Kertokaapas asiantuntijat minkälaisia tapoja on lisätä dieselmoottorin tehoa?
Miten toimenpide vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja moottorin sekä voimansiirron kestävyyteen?
Mitä operaatio maksaa?
Dieselin virittäminen
17
23654
Vastaukset
- Kauko Kiito
Diesel tarvitsee ilmaa joten ahtaminen antaa tehoa, pelkkä ruiskutusmäärän lisääminen ei anna muuta kun helvetinmoisen määrän savua.
Kun konetta ahdetaan julmetusti ongelmia syntyy palotilan lämmönnousussa ja sitäkautta , mäntien, venttiilien ja kannen kestävyyteen.
Yleensä ahdettujen dieseleitten männät jäähdytetään normaalikäytössäkin.
Jos kysmyksessä on esikammio-diesel kansivauriot ovat mitä ilmeisempiä suurilla ahtopaineilla,samoin mäntien sulaminen, voimansiirto selviää paremmin , mikäli kulkinetta ei käytetä kiihdytys kilpailussa.
Melkein kannattaa etsiä vanha vaihtokone jossa on turbo valmiina, ei tosin kaikkiin merkkeihin. Turboja ja muutossarjoa löytyy muutamiin tunnettuihin merkkeihin kuten: VW ja MB.
Tässä asiantuntija joka tuntee turbojen metkut suuriin ja pieniin dieseleihin:
Turbo Huolto Riikonen Kivimäentie 4 15200
LAHTI p (03) 733 2646- Leukku
Oootpa hiukka pihalla tai muuten vain ulkona.
Kyllä useimmiten dieseliin saa tehoa lisää yksinkertaisesti syöttöä lisäämällä. Turbolla tietenkin "yksinkertaisemmin" homma hoituu.
Yleensä moottorivalmistajat tarjoavat samaa perusmoottoria eri teholuvuilla ja vieläpä vapaastihengittävinä. Mistähän moinen tehon muutos johtuu ilman turboa?
Ylläri, ylläri polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä. Totta on se jos jonkun moottorin syöttöjä suurennetaan kotikonstein ruuvaamalla saadaan hitonmoinen savupilvi aikaiseksi ilman tehon lisäystä.
Jotta syötön suurentamisella saadaan lisää tehoa täytyy esim.syöttöpumpussa olla tarpeeksi potkua ja ruiskutussuuttimien avautumispaine olla oikea yms.
Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moootorin polttoaineen syöttöjärjestelmä.
Että silleen tälläkertaa jne..... - Kauko Kiito
Leukku kirjoitti:
Oootpa hiukka pihalla tai muuten vain ulkona.
Kyllä useimmiten dieseliin saa tehoa lisää yksinkertaisesti syöttöä lisäämällä. Turbolla tietenkin "yksinkertaisemmin" homma hoituu.
Yleensä moottorivalmistajat tarjoavat samaa perusmoottoria eri teholuvuilla ja vieläpä vapaastihengittävinä. Mistähän moinen tehon muutos johtuu ilman turboa?
Ylläri, ylläri polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä. Totta on se jos jonkun moottorin syöttöjä suurennetaan kotikonstein ruuvaamalla saadaan hitonmoinen savupilvi aikaiseksi ilman tehon lisäystä.
Jotta syötön suurentamisella saadaan lisää tehoa täytyy esim.syöttöpumpussa olla tarpeeksi potkua ja ruiskutussuuttimien avautumispaine olla oikea yms.
Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moootorin polttoaineen syöttöjärjestelmä.
Että silleen tälläkertaa jne.....Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.
- ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa
- teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta
- täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.
"Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
Että silleen tälläkertaa jne..... "?
PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa. - Diesel män
Kauko Kiito kirjoitti:
Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.
- ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa
- teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta
- täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.
"Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
Että silleen tälläkertaa jne..... "?
PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa.Hengityksen parantaminen auttaa asiaan
Puhdas suodatin
Imuänkkäri jarruttaa imuja, joten pois vaan. Meteli tosin nousee
Ruiskuennakot oltava oikein
Näin imukoneessa - Leukku
Kauko Kiito kirjoitti:
Tuskin olen kovinpaljon pihalla, olen vain realisti.
- ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa
- teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta
- täällä internetissä on kaikki mahdollista, mutta omat referenssini pohjautuvat käytäntöön elävässä elämässä sekä yli 35-vuoden kokemuksiin nokivasaroista tienpäällä.
"Nämä ominaisuudet saadaan kun ko. perusmoottoriin asennetaan mallisarjan tehokkaamman moottorin polttoaineen (ruiskutuspumppu)syöttöjärjestelmä.
Että silleen tälläkertaa jne..... "?
PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa.pikkasen takapihalla ja kokemuksesi taitaa olla pikemminkin 3,5 vuoden tasolla.
Näppärin konsti useimmissa nykymoottoreissa nostaa tehoa on lastunvaihto tai oikean välikaapelin ja ohjelman omistaminen.
Perinteisimmissä versioissa on todellakin helpoin ja yksinkertaisin konsti syöttöpumpun ja suuttimien vaihto. Referenssinä voin mainita että olen ko. toimenpiteen suorittanut aikoinaan eräälle kuorma-auton moottorille ja se toimii vieläkin hienosti.
"- ruiskutuksen lisääminen normaalilla esikammio dieselillä saa aikaan enemmän nokea ja kulutusta kun tehoa "
Totta tämäkin eli isoisän aikaiset masiinat joita aikoinaan eräs nuukuudesta tunnettu kansakunta valmisti urakalla joutavat nykyään sulattoon.
"- teoriassa voidaan tehdä mitä tahansa, mutta käytännössä ei vanhoihin koneisiin juuri enemmän syöttävää pumppua ja ylempänä aukeavia suuttimia vaihdeta "
Näinhän se on kun rahkeet/äly ei riitä.
"PS. Kuule, kuka ostaa vanhaan raatoon uuden syöttöjärjestelmän,(ruiskutuspumpun suuttimet) koska ne maksavat monasti enemmän kun koko vanha ritsa."
Samaa voisi kysyä kuka ostaisi uuden turbosatsin joka maksaa monasti enemmän kuin vanha ritsa ?
Todennäköisesti suuttimet ja pumppu saattaapi mennä uusiksi myös (pelkällä ilman puhalluksella ei tehoja tehdä). Saattaapi katsastussetä seuraavassa vuosikatsastuksessa myös tehdä ikäviä kysymyksiä.
Että tälleen taas tälläkertaa jne.....
- leukku
Noilla perustiedoilla ei voi sanoa mitään tapoja joilla voi lisätä tehoja kun ei tiedä onko kyseessä ww polon vai sisun catti moottori.
Näin hatusta vedettynä voisi sanoa, että tehonlisäys lisää polttoaineen kulutusta ja voimansiirto joutuu kovemman rasituksen alaiseksi.
Operaatio maksaa useita euroruplia.- turbooooo
terve ei muuta ku turbo koneeseen
älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
turbo männät jos on vanha peli
zemppiä virityksiin
ps 30 % saat turbolla tehoo lisää - Open veli
turbooooo kirjoitti:
terve ei muuta ku turbo koneeseen
älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
turbo männät jos on vanha peli
zemppiä virityksiin
ps 30 % saat turbolla tehoo lisääOlet tainut pitää hyppytunteja ja "pekkasia" äidinkielen tuntien aikana...? ;)
- kiitos
Open veli kirjoitti:
Olet tainut pitää hyppytunteja ja "pekkasia" äidinkielen tuntien aikana...? ;)
noo onko sen väliä miten kirjoittaa ei siinä dieselissä muuta mahdollisuutta oo kuin
turbo ja välijäähdytin itelläni on 2,3 td välijäähdyttimellä rekordin tupee ja 65 hp
nousi 105 .....hp
nii hyppy tunteja on tullu otettua - dbltrbl
turbooooo kirjoitti:
terve ei muuta ku turbo koneeseen
älä vaan syöttöjä rupea väänteleeeee
saat vaan 3 litraa enempi viemää naftaa
ja savua ja jumiin paikat oo lahteen riikoselle yhteydessä ja muista tavalliset männät ei
kestä turboooo kokemusta on opel 2,3 td ...
turbo männät jos on vanha peli
zemppiä virityksiin
ps 30 % saat turbolla tehoo lisääNo hemmetti täällähän on ammattimiehiä, just pulttasin ahtimen opel 2,3D koneen kylkeen, tälläviikolla jos sais sen tulille. Välijäähdytin on tarkoitus laittaa mutta männät on vakiot, eikö sellaiset sitten kestä? Millä paineilla / syötöllä /pakokaasunlämmöillä särkyi? pari projekti kuvaa on jos jotain kiinnostaa:
http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0244.JPG
http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0245.JPG - tereeeee
dbltrbl kirjoitti:
No hemmetti täällähän on ammattimiehiä, just pulttasin ahtimen opel 2,3D koneen kylkeen, tälläviikolla jos sais sen tulille. Välijäähdytin on tarkoitus laittaa mutta männät on vakiot, eikö sellaiset sitten kestä? Millä paineilla / syötöllä /pakokaasunlämmöillä särkyi? pari projekti kuvaa on jos jotain kiinnostaa:
http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0244.JPG
http://www.sunpoint.net/~dbltrbl/peetu/HPIM0245.JPGjuu kyl männät on ollu tiukilla jos tavan koneeseen laitat ne on turbo männät jotka kestää varmasti itelläni on ollu vaikeaa vaihdoin sen eri autoon turbo koneen ja vaihdoin holmö vesi pumpun he he turbo koneessa on isompi ja tehokkaampi vesipumppu
ja neuvo itelläni on turbo 0,7 b
se pystyy olemaan 1,4 b kai mutta
silloin rupeaa särkymään tavaraa
juuri MÄNNÄT
mutta aja ekana kyl se kertoo mitä tulee
kone ei näitä aina tiedä
- Vaihto
Millaisia kokemuksia on lastun vaihtamisesta ja ohjelmapäivityksistä?
- vag
Ainakin sivuilla:
www.seatclubfinland.com
löytyy Diesel-sivuilla kertomuksia.
VAG:n Tdi:t helppoja tapauksia. 50 kw-SDI:t
onnistuvat myös, mutta tulos/panos-suhde sellainen, ettei juuri kannata ja 47kW-SDI:ssä
tyhjäkäynnin saaminen kunnolliseksi lastutuksen jälkeen ongelmallista.
Pitkiä käyttökokemuksia/-kertomuksia noillakaan sivuilla ei ole: voimansiirron ja vaihdelaatikoiden kesto, muut ongelmat iän myötä ? - Jape
vag kirjoitti:
Ainakin sivuilla:
www.seatclubfinland.com
löytyy Diesel-sivuilla kertomuksia.
VAG:n Tdi:t helppoja tapauksia. 50 kw-SDI:t
onnistuvat myös, mutta tulos/panos-suhde sellainen, ettei juuri kannata ja 47kW-SDI:ssä
tyhjäkäynnin saaminen kunnolliseksi lastutuksen jälkeen ongelmallista.
Pitkiä käyttökokemuksia/-kertomuksia noillakaan sivuilla ei ole: voimansiirron ja vaihdelaatikoiden kesto, muut ongelmat iän myötä ?Ite olen ajellut puoli vuotta lastutetulla Octavialla. Tehon nousu on huomattava ja sen huomaa ajaessa. Alkuperäinen teho 66kw 210nm nyt noin 30-40% lisää. Olen viemässä autoa testipenkkiin niin nähdään todellisuus. Ainakaan vakiona auto ei kulkenut "mittarin" mukaan yli 200km/h.
Tosin auton kytkintä ei ole suunniteltu tälle teholle joten lastilla kytkin luistaa kun aloittaa kiihdytyksen 5 vaihteella väännön alarajalla.
Kysymys: onko kenelläkään kokemuksia vapaavirtausilmanpuhdistimesta? - höpö
Jape kirjoitti:
Ite olen ajellut puoli vuotta lastutetulla Octavialla. Tehon nousu on huomattava ja sen huomaa ajaessa. Alkuperäinen teho 66kw 210nm nyt noin 30-40% lisää. Olen viemässä autoa testipenkkiin niin nähdään todellisuus. Ainakaan vakiona auto ei kulkenut "mittarin" mukaan yli 200km/h.
Tosin auton kytkintä ei ole suunniteltu tälle teholle joten lastilla kytkin luistaa kun aloittaa kiihdytyksen 5 vaihteella väännön alarajalla.
Kysymys: onko kenelläkään kokemuksia vapaavirtausilmanpuhdistimesta?joo, vapaavirtaussuodattimella turbo vastaa herkemmin kaasuun eli se vähentää viivettä.
kirjoitahan kun saat penkitettyä autos tuloksista ja lastun merkistä: [email protected]
- juuso
niinpä
- Anonyymi
No oisko esim lastutus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869