Onko kellään tästä kokemuksia? Itselläni on särkyä ollut jo neljä viikkoa pakarasta polveen asti. Särkylääkkeet ovt auttaneet mutta ei ne ongelmaa poista.
Äidilläni on kokemuksia välilevyn pullistumasta ja kaikki oireet mitä olen hänelle kertonut mitä mulla on, täsmäävät täysin tähän pullistumaan.
Kerran on ollut pidättelyä vaikeuksia tuolla alapäässä mutta onneksi kerkesin pöntölle enne kuin tuli liian suuri vahinko...Ja kuulemma voi halvauksenkin/puutumisen tunteen saada nilkkaan mutta vielä ei semmoisia ole tullut.
Jos kellään on mitään tietoa ja kokemusta tästä pullistumasta voisitteko sanoa miten teillä ongelma ratkesi? Leikkauksella? Vai menikö ajan myötä ohi? Lääke kuurilla?
Äidilläni oli pullistuma kokonaisen vuoden ennenkuin älysi että hänen pitää lähteä leikkaukseen =)Nykyään hänellä ei ole ongelmia.
Itse olen varhaislehti jakaja kerrostalo alueella ja tuntuu tosi ilkeältä kiivetä portaita kun särkee peffan ja oikean jalan polven välillä.
kiitos vastauksista!
Välilevyn pullistuma?
19
16558
Vastaukset
- Poika 18
Huomasin että tuolla aiemminkin on keskusteltu välilevyn pullistumasta mutta siellä sanottiin vain särystä selässä. Itselläni selkä voi ihan hyvin mutta mulla se kipu on sekä "peffan oikean pakaran sisällä" että myös oikean pakaran ja oikean jalan polven välillä.
Kannattaako minun jatkaa lehtien jakoa ja portaissa juoksua vai onko tästä harmia? Vai onko se vain hyvä kun liikkuu paljon?
Toivoisin selviäväni tästä ilman leikkauksia!
(Äidilläni oli nämä kivut aivan samoissa paikoissa) - kokemusta on
Monesti kivut selän/lannerangan välilevyluiskahduksista tuntuu eniten juuri jaloissa.Itselläni ei selkä juurikaan ollut kipeä,mutta pakaran seutu ja toinen jalka alas asti (varsinkin pohje) oli kipeä, myöhemmin tunnoton.Kun olet noin nuori, olen aika pessimisti; vallankin jos rakkotuntemuksia: leikkaus lienee edessä. Minut leikattiin 25v. ikäisenä, nyt 40v. , ja selän olen suht hyvin pärjännyt. Apua hakemaan siis....
- LottovoittoSyntyäSuomeen...
Minulta leikattiin välilevynpullistuma jo 19vuotiaana. Särky oli kova n. 3kk (toisessa jalassa), eikä selkä siitä olisikaan korjaantunut itsekseen. Lääkärit vähättelivät kipuja ja totesivat kipujen ilmaannuttua, että kyllä luonto itsensä korjaa. Jos olisin jäänyt odottelemaan "luonnon korjausta" olisin nyt rullatuolissa. Apua sain, kun hakeuduin yksityiselle lääkärille.
Pullistuma voidaan todentaa ainoastaan kuvauksella, joten vaadi selän kuvaamista. Kunnallisella puolella tosin ei hevillä kuvaukseen pääse, sillä terv.huollon kustannuksiahan on karsittu koko 90-luvun ajan ja sama eikun jatkuu. Yksityisellä puolella pääset heti kuvaukseen ja tarvittaessa välittömästi leikkaukseen.
Jos et saa hoitoa kunnalliselta puolelta, niin hakeudu yksityiselle lääkärille, ja jos selkäsi vaatii leikkausta sano, että haluat erityismaksuluokan potilaaksi. Tällöin pääset nopeasti leikkaukseen ja maksat jotain 10-20% kustannuksista itse. Pieni hinta siitä, että todella kiusallisesta ja vakavastakin vaivasta pääsee eroon. Itselläni selkä on ollut hyvässä kunnossa jo 20v leikkauksen jälkeen. - äijä 39
Minulla on aivan samat oireet vasemmassa pakarassa, ja jalassa. Olen käynyt kunnan terkkarilla. On kuvattu lonkkaa, ja lannerankaa. -kuvissa ei mitään. Jumpataan, ja syödään särkylääkkeitä, mutta niistä ei ole paskankaan hyötyä. Oiskohan tämä sitten se välilevyn pullistuma...?
- 55 vuotias äijä
Heippa!
Itselläni oli iskias, välilevyn pullistuma, pahimmillaan viimeksi keväällä 1983.
Siihen auttoi seuraavat hoitotoimenpiteet:
1) esirukous
2) lämpöhoito
3) jumppa, eli fysioterapia
korostan, että oikea jumppa, mikä vahvistaa selkälihaksia todella auttaa, mutta jumppaa on jatkettava, vähän niinkuin ennakkoon.
Muista myös ettei saa altistuttaa selkää kylmälle!
Varsinkin nuoret miehet pukeutuvat joskus liian "kylmästi".
Toivon että näistä "vaarin" neuvoista on hyötyä!
- tyttönen
heippa!
Kyseessä voi olla selkärankareuma myös.Sinuna kävisin lääkärissä mahdollisimman pian.
Jos sinulla on aamuöisin ristiselkä kipeä tai jäykkyyttä selässä ja kipu säteilee pakarasta polveen, sinulla voi olla mahdollisesti risti- ja lantioluunivelen tulehdus, jolloin kipu säteilee si-nivelestä(sijaitsee pakarassa) polveen asti, yleensä kipu on toispuoleinen. - Poika 18
Okei, elikä leikkaus sitten olisi edessä...hhhrr....Olen kyllä jo päättänyt että odotan n.kaksi viikkoa vielä ja jos tämä oireilu ei ole kadonnut niin sitten menen yksityislääkärille. Oma lääkärini on semmoinen luolamies jota ei yhtään kiinnosta mikä vaivaisi.
Niin vielä yksi asia. Tammikuussa alkaa armeija mutta miten on? Vaikuttaako tämä pullistuma sitten siihen että laskeeko ne mut armeijaa? Vai antaako ne vapaa-aikaa? Vai miten? Armeijaan nyt kyllä olin päättäny mennä mutta miten on?
Kiitos aiemmista vastauksistanne!- levy
minulla todettiin isokokoinen pullistuma parivuotta sitten ,itse piti silloinkin puolensa pitää että pääsi mangneettikuviin sitä ennen kyllä syötettiin jos jonkinlaiset lääkkeet. oireina oli oikeanjalan puutuminen istuessa sekä seisoessa ja kävellessä ,aamuisin olin todella kankea ei tahtonut saada sukkaa jalkaan. kirurgi kielsi heti kaiken nostelemisen ja suositteli työn antajalle kohdallani kevennettyä työtä muuta hoitoa ei ole ollut ja olen tyytyväinen että kirurgi ei suin päin lähtenyt leikkauksen tielle .tällä hetkellä olen tyytyväinen selän kuntoon ainoastaan raskaat nostot ja pitkään huonossa asennossa istuminen ovat sellaisia asioita joita välttelen.
- Esko
Saat netistä aika paljon tietoa oikeilla hakusanoilla. Yritä sanoilla iskias ja iskiashermo. Hermo on puristuksessa välilevyn pullistuksen takia. Se paranee itsestään muutamissa viikoissa tai 6-12 kk aikana. Viimeksi minulla se kesti melkein vuoden. Pitää yrittää kävellä, mutta ei rasittaa liikaa. Ei niitä leikkauksia taideta aina suositella. Netissä löytyy siitä hermosta kuviakin. Ne oli englanninkielisillä sivuilla.
- roni -63
itselläni kävi töihin palatessani etu kumarassa
noidan nuolen tapainen kova särky ala selässä
ei mennyt kuin 15 minuttii niin meni jaloista kävely kyky ei kun päivystävälle röntget kuvat
terveyskeskus lääkäri sano että issias vika minä siihen että joopajoo miten selität maalikolle kun jalat ei toimi sain keskus sairaalaan lähetteeen
siellä sanottin samoin mutta olin tiukkana ja vaadin tarkempaa tutkintaa ja pääsin mangneetti kuviin josta löytyi selitys että 4ja 5 nikaman väli pullistuma ja osittain painaa hermoon ei leikattu pillerii naamaan ja töihin ei parannusta
kävin yksityisellä lääkärillä nyt on lääkitys ok
ja fysikaallista hoitoo Kivut pois sitten ala vatsan ja selän vahvistusta. Tällä hetkellä kivut pienemmät ja pystyn kävelee.Ota tosissaa kivut ja ole lujana hoitojen saamisessa selän kanssa EI LEIKITÄ - Lottovoitto..
Meikäläinen kävi leikkauksen jälkeen intin. Selkä kesti aivan hyvin, mutta jouduin tietenkin varomaan kaikkea raskasta. Jos selkäsi leikataan, lääkäri kirjoittaa armeijaa varten todistuksen, jonka perusteella menet vaikkapa huoltokomppaniaan tai vastaavaan. Siellä saa ryynätä aivan tarpeeksi sielläkin. Tärkeintähän on sinun ajatuksesi siitä, että intti käydään, ei tapa jolla se suoritetaan (eli laskuvarjojääkärit ja vastaavat on nyt unohdettava). Mitä pikemmin tartut asiaan ja selkäsi suhteen tehdään jotain, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on selvitä armeijaan jo tammikuussa. Tsemppiä.
- lahjomaton
Kokemusta on paljonkin mutta haluaisin mainita yhden tärkeän tekijän mikä koskee välilevy ongelmia...
Usein emme tule ajatelleeksi että tupakoinnilla on hyvin suuri merkitys juuri sellaisiin kehon osiin joissa on hiusverisuonia. Välivelyt ovat mm. juuri sellaisia kohtia. Polttajilla, (myöskin passiivisesti) on suuri riski että välilevyt eivät saa riittävästi ravintoa verisuonten tupakan aiheuttaman supistuksien myötä ja täten paha kierre terveyden suhteen on alkanut!
Asiantuntijatkin usein vaikenevat tästä. Syy vaikenemiseen heillä on se että ainainen "saarnaaminen" tupakista ja sen seurauksista on kuuntelijallekkin raskasta. Ja yleensä asiantuntijat pitävät myöskin itsestään selvänä että kaikki ovat jo tietoisia tupakoinnin vaaroista olkoonpa kyseessä aktiivinen tai/ja passiivinen polttaja.
Halusin vain tämän tietoon omaan kokemuksiini perustuen. Olen läpikäynyt välilevyleikkauksen ja omalta osaltani kokemuksiini perustuen uskallan suositella kaikkia ajatteleen tätäkin seikkaa... Minulle ei "saarnattu" tupakan vaaroista mutta ihan sattumalta huomasin netiltä jonkun kirjoittelijan kirjoituksen omista kokemuksistaan ja otin ne tiedot vastaan enkä kadu hetkeäkään että lopetin tupakoinnin 8 vuotta sitten ja se päätös muistuttaa itsestään jokainen aamu, jokainen kerta kun joudun paikkaan jossa tupakka haisee jne. Mutta kestän senkin muistutuksen koska tiedän varmuudella ainakin osan tupakan aiheuttamista ongelmista.
Kiitos jos jaksoit lukea ja onnittelen jos opit jotain! - minttu
sanoisin minä koska sinulla on ollut pidätysvaikeusia!!!!!!!!!!pystytkö kävelemään ns. kantapää kävelyä molemmilla jaloilla yht
aikaa ja yhtä hyvin? jos kipeän jalan jalkatervä vispaa silloin niin kiireesti tohtoriin!!!- kokemusta on jatkaa..
En minäkään ehdottomasti voi väittää , että leikkaus on edessä; mutta ainakin minut leikannut (tosi upea) ortopedi sanoi, että alle 25vuotiailla pahat välilevypullistumat (=tunnonvajeet jaloissa,pidätysvaikeudet,kova hermosärky oireina), eivät yleensä mene levolla, rasituksen vällttämisellä, sopivalla liikunnalla/ venyttelyllä, oireenmukaisella särkylääkkeellä ohi, vaan niitä on kirurgisesti hoidettava. Mene kunnon ortopedille ja saat apua. Ja "vaarin" lämpöneuvosta sanon sen verran, että lämmin pukeutuminen on ok, mutta älä missään tapauksessa hoida selän kiputilaa ensimmäiseksi lämmöllä; vaan kylmäpakki aina ensin ensiavuksi. Lämpö lisää turvotusta kudoksissa ja pullistumatilanteessa oleva paine voi tätä myötä lisääntyä.Saman tekee esim. sauna monille; ainakin saunan päälle kannattaisi jähdyttää nopeasti= kylmä suihku viimeksi kipeän paikan seutuville.
- unilelu
Muistakaa antaa selälle happea, vastalihakset ja selkälihakset kuntoo ja kunnon venytykset. Sillä tavalla ainakin minun selkäni/jalkani tuli parempaa kuntoo pystyy jopa kävelemään kunnolla :) ei tarvitse kävellä kuin vanha mummo kyyryssä.
Kuntosali on myös hyvä vaihtoehto, mutta ihmiset liikukaa! - nuuskamuikku
mulla on ollut kaksi kuukautta ristiselkä ja lonkka kipeä-särkylääke ja liikunta ei vielä tehoa-avannossakin käyn -miten sinulla on jatkunut edennut kipu tai parantunut????
- rezless
kävin yksityisellä lekurilla kun satutin selkäni pääsin heti magneettikuvaan,ja pullistumahan siellä oli.olen lehdenjakaja istun autossa4-5h yössä,joten heti oli jäätävä 1kk.den saikulle nostelu kumartelu istuminen kielletty,toivon että lepo ja särkylääkkeet auttaa tai edessä on leikkaus.tietääkö kukaan mitä jumppaliikkeitä saa tehdä turvallisesti ettei pullistuma pahene,fysikaaliseen pitkät jonot.
- Wertuerss
Kannattaa kokeilla leikkausta, kaikki kivut häviää heti ja paraneminen on nopeaa.
- Anonyymi
Ei todellakaan kannata mennä leikkaukseen, ellei haluu halvaantua. Ei se ongelma poistu leikkauksella, se tulee takaisin ellet avaa kireitä lihaksia kropastasi ensin, lopetat istumisen ja mahallaan nukkumisen, parannat ryhtisi suoraksi, siitä se lähtee.
Tässä oma parantumiseni 4v jälkeen. https://www.youtube.com/watch?v=tAeAmfD1v78
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859