Olen käyttänyt nyt noin 3-vuotta evra laastareita ehkäisynä ja ollut todella tyytyväinen. En mielelläni vaihtaisi laastareita pois mutta lisääntyneet migreenikohtaukset eivät jätä valinnanvaraa. Siispä kysynkin kumpaa suosittelette enemmän ehkäisyruisketta vai -kapselia? Kertokaa omia kokemuksia, hinta, sivuoireet, menkkojen säännöllisyys vai jäikö kokonaan pois yms!?
Ehkäisyruiske v.s. -kapseli?!
7
3088
Vastaukset
- sovi, niin
e-injektion vaikutus kestää sitten sen oman aikansa, pois sitä tehoa ei saa, onneksi sentään kapselit voi poistaa.
Miksi juuri jompi kumpi noista? Eivät ne edes sovi migreenipotilaalle yht. sen paremmin kuin EVRA...- Omark
En suosittele injektiota. Eri hormoni kuin muissa keltarauhashormonivalmisteissa. Minulla jäi oikeat kuukautiset pois kokonaan, mutta koko ajan oli muuta vuotoa ja ennen kaikkea vatsakipua. Olen myös lukenut, että kyseisellä valmisteella epäillään olevan yhteyttä osteoporoosiin. En suosittele enää kenellekään, vaikka olen kuullut, että toiset ovat olleet tyytyväisiä. Osteoporoosi on hankala sairaus, ei kannata ottaa sen riskiä.
Sinun kannattaisi kokeilla ensin minipillereitä muutaman kuukauden. Jos ne käyvät, käy todennäköisesti implantit tai hormonikierukkakin. Ymmärtääkseni nämä ovat suunnilleen saman hintaisia (eli kalliita...). Etuna injektioon verrattuna, että käyttö on mahdollista keskeyttää, jos sivuvaikutukset niin vaativat.
Hormonikierukassa vaikutus on varsin paikallinen, joten se saattaisi hyvinkin käydä. Mutta jos minipillerit käyvät, käy varmasti implantitkin.
Itselläni on samantyyppiset kokemukset molemmista. Aluksi kuukautiset olivat puoli vuotta pois, ja alkoivat sitten normaalisti. Mitään erityisempiä sivuvaikutuksia en huomannut. (Yhdistelmäpillereitä olen yrittänyt nuorena muutaman kuukauden, mutta en kestänyt turvotuksia ja päänsärkyä.)
Ja onhan sitä hormonittomiakin vaihtoehtoja, kuten kuparikierukka, pessaari, kondomi... - vaihtaja....
haluaisin jomman kumman edellämainituista koska pillereitä en muista millään ja en oikein pidä kierukoista yms joka tungetaan alapäähän...
- vaihtaja...
niissä ei ole kummassakaan jotain hormoonia mitä taasen on evrassa mikä lisää migreeniä. Ja jompikumpi noista koska pillereitä en hektisen elämäni takia muista ottaa enkä pidä kierukoista yms mikä tungetaan "sinne" enkä pidä niitä luotettavina.
- vaihtaja......
Omark kirjoitti:
En suosittele injektiota. Eri hormoni kuin muissa keltarauhashormonivalmisteissa. Minulla jäi oikeat kuukautiset pois kokonaan, mutta koko ajan oli muuta vuotoa ja ennen kaikkea vatsakipua. Olen myös lukenut, että kyseisellä valmisteella epäillään olevan yhteyttä osteoporoosiin. En suosittele enää kenellekään, vaikka olen kuullut, että toiset ovat olleet tyytyväisiä. Osteoporoosi on hankala sairaus, ei kannata ottaa sen riskiä.
Sinun kannattaisi kokeilla ensin minipillereitä muutaman kuukauden. Jos ne käyvät, käy todennäköisesti implantit tai hormonikierukkakin. Ymmärtääkseni nämä ovat suunnilleen saman hintaisia (eli kalliita...). Etuna injektioon verrattuna, että käyttö on mahdollista keskeyttää, jos sivuvaikutukset niin vaativat.
Hormonikierukassa vaikutus on varsin paikallinen, joten se saattaisi hyvinkin käydä. Mutta jos minipillerit käyvät, käy varmasti implantitkin.
Itselläni on samantyyppiset kokemukset molemmista. Aluksi kuukautiset olivat puoli vuotta pois, ja alkoivat sitten normaalisti. Mitään erityisempiä sivuvaikutuksia en huomannut. (Yhdistelmäpillereitä olen yrittänyt nuorena muutaman kuukauden, mutta en kestänyt turvotuksia ja päänsärkyä.)
Ja onhan sitä hormonittomiakin vaihtoehtoja, kuten kuparikierukka, pessaari, kondomi...en luota hormonittomiin ehkäisyihin joten siksi mieluummin e-kapseli tai e-ruiske. pillereitä en muista ottaa joten ei ole paljoa vaihtoehtoja :D
- gyne
Ensin pari kysymystä: 1) onko migreeni aurallista (sahalaitaoireet tms)? 2) tuleeko migreeni taukoviikolla?
Mikäli vastasit kysymyksiin 1) ei ja 2) kyllä, ehdottaisin että kokeilisit hiukan vähähormonisempaa pilleriä (Esim. Yasmin, Yasminelle) tai rengasta (Nuvaring), ja useamman laatan/renkaan yhteen menoon.
Jos vastasit kysymykseen 1) kyllä, en tosiaan suosittele mitään yhdistelmäehkäisyä. Helpoin tapa kokeilla sopiiko keltarauhashormoniehkäisy on ottaa käyttöön minipillerit vaikka 3-6 kk:ksi. Kuten edelliset jo sanoivat, ruiskeen vaikutus kestää 3 kk. Kapselin toki saa pois, mutta sen kaivelu ei aina välttämättä ole kovin helppoa.
Ehkäisyruisketta ei muutenkaan enää suositella pitkäaikaiseen käyttöön, sillä se aiheuttaa osteoporoosia. Kapseli on siinä suhteessa turvallisempi.- vaihtaja......
1. ei ja 2. tulee milloin sattuu. Pillerit ovat huonot koska en muista syödä niitä, ja olen aikaisemmin kokeillut pilleritä mutta kokeilun seurauksena kuukautiset kestivät yhteen menoon 1,5 kuukautta ja hemoglobiinini laski niin rajusti että oli pakko vaihtaa. En pidä hormonittomia keinoja kovin luotettavina... Saati sitten ajatuksesta työntää joku rinkula "sinne" :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3492997Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591235- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837