Uskovien käyttämät käsitteet

J.Edgar

ovat yhtä ympäripyöreitä kuin Raamattu. Tyypillisimmillään tämä näkyy erilaisten uskonsuuntausten tuomitsemisessa. Seuraavassa eräs esimerkki.

"Ristinteologia on vajaata evankeliumia ja Suonto ja kumppanit kuuluu sen kannattajiin. Jeesus edustaa täyttä evankeliumia."

Mitä on ristinteologia? Epäilen, että käsitteelle on minkäänlaista määritelmää. Löysin myös käsitteen "luterilainen ristinteologia".

Lainauksen jälkimmäinen lause taas on selvää puppua. En ole koskaan kuullut jeesuksen evankeliumista. Jeesuksen (mahdollisia) sanomisia taas löytyy kaikista evankeliumeista, eikä niistä löydy juuri yhteistä säveltä. Ristiriitaisuuksia sitäkin enemmän.

Näyttääkin siltä, että lahkouskovat lyövät toisiaan erilaisten epämääräisten käsitteiden avulla. Samannimiset käsitteet vielä merkitsevät eri asiaa eri ihmisten sanomana. Kaikella tällä käsitekakofonialla pyritään ilmeisesti sanomaan: "meidän tapamme uskoa on ainoa oikea".

Profeettoja on pilvin pimein. Profeetat panettelevat toisiaan minkä ehtivät.

Kukaan ei tiedä, mitä on oikea usko vai onko sitä olemassakaan.

6

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.Edgar

epämääräisistä käsitteistä (savonarola).

"täynnä Pyhää Henkeä"

Mutta taas sanojasta riippuen henkilö voi olla täynnä oikeaa henkeä tai väärää. Ja kumpikin sanoja on yhtä varma siitä, että on oikeassa.

Pyhä Henki itse, ei ole koskaan tullut sanomaan, kenellä on oikea ja kenellä väärä henki. Raamatusta taas voi löytää (ja löydetään) tuki sadoille eri versioille.

• Ristin palvonta

Ristin palvominen kaikinensa on " puupökkölön"
      toteemipalun palvontaa, ja siksi epäjumalan palvontaa räikeimmillään.

• kaikille kuulijoille

Tuskinpa kukaan uskovista palvoo "puupökkelöä", roomalaisten kidutus- ja tappovälinettä.
        Jeesuksen evankeliumi, josta voi hyvin käyttää myös nimitystä ristin evankeliumi tai ristinteologia, tarkoittaa ilosanomaa Hänestä. Jeesuksesta Kristuksesta, joka ristillä poisotti maailman synnin. Ilosanomaa Hänestä, joka kuoli tähtemme ja jonka Jumala herätti kuolleista ja korotti antaen Hänelle kaikkia muita nimiä korkeamman. Häneen uskomme ja Häntä rakastamme.

1.Piet.1:8-9
        "Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
        sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen."

Jeesuksen evankeliumia ei tietenkään löydy Raamatusta kirjana kuten evankelistojen nimillä kulkevat kirjat. Jeesus ei ollut ilosanoman tuoja, evankelista, vaan itse ilosanoma. Uskovat julistaessaan ilosanomaa, julistavat Kristusta.
        Kristuksen evankeliumi mainitaan Raamatussa, mutta ei niin ymmärrettynä kuin uskottomat tahtovat ymmärtää.

Fil.1:27
        "Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta".

Evankeliumit eivät tuomitse juutalaisuutta eivätkä millään tavoin edistä antisemitismiä. Jeesus sanoo itse, ettei häntä ole lähetetty muiden kuin Israelin kadonneiden lammasten tykö. Evankelistojen tehtävä oli ja on tänä päivänäkin levittää ilosanomaa sekä "juutalaisille että kreikkalaisille".

Room.1:
        14 Kreikkalaisille ja barbaareille, viisaille ja tyhmille minä olen velassa;
        15 omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
        16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Jeesus ja Hänen seuraajansa arvostelivat ja tuomitsivat vain 'oikeaoppisten' juutalaisten eli fariseusten ja lainoppineiden asenteen ja tavan toimia.

• ...
    • >> Uskonnollisen yhteisön oma terminologia

Jos kielipelien ideaa halutaan käyttää hyväksi uskonnollisen kielen tarkastelussa, olennaista on, että tunnistetaan ja tunnustetaan uskonnollisten yhteisöjen keskenään erilaiset kielipelit. Äkkipäätä tuntuisi, että kristillisten yhteisöjen kesken vallitsisi verrattain suuri yhteisymmärrys keskeisten käsitteiden merkitysalasta. On kuitenkin ilmiselvää, että esimerkiksi aivan yksinkertaiset käsitteet 'rukoilla', 'Pyhä Henki' ja 'kaste' herättävät erilaisia sivumielteitä helluntailiikkeessä kuin evankelisluterilaisessa kirkossa.

Wittgensteinin kielipelien idea liittyy voimakkaasti nimenomaan käsitteisiin ja niiden käyttöön. Kysymys ei kuitenkaan ole vain ilmausten kielellisestä käytöstä, niin kuin Hintikka (1982, 172-173) on huomauttanut: Wittgenstein tarkoittaa "ilmaisun käytöllä" sen käyttämistä myös ei-kielellisten toimintojen välineenä, ja kielipelit ovat siten pikemmin kielen avulla pelattavia pelejä kuin varsinaisia kielellisiä pelejä. Joka tapauksessa on ilmeistä, että jos kullakin uskonnollisella yhteisöllä on oma kielipelinsä so, erityislaatuinen suhde sanojen ja todellisuuden välillä, niin oletettavasti niissä käytetyillä käsitteilläkin on osin erilaisia nimiä. Tämän havaitsee hyvin vertaamalla esimerkiksi uskonnollista kääntymistä merkitsevien ilmausten vaihtelua yhteisöstä toiseen... >>
      http://www.uta.fi/~tlmaih/Jutut2/uskkieli.htm#Uskonnollisen yhteis%F6n oma terminologia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2701
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2496
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2103
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      133
      2101
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1814
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      156
      1344
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1130
    9. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      91
      1126
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1078
    Aihe