Nukahtamislääkkeen pitkäaikaiskäyttö

Heippa!! Hei mulla ois nyt jokin nukahtamishäiriö tms .......Meillä 3 alle kouluikäistä poikaa ja joudun viikot olemaan yksin niiden kanssa,kun mies on työnsä puolesta reissuhommissa....Jotenkin vaan oon joutunut nyt kierteeseen,jossa en saa enää nukahdettua ilaman nukahtamislääkettä Zopiclone merkkistä oon käyttänyt 2kk. ja nyt kun ne loppuivat ona ollut todella kaameeta 3 yötä,kun en ole saanut nukuttua...päivät lasten kanssa aika kaameeta,kun haukottelen koko ajan ja väsyttää...Silloin kun otin yhen tapletin joka ilta Zopiclonea,niin nukahdin samantien ja en ollut ees tokkurassa,kun nuorimmainen jotyain yöllä heräili,vaan sain nukahdettua uudestaa ja olin täynnä energiaa päivisin .....

Pitääkö nyt sitten vaan hakea uus resepti nukahtamiseen vai tuleeko niistä todellakin näin riippuvaiseksi ja onko pidemmästä käytöstä yleensäkin haittaa elimistölle ??

Tähän nyt vielä lisäisin heti,että ulkoilen säännöllisesti ja aika terveet ruokavaliot ja en käytä lainkaan alkoholia,joten mistään sellaisesta ei ole kyse ;-))

Kovasti paljon kiitokset jo etukäteen vastanneille ;-)
4588
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

käyttää kuin tarvittaessa, pitää välipäiviviä jne.

On olemassa muitakin unta antavia kuin bentsotyyppiset lääkkeet, kuten käyttämäsi lääkekin on. Lääkkeesi on Imovanen gen.sub.

Äänestä

Itse olen ainakin havainnut mm. muisti- ja keskittymishäiriöitä. Tosin en ole aivan saletti, että ne täysin johtuisivat nukahtamislääkkeen käytöstä, sillä kohdallani on muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat noihin.

Riippuvuushan se suurin ongelma on. Ensin syntyy psykologinen riippuvuus (ei osaa enää 'odottaa' unta ilman lääkettä) ja sen ja säännöllisen käytön myötä fyysinen riippuvuus, josta voi seurata toleranssin kasvu. Olis hyvä tosiaan pyrkiä pitämään niitä välipäiviä, josta jo mainittiin. Siis ainakin kaksi lääkkeetöntä päivää ainakin kerran tai kaksi kahessa viikossa.

Oletko muuten kokeillut ottaa vain puolikkaan pillerin? Mä yleensä otan vain puolikkaan ja jos se ei auta ottaa sitten sen toisen puolikkaan, mutta harvemmin sitä toista tarvii ottaa. Eli olen pyrkinyt pitämään käyttöannoksen pienenä, ettei toleranssi kasva ja normaali annos ei enää riitä.

Äänestä

Itse käytin Zopinoxia stressin aiheuttamiin univaikeuksiin muutaman kuukauden niin, että viikonloput olin ilman ja viikolla ennen nukkumaanmenoa otin yhden napin jos oli tarvetta. En jäänyt riippuvaiseksi ja saan nykyään hyvin unta ilman pillereitäkin.

Äänestä

erilaisia nukahtamis- ja unilääkkeitä. Ihan lääkärin määräämiä ja laillisia. Olen yrittänyt pitää määrät pienenä ettei toleranssi kasva - aivan niin kuin täällä joku toinenkin mainitsi.

Yksi keino toleranssin kurissa pitämiseen on vaihdella erityyppisiä väsyttäviä tai rauhoittavia lääkkeitä. Tästä kannattaa puhua lääkärin kanssa.

Itse jäin uneen vaikuttavistan lääkkeistä riippuvaiseksi, kun jouduin vuoden kipuputken takia ottamaan joka ilta unilääkkeitä. Sitten ilmeni myös sairaus (maaninen tila ja maanis-depressiivinen mielialahäiriö) joka vaati tasaavaa lääkitystä.

Peruslääkkeeni on nyt Seroquel (neurolepti, joka joillakin auttaa nukkumiseen pieninä annoksina oikein hyvin, toisille aiheuttaa pahaa oloa seur. pnä) ja pyrin vaihtelemaan sen kanssa erityyppisiä nukahtamislääkkeitä. Eniten olen käyttänyt Stilnoctia ja sen halpaversioita (Somnoria tmv.) ja koen, että nämä lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet ovat turvallisia pidemmässälkin käytössä. Vaihtolääkkeenä ollut sitten Alihangan määräämä uniliuos ja välillä Triptyl, joka on hyvä myös kipuihin. Valeriaanakin auttaa joskus, saa ilman reseptiä mutta kallista nykyään on! TsempTsemp!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


uneton kirjoitti:

Heippa!! Hei mulla ois nyt jokin nukahtamishäiriö tms .......Meillä 3 alle kouluikäistä poikaa ja joudun viikot olemaan yksin niiden kanssa,kun mies on työnsä puolesta reissuhommissa....Jotenkin vaan oon joutunut nyt kierteeseen,jossa en saa enää nukahdettua ilaman nukahtamislääkettä Zopiclone merkkistä oon käyttänyt 2kk. ja nyt kun ne loppuivat ona ollut todella kaameeta 3 yötä,kun en ole saanut nukuttua...päivät lasten kanssa aika kaameeta,kun haukottelen koko ajan ja väsyttää...Silloin kun otin yhen tapletin joka ilta Zopiclonea,niin nukahdin samantien ja en ollut ees tokkurassa,kun nuorimmainen jotyain yöllä heräili,vaan sain nukahdettua uudestaa ja olin täynnä energiaa päivisin .....

Pitääkö nyt sitten vaan hakea uus resepti nukahtamiseen vai tuleeko niistä todellakin näin riippuvaiseksi ja onko pidemmästä käytöstä yleensäkin haittaa elimistölle ??

Tähän nyt vielä lisäisin heti,että ulkoilen säännöllisesti ja aika terveet ruokavaliot ja en käytä lainkaan alkoholia,joten mistään sellaisesta ei ole kyse ;-))

Kovasti paljon kiitokset jo etukäteen vastanneille ;-)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu