Seraja-m55 - Bluebird2 - UnaFortuna

Tunnen syvää tuskaa TOTUUDEN PUOLESTA aina, kun esittäytyy tuo
epäpyhä kolminaisuus, jolle omistan tämän viestin.
Uskollisina adventtitotuudelle he tekivät taas
tyypillisen taikatempun.
Seranja esitteli 1.Piet 3:18-20 ja sitten alkoi
tulkita sitä omien sielunkuviensa mukaisesti.
Jotain ihan tarpeetonta riidan kehittelyä se.

Jätti pois Raamatun oman selityksen - noiden
jakeiden jälkeen tulevat jakeet: 21-22.
Siinä olisi ollut valmis ja varma tulkinta, selitys,
opetus. Otetaanpa sanankohta uusiksi.

1.Piet 3:18-22 Piet - Kristuksen kärsimys ja korotus

18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]

19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]

20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]

21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ].

Kristus kärsi AINUTKERTAISESTI. (3:18)
MYÖS meni ja saarnasi Nooan aikaisille, jotka
eivät välittäneet arkkiin mennä ja pelastua.
(3:19-20)
Vain niillekö Jeesus saarnasi uuden liiton armoa?
Toki kaikille vanhan ajan tottelemattomille.
Se varmistuu 8 jaetta myöhemmin:
1.Piet 4:6
Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet,
on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. [1. Piet. 3:19]

(Vertaa tuota Jeesuksen samankaltaiseen kuolemaan
ja heräämiseen, jae 18. Synnitön syntisten edestä)

SITTEN RAAMATTU SELITTÄÄ EDELLISEN, OPETUKSEKSI
- siis jakeissa 20-21.

Nooan aikakauden Pietari mainitsee erikseen siksi,
että hän nyt selitysosassa mainitsee kasteelle
menemisen merkitsevän tottelemista, siten kuin
Nooan perhekin uskoi Jumalan todella tuomitsevan
ne, jotka eivät anna arkin heitä pelastaa.

Jakeessa 21 Pietari korostaa, että kaste ei ole
synnin saastasta puhdistava, vaan siinä Jumala
tekee kanssamme "hyvän omantunnon liiton" ja siksi
kaste "vertauskuvallisesti pelastaa".
Niinkuin arkissa olevat pelastuivat "veden kantamana", (j.20).
Perustuksena Pietari mainitsee olevan Herran
ylösnousemus. Tietysti.

Jakeessa 22 Pietari korostaa Herran menoa
taivaaseen ja istumista "Jumalan oikealla puolella" ja että Hänelle on alistettu kaikki
enkelit, vallat ja voimat.

Niin Kristuksen kärsimys ja korotus luetaan
meidän hyväksemme. Usein tässä yhteydessä kysytään, että eivätkö kuolleet sitten nukkuneet
tiedottomina siellä "kuolon unessa" - koskapa
voivat kuulla Herran saarnaavan. Kuinka siis on?

Kuolleet kuulevat ja ymmärtävät, ei taju poissa.
Jeesus itse vahvistaa ainakin jumalattomien
kohdalta, että hyvinkin tuntevat tuskaa ja on
jopa itsekäs hätä lähisukulaisista, jotka eivät
tiedä tai usko vaivan paikkaa edes olevan.
Luukas 16:19-31 "Oli rikas mies ..."
Jeesus ei luokittele sitä vertaukseksi ja jos
se olisikin vain kuvaus, niin toki silti yhtä
opettavainen - tuskaa tunnetaan jne.

Ainakin itse opin tästä jotain; että kannattaa
harjoittaa laupeutta jo itsensäkin vuoksi.

15

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Sana paljastaa"

      Joku väitti, ettei Raamattu ole totuus.
      Mutta joka tapauksessa Raamattu on väkevä ja
      terävä ja tekee tehtävänsä!

      Hepr. 4:12
      Jumalan sana on elävä ja väkevä.
      Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. [Ef. 6:17; Ilm. 1:16]

      Pietaria lisää - hän ottaa kantaa Herran päivän
      viipymiseen. Toteaa ensiksikin, että sen päivän
      myöhässä oleminen on vain osoitus Herran
      kärsivällisyydestä - siitä, ettei Herramme tahdo
      KENENKÄÄN tuhoutuvan. Mutta se päivä tulee
      "kuin varas".

      2.Piet 3:9
      Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin:
      hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.
      [Hes. 18:23; Room. 2:4; 1. Tim. 2:4]

      KIIVAUS JA KIIVAUS - Muistattehan Pietarin kiivauden?

      Parempi on kiivailla asian puolesta kuin henkilöä
      vastaan.

      1. Piet 3:13-17

      13 Kuka voi tehdä teille pahaa, jos te kiihkeästi pyritte tekemään hyvää?
      14 Ja vaikka joutuisittekin kärsimään vanhurskauden tähden, te olette autuaita. "Älkää heitä pelätkö älkääkä hämmentykö", [3:14,15: Jes. 8:12,13]
      15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. [Ap. t. 4:8-10]

      16 Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti ja säilyttäkää omatuntonne puhtaana -- silloin ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne kristittynä, joutuvat häpeään juuri siinä, mistä teitä panettelevat. [Tit. 2:8; 1. Piet. 2:12]
      17 Parempi on tehdä hyvää ja kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin kärsiä pahojen tekojen tähden. [1. Piet. 2:20]

    • ja panettelet

      ja keräät vain päällesi Jumalan vihan.

      • Missä AVK on väärässä?

        Eiköhän se väärässä ole, joka vain syyttelee, eikä
        pysty osoittamaan mitään, mistä syyttää. Lukijan näkökulmasta katottuna sä oot kuin hyeena.


      • UnaFortuna
        Missä AVK on väärässä? kirjoitti:

        Eiköhän se väärässä ole, joka vain syyttelee, eikä
        pysty osoittamaan mitään, mistä syyttää. Lukijan näkökulmasta katottuna sä oot kuin hyeena.

        Mielestäni harhaa: Näet Jeesus nukkui haudassaan josta hänet herätettiin. Jos hän ei olis nukkunut, niin ei häntä olisi tarvinnut lainkaan herättää kuolleiden esikoisena, kuten Paavali asian ilmaisee. Jos vaivaudut lukemaan tämän Pietarin kirjeen luvun kokonaisuudessaan. asia käsittelee Vedenpaisumuksen takaista asiaa, Jossa Jeesus saarnaa henkensä välityksellä, näille kahdeksalle hengelle. Saarna aika on silloin, kun rakennettiin arkkia. Luettuasi asian kokonaisuudessaan huomaat. että Antti johdattelee seurakuntalaisiaan Spiritimin pauloihin. Tämän asian ydin ajatus on kasteessa. eikä Jeesuksella ole mitään yhteyttä Spiritismiin. Kuten kantola koettaa asian esittää. Paavali antaa Korintt: epistolissaan selvän kuvan. Paavalin esimerkistä. Kun hän sanoo Jos Jeesusta ei ole herätetty, Niin ei teitäkään tulla herättämään!? Tämä on ydin ajatus koko Evankeliumille.


      • Älä Anttiin kiinnitä huomiota
        UnaFortuna kirjoitti:

        Mielestäni harhaa: Näet Jeesus nukkui haudassaan josta hänet herätettiin. Jos hän ei olis nukkunut, niin ei häntä olisi tarvinnut lainkaan herättää kuolleiden esikoisena, kuten Paavali asian ilmaisee. Jos vaivaudut lukemaan tämän Pietarin kirjeen luvun kokonaisuudessaan. asia käsittelee Vedenpaisumuksen takaista asiaa, Jossa Jeesus saarnaa henkensä välityksellä, näille kahdeksalle hengelle. Saarna aika on silloin, kun rakennettiin arkkia. Luettuasi asian kokonaisuudessaan huomaat. että Antti johdattelee seurakuntalaisiaan Spiritimin pauloihin. Tämän asian ydin ajatus on kasteessa. eikä Jeesuksella ole mitään yhteyttä Spiritismiin. Kuten kantola koettaa asian esittää. Paavali antaa Korintt: epistolissaan selvän kuvan. Paavalin esimerkistä. Kun hän sanoo Jos Jeesusta ei ole herätetty, Niin ei teitäkään tulla herättämään!? Tämä on ydin ajatus koko Evankeliumille.

        Mitäpä Antista.
        Katso, mitä hän tuo esiin Raamatusta.
        Mutta sinä katsotkin ja toteat olevasi itse
        väärässä. Siksi intät, että se on Antin käsitystä,
        eikä Raamatun.

        Ateistina vastikään mollasit koko Raamatun ja nyt
        olet Raamatun avulla mollaamassa palstalaisia.
        Vain sielunvihollinen tuollasita tekee.


      • Näet raamatullisen totuuden
        UnaFortuna kirjoitti:

        Mielestäni harhaa: Näet Jeesus nukkui haudassaan josta hänet herätettiin. Jos hän ei olis nukkunut, niin ei häntä olisi tarvinnut lainkaan herättää kuolleiden esikoisena, kuten Paavali asian ilmaisee. Jos vaivaudut lukemaan tämän Pietarin kirjeen luvun kokonaisuudessaan. asia käsittelee Vedenpaisumuksen takaista asiaa, Jossa Jeesus saarnaa henkensä välityksellä, näille kahdeksalle hengelle. Saarna aika on silloin, kun rakennettiin arkkia. Luettuasi asian kokonaisuudessaan huomaat. että Antti johdattelee seurakuntalaisiaan Spiritimin pauloihin. Tämän asian ydin ajatus on kasteessa. eikä Jeesuksella ole mitään yhteyttä Spiritismiin. Kuten kantola koettaa asian esittää. Paavali antaa Korintt: epistolissaan selvän kuvan. Paavalin esimerkistä. Kun hän sanoo Jos Jeesusta ei ole herätetty, Niin ei teitäkään tulla herättämään!? Tämä on ydin ajatus koko Evankeliumille.

        Tunnen syvää tuskaa TOTUUDEN PUOLESTA aina, kun esittäytyy tuo
        epäpyhä kolminaisuus, jolle omistan tämän viestin.
        Uskollisina adventtitotuudelle he tekivät taas
        tyypillisen taikatempun.
        Seranja esitteli 1.Piet 3:18-20 ja sitten alkoi
        tulkita sitä omien sielunkuviensa mukaisesti.
        Jotain ihan tarpeetonta riidan kehittelyä se.

        Jätti pois Raamatun oman selityksen - noiden
        jakeiden jälkeen tulevat jakeet: 21-22.
        Siinä olisi ollut valmis ja varma tulkinta, selitys,
        opetus. Otetaanpa sanankohta uusiksi.

        1.Piet 3:18-22 Piet - Kristuksen kärsimys ja korotus

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]

        19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]

        20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]

        21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ].

        Kristus kärsi AINUTKERTAISESTI. (3:18)
        MYÖS meni ja saarnasi Nooan aikaisille, jotka
        eivät välittäneet arkkiin mennä ja pelastua.
        (3:19-20)
        Vain niillekö Jeesus saarnasi uuden liiton armoa?
        Toki kaikille vanhan ajan tottelemattomille.
        Se varmistuu 8 jaetta myöhemmin:
        1.Piet 4:6
        Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet,
        on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. [1. Piet. 3:19]

        (Vertaa tuota Jeesuksen samankaltaiseen kuolemaan
        ja heräämiseen, jae 18. Synnitön syntisten edestä)

        SITTEN RAAMATTU SELITTÄÄ EDELLISEN, OPETUKSEKSI
        - siis jakeissa 20-21.

        Nooan aikakauden Pietari mainitsee erikseen siksi,
        että hän nyt selitysosassa mainitsee kasteelle
        menemisen merkitsevän tottelemista, siten kuin
        Nooan perhekin uskoi Jumalan todella tuomitsevan
        ne, jotka eivät anna arkin heitä pelastaa.

        Jakeessa 21 Pietari korostaa, että kaste ei ole
        synnin saastasta puhdistava, vaan siinä Jumala
        tekee kanssamme "hyvän omantunnon liiton" ja siksi
        kaste "vertauskuvallisesti pelastaa".
        Niinkuin arkissa olevat pelastuivat "veden kantamana", (j.20).
        Perustuksena Pietari mainitsee olevan Herran
        ylösnousemus. Tietysti.

        Jakeessa 22 Pietari korostaa Herran menoa
        taivaaseen ja istumista "Jumalan oikealla puolella" ja että Hänelle on alistettu kaikki
        enkelit, vallat ja voimat.

        Niin Kristuksen kärsimys ja korotus luetaan
        meidän hyväksemme. Usein tässä yhteydessä kysytään, että eivätkö kuolleet sitten nukkuneet
        tiedottomina siellä "kuolon unessa" - koskapa
        voivat kuulla Herran saarnaavan. Kuinka siis on?

        Kuolleet kuulevat ja ymmärtävät, ei taju poissa.
        Jeesus itse vahvistaa ainakin jumalattomien
        kohdalta, että hyvinkin tuntevat tuskaa ja on
        jopa itsekäs hätä lähisukulaisista, jotka eivät
        tiedä tai usko vaivan paikkaa edes olevan.
        Luukas 16:19-31 "Oli rikas mies ..."
        Jeesus ei luokittele sitä vertaukseksi ja jos
        se olisikin vain kuvaus, niin toki silti yhtä
        opettavainen - tuskaa tunnetaan jne.

        Ainakin itse opin tästä jotain; että kannattaa
        harjoittaa laupeutta jo itsensäkin vuoksi.    


    • mathetes

      En nyt puutu varsinaisiin teksteihisi tai kirjoituksiisi noin ylipäätään, mutta pieni kommentti tuohon erääseen kohtaan Pietarin jakeista joita toit esiin ja jossa käytät näemmä tuota kirkon uudempaa vuoden -92 käännöstä!

      Alkutekstin mukaanhan Jumala ei tehnyt kanssamme "liittoa" tuossa Pietarin jakeessa, eli tuo "liitto" on siis virheellinen käännösilmaisu, joka taasen on oikein ilmaistu vuoden 33/38 Raamatun käännöksessä verrattuna alkutekstiin!

      Kun luemme tuota 1Piet 3:21 jaetta alkutekstistä, niin siinä ei ole tuota "liitto" mainintaa, joka olisi Kreik, "διαθηκης / Diatheke"! Vaan alkutekstin jakeessa sanotaan, että: - joka on hyvän "omantunnon pyytämistä"....! Elikä Kreikaksi se on = "συνειδησεως αγαθης επερωτημα / syneidesis agathes eperootema"!

      Tuo ilmaisu "επερωτημα/eperootema" on siis juuri se sana mikä esiintyy kyseisessä alkutekstissä, ja se merkitsee - "pyytämistä"!


      Arkki oli "väline" mikä pelasti ja "vesi" oli se, joka kuljetti ja nosti Nooan perheväen arkissa pois "tuomitusta maailmasta"!


      Alkuteksti mainitsee:
      "Tämän verkauskuvan" mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena, joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä"...jne...

      Eli vesi ei itsessään pelastanut Nooan perheväkeä, se ei siis ollut "liitto" Jumalan kanssa, vaan "ARKKI" oli pelastusväline, joka on esikuva Jeesuksesta! Mutta tuo "VESI" oli mukana pelastustoimessa siten, että se "KULJETTI ARKIN" turvaan, pois tuomitusta maailmasta jossa vesi oli vertauskuvallisesti se "synnin hukuttava tuomio"!

      Kaste on siis Hyvän "omantunnon pyytämistä" - (eperootema) Jumalalta uskon kautta kasteessa jossa "vanha syntielämä" haudataan kasteessa uskon perusteella yhdessä Kristuksen kanssa! Ensin siis "astuttiin pelastavaan arkkiin" =(JEESUS) ja sitten tuli tuomion tulvavesi joka eroitti pelastuneet pois syntisestä tuomitusta maailmasta", mutta ne jotka eivät tulleet pelastavaan "arkkiin" =(Jeesus), niin he hukkuivat!

      Kaste on uskovalle pelastuksen "koko vanhuskauden" toimi, eli puhdistuminen syyttömäksi Jumalan edessä, kuten Jeesus Johannes kastajallekin mainitsi oman kasteensa esimerkin kautta! - Matt 3:13-17. HUOM! jae (15)!


      Mukavaa kesän jatkoa ja runsasta Jumalan siunausta! :)

      • Terve, mathetes!

        1.Piet 3:21
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.

        Raamatussani on rinnakkain vanha ja uusi käännös.
        Kun uusi käännös kuvasi asiaa terävämmin, laitoin sen. Raamatun totuus ei eri käännöksistä miksikään
        muutu. Jos hyvän omantunnon pyytämisen yhteyteen ei ole lisätty "liitto"-sanaa, niin se ei tee
        uutta liittoa Jeesuksen veressä mitättömäksi.
        Ja tuohon liittoon sisään tuleminenhan omantunnon rauhan lahjoittaa. Käännösspekuloinnit ovat
        silkkaa saivartelua. Asian ydintä pitää korostaa,
        eikä käännösten erilaisuutta. Rauhaan pyrkiä. Eli:

        ## Tuo ilmaisu "επερωτημα/eperootema" on siis juuri se sana mikä esiintyy kyseisessä alkutekstissä, ja se merkitsee - "pyytämistä"! ##

        Toistan vielä sitä totuutta, että vaikkei "liitto"
        esiinny näkyvänä sanana tuossa, niin juuri liitto
        sen hyvän omantunnon aikaansaa.
        Turhaan sitä pyytelet ilman vetoamista liittoon.
        Lapsosten haaveiluunkin usein vastataan, että
        "ainahan PYYTÄÄ voi" - "mutta eri asia, saako".
        Mutta liiton lapsi saa.
        Ei vesi pelasta, eikä itsessään pyytäminenkään,
        vaan se "uusi liitto Jeesuksen veressä".

        Tekstiorjuus kreikan kieltä kohtaan on huono asia.


        LOPUSSA PALJASTIT ITSESI - MATHETES - ALASTOMAKSI

        ## Kaste on uskovalle pelastuksen "koko vanhuskauden" toimi, eli puhdistuminen syyttömäksi Jumalan edessä, kuten Jeesus Johannes kastajallekin mainitsi oman kasteensa esimerkin kautta! - Matt 3:13-17. HUOM! jae (15)! ##

        ISO KOMMENTTI:
        Mikset heti sanonut, että olet niitä miehiä, jotka
        tahtovat antaa kasteessa kaiken mahdollisen.
        VAIKKA kaste on vain hyvän omantunnon pyytämistä.
        Perisynnin taakasta niin pääsemme ja niiden, joista emme itse tiedäkään. Toki kaikista synneistä, sillä ainakin uskovien kasteeseen,
        aikuisten, tulee liittyä myös katumus.

        MUTTA virheellinen on tuo päättelysi, että Jeesus
        olisi omalle kohdalleen tarvinnut Johanneksen
        kasteen! Emmekä mekään tarvitse Johanneksen
        kastetta. Mutta Jeesuksen "sopi täyttää kaikki
        vanhurskaus" siten, että otti puolestamme kasteen.
        Kasteensa yhteydessä Hänet voideltiin, kun Henki
        laskeutui, Jumalan Karitsaksi; hyvän omantunnon
        liitto sai sinettinsä.

        Pietarihan sanoo selvästi, että vaikka saastaisesta elämästä luovuimme, niin ei se meitä
        pelastanut - - vaan Kristuksen ansiot sen tekee!
        1.Piet 3:21
        "Ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton."
        KASTE SIIS EI VANHURSKAUTA, VAAN KRISTUKSEN
        YLÖSNOUSEMUSVOIMA.


        ## Arkki oli "väline" mikä pelasti ja "vesi" oli se, joka kuljetti ja nosti Nooan perheväen arkissa pois "tuomitusta maailmasta"! ##
        - tuota kuvausta ei Sana tue eli ei korosta
        Vaan oleellista on se, että niinkuin 8 ihmistä
        totteli menemällä arkkiin, meidän on tarpeen
        totella menemällä Jeesus-ovesta sisälle kaikkein
        pyhimpään, armonistuimen eteen. Jeesus on ovi.
        Raamatunkäännöksistä riippumatta ja vaikkei koko
        Raamattua olisi olemassakaan.

        Hebr 10:20
        ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta.


      • mathetes
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Terve, mathetes!

        1.Piet 3:21
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.

        Raamatussani on rinnakkain vanha ja uusi käännös.
        Kun uusi käännös kuvasi asiaa terävämmin, laitoin sen. Raamatun totuus ei eri käännöksistä miksikään
        muutu. Jos hyvän omantunnon pyytämisen yhteyteen ei ole lisätty "liitto"-sanaa, niin se ei tee
        uutta liittoa Jeesuksen veressä mitättömäksi.
        Ja tuohon liittoon sisään tuleminenhan omantunnon rauhan lahjoittaa. Käännösspekuloinnit ovat
        silkkaa saivartelua. Asian ydintä pitää korostaa,
        eikä käännösten erilaisuutta. Rauhaan pyrkiä. Eli:

        ## Tuo ilmaisu "επερωτημα/eperootema" on siis juuri se sana mikä esiintyy kyseisessä alkutekstissä, ja se merkitsee - "pyytämistä"! ##

        Toistan vielä sitä totuutta, että vaikkei "liitto"
        esiinny näkyvänä sanana tuossa, niin juuri liitto
        sen hyvän omantunnon aikaansaa.
        Turhaan sitä pyytelet ilman vetoamista liittoon.
        Lapsosten haaveiluunkin usein vastataan, että
        "ainahan PYYTÄÄ voi" - "mutta eri asia, saako".
        Mutta liiton lapsi saa.
        Ei vesi pelasta, eikä itsessään pyytäminenkään,
        vaan se "uusi liitto Jeesuksen veressä".

        Tekstiorjuus kreikan kieltä kohtaan on huono asia.


        LOPUSSA PALJASTIT ITSESI - MATHETES - ALASTOMAKSI

        ## Kaste on uskovalle pelastuksen "koko vanhuskauden" toimi, eli puhdistuminen syyttömäksi Jumalan edessä, kuten Jeesus Johannes kastajallekin mainitsi oman kasteensa esimerkin kautta! - Matt 3:13-17. HUOM! jae (15)! ##

        ISO KOMMENTTI:
        Mikset heti sanonut, että olet niitä miehiä, jotka
        tahtovat antaa kasteessa kaiken mahdollisen.
        VAIKKA kaste on vain hyvän omantunnon pyytämistä.
        Perisynnin taakasta niin pääsemme ja niiden, joista emme itse tiedäkään. Toki kaikista synneistä, sillä ainakin uskovien kasteeseen,
        aikuisten, tulee liittyä myös katumus.

        MUTTA virheellinen on tuo päättelysi, että Jeesus
        olisi omalle kohdalleen tarvinnut Johanneksen
        kasteen! Emmekä mekään tarvitse Johanneksen
        kastetta. Mutta Jeesuksen "sopi täyttää kaikki
        vanhurskaus" siten, että otti puolestamme kasteen.
        Kasteensa yhteydessä Hänet voideltiin, kun Henki
        laskeutui, Jumalan Karitsaksi; hyvän omantunnon
        liitto sai sinettinsä.

        Pietarihan sanoo selvästi, että vaikka saastaisesta elämästä luovuimme, niin ei se meitä
        pelastanut - - vaan Kristuksen ansiot sen tekee!
        1.Piet 3:21
        "Ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton."
        KASTE SIIS EI VANHURSKAUTA, VAAN KRISTUKSEN
        YLÖSNOUSEMUSVOIMA.


        ## Arkki oli "väline" mikä pelasti ja "vesi" oli se, joka kuljetti ja nosti Nooan perheväen arkissa pois "tuomitusta maailmasta"! ##
        - tuota kuvausta ei Sana tue eli ei korosta
        Vaan oleellista on se, että niinkuin 8 ihmistä
        totteli menemällä arkkiin, meidän on tarpeen
        totella menemällä Jeesus-ovesta sisälle kaikkein
        pyhimpään, armonistuimen eteen. Jeesus on ovi.
        Raamatunkäännöksistä riippumatta ja vaikkei koko
        Raamattua olisi olemassakaan.

        Hebr 10:20
        ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta.

        Kirjoitit-
        >>>MUTTA virheellinen on tuo päättelysi, että Jeesus
        olisi omalle kohdalleen tarvinnut Johanneksen
        kasteen!-tuota kuvausta ei Sana tue eli ei korosta
        Vaan oleellista on se, että niinkuin 8 ihmistä
        totteli menemällä arkkiin, meidän on tarpeen
        totella menemällä Jeesus-ovesta sisälle kaikkein
        pyhimpään, armonistuimen eteen. Jeesus on ovi.


      • ei mikään usko
        mathetes kirjoitti:

        Kirjoitit-
        >>>MUTTA virheellinen on tuo päättelysi, että Jeesus
        olisi omalle kohdalleen tarvinnut Johanneksen
        kasteen!-tuota kuvausta ei Sana tue eli ei korosta
        Vaan oleellista on se, että niinkuin 8 ihmistä
        totteli menemällä arkkiin, meidän on tarpeen
        totella menemällä Jeesus-ovesta sisälle kaikkein
        pyhimpään, armonistuimen eteen. Jeesus on ovi.

        Ei lahkojen kautta synny oikeastaan mitään uskoa. Hehän ovat kastettavina kaikenkarvaisten lahkojen kautta eikä heille kukaan opeta oikeasti Evankeliumin totuuttakaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä adventistien harhaoppi.
        Ja samoin muut amerikasta tänne saapuneet uususkonlahkot. Heillä kaikilla kaste on oman oppisuunnan jäsenyyteen tunnustautumisen merkkiä.
        Uskonasioista tuossa vaiheessa kukaan ei ymmärrä juuri yhtään mitään ja useimmat eivät myöhemminkään.


      • mathetes
        ei mikään usko kirjoitti:

        Ei lahkojen kautta synny oikeastaan mitään uskoa. Hehän ovat kastettavina kaikenkarvaisten lahkojen kautta eikä heille kukaan opeta oikeasti Evankeliumin totuuttakaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä adventistien harhaoppi.
        Ja samoin muut amerikasta tänne saapuneet uususkonlahkot. Heillä kaikilla kaste on oman oppisuunnan jäsenyyteen tunnustautumisen merkkiä.
        Uskonasioista tuossa vaiheessa kukaan ei ymmärrä juuri yhtään mitään ja useimmat eivät myöhemminkään.

        >>>Ei lahkojen kautta synny oikeastaan mitään uskoa. Hehän ovat kastettavina kaikenkarvaisten lahkojen kautta eikä heille kukaan opeta oikeasti Evankeliumin totuuttakaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä adventistien harhaoppi.
        Ja samoin muut amerikasta tänne saapuneet uususkonlahkot. Heillä kaikilla kaste on oman oppisuunnan jäsenyyteen tunnustautumisen merkkiä.


      • mathetes kirjoitti:

        Kirjoitit-
        >>>MUTTA virheellinen on tuo päättelysi, että Jeesus
        olisi omalle kohdalleen tarvinnut Johanneksen
        kasteen!-tuota kuvausta ei Sana tue eli ei korosta
        Vaan oleellista on se, että niinkuin 8 ihmistä
        totteli menemällä arkkiin, meidän on tarpeen
        totella menemällä Jeesus-ovesta sisälle kaikkein
        pyhimpään, armonistuimen eteen. Jeesus on ovi.

        ## Näytät hermostuneen aivan suotta!
        Olen siitä pahoillani, sillä et näemmä ymmärtänyt tekstiäni! ## (mathetes)

        En lainkaan käsitä tuota kommenttiasi, että olisin hermsotunut.
        Koetatko siten hermostuttaa minua? En hermsotu sielujen
        mielipiteistä, sillä onhan itsellänikin KÄSITYKSET!

        ## Vielä kerran Antti! Jumala ei tehnyt "liittoa" meidän kanssamme. ## (mathetes)

        Vielä kerran mathetes: Jumala teki liiton meidän kanssamme ja sinun onnesi on,
        ettei Hän kysellyt lupaa liiton solmimiseen ja vahvistamiseen!


        Luuk 22:20
        Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
        [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]   

        Otetaanpa siis Herran Pyhä Ehtoollinen vakavasti, sillä Jeesuksen uhrin muistelemisesta
        siunaantuu verrattomasti enemmän kuin maan ja meren luomisen muistelemisesta.
        Hengelliset ovat verrattomasti tärkeämpiä kuin materialistiset käsitykset.


    • Seraja-m55

      Esitit 1. Piet. 3:19 jakeen VIRHEELLISESTI ja ilmeisesti myös tarkoituksellisesti.
      Seuraavassa isoilla kirjaimilla tuo tärkeä pois jättämäsi sana:
      "JOSSA hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
      jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, SILLOIN KUN VALMISTETTIIN ARKKIA, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

      Jakeen 18 loppuosa - "hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi Hengessä," - tarkoittaa nimenomaan sitä, että siinä samassa Hengessä, missä hänet, Kristus herätettiin, hän myös saarnasi MUINOIN ihmisille, SILLOIN KUN ARKKIA VALMISTETTIIN eikä tuhansia vuosia sen jälkeen.

      Minä tunnen puolestani valtavaa tuskaa kun joudun lukemaan noita spiritistiä todistuksia, joiden mukaan Kristuksen kuolema olisikin ollut vain näennäinen, pelkkä ruumiillinen kuolema eli jossa siten tehdään koko pelastusvarmuus tyhjäksi, koska Jeesus sen mukaan ei olisikaan kuollut täydellistä kuolemaa.

      Suurella surulla ja syvästi valittaen joudun todistamaan, että tuollainen sielunkuolemattomuusoppi ja sen soveltaminen vielä Kristuksen ristinuhriin on äärimmäisen vaarallista Saatanan oppia!!!!!!!





      21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
      22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

      • Seraja-m55

        Unohdin käsitellä vielä noita alemmaksi jääneitä viimeisiä jakeita eli 1. Piet. 3:21,22.

        Niiden käsittelyssä on otettava huomioon myös jae 20, joka puhuu siitä, että tuolloin, MUINOIN, ihmiset olisivat pelastuneet, jos olisivat uskoneet sitä Jeesuksen saarnaa, jonka hän Pyhän Hengen kautta ja Nooan välityksellä esitti juuri ennen vedenpaisumusta. Sillä jos he olisivat uskoneet, he myös olisivat joko menneet Nooan arkkiin tai alkaneet rakentaa omia arkkejaan.

        Jakeet 21 ja 22 pitävät tuota pelastuksen arkkia vertauskuvana veden kautta pelastumisesta uskoen Jumalan Sanaan ja viittaavat uskovien kasteeseen, jossa saamme sinetöidä uskonsuhteemme seuraamalla Vapahtajaamme myös samanlaisen kasteen ottamisella kuin hänkin otti eli upotuskasteen, jossa vanha ihminen kuvaannollisesti (ja toivon mukaan kirjaimellisestikin mahdollisimman täydellisesti) haudataan veteen ja uusi ihminen Kristuksessa nousee vedestä uuteen Kristus-elämään.


    • JEESUS KUOLI T A S A N PUOLESTAMME !
      - tutkikaamme 1. Piet 3:18-25 !

      Kristuksen kärsimys ja korotus
      18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
      19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
      20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
      21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
      22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ]

      - - - - - - - - -

      Seranja esitteli 1.Piet 3:18-20 ja sitten alkoi
      tulkita sitä omien sielunkuviensa mukaisesti.
      Jotain ihan tarpeetonta riidan kehittelyä se.

      Jätti pois Raamatun oman selityksen - noiden
      jakeiden jälkeen tulevat jakeet: 21-22.
      Siinä olisi ollut valmis ja varma tulkinta, selitys,
      opetus. Otetaanpa sanankohta uusiksi.

      1.Piet 3:18-22 Piet - Kristuksen kärsimys ja korotus

      18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]

      19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]

      20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]

      21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

      22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ].

      Kristus kärsi AINUTKERTAISESTI. (3:18)
      MYÖS meni ja saarnasi Nooan aikaisille, jotka
      eivät välittäneet arkkiin mennä ja pelastua.
      (3:19-20)
      Vain niillekö Jeesus saarnasi uuden liiton armoa?
      Toki kaikille vanhan ajan tottelemattomille.
      Se varmistuu 8 jaetta myöhemmin:
      1.Piet 4:6
      Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet,
      on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. [1. Piet. 3:19]

      (Vertaa tuota Jeesuksen samankaltaiseen kuolemaan
      ja heräämiseen, jae 18. Synnitön syntisten edestä)

      SITTEN RAAMATTU SELITTÄÄ EDELLISEN, OPETUKSEKSI
      - siis jakeissa 20-21.

      Nooan aikakauden Pietari mainitsee erikseen siksi,
      että hän nyt selitysosassa mainitsee kasteelle
      menemisen merkitsevän tottelemista, siten kuin
      Nooan perhekin uskoi Jumalan todella tuomitsevan
      ne, jotka eivät anna arkin heitä pelastaa.

      Jakeessa 21 Pietari korostaa, että kaste ei ole
      synnin saastasta puhdistava, vaan siinä Jumala
      tekee kanssamme "hyvän omantunnon liiton" ja siksi
      kaste "vertauskuvallisesti pelastaa".
      Niinkuin arkissa olevat pelastuivat "veden kantamana", (j.20).
      Perustuksena Pietari mainitsee olevan Herran
      ylösnousemus. Tietysti.

      Jakeessa 22 Pietari korostaa Herran menoa
      taivaaseen ja istumista "Jumalan oikealla puolella" ja että Hänelle on alistettu kaikki
      enkelit, vallat ja voimat.

      Niin Kristuksen kärsimys ja korotus luetaan
      meidän hyväksemme. Usein tässä yhteydessä kysytään, että eivätkö kuolleet sitten nukkuneet
      tiedottomina siellä "kuolon unessa" - koskapa
      voivat kuulla Herran saarnaavan. Kuinka siis on?

      Kuolleet kuulevat ja ymmärtävät, ei taju poissa.
      Jeesus itse vahvistaa ainakin jumalattomien
      kohdalta, että hyvinkin tuntevat tuskaa ja on
      jopa itsekäs hätä lähisukulaisista, jotka eivät
      tiedä tai usko vaivan paikkaa edes olevan.
      Luukas 16:19-31 "Oli rikas mies ..."
      Jeesus ei luokittele sitä vertaukseksi ja jos
      se olisikin vain kuvaus, niin toki silti yhtä
      opettavainen - tuskaa tunnetaan jne.

      Ainakin itse opin tästä jotain; että kannattaa
      harjoittaa laupeutta jo itsensäkin vuoksi.    

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe