Aattelin kirjoittaa omasta pienennysprojektistani tänne, koska ainakin itse sain rohkeutta ja intoa muitten kokemuksista, kun tähän projektiin lähdin.
Viime lokakuussa siis kävin lääkäriltä pyytääs lähetteen plastiikkakirurgille. Lähete irtos helposti, sillä kriteerit täyttyi reippaasti. Tammikuussa pääsin kirurgin vastaanotolle ja huhtikuun lopussa sain tiedon, että 26.5. leikataan. Eli nyt leikkaus on jo ohi ja parantelu on käynnissä.
Leikkauspäivänä eli maanantaina, mun piti olla sairaalassa klo 7 ja päivä alkoi verikokeilla. Sitten oli vuoron terveydenhoitjan haastattelu, missä kyseltiin yleisestä terveyden tilasta, aiemmista leikkauksista jne. Ja itsekin sai kysellä. Puoli kymmenen aikaan mut vietiin leikkausosastolle, jossa tapasin kirurgin. Siinä tovi juteltiin ja piirreltiin leikkausviivoja. Ja sitten olikin jo leikkaussalin vuoro. Ennen kymmentä olin siis jo unessa ja ensimmäisen kerran heräilin ennen kolmea. Klo 15.45 pääsin osastolle. Sitä ennen näin kirurgin ja sain kuulla menettääni vain 2 dl verta leikkauksessa ja painoa lähti reilut 300 g per rinta.
Maanantaina sain vasta illalla seiskan aikaan alkaa juomaan vettä ja jossain vaihees sain lasillisen ruusunmarjakiisseliä ja kupillisen teetä. Siinä maanantain ruokavalio. Tipan päässä olin aina tiistai aamuun asti. Ensimmäiset kipulääkkeetkin annettiin tipan kautta. Tippa aiheutti jatkuvan vessassa ravaamisen mikäei ollutkaan niin helppoa. Ekalla kahdella kertaa mua vietiin sinne tuolin avulla. Sitten sain jo ite kävellä, mut hoitaja oli mukana kantamassa tippaa ja dreenipusseja. Vasta tiistai-aamuna pääsin vessaan yksin.
Tiistaina sain aamupalan. Melkosta herkkua se oli siinä vaiheessa :) Kirurgi tuli purkaan rintojani peittäneen paketin ja totes et hyvältä näyttää ja kotiin voi lähteä jos haluaa. Koska dreeneihinkään ei ollut tullut juuri yhtään verta/kudosnestettä, nekin otettiin pois. Koska olin niin hyvävointinen ja innokas lähteen kotiin, sain lähteä. Hienosti selvisin kahden tunnin kotimatkastakin. Ja jaksoin käydä apteekissa ostamassa kipulääkkeet.
Viime yönä nukuin kuin tukki. Sairaalassa uni jäi vähän heikolle, joten univelkaa taisi hieman olla. Aamulla, kun heräsin, kivut oli melkoiset. Tuntui ettei pysty nouseen ollenkaan. Mut hiljalleen vaan nousin ja söin aamupalan (sitä ei onneks tarvinnut tehdä ite). Olotila oli todellahyväjakävin kähikaupasta ostamassa ruokavärkit ja tein ruokaa. Mut taisin innostua liikaa sillä sitten iski paha olo. Vatta oli ihan löysällä ja oksetti. Soitin sairaalaan ja hoitaja neuvoi jättään kodeiinia sisältävät kipulääkkeet pois. Joten jatkossa syön vain parasetamolia. Ibuprofeiini ei sovi vatsalle närästysvaivan takia. Nyt olo on jo parempi. Vatta on hieman arka ja nyt odottelinkin, että mulle tuodaan kaupasta mustikkakeittoa. Sitä yleensä ostan kun vatta vaivaa.
Elikkäs tälleen on mun pienemisprojekti sujunut tähän asti. Toivon nyt kovasti, et tuo vatta tuosta rauhottuu ja pystyn syömään. Se olis aika tärkeää parantumisen kannalta. Kirjoittelen lisää kunhan tilanne tästä edistyy.
pienennyskertomus
56
4219
Vastaukset
- pienentynyt
Rinnoista voisin vielä sanoa sen verran, että aika pelottava ilmestys ne ovat. Ihan paisuksissa ja mustelmilla. Mut jo nyt on havaittavissa suurien rintojen aiheuttavan hartiakivun vähentyminen. Jaolo varmasti vielä helpottuu, kun pystyy alkaa liikkumaan kunnolla.
- Uusiotäällä
Hei!
Kiitos kertomuksestasi. Kertoile lisää, kun asia etenee.
Sanoit, että kriteerit täyttyivät selkeästi. Mitkä kriteerit? Minkälaisia rajoja on?
Olen ensim. kertaa tällä palstalla ja juuri haen tietoa rintojen pienennyksestä. - Radicchio
Uusiotäällä kirjoitti:
Hei!
Sanoit, että kriteerit täyttyivät selkeästi. Mitkä kriteerit? Minkälaisia rajoja on?
Olen ensim. kertaa tällä palstalla ja juuri haen tietoa rintojen pienennyksestä.Kiitoksia kertomuksestasi. Itselläni on kanssa pienennysleikkaus kohta edessä. Jään myös odottelemaan kuulumisiasi jatkossakin. Kirjoitan myös itse omat tuntemukseni kun pääsen pois sairaalasta.
- Flammable08
Uusiotäällä kirjoitti:
Hei!
Olen ensim. kertaa tällä palstalla ja juuri haen tietoa rintojen pienennyksestä.Selaile sivuja taaksepäin käytä haussa sanaa rintojen pienennys niin löydät roppakaupalla ketjuja :) Tässä nyt kuitenkin kertauksen nämä kriteerit julkiselle puolelle:
Kirurgia (plastiikkakirurgia): Rintojen pienennysleikkaus
ICD-tautiluokitus
N62
Toimenpideluokitus
HAD30, HAD35
Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa (pisteytys 0-100)
Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena
on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti.
Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan
liitännäissairaudet ja muut tekijät huomioiden.
Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
40 pistettä Alle 27 cm
50 pistettä 27-31 cm
60 pistettä Yli 31 cm
iska- ja hartiaoireet
0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
imintakyvyn rajoittuminen
0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
0 pistettä Kun painoindeksi yli 35 - pienentynyt
Nyt on siis jo kolmas päivä kotosalla alkanut. Toinen yö kotona oli hieman tuskainen. Heräsin vessahätään ja kun olin vessas käynyt, alko kivut oikeassa rinnassa. Koitin kovin saada unta, mut pakko oli ottaa kipulääkettä. Sama kuvio tullee toistumaan, sillä joudun yleensä käymään joka yö vessassa. Selällään nukkuminenkin rupee ottamaan koville. Selkä on ihan puuduksissa.
Olen havainnut,et oikea rinta kipuilee huomattavasti enempi kuin vasen. Vasemman rinnan tuntemukset on lähinnä kutitusta, mut oikee vihloo ja särkee aina välillä. Johtuiskohan siitä, että oikeakätisenä tulee oikeaa kättä käytettyä enempi. Pitänee keskittyä käyttään vasentakin kättä. Jo sairaalas kyl huomasin kipujen erot ja oikean puoleisen dreeninkin poistaminen sattui huomattavasti enempi kuin vasemman. Mut ei nää kivut sietämättömiä ole. Muistuttavat vain,että jotain suurta on tapahtunut.
- JSIM
sattuuko kun dreenit otetaan pois?
- pienentynyt
Valehtelisin jos sanoisin, että se ei satu. Tai ei välttämättä niinkään satu, mut tuntuu inhalta. Mut se kestää sekunnin. Kovin pieni kipu verrattuna hyötyyn :)
Kävin äskön suihkussa ja havaitsin nännien elävän (vaihtaa muotoaan lämpötilan/fiiliksen mukaan) ja tuntoakin tuntui olevan :)
- anonyymi
kuka sinut leikkasi?
- pienentynyt
Kyl se nimi mulle sanottiin,mutten tosiaan muista sitä. Mut sellanen kiva nuori nainen se oli. Leikkaus siis tehtiin Raision sairaalassa, kirurgi oli TYKS:stä.
- turkulainen L.
pienentynyt kirjoitti:
Kyl se nimi mulle sanottiin,mutten tosiaan muista sitä. Mut sellanen kiva nuori nainen se oli. Leikkaus siis tehtiin Raision sairaalassa, kirurgi oli TYKS:stä.
Onkohan ollut sama kirurgi kuin minulla, juuri tuollainen vaaleahko, nuori, kiva ja fiksu nainen. Joku Saaristo tai Saarela tms. Todella hyvää työtä teki. Kävin hänen juttusillaan jälkeenkin päin. Hyvät muistot jäi.
- kiinnostunut...
Tarkoitukseni ei missään nimessä ole väheksyä kipujasi, tämä nyt on lähinnä tällaista tietämättömän ihmettelyä...:) Itselleni on tehty leikkaus vatsan seudulle jossa jouduttiin leikkaamaan vatsalihaksienkin läpi. Pystyin kuitenkin illalla itse käymään vessassa, mutta sain kyllä kipulääkettä tuolloin. Minua vain mietityttää että miten liikkuminen voi olla niin tuskallista rintaleikkauksen jälkeen, kun siinä ei (kai?) kuitenkaan leikata mitään lihaksia?
- Flammable08
Jos tikkejä on rinnan sisällä useassa kerroksessa ja nahkaa, rauhaskudosta ja rasvaa on poistettu useampi desi, nännejä siirretty ja sitten kursittu koko rinta kasaan niin ihmettelisin jos eivät olisi kipeät. Toisekseen rinnat ottaa aika paljon täräyksiä vastaan ihan joka askeleella, vaikka olisivatkin hyvin paketissa. Yksillöllisiä juttujahan nää on että miten paljon kipua tuntee.
- pienentynyt
Mulla tosiaan on aika matala kipukynnys. Ja mun rinnat on aina olleet tosi herkät. Ei oo oikein koskaan kestänyt rutistelua tms. Nyt niitä kuitenkin on melko väkivaltasesti silvottu ja kursittu kasaan. Eniten kipua on juuri tikkien kohdassa. Ne kiristää. Umpisuolileikkauksenkin jälkeen kivut helpotti heti kun tikit sai pois. Se nyt tosin on paljon kevyempi leikkaus vaikka lihaksia joudutaankin rikkoon.
Ja mitä tuohon vessas käymiseen tulee, niin mun ei annettu mennä yksin. Alusastiaan olis tarvinnut tarpeet tehdä, mutten "osannut", joten vietiin tuolilla vessaan. Sit kun ite pääsi liikkuun, liikkumista hankaloitti tosi tiukkaan pakattu rintamus. Se kiristi niin että päätä ei voinut kunnolla nostaa pystyyn kävelles vaan piti tuijotella alaviistoon.
- reilut kaksi viikkoa
pienennyksestä. TYKS:ssä leikattiin. Naiskirurgi minullakin mutta sukunimi Niemi. Mukavalta vaikutti. Olin 5,5kk jonossa eli aika nopeasti pääsin ja kuukautta aikaisemmin olisin päässyt mutta ei sopinut se aika.
Itselläni ei dreenien poisto tuntunut ilkeältä mutta nukutuksen jälkeen olin todella väsynyt pari päivää.
Entisenä G-kuppilaisena nämä ovat ihanan "normaalit" ja kiinteät. :)
Minut leikattiin jononpurkuna ja jouduin odottelemaan koko päivän sairaalassa kun vasta iltäpäivällä leikattiin. Se oli aika raastavaa. Muuten kaikki meni hyvin ja olen voinut yllättävän hyvin. Luulin tämän olevan pahempaa.
Äsken juuri otin teipit pois ja katsastin haavat. Ihan ok olivat menneet umpeen. Yhden antibioottikuurin söin kun tikkejä poistettiin niin lääkäri kirjoitti kuurin samalla.
buranaa olen ottanut aamuin illoin mutta pärjäisin ehkä ilmankin. Suosittelivat kuitenkin syömään.
Tämä pinkeys ja jumalattomat mustelmat ovat vähän ikäviä kun tuntuu että kaikki liivit painaa vaikkei saumoja olekaan. Laitan taitoksia suojaksi ettei paina ikävästi haavojen kohdalta.
Rinnoissa löytyy kyllä kaikki sateenkaaren värit tällähetkellä. Ja kovat ja tönköthän ne vielä ovat mutta minusta jo silti kauniit :)
Teippien vaihto minua inhotti eniten kun pelkäsin että haavat aukeavat ja tikit irtoavat mutta eipä käynyt niinkään.
Tänään juuri oli monta tuntia shoppailemassa ja voi miten ihanasti paidat istuvat päälle nykyään.
Ainakin omasta puolestani voin sanoa että kannatta mennä jos siltä tuntuu että leikkausta tarvitsee. En ole kertaakaan katunut enkä koe että olisin kamalan kipeäkään ollut. Pieneen nipistelyyn ja pinkeyteen tottuu. Ja voin kertoa että jatkuvat jumiutuneet hartiat ovat kadonneet eikä pääkään särje kun hartiat/niska ei ole enää kipeä.
Tsemiä kaikille "kohtalotovereille"!!- JSIM
moi.. minä olen menossa pienennykseen kesäkuun alussa.. vähemmän kuin viikko jäljellä..kuppikokoni on 75 dd/e ja olen 17 vuotta vanha.. olen huolissani että tulos on hirveä.. minut leikataan raisiossa..onko hyviä kokemuksia raisiosta? olen myös huolissani että joku oppilas leikkaa.. sitä en halua..mikä on sopiva kuppikoko? B tai C?
anteeksi että en osaa suomea niin hyvin mutta toivon että ymmärsitte.. - pienentynyt
JSIM kirjoitti:
moi.. minä olen menossa pienennykseen kesäkuun alussa.. vähemmän kuin viikko jäljellä..kuppikokoni on 75 dd/e ja olen 17 vuotta vanha.. olen huolissani että tulos on hirveä.. minut leikataan raisiossa..onko hyviä kokemuksia raisiosta? olen myös huolissani että joku oppilas leikkaa.. sitä en halua..mikä on sopiva kuppikoko? B tai C?
anteeksi että en osaa suomea niin hyvin mutta toivon että ymmärsitte..Minut tosiaan leikattiin Raisiossa, eikä minulla ole sieltä pahaa sanottavaa. Yöhoitaja nyt tosin oli vähemmä mukava kuin muut, mut en mä itekkään varmaan kovin kiva yövuoros olisi :)
Mut leikkaus semmonen nuori nainen, tummatukkainen ja silmälasipäinen. Sama, jonka vastaanotolla kävin päästäkseni jonoon. Tykkäsin kyllä kovin hänestä. Kuppikokoasiasta kannattaa puhua kirurgin kanssa ennen leikkausta.
Juuri sanoin, ettei oo mitään pahaa sanottavaa, mut ehkä kuitenkin on pakko mainita se, että näin kirurgin vasta esilääkkeen otettuania. Mulle se ei onneks aiheuttanut mitään ongelmia, mut toisille se kuulemma voi aiheuttaa sekavuutta tms. Siksi olisi kiva, jos kirurgin juttusille pääsis ennen leikkausosastolle siirtymistä.
Kannattaa ottaa joku kaveri mukaan aamulla kun sairaalaan meet. Auttaa jännitykseen ja on kahdet korvat, jotka kuulee asiat. Siinä jännittäessä saattaa helposti mennä asioista ohi korvien. Itellä kävi niin hyvä tuuri, et pääsin huoneeseen, jossa oli vain yksi mummu minun lisäksi ja koska häntä ei häirinnyt, poikaystäväni sai olla luonani aina siihen asti kunnes menin leikkaukseen. Leikkauksen jälkeen poikaystävä oli jo odottaa mua huoneessani ja sai olla siellä myöhäselle, koska ainut "kämppikseni" oli kotiutettu, joten emme voineet häiritä ketään.
Kannattaa tosiaan myös kirjoittaa paperille ylös kysymyksiä, jos sinulla sellaisia on. Itellä oli, mut kummasti ne oli unohtunut, kun sairaalassa kysyttiin onko kysyttävää.
- pienentynyt
Nyt ollaan siis jo 4 päivää kotona. Yllättävän helposti on mennyt. Tänään olin jo siskoni kanssa kaupungillakin parisen tuntia, eikä ollut mitään ongelmia. Särkylääkkeitäkin olen ottanut vaan yhden aamulla. Mun ei tarvi syödä niitä muuta kuin kipuun, koska parasetamolilla ei ole ibuprofeiinin tavoin vaikutusta tulehduksen estoon.
Ikävää on se et tuli tämmöset nyt. Pelottaa, et haavat tulehtuu kun koko ajan on pieni hiki. Pitää vaan hengata kotona pelkät liivit ja pikkarit päällä :) Olen tutkaillut haavoja eikä ne minusta näytä pahoilta. Maanantaina saan ammattilaisen arvion kun käyn poistattaas nännin ympäriltä tikit. Kovin toivon, ettei tulis mitään ongelmia. - pienentynyt
Hyvää kuuluu. Eilen matkustelin yli 4 tuntia kuumassa henkilöautossa ja se kyl hieman pelottaa, ettei se vaan aiheuta jotain tulehdusta. Mut onneks huomenna on tikkien poisto ja saa ammattilaisen arvion haavoista. Eilen illalla kyl kävin suihkus ja annoin ilmaa reilusti.
Välillä tulee tehtyä sellasia liikkeitä, jotka aiheuttaa ikäviä tuntemuksia. Eilen sohvalla liikahtaessani olin ihan varma, et haavat aukes ja oli jopa ihan pakko tarkistaa tilanne. Mitään silmillä nähtävää ei ainakaan ollut tapahtunut :)
Edelleen oikea rinta on se jossa on tuntemuksia, vasen vaan kutisee. Tätä eroavaisuutta hieman vieläkin ihmettelen.
Pessimistinä nyt odottelen jotain takapakkia. Mut toivon kuitenkin, ettei moisia tule :)
Mites muuten konkarit, koska makuukammarielämän voi alottaa leikkauksen jälkeen? Mulle ei sairaalas sanottu siitä mitään, mut täältä luin, ettei se heti ois kovin fiksua. Hellesäät kuitenkin saa hormoonit hyrräämään ;)- leikkauksesta ja
kyllä minä ainakin olen ekan viikon jälkeen palannut seksielämän pariin. :D
Rauhallisesti kun ottaa eikä rupea mitään akrobatiaa harrastamaan niin kyllä sitä pärjää. Eihän siinä välttämättä kamalan seksikäs olo ole niillä liiveillä olla mutta who cares!
Mulla on kaikki mennyt ainakin tähän asti ok. Haavat kutisee välillä ja teipit olen ottanut pois jo kokonaan. Olen pärjännyt haavataitoslapuilla. mitään en ole haavoista koukkinut irti ja hyvin ovat kiinni. Aika roisin näköistä tosin kun mustelmia on edelleen kiitettävästi. Ja nyt näillä helteillä tuntuu että turvotustakin. Pinkeät ne ovat ja suihkuun mennessä on ihanaa kun voi ottaa liivit pois ja olla hetken "tuetta".
lääkkeitä en ole enää tarvinnut, enkä olisi kai aiemminkaan, mutta kehottivat syömään kuitenkin.
Mulla on myös vasen rinta ollut alusta asti ihan erilaislla tuntemuksilla varustettu mutta ajattelin että jos johtuu siitä että siitä vietiin enemmän kudosta. Tämä siis ihan omaa päätelmää.
Turvotus on laskenut ihan kivasti, siis kun alussa olivat todellä törröttävät. Näyttävät nyt luonnollisemmilta.
Aion tällä viikolla mennä ostamaan jotkut uudet liivit. Ja kerrankin voin sanoa että odotan liivien ostoa innolla kun varmasti löytyy paljon vaihtoehtoja.
Tsemppiä paranemiseen. On kiva lueskella muidenkin kokemuksia ja huomata että kanssasisaria löytyy loppuenlopksi aika paljon.
- pienentynyt
Nyt on aika lailla kellontarkkaa viikko siitä, kun mua lähdettiin viemään leikkausosastolle :) Tulin juuri nännin tikkien poistosta. Kuulemma ihan siististi ovat parantuneet. Eikä poisto sattunut yhtään. Muihin haavoihin vaihdettiin teipit ja kuulemma nekin oli muuten nätit mut oikeen rinnan nännin ja siitä alaspäin lähtevän haavan risteyskohdas on vähän auki ja pukkaa eritettä. Ohjeeksi annettiin pitää viikko näitä laastareita, sit kaikki pois ja vesi ilmahoitoa. Eli 2 kertaa päivässä 10 min vesihuuhteluu ja puoli tuntia ilmaa.
Nyt kyl kutiaa melko mahottomasti. Täytyy koittaa keksiä muuta ajateltavaa ku rinnat :) - pienentynyt
Kävin tänään suihkussa ekaa kertaa tikkien poiston jälkeen. Haavoista tuli paljon paremman näköset kun anto niille kunnossa suihkutusta ja sit tunnin verran ilmaa. Ilmakylpyä antaessani huomasin, ett vasemman nännin ympärillä olevasta haavasta sojottaa kaksi läpinäkyvää langan pätkää. Lienevät itsestään sulavaa lankaa, jolla nänni on kursittu paikoilleen, mutta mitä mä teen sille? Annanko vaan olla vai pitääkö ne nyppästä pois? Tuskin ne ainakaan sulaa, kun ne on "ulkona". Ja jos ne pitää leikata pois, pitääkö se tehdä nyt vai antaako niitten olla? Apua kaivataan :)
En oo muuten ottanut tänään viä yhtään särkylääkettä. Ekaa päivää ihan ilman pillereitä mennään :)- ne lyhyemmiksi
enkä ole enää huomanut että siinä kohtaa olisi mitään jäljellä siitä langasta.
En mitenkään venyttänyt tai iskonut sitä lankaa vaan leikkasin sen mitä sain pois. Luulenpa että sulavat sitten pois itsestään. - pienentynyt
Kävin juuri ostaas Prismasta Triumphin Tri action Workout n-urheiluliivit kokoa 80C. En muista aikaa koska viimeks oisin saanut ostaa liivit Prismasta ja vielä kuppikokoa C :) Ja alle 30 eurolla!
Mun normi ympärysmitta on 75 (ennen leikkausta 75G) mut se tuntu viel liian tiukalta. Kannattaa muuten tosiaan pistää ohut toppi päälle kun menee liiviä sovittaan. Siten haavat ja teipit ei kärsi sovitusurakas.
- pienentynyt
Eilen hankitut liivit tuntuu kivoilta, tukevat eikä hierrä mistään. Koskas mulla on viimeks ollut liivit, jotka ei jostain hierrä? Ei muista :)
Hirvee kutina alko tänään. Nännit kutiaa niin että tekis mieli repiä irti. Ne myös hilseilee. Pistin rasvaa niihin varovasti niin ettei haavoihin mennyt.
Vasemman nännin haavassa näkyy yhdessä kohtaa vähän kellertävää nestettä. Rinta ei ole kuuma eikä neste haise pahalle, joten kai se on vaan kudosnestettä. Seurailen tilannetta ja tarpeen tullen menen yths:lle jälleen.
Toinen päivä ilman lääkkeen lääkettä :) - pienentynyt
Aamulla suihkuun mennessäni havaitsin liiveissä nänneistä irronnottu hilsettä. Ihmekkös siis että kutiaa, kun noin kuivat ovat. Suihkun jälkeen ravasinkin rinnat kaikkialta muualta paitsi haavojen kohdalta Bepanthenilla ja annoin reilun tunnin happihyppelyn. Koskahan noita haavoja voi ruveta rasvaamaan? Nännien ympäriltä otettiin sit tikit pois maanantaina ja ensi maanantaina saan poistaa teipit muista haavoista.
Lempisarjan dvd-boksi on muuten näppärä keksintö haavojen tuuletuksiin. Ei muuta ku dvd päälle ja itte sohvalla istuun/maate ja pri jaksoo lempisarjaa. Aika menee huomaamatta ja rinnat saa ilmaa :) Ainut ongelma on se, etten malta lopettaa yhteen tai kahteen jaksoon ja kohta nuo boksit on loppu. Mitäköhän mä sit teen?
Jopas sitä sitten antais happee haavoille. Kahdesti päiväs käyn edelleen suihkus ja sit annan happee, mut näitten helteitten takia oon myös muuten vaan heittänyt paidan ja liivit pois ja istahtanut sohvalle. En usko, että voi olla pahasta :) - pienentynyt
Nyt on alkanut rintojen alla olevat haavat kiristellä. Ei pysty kunnolla pitään hyvää ryhtiä kun oikean rinnan alta alkaa kiristään. Maanantaina on edessä teippien poisto. Sit näkee minkä näköset haavat siel on. Ajatus hieman kauhistuttaa.
Onko kellään muulla on ollut rinnan alla kylkiluitten päällä kipua? Mul on vasemmalla puolella. Se tuntuu ihan siinä pinnassa, ikään kuin iho ois kipee. Oon havainnut tuon rasvaillessani. Ei oikein voi venyttää silleen et pystyis ite pelin kautta kunnolla näkeen rinnan alla olevan teippauksen, koska se sattuu. Mut kaippa sekin leikkaukseen jotenkin liittyy.- että minulle
annettiin ohjeeksi rasvata arpia sitten kun ovat täysin kiinni ja ruvet suurimmaksi osaksi poissa. Ei kannata liikaakaan suihkutella kun sekin kuivattaa ihoa. Se kun saa teipit pois auttoi ainakin minua. Tuntui että ne kiristi ja hautoi haavoja. Olenkin ollut haavataitoslapuilla nyt kun ovat menneet kiinni nuo haavat. ompeleet ovat sulaneet hyvin enkä ole rupia nyppinyt vaan antanut irrota itsekseen.
Kutinaa on silti esim. rintojen alla kun olen noita lappuja laittanut suojaksi ja kiinnittänyt teipillä. Kun otan laput pois niin kutisee mielettömästi kohdista joissa teippi on ollut.
Ei kannata kauhistua kun näet haavat ensimmäistä kertaa :) Minulla oli ainakin rinnat teiipien alta ihan siinä keltaisessa aineessa jota leikkauksissa laitetaan. jää pitkäksi aikaa ihoon näemmä kiinni.
Ja siitä kivusta jota tuntuu, niin minulle tuli todella massiivisia mustelmia juuri rintojen alle ja kylkiin. Ne ovat aika kipeitä aikansa mutta nyt jo poissa lähes kokonaan. (kohta kuukausi leikkauksesta)
pinkeät ja kovatkin rinnat vielä ovat mutta aikaahan tämä vie.
Kävin silti ostamassa uudet bikinit ja oli aika mukavaa huomata että kokotarjontaa oli huikeasti! - pienentynyt
että minulle kirjoitti:
annettiin ohjeeksi rasvata arpia sitten kun ovat täysin kiinni ja ruvet suurimmaksi osaksi poissa. Ei kannata liikaakaan suihkutella kun sekin kuivattaa ihoa. Se kun saa teipit pois auttoi ainakin minua. Tuntui että ne kiristi ja hautoi haavoja. Olenkin ollut haavataitoslapuilla nyt kun ovat menneet kiinni nuo haavat. ompeleet ovat sulaneet hyvin enkä ole rupia nyppinyt vaan antanut irrota itsekseen.
Kutinaa on silti esim. rintojen alla kun olen noita lappuja laittanut suojaksi ja kiinnittänyt teipillä. Kun otan laput pois niin kutisee mielettömästi kohdista joissa teippi on ollut.
Ei kannata kauhistua kun näet haavat ensimmäistä kertaa :) Minulla oli ainakin rinnat teiipien alta ihan siinä keltaisessa aineessa jota leikkauksissa laitetaan. jää pitkäksi aikaa ihoon näemmä kiinni.
Ja siitä kivusta jota tuntuu, niin minulle tuli todella massiivisia mustelmia juuri rintojen alle ja kylkiin. Ne ovat aika kipeitä aikansa mutta nyt jo poissa lähes kokonaan. (kohta kuukausi leikkauksesta)
pinkeät ja kovatkin rinnat vielä ovat mutta aikaahan tämä vie.
Kävin silti ostamassa uudet bikinit ja oli aika mukavaa huomata että kokotarjontaa oli huikeasti!Tuota haavojen rasvailuasiaa olenkin miettinyt, et missä vaihees niihin uskaltaa laittaa rasvaa. Yhteen kohtaa jo vähän pisti, kun on ihan kiinni siitä.
Mulle annettiin ohjeeksi teippien poiston jälkeen olla täysin ilman teippejä. Jotenkin se tuntuu aika hurjalta, et sit ne haavat on täysin paljaat. Tosin onhan nuo nänniä ympäröivät haavat jo nyt täysin paljaana.
Tuossa kyljessä ei näy mustelmaa, mut kipua on. Mut kaippa se siitä ajan kanssa katoaa. Oli pakko äskön ottaa särkylääkekki parin lääkkettömän päivän jälkeen. Sen verran ahdistaa nuo tikit nyt et oikein alkaa särkemään. - pienentyvä
pienentynyt kirjoitti:
Tuota haavojen rasvailuasiaa olenkin miettinyt, et missä vaihees niihin uskaltaa laittaa rasvaa. Yhteen kohtaa jo vähän pisti, kun on ihan kiinni siitä.
Mulle annettiin ohjeeksi teippien poiston jälkeen olla täysin ilman teippejä. Jotenkin se tuntuu aika hurjalta, et sit ne haavat on täysin paljaat. Tosin onhan nuo nänniä ympäröivät haavat jo nyt täysin paljaana.
Tuossa kyljessä ei näy mustelmaa, mut kipua on. Mut kaippa se siitä ajan kanssa katoaa. Oli pakko äskön ottaa särkylääkekki parin lääkkettömän päivän jälkeen. Sen verran ahdistaa nuo tikit nyt et oikein alkaa särkemään.Kiitoksia, että jaksat tänne tuntemuksiasi kirjoitella. Näitä on kiva lukea kun itsellä vielä kaikki edessä päin. Minut leikataan vasta loppu kuussa. Kovasti pelottaa tulehtuvatko haavat. Toivottavasti helteet vähän hellittävät;)
- haavataitoslappuja
pienentynyt kirjoitti:
Tuota haavojen rasvailuasiaa olenkin miettinyt, et missä vaihees niihin uskaltaa laittaa rasvaa. Yhteen kohtaa jo vähän pisti, kun on ihan kiinni siitä.
Tuossa kyljessä ei näy mustelmaa, mut kipua on. Mut kaippa se siitä ajan kanssa katoaa. Oli pakko äskön ottaa särkylääkekki parin lääkkettömän päivän jälkeen. Sen verran ahdistaa nuo tikit nyt et oikein alkaa särkemään.ihan kevyesti ja ilmavasti siinä haavojen suojana kun tuntuu että liivit painavat kuitenkin hieman niistä kohdin. Varsinkin rinnan alta.
Olen siis laittanut lapun vain pienin teipinpaloin kiinni etä pysyy. yöllä ole ollut kokonaan ilman liivejä ja lappuja. Sain leikanneelta kirurgilta ohjeen että kolmen viikon jälkeen saan ostaa millaisia liivejä haluan ja että sitten ei tarvitse enää pitää liivejä yöllä. Tosin kyllä olen vieläkin päivisin pitänyt näitä urheiluliivejä. Eilen pidin kaarituettomia bikineitä kun oli niin kuuma eikä pahalta tuntuneet nekään.
Kai niitä ohjeita on niin monta kuin on leikkaavia lääkäreitäkin.
Suihkun jälkeen olen välttänyt koskemasta haavakohtiin kun alkavat kutuista niin että tekisi mieli raapia oikein kunnolla.
Tikit kiristää kyllä aikansa ja minulla oli tosiaan niitä mustelmia jotka olivat kipeitä. Kyllä minäkin välillä otan lääkkeen, tosin jokin miedompi riittää. Vaikka haavat paranee niin sisällähän se suurin "muovaus" on tehty joten ei tämä mikään nopea prosessi ole. Mutta uskallan sanoa että vaivan arvoinen.
Olen muuten kyennyt jo nukkumaan kyljelläni :) Aika mukavaa vaihtelua tuohon selällään makaamiseen. - pienentynyt
haavataitoslappuja kirjoitti:
ihan kevyesti ja ilmavasti siinä haavojen suojana kun tuntuu että liivit painavat kuitenkin hieman niistä kohdin. Varsinkin rinnan alta.
Olen siis laittanut lapun vain pienin teipinpaloin kiinni etä pysyy. yöllä ole ollut kokonaan ilman liivejä ja lappuja. Sain leikanneelta kirurgilta ohjeen että kolmen viikon jälkeen saan ostaa millaisia liivejä haluan ja että sitten ei tarvitse enää pitää liivejä yöllä. Tosin kyllä olen vieläkin päivisin pitänyt näitä urheiluliivejä. Eilen pidin kaarituettomia bikineitä kun oli niin kuuma eikä pahalta tuntuneet nekään.
Kai niitä ohjeita on niin monta kuin on leikkaavia lääkäreitäkin.
Suihkun jälkeen olen välttänyt koskemasta haavakohtiin kun alkavat kutuista niin että tekisi mieli raapia oikein kunnolla.
Tikit kiristää kyllä aikansa ja minulla oli tosiaan niitä mustelmia jotka olivat kipeitä. Kyllä minäkin välillä otan lääkkeen, tosin jokin miedompi riittää. Vaikka haavat paranee niin sisällähän se suurin "muovaus" on tehty joten ei tämä mikään nopea prosessi ole. Mutta uskallan sanoa että vaivan arvoinen.
Olen muuten kyennyt jo nukkumaan kyljelläni :) Aika mukavaa vaihtelua tuohon selällään makaamiseen.Kiristely jatkuu, mut särkylääkkeen avulla senkin kestää. Pyöräilykin onnistui :) Töyssyt vähän oli ikäviä, mut kun ajelee rauhallisesti ja nousee polkimien varaan töyssyissä.
Minäkin ehkä sitten koitan noita haavataitoslappui. Mul on sellasia steriileissä paketeis. Viisauden hampaiden poiston jälkeen ovat antaneet sellasia, enkä ole niitä tarvinnut. Tuleepahan nekin nyt sit käyttöön :)
Mul on tosiaan ohje pitää urheiluliivei 4 viikkoa yötäpäivää. Nukkumisesta sanottiin, et saa nukkua niissä asennoissa missä pystyy. Selällään viel pötköttelen, koska kyljellään ollessa haavat kiristelee. Innolla kyl odotan uusia nukkumisasentoi, paikat jumittuu kun yhdes asennos koko yön makaa. - pienentynyt
pienentyvä kirjoitti:
Kiitoksia, että jaksat tänne tuntemuksiasi kirjoitella. Näitä on kiva lukea kun itsellä vielä kaikki edessä päin. Minut leikataan vasta loppu kuussa. Kovasti pelottaa tulehtuvatko haavat. Toivottavasti helteet vähän hellittävät;)
Sain itse tietää mahdollisuudestani päästä eroon minua monta vuotta vaivanneista "jauhosäkeistä" tältä palstalta viime lokakuussa ja siitä lähtien olen lähes pakkomielteisesti lueskellut mitä täällä on puhuttu. Omien kokemusten kirjoittaminen tuntui jotenkin itsestään selvältä kaiken sen avun jälkeen mitä täältä olen ite saanut. Toivon, että joku hyötyy minunkin höpinöistä :)
- pienentynyt
Nyt on sit teipit pois kaikista haavoista. Vasemman rinnan haavojen risteyskohdas on vähän ikävän näköstä ja sielt oli jotain töhnää teippiinkin tullut. Aattelin sitä nyt hoitaa vedellä ja ilmalla pari päivää ja jos ei näytä muuttuvan, meen käymään terkkarilla. Muuten on ihan siistin näköstä. Hieman kyl jännittää ilman teippejä oleminen, mut kai se tästä suttaantuu.
Muuten fiilikset on samat ku ennenkin. Oikee rinta vihloo ja vasemman rinnan alla kylkiluitten päällä tuntuu ikävältä ky venyttää. Pyöräily ja kävely sujuu ilman suurempia ongelmia ja muu normielely.- pienentyvä
Se pahan näköinen kohta on jo paremman olonen. Olin eilen ilman liivei tunnin verran ja sit pistin risteyskohtiin sideharson palaset teipil kiinni ennen liivien päälle laittoa. Nyt aamulla annoin jälleen ilmaan reilu puoli tuntia. Mitään töhnää ei sideharsoon ollut tullut eikä haava ollut enää kostean näkönenkään.
Suihkuun en nyt valitettavasti pääse, koska meille ei tule tänään lämmintä vettä. Kunpa tämä pikku vesiongelma ei aiheuttais ongelmia haavojen kanssa. Aattelin illalla vielä "tuuletella" ja suihkuakin voin miettiä, jos sieltä edes pikkusen lämmintä tulis.
Hilsettä on joka puolella liivien alla, iho on niin kuivaa. En oo viel uskaltanut rintoja kokonaisuudessaan rasvata, varovasti oon pistänyt rasvaa hilseileviin kohtiin.
- pienentynyt
Nyt meilläkin on jo lämmintä vettä ja pääsin suihkuun :) Suihkuttelin erityisesti tuota vasenta rintaa melko pitkään melko kuumalla vedellä. Jotain keltasta sieltä oli sideharsoon yön aikana tullut. Tulehduksen vaara hieman painaa mieltä.
Oikea rinta on ruvennut vihloon entistä enempi. Eilen oli pakko ottaa särkylääkekki kun tuntu ettei se ollenkaan rauhotu. Sitä vihloo alapuolelta, pystyhaavan molemmin puolin.
Kumpikin rinta siis aiheuttaa vähän päänvaivaa, mut silti koitan positiivisin mielen jatkaa paranemista. Rasvaa haluisin jo kovin laittaa haavoihin, mut kuulemma pitäis oottaa rupien irtoomista. Niistä on vasta hyvin pieni osa irronnut.- pienentynyt
Terkkari sanoi, ettei näytä tulehtuneelta. Hoito-ohjeeksi vettä, ilmaa ja sideharsojen vaihteluita muutamia kertoja päivässä. Sekä tietenkin tarkkailua, ettei mee huonompaan suuntaan. Lisäksi antoi luvan ruveta rasvaamaan arpia muualta paitsi tuosta "ongelmakohdasta".
Kävin uudet liivitkin ostamassa, kokoa 75C. Rinnanympärys rupeaa siis olemaan normaali :) - Eripari
pienentynyt kirjoitti:
Terkkari sanoi, ettei näytä tulehtuneelta. Hoito-ohjeeksi vettä, ilmaa ja sideharsojen vaihteluita muutamia kertoja päivässä. Sekä tietenkin tarkkailua, ettei mee huonompaan suuntaan. Lisäksi antoi luvan ruveta rasvaamaan arpia muualta paitsi tuosta "ongelmakohdasta".
Kävin uudet liivitkin ostamassa, kokoa 75C. Rinnanympärys rupeaa siis olemaan normaali :)Kiitos kertomuksestasi. Luen näitä juttuja aina, kun ehdin. En ole vielä käynyt lääkärin arviossa, enkä tiedä pääsisinkö leikkaukseen. Kokoni on 80E, mutta joudun aina ottamaan 85E:n, koska muuten ei isompi rinta mahdu alkuunkaan kuppiin. Tuostakin pursuaa. :( Olisikohan minulla mahdollisuutta saada pienennystä...
Kiitos vastauksista!!!
- Ohi on
Haluaisin kiittaa sinua "pienentynyt", olen lukenut juttujasi n. viikon ajan ja itse olin leikkauksessa eilen. Olo on oikeastaan melko hyva, ei okseta eika haavatkaan ole kipeita, tietysti nuo megasarkylaakket auttavat asiaa. Oli kiva lueskella taalta USAsta kasin kokemuksiasi ja ne toivat paljon rohkeutta, minua nimittain pelotti aika paljon, kun koskaan en ole ollut nukutuksessa eika mitaan paikkaa koskaan leikattu. Olen todella iloinen uusista rinnoista, silla minun 75H:t olivat ihan kamalan painavat ja epamukavat. Teilla siella Suomessa on vahan paremmin asiat, oma vakuutukseni ei korvaa plastiikkakirurgisia leikkauksia (pitavat niita kosmeettisina toimnpiteina), joten maksoin omasta taskusta vahan yli viiden tonnin operaation. Nyt kun se on ohi, on todella helppottunnut olo. Hyvaa jatkoa sinulle ja teille kaikille pienentyneille seka rohkeutta teille piennennysta harkitseville.
- toivossa elävä
Kiitoksia paljon ketjunaloittajalle. Luen tätä päivittäin. Itselläni leikkaus on kohta edessä. Itseasiassa joka kahden viikon päästä. Tämä ketju ja sen kirjoittajat ovat poistaneet paljon pelkojani leikkaukseen liittyvissä asioissa. Mikä myös on ollut kiva huomata, että nämä leikkaukset ovat yllättävän yleisiä. On myös hienoa tietää, että täältä saa informaatiota mikäli jokin asia askarruttaa leikkauksen jälkeenkin. Kiitoksia vielä kaikille ja jatketaan elämäämme pienentyineinä;)
- pienentynyt
Tervehdys jälleen.
Kirjoitustiheys pienenee, kun ei oikein oo mitään uutta kerrottavaa. Vasen rinta erittää edelleen ja hoitotoimenpiteet on edelleen samat kuin ennenkin. Sideharsoja kävin ostamassa 10 päivän tarpeisiin, saas kattoo tarviiko hakee lisää. Ostin myös Aqualan L-rasvaa, ei kutia ja hilseile ollenkaan niin paljoa nyt kun oon rasvannut tuolla aina suihkun jälkeen. Humektan tuntui olevan liian kevyttä. Ruvet on nyt alkaneet irrota. Arvet alkaa siis oleen siistimmät, mikä on kiva juttu :)
Huomenna tulee kolme viikkoa täyteen. Eli vielä viikon verran ollaan koko ajan liivit päällä ja periaattees sairaslomalla. Mähän en töis ole, joten mun elämä ei muutu sairasloman loppumisen jälkeen mitenkään. Sellasta oon miettinyt, et missähän vaihees sitä uskaltaa alkaa nosteleen, jumppaan, oleen ilman liivejä öisin ja nukkumaan muutenkin kuin seljällään. Mut onneks mul on juhannuksen jälkeen soitto aika kirurgille, voipi sit häneltä kysellä jatkosta.
Edelleen haluan toivottaa tsemiä kaikille muille samaan projektiin ryhtyneille. Pitkä ja hieman kivulias projekti, mut kannattaa varmasti :)- että kolmen/neljän viikon k...
leikkauksesta saa nukkua jo ilman liivejä ja samalla myös voi oman tuntemuksen mukaan nukkua miten haluaa. minulla nyt leikkauksesta reilu kuukausi ja olo ihan normaali. Ei siis kipuja tms. ja hyvin voisin mennä jumppaan mutta en töiltäni ehdi tällähetkellä. Nukkunut ole kyljeläni ja puoliksi vatsallanikin. Välillä haavat hieman kiristelee muttei muuta. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen ja nyt kun mustelmat ovat poissa ja haavoista ruvet poissa niin näyttävät oikein kauniilta.
Ja nyt olen jo käyttänyt muita liivejä kuin niitä urheilumalleja ja hyvältä tuntuu.
Tämä toipumisaika on kuitenkin niin lyhyt aika ihmisen elämässä että voin sanoa leikkaksen olevan ehdottomasti vaivan arvoinen! - pienentynyt
että kolmen/neljän viikon k... kirjoitti:
leikkauksesta saa nukkua jo ilman liivejä ja samalla myös voi oman tuntemuksen mukaan nukkua miten haluaa. minulla nyt leikkauksesta reilu kuukausi ja olo ihan normaali. Ei siis kipuja tms. ja hyvin voisin mennä jumppaan mutta en töiltäni ehdi tällähetkellä. Nukkunut ole kyljeläni ja puoliksi vatsallanikin. Välillä haavat hieman kiristelee muttei muuta. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen ja nyt kun mustelmat ovat poissa ja haavoista ruvet poissa niin näyttävät oikein kauniilta.
Ja nyt olen jo käyttänyt muita liivejä kuin niitä urheilumalleja ja hyvältä tuntuu.
Tämä toipumisaika on kuitenkin niin lyhyt aika ihmisen elämässä että voin sanoa leikkaksen olevan ehdottomasti vaivan arvoinen!Yritin aamulla nukkua kyljelläni, mut eihän se tuntunut ollenkaan luonnikkaalta. Varsinaista kipua ei ollut, kiristystä kyllä. Oon vissiin jo niin tottunut pötkötteleen selälläni, etten osaa enää muuta :) Pitää joka yö pikkusen kokeilla, ehkä se siitä sit luonnistuu.
Vasen rinta erittää edelleen. Mut ei se vuotava kohta edelleenkään tunnu kuumalta eikä erite haise, joten ei se kai tulehdusta ole. Sais jo mennä kiinni.
- oma leikkaus kohta edessä
Olen tätä ketjua ahkerasti seurannut ja ihmettelen mihin aloittaja on kadonut? Toivottavasti kaikki on hyvin ja rintasi on parantunut.
- pienentynyt
Päivittäin olen täällä käynyt kattelemassa mitä muut kirjoittelee ja onko mulle kommentoitu jotain, mut eipä oo ihmeemmin ollut mitään kiijoiteltavaa. Mut nyt päätin tulla kirjoittaan ja sit täällä olikin jo ihmetelty missä olen :)
Kävin tänään jälleen terkkarilla mielenrauhan saavuttamiseksi. Tuo vasemman rinnan risteyskohta on edelleen auki ja pukkaa kellertävää nestettä. Juhannuksen aikana sitä särkikin hieman ja erite oli välillä punertavaakin. Siksi päätin polkasta YTHS:lle. Mut terkkari sanoi, ettei mitään hätää. Ei se vaikuta tulehtuneelta (erite ei haise, haavan kohta ei oo turvonnut eikä kuuma), joten samaa hoitoa jatketaan edelleen: vettä, ilmaa ja sideharsoja. Kunpa tuo nyt menis umpeen, ei tarttis koko aikaa pelätä ja kytätä tulehduksen merkkei. Ja pääsis uimaan. Tää meiän kesäkoti kun on ihan järven vieres.
Keskiviikkona mul on soittoaika kirurgille. Voin sit häneltäkin vielä varmistella, etät toiminko oikein. Lisäksi haluisin tietää voinko mennä tuon kans saunaan ja saanko jo hikoilla liikkuessani. Terkkari ei oikein osannut sanoo mitään noihin asioihin. Lisäksi nuo langanpätkät hieman mietityttää, pitää muistaa niistäkin siis kysyä.
Muuten parantuminen on edennyt hyvin. Ruvet on jo melkein kaikki irronneet. Nännin ympärillä olevat arvet on melko punaset. Pitää kirurgilta kysellä niistä silikonilaastareista tai muista millä arpia vois hoidella. Rinnat kestää jo hyvin koskettelua ja rasvatessa uskaltaa jo hieroakin. Turvotusta on viel, ainakin luulisin niin, mut kaippa sekin tuosta katoaa.
Kirjoittelen taas keskiviikkona kun olen jutellut kirurgin kanssa. - ongelmaa
pienentynyt kirjoitti:
Päivittäin olen täällä käynyt kattelemassa mitä muut kirjoittelee ja onko mulle kommentoitu jotain, mut eipä oo ihmeemmin ollut mitään kiijoiteltavaa. Mut nyt päätin tulla kirjoittaan ja sit täällä olikin jo ihmetelty missä olen :)
Kävin tänään jälleen terkkarilla mielenrauhan saavuttamiseksi. Tuo vasemman rinnan risteyskohta on edelleen auki ja pukkaa kellertävää nestettä. Juhannuksen aikana sitä särkikin hieman ja erite oli välillä punertavaakin. Siksi päätin polkasta YTHS:lle. Mut terkkari sanoi, ettei mitään hätää. Ei se vaikuta tulehtuneelta (erite ei haise, haavan kohta ei oo turvonnut eikä kuuma), joten samaa hoitoa jatketaan edelleen: vettä, ilmaa ja sideharsoja. Kunpa tuo nyt menis umpeen, ei tarttis koko aikaa pelätä ja kytätä tulehduksen merkkei. Ja pääsis uimaan. Tää meiän kesäkoti kun on ihan järven vieres.
Keskiviikkona mul on soittoaika kirurgille. Voin sit häneltäkin vielä varmistella, etät toiminko oikein. Lisäksi haluisin tietää voinko mennä tuon kans saunaan ja saanko jo hikoilla liikkuessani. Terkkari ei oikein osannut sanoo mitään noihin asioihin. Lisäksi nuo langanpätkät hieman mietityttää, pitää muistaa niistäkin siis kysyä.
Muuten parantuminen on edennyt hyvin. Ruvet on jo melkein kaikki irronneet. Nännin ympärillä olevat arvet on melko punaset. Pitää kirurgilta kysellä niistä silikonilaastareista tai muista millä arpia vois hoidella. Rinnat kestää jo hyvin koskettelua ja rasvatessa uskaltaa jo hieroakin. Turvotusta on viel, ainakin luulisin niin, mut kaippa sekin tuosta katoaa.
Kirjoittelen taas keskiviikkona kun olen jutellut kirurgin kanssa.risteyskohdn kanssa oikeassa rinnassa kun ei vaan rupi lähtenyt ja oli pieni ns. kuoppa siinä kohdassa. Sitten tuli vielä hieman kellertävää töhnääkin sieltä. Suihkun jälkeen kun rupi oli pehminnyt koukin sitä hiukan irti ja kas kummaa siellä olikin tikin solmukohta sekä 2cm:n pätkä ommellankaan. Lisäksi sieltä tuli vielä toinenkin solmu ulos. Leikkasin nämä pois ja suikutin uudellen ja laitoin yöksi palan haavataitoslappua päälle ja aamulla oli jo ihan eri näköinen. Ei ollut enää kuoppaa eikä muutakaan ongelmaa. Rupi enää jäljellä. Mullekin terkkari sanoi ettei tehdä mitään mutta onneksi toimin itse. Ties kuinka kauan olisi ollut auki. Olisi pitänyt aiemmin jo toimia sillä nyt kohtaan jää isompi arpi kuin toisessa rinnassa. Tämä ei nyt suuresti kyllä haittaa mutta silti..
- pienentynyt
ongelmaa kirjoitti:
risteyskohdn kanssa oikeassa rinnassa kun ei vaan rupi lähtenyt ja oli pieni ns. kuoppa siinä kohdassa. Sitten tuli vielä hieman kellertävää töhnääkin sieltä. Suihkun jälkeen kun rupi oli pehminnyt koukin sitä hiukan irti ja kas kummaa siellä olikin tikin solmukohta sekä 2cm:n pätkä ommellankaan. Lisäksi sieltä tuli vielä toinenkin solmu ulos. Leikkasin nämä pois ja suikutin uudellen ja laitoin yöksi palan haavataitoslappua päälle ja aamulla oli jo ihan eri näköinen. Ei ollut enää kuoppaa eikä muutakaan ongelmaa. Rupi enää jäljellä. Mullekin terkkari sanoi ettei tehdä mitään mutta onneksi toimin itse. Ties kuinka kauan olisi ollut auki. Olisi pitänyt aiemmin jo toimia sillä nyt kohtaan jää isompi arpi kuin toisessa rinnassa. Tämä ei nyt suuresti kyllä haittaa mutta silti..
Jotain tollasta mäkin oon aatellut et tuos ois, mut en oo kyl mitään nähnyt vaiks oon kattellut peilin kanssa. Mut ehkä katton vielä tarkempaa sun kertomuksen jälkeen :) Just äskön vaihdoin sideharsotaitoksen ja huomasin et nyt siinä haavas näkyy "pohja". Ennen se on ollut sellasen kellertävän möhnän peittämä, mut nyt osis kohtia näkyy vaaleenpunasta siel "montun pohjalla". Ehkä se on nyt parantumassa.
- Ohi on
Miten leikkaus meni, en ole loytanyt viestia tasta ketjusta. Olisi kiva kuulla, etta kaikki on OK.
- pienentynyt
Kirurgi soittikin sit mulle, vaikka lapus luki, et mun pitää soittaa. Oli kuulemma luppoaikaa.
Puhelun tarkoitus olikin vaan tarkistaa, et miten haavat on parantunut. Syyskuulle varattiin tapaaminen, jollon sit tutkitaan tarkemmin miten leikkaus on onnistunut. Sillon voin sit kysellä tuota oikean nännin "pullotuksesta".
Haavahoitoon kirurgi anto lisäohjeeksi jonkun vihreän apteekista saatavat teipin, mikä kuivattaa haavaa. Sellasta pitää käydä täs joku päivä kyselees. Saunan se multa viel kielsi ja liikunnan, jossa haava hiertyy, mut muuten saan kyllä liikkua niin et hikikin tulee. Ja käski itse poistaa tai käydä poistattaan sojottavat tikkien päät. Joten kaippa minä taas YTHS:lle poljen joku aamu.
Tämmöstä "edistystä" parantumisessa. Kyljellään nukkuminen on yö yöltä helpompaa ja luonnollisemman olosta. Pikku hiljaa kääntyilen ja kohta pääsen rötköttään mahalleni. Mahallaan ei sais nukkuu (sanoo fyssari), mut se vaan on niin kivaa :) - pienentynyt
Tänään sit kävin YTHS:llä poistattamassa sojottavat langan pätkät. Niitä oli kolme tuossa vasemman nännin ympärillä ja yksi rintapoimussa. Oikeassa oli pari poimussa ja yksi tuossa pystysuorassa haavassa.
Lisäksi pyysin terveydenhoitajia (sain jälleen kaksi terkkaria, kuten tikkien poistossakin :) tutkimaan vasemman rinnan risteyskohdassa olevan avoimen haavan. Kovin varovaisesti ne ensin sitä kattoi ja sanoivat, ettei tääl mitään oo. Mut kun änkyttämällä änkytin, et kattokaa nyt kunnolla, niin sit ne kosteella lapulla pehmensin "rupea" joka haavas oli ja hieman sörkkivät ja löytyihän sieltä sitten 3 muutaman millin pitusta pätkää ja yksi yli senttimetrin pätkä! Savoivat, että nyt haavalla on hyvät edellytykset mennä umpeen. Kunpa niin kävisi ja nopeasti. Mieleni tekisi jo kovin urheilla reippaammin sekä saunoa ja uida.
Mahtaakohan tätä enää kukaan lukea kun täällä kolmannelle sivulla kirjoittelen. No kirjoittelempa silti :)- pienenytynyt
Haava näytti paremmalta aamulla, kun sitä kattelin. Tosin äskön, kun kurkkasin onko tullut eritettä, haavasta irtos "rupi" ja sieltä rupes tuleen verta. Mut on se silti paremman näkönen. Nyt vaan peukut pystyyn, jotta haava oikeesti nyt paranis!
- hugeliini
pienenytynyt kirjoitti:
Haava näytti paremmalta aamulla, kun sitä kattelin. Tosin äskön, kun kurkkasin onko tullut eritettä, haavasta irtos "rupi" ja sieltä rupes tuleen verta. Mut on se silti paremman näkönen. Nyt vaan peukut pystyyn, jotta haava oikeesti nyt paranis!
Toivon sinulle toipumista. Olen lueskellut tätä "keskustelujonoa" ja saanut hyviä vinkkejä itselleni. Sain tänään tiedon, että minut leikataan 22.8. Nyt rupesi jännittämään. Onneksi on näitä palstoja, joista tosiaan saa hyviä neuvoja ja ohjeita.
- ohi on
Mina ainakin seuraan viela tata keskustelua taalta rapakon takaa, joten jatka vaan kirjoittelua vaikka sivulle 10 asti. Olet minua melkein 3 viikkoa edella toipumisessa ja minua ainakin kiinnostaa tietaa mita on edessa. Vaikka toipuminen on yksilollista, on tama kuitenkin niin iso juttu, etta on mukava lueskella sinun ja muiden tuntemuksia leikkauksen jalkeen.
Sen voin kertoa, etta tama amerikkalainen plastiikkakirurgia on aika erilainen kokemus kuin mita olen lukenut suomalaisista pienennyksista. On ollut kiva vertailla.
Ensinnakin, itse pitaa maksaa tietty, ja leikkaus tehdaan outpatient systeemilla, eli leikkauksen jalkeen lahetetaan heti kotiin toipumaan (leikkaus siis laakarin omassa akreditoidussa leikkaussalissa ei sairaalassa), Hyva, etta kykenin itse kavelemaan kun mies haki autolla kotiin. Laakarin mukaan ei tarvittu dreeneja eika tikkeja poistettu, kaikki sulavat haavoihin sisaan. Laakarilta tuli kukkalahetys kotiin seuraavana paivana (kuuluu varmaan hintaan, kuten tukiliivit, vaikka jouduin ostamaan toiset jotta saa pestya).
Viime viikolla kavin ekassa jalkitarkastuksessa ja kirurgin mukaan paraneminen on sujunut hyvin. Kirurgi oli loistava tyyppi ja 20-vuoden kokemuksella naytti todella tietavan mita teki. Oli itse silminnahtavasti innoissaan kattensa jaljista, hauskaa nahda ammatti-ihmisen iloitsevan tyostaan.
Ensimmaisen viikon ajan vasemmasta rinnasta vuoti keltaista nestetta, mutta sitten haava umpeutui. Nyt kaikki OK, ja rinnat nayttavat itse asiassa tosi hyvalta. Mustelmia ei tullut ollenkaan, mutta vielakin arastaa todella paljon, varsinkin jos on ollut ylhaalla koko paivan.
Viikon antibiottikuurin jalkeen (antibioottikuuri annetaan aina leikkauksen jalkeen tulehduksen estamiseksi) tokenin jo tyohuoneelle pariksi tunniksi, vaikka mun tyo on sellaista etta voin sen tehda myos sangyssa lapparilla. Olen just nyt kesalomalla joten sairaslomaa en tarvinnut.
Olen lukenut paljon monen suomalaisen tulehduksen pelosta kesaleikkauksissa. Kukaan ei maininnut sellaisesta taalla, vaikka koko kesan on 30-40C lamminta, tosin kotona on ilmastointi.
Lepailen viela osan paivasta ja nukun selallani, enka ole viela uskaltautunut kuntoilemaan kavelylenkkia pitemmalle. Odotan innolla paluuta joogaan ja spinningiin. Toisaalta, kotona kotityot eivat odota ja on ehka tullut nosteltua ym. vahan enemman mita olisi pitanyt. Silloin kylla tuntuu vihlaisuja rinnoissa.
Hyvaa toipumista kaikille seka rauhallista leikkauksen odottelua niille joilla on viela tama edessa. Kylla tama projekti kannatti, vaikka sita pelkasinkin ihan kamalasti.
- pienentynyt
Erilaisten hoito-ohjeiden määrä edelleenkin tuppaa ihmetyttämään ja epäilemään omia hoitotapoja. Mä tosiaan jätin liivien yötäpäivää pitämisen heti kun kuukausi oli täynnä, koska aattelin et haavat paranis nopeemmin kun saavat ilmaa. Ja kyllä se mun mielestä auttoikin. Ja teippejä pidin vaan sen 2 viikkoo tuol alla ja viikon nänneis. Viel en oo mitään arpihoitoa alottanut, koska tuo yksi kohta on edelleen auki enkä oo raaskinut niitä silikonijuttui ostaa. Ei mul oikeesti oo varaa niihin :/
Tuo aukinaisena pysynyt kohta on kyl parantunut vauhdilla sen sorkkimisen jälkeen. Eilen oli eka päivä kun siitä ei koko päivän aikana tullut yhtään eritettä :) Saas kattoo joko viikonloppuna pääsis saunaan...
Toissapäivänä sörkin vasemman nännin haavas ollutta rupea kun ihmettelin sen ulkonäköä ja kappas yhtäkkiä sieltä pomppas ulos sentin pituinen langan pätkä. Katkasin sen ja siihen jäi semmonen kuoppa, mikä oli jo seuraavana päivänä ummessa. Että semmonen "rupi".
Kävin viikonloppuna ettimässä kaarituettomia ei-urheiluliivei, mutta eipä semmosia juuri ole. Kävin oikeen erikoisliikkees. Koitin kaikki mahdolliset mallit, mut eipä ne istunut. Aina jäi tyhjää kuppiin ja pienempi koko oli liian pieni. Pitää siis vielä käyttää vaan urheiluliivei, kunnes nuo haavat kestää kaarituet. Osaako kukaan muuten sanoo, onko kaarituellisten liivien käyttöönottoon joku aikaraja?
Jotta tämmösiä mietin. Jossain takaraivos piileskelee pelko siitä et oon tehnyt jotain väärin ja lopputulos on kaikkea muuta kuin hyvä. Vielä kaksi kuukautta siihen kun näen kirurgin, joka sit voi rauhotella mua...- JKL
Minulle lääkäri sanoi, ettei kaarituellisia liivejä saisi pitää vuoteen leikkauksesta. Mutta tällä palstalla on ollut kyllä aika erillaisia ohjeita siitäkin:)
Ja tosiaan kaupoista ei tahdo löytyä noita kaarituettomia liivejä ollenkaan. - maaliskuussa
JKL kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi, ettei kaarituellisia liivejä saisi pitää vuoteen leikkauksesta. Mutta tällä palstalla on ollut kyllä aika erillaisia ohjeita siitäkin:)
Ja tosiaan kaupoista ei tahdo löytyä noita kaarituettomia liivejä ollenkaan.Mulla on nyt pienennyksestä reilut 3kk aikaa ja käytän päivisin kaarituettomia liivejä ja vielä yölläkin niitä tukiliivejä. Mulle leikkaava lääkäri sanoi, että kaarituellisia liivejä ei saisi käyttää vielä hetkeen. Mitä tuo hetki sitten on, niin siihen en vastausta ole saanut. Onko se sitten tuo vuosi, joka kuulostaa aika loogiselta.
Myös öiseen aikaan käytän vielä liivejä sen takia, kun luin netistä, että haavojen paraneminen kestää 3-6kk. Tämän jälkeen kudos on yhtä lujaa kuin ennen leikkausta. Tässä jutussa suositus oli pitää tukiliivejä tuo 6kk. Tämä juttu oli jollakin pienennyksiä tekevän yksityisen sivuilla.
Kaarituettomia liivejäkin löytyy, kun jaksaa etsiä. Yhdet löysin Prismasta ja sitten kävin vielä erikoisliikkeessä ja sieltä löytyikin oikein valittavaksi asti. Menin erikoisliikkeeseen heti aamusta, kun liike aukesi. Näin myyjällä ei ollut kiirettä, kun olin ainut asiakas ja palvelu oli myös sen veroista:)
Nämä palstat on tosi hyvä juttu, sillä täältä löytyy riittävästi vertaistukea ja apua kaikkiin kummallisiin kysymyksiin, joita ei välttämättä kehtaa lääkäriltä edes kysyä:) Mullakin leikkaava lääkäri oli TOSI hyvännäköinen mieslääkäri, joten jälkitarkastuksessa oli ns. ujon tyttölapsen kaltainen olotila, kun lekuri ihaili kättensä jälkeä myhäilevä ilme kasvoillaan. No tulipahan koettua tuo tunne vielä näin 4kymppisenäkin uudelleen:)
Rinnat on nyt mulla 80C ja hyvin ovat pysyneet terhakoina. Liikuntaa harrastan kaikkenlaista ja juokseminenkin tuntuu tosi mahtavalta, kun rinnat pysyy paikoillaan. Mahallaankin on nukuttu jo reilun kuukauden verran. Toki tuohon selällään nukumiseenkin tottui ja välillä tuntuu, että löydän parhaimman uniasennon nimenomaan selällään.
- pienentynyt
Se vasemman rinnan risteyskohdassa ollut rupi lähti to-pe välisenä yönä irti. Illalla se viel siinä oli, aamulla ei. Hieman peljästyin, et onko se revennyt irti, mut siistiltä se kohta näytti. varmuuden vuoksi kuitenkin pistin kaksi sideharsoa siihen päälle kun edessä oli kuusi tuntia kuumassa autossa istumista. Koko päivän aikana mitään eritettä ei tullut. Joten nyt taitaa alkaa olla ns. haava-aika ohi ja alkaa arpien hoito.
Arpien hoitoon ostoon sitä silmänympärysvoidetta, jota täälläkin on joskus suositeltu. Pieni purkki maksoi 24,50 e, mut melkosen riittosalta aineelta tuntuu. Se rasva haisee tosi pahalle :/ Toivottavasti totun siihen. Eilen illalla oli vaikea saada nukuttua kun piti löytöää asento, jossa se haju ei tullut nenään. Toivottavasti hoitoteho on yhtä voimakas kuin haju :)
Löysin kaarituettomat liivitkin. En tosin viel oo kereennyt testaan niitä käytössä, mut ainakin kaupassa tuntuivat tukevilta ja mukavilta. 50 euroo oli hintaakin, joten paree on olla hyvät.
Kipuja ei oo pahemmin ollut. Kerran pari päiväs jotain tuntemuksia on, muttei mitään pahoja enää. Mahallani en nuku vielä. Tuossa rintojen alla, kylkiluitten päältä on edelleen arkuutta, ei siedä esim. venytystä, mut normielelyssä ei haittaa.
Eipä tässä enää niin kauhian usein oo uutta kerrottavaa. Oonkin tippunut jo nelos sivulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693