Sanomme usein puolustellen olevamme vain epätäydellisiä ihmisiä mutta jos me olemme epätäydellisiä ihmisiä, niin millainen sitten on täydellinen ihminen? Mitkä ovat täydellisyyden kriteerit ihmisen kohdalla?
Oliko Jeesus täydellinen ihminen?
Täydellinen ihminen?
7
238
Vastaukset
* Perusominaisuus on jumaluus.
* Täydellinen Jumala/Ihminen!- merim.raimo
niin on monta mieltä, kuin on miestäkin.Ratkaiseva ja tärkein ero kaikkiin muihin nähden oli, että Hän ei syntiä tehnyt.
Lähtökohtahan oli, että me sanomme olevamme vain epätäydellisiä ihmisiä. Tämähän tarkoittaa, että meiltä puuttuu jotakin ihmisen täydellisyydestä.
Mutta millainen on sitten tuo täydellinen ihminen, jollaisia emme ole? Mitkä ovat täydellisen ihmisen kriteerit? Vaaditaanko täydelliseltä ihmiseltä esim., että hänellä on kaikki raajat tallella tai ettei hän ole epämuodostunut? Entä kauneus? - Ja kuka määrittelee täydellisen kauneusihanteen? Entä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys? Vaaditaanko, että täydellisen ihmisen on oltava sekä fyysisesti, psyykkisesti että sosiaalisesti virheetön?
Entä moraalinen ja eettinen puoli? Millainen on moraalisesti ja eettisesti täydellinen - siis virheetön - ihminen ja kuka sellaisen kriteerit määrittelee, koska eri aikoina ja eri yhteisöissä moraali ja eettiset normit poikkeavat toisistaan?
Lopuksi - koska asia vaikuttaa varsin vaikealta, heittäisin ilmoille ajatuksen, että entä jos onkin niin, että ihmisen täydellisyyteen kuuluu myös epätäydellisyys ja sikäli kuin jos uskotaan Jeesuksenkin olleen täydellinen ihminen, hänkin oli epätäydellinen.- to...
Epiktetos kirjoitti:
Lähtökohtahan oli, että me sanomme olevamme vain epätäydellisiä ihmisiä. Tämähän tarkoittaa, että meiltä puuttuu jotakin ihmisen täydellisyydestä.
Mutta millainen on sitten tuo täydellinen ihminen, jollaisia emme ole? Mitkä ovat täydellisen ihmisen kriteerit? Vaaditaanko täydelliseltä ihmiseltä esim., että hänellä on kaikki raajat tallella tai ettei hän ole epämuodostunut? Entä kauneus? - Ja kuka määrittelee täydellisen kauneusihanteen? Entä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys? Vaaditaanko, että täydellisen ihmisen on oltava sekä fyysisesti, psyykkisesti että sosiaalisesti virheetön?
Entä moraalinen ja eettinen puoli? Millainen on moraalisesti ja eettisesti täydellinen - siis virheetön - ihminen ja kuka sellaisen kriteerit määrittelee, koska eri aikoina ja eri yhteisöissä moraali ja eettiset normit poikkeavat toisistaan?
Lopuksi - koska asia vaikuttaa varsin vaikealta, heittäisin ilmoille ajatuksen, että entä jos onkin niin, että ihmisen täydellisyyteen kuuluu myös epätäydellisyys ja sikäli kuin jos uskotaan Jeesuksenkin olleen täydellinen ihminen, hänkin oli epätäydellinen."epätäydellinen". Täydellisyys sinä mielessä kuin sinäkin sitä kysyt, on oma filosofinen keksintömme, siinä vertaamme itseämme johonkinoman mielikuvituksemme ihannetuotteeseen.
to... kirjoitti:
"epätäydellinen". Täydellisyys sinä mielessä kuin sinäkin sitä kysyt, on oma filosofinen keksintömme, siinä vertaamme itseämme johonkinoman mielikuvituksemme ihannetuotteeseen.
Verratessamme itseämme johonkin itsemme rakentamaan illusatooriseen kuvitelmaamme täydellisestä ihmisestä, jäämme aina vajaiksi eli epätäydellisiksi?
Mutta, mutta! Eikös nyt olla aika lähellä platonilaista, ikuista ja täydellistä ideoitten maailmaa, josta kaikki näkyväinen ja maailmassa oleva on vain epätäydellistä "kopiota"?
- 112
oli kiusattu kaikessa niinkuin mekin, mutta hän ei langennut syntiin.
- vajavainen
voi pohdiskella kaikenlaista.
'Täydellinen ihminen' täällä maan päällä on täydellisesti vajaa kaikessa. Kun vajaa lakkaa ja todellinen täydellisyys alkaa, katoaa kysymys täydellisyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭343454Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162853Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142512Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102104IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121196Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451137- 801006