Harkinnassa olisi auton osto, ja kun aina on viehättänyt ajatus turvallisesta ja toimivasta, isosta autosta, Range olisi nyt ykkösenä listalla. Autoista ja niiden laittamisesta/korjaamisesta tuskin mitään tietävänä: Haukkaanko liian suuren palan jos hankin hintaluokkaa < 10000 eur olevan Rangen, ja ajan sitä noin 20000 km vuodessa, sekalaisessa kaupunki ja matka-ajossa (mm. pidempiä loma-matkoja esim. Norjaan). Asustelen Espoossa, joten mikä on ensinnäkin Rangen saatavuus, entä varaosat (hinnat/saatavuus)? Mitä vuosimallia tuolla rahalla saa ja mitä kannattaa autossa katsoa ostopäätöstä tehdessä? Onko pk-seudulla mahd. off-road tms. autokerhoja, joiden kautta saisi niin apua korjauksessa, auton valinnassa kuin mahd. tiloja pieniin korjaustoimenpiteisiin (sikäli mikäli niitä itse oppii tekemään).
Sen mitä Rangeista olen lukenut, päättelin että kyseessä on toimiva maasturi, joka hyvän kappaleen osuessa käsiin toimii kuin unelma, mutta laiminlyödyn yksilön korjauslaskuille ei näy loppua. Siksi tärkeimmäksi kysymykseksi nousee luotettavan myyjän löytyminen ja apu ostospäätöksen tekoon (koska en itse autoista teknisessä mielessä juuri mitään ymmärrä)
Tiedän, paljon kysymyksiä, mutta jostain se on aloitettava :)
Range Rover ostoslistalla
29
6171
Vastaukset
- Vaan
Joo,onhan se houkutteleva, mutta ylläpito maksaa, oletko ottanut selvää liikenne- ja autovakuutusmaksuluokista, varaosahinnoista ja maksaahan polttoainekin. Yksilöstä tietysi riippuu millaista remppaa joutuu tekemään, mutta tietyt kiinteät kulut juoksevat koko ajan. Mitä saatavuuteen tulee niin lue lehtiä ja katso netistä käytettyjä autoja, Keltainen pörssi näyttää olevan täynnä vanhoja Rangeja. Vai pistitkö vain huuhaaviestin?
- rangeko?
mm. keltaisen pörssin tarjonta: onhan siellä autoja tarjolla, mutta kun ei tarkemmin ko. merkkiä/mallia tunne, en osaa sanoa mitä rahalla saa, ja siksi tiedustelen asioista (eli huuhaaviestistä ei ole kysymys). Liikenne- ja autovakuutusmaksuluokista en ole tietoinen, joku rangen omistaja osannee tätäkin ohimenne valottaa, mutta tietysti otan selvää asian edistyessä.
Eniten kiinnostaa nimenomaan se, millaisen Rangen tuolla alle 10000 eurolla saa ja millaiset mahdollisuudet on auton ylläpitoon (eli korjaukset: mitä maksaa, mitä voi tehdä itse, jne), ja miten saisi sen hankinnan järkevimmin tehtyä (eli esim. jonkin kerhon kautta tms.). - Ziba K
rangeko? kirjoitti:
mm. keltaisen pörssin tarjonta: onhan siellä autoja tarjolla, mutta kun ei tarkemmin ko. merkkiä/mallia tunne, en osaa sanoa mitä rahalla saa, ja siksi tiedustelen asioista (eli huuhaaviestistä ei ole kysymys). Liikenne- ja autovakuutusmaksuluokista en ole tietoinen, joku rangen omistaja osannee tätäkin ohimenne valottaa, mutta tietysti otan selvää asian edistyessä.
Eniten kiinnostaa nimenomaan se, millaisen Rangen tuolla alle 10000 eurolla saa ja millaiset mahdollisuudet on auton ylläpitoon (eli korjaukset: mitä maksaa, mitä voi tehdä itse, jne), ja miten saisi sen hankinnan järkevimmin tehtyä (eli esim. jonkin kerhon kautta tms.).Pörssissä on näkynyt tuolla rahalla mm.
-87 3.5 EFI 280 tkm 7900 euroa
-89 3.9 EFI 220 tkm 10900 euroa
-88 3.5 EFI 260 tkm 8990 euroa
-86 3.5 EFI 290 tkm 6900 euroa
eli onhan siinä autoa kerrakseen.. katselepa tätä palstaa hiukka alaspäin, kysyin ihan samaa noin kuukausi sitten. Tuli pari hyvää vastaustakin! Onnea ja malttia, siinä tärkeimmät hankintakriteerit. - Niin, ja iso auto vie aina bensiiniä: Maantiellä voit selvitä kympin tuntumaan, seka-ajossa Ruisku-Range vienee 12-16 litraa satkulla kaasujalasta ja yksilöstä riipuen. Toisaalta mun vanha kaasari-Volvo 240 vei keskimäärin 12 sadalla..
- Range
Lohjan Laatuautoilla www.laatuautot.com on mahtava valikoima Rangeja, eikä se kovin kaukana Espoosta. Laatuvaunu Hollolassa on toinen paikka mistä kannattaa käydä katsomassa Rangeja.
Äidilläni on Range vuosimallia -88, moottorina 3.5L V8 EFi. Tänä päivänä sillä on ajettu 488 000km, ja ainut mitä moottoriin olemme tehneet on vesipumpun vaihto.
Suosittelisin investoimaan -90 luvun vaihteen Rangeen, siinä olisi viskolla keskustasauspyörästön lukko, uudemi (siistimpi) sisustus, 3.9L V8 EFi moottori. Valitettavasti tuon ikäluokan Rangeilla on lähes poikkeuksetta kaikilla ajettu yli 200 000km. Ja hintaa niillä on 10 000€.
Kun olet hankkimassa Rangea, tarkista takaluukun alaosan ja yläosan kunto, ne kun ruostuvat ensimmäisenä, ja se yläosa maksaa kohtuuttomasti... Lisäksi kannattaa tarkistaa polttoainetankin kunto, joka on myös ruosteelle altis. Rungossa ei pitäisi vielä 200 000km tienoilla olla mitään sanomista. Äitini Rangen rungossa on ensimmäinen ruostereikä huomattu vasta nyt, kun alkaa puoli miljoonaa lähestymään mittariin.
Muuten kyllä Range on hyvä auto. Joka pyörällä olevat kierrejouset takaavat hyvän ajettavuuden, levyjarrut jokaisella pyörällä takaavat pysähtyvyyden.
Mutta suosittelen edelleen, että investoit siihen vm. -90 ja yli oleviin Rangeihin, vaikka ne maksavatkin varmaan 1-2 tuhatta euroa enemmän kuin vm. -88 ja vanhemmat.- rangeko?
Aikomuksissa on kiertää juuri nuo mainitsemasi paikat. Pikaisen katselmuksen jälkeen näyttäisi kuitenkin että ns. vapailta markkinoilta saisi Rangen edullisemmin, mutta onko esim. Laatuautot ja Laatuvaunu liikkeinä sen verran luotettavia (toisin kuin tavanomaiset autoliikkeet) että sieltä saa sitten käsiinsä autoa koko rahalla? 10 kiloeuron hinta on ehdoton maksimi, mielellään menisin reilusti alle ja jättäisin pari tonnia pikkukorjauksiin. Tämä tekee puolestaan päätöksen puolestani vuosimallista, eli -90 luvun autoja ei tuohon hintaan saa, mutta esim. 86-89 kylläkin.
Tekninen kysymys ohimennen: ymmärtämättä mitään keskustasauspyörästön lukoista, mitä etua tuo viskolukitus tuo? - Tom
rangeko? kirjoitti:
Aikomuksissa on kiertää juuri nuo mainitsemasi paikat. Pikaisen katselmuksen jälkeen näyttäisi kuitenkin että ns. vapailta markkinoilta saisi Rangen edullisemmin, mutta onko esim. Laatuautot ja Laatuvaunu liikkeinä sen verran luotettavia (toisin kuin tavanomaiset autoliikkeet) että sieltä saa sitten käsiinsä autoa koko rahalla? 10 kiloeuron hinta on ehdoton maksimi, mielellään menisin reilusti alle ja jättäisin pari tonnia pikkukorjauksiin. Tämä tekee puolestaan päätöksen puolestani vuosimallista, eli -90 luvun autoja ei tuohon hintaan saa, mutta esim. 86-89 kylläkin.
Tekninen kysymys ohimennen: ymmärtämättä mitään keskustasauspyörästön lukoista, mitä etua tuo viskolukitus tuo?Range on sen verran jykevä laite, että olet varmaan jo aika pahassa maastossa ennen kuin viskon edut tulevat esiin. Käsittääkseni systeemi tasaa etu- ja taka-akselille ohjattavaa vetovoimaa silloin, kun auto on tosiaan jäämässä kiinni.
Millainen Rangen neliveto muuten on - jatkuva vai erikseen kytkettävä? Minä itse suosin pikkujapseja hinnan ja ketteryyden vuoksi. - XJ40
Tom kirjoitti:
Range on sen verran jykevä laite, että olet varmaan jo aika pahassa maastossa ennen kuin viskon edut tulevat esiin. Käsittääkseni systeemi tasaa etu- ja taka-akselille ohjattavaa vetovoimaa silloin, kun auto on tosiaan jäämässä kiinni.
Millainen Rangen neliveto muuten on - jatkuva vai erikseen kytkettävä? Minä itse suosin pikkujapseja hinnan ja ketteryyden vuoksi.Joo,rankussa on jatkuva neliveto.
T:Jukka
RR-92 - sla
Tom kirjoitti:
Range on sen verran jykevä laite, että olet varmaan jo aika pahassa maastossa ennen kuin viskon edut tulevat esiin. Käsittääkseni systeemi tasaa etu- ja taka-akselille ohjattavaa vetovoimaa silloin, kun auto on tosiaan jäämässä kiinni.
Millainen Rangen neliveto muuten on - jatkuva vai erikseen kytkettävä? Minä itse suosin pikkujapseja hinnan ja ketteryyden vuoksi.Itse asiassa ne viskon haitat tulevat maastossa esiin..eipä rr:ssa vedä tiukassa paikassa enää kuin yksipyörä...
- Tom
sla kirjoitti:
Itse asiassa ne viskon haitat tulevat maastossa esiin..eipä rr:ssa vedä tiukassa paikassa enää kuin yksipyörä...
Tiukassa tilanteessa? Jos auto kiikkuu pohjansa varassa kivellä, niin saattaapa olla että se on siinä tilanteessa nolla-vetoinen. Tai jos se on vajoamassa suohon ikkunoita myöten, kaatuneena joessa tai sen sellaista... rajat ne tulevat vastaan telaketjukaivurillakin. Rangella se tiukka tilanne vaan on huomattavasti "kauempana" kuin perusperheautolla.
- Paavo
sla kirjoitti:
Itse asiassa ne viskon haitat tulevat maastossa esiin..eipä rr:ssa vedä tiukassa paikassa enää kuin yksipyörä...
Moi,
yhdellä tutulla on -90 rankku, ja siinä on BW jakolaatikko automaagisella viskolukolla, ja se toimii. BW:tä on jossain moitittu LT230:sta heikommaksi ajan saatossa, mutta näyttää ainakin vajaat 300tmk menevän kivuitta, mukana reilusti maastoajoakin, eikä kaverilla ole varmasti kevein mahdollinen kaasujalka.
-Paavo
- RR89
Espoossa kun asustelet niin käy Juvanmalmilla Karaasissa kyselemässä Rangesta. Tietoa löytyy.
www.laatuautot.com löytyy aika hyvä valikoima käytettyjä ja itse liikkeestä löytyy asiantuntemusta.- RR89
Aiemmin mainittujen ruostealttiiden paikkojen lisäksi kannattaa tarkistaa takalokasuojat ja sieltä turvavöiden kiinnityskohdat ja lokasuojan yläosassa oleva kattoluukun tulvimisputken läpivienti. Herkät ruostumaan...
- rangeko?
Kiitos vinkistä, pitääpä piipahtaa siellä kyselemässä tyhmiä :)
- rangeko?
RR89 kirjoitti:
Aiemmin mainittujen ruostealttiiden paikkojen lisäksi kannattaa tarkistaa takalokasuojat ja sieltä turvavöiden kiinnityskohdat ja lokasuojan yläosassa oleva kattoluukun tulvimisputken läpivienti. Herkät ruostumaan...
Ilmeisestikin omistat Rangen vuosimallia -89 (päätellen nimimerkistä)? Voisitko laittaa hieman historiatietoa autostasi (lähinnä kiinnostaa millaisia korjauksia tuon ikäluokan autossa saattaa tulla eteen, ja noin yleisestikin polttoaineen kulutuksesta, vuosi/kilometrihuolloista jne), joko tänne tai sähköpostiin ([email protected]).
- XJ40
Joo,kannattaa karaasista kysellä ja kannattaa kyy
lätä netistä:www.rangerovers.net tai jotain sinne
päin.On hyvää tietoa noilla sivuilla.Itse suositte
lisin satsaamaan -90 ylös eli 3.9 kannulla.
T:Jukka RR-92- rangeko?
90-lukulaisista tulikin jo muutama suositus: Onko suurempi kone tärkein syy siihen että satsaus uudempaan kannattaa, vain onko esim. -87/88 malleissa jotain sellaista mikä on huomattavasti parempaa uudemmissa (tietysti tekniikka uudistuu jne, mutta noin niinkuin käytännöntasolla). Oma budjettini on ehdottomasti maks 10 kiloeuroa, ja sivusilmällä olen katsellut jopa hieman vanhempia (noin -83), halvempia malleja, joita näyttäisi saavan 3000-4000 eurolla. Huono ajatus?
- XJ40
rangeko? kirjoitti:
90-lukulaisista tulikin jo muutama suositus: Onko suurempi kone tärkein syy siihen että satsaus uudempaan kannattaa, vain onko esim. -87/88 malleissa jotain sellaista mikä on huomattavasti parempaa uudemmissa (tietysti tekniikka uudistuu jne, mutta noin niinkuin käytännöntasolla). Oma budjettini on ehdottomasti maks 10 kiloeuroa, ja sivusilmällä olen katsellut jopa hieman vanhempia (noin -83), halvempia malleja, joita näyttäisi saavan 3000-4000 eurolla. Huono ajatus?
Itsellä menossa 4:jäs rankku.Eka oli -83 kaasari
malli ja väkisin vaihdettavalla vaihteistolla.sis
usta noissa vanhemmissa on spartalainen eli ei mi
tään mukavuuksia.Toka oli -88 efi aut.mikä oli ku
toiselta planeetalta.Oli automaagi,ilmastointi,sä
hö ikkunaa jne.Kulki todella pirteesti verrattuna
kaasari vehkeeseen!Kolmas oli -90 3.9 mikä oli pa
rempi joka suhteessa ainaki mun mielestä.Sitten se
kaannuin Jaguaariin neljäksi vuodeksi ja nyt oon tullu "järkiini"ja nykyinen vaunu on -92 3.9 efi.
Varusteina nahat,ilmastointi,cruise control,extra
puu paneelit kojetaulussa jne.Kyllähän näillä loor
dien vehkeillä on kiva ajella ku näkee muun liiken
teen yläpuolelta.Nooh bensan juonti ei ole ongelma
ku tulee n.15000km vuodessa.
T:Jukka - V8-best and only
XJ40 kirjoitti:
Itsellä menossa 4:jäs rankku.Eka oli -83 kaasari
malli ja väkisin vaihdettavalla vaihteistolla.sis
usta noissa vanhemmissa on spartalainen eli ei mi
tään mukavuuksia.Toka oli -88 efi aut.mikä oli ku
toiselta planeetalta.Oli automaagi,ilmastointi,sä
hö ikkunaa jne.Kulki todella pirteesti verrattuna
kaasari vehkeeseen!Kolmas oli -90 3.9 mikä oli pa
rempi joka suhteessa ainaki mun mielestä.Sitten se
kaannuin Jaguaariin neljäksi vuodeksi ja nyt oon tullu "järkiini"ja nykyinen vaunu on -92 3.9 efi.
Varusteina nahat,ilmastointi,cruise control,extra
puu paneelit kojetaulussa jne.Kyllähän näillä loor
dien vehkeillä on kiva ajella ku näkee muun liiken
teen yläpuolelta.Nooh bensan juonti ei ole ongelma
ku tulee n.15000km vuodessa.
T:JukkaMitä maksoi vm-92 Range? Niitä ei oo Suomeen tuotu kovin montaa tietääkseni. Onko jälki vai alkup.tuonti ? Eiks vm.93 ollu viimeinen Classic-Range, sit tuli korimuutos ja hinta pomppas ylöööös...
- XJ40
V8-best and only kirjoitti:
Mitä maksoi vm-92 Range? Niitä ei oo Suomeen tuotu kovin montaa tietääkseni. Onko jälki vai alkup.tuonti ? Eiks vm.93 ollu viimeinen Classic-Range, sit tuli korimuutos ja hinta pomppas ylöööös...
Tuontivaunuhan tää mun on.Mun muistaakseni viimei
set classic mallit tehtiin olisko ollu jotain tam
mikuu -96?Noitahan tehtiin P38:sin rinnalla pari
vuotta.Olishan semmoinen P38 magee 4.6 kannulla
mut niiden hinnat torpedoi haaveet,ainaki mun koh
dalla.Classic rankku kyllä on mun mieleen vielä
varmaan useita vuosia?
RR-92
- Cherokee
Itse valitsin 6 koneella olevan Cherokeen v.1988, satuin vielä löytämään hyvän yksilön, ehjä kaikin puolin, varaosat eivät ainakaa Jeeppiin ole mielettömän kalliita, esim. etuiskarit 46 euroa kipale. Hyvä huoltopaikka 4*4 vehkeille Espoossa on autohuolto Jamant ( ei maksettu mainos ).
- V8-best and only
Kaikissa EFi koneisissa tyyppivikana poikkeuksetta: Syt.ohjainboxi,(repsikan penkin alla),uutena maksaa maltaita. Rangen perusvikoina: takaluukun lasin kehys(rautaa=ruostuu,samoin ovien kynnykset, sisälokarit), KONE: Nokka-akseli saattaa olla kulunut,jos käytetty huonoja öljyjä= vie paljon öljyä. Takajouset kuoleentuneet, Peräntasonsäätö?(perä "roikkuu"), Etupallonivelet väljät? VOIMANSIIRTO: kardaanin nivelet? Toimiiko keskustasusp.lukko?(kallis uusia...)
Sähköhilut: K-lukko,sähköikkunat,k-luukku: hapettumia liittimissä? TÄSSÄ JOITAKIN TÄRKEIMPIÄ...Jos metsään meinaat mennä nyt, niin osta vanhempi ja modifioi...- rangeko?
Kiitos vinkeistä. Metsään ei ole tarkoitus mennä, siis todellista off-roadia harrastamaan, liikkuminen tulee olemaan seka-ajoa (kaupunkia-matkaa) korkeintaan vaikeakulkuisia teitä pitkin, vaikka Rangesta enempäänkin olisi.
- champion
oletko huomannut, että Suomessa tuon hintaiset Ranget ovat Suomessa n. 250tkm ajettuja kun taas Keski-Euroopasta saat tuotua vähän päältä 100tkm ajetun maasturin veroineen tuohon hintaan.
Maastureilla ajetaan Suomessa ihan mielettömästi.
Eli suosittelen katsomaan muualta Rangeja.- rangeko?
Kun en tuohon olen pahemmin perehtynyt: mitä luokkaa verot näissä autoissa ovat (kokemuksia?), entä mitä kautta ulkomailta kannattaisi esimerkisi autoa lähteä hankkimaan? Samaa olen kuullut, että maastureita on esim. Saksassa ns. kakkosautoina perheissä, vähän kilometrejä, suolattomat tiet, huollot kunnossa, jne.
- skeptinen
Huomautuksena että Saksassa käytettyjen autojen mittarien ruuvaaminen on hyvin yleistä. Onhan sieltä silti paremmat mahdollisuudet löytää vähän ajettu yksilö kuin Suomesta.
- XJ40
Tule käymään Rover kerhon meetinkissä kuukauden
viimeisenä maanantaina oliko se nyt järvenperän
esso kehä 3:en varrella juvanmalmilta vähänlänteen
päin.Oliko se nyt klo 17.30 alkaen?Meikä yleensä
pyrkii olemaan paikalla ellei työt haittaa harras
tusta!
RR-92- rangeko?
Kiitos vinkistä, mielessä olikin tulla katsomaan josko noista tapaamisista irtoaisi jotain.
- ostamassa 92 rangea
Jukka olet uittanut rangen suomeen.Voisitko ilmoitella maksetusta veron määrästä? Haluaisin vähän faktoja ennen uittoa ettei tule hirveitä yllätyksiä.Tuntuu olevan tuo verotus täysin mielivaltaista.puh. 040-5625908
- Saksasta vai ruotsista
Olisin kiinnostunut itsekin tietämään tuontikaappien verokohtelusta. Onko saksalaiset tuhonneet rankensa motareilla, vai onko sieltä mahdollista löytää helmiä halvalla? Entä ruotsissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841