Satunnaisuus ja mutaatiot

4

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutaation yleistymiseen kannassa vaikuttaa myös sen hyödyllisyyden lisäksi se että onko ko. ominaisuus vallitseva vai väistyvä. Pienissä yhteisöissä on lyhyt matka yksilötason perinnöllisyystekioöistä populaatiotasolle. Eli vaikka mutaatio olisikin hyödyllinen, se ei välttämättä pääse yleistymään, korkeintaan eristyneessä yhteisössä, jonka geneettinen muuntelu on kapeampaa, jolloin molemmat vanhemmat omaavat tämän resessiivisen mutaation. tietysti jos geneettinen monimuotoisuus on liian vähäistä, seuraukset on tiedossa.

      • Tuosta ei ollut oikeastaan kysymys. Viestini olennainen anti oli (tai ainakin oli tarkoitus olla) siinä, ettei meidän tulisi käyttää sattumaa selityksenä niissä tilanteissa, joissa kysymys voi hyvinkin olla tiedonpuutteesta. Mielestäni mutaatioiden syntyprosessi on eräs potentiaalinen esimerkki tällaisesta: äkkiseltään satunnaiselta vaikuttava, mutta pintaa raaputettaessa yllätävänkin paljon säännönmukaisuutta sisältävä ilmiö.

        Houkutus mennä korkealla olevan riman ali on usein suuri.


      • Turkana
        illuminatus kirjoitti:

        Tuosta ei ollut oikeastaan kysymys. Viestini olennainen anti oli (tai ainakin oli tarkoitus olla) siinä, ettei meidän tulisi käyttää sattumaa selityksenä niissä tilanteissa, joissa kysymys voi hyvinkin olla tiedonpuutteesta. Mielestäni mutaatioiden syntyprosessi on eräs potentiaalinen esimerkki tällaisesta: äkkiseltään satunnaiselta vaikuttava, mutta pintaa raaputettaessa yllätävänkin paljon säännönmukaisuutta sisältävä ilmiö.

        Houkutus mennä korkealla olevan riman ali on usein suuri.

        oletkin oikeassa siinä, etteivät mutaatiot ole satunnaisia, niin kutsuisin niitä kuitenkin satunnaisiksi samasta syystä kuin pidämme nopanheittoa satunnaisena: emme vain tiedä kaikkia tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä, eikä meillä myöskään koskaan ole mahdollisuutta saada millään laskumenetelmällä kaikkea selville. Tuon laskumenetelmän pitäisi kyetä huomioimaan esim. 2 miljardin valovuoden takainen supernovan räjähdys, jonka säteet nyt saavuttavat maapallon ja osuvat jonkin tietyn yksilön iturataan ja siellä suistavat jonkin elektronin radaltaan aiheuttaen tuon mutaation. Likiarvoja tällaisten tapahtumien todennäköisyyksille toki pystytään laskemaan mm. mittaamalla säteilyn voimakkuuksia ym, mutta koskaan emme saa selville, että se oli juuri tuosta supernovaräjähdyksestä tietty fotoni, joka aiheutti tuon mutaation.


      • Turkana kirjoitti:

        oletkin oikeassa siinä, etteivät mutaatiot ole satunnaisia, niin kutsuisin niitä kuitenkin satunnaisiksi samasta syystä kuin pidämme nopanheittoa satunnaisena: emme vain tiedä kaikkia tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä, eikä meillä myöskään koskaan ole mahdollisuutta saada millään laskumenetelmällä kaikkea selville. Tuon laskumenetelmän pitäisi kyetä huomioimaan esim. 2 miljardin valovuoden takainen supernovan räjähdys, jonka säteet nyt saavuttavat maapallon ja osuvat jonkin tietyn yksilön iturataan ja siellä suistavat jonkin elektronin radaltaan aiheuttaen tuon mutaation. Likiarvoja tällaisten tapahtumien todennäköisyyksille toki pystytään laskemaan mm. mittaamalla säteilyn voimakkuuksia ym, mutta koskaan emme saa selville, että se oli juuri tuosta supernovaräjähdyksestä tietty fotoni, joka aiheutti tuon mutaation.

        Aivan, ei tuohonkaan liity aitoa sattumaa, vaan ainoastaan tyydymme kutsumaan asioita satunnaisiksi, jos ne vaikuttavat liian monimutkaisilta muuten selitettäväksi. PAhimmillaan tuosta ei vaan ole kaukana se joskus nähty "aukkojen tiede"-argumentointi, jossa sattumalla selitetään asioita, sen sijaan että tunnustettaisiin tiedon puute.

        Ja niiden todennäköisyyksienkin taustalta pitäisi löytyä tekijöitä, joita tutkimalla nuo todennäköisyydet tarkentuvat edelleen: vaikka täydelliseen mutaatioiden syntyprosessin ymmärtämiseen ei päästäisikään, niin tuo satunnaisuus siitä on kuitenkin tiedon myötä vähenemässä. Ja näin käy jatkuvasti, joten sattuman tulevaisuus ei näytä ainakaan mutaatioihin liittyen ruusuiselta.

        En sano, että tämä sattuman "väärä" käyttö olisi suuren luokan ongelma, mutta se kannattaisi ainakin tiedostaa, ja välttää sattumaan viittaamista löyhin perustein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1889
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      131
      1320
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      344
      862
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe