Miten

kysyy

suhtaudutte ortodoksisuudessa uudestisyntymään ja henkilökohtaiseen uskoon? Mikä kirkossanne on naisten asema? Kuvat ovat kauniita ja luostari ja mystikkoperinne kiehtovaa? Onko naiselle muuta paikkaa kuin luostari nykyään? Onko ortodoksisuun muuta kuin kaunista kulttuurihistoriaa bysantista? Miten elävä kristillisyys ja karismaattisuus istuu kirkon arkeen? Kertokaa, kun olen ihan pihalla tämän kiinnostavan kirkon tavoista ja perinteestä.

37

1310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ort.fi

Yritän vastata kysymyksiisi niinkuin osaan:

* suhtaudutte ortodoksisuudessa uudestisyntymään ja henkilökohtaiseen uskoon?
      - En oikein tiedä mitä tarkoitat uudestisyntymällä, onko se sama kuin jälleensyntyminen? Jokaisen meidän uskomme on henkilökohtainen.

* Mikä kirkossanne on naisten asema? Onko naiselle muuta paikkaa kuin luostari nykyään?
      - Me olemme seurakunnassa kaikki tasa-arvoisia. Luostarilupaus on harvinaista ainakin meillä Suomessa.Naisen paikka seurakunnassa on siinä missä miehenkin

* Onko ortodoksisuun muuta kuin kaunista kulttuurihistoriaa bysantista?
      - Bysantin perinne on yksi merkittävä osa, mutta se on vain näkyvä osa.Meidän kirkkomme vaalii 2000-vuotisen kirkon perinnetta ja siihen mahtuu paljon...

* Miten elävä kristillisyys ja karismaattisuus istuu kirkon arkeen?
      - Olemme eläviä kristittyjä. Karismaattisuutta ei hyväksytä

• kysyy

kysyy. Kiitos vastauksistasi. Kiva kuulla että on tasa-arvoa. Mitä naiset yleensä tekevät seurakuntaa ja toisia palvellessaan. Miten se tasa-arvo näkyy käytännössä? Esim. kuinka järjestätte naisten sielunhoidon, jos vain miehet voivat olla näkyvissä seurakuntaviroissa? Vai onko näin? Tuntuisi, että nainen ymmärtää toista naista paremmin. Eikös karismaa ole esimerkiksi niillä kreikan erakkomunkeilla, joilla oli kyky tietää asioita ilman inhimillistä tiedon lähdettä ( tiedon sanat UT ).
        Ehkä tarkoitin enemmän armolahjoja. En pysty tarkalleen määrittelemään sitä karismaa maallikkona. Onko siis armolahjojen, joista kai usko on yksi lahja, olemassaolo hyväksytty?

• kiinnostava?

sortin teologisen koulutuksen olet hankkinut; älä kuitenkaan ortodoksien nimissä esitä omia näkemyksiäsi.

uudestisyntyminen ei kuulu kristinuskoon.
        uskontotuudet eivät ole henkilökohtaisia näkemyksiä.

miiehet kelpaavat Kirkon virkoihin, naiset eivät.
        naiset voivat päteä karismalla.

karismaattisuus helluntalais-babtistisessa merkityksessä ei kiinnosta ortodokseja: erämaaisät varoittelevat fiilisten tavoittelusta.
        Kirkossa karismaattisuus ei tarkoita kielilläpuhumista, ihmetekoja tsm..
        naisten karisma on viisautta, sivistystä ja ehkä myös sitä taitoa vaikuttaa kulissien takana.

koko Kirkko on karisma: maailman elämän edestä.
        kristinuskon historiaan toki paljon mahtuu; emme me kaikkea vaali.
        emme esim. reformoitua oppilinjaa.

kaikki kastetut ovat kristittyjä, ratkaisukristillinen näkemys ie kuulu ortodoksisuuteen.

• T. Ollo
        kiinnostava? kirjoitti:

sortin teologisen koulutuksen olet hankkinut; älä kuitenkaan ortodoksien nimissä esitä omia näkemyksiäsi.

uudestisyntyminen ei kuulu kristinuskoon.
        uskontotuudet eivät ole henkilökohtaisia näkemyksiä.

miiehet kelpaavat Kirkon virkoihin, naiset eivät.
        naiset voivat päteä karismalla.

karismaattisuus helluntalais-babtistisessa merkityksessä ei kiinnosta ortodokseja: erämaaisät varoittelevat fiilisten tavoittelusta.
        Kirkossa karismaattisuus ei tarkoita kielilläpuhumista, ihmetekoja tsm..
        naisten karisma on viisautta, sivistystä ja ehkä myös sitä taitoa vaikuttaa kulissien takana.

koko Kirkko on karisma: maailman elämän edestä.
        kristinuskon historiaan toki paljon mahtuu; emme me kaikkea vaali.
        emme esim. reformoitua oppilinjaa.

kaikki kastetut ovat kristittyjä, ratkaisukristillinen näkemys ie kuulu ortodoksisuuteen.

kelpaavat esim. ortodoksisten lehtien päätoimittajiksi ja järjestöjen puheenjohtajiksi.

• Ort.fi

Miten se tasa-arvo näkyy käytännössä? Esim. kuinka järjestätte naisten sielunhoidon, jos vain miehet voivat olla näkyvissä seurakuntaviroissa?
      - Seurakunnissa vain papisto on miehiä. Kanttorit, seurakuntaneuvoston jäsenet,diakoniatyöntekijät ym.kaikki muut ovat molempia sukupuolia.

Karismaattisuudella yleensä tarkoitetaan herätysliikkeille ominaista kaatuilua ym.Ja tällainen ei ole sallittua.Ehkä termi mitä ajat takaa on pyhyys. Pyhyys voi olla läsnä ihmisessä, tai paikassa (kirkossa) tai joskus jopa esineessä: (ihmeitätekevä ikoni yms.)

Onko siis armolahjojen, joista kai usko on yksi lahja, olemassaolo hyväksytty?
      - Kyllä.Tosin usko ei ole riippuvainen armosta.

• Kiinnostunut

"usko ei ole riippuvainen armosta"

Voisitko selittää tätä hiukan monisanaisemmin?

• Ort.fi
        Kiinnostunut kirjoitti:

"usko ei ole riippuvainen armosta"

Voisitko selittää tätä hiukan monisanaisemmin?

Voisin ehkä selittää asian näin: ortodoksisen ajattelun mukaan pelastus ei riipu yhdestä asiasta eli joko/tai.Eli vain usko pelastaa tai armo.Vaan useammasta tekijästä. Monien asioiden summasta. Se on jatkuva prosessi.Pelastus ei tapahdu välttämättä edes ihmisen elämän aikana.
        Eli "uskoon tuleminen" tai kirkossa käyminen joka sunnuntai ei takaa pelastusta.
        Sen vuoksi usko ei ole riippuvainen armosta tai päinvastoin.

• Kiinnostunut
        Ort.fi kirjoitti:

Voisin ehkä selittää asian näin: ortodoksisen ajattelun mukaan pelastus ei riipu yhdestä asiasta eli joko/tai.Eli vain usko pelastaa tai armo.Vaan useammasta tekijästä. Monien asioiden summasta. Se on jatkuva prosessi.Pelastus ei tapahdu välttämättä edes ihmisen elämän aikana.
        Eli "uskoon tuleminen" tai kirkossa käyminen joka sunnuntai ei takaa pelastusta.
        Sen vuoksi usko ei ole riippuvainen armosta tai päinvastoin.

Tietäisitpä miten lohdulliselta sanasi tuntuvat!

Nähtävästi jokin minussa on ollut "oikeassa", kun olen näin vaistonvaraisesti teidän suhteenne kokenut. Kirkkoonne jo liittynyt nimimerkki Hämmentynyt taisi sitä kuvata kokonaisvaltaisuutena, ja olen kokenut samaa, vaikka olenkin käynyt palveluksissanne vain "kuunteluoppilaana".

Eli minun ei tarvitse repiä itseni kappaleiksi kysymysteni, epäilyjeni ja etsintäni suossa, vaan ottaa se osana prosessia. Jokin minussa tietää sen aivan selkeästi, en vain millään osaa nähdä itseäni hyväksyttäväksi. Riittääkö osallani se, että jatkan etsintää?

• ort.fi
        Kiinnostunut kirjoitti:

Nähtävästi jokin minussa on ollut "oikeassa", kun olen näin vaistonvaraisesti teidän suhteenne kokenut. Kirkkoonne jo liittynyt nimimerkki Hämmentynyt taisi sitä kuvata kokonaisvaltaisuutena, ja olen kokenut samaa, vaikka olenkin käynyt palveluksissanne vain "kuunteluoppilaana".

Eli minun ei tarvitse repiä itseni kappaleiksi kysymysteni, epäilyjeni ja etsintäni suossa, vaan ottaa se osana prosessia. Jokin minussa tietää sen aivan selkeästi, en vain millään osaa nähdä itseäni hyväksyttäväksi. Riittääkö osallani se, että jatkan etsintää?

Kyllä.Pääasia on että ei kiirehdi. Tunnen monia, joilla kirkon löytäminen on kestänyt vuosikausia, joskus jopa koko elämä.

• Kiinnostunut
        ort.fi kirjoitti:

Kyllä.Pääasia on että ei kiirehdi. Tunnen monia, joilla kirkon löytäminen on kestänyt vuosikausia, joskus jopa koko elämä.

meni väärään lokoseen!

• kysyy

Aavistit oikein mitä tarkoitin. Kirjoitat niin sivistyneen hienostuneesti, että vaikken ole ortodoksi, on ihastuttavaa lukea vastauksiasi. Naisista kysyin, ja niihin itsekin lukeudun ja siksi kiinnostuin heidän asemastaan. Eräs sukulaiseni sanoi, että kuoro on myös tapa palvella naisena jumalaa myös ortodoksipiireissä. Kävin erään Moskovan luostarikuoron konsertissa ja se oli taivaallista kuultavaa. En ole koskaan kaatuillut, enkä sitä edes toivo, mutta jotakin sellaista kuin ihmeitä tekevä ikoni kaipaan arkeen. Uskon kuitenkin ettei ikoni voi tehdä ihmettä, vaan senkin Jumala antaa lahjana.

Pidän kuvataiteesta ja minulle ortodoksi kirkkojen tummankirkkaat ikonit ja kauniit sisustukset ovat esimakua siitä asuinsijasta jota Kristus meni valmistamaan omilleen. Olisi ihanaa olla, jos hyvä haltija täyttäisi toiveeni, ikoni- tai freskomaalari. Kerro lisää ort.fi, sillä olen vilpittömän kiinnostunut ja toivon kaikkea menestystä elollenne ja olollenne maailmassa.

• ort.fi
        kysyy kirjoitti:

Aavistit oikein mitä tarkoitin. Kirjoitat niin sivistyneen hienostuneesti, että vaikken ole ortodoksi, on ihastuttavaa lukea vastauksiasi. Naisista kysyin, ja niihin itsekin lukeudun ja siksi kiinnostuin heidän asemastaan. Eräs sukulaiseni sanoi, että kuoro on myös tapa palvella naisena jumalaa myös ortodoksipiireissä. Kävin erään Moskovan luostarikuoron konsertissa ja se oli taivaallista kuultavaa. En ole koskaan kaatuillut, enkä sitä edes toivo, mutta jotakin sellaista kuin ihmeitä tekevä ikoni kaipaan arkeen. Uskon kuitenkin ettei ikoni voi tehdä ihmettä, vaan senkin Jumala antaa lahjana.

Pidän kuvataiteesta ja minulle ortodoksi kirkkojen tummankirkkaat ikonit ja kauniit sisustukset ovat esimakua siitä asuinsijasta jota Kristus meni valmistamaan omilleen. Olisi ihanaa olla, jos hyvä haltija täyttäisi toiveeni, ikoni- tai freskomaalari. Kerro lisää ort.fi, sillä olen vilpittömän kiinnostunut ja toivon kaikkea menestystä elollenne ja olollenne maailmassa.

Onkin ikonin tarkoitus olla ikkuna taivaaseen kuten sanotaan. Sen vuoksi ikonit eivät koskaan ole realistisia. Eli ihmiset ja tapahtumat kuvataan taivaallisessa olotilassa.Ja myös sen vuoksi ikoneissa on paljon symboliikkaa. Jokainen väri, ele ja asettelu on ennalta suunniteltu tarkkaan.
        - On olemassa ikoneja, joiden kautta tiedetään tapahtuneen ihmeitä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että uskotaan että ikoni toimii Jumalan välikappaleena. Ikoni siis voi olla ikäänkuin "Jumalan vastaanotin". Sen avulla monet ovat saaneet avun sairauksiinsa ym.Suomessa kuuluisin on tietenkin Konevitsan Neitsyt-Maria jota säilytetään Valamon luostarissa.
        - Tuskin haltijaa tarvitaan tullaksesi maalariksi. Nykyään ikonimaalauskursseja on melkein joka kansalaisopistossa. Tosin hyväksi maalariksi vaaditaan vuosien harjoittelua ja kärsivällisyyttä.Freskomaalausta ei Suomessa tiettävästi opeta kukaan, sillä se on kovin harvinainen laji.

• kysyy
        ort.fi kirjoitti:

Onkin ikonin tarkoitus olla ikkuna taivaaseen kuten sanotaan. Sen vuoksi ikonit eivät koskaan ole realistisia. Eli ihmiset ja tapahtumat kuvataan taivaallisessa olotilassa.Ja myös sen vuoksi ikoneissa on paljon symboliikkaa. Jokainen väri, ele ja asettelu on ennalta suunniteltu tarkkaan.
        - On olemassa ikoneja, joiden kautta tiedetään tapahtuneen ihmeitä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että uskotaan että ikoni toimii Jumalan välikappaleena. Ikoni siis voi olla ikäänkuin "Jumalan vastaanotin". Sen avulla monet ovat saaneet avun sairauksiinsa ym.Suomessa kuuluisin on tietenkin Konevitsan Neitsyt-Maria jota säilytetään Valamon luostarissa.
        - Tuskin haltijaa tarvitaan tullaksesi maalariksi. Nykyään ikonimaalauskursseja on melkein joka kansalaisopistossa. Tosin hyväksi maalariksi vaaditaan vuosien harjoittelua ja kärsivällisyyttä.Freskomaalausta ei Suomessa tiettävästi opeta kukaan, sillä se on kovin harvinainen laji.

Ilmeisesti kristikunnan laajentuessa eri puolille itää ja länttä nämä "välineet" Jumalan kohtaamiseen ovat erikoistuneet. Ikoni on minun laiselle sopiva, sillä minua puhuttelee kauneus. Kauneus on filosofien mielestä eräs niitä suhteellisia käsitteitä, mutta luulen jokaisella olevan jonkinlaisen sisäisen koodin, joka tunnistaa kauniin, senkin jota ei voi silmin nähdä, kuten sisäisen kauneuden.

Toisaalta ilman mitään kirkkojakaan muistan kuinka pienenä alle kouluikäisenä luonto puhutteli vahvasti. Katselin metsäisen rinteen laidalla pilviä, jotka ajelehtivat hohtavan puhtaina ja kumpuilevina turkoosin sinisellä taivaalla säteilevässä valossa. Vaikka olin lapsi kauneus viilsi sydämessä ja muistan ensi kertaa elämässäni polvistuneeni. Tiesin sydämessäni, että jotakin loistavaa, suurta ja ihmeellistä on tämän kaiken takana ja se joka On, ympäröi minut kauneudellaan ja hyvyydellään.

Tämä on ensimmäinen kosketukseni kauneuden lähteeseen. Tietoa ei ollut kovin paljon, mutta olen matkalla kohti löytämistä ja vieläkin, yhä vaan värit, muodot, valot ja varjot saavat ihmettelemään. Jokin tällainen kokemus, vaikka ikonin edessä varmasti avaa ovia taivaaseen. Täytyy harkita kansalaisopiston maalauskursseja.

Kysyisin vielä niistä mystikoista. Ilmeisesti suomen ortodoksisuus on kehittynyt tässä idän ja lännen liittymässä ihan oman laisekseen. Muistan lukeneeni joitakin kaunokirjallisia teoksia vuosia sitten erakkomunkeista ja ohjaajaveljistä (veljiä siis nämäkin veitikat kaikki!!), jotka harjoittivat kutsumustaan askeettisissa oloissa ja ihmiset saivat avun ongelmiinsa heiltä. Nämä kilvoittelijat olivat mielestäni saaneet armolahjoja, kuten viisauden sanoja, joilla pystyivät lohduttamaan, rohkaisemaan ja ohjaamaan niitä, jotka kyselivät heiltä neuvoja. Onko nykyajan luostareissa, esim. Valamossa mitään tällaista? Eräs kirjoista taisi olla Isä Johanneksen kirjeitä tai jotakin sinne päin.

• ort.fi
        kysyy kirjoitti:

Ilmeisesti kristikunnan laajentuessa eri puolille itää ja länttä nämä "välineet" Jumalan kohtaamiseen ovat erikoistuneet. Ikoni on minun laiselle sopiva, sillä minua puhuttelee kauneus. Kauneus on filosofien mielestä eräs niitä suhteellisia käsitteitä, mutta luulen jokaisella olevan jonkinlaisen sisäisen koodin, joka tunnistaa kauniin, senkin jota ei voi silmin nähdä, kuten sisäisen kauneuden.

Toisaalta ilman mitään kirkkojakaan muistan kuinka pienenä alle kouluikäisenä luonto puhutteli vahvasti. Katselin metsäisen rinteen laidalla pilviä, jotka ajelehtivat hohtavan puhtaina ja kumpuilevina turkoosin sinisellä taivaalla säteilevässä valossa. Vaikka olin lapsi kauneus viilsi sydämessä ja muistan ensi kertaa elämässäni polvistuneeni. Tiesin sydämessäni, että jotakin loistavaa, suurta ja ihmeellistä on tämän kaiken takana ja se joka On, ympäröi minut kauneudellaan ja hyvyydellään.

Tämä on ensimmäinen kosketukseni kauneuden lähteeseen. Tietoa ei ollut kovin paljon, mutta olen matkalla kohti löytämistä ja vieläkin, yhä vaan värit, muodot, valot ja varjot saavat ihmettelemään. Jokin tällainen kokemus, vaikka ikonin edessä varmasti avaa ovia taivaaseen. Täytyy harkita kansalaisopiston maalauskursseja.

Kysyisin vielä niistä mystikoista. Ilmeisesti suomen ortodoksisuus on kehittynyt tässä idän ja lännen liittymässä ihan oman laisekseen. Muistan lukeneeni joitakin kaunokirjallisia teoksia vuosia sitten erakkomunkeista ja ohjaajaveljistä (veljiä siis nämäkin veitikat kaikki!!), jotka harjoittivat kutsumustaan askeettisissa oloissa ja ihmiset saivat avun ongelmiinsa heiltä. Nämä kilvoittelijat olivat mielestäni saaneet armolahjoja, kuten viisauden sanoja, joilla pystyivät lohduttamaan, rohkaisemaan ja ohjaamaan niitä, jotka kyselivät heiltä neuvoja. Onko nykyajan luostareissa, esim. Valamossa mitään tällaista? Eräs kirjoista taisi olla Isä Johanneksen kirjeitä tai jotakin sinne päin.

Valamossa ei taida olla tällä hetkellä ketään tunnettua ohjaajavanhusta, johtuen ehkä siitä että luostarin asukkien keski-ikä on aika nuori.Eikä taida ohjaajaveljeäkään olla.Mutta karismaattisia ja viisaita ohjaajaveljiä on ollut ja uskoisin että suuremmissa ortodoksiluostareissa niitä on.

Tällaisia auttajia voi olla myös maailmassa. Rippi-isistä (siis seurakuntapapeista) monesti tulee henkilökohtaisia ohjaajia, jos sattuu sellaisen sopivan löytämään.(Siihen tietenkin vaikuttaa henkilökohtaiset mieltymykset)

Se kirja on tosiaan nimeltään isä Johanneksen kirjeitä.

• Hämmentynyt
        Kiinnostunut kirjoitti:

...omassa tahdissasi, kaikessa rauhassa. Nauti palvelusten annista. Sisäinen kokemus kasvaa pikku hiljaa pysyväksi olotilaksi, jota en voi kuvata muuten kuin armon säteilyksi, Kristuksen loputtomaksi läsnäoloksi.
        Siunaavia ajatuksia Sinulle ja kaikille keskustelijoille!

• kysyy
        ort.fi kirjoitti:

Valamossa ei taida olla tällä hetkellä ketään tunnettua ohjaajavanhusta, johtuen ehkä siitä että luostarin asukkien keski-ikä on aika nuori.Eikä taida ohjaajaveljeäkään olla.Mutta karismaattisia ja viisaita ohjaajaveljiä on ollut ja uskoisin että suuremmissa ortodoksiluostareissa niitä on.

Tällaisia auttajia voi olla myös maailmassa. Rippi-isistä (siis seurakuntapapeista) monesti tulee henkilökohtaisia ohjaajia, jos sattuu sellaisen sopivan löytämään.(Siihen tietenkin vaikuttaa henkilökohtaiset mieltymykset)

Se kirja on tosiaan nimeltään isä Johanneksen kirjeitä.

tuollaiset ohjaajat olisivat nykyaikana, kun elämä on kiireistä, monimutkaista, rasittavaa ja kuluttavaa. Se mitä minä hengellisyydeltä ihan kirkkokuntaan katsomatta odotan, olisi vilpittömän rakkaudellisen hengellisyyden jakamista yhteiseksi rakentumiseksi. Minusta nämä ohjaajavanhukset ovat olleet "karismaattisia" siinä mielessä, että heille on paljosta hartauden harjoittamisesta ja mietiskelystä ja rukouksesta kasvanut jonkinlaista hengellistä näkökykyä ja tarkkasilmäisyyttä erottaa olennainen. Heille on voinut kirjoittaa tai puhua juuri niin arkisesti kuin kunkin elämäntilanteet ovat olleet. Usein heihin kaiketi turvauduttiin jonkinlaisen hädän tai etsikkoajan keskellä.

Ohjaajuus, jos niin voisi sanoa, on paljolti pitkällisen kokemuksen tuote. En kuitenkaan usko, etteikö joku työikäinenkin ihminen, Jumalan palvelija voisi olla niin kypsä ja itsessään pieni, että hänen käsiinsä uskaltaisi solmuiset asiansa jättää. Pieneksi tuleminen on varmaan vaikeinta mitä isoksi kasvamisen jälkeen ihmisen pitää oppia. Seurakunnan ideaali tarkoitus olisi minun ajatteluni mukaan toimia tällaisena kasvattamona, jossa taivaan taimet saisivat ravintoa, ohjausta ja tukea - ehkä tarvittaessa myöskin leikkausta kuiviin tai vinoon kasvaneisiin oksiin. Mutta tämä on aika suuri ja vaativa tehtävä ja ihmisen sielu haavoittuvainen ja hauras hoidettava.

• matkalainen vm 47
        Hämmentynyt kirjoitti:

...omassa tahdissasi, kaikessa rauhassa. Nauti palvelusten annista. Sisäinen kokemus kasvaa pikku hiljaa pysyväksi olotilaksi, jota en voi kuvata muuten kuin armon säteilyksi, Kristuksen loputtomaksi läsnäoloksi.
        Siunaavia ajatuksia Sinulle ja kaikille keskustelijoille!

kannattaa mennä kaikessa rauhassa eikä hätäillä. Joulurauhaa kaikille.

• Kiinnostunut

Onhan tässä vuosia mennyt pohtiessa, parikymmentä jo. Taitaa elonpäivät päättyä, ennen kuin hämäläinen saa mitään aikaiseksi...

• Tapsa

Kirjoitit: "Onhan tässä vuosia mennyt pohtiessa, parikymmentä jo. Taitaa elonpäivät päättyä, ennen kuin hämäläinen saa mitään aikaiseksi... "

Vastaan: Toimi tänään! Nimittäin, ota Raamattu kouraan ja lue sieltä, mitä tarkoitetaan uudestisyntymisellä (=Jeesuksen vastaanottaminen sydämeen asumaan, uskoon tuloksikin sitä voi nimittää).

Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin Jeesuksen kautta. Kadu syntejäsi ja pyydä Jeesusta antamaan syntisi anteeksi ja tulemaan sydämeesi asumaan, silloin sinun nimesi kirjoitetaan elämän kirjaan ja olet Jeesuksen oma.
        Kenenkään toisen ihmisen uskolla tai toisten rukouksilla ei pelastuta. Jokaisen on henkilökohtaisesti valittava Jeesus omaksi Herrakseen.

Älä anna minkään ulkoisen loiston ja kullan kimalluksen sokaista aistejasi - nimittäin Jeesus, seimen lapsi, tuli tähän maailmaan köyhien ja heikkojen keskelle eikä kuninkaiden linnoihin! (Toisessa tulemuksessaan Hän tulee kylläkin täydessä loistossaan pasuunain soidessa, mutta sitä hetkeä saamme vielä odottaa...)

Me uudestisyntyneet ihmiset olemme Pyhän Hengen temppeleitä. Missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siellä Jeesus on heidän keskellään. Eli siinä on Jumalan seurakunta kaikessa yksinkertaisuudessaan!

1.Kor.6:19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 20. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta elämääsi
        Tapsa

• ort.fi
        Tapsa kirjoitti:

Kirjoitit: "Onhan tässä vuosia mennyt pohtiessa, parikymmentä jo. Taitaa elonpäivät päättyä, ennen kuin hämäläinen saa mitään aikaiseksi... "

Vastaan: Toimi tänään! Nimittäin, ota Raamattu kouraan ja lue sieltä, mitä tarkoitetaan uudestisyntymisellä (=Jeesuksen vastaanottaminen sydämeen asumaan, uskoon tuloksikin sitä voi nimittää).

Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin Jeesuksen kautta. Kadu syntejäsi ja pyydä Jeesusta antamaan syntisi anteeksi ja tulemaan sydämeesi asumaan, silloin sinun nimesi kirjoitetaan elämän kirjaan ja olet Jeesuksen oma.
        Kenenkään toisen ihmisen uskolla tai toisten rukouksilla ei pelastuta. Jokaisen on henkilökohtaisesti valittava Jeesus omaksi Herrakseen.

Älä anna minkään ulkoisen loiston ja kullan kimalluksen sokaista aistejasi - nimittäin Jeesus, seimen lapsi, tuli tähän maailmaan köyhien ja heikkojen keskelle eikä kuninkaiden linnoihin! (Toisessa tulemuksessaan Hän tulee kylläkin täydessä loistossaan pasuunain soidessa, mutta sitä hetkeä saamme vielä odottaa...)

Me uudestisyntyneet ihmiset olemme Pyhän Hengen temppeleitä. Missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siellä Jeesus on heidän keskellään. Eli siinä on Jumalan seurakunta kaikessa yksinkertaisuudessaan!

1.Kor.6:19. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 20. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

Tapsa

Taidat olla väärällä palstalla...

• Kiinnostunut
        Tapsa kirjoitti:

Tapsa

En voi sille mitään, että nämä helluntailaistyyppiset hymistelyt saavat minut juoksemaan pakoon. Kiipeän seinille, kun joku aloittaa aivopesusaarnan "me uudesti..." - eikä jätä omalle ajattelulleni tilaa yhtään milliä. Hurmahenkisyys aiheuttaa vain pahoinvointia, vaikka tarkoitus lienee hyvä.

• Avoimin mielin
        Kiinnostunut kirjoitti:

En voi sille mitään, että nämä helluntailaistyyppiset hymistelyt saavat minut juoksemaan pakoon. Kiipeän seinille, kun joku aloittaa aivopesusaarnan "me uudesti..." - eikä jätä omalle ajattelulleni tilaa yhtään milliä. Hurmahenkisyys aiheuttaa vain pahoinvointia, vaikka tarkoitus lienee hyvä.

Olen huomannut, että näitä kaikkia etsinnän ja epäilyn ja välillä varovaisen löytämisen riemuja kokevat monenlaiset ihmiset, monenkirjavissa vaelluksensa vaiheissa ja todellakin vain Jumala yksin on ajan tasalla siitä kokonaisuudesta, joka tästä elämän tilkkutäkistä lopulta muodostuu. TArkoitan monenlaisilla myös monissa uskontokunnissa olevia. Itse en ole minkään edustaja, tai identiteettini ei kietoudu johonkin tiettyyn. Jotakin yhteyttä voi aina tuntea mielestäni silloin, kun on etsinnässään ja vaelluksessaan noin abaout samanlaisissa vaiheissa ja tunnelmissa. Jumalassa on kaikki värit. Valohan on spektrin koko kirjo ja me Jumalaa etsivät olemme kuin mosaiikki taivaan valosta, silti lähtöisin valkeudesta, vaikka itse kuinka persoonallisen värisiä olisimmekin. Toivon sinulle suvaitsevaa mieltä, omaa harkintaa, löytämisen riemua ja kiinnostavaa etsintää ja vaellusta kohti taivasta.

• Kiinnostunut
        Avoimin mielin kirjoitti:

Olen huomannut, että näitä kaikkia etsinnän ja epäilyn ja välillä varovaisen löytämisen riemuja kokevat monenlaiset ihmiset, monenkirjavissa vaelluksensa vaiheissa ja todellakin vain Jumala yksin on ajan tasalla siitä kokonaisuudesta, joka tästä elämän tilkkutäkistä lopulta muodostuu. TArkoitan monenlaisilla myös monissa uskontokunnissa olevia. Itse en ole minkään edustaja, tai identiteettini ei kietoudu johonkin tiettyyn. Jotakin yhteyttä voi aina tuntea mielestäni silloin, kun on etsinnässään ja vaelluksessaan noin abaout samanlaisissa vaiheissa ja tunnelmissa. Jumalassa on kaikki värit. Valohan on spektrin koko kirjo ja me Jumalaa etsivät olemme kuin mosaiikki taivaan valosta, silti lähtöisin valkeudesta, vaikka itse kuinka persoonallisen värisiä olisimmekin. Toivon sinulle suvaitsevaa mieltä, omaa harkintaa, löytämisen riemua ja kiinnostavaa etsintää ja vaellusta kohti taivasta.

kauniista toivotuksesta, samaa toivon sinulle.

Miksi juuri ortodoksisuus vetää, jää varmaan mysteeriksi, koska perhe- yms. taustani eivät siihen mitenkään johdatelleet. Mutta jo kauan sitten jokin viehätti, osittain siksi taisin opiskella venäjääkin. Viehätyksellä en tarkoita "kultaa ja kimallusta", vaan...ehkäpä joskus tiedän mitä.

Aika näyttää. Toivottavasti.

• T. Ollo
        Tapsa kirjoitti:

Tapsa

Pyhälle Hengelle:

8. kontakki

Pelasta meidät , Taivaallinen Isä. Me olemme köyhiä, avuttomia, sokeita ja hengellisesti alastomia. Anna meille tulessa puhdistettua kultaasi. Pue meidät valkoisiin vaatteisiin alastomuutemme häpeältä. Paranna voitelullasi sokeat silmämme. Vuodata eläväksi tekevän Henkesi armo sielujemme saastaisiin asioihin. Synnyttäköön Hän uudesti meidät, jotka veisaamme: Halleluja!

8. iikossi

Maallinen onni sortuu kuin Baabelin torni. Mitättömiä ovat kaikki ihmisen pyrkimykset. Minun parhaakseni olet minut nöyryyttänyt, paljastanut synneissäni ja lankeemuksissani kaiken heikkouteni ja mitättömyyteni. Ilman Sinua, Pyhä Henki, en voi tehdä mitään kelvollista, mutta Sinun armoosi turvaten toivon pelastuvani. Sen tähden rukoilen Sinua:
        Tule sydämeeni, Sinä, elämän ainoa viisas Luoja ja Rakentaja!
        Tule ja osoita meille tutkimattomat tiesi!
        Oi jumalallinen tuli, tule ja kirkasta maallisen elämämme loppu!
        Tule ja siunaa kaikki pyrkimyksemme hyvään!
        Tule ja auta meitä kaikissa hyvissä teoissa!
        Tule ja valista mielemme neuvottomuuden hetkellä!
        Tule ja anna katumuksen henki, että sen avulla voittaisimme maailman murheet!
        Lohduttaja, Pyhä Henki, tule ja asu meissä!

9. kontakki

Niin suuri oli Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan, että Hän antoi meille ainokaisen Poikansa, joka tuli ihmiseksi Pyhästä Hengestä ja Neitseestä Mariasta ja ojensi jumalalliset kätensä ristille ja lunasti Verellään koko maailman synnistä ja kuolemasta. Sen tähden koko luomakunta odottaen Jumalan lasten vapautta ja kunniaa veisaa ylistystä ihmisiä rakastavalle Isälle, lunastustyön tehneelle Pojalle ja meidän pyhittäjällemme Pyhälle Hengelle: Halleluja!

9. iikossi

Eläväksi tekevä Henki, joka kyyhkysen muodossa laskeutui Kristuksen päälle Jordanilla, on tullut minunkin päälleni pyhässä kasteessa. Mutta synnintekoni ovat heikentäneet Hänen hyvyytensä voiman. Sen tähden minä odotan valkeuttasi, oi Hyvä, niin kuin korpeen eksynyt odottaa aamun kajastusta ja rukoilen Sinua:
        Tule luokseni, sillä minä kannan Sinun pyhän nimesi sinettiä!
        Tule ja lievitä omantuntoni soimaukset!
        Tule ja kirkasta minussa himmentynyt kuvasi!
        Tule ja hajota synnilliset mielikuvani!
        Tule ja opeta meitä kantamaan toistemme kuormia!
        Tule ja ohjaa minua rakastamaan kaikkia luotujasi!
        Tule ja anna minulle pelastuksesi ilo!
        Lohduttaja, Pyhä Henki, tule ja asu meissä!

• T. Ollo

Basileios Suuren aamurukous:

"Herra Kaikkivaltias, voimien ja kaiken lihan Jumala, joka korkeudessa asut ja nöyrien puoleen katsot, joka sydämet ja sisimmäiset tutkit ja ihmisten salaisuudet tarkkaan tunnet, Sinä ikuinen valo, jolla ei alkua ole, jonka edessä ei ole muutosta eikä valon ja pimeyden vaihtelua! Sinä itse, kuolematon Kuningas, ota vastaan meidän rukouksemme, jotka me nyt, Sinun laupeutesi paljouteen turvaten, esiin tuomme Sinulle saastaisilla huulillamme. Anna meille anteeksi syntimme, jotka olemme tehneet töillä, sanoilla ja ajatuksillamme, tiedolla tai tietämättömyydessä. Puhdista meidät kaikesta sekä ruumiin että hengen saastaisuudesta ja tee meidät Pyhän Hengen temppeleiksi. Anna meidän vaeltaa valvovalla sydämellä ja raittiilla mielellä koko tämän elämän yö, odottaen ainokaisen Poikasi, meidän Herramme, Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkaan ja julkisen päivän tulemista, jolloin kaikkien Tuomari tulee kunniassa maan päälle antamaan kullekin hänen tekojensa mukaan, ettei Hän löytäisi meitä langenneina ja nukkuvina, vaan heränneinä ja valvovina Hänen käskyjensä täyttäjinä. Auta meitä, että me valmistuneina voisimme tulla Hänen kunniansa jumalalliseen häähuoneeseen ja siihen iloon, jossa juhlavierasten riemuääni on lakkaamaton ja Sinun kasvojesi sanomatonta hyvyyttä näkevien ihastus on sanoin selittämätön, sillä Sinä olet totinen Valo, joka valistat ja pyhität kaikkia, ja Sinulle ylistystä veisaavat kaikki luodut iankaikkisesti. Amen."

"Rukous- ja hartauskirja", Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, Pieksämäki 1979.

• ortodoksilla

kenelläkään ortodoksilla ei voi olla tähän asiaan omaa henkilökohtaista mielipidettä, vaan jokaisen pitää vain tyytyä Kirkon opetukseen. Ortodoksi ei voi olla uudestisyntynyt, eikä ortodoksi ole koskaan tullut henkilökohtaisesti niin sanotusti uskoon. Molemmat käsitteet ovat äärimmäisen protestanttisia, ortodoksisuudessa niitä ei ole edes olemassa. Tähän pitää vain tyytyä, ja jokainen ortodoksi on oppinut tämän eron protestanttisuuteen jo lapsena kotonaan.

• I. R. Onia

Eihän toki ortodoksilla voi olla henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Miten voisi olla kun ortodoksisen uskon mukaan Jumala ei ole persoonallinen Jumala, eihän semmoiseen voi ihmisellä olla henkilökohtaista suhdetta. Eihän ortodoksi usko Jumalaan eikä hän usko Jumalaa. Ortodoksi ei luota Jumalaan, ei odota Jumalan vaikuttavan mitenkään elämäänsä. Ortodoksi ei rakasta Jumalaa. Ortodoksi uskoo kirkolliseen tapakulttuuriin ja rakastaa toisinajattelevien moittimista.

• T. Ollo

vai ihanko tosissasi kirjoittelet? Meillä päin nikealais-konstantinopolilaista uskontunustusta luetaan: Uskon yhteen Jumalaan...

Jos siis uskon Jumalaan niin tokihan olen henkilökohtaisesti uskossa eli uskon itse. Viestissäsi et mitenkään PERUSTELE kantaasi. Miksi kirjoitat ilman perusteluja?

• I Ronia 2

Jos ortodoksi on uudestisyntynyt, hän on harha-oppinen. Hyi, hyi, yrittää sooloilla ja ylentää itseään tai sitten kyseeessä on mielentervyspotilas, niitähän kirkko ei tahdo saada millään kuriin. Kirkko on tilkinnyt ikkunat, ovet ja kaikki raot niin tiukkaan kanoneilla ja perinnäissäännöllä, että taatusti mistään raosta ei Pyhä Henki pääse puhaltamaan.

Oppi on tiukkaan pakettiin kääritty ja nyrkkiin sopivaksi muokattu. Sillä voi sitten heittää ja kovaa.

• nyt oikeastaan
        I Ronia 2 kirjoitti:

Jos ortodoksi on uudestisyntynyt, hän on harha-oppinen. Hyi, hyi, yrittää sooloilla ja ylentää itseään tai sitten kyseeessä on mielentervyspotilas, niitähän kirkko ei tahdo saada millään kuriin. Kirkko on tilkinnyt ikkunat, ovet ja kaikki raot niin tiukkaan kanoneilla ja perinnäissäännöllä, että taatusti mistään raosta ei Pyhä Henki pääse puhaltamaan.

Oppi on tiukkaan pakettiin kääritty ja nyrkkiin sopivaksi muokattu. Sillä voi sitten heittää ja kovaa.

kenestä nyt oikeastaan kirjoitat?

• S. Eko

tiedät miten uskonasiat EIVÄT ole ort.kirkossa (ortodoksi ei voi olla uudestisyntynyt, ei ole voinut tulla uskoon) niin voisitko ystävällisesti kertoa miten uskonasiat OVAT ort.kirkossa. Mitä ort.kirkossa opetetaan uskosta ja ihmisen suhteesta Jumalaan? Toisuskoisen olis kiva tietää. Tuo sinun tapasi kertoa kun ei kerro mitään!

Mistä muuten tiedät mitä jokainen ortodoksi on kotonaan oppinut? Oletko ollut kärpäsenä katossa kuuntelemassa? Jos et ole niin älä puhu toisten puolesta. Taidat heittää skeidaa ihan tahallasi?

• niin, mutta
        T. Ollo kirjoitti:

vai ihanko tosissasi kirjoittelet? Meillä päin nikealais-konstantinopolilaista uskontunustusta luetaan: Uskon yhteen Jumalaan...

Jos siis uskon Jumalaan niin tokihan olen henkilökohtaisesti uskossa eli uskon itse. Viestissäsi et mitenkään PERUSTELE kantaasi. Miksi kirjoitat ilman perusteluja?

sitä uskoa varten et ole toivottavasti "uudelleen syntynyt tai uudestisyntynyt", et ole kokenut äkillistä "herätystä" ja "tullut uskoon" tiettynä päivänä, aivan tarkasti tietämälläsi hetkellä, ja toivottavasti et ole saanut vielä kaupanpäällisiksi "pelastusvarmuuttakin", tai onko se "uskonvarmuus". Kyllä nämä käsitteet pitää jättää niille, jotka ovat ne keksineetkin.

• T. Ollo
        niin, mutta kirjoitti:

sitä uskoa varten et ole toivottavasti "uudelleen syntynyt tai uudestisyntynyt", et ole kokenut äkillistä "herätystä" ja "tullut uskoon" tiettynä päivänä, aivan tarkasti tietämälläsi hetkellä, ja toivottavasti et ole saanut vielä kaupanpäällisiksi "pelastusvarmuuttakin", tai onko se "uskonvarmuus". Kyllä nämä käsitteet pitää jättää niille, jotka ovat ne keksineetkin.

kirjoittanut epäselvästi jos et ole huomannut, että en ole käyttänyt mainisemiasi tietynlaisen protestantismin termejä. Tuossa alempanan ketjussa joku toinen nimimerkki huomauttikin sinulle, että tapasi kertoa ei kerro mitään. Emme ole täällä ajatustenlukijoita. Siksi ei riitä, että kerrotaan miten asiat eivät ole, vaan on myös kerrottava miten ne ovat. Pyri sinäkin tähän niin vältymme turhilta väärinkäsityksiltä.

Oman kantani esitin toisaalla tässä ketjussa kopioimalla paria rukoustekstiä. Tietenkin pitäisi esittää asiat omin sanoin mutta kun niin monesti joku toinen on sanonut samat jutut paljon paremmin kuin minä.

• ymmärrä, mitä
        S. Eko kirjoitti:

tiedät miten uskonasiat EIVÄT ole ort.kirkossa (ortodoksi ei voi olla uudestisyntynyt, ei ole voinut tulla uskoon) niin voisitko ystävällisesti kertoa miten uskonasiat OVAT ort.kirkossa. Mitä ort.kirkossa opetetaan uskosta ja ihmisen suhteesta Jumalaan? Toisuskoisen olis kiva tietää. Tuo sinun tapasi kertoa kun ei kerro mitään!

Mistä muuten tiedät mitä jokainen ortodoksi on kotonaan oppinut? Oletko ollut kärpäsenä katossa kuuntelemassa? Jos et ole niin älä puhu toisten puolesta. Taidat heittää skeidaa ihan tahallasi?

pyydät. Kukaan ei voi selittää ortodoksisuutta muutamalla rivillä. Kun nyt kyselijät ovat protestantteja, heille on mahdollista vain korostaa, että kyse on aivan muusta asiasta, ortodoksisuudessa jopa ihmiskäsityskin on perusteiltaan aivan erilainen kuin lännen katolisuudesta jakaantuneissa uskonnoissa. Sen perusteella voi kyllä ymmärtää vaatimukset selvittää koko ortodoksisuus "ranskalaisilla viivoilla jäsenneltynä", mutta ortodoksit eivät ajattele niin.
        Sinun ei auta muu kuin perehtyä asioihin vilpittömällä mielellä, vähitellen opit ymmärtämään, jos sitä itse haluat. Opiskella kannattaa aina, myös ortodoksien pitäisi tehdä sitä koko ajan.
        Lue vaikka KP Karjalan ja koko Suomen Arkkipiispa Paavalin ortodoksta paimenkirjettä Miten uskomme (WSOY, 1978, ISBN 951-0-08877-3), löydät sen näillä tiedoilla kirjastoista.

• Vastustan,,,,...,
        ymmärrä, mitä kirjoitti:

pyydät. Kukaan ei voi selittää ortodoksisuutta muutamalla rivillä. Kun nyt kyselijät ovat protestantteja, heille on mahdollista vain korostaa, että kyse on aivan muusta asiasta, ortodoksisuudessa jopa ihmiskäsityskin on perusteiltaan aivan erilainen kuin lännen katolisuudesta jakaantuneissa uskonnoissa. Sen perusteella voi kyllä ymmärtää vaatimukset selvittää koko ortodoksisuus "ranskalaisilla viivoilla jäsenneltynä", mutta ortodoksit eivät ajattele niin.
        Sinun ei auta muu kuin perehtyä asioihin vilpittömällä mielellä, vähitellen opit ymmärtämään, jos sitä itse haluat. Opiskella kannattaa aina, myös ortodoksien pitäisi tehdä sitä koko ajan.
        Lue vaikka KP Karjalan ja koko Suomen Arkkipiispa Paavalin ortodoksta paimenkirjettä Miten uskomme (WSOY, 1978, ISBN 951-0-08877-3), löydät sen näillä tiedoilla kirjastoista.

näillä palstoilla usein esitettyä näkemystä, että ortodoksisuus olisi joku "matka" tai että sitä pitäisi erikseen opiskella. Näin se henkilöityy koulutettujen ihmisten uskonnoksi, jonkinlaiseksi salatieteeksi jossa etitellään hengellisiä elämyksiä mm. ravaamalla luostareissa ja ostellaan hienoa kirjallisuutta, jotta osattaisiin oikein "viisaasti" uskoa.

Tämä opiskelun-vaatimus on pullahtanut esille tuon tuosta näissä nettikeskusteluissa.
        Entäpä joku käytännönläheinen ihminen, joka ei kirjoja muutenkaan lue? Entä köyhä jolla niitä ei ole varaa ostaa? Hän on sitten varmaan sekunda-doksi. Ymmärrän kyllä että kirjat voivat viisastuttaakin, mutta niiden lukemista ei voi asettaa minkäänlaiseksi ortodoksin vaateeksi. Paljon parempi jos kohtelee muita ihmisiä suht. kunnolla vaikkei lukisi kirjan kirjaa, kuin kerskailla lukukokemuksillaan ja oikeasti olla sikaveemoinen.

• S. Eko
        ymmärrä, mitä kirjoitti:

mm. mainitsemasi kirjan ja vähän muutakin. Ei siinä mitään. "Testasinpahan" vain miten itse vastaat, mitä itse olet lukenut. Olen edelleen sitä mieltä, että sinulla on parantamisen varaa kun vastailet täällä kysyjille.

Olen kanssasi samaa mieltä, että usko on elämää (niin ort.usko kuin muutkin). Siksi vastaukset jäävät joskus puutteellisiksi tai paremmin sanottuna ne herättävät uusia kysymyksiä.

• Juhannusvuohi

Tässä sinullekin lopullinen vastaus, joka on saatu marmoritauluista takakomerosta.

Jopa uudestisyntymä opettaa sisäistämään asianosaisiin kohdistuvia ongelmia. Jos vertailemme lyhyesti asiaankuuluvia ilmiöitä, huomaamme, että henkilökohtainen usko avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta. Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että naisten asema asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa laajentuvia markkinoita ja uusia induktiivisia tuotantomenetelmiä. Universaalista näkökulmasta katsoen se, että kuvat ovat kauniita, havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä peräänkuulutettua lakonisuutta. Tilastot osoittavat, että naisen paikka vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa. Keskeiset ideologiset periaatteet osoittavat, että kaunis kulttuurihistoria johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja. Arkielämä on opettanut meille, että karismaattisuus aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta.

Hyvää Juhannusta sinullekin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2721
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2521
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe