Harhat kiusaa

om.hoitaja

Tänään on äidilläni taas "harha päivä", on omissa maailmoissaan ja "ylivilkas".
Tarkoitan ylivilkkaudella, että normaalisti äiti ei juuri omin avuin liiku ilman kelkkaansa, mutta nyt pääsee. Mistä se voima tulee?

Ei ota päivätorkkuja eikä juuri lepäile.
Puhetta riittää, nytkin juuri etsi sängyn alta työmiehiä, niille pitäis antaa ruokaa!
Pelottaa että satuttaa itsensä tuolla menolla.

Näkee ja kuulee, että lapsia on ja etsii niitä, jos sanon, että ei täällä ole ketään muita kun me,
niin suuttuu minulle.

On se järkyttävää, kun omassa kodissaan eksyy, ei löydä vessaa eikä omaa sänkyään.

Raskasta on katsella tuota touhua.
Yritän hieroa ja jutella tavallisia juttuja, mutta kohta ryhtyy etsimään kissaa...

12

6942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua itsellesi

      kuulostaa. On tärkeää että pääset itse välillä lepäämään ja muihin maisemiin ja omaistasi hoidetaan osastolla tai tulee sijaishoitaja kotiin. Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty.

      • om.hoitaja

        on nyt, tänään oli päiväkeskus päivä ja pääsin vähän "tuulettumaan", mutta aamulla jo piti kaapin penkojaisia ja oli jonnekkin lähtevinään, siitä olikin hyvä jatkaa, etsittiin mieleiset vaatteet päälle ja sattui niin hyvin, että oli sinne päiväkeskukseen meno, ei ollut mitään "kismaa".

        Tyytyväisenä tuli iltapäivällä kotiin, joskin väsyneenä.
        Ei äidilläni onneksi ole näitä ikäviä päiviä usein, voi olla kuukausikin välillä parempaa aikaa, mutta joka kerta on suorastaan pelottavaa.

        Kyllä minä pidän vapaatakin välillä, mutta olen kerännyt useiden kuukausien vapaat ja pidän sitten pitemmän loman, noin viikon mittaisia.
        Tosin olen sitten jo aika "naatti" ja monesti koko loma menee ihan levätessä.

        Meidän kunnassa näitä intervalli paikkoja on todella liian vähän, pitää varata useita kuukausia aikaisemmin. Nytkin on seuraava loma vasta heinäkuulla ja varasin sen jo maaliskuussa.
        Kotipalvelua saan kyllä jos on joku pienempi meno esim.lääkäri käynti etempänä.
        Muuten ei voi ajatellakkaan, että voisi jättää kotipalvelun huoleksi pitemmäksi aikaa enää.

        Joskus vuosia takaperin, kun kotipalvelu hoiti äidin minun loman ajan, vaikka kuinka laittoi kaiken valmiiksi, siivosi ja pyykkäsi, niin oli kurjaa tulla lomalta, kun pyykkivuori oli vastassa ja ensimmäisenä piti ruveta siivoamaan.
        Nyt on hyvä intervalli paikka, siellä pesevät pyykitkin valmiiksi. On mukava palata lomalta!


    • kohtalotoveri?

      Hei,

      olisin kysynyt sellaista, että miten äidilläsi tauti alkoi: miten oireili ensin ja missä iässä? Ja onko se dementiaa?

      Ihan siitä syystä kyselen, että ollaan nyt meidän äidin kanssa hämmennyksissä: ikää on 73 vuotta ja se on alkanut käyttäytyä omituisesti. Ei saa öisin nukuttua, on tullut harhaisuutta ja ahdistuneisuutta.

      Muistin kunnosta en vielä tiedä, pitäisi varmaan viettää pitempi aika hänen kanssaan, että huomaisi mikä tilanne on.

      Itseä hämmentää eniten tuo harhaisuus. Ja kummastuttaa, että mitä ihmettä tämä on, ja johtuuko jostain kalkkeutumisesta tai mistä.

