issias kipu

hoito?

issiaskipuni on jatkunut jo 3kk, mikä hoidoksi kun vahva kipulääkitys ei tuota tuloksia? päivät kuluvat kipulääkehöyryissä kotona, paikallaan olossa kun kipu ei anna mahdollisuutta liikkua :(

ei mielekästä elämää

apua

6

1080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amïna

Ei kai iskiaskipuun ole juurikaan vaihtoehtoja, jos totuus on se, että selkänikama painaa hermoa. Leikkaus tai kipulääkkeet.
      Tai ehkä joku selkävaivoihin erikoistunut lääkäri tietää muitakin vaihtareita. Kannattais varmaan mennä kunnon tutkimuksiin.

• lähtee...

Ensiksi pitää selvittää mistä iskiaskivut johtuvat - iskiaskipu on vain oire, syitä voi olla useita. Hoito sen mukaan.

Jos kipu johtuu välilevyn rappeutumasta eikä vaadi leikkausta, pitää ottaa hoito omiin käsiin. Kipu voi kroonistua ja kestää useita vuosiakin pahimmassa tapauksessa (itsellä meni 3-4 vuotta).

Yöksi varmista kipulääkkeillä ja muilla keinoilla (sängyn ergonomia, nukkumisasento, yms.) hyvä uni.

Päivällä ei saa jäädä punkkaan. Kevyet venyttelyt ja tuolijumppa alkajaisiksi. Vedessä kipu lievenee, suosittelen kevyttä vesijuoksua tai vesijumppaa (lämminvesiallas on paras jos sellainen läheltä löytyy). Kävely on hyvä ja varsinkin sauvakävely MUTTA ehdottomasti on hankittava kunnon lenkkitossut, joissa on pehmeät kumiset pohjat ja kantapäävaimennus sekä pohjalliset, joissa myös on geeliä tms. pehmentävää materiaalia. Kaikki tärähdykset voivat laukaista kivun. Ei hyppelyä, juoksua, yms. ja varovaisuutta esim. bussista alasnoustessa yms. Vältä kaikenlaisten kassien kantamista käsissä! Vältä vetoa ja kylmyyttä sekä selän alueella kiristäviä vaatteita.

Kipuun pitää käyttää useita keinoja, kokeile sopiiko kipugeelit, jne... Tai lämmöllä vai kylmällä hautominen. Muovinen kuumavesipullo on hyvä ostos. Jos haluaa sijoittaa enemmän voi ostaa TENS-laitteen, jolla laittaa sähköhoitoa.

Kotiin voi ostaa jumppapallon, siinä voi istua, kun selkä ei anna istua tuolilla. Pallon päällä voi myös maata lepoasennossa sekä kun selkä kestää, tehdä jumppaliikkeitä. Älä löhöä sohvilla vaan hanki kunnon tuoli, tai kipua lievittävä tyyny tai selkätuki.

Voi pyytää terveysasemalta lähetteen fysioterapiaan, sieltä saa sähkö- ja ultraäänihoitoja kipuun sekä ohjausta liikuntaan.
      Kelan kautta pääsee myös kuntoutukseen.

Kun unta ja liikuntaa saa sopivasti, alkaa riittää voimia koko arjen kartoitukseen. Painonhallinta kuntoon, ravinto ja ravintolisät (esim. magnesium ja Neuromax Forte), työasennot, tuolit ynnä muu ergonomia haltuun, jne. Kustanna itsellesi hemmotteluhoitoja.

Tärkeintä on päättää, että kipu hoidetaan pois. Jos itse ei jaksa aloittaa taistelua, pyydä apua joltain luotettavalta tutulta.

On ymmärrettävä, ettei yksi kipupilleri ole ratkaisu kipuun.

Tsemppiä.

• viestissä'''''

oli asiaa ja TNS_-laitetta saa terveyskeskuksesta tai sairaalasta,missä käyt tutkimuksissa,minä ainakin sain....

• tarkoitin,.
        viestissä''''' kirjoitti:

oli asiaa ja TNS_-laitetta saa terveyskeskuksesta tai sairaalasta,missä käyt tutkimuksissa,minä ainakin sain....

että sitä laitetta saa lainaan)

• hyvä huomio
        tarkoitin,. kirjoitti:

että sitä laitetta saa lainaan)

TENS eli TNS-laitteita voi usein lainata terveysaseman fysioterapiasta kotiin. usein vain voivat olla melko epäkäytännöllisiä kotikäyttöön.

Eli jos pidempään käyttöön tarvitsee, kannattaa hankkia oma. Esim. netissä näyttää että nuo Omronin TENS-laitteet maksaa alle 65-85 euroa.

Tuo laite mukana olen matkustellut ympäri maailmaa ja seikkailut erämaissa. Kun diagnoosi on selvä, ei kipua tarvitse pelätä. Tärkeintä on tuntea itsensä ja välttää kipua pahentavia tekijöitä. Hoitaa kipu heti pois, tai niin vähäiseksi kuin mahdollista. Muista myäs levätä, kipu nimittäin vie voimia. Ja lisää, aikaisempaan listaani: rentoutustekniikat haltuun!

• löysit????
        hyvä huomio kirjoitti:

TENS eli TNS-laitteita voi usein lainata terveysaseman fysioterapiasta kotiin. usein vain voivat olla melko epäkäytännöllisiä kotikäyttöön.

Eli jos pidempään käyttöön tarvitsee, kannattaa hankkia oma. Esim. netissä näyttää että nuo Omronin TENS-laitteet maksaa alle 65-85 euroa.

Tuo laite mukana olen matkustellut ympäri maailmaa ja seikkailut erämaissa. Kun diagnoosi on selvä, ei kipua tarvitse pelätä. Tärkeintä on tuntea itsensä ja välttää kipua pahentavia tekijöitä. Hoitaa kipu heti pois, tai niin vähäiseksi kuin mahdollista. Muista myäs levätä, kipu nimittäin vie voimia. Ja lisää, aikaisempaan listaani: rentoutustekniikat haltuun!

niin halvalla,kun minä olen tässä katellut,ja hinta näkyy pyörivän n.150e paikkeilla...eikä toi mikä minulla on lainassa,ole mitenkään hankala,eihän toi ole kun vähän isompi kuin tupakka-aski...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe