Ajokortti välttämätön?

Onko

Aikoinaan eräs autokoulu mainosti: Auto ei ole välttämätön, ajokortti on! Hyvin tässä on pärjätty, työelämässä ja kohtuullista palkkaakin saan joten ei tuo kai ihan paikkaansa pidä. Tosin olen koko ikäni Helsingissä asunut, maakunnissa voi olla toinen juttu.

Kertokaa arvon autoilijat olenko jotain menettänyt, en ole elänyt "täyttä" elämää kun en ole autoilusta päässyt nauttimaan? Nyt olisi varaa käydä autokoulu ja ostaa uusi, hieno menopeli, kannattaako, nostaisiko se elämisen laatua? Vai käytänkö ne rahat vaikka sapattivuoden pitämiseen, kiertelen vähän maailmaa...

60

10518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Autokoulu ja "uusi, hieno menopeli" kustantanevat yhteensä luokkaa 30 000 euroa. Sillä rahalla ei paljoa maailmaa kierretä, jos sapattivuotta pitää... :)

      Mutta joo, jos et autoa tarvitse, ole ihmeessä ilman. Aika monta taksimatkaa tuolla summalla ajaa.

      Itsekin saa ajatella, vai oliko kenties pienenä sivujuonteena vain provoilla ja trollailla keskustelualuetta? Siinä mielessä suoli24 kyllä on hyvä valinta. Onnittelen siis oikean valinnan johdosta.

      • RUIKUTIIt

        Itselläni ollut ajokortti 30-vuotta, enkä katso, että oli ollut turha paperi. Ruikuta sitten aina kavereilta kyytiä jos haluat mennä ostoksille tai kanna sitten niska limassa painavia ruokaostoksia pari kilometriä tai hikoile pyörän kanssa kesällä. Millä mennä huvilalle, vanhempien ja ystävien luo. No jos haluat olla tupajumin - niin so what. Tietty ajokortti oli 1980 halvempi ja itse olin autokoulussa töissä, niin sain vielä 30 % alennuksen. Ja ystävät on sen verran fiksuja, että antavat aina bensarahaa jos kyytiä pyytävät!!


      • Kokemusta on

        Herranjestas, missäs ökyhotelleissa sinä olet asustellut jos ei 30 tonnia riitä matkusteluun? Kyllähän tuolla nyt jo aika pitkälle pääsee!

        Ja ketjun aloittajalle: jos olet pärjännyt tähän asti ilman autoa, niin tuskin sitä tulevaisuudessakaan tarvitset. Bensan hintakin tulee nousemaan myös tulevaisuudessa (täytyy olla hullu tai tyhmä jos muuta kuvittelee).


      • The Rat
        Kokemusta on kirjoitti:

        Herranjestas, missäs ökyhotelleissa sinä olet asustellut jos ei 30 tonnia riitä matkusteluun? Kyllähän tuolla nyt jo aika pitkälle pääsee!

        Ja ketjun aloittajalle: jos olet pärjännyt tähän asti ilman autoa, niin tuskin sitä tulevaisuudessakaan tarvitset. Bensan hintakin tulee nousemaan myös tulevaisuudessa (täytyy olla hullu tai tyhmä jos muuta kuvittelee).

        Tulot tippuvat puoleen. Jos nyt saa vaikka 30 000 euroa vuodessa, saakin sapattivuonna vain 15 000. Täytyy siis kaivaa 15 000 lisää jostain saman elintason ylläpitämiseksi.

        Toki omasta kämpästä voi luopua siksi aikaa, mutta eipä se hotelleissa asusteleminen ulkomaillakaan kovin ilmaista ole.

        Minun matkustellessani hotelliviikko ulkomailla maksaa noin 1000 euroa per nenä. Tuolla rahalla siis pärjäisi ehkä 15-30 viikkoa, vähän riippuen siitä mitä omalla kämpällä sillä aikaa tekee. Ei siis vuotta, korkeintaan puoli.

        Toki halvemmallakin pääsee.


      • Etelänvelho
        RUIKUTIIt kirjoitti:

        Itselläni ollut ajokortti 30-vuotta, enkä katso, että oli ollut turha paperi. Ruikuta sitten aina kavereilta kyytiä jos haluat mennä ostoksille tai kanna sitten niska limassa painavia ruokaostoksia pari kilometriä tai hikoile pyörän kanssa kesällä. Millä mennä huvilalle, vanhempien ja ystävien luo. No jos haluat olla tupajumin - niin so what. Tietty ajokortti oli 1980 halvempi ja itse olin autokoulussa töissä, niin sain vielä 30 % alennuksen. Ja ystävät on sen verran fiksuja, että antavat aina bensarahaa jos kyytiä pyytävät!!

        Auto polttaa rahaa, pyörä kaloreita. Kumpi kuulostaa järkevämmältä?


      • sitroen.
        RUIKUTIIt kirjoitti:

        Itselläni ollut ajokortti 30-vuotta, enkä katso, että oli ollut turha paperi. Ruikuta sitten aina kavereilta kyytiä jos haluat mennä ostoksille tai kanna sitten niska limassa painavia ruokaostoksia pari kilometriä tai hikoile pyörän kanssa kesällä. Millä mennä huvilalle, vanhempien ja ystävien luo. No jos haluat olla tupajumin - niin so what. Tietty ajokortti oli 1980 halvempi ja itse olin autokoulussa töissä, niin sain vielä 30 % alennuksen. Ja ystävät on sen verran fiksuja, että antavat aina bensarahaa jos kyytiä pyytävät!!

        Sama juttu, mutta kortti ollut vasta 51 vuotta. Jossain vaiheessa kuorma-auton ammattikortti muuttui ABCE:ksi, kuorma-autoa ajoin viimeksi armeijassa. Kiersin huvikseni kasarmin puoliperävaunullisella autolla. Hyvähän sillä oli ajaa...

        Kyllä on muuten kyydin ruikuttajia piisannut, vaan harvoin olen edes kahvikupposta korvaukseksi saanut. Ihan tietoisesti olen näitä pummikyytejä antanut, ei olisi edes sitäkään vähää ollut ihmissuhteita muuten. Eikä ne suhteet juttukaveria kummempia ole olleet. Vaan tätähän tämä elämä pakkaa olemaan...


      • Anonyymi

        Laki sallii tämän koulu auto avoimen huijauksen.


    • Näin meillä

      Itse lopetin tupakoinnin ja vähensin alkoholinkäyttöä. Ylijäävällä rahalla on nyt varaa ostaa uusi auto joka toinen vuosi. Ei se tee onnelliseksi, mutta sillä pääsee paikasta-a paikkaan-b helpommin. On se myös terveelisepää kuin tupakointi tai järjetön viinan kittaminen.
      Omia valintojahan nämä kuitenkin loppujenlopuksi ovat.

      • Kiki  

        Itekin käyn B-paikassa melkeen joka ilta, mulla on sähkön sininen Chryesler neon EU-kilvillä, mimmonen auto sulla on? moikataan jos tavataan

        A-paikassa taas en käy kuin ehkäpä joka kolmas kuukausi tms.


      • rahaa jää

        ei kuluja kun ei ryyppää tai tupakoi.
        rahaa riittää ja lapset kiittää.


      • vähentänyt minäkin

        on täytyny paljo juoda viinaa ja vetää tupakkia jotta sillä säästää 2 vuodes auton hinnan


    • välttämätön ole

      mutta helpottaa niin suunnattomasti tätä ihmisen
      ainoaa elämää.
      Jos saisin palata takaisin 18-vuotiaaksi niin
      kyllä ihan saman ratkaisun tekisin kuin silloin
      vuonna 1973 tein.
      Heti kun sain ajokortin nimismiehenkansliasta niin
      marssin kulman taakse kauppaan ja ostin uuden
      auton.
      Se oli Skoda 120SL, surkea peli, mutta siitä se lähti.
      Autolla ajan niinkauan kuin kunto ja viranomaiset
      suinkin sallivat.

      • 120 /1976

        Vai muistatko väärin, nimittäin Skoda 120 tuli markkinoille vasta 1976. Joten jos ostit vuonna 1973 uuden Skodan, niin sen mallimerkintä oli 100 tai 110.
        Tästä linkistä löytyy vähän Skodan historiaa; http://www.ajovalo.net/Historia/skoda_120.htm


      • välttämätön ole
        120 /1976 kirjoitti:

        Vai muistatko väärin, nimittäin Skoda 120 tuli markkinoille vasta 1976. Joten jos ostit vuonna 1973 uuden Skodan, niin sen mallimerkintä oli 100 tai 110.
        Tästä linkistä löytyy vähän Skodan historiaa; http://www.ajovalo.net/Historia/skoda_120.htm

        olen aika varma että Skodani oli 120L-malli.
        Ja ostin sen uutena joskus alkuvuonna 1973.

        Hämmennyin vähän kun luin tuota Skodan historiaa,
        mutta olen kyllä aika varma ex. autostani.


    • Velkavolvo

      Kyllähän yhdessä kaupungissa voi koko ikänsä oleskella, jos on saanut järjestetyksi asunnon, työpaikan ja perheasiat sopivasti. Julkisen liikenteen varassa voi noissa olosuhteissa kyllä mainiosti elää, koska silloin sen puutteista ja haitoista joutuu kärsimään mahdollisimman vähän.

      Jos autolla ei ole sinulle muuta arvoa kuin liikkumisvälineenä, ja tarpeet sellaiset että ne voidaan tyydyttää muuten, auton ostaminen ei ole järkevää. Ajokortti voisi olla tärkeämpikin, mutta yhtä hyvin voit välttää niitä poikkeustilanteita, joissa sitä voi tarvita. Ja Helsingissä tähän on hyvät mahdollisuudet.

      Taustaksi voin sanoa, että itse tarvitsen työssäni ehdottomasti sekä ajokorttia että omaa autoa, ja ajan vuosittain paljon keskimääräistä enemmän. Yksityiselämässäni saattaisin palvelujen lähellä asuvana pärjätä jotenkuten ilmankin, mutta kyllähän se rajoittaisi elämänpiiriä aika tavalla. Onneksi minulla on työssä pätevät perusteet auton pitämiselle, niin ei tarvitse vapaa-aikanakaan olla ilman.

      Sinuna en laittaisi rahaa autoon tai ajokorttiin, jos kerran et niitä tarvitse. Etköhän kuitenkin keksi jotakin muuta mukavaa käyttöä niille tuhansille, jotka sillä tavalla säästyvät joka vuosi. Toivottavasti taksi tulee nopeasti, kun tarvitset.

    • käynyt autokoulun turhaan

      Karua mutta näkyy liikenteessä ajotaitojen puutteina. Miksi käydä tosiaan autokoulu jos opi siellä mitään? Voihan liikenteessä ottaa mallia muista ajotaidottomista ja säästää reilu tuhat euroa mutta kaippa perusautoilija on myös niin tyhmä ettei opi tai tajua tälläistäkään. Kuinka montaa kertaa teidät vuodessa ratsataan ajokortin suhteen? Itse en edes muista jo 15 vuotiaan ajourani aikana koska ajokorttia olisi viimeksi kyselty poliisin toimesta, puhalleltu on joskus hyvin harvakseltaan. Halvemmaksi tulisi ajaa ilman ajokorttia varmaan :) Makselee ne sakot mitä joskus kerran 10 vuoteen tulee..

      Ps, tosin mä osaa ajaa ja kuulun juuri harvojen ja valittujen 10% joukkoon jotka osaa ajaa liikenteessä.

      • hmph

        Just tommoset ihtensä kehujat on yleensä niitä teiden vitutus tukkoja. Kukaan ei ole täydellinen liikenteessä vaikka ois kuin hemmetisti ajanu. Se on taivahan tosi.


    • Kiki  

      Ja poistele tällaisia häirikköaloituksia, onko hänelle tosiaan tärkeinta vaan poista opel vadtaisit kommentit

      • mielipide tri.

        paljon pahempia ja asiattomampia


    • sama asia

      kuin tuon tupakoinnin kanssa. Jos pärjäät ilman, älä hanki autoa. Itse tarvitsen kulkuneuvoa ja sitä myöden on sitten tullut moottoripyöräkin hankittua. Pointti on siis se että et ole juuri mistään isosta jäänyt ilman.

    • jälleen työssä

      olin pitkäaikaistyötön mutta kun ajoin aikoinaan kuorma-autokortin sen avulla avulla sain uudestaan työtä kuljetusfirmasta.autokuskeille hommia riittää .

    • Työpaikat kaukana

      Olisin melkoisen varakas, jos ei olisi ollut pakko pitää autoa.

    • minä tässä vain

      ok jos asuu keskussa, työpaikat, koulut ja päiväkodit kävelymatkan päässä mutta jos asut lähiössä, välimatkat yleensä sellaisia ettei esim talvisin voi puoliunisia lapsia raahata pulkalla tarhaan. Silloin viimeistään tarvii aidosti autoa

      • dfuvg,dfjhg,dzfh

        Kyllä meillä vaan on pärjätty ilman autoa, kolmen lapsen kanssa ja yksinhuoltajana.

        En sano etteikö niitä tilanteita olisi ollut joissa sitä autoa kaipasi, mutta hyvin on selvitty. Kyllä se auto helpottaa ja nopeuttaa joitain asioita, mutta jos ainut syy auton hankkimiseen on lasten tarha- yms. matkat niin kalliin hinnan maksat niistä matkoista.

        Ja siihen vielä kun joku mainitsi ettei raskaiden kauppakassien raahaaminen ilman autoa onnistu, totta, osittain. Itse ratkaisin ongelman niin, että n.kerran kuukaudessa pyysin ystävää kuskiksi ja avuksi kauppareissulle. Sillä reissulla ostettiin sitten niin paljon kuin autoon mahtui, kaikki painavimmat ostokset ja pesuaineet ja kaikki sellainen ruoka mikä säilyy kotona kaapeissa pidempään (mm. jauhot, säilykkeet, mehutiivisteet yms).


    • uijokla

      Itse ostin oman auton vasta kahdeksan vuotta ajokortin saamisen jälkeen, kun työ edellytti sitä. Auto on kerta kaikkiaan surkea sijoituskohde rahoille, mutta joskus ei vain ole järkevää vaihtoehtoa.

      Automainoksissa ei koskaan kerrota karusta todellisuudesta, vaan annetaan ruusuinen kuva hymyilevistä ihmisistä ajelemassa kauniissa maisemissa kiiltävällä autolla.

      Oikeasti ihmiset ajavat suurimman osan ajasta suolavellistä kuraantuneella kotterolla, kiroilevat jatkuvasti kohoavaa polttoaineen hintaa, parkkipaikkojen puutetta, ruuhkia ja pieniä tiemäärärahoja sekä raivoavat liikenteessä toisilleen.

      Kadun varteen pysäköidyn auton omistaja on huolissaan siitä, missä kunnossa se on, kun hän palaa sen luokse takaisin. Talli-/pihapaikan haltijalta peritään taas muita maksuja.

      Autoa täytyy pesettää, huollattaa, vaihdattaa renkaita ym. ja kaikki maksaa järjettömiä summia.


      Eli lyhyesti neuvoni on: Unohda koko juttu ja käytä julkisia/taksia. Olet niitä etuoikeutettuja, joilla on tiheä joukkoliikenneverkosto käytettävissäsi tarpeisiisi. Miksi tulisit joukkoomme lisäämään ruuhkia?

      Jos kuitenkin mainosten luomat mielikuvat houkuttavat vastuttamattomasti, aja pelkkä kortti ja *vuokraa* auto aina silloin tällöin - vältä sen ostamista viimeiseen asti.

    • yhtä.

      typerä kysymys on,tarvitsenko lentolupakirjaa?Pitäisi jo sinun ikäisesi osata tehdä itsenäisiä päätöksiä,se on yksi aikuisuuden mitta.Kuka muu tietää paremmin mitä sinä haluat tai tarvitset,kuin sinä itse.Tosin jos kuulut ryhmään uusavuttomat,sitten ymmärrän täysin kysymyksesi.

    • kylma_tila

      En tiedä paljonko sinulla on ikää, mutta jos olet tähän asti pärjännyt hyvin ilman autoa ja ajokorttia, niin tuskin tarvitset niitä vieläkään. Ja jos tosissasi kysyt, niin ei se oma auto mitenkään elämäsi laatua kohota tai paranna. Jotkut jopa ajattelevat, että auton omistaminen on aina yksi huoli enemmän. Ja jos olen oikein ymmärtänyt,pääkaupunkiseudulla voi autopaikat olla kiven alla? Pääkaupunkiseudulla sekä isoimmissa kaupungeissa julkinen liikenne toimii, mutta kaikilla ei ole niin. Jotkut vain asuvat alueilla, joissa ainakin yksi auto perhettä kohden on välttämättömyys tai ainakin lähes. Jotkut kyllä pärjäävät myös ilman, mutta he ovatkin sitten niitä jotka eivät missään kauenpana käy tai sitten he pummivat muilta aina kyytejä. Kaikkialle ei pääse bussilla tai junalla.

    • jos meinaat

      ajaa autoa!! Ja voihan sen kortin silti hommata vaikket autoa ostaisikaan. Ajotaito voi tulla yllättäen tarpeen. Eikä sitä autoa kyllä kannata sitten ostaa jos et sitä tarvitse.

    • PoppieMcCay

      Itse en missään nimessä hankkisi korttia taikka autoa jos asuisin isossa kaupungissa.
      En omista kyseisiä nytkään, tosin olen köyhä opiskelija ja asun suht lähellä pienen kaupungin keskustaa e-savossa.
      mielestäni tämä on on osaksi myös yksilö-kysymys, keskustuissa asuvat ihmiset tuntevat itsensä tärkeiksi kun heillä on auto. toki bussit kulkevat erittäin surkeasti pienissä paikoissa, ja mökille yms. pitäisi päästä.
      Julkisten välineiden kulkemiseen tulisi panostaa todella kehän ulkopuolella.
      Hankin kortin jos muutan syrjemmälle, luulen että lapsien takia sitä ei molemmat vanhemmat tarvi.

    • autoa

      ennenkä ole kortilla ajettu.

    • Aniss

      Esimerkiksi "meidän perältä" olisi aika nihkeää lähteä mihinkään ilman autoa, tietenkin pyörällä pääsee kesällä ja näin, mutta on se parikymmentä kilometriä talvella aika pitkä matka. Ja jos kiireellistä asiaa tulee, niin helpottaa se kummasti. Ja kuvittelisin että jossain Lapissa kun on pitkät välimatkat, ajokortti olisi aika tarpeellinen juttu. Ja auto...

      Toisaalta nyt kun asun Suomen mittapuulla suuressa kaupungissa, bussilla ja junalla kyllä pääsee, nottei se ajokortti tarpeellinen ole.
      Tapauskohtaista!

    • ABCEDE

      Siltä ainaki vaikuttaa kun liikennettä seuraa,sen verra ala-arvoista meininkiä aika monella...

    • mä lehden luin

      Lähes joka päivä lukee lehdessä että kuljettajalla ei ollut ajo-oikeutta eli ilmeisesti sitä korttia ei ainakaan kaikki tarvitse?

      • Anonyymi

        Se on vain Paperia Ei ajotaito mihinkään häviä poliisi pyrokrasattien ,poliitikkojen lakia mul meni vanhaksi ABC en koskaan tarvinnut kuormaautokorttoa,c,tä ne sarvikuonot ei ymmärrä 5v kulunut ajan normaalisti eli 2-3tuhat km ,v.4autolla ab kortin lääkärit.???Kukaan Ei Tierä


    • välttämätön

      Itse asun täällä maakunnissa enkä omista ajokorttia enkä sellaista tarvitse. Minulle on sanottu lähes jokaisessa asumassani kaupungissa ja useassa työpaikassakin että ei voi pärjätä ilman, silti itselleni ei ole kertaakaan tullut mitään ongelmaa asiassa. Kyse on siitä mihin on tottunut. Tietysti on aivan eri asia jos asuu maaseudulla jonne kulkee monen kilometrin päähän yksi bussi päivässä, silloin ajokortti ja auto ovat aivan välttämättömiä. Itse kuitenkin asunut aina paikassa jota voi sanoa kaupungiksi niin hyvin pärjää, myös työmatkat kun voi kulkea julkisilla tai lähdetään porukalla.

      Nykyisillä bensan hinnoilla olen vain tyytyväinen etten autoa omista... puhumattakaan muista auton pitoon liittyvistä kustannuksista. Laitan rahani matkustamiseen ja uskon kokevani paljon enemmän niin kuin kulkiessani naapurikaupunkiin omalla autolla bussin sijaan. Elämäsi laatu paranee varmasti paljon enemmän sapattivuodella ympäri maailmaa!

    • VIHERPIIPERTÄJIÄ

      Muuta en voi sanoa. Mä ajan työni ja töideni (on pari lisävirkaakin) takia n. 70.000 km vuodessa. Ja täällä kehä kolmosen yläpuolella se ei onnistuisi muuten kuin omalla autolla. Nyt on jo kuudestoista auto alla ja kilometrejä sen leivän perässä ajamisen takia 3 miljoonaa takana. Silti en ole autoilija ammatissani. Suomessa ei autotta voi tulla toimeen. Tv Mersumies viimeiset 700.000 km

      • väitettykään

        Minusta on ihan ok, että ihmiset niillä autoillaan ajelevat. Mutta joku muu saa ajaa minun puolestani. Suorastaan vihaan autolla ajamista, ja jos ei joku muu minua kuskaa, niin menen sitten vaikka bussilla.


    • Luovutin suosiolla

      Meni autokouluun heti kun 18 täytin, koska niin "kuului" tehdä. Mitään kokemusta autolla ajosta ei ollut.

      Teoriaopinnot sujuivat loistavasti. Ajaminen tökki.

      Teoriakokeesta pääsin täysillä pisteillä läpi. Inssiajoa yritin kolme kertaa. Kolme feiliä törkeillä virheillä.

      Ymmärsin, että kaikkia ihmisiä EI kertakaikkiaan ole tarkoitettu auton rattiin. Jos minä hohhailen tuolla liikenteessä kävellen ja mietin syntyjä syviä ja ajatukseni ovat miljoonan kilsan päässä, voin tappaa korkeintaan itseni. Mutta teepä sama auton ratissa!

      Joten luovutin suosiolla, ja nyt 25 vuotta myöhemmin olen ihan tyytyväinen. Kertaakaan ei ole tullut tilannetta että olisi ajotaitoa tarvinnut.

      Olen muuten myös maailman paras kuljetettava! :-) Eli IKINÄ en sanallakaan kommentoi kenenkään ajamista. Olen hiljaa ja nautin. :-)

    • ttttttttttttttttttttttttttt...

      ei sitä autoa aina kortilla ajeta.riippuu kuka tykkää ajaa kuka ei!!!!!!!

    • ...pohojanmaalle

      ..helsingin kurjat että kuinka täällä pärjäisi iliman autoa ja autoja. Ei oo niitä joukkokuljetusvälineitä ei. Pittää olla ittellä auto ja vielä kaksi, että eukkokin pääsee töihin. Kersojakin pittää kuskailla harrastuksiin, kun ei oo vielä sitä mopoikää. Ja se mopokin maksaa sitten. Kaikki me ei asuta helsinkissä eikä tampereella

      • ei tartte

        ainakaan pienemmissä kaupungeissa. Hesassa on jo niin pitkät välimatkat, ettei jalkasin pärjää. Toisaalta siellä on sitten ratikat ja metrot. Minä en ajokorttia tule hankkimaankaan kun on epilepsia. Olishan se kiva kokeilla autolla ajaa esim. moottoritiellä kaasu pohjassa :D
        Mutta ihmiset, vähentäkää auton käyttöä minimiin ja kulkekaa pyörällä ja jalkasin. Siinä säästyy luontoa ja läskit karisee.


      • pärjää ja pärjää
        ei tartte kirjoitti:

        ainakaan pienemmissä kaupungeissa. Hesassa on jo niin pitkät välimatkat, ettei jalkasin pärjää. Toisaalta siellä on sitten ratikat ja metrot. Minä en ajokorttia tule hankkimaankaan kun on epilepsia. Olishan se kiva kokeilla autolla ajaa esim. moottoritiellä kaasu pohjassa :D
        Mutta ihmiset, vähentäkää auton käyttöä minimiin ja kulkekaa pyörällä ja jalkasin. Siinä säästyy luontoa ja läskit karisee.

        Vaikka ajaisit pyörällä, ei olisi yhtään pahitteeksi osata liikennesäännöt. Jos sinulla ei ole ajokorttia, niin en usko, että olet niitäkään itseksesi opetellut.


    • välttämätön

      Aikoinani kävin autokoulun, kun vanhemmat lähes pakottivat. Itse tiesin jo silloin, etten pahemmin autolla tule ajelemaan ja niinhän siinä on käynyt. Vihaan autolla ajamista, en vain yksinkertaisesti näe siinä mitään kivaa, että pitäisi ajella tuolla jossain kaupunginvilinässä tai missään muuallakaan. Minun aivoni vaan eivät opi ajattelemaan niinkuin kuskin aivojen pitäisi. Autot ja niillä ajaminen ovat minulle asia, jota vaan ei voi ymmärtää. Osaan kyllä autolla ajaa, mutta en vain siitä pidä. Ja hyvin olen pärjännyt ilman autoa. Kaupungissa olen kulkenut bussilla ja maaseudulla on mies ollut ratin takana. Jos nyt joku hätätilanne tulisi, niin pakkohan se olisi ajaa, mutta muuten mielellään ei. Ja ei se ole mikään este työelämässäkään, jos ei ole korttia. Joissain työpaikoissahan se kortti on välttämätön, mutta on niitkin työpaikkoja paljon, jossa sillä kortilla tai sen olemattomuudella ei ole mitään väliä.

    • Rekka-Repe

      Kyllä se mulle on jokseenkin pakollinen. Kilometrejä tulee tällä hetkellä n. 3000 viikossa, pelkästään töissä. Eipä nyt kyllä ihan älyttömästi kiinnosta töiden jälkeen sitten ajella, viime viikonloppuna tais tulla omalla autolla joku 20km. Mutta minäpä asunkin, pääkaupunkiseudulta katsottuna, paikassa missä porot juoksee kaduilla ja jääkarhut niitä välillä käy sieltä napsimassa, eli Oulussa. Tällä hetkellä sille omalle autolle ei juuri oo tarvetta, vaimoke käy sadepäivinä sillä töissä, mutta muuten ei juurikaan käytetä. Tosin, mökki kun on Kuusamon perukoilla, niin vittumaista sinne on lähtee bussillakaan. Lähin pysäkki taitaa olla n. 10km päässä.

    • mikko.k

      ei sitä kortilla ajeta vaan autolla

    • pakko hankkia,

      vaikka kävisikin autokoulun. Ajokortista voi joskus olla jotain hyötyä, vaikka pääkaupunkiseudulla asuvat eivät yleisesti ottaen sitä tarvitseisikaan esim. työmatkoihin ;)
      Itse en ole asunut ikinä pääkaupunkiseudulla, mutta olin tyytyväinen, kun isossa kaupungissa asuessa hankin sen, vaikka ajokortti ei ollut välttämättömyys - siellä pääsi kulkemaan bussilla ok paikasta toiseen - nykypaikkakunnalla ei... Ajokortinsuorittamiseen tosin tarvitaan myös omaa halua - sitä ei kannata mennä suorittamaan pelkästään "kun kaikki tekee niin"-periaatteella!

    • elää

      kaupungissa, et tee autolla sen enempää kuin tähänkään asti, pikkukaupungissa asiat mutkistuu, ja haja-asutusalueella ei pärjää ilman autoa.
      Ainoa ehdotukseni on: mikäli aiot ajokortin hankkia,aja se mahdollisimman isossa kaupungissa ja ajotunnit mahdollisimman pahaan ruuhka-aikaan. Sen jälkeen uskallat oikeasti ajaa,etkä tupaksi tottuneempien tiellä. Muuten se ajaminen jää, kuten niin monelle on käynyt. Ja ne, joilla on ajokortti vuodelta nakki ja muusi,ja aikovat ajaa vuosien tauon jälkeen, ovat aika vaarallisia ilman muutamaa ajotuntia nykyliikenteessä.

    • MummoSavosta

      En ajanut ajokorttia kun olin nuori ei makasanut silloin edes paljon ja rahatkin oli, luulin että en tarvi. Sitten vanhempana osui arpa onni kohdalleni ja voitin auton. Ajokortti piti hankkia jonka sain mieheni opeteuksella. Nyt ajan paljon, käyn lasten lapsia katsomassa monta kertaa vuodessa etelä- suomessa menen aina yksin ja nautin ajamisesta en ole katunut yhtään kertaa ajokortin hankimista kyllä se tuo tiettyä vapauden tunnetta. T: Mummo savosta.

    • menettänyt?

      kysyit että oletko jotain menettänyt? no, tuohon sanoisin, että kyllä se oli hieno tunne aluksi, kun itse pääsi ajamaan. Maailma avartui ihan eritavalla.
      Että tuon tunteen olet saattanut menettää.

      Mutta jos pärjää julkisilla kulkuneuvoilla, niin eihän se välttämätön ole tietenkään. Mutta sanoisin vielä, että jotkut ajokortittomat ovat välillä rasittavia, kun ovat alvariinsa kyytiä pyytämässä.... silloin kannattaisi miettiä kyllä sitä oman kortin hankkimista, jos tuntuu kokoajan tarvitsevan kyytiä toisilta.

      • ,,,

        auton pitäminenhän ei myöskään ole mitään halpaa lystiä. Tietty jo itse autokoulu ja auto maksavat, mutta kun ne on maksettu, niin ei kulut siihen lopu. Joka vuosi auto nielee ison osan palkasta (bensa, huollot, vakuutukset, katsastukset jne....)


    • Nimetön

      Auto on välttämätön,ajokortti ei.

    • Anonyymi

      Ajakortti suomessa huijauksia alkaa 1200€ 3000€ vielä jatkaa. Opettaja on oikeasti he ovat huijauksia. Autokoulut Tulee huijauksia, joita ei voi purkaa pakko jatkaa. Opettaja ja auto maksaa 200€ h mä teen 2h päivää 400€.

    • Anonyymi

      En ymmärrä, miksi lakki antaa tämän ihmisryhmän avoimesti huijata. Alkaa 1,200€ jatkaa yli 4,000€. Opettaja ja auto noin 200€h palkka samalla lääkäri tai lentäjä. Mä maksan 2h tule noin 400€.

    • Anonyymi

      No kyllähän sitä monissa työtehtävissäkin on tarpeen ajaa autolla, vaikka ei omaa autoa olisikaan. Se että juuri sinulla ei ole ollut sellaista tarvetta, ei poista sitä tarvetta monilta muilta. Mutta ei kai se kortti ihan välttämätön kaikille ole, kun kerran sinäkin olet ilman pärjännyt.

    • Anonyymi

      Ennen korona aikaa uutisoitiin että pääkaupunkiseudulla kolmannes nuorista jättää ajokortin ajamatta. Pitävät tarpeettomana.

      Itekin haaveilen että kun saa jälkikasvun pois kotoa niin myydään talo ja muutetaan ydinkeskustaan kerrostaloon ja luovutaan autosta samalla.
      Jos puoli milliä satsaa niin ehkä rempattavan kolmion voisi saada. Elintaso kyllä putoaisi paljon kun kerrostaloissa ei ole vieläkään jäähdytystä.

    • Anonyymi

      Monet ajanu vuosia 13v koneita autoa
      Ei kortilla tee mitää byromaanien touhua ajotaito
      Saa silläkin byrökrätiän pyörimään LuuseriT

    • Anonyymi

      Ei ajokortti Ajotaito. mihinkään häviä
      Jos loppuu 75v.se loppuu
      Ne jotka ajaa ajaa jokatapauksessa
      Lähes sokee rapakuntoinen sairas on ajokunto?kortti.

    • Anonyymi

      Yhdysvalloissa ja Kanadassa ajokortin saa nuorena, nopeasti, helposti ja halvalla. Suomessa ajokorttilainsäädäntö on tulonsiirto autokouluille.

      • Anonyymi

        Niin no, jenkeissä poliisiksi vlamistuu vuodessa tai jopa puolessa.
        Ei se koulutuksen lyhyys tee liikenteestä turvallisempaa.

        Liki jokainen liikenneonnettomuus on virhepäätöksen lopputulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, jenkeissä poliisiksi vlamistuu vuodessa tai jopa puolessa.
        Ei se koulutuksen lyhyys tee liikenteestä turvallisempaa.

        Liki jokainen liikenneonnettomuus on virhepäätöksen lopputulos.

        Pakollinen autokoulu ei myöskään tee liikenteestä turvallisempaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe