BE kokeen perävaunu

Oikaistaan väärät tiedot

Ns. pikku-e ajokortin tutkinnossa käytettävien vetoautojen ja erityisesti perävaunujen kohdalla on joillakin katsastusasemilla tulkittu lakia väärin.

On evätty ajokoe jos perävaunun tekninen kokonaismassa on ylittänyt vetoauton kytkentämassan.

Tämä on virhe. esimerkiksi 3,5 tonnin kokonaismassaisella pakettiautolla, jonka kytkentämassa on esimerkiksi 1600 kg, tulee esimerkiksi 2,5 tonnin tai 3,5 tonnin kokonaismassainen kärry hyväksyä tutkinnossa käytettäväksi. Kytkentämassaa ei tietenkään saa ylittää, ja määrätty minimipaino pitää täyttyä.

Eräissä tapauksissa on vaadittu käytettäväksi perävaunua, jonka kanssa ei täyty se vaatimus että yhdistelmän teknisen kokonaismassan tulee ylittää 3500 kg raja.

Pahuuttaan noita hylkyjä (siis että ei ole päästetty kokeeseen lainkaan) ei kukaan ole tehnyt. Ajovarma Oy:n ohjeistus vain helposti johtaa harhaan, ellei sitä oikein ajatuksella lue.

Näin siis menee homma oikein. Se on tarkistettu AKEsta. Menestystä kaikille, ja ajellaan varovaisesti!

10

3796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajo-ope
      • Ajovarman ohjeesta:

        Linkistäsi se toki löytyy. Tutkinnon vastaanottajien käyttämästä Ajovarma Oy:n ohjeistus kuitenkin hieman poikkeaa tuosta linkkisi sisällöstä. Sieltä varmasti juontuvat nämä sekaannukset.

        Ajovarma Oy:n ohjeistuksessa sanotaan linkkisi tarjoamasta tiedosta poiketen mm. että (Ajokokeessa käytettävä ajoneuvo, AKA LMp 14§):

        - vetoauton ja perävaunun suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h.

        Tuo tietenkään ei pidä paikkaansa. Siis tuo että PERÄVAUNUN rakenteellinen nopeus tulee olla vähintään 100 km/h.

        Mutta, kuten itse osoitit, etsivä löytää oikeat tiedot!


      • Ajo-ope
        Ajovarman ohjeesta: kirjoitti:

        Linkistäsi se toki löytyy. Tutkinnon vastaanottajien käyttämästä Ajovarma Oy:n ohjeistus kuitenkin hieman poikkeaa tuosta linkkisi sisällöstä. Sieltä varmasti juontuvat nämä sekaannukset.

        Ajovarma Oy:n ohjeistuksessa sanotaan linkkisi tarjoamasta tiedosta poiketen mm. että (Ajokokeessa käytettävä ajoneuvo, AKA LMp 14§):

        - vetoauton ja perävaunun suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h.

        Tuo tietenkään ei pidä paikkaansa. Siis tuo että PERÄVAUNUN rakenteellinen nopeus tulee olla vähintään 100 km/h.

        Mutta, kuten itse osoitit, etsivä löytää oikeat tiedot!

        Kyllä se rakenteellinen perävaunun nopeus on oltava vähintään 100km/h.

        Aivan eri asia on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, jolla ei ole tämän kanssa mitään tekemeistä. Suomessa se on ainakin tähän asti ollut 80km/h.


      • Miten herra Ope...
        Ajo-ope kirjoitti:

        Kyllä se rakenteellinen perävaunun nopeus on oltava vähintään 100km/h.

        Aivan eri asia on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, jolla ei ole tämän kanssa mitään tekemeistä. Suomessa se on ainakin tähän asti ollut 80km/h.

        ..sen perävaunun rakenteellisen nopeuden tarkistaa? Mistä dokumentista? Miten? Millä keinolla? Olisipa todella hauska kuulla - mä kun en ole kuuna päivänä nähnyt yhtään perävaunudokumenttia, jossa olisi mainittu tuo rakenteellinen nopeus.
        Olisikohan nyt käynyt siten että Ope ja joku muukin on tulkinnut lakia väärin - siinä kyllä puhutaan yhdistelmästä ja yhdistelmän rakenteellisesta nopeudesta, mutta se jatkuu heti perävaunuun kohdistuvin vaatimuksin, ja siinä taas ei puhuta sanaakaan rakenteellisesta nopeudesta. Jo, olis kiva tietää mistä se rakenteellinen nopeus tsekataan? Veikkaisin että n. 99% Suomen jarrullisista perävaunuista muuttui kertaheitolla BE-ajokokeseen kelpaamattomiksi!


      • että vähintään...
        Ajo-ope kirjoitti:

        Kyllä se rakenteellinen perävaunun nopeus on oltava vähintään 100km/h.

        Aivan eri asia on ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, jolla ei ole tämän kanssa mitään tekemeistä. Suomessa se on ainakin tähän asti ollut 80km/h.

        Tuohon rakenteelliseen nopeuteen olen ajonevojen parissa törmännyt toistaiseksi vain rajaavassa merkityksessä - siis että se


      • Ajo-ope
        että vähintään... kirjoitti:

        Tuohon rakenteelliseen nopeuteen olen ajonevojen parissa törmännyt toistaiseksi vain rajaavassa merkityksessä - siis että se

        Kyllä tämä lukee ihan EY direktiivissä, josta lainaus.

        Meinaako joku yrittää ajokokeeseen perävaunulla, jossa on vaikka umpikumirenkaat, joiden nopeusluokka on alle 100km/h. Jousituskin on tarpeen jos ajatellaan rakenteelliseksi nopeudeksi 100km/h.
        Sen verran tiedän, että laki ja asetus määrää, vaikka sitä joku ei oiken ymmärräkään.

        Lainaus: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0056:FI:NOT

        Komission direktiivi 2000/56/EY, annettu 14 päivänä syyskuuta 2000, yhteisön ajokortista annetun neuvoston direktiivin 91/439/ETY muuttamisesta (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)


        B E-luokka:

        Ajoneuvoyhdistelmä, joka koostuu B-luokan koeajoneuvosta ja B-luokkaan kuulumattomasta perävaunusta, jonka suurin sallittu massa on vähintään 1000 kilogrammaa ja suurin rakenteellinen nopeus vähintään 100 km/h; perävaunun kuormatilan on muodostuttava suljetusta laatikkomaisesta rakenteesta, joka on vähintään moottoriajoneuvon levyinen ja korkuinen; suljettu laatikkomainen rakenne voi myös olla hiukan kapeampi kuin moottoriajoneuvo sillä edellytyksellä, että näkymä taakse on mahdollinen vain käyttämällä moottoriajoneuvon ulkopuolisia taustapeilejä; perävaunun todellisen kokonaismassan on oltava vähintään 800 kilogrammaa.


      • Millä osoitat?
        Ajo-ope kirjoitti:

        Kyllä tämä lukee ihan EY direktiivissä, josta lainaus.

        Meinaako joku yrittää ajokokeeseen perävaunulla, jossa on vaikka umpikumirenkaat, joiden nopeusluokka on alle 100km/h. Jousituskin on tarpeen jos ajatellaan rakenteelliseksi nopeudeksi 100km/h.
        Sen verran tiedän, että laki ja asetus määrää, vaikka sitä joku ei oiken ymmärräkään.

        Lainaus: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0056:FI:NOT

        Komission direktiivi 2000/56/EY, annettu 14 päivänä syyskuuta 2000, yhteisön ajokortista annetun neuvoston direktiivin 91/439/ETY muuttamisesta (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)


        B E-luokka:

        Ajoneuvoyhdistelmä, joka koostuu B-luokan koeajoneuvosta ja B-luokkaan kuulumattomasta perävaunusta, jonka suurin sallittu massa on vähintään 1000 kilogrammaa ja suurin rakenteellinen nopeus vähintään 100 km/h; perävaunun kuormatilan on muodostuttava suljetusta laatikkomaisesta rakenteesta, joka on vähintään moottoriajoneuvon levyinen ja korkuinen; suljettu laatikkomainen rakenne voi myös olla hiukan kapeampi kuin moottoriajoneuvo sillä edellytyksellä, että näkymä taakse on mahdollinen vain käyttämällä moottoriajoneuvon ulkopuolisia taustapeilejä; perävaunun todellisen kokonaismassan on oltava vähintään 800 kilogrammaa.

        Onhan noita direktiivejä, ja siitä nyt ei olekaan kysymys, vaan tästä:

        - Miten osoitan ajokokeeseen tullessani (kun sinne nyt vastoin tutkinnon vastaanottajan aiempaa näkemystä pääsenkin perävaunulla, joka viikko sitten ei kelvannut) sen että ko. perävaunun rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h?

        Nythän on niin, että esimerkiksi renkaat ovat (ilmalla täytettyjä!) monissa kärryissä täysin laillisia 80 km/h nopeudessa, mutta eivät 100 km/h nopeudessa, vaikka renkaan nppeusluokka on esim 140 km/h. Sen verran varmasti olet ajoneuvotekniikasta perillä?

        Perään tätä dokumenttipuolta ja näyttöä juuri siksi, että vaikka laki ja asetus määrää, niin tutkinnon vastaanottaja ei sitä välttämättä oikein ymmärrä ja lue.

        En nääs haluaisi taas tulla ns. "tyhjin käsin" takaisin konttorilta pyrkiessäni tutkintoon, vain siksi ettei minulla ole dokumenttia siitä että perävaununi rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h.

        Katsos, kun minun perävaununi on erittäin yleistä merkkiä ja mallia, tyyppihyväksytty maassa jos toisessakin, kokonaismassaltaan 2500 kg, ja varustettu tehtaalla ja tyypityksissä renkain jotka riittävät 2500 kg kokonaismassalle nopeudessa 80 km/h, mutta eivät nopeudessa 100 km/h.

        Vai tarkoittaako tuo rakenteellisen nopeuden minimivaatimus tyhjää perävaunua?

        Mielenkiintoinen juttuhan tämä on. Odotan vastaustasi, olettaen että olet ihan oikeasti ajo-ope, ja siten minua paremmin perillä näistä jutuista. Tarkoitus ei ole kinata, vaan saada asia täysin selväksi.


      • Ajo-ope
        Millä osoitat? kirjoitti:

        Onhan noita direktiivejä, ja siitä nyt ei olekaan kysymys, vaan tästä:

        - Miten osoitan ajokokeeseen tullessani (kun sinne nyt vastoin tutkinnon vastaanottajan aiempaa näkemystä pääsenkin perävaunulla, joka viikko sitten ei kelvannut) sen että ko. perävaunun rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h?

        Nythän on niin, että esimerkiksi renkaat ovat (ilmalla täytettyjä!) monissa kärryissä täysin laillisia 80 km/h nopeudessa, mutta eivät 100 km/h nopeudessa, vaikka renkaan nppeusluokka on esim 140 km/h. Sen verran varmasti olet ajoneuvotekniikasta perillä?

        Perään tätä dokumenttipuolta ja näyttöä juuri siksi, että vaikka laki ja asetus määrää, niin tutkinnon vastaanottaja ei sitä välttämättä oikein ymmärrä ja lue.

        En nääs haluaisi taas tulla ns. "tyhjin käsin" takaisin konttorilta pyrkiessäni tutkintoon, vain siksi ettei minulla ole dokumenttia siitä että perävaununi rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h.

        Katsos, kun minun perävaununi on erittäin yleistä merkkiä ja mallia, tyyppihyväksytty maassa jos toisessakin, kokonaismassaltaan 2500 kg, ja varustettu tehtaalla ja tyypityksissä renkain jotka riittävät 2500 kg kokonaismassalle nopeudessa 80 km/h, mutta eivät nopeudessa 100 km/h.

        Vai tarkoittaako tuo rakenteellisen nopeuden minimivaatimus tyhjää perävaunua?

        Mielenkiintoinen juttuhan tämä on. Odotan vastaustasi, olettaen että olet ihan oikeasti ajo-ope, ja siten minua paremmin perillä näistä jutuista. Tarkoitus ei ole kinata, vaan saada asia täysin selväksi.

        No nyt alan ymmärtää jutun pointin. Tuo rakenteellinen nopeus ei suoranaisesti löydykään perävaunun tiedoista. Selvää on, jos jokin rekisteriotteen tieto rajaa nopeuden 80km/h. Sikäli kun renkaat rajaavat perävaunun nopeuden massasta riippumatta nopeuteen 80km/h, lienee asia selvä. Jos taas nopeus on riippuvainen massasta, niin siinä on olemassa sitten ainakin kaksi rakenteellista nopeutta. Itselleni ei selvinnyt, mikä syy aihetti perävaunun hylkäyksen eka kerralla.
        Vaatimus on varmaankin periytynyt siitä, että vetoauto, jos on pakettiauto on monista syistä rajattu 80km/h. Ehkä siinä sivussa sitten on varmuuden vuoksi maininta perävaunustakin, jotta yhdistelmän rakenteellinen nopeus saadaan varmasti 100km/h.
        Sinänsä hölmö sääntö näin suomalaisittain, koska mitään perävaunua ei saa vetää yli 80km/h. Sitä se EU teettää.


      • näin kimurantti
        Ajo-ope kirjoitti:

        No nyt alan ymmärtää jutun pointin. Tuo rakenteellinen nopeus ei suoranaisesti löydykään perävaunun tiedoista. Selvää on, jos jokin rekisteriotteen tieto rajaa nopeuden 80km/h. Sikäli kun renkaat rajaavat perävaunun nopeuden massasta riippumatta nopeuteen 80km/h, lienee asia selvä. Jos taas nopeus on riippuvainen massasta, niin siinä on olemassa sitten ainakin kaksi rakenteellista nopeutta. Itselleni ei selvinnyt, mikä syy aihetti perävaunun hylkäyksen eka kerralla.
        Vaatimus on varmaankin periytynyt siitä, että vetoauto, jos on pakettiauto on monista syistä rajattu 80km/h. Ehkä siinä sivussa sitten on varmuuden vuoksi maininta perävaunustakin, jotta yhdistelmän rakenteellinen nopeus saadaan varmasti 100km/h.
        Sinänsä hölmö sääntö näin suomalaisittain, koska mitään perävaunua ei saa vetää yli 80km/h. Sitä se EU teettää.

        on, niin ei tämä ole hölmö juttu, Tämä on järjetöntä. Että esim pakettiautoksi 80 nopeusrajoituksineen rekisteröidyllä autolla ei voisi ajaa inssiä. Tai että perävaunusta tutkittaisiin renkaat vain siinä mielessä, että jos ei saa ajaa sataa, niin perävaunu ei kelpaa inssiin. Jos se kelpaa ja sillä inssissä myös ajaa sitä sataa, niin hylsyhän on satavarma, pakollinen.
        Ei tämä voi olla totta. Jo aloitusviesti oli uskomaton, mutta mahdollinen. Eli väite siitä, että perävaunun kokonaismassan ylittäessä vetoauton suurimman sallitun kytkentämassan yhdistelmä on laiton riippumatta perävaunun todellisesta kuormauksesta. Toki joku inssi voi olla viisi vuotta jäljessä ajasta tietoineen, mutta tuo saivartelu rakenteellisesta nopeudesta on kyllä huippu.


      • Alkup. aloittaja
        näin kimurantti kirjoitti:

        on, niin ei tämä ole hölmö juttu, Tämä on järjetöntä. Että esim pakettiautoksi 80 nopeusrajoituksineen rekisteröidyllä autolla ei voisi ajaa inssiä. Tai että perävaunusta tutkittaisiin renkaat vain siinä mielessä, että jos ei saa ajaa sataa, niin perävaunu ei kelpaa inssiin. Jos se kelpaa ja sillä inssissä myös ajaa sitä sataa, niin hylsyhän on satavarma, pakollinen.
        Ei tämä voi olla totta. Jo aloitusviesti oli uskomaton, mutta mahdollinen. Eli väite siitä, että perävaunun kokonaismassan ylittäessä vetoauton suurimman sallitun kytkentämassan yhdistelmä on laiton riippumatta perävaunun todellisesta kuormauksesta. Toki joku inssi voi olla viisi vuotta jäljessä ajasta tietoineen, mutta tuo saivartelu rakenteellisesta nopeudesta on kyllä huippu.

        Järjetöntähän se on. Sille kuitenkin löytyy syynsä. Iso osa näistä jutuista kun tulee EU-direktiiveistä, ja siinä se ristiriita: eri maissa kun on erilaiset määritykset sille mikä on pakettiauto ja mikä ei, ja eri maissa on eri nopeudet perävaunuille. Virossa perävaunua saa vedellä 90 km/h, Saksassa tietyin edellytyksin 100 km/h.
        Taitavat nuo ajoneuvokohtaisetkin nopeusrajoitukset vaihdella - siis mitä vauhtia "pakettiautolla" saa ajaa.
        Tuttua on sekin, että ulkomaisissa perävaunuissa on perässä kolme nopeuslätkää, siis eri nopeudet eri teille.

        Alkuperäinen ongelma, jonka aloituksessa esitin ja korjasin ja korjautin AKEa ja katsastusasemia myöten, oli syntynyt siitä että poliisi oli antanut sakot ajokokeessa käytetylle yhdistelmälle väärin perustein, ja sitähän esiintyy muuallakin, siis sitä että kun tekninen kokonaismassa ylittää kytkentämassan niin sakot tulee vaikka kytkentämassa ei ylittyisikään. Tämä on tietysti väärin, ja korjataan aina jos viitsii asiasta huomauttaa ja valittaa.

        Ei kastastusinseillä, tutkintojen vastaanottajilla ja poliisilla voi olla hallussaan 100% varmaa tietoa aina ja kaikissa tilanteissa, koska ns. sääntöviidakko on niin valtava ja osin erittäin ristiriitainen, koska osa tulee suoraan direktiiveistä ja on siten ristiriidassa kansallisten sääntöjemme kanssa.

        Positiivista on että aina kun virheen huomaa, siihen tarttuu, ja sen puitteissa kääntyy oikean tahon puoleen niin virhe myös korjataan. Itsekin kirjoitin asiasta tuon aloituksen Suomi24 palstalle, mutta se tietenkään ei riitä. Tärkeintä oli että käännyin AKEn puoleen, jossa ensin oltiin samaa mieltä väärän tulkinnan kanssa (puhelinkeskustelussa) mutta luvattiin asia tutkia, ja se myös tutkittiin, ja muutaman tunnin kuluttua tuli se oikea päätös, joka myös tutkintojen vastaanottajille annettiin tiedoksi. Asia asia hoidettiin kuntoon muutamassa tunnissa.

        Tuskinpa se kuntoon olisi tuossa ajassa tullut, jos olisin käsitellyt aihetta vain täällä.

        Tuo perävaunun rakenteellinen nopeus painettaneen villaisella, ts. siihen ei kukaan puutu, koska meillä perävaunun suurin sallittu vetonopeus on aina max. 80 km/h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe