuu ilman turboa?

        Ylläri, ylläri polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä. Totta on se jos jonkun moottorin syöttöjä suurennetaan kotikonstein ruuvaamalla saadaan hitonmoinen savupilvi aikaiseksi ilman tehon lisäystä.
        Jotta syötön suurentamisella saadaan lisää tehoa täytyy esim.syöttöpumpussa olla tarpeeksi potkua ja ruiskutussuuttimien avautumispaine olla oikea yms.

        Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moootorin polttoaineen syöttöjärjestelmä.
        Että silleen tälläkertaa jne.....

        Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.

        - ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa

        - teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta

        - täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.

        "Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
        Että silleen tälläkertaa jne..... "?

        PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa.


      • Diesel män
        Kauko Kiito kirjoitti:

        Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.

        - ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa

        - teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta

        - täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.

        "Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
        Että silleen tälläkertaa jne..... "?

        PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa.

        Hengityksen parantaminen auttaa asiaan

        Puhdas suodatin

        Imuänkkäri jarruttaa imuja, joten pois vaan. Meteli tosin nousee

        Ruiskuennakot oltava oikein

        Näin imukoneessa


      • Leukku
        Kauko Kiito kirjoitti:

        Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.

        - ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa

        - teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta

        - täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.

        "Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
        Että silleen tälläkertaa jne..... "?

        PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa.

        pikkasen takapihalla ja kokemuksesi taitaa olla pikemminkin 3,5 vuoden tasolla.

        Näppärin konsti useimmissa nykymoottoreissa nostaa tehoa on lastunvaihto tai oikean välikaapelin ja ohjelman omistaminen.

        Perinteisimmissä versioissa on todellakin helpoin ja yksinkertaisin konsti syöttöpumpun ja suuttimien vaihto. Referenssinä voin mainita että olen ko. toimenpiteen suorittanut aikoinaan eräälle kuorma-auton moottorille ja se toimii vieläkin hienosti.

        "- ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa "
        Totta tämäkin eli isoisän aikaiset masiinat joita aikoinaan eräs nuukuudesta tunnettu kansakunta valmisti urakalla joutavat nykyään sulattoon.

        "- teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta "

        Näinhän se on kun rahkeet/äly ei riitä.


        "PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa."

        Samaa voisi kysyä kuka ostaisi uuden turbosatsin joka maksaa monasti enemmän kuin vanha ritsa ?
        Todennäköisesti suuttimet ja pumppu saattaapi mennä uusiksi myös (pelkällä ilman puhalluksella ei tehoja tehdä). Saattaapi katsastussetä seuraavassa vuosikatsastuksessa myös tehdä ikäviä kysymyksiä.
        Että tälleen taas tälläkertaa jne.....


    • leukku

      Noilla perustiedoilla ei voi sanoa mitään tapoja joilla voi lisätä tehoja kun ei tiedä onko kyseessä ww polon vai sisun catti moottori.

      Näin hatusta vedettynä voisi sanoa, että tehonlisäys lisää polttoaineen kulutusta ja voimansiirto joutuu kovemman rasituksen alaiseksi.

      Operaatio maksaa useita euroruplia.

      • turbooooo

        terve ei muuta ku turbo koneeseen
        älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
        saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
        ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
        kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
        turbo männät jos on vanha peli

        zemppiä virityksiin

        ps 30 % saat turbolla tehoo lisää


      • Open veli
        turbooooo kirjoitti:

        terve ei muuta ku turbo koneeseen
        älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
        saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
        ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
        kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
        turbo männät jos on vanha peli

        zemppiä virityksiin

        ps 30 % saat turbolla tehoo lisää

        Olet tainut pitää hyppytunteja ja "pekkasia" äidinkielen tuntien aikana...? ;)


      • kiitos
        Open veli kirjoitti:

        Olet tainut pitää hyppytunteja ja "pekkasia" äidinkielen tuntien aikana...? ;)

        noo onko sen väliä miten kirjoittaa ei siinä dieselissä muuta mahdollisuutta oo kuin
        turbo ja välijäähdytin itelläni on 2,3 td välijäähdyttimellä rekordin tupee ja 65 hp
        nousi 105 .....hp

        nii hyppy tunteja on tullu otettua


      • dbltrbl
        turbooooo kirjoitti:

        terve ei muuta ku turbo koneeseen
        älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
        saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
        ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
        kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
        turbo männät jos on vanha peli

        zemppiä virityksiin

        ps 30 % saat turbolla tehoo lisää

        No hemmetti täällähän on ammattimiehiä, just pulttasin ahtimen opel 2,3D koneen kylkeen, tälläviikolla jos sais sen tulille. Välijäähdytin on tarkoitus laittaa mutta männät on vakiot, eikö sellaiset sitten kestä? Millä paineilla / syötöllä /pakokaasunlämmöillä särkyi? pari projekti kuvaa on jos jotain kiinnostaa:
        http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0244.JPG
        http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0245.JPG


      • tereeeee
        dbltrbl kirjoitti:

        No hemmetti täällähän on ammattimiehiä, just pulttasin ahtimen opel 2,3D koneen kylkeen, tälläviikolla jos sais sen tulille. Välijäähdytin on tarkoitus laittaa mutta männät on vakiot, eikö sellaiset sitten kestä? Millä paineilla / syötöllä /pakokaasunlämmöillä särkyi? pari projekti kuvaa on jos jotain kiinnostaa:
        http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0244.JPG
        http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0245.JPG

        juu kyl männät on ollu tiukilla jos tavan koneeseen laitat ne on turbo männät jotka kestää varmasti itelläni on ollu vaikeaa vaihdoin sen eri autoon turbo koneen ja vaihdoin holmö vesi pumpun he he turbo koneessa on isompi ja tehokkaampi vesipumppu

        ja neuvo itelläni on turbo 0,7 b
        se pystyy olemaan 1,4 b kai mutta
        silloin rupeaa särkymään tavaraa
        juuri MÄNNÄT
        mutta aja ekana kyl se kertoo mitä tulee
        kone ei näitä aina tiedä


    • Vaihto

      Millaisia kokemuksia on lastun vaihtamisesta ja ohjelmapäivityksistä?

      • vag

        Ainakin sivuilla:
        www.seatclubfinland.com
        löytyy Diesel-sivuilla kertomuksia.
        VAG:n Tdi:t helppoja tapauksia. 50 kw-SDI:t
        onnistuvat myös, mutta tulos/panos-suhde sellainen, ettei juuri kannata ja 47kW-SDI:ssä
        tyhjäkäynnin saaminen kunnolliseksi lastutuksen jälkeen ongelmallista.
        Pitkiä käyttökokemuksia/-kertomuksia noillakaan sivuilla ei ole: voimansiirron ja vaihdelaatikoiden kesto, muut ongelmat iän myötä ?


      • Jape
        vag kirjoitti:

        Ainakin sivuilla:
        www.seatclubfinland.com
        löytyy Diesel-sivuilla kertomuksia.
        VAG:n Tdi:t helppoja tapauksia. 50 kw-SDI:t
        onnistuvat myös, mutta tulos/panos-suhde sellainen, ettei juuri kannata ja 47kW-SDI:ssä
        tyhjäkäynnin saaminen kunnolliseksi lastutuksen jälkeen ongelmallista.
        Pitkiä käyttökokemuksia/-kertomuksia noillakaan sivuilla ei ole: voimansiirron ja vaihdelaatikoiden kesto, muut ongelmat iän myötä ?

        Ite olen ajellut puoli vuotta lastutetulla Octavialla. Tehon nousu on huomattava ja sen huomaa ajaessa. Alkuperäinen teho 66kw 210nm nyt noin 30-40% lisää. Olen viemässä autoa testipenkkiin niin nähdään todellisuus. Ainakaan vakiona auto ei kulkenut "mittarin" mukaan yli 200km/h.

        Tosin auton kytkintä ei ole suunniteltu tälle teholle joten lastilla kytkin luistaa kun aloittaa kiihdytyksen 5 vaihteella väännön alarajalla.


        Kysymys: onko kenelläkään kokemuksia vapaavirtausilmanpuhdistimesta?


      • höpö
        Jape kirjoitti:

        Ite olen ajellut puoli vuotta lastutetulla Octavialla. Tehon nousu on huomattava ja sen huomaa ajaessa. Alkuperäinen teho 66kw 210nm nyt noin 30-40% lisää. Olen viemässä autoa testipenkkiin niin nähdään todellisuus. Ainakaan vakiona auto ei kulkenut "mittarin" mukaan yli 200km/h.

        Tosin auton kytkintä ei ole suunniteltu tälle teholle joten lastilla kytkin luistaa kun aloittaa kiihdytyksen 5 vaihteella väännön alarajalla.


        Kysymys: onko kenelläkään kokemuksia vapaavirtausilmanpuhdistimesta?

        joo, vapaavirtaussuodattimella turbo vastaa herkemmin kaasuun eli se vähentää viivettä.

        kirjoitahan kun saat penkitettyä autos tuloksista ja lastun merkistä: [email protected]


    • juuso

      niinpä

    • Anonyymi

      No oisko esim lastutus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe