Ääkköset tiedostonimissä

linux-koneelta kopioidut ti...

Kopioin tiedostoja linux-levyltä windows-levylle ja ongelmana on nyt se, että windowsin puolella tiedostonimet jotka sisältää ääkkösiä eivät näy oikein. Esim. mökkikuvat... vaikka pitäisi olla mökkikuvat.

Ei viitsisi kaikkia tiedonimiä alkaa erikseen nimeämään uudelleen.

6

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ero...

Linux ja Windows koneissa käytetään eri merkistöjä eli ä/ö/å yms. merkit koodataan eritavalla, alkuperäinen ascii merkistö kun ei noita kansallisia merkkejä tuntenut niin ne piti ottaa mukaan erilaisilla laajennuksilla ja eri ympäristöissä tietysti sitten vähän erilaisilla laajennuksilla... Microsoft ei tapansa mukaan ottanut käyttöön samaa laajennusta joka muualla oli jo aika yleisessä käytössä :(

Tuohon löytyy muunnostyökaluja ja muistaakseni tuon sai jopa Linuxissa niin että se käyttää Windows osioilla Windowsin merkkikoodausta, en tosin muista kuinka tuo helpoiten käy enkä nyt ehdi etsiä ohjeita... Itse en käytä hakemisto/tiedostonimissä kansallisia merkkejä ja tuo on vain yksi syistä, kansalliset merkit aiheuttavat vähän muitakin ongelmia (nettisivujen hakemisto/tiedostonimet esim. ja monia muitakin).

• jos joku tietäisi...

Tietäisikö kukaan nimeltä jotain "muunnostyökalua", joka skannaisi kaikki tiedostot läpi ja korjaisi ääkköset tiedostonimistä. Itse en nopealla googlettamisella sellaista löytänyt.

• ettei tuollaista
        jos joku tietäisi... kirjoitti:

Tietäisikö kukaan nimeltä jotain "muunnostyökalua", joka skannaisi kaikki tiedostot läpi ja korjaisi ääkköset tiedostonimistä. Itse en nopealla googlettamisella sellaista löytänyt.

työkalua ole.

Vastaisen varalle, on viisasta välttää tiedosto- ja
        hakemistonimissä skandeja ja välilyöntejä.
        Ne yleensä toimivat, kunnes eräänä päivänä eivät...

Tunnettu on muunmuassa windowsin oma käännös
        "Administrator"->"Järjestelmänvalvoja" joka on
        aiheuttanut lukemattomia vaikeasti löydettäviä
        virhetilanteita.

• muuntaa...
        ettei tuollaista kirjoitti:

työkalua ole.

Vastaisen varalle, on viisasta välttää tiedosto- ja
        hakemistonimissä skandeja ja välilyöntejä.
        Ne yleensä toimivat, kunnes eräänä päivänä eivät...

Tunnettu on muunmuassa windowsin oma käännös
        "Administrator"->"Järjestelmänvalvoja" joka on
        aiheuttanut lukemattomia vaikeasti löydettäviä
        virhetilanteita.

Windows käyttää ISO8859-1 merkistöä (vai oliko eri Windows versioissa eri merkistö käytössä ? taisi jossain vaiheessa olla jotain hämärää versioiden välillä....) ja Linux UTF8 merkistöä, muunnokseen löytyy useitakin työkaluja. Pikainen haku googlella niin heti löytyi esim.

http://www.j3e.de/linux/convmv/man/

lisää voi katsella vaikka
        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=filename conversion ISO8859-1 UTF8&btnG=Hae&meta=

Tosin tuolla haulla tulee myös datatiedostojen konvertointiin linkkejä mutta seassa on paljon tiedostonimien konvertointityökalujakin, hakusanoja muuttamalla saa tarkennettua jos haluaa, en nyt jaksa alkaa tarkentamaan itse...

• Torak
    • Anonyymi

Bulk Rename Utility -ohjelmalla voi Windowssilla muuttaa useiden tiedostojen nimiä. Ilmainen ohjelmisto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2206
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      348
      1461
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1453
    4. 177
      1332
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1101
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      978
    7. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      950
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      949
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      27
      872
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      859
    Aihe