      Mutta: voimia ja tsemppiä sulle omaishoitajan arkeen.

      toivottelee
      ehkä kohtalotoveri

      • om.hoitaja

        kun kysyt, niin vastaan.
        Äiti on nyt 88v. ja dementia diagnoosin sai -99vuonna.
        Äidilläni on vaskulaarinen dementia, joka tarkoittaa verenkierrosta johtuvaa, joitain vuosia aikaisemmin äidillä oli aivoveritulppa ja siitä varmaankin jäi jäljet tähän sairauteen.

        Eli n.9 vuotta on tätä matkaa tehty.
        Aluksi äiti unohteli asioita ja joskus oli unohtanut hellanlevyn päälle, itse kylläkin oli sitten huomannut sen, mitään ei kerinnyt tapahtua.

        Olen pitänyt päiväkirjaa äidistä tältä ajalta, siitä on niin hyvä seurata sairaudun kulkua, kun ne asiat mitä milloinkin tapahtuu unohtaa helposti ja kun kirjoittaa, niin on se terapeuttistakin, kun siihen purkaa kaiken tunteensa.

        On ollut monta vaihetta, ensin tuo unohtelu, sitten harhaisuutta mitä on yhä, ahdistuneisuuttakin on ajoittain. Miksi sitä sanoisi, kun äidillä näitä luuloja, että joku on käynyt tai vienyt jotain, varastanut yms.
        Tämä vaihe on onneksi jo poissa, se oli rasittavaa kun kaikesta epäili, ei minua, mutta kaikkia muita...

        Kyllä äitilläkin oli uni ongelmia ja unilääkkeitäkin käytti, mutta kun oli meillä kerran yötä, niin huomasin, kun yöllä yritti vessaan mennä ja minä tietenkin avuksi menin, niin hän oli aivan veltto, eikä jalat kantaneet.
        sitten kotisairaanhoit. kanssa tuumattiin ja jätettiin koko lääke pois.

        Suurempi haitta on kuitenkin jos kaatuu ja särkee ittensä, nyt onkin jo nukkunut hyvin, joskus on näitä ylivilkasjaksoja jolloin ei sitten saa nukuttuakaan kunnolla.

        Äidillä ei ole mitään lääkitystä tähän vaivaan, olen kysynyt lääkäriltä tätä useinkin, mutta aina on jokin syy että sitä ei olla annettu.

        Tämä onkin niin ovela sairaus, kun äiti alkuun ymmärsi tämän taudin, niin hän kielsi minua kertomasta kellekkään tästä, jotenkin häpesi koko sairautta ja sanoikin minulle, että sitten minun luona ei kukaan käy jos tietävät.

        Minä sanoin hänelle, että tämä on sairaus niinkuin mikä sairaus tahansa, eikä sitä tartte hävetä.

        Sisareni jotka asuvat kauempana käydessään eivät huomanneet mitään poikkeavaa, juuri kun äiti osasi peitellä sairautensa, eli pinnisteli sen ajan ja näytteli olevansa ihan kunnossa.

        Vielä nytkin kun äitin luona käy joku kylässä, äiti on silmin nähden pirteämpi.
        Kun vieraat lähtevät pois, niin äiti on ihan naatti.

        Kerroinhan minä sisarilleni tietenkin tästä ja kyllä aika pian naapureillekkin, kun tuli tilanteita, että äiti luuli naapureitakin...

        Kyllä teidän täytyy seurailla äitiänne ja jos näyttää, niin muisti tutkimukseen ja diagnoosi.
        Monessa tapauksessa lääke hoito ajoissa hidastaa taudin etenemistä ja auttaa oireisiinkin.

        Tästäpä tulikin ihan pitkä juttu!

        Hyvää kesän jatkoa sinulle!


      • tytärvaan
        om.hoitaja kirjoitti:

        kun kysyt, niin vastaan.
        Äiti on nyt 88v. ja dementia diagnoosin sai -99vuonna.
        Äidilläni on vaskulaarinen dementia, joka tarkoittaa verenkierrosta johtuvaa, joitain vuosia aikaisemmin äidillä oli aivoveritulppa ja siitä varmaankin jäi jäljet tähän sairauteen.

        Eli n.9 vuotta on tätä matkaa tehty.
        Aluksi äiti unohteli asioita ja joskus oli unohtanut hellanlevyn päälle, itse kylläkin oli sitten huomannut sen, mitään ei kerinnyt tapahtua.

        Olen pitänyt päiväkirjaa äidistä tältä ajalta, siitä on niin hyvä seurata sairaudun kulkua, kun ne asiat mitä milloinkin tapahtuu unohtaa helposti ja kun kirjoittaa, niin on se terapeuttistakin, kun siihen purkaa kaiken tunteensa.

        On ollut monta vaihetta, ensin tuo unohtelu, sitten harhaisuutta mitä on yhä, ahdistuneisuuttakin on ajoittain. Miksi sitä sanoisi, kun äidillä näitä luuloja, että joku on käynyt tai vienyt jotain, varastanut yms.
        Tämä vaihe on onneksi jo poissa, se oli rasittavaa kun kaikesta epäili, ei minua, mutta kaikkia muita...

        Kyllä äitilläkin oli uni ongelmia ja unilääkkeitäkin käytti, mutta kun oli meillä kerran yötä, niin huomasin, kun yöllä yritti vessaan mennä ja minä tietenkin avuksi menin, niin hän oli aivan veltto, eikä jalat kantaneet.
        sitten kotisairaanhoit. kanssa tuumattiin ja jätettiin koko lääke pois.

        Suurempi haitta on kuitenkin jos kaatuu ja särkee ittensä, nyt onkin jo nukkunut hyvin, joskus on näitä ylivilkasjaksoja jolloin ei sitten saa nukuttuakaan kunnolla.

        Äidillä ei ole mitään lääkitystä tähän vaivaan, olen kysynyt lääkäriltä tätä useinkin, mutta aina on jokin syy että sitä ei olla annettu.

        Tämä onkin niin ovela sairaus, kun äiti alkuun ymmärsi tämän taudin, niin hän kielsi minua kertomasta kellekkään tästä, jotenkin häpesi koko sairautta ja sanoikin minulle, että sitten minun luona ei kukaan käy jos tietävät.

        Minä sanoin hänelle, että tämä on sairaus niinkuin mikä sairaus tahansa, eikä sitä tartte hävetä.

        Sisareni jotka asuvat kauempana käydessään eivät huomanneet mitään poikkeavaa, juuri kun äiti osasi peitellä sairautensa, eli pinnisteli sen ajan ja näytteli olevansa ihan kunnossa.

        Vielä nytkin kun äitin luona käy joku kylässä, äiti on silmin nähden pirteämpi.
        Kun vieraat lähtevät pois, niin äiti on ihan naatti.

        Kerroinhan minä sisarilleni tietenkin tästä ja kyllä aika pian naapureillekkin, kun tuli tilanteita, että äiti luuli naapureitakin...

        Kyllä teidän täytyy seurailla äitiänne ja jos näyttää, niin muisti tutkimukseen ja diagnoosi.
        Monessa tapauksessa lääke hoito ajoissa hidastaa taudin etenemistä ja auttaa oireisiinkin.

        Tästäpä tulikin ihan pitkä juttu!

        Hyvää kesän jatkoa sinulle!

        äitini olisi 88, mutta kun 63v ja muutoin kuulostaa samalta, mutta saa vielä huutokohtauksia :( Siis huutaa/mölisee/kirkuu... en tiedä miksi sitä kutsuisi. On niin epätoivoinen olo itsellä.

        Ärsyttävintä on mielestäni tuo pinnistelyn kyky! Kamalaa kun koittaa muille selittää mitä arki on, ja palaute on, että älä liioittele, kyllähän me nähtiin miten se jaksaa. Tekisi mieli kirkua, että kun näkisittekin!!! Se vaan tsemppaa jollain ihme voimilla kun tulette :( eikä kukaan usko, edes lääkäri; joka keskustelee "höpsähtelevän" ,asiallisen (joopajoo) rouvan kanssa.


      • bluemchen
        om.hoitaja kirjoitti:

        kun kysyt, niin vastaan.
        Äiti on nyt 88v. ja dementia diagnoosin sai -99vuonna.
        Äidilläni on vaskulaarinen dementia, joka tarkoittaa verenkierrosta johtuvaa, joitain vuosia aikaisemmin äidillä oli aivoveritulppa ja siitä varmaankin jäi jäljet tähän sairauteen.

        Eli n.9 vuotta on tätä matkaa tehty.
        Aluksi äiti unohteli asioita ja joskus oli unohtanut hellanlevyn päälle, itse kylläkin oli sitten huomannut sen, mitään ei kerinnyt tapahtua.

        Olen pitänyt päiväkirjaa äidistä tältä ajalta, siitä on niin hyvä seurata sairaudun kulkua, kun ne asiat mitä milloinkin tapahtuu unohtaa helposti ja kun kirjoittaa, niin on se terapeuttistakin, kun siihen purkaa kaiken tunteensa.

        On ollut monta vaihetta, ensin tuo unohtelu, sitten harhaisuutta mitä on yhä, ahdistuneisuuttakin on ajoittain. Miksi sitä sanoisi, kun äidillä näitä luuloja, että joku on käynyt tai vienyt jotain, varastanut yms.
        Tämä vaihe on onneksi jo poissa, se oli rasittavaa kun kaikesta epäili, ei minua, mutta kaikkia muita...

        Kyllä äitilläkin oli uni ongelmia ja unilääkkeitäkin käytti, mutta kun oli meillä kerran yötä, niin huomasin, kun yöllä yritti vessaan mennä ja minä tietenkin avuksi menin, niin hän oli aivan veltto, eikä jalat kantaneet.
        sitten kotisairaanhoit. kanssa tuumattiin ja jätettiin koko lääke pois.

        Suurempi haitta on kuitenkin jos kaatuu ja särkee ittensä, nyt onkin jo nukkunut hyvin, joskus on näitä ylivilkasjaksoja jolloin ei sitten saa nukuttuakaan kunnolla.

        Äidillä ei ole mitään lääkitystä tähän vaivaan, olen kysynyt lääkäriltä tätä useinkin, mutta aina on jokin syy että sitä ei olla annettu.

        Tämä onkin niin ovela sairaus, kun äiti alkuun ymmärsi tämän taudin, niin hän kielsi minua kertomasta kellekkään tästä, jotenkin häpesi koko sairautta ja sanoikin minulle, että sitten minun luona ei kukaan käy jos tietävät.

        Minä sanoin hänelle, että tämä on sairaus niinkuin mikä sairaus tahansa, eikä sitä tartte hävetä.

        Sisareni jotka asuvat kauempana käydessään eivät huomanneet mitään poikkeavaa, juuri kun äiti osasi peitellä sairautensa, eli pinnisteli sen ajan ja näytteli olevansa ihan kunnossa.

        Vielä nytkin kun äitin luona käy joku kylässä, äiti on silmin nähden pirteämpi.
        Kun vieraat lähtevät pois, niin äiti on ihan naatti.

        Kerroinhan minä sisarilleni tietenkin tästä ja kyllä aika pian naapureillekkin, kun tuli tilanteita, että äiti luuli naapureitakin...

        Kyllä teidän täytyy seurailla äitiänne ja jos näyttää, niin muisti tutkimukseen ja diagnoosi.
        Monessa tapauksessa lääke hoito ajoissa hidastaa taudin etenemistä ja auttaa oireisiinkin.

        Tästäpä tulikin ihan pitkä juttu!

        Hyvää kesän jatkoa sinulle!

        Kiitos kuvauksesta! Löysin paljon samaa kuin omalla äidilläni. Hänellä on myös verenkiertoperäinen dementia ja harhaisuutta. Muistisairaus todettiin vajaa viisi vuotta sitten. Tuollaista ylivilkkautta ei ole. Voimia sinulle! Nyt huomasinkin, että tekstisi oli kirjoitettu jo 2008 - tilanne on varmaan nyt toinen.


      • bluemchen
        tytärvaan kirjoitti:

        äitini olisi 88, mutta kun 63v ja muutoin kuulostaa samalta, mutta saa vielä huutokohtauksia :( Siis huutaa/mölisee/kirkuu... en tiedä miksi sitä kutsuisi. On niin epätoivoinen olo itsellä.

        Ärsyttävintä on mielestäni tuo pinnistelyn kyky! Kamalaa kun koittaa muille selittää mitä arki on, ja palaute on, että älä liioittele, kyllähän me nähtiin miten se jaksaa. Tekisi mieli kirkua, että kun näkisittekin!!! Se vaan tsemppaa jollain ihme voimilla kun tulette :( eikä kukaan usko, edes lääkäri; joka keskustelee "höpsähtelevän" ,asiallisen (joopajoo) rouvan kanssa.

        Tuttua tuo skarppaus muiden seurassa ja että muut lyhyellä tapaamisella saavat eri kuvan äidin voinnista. Ja aluksi tuntui, kun hain kotiapua äidille, että ne tuumivat, että vika on minun päässä.


    • Se on

      Ädin vaskul dement tehtiin 2006. Aivoinfartti 2000. siitä lähtien muisti heikentynyt. Tutkittu aiemmin Lewynä jne. 4 vuotta.

      Nyt viime viikolla meni ekan kerran ulos yövaatteissa ja talon ulko-oven taakse sateeseen.
      Hän oli mennyt pihalle, kun "se mies tuli hakemaan häntä". "Olisi päässyt kyllä sisälle, kun siitä 3-4 naista meni sisälle".
      Jatkuvasti näkee harhoja. Keittiön pöydän ääressä ihmisiä, äiti lapsen kanssa, sängyssä jne. jne. Aivan selkeitä harhoja kaiken aikaa!!

      Asuu yksin kotona. Kotish käy. Koska lähtee pihalle seuraavan kerran, kun "joku" vie? Talvi tulossa.

      Puoli vuotta meni hyvin lääkkeen alettua vireystilaan.

      Minä ainut omainen asun 200 km päässä.

      • om.hoitaja

        Suosittelen tukipalvelua, äidilleni on ollut jo monia vuosia tukiranneke ja kun tuli näitä karkailuja, niin kunnan puolesta laittoivat ovihälyttimen.
        On koettu hyväksi laitteeksi, hälyttää kun oven aukaisee ja hälyttää kunnanhälytyskeskukseen ja sieltä kotihoitoon tai yöllä yöpartioon.
        Meillä ollut n. pari vuotta käytössä ja minäkin olen saanut nukkua rauhassa yöuneni.

        Suosittelen lämpimästi!


      • se on
        om.hoitaja kirjoitti:

        Suosittelen tukipalvelua, äidilleni on ollut jo monia vuosia tukiranneke ja kun tuli näitä karkailuja, niin kunnan puolesta laittoivat ovihälyttimen.
        On koettu hyväksi laitteeksi, hälyttää kun oven aukaisee ja hälyttää kunnanhälytyskeskukseen ja sieltä kotihoitoon tai yöllä yöpartioon.
        Meillä ollut n. pari vuotta käytössä ja minäkin olen saanut nukkua rauhassa yöuneni.

        Suosittelen lämpimästi!

        Kiitos. Otan heti maanantain yhteyden kuntaan.


      • aina saatavissa
        om.hoitaja kirjoitti:

        Suosittelen tukipalvelua, äidilleni on ollut jo monia vuosia tukiranneke ja kun tuli näitä karkailuja, niin kunnan puolesta laittoivat ovihälyttimen.
        On koettu hyväksi laitteeksi, hälyttää kun oven aukaisee ja hälyttää kunnanhälytyskeskukseen ja sieltä kotihoitoon tai yöllä yöpartioon.
        Meillä ollut n. pari vuotta käytössä ja minäkin olen saanut nukkua rauhassa yöuneni.

        Suosittelen lämpimästi!

        äitini kotikunnasta ei saa ovihälyttimiÄ!!


      • nero-67
        aina saatavissa kirjoitti:

        äitini kotikunnasta ei saa ovihälyttimiÄ!!

        Minullakin olisi asiaa.....olen pitänyt asiat....ja nyt joudun psykiatrille.....olen nähnyt vainajia,kuullut askeleita,joku seuraa mua joku musta tämä oli pahempi nuorena moni syyllisti saatanan jutuiksi..olen aika väsynyt......psykiatri laittaa lausunnon kohta ...mitähän tää on......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